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Id: biblio-916338
Autor: Marques, Andréa Laudares.
Título: Conhecimentos e práticas sobre saúde bucal da equipe de nefrologia, de crianças e adolescente / Oral health knowledge and practices of the nephrology team of children and adolescents.
Fuente: Rio de Janeiro; s.n; 2016. 112 p. tab, graf.
Idioma: pt.
Tesis: Presentada en Universidade Federal do Rio de Janeiro-Faculdade de Odontologia para obtención del grado de Mestre.
Resumen: Os objetivos deste estudo foram: (1) avaliar a condição bucal de crianças e adolescentes com IRC e o conhecimento sobre saúde bucal desses pacientes, seus responsáveis e da equipe de nefrologia (Fase 1); elaborar e validar um folheto com instruções de saúde bucal para crianças e adolescentes com IRC (Fase 2); realizar um estudo piloto a fim de observar a influência do folheto no nível de conhecimento e nos índices de placa bacteriana e sangramento gengival desses pacientes (Fase 3). O trabalho foi realizado nos dois centros de referência de Nefrologia Pediátrica da cidade do Rio de Janeiro e na clínica de Odontopediatria da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Para a Fase 1, o conhecimento de 30 pacientes pediátricos e dos seus responsáveis foi obtido através de entrevistas com roteiro pré-estruturado. Para 80 profissionais de saúde, um questionário com perguntas abertas e fechadas foi utilizado. Os resultados mostraram que os pacientes apresentam um baixo nível de conhecimento em relação à saúde bucal e elevados índices periodontais (biofilme, sangramento gengival e cálculo). Os profissionais de saúde apresentam um nível de conhecimento suficiente porém não repassam essas informações aos pacientes. Os responsáveis apresentam algum nível conhecimento, porém precisam ser melhores informados sobre saúde bucal. Na Fase 2, o folheto foi elaborado com base na literatura científica e nos resultados obtidos na Fase 1. A validação foi realizada em 4 etapas em que participaram especialistas, mestres e doutores em Odontopediatria, profissionais da área da educação, crianças e adolescentes sem IRC e pacientes pediátricos com IRC e seus responsáveis. As sugestões foram analisadas e aquelas consideradas pertinentes foram incorporadas. A validação foi importante para melhorar o conteúdo e a organização do material informativo. Na fase 3, para a verificar a eficácia do folheto, foram estabelecidos dois parâmetros de avaliação: dados clínicos (índice de biofilme e sangramento) e avaliação do conhecimento (entrevista com questionários pré estruturados). Após a coleta inicial dos dados, 30 pacientes foram convidados a comparecer na UFRJ para realização da raspagem de cálculo e leitura do folheto. Depois de um mês, todos os parâmetros foram reavaliados em 10 pacientes. Os resultados finais mostraram que os índices de biofilme e sangramento diminuíram significativamente (pË‚0.05) e o nível de conhecimento sobre saúde bucal aumentou. Conclui-se que crianças e adolescentes com IRC e seus responsáveis precisam ser mais informados sobre os cuidados com a saúde bucal, e que a equipe de nefrologia precisa atuar mais nesse processo de orientação. O folheto pode ser uma opção para informar essa população e estimular o autocuidado em favor da saúde bucal. (AU)

The objectives of this study are: (1) assess the oral status of pediatric patients undergoing hemodialysis and their level of knowledge, of their caregivers and of the health care team about the relationship between oral health and Chronic Kidney Disease (CKD) (Stage 1); (2) develop and validate a pamphlet with oral health instruction for children and adolescents with CKD (Stage 2); (3) and perform a pilot study in order to observe the influence of the pamphlet at the level of knowledge and periodontal plaque and gingival bleeding of these patients (Stage 3). The study was conducted in reference centers of pediatric nephrology in the city of Rio de Janeiro, Brazil. On Stage 1, the knowledge of caregivers and pediatric patients was obtained using a pre-prepared interview, while for the health professionals, a self-administered questionnaire was used. The results showed that children and adolescents had a low level of knowledge and increased periodontal indexes. The health professionals had a sufficient level of knowledge in relation to oral health; however, they did not pass this information on to patients. The caregivers had a certain level of knowledge; however, they need to be better informed. At Stage 2, the elaboration of the pamphlet was based on specific scientific literature of the area and based on the results of Stage 1. Validation was carried out in 4 steps which involved professors and researchers in the field of Pediatric Dentistry and renal diseases, educational professionals, children/adolescents without CKD and children/adolescents with CKD and their caregivers. The suggestions were analyzed and those considered relevant to the study were incorporated. The validation process was considered important to enhance the content and organization of the pamphlet. At Stage 3, to verify the effectiveness of the pamphlet were established two evaluation parameters: clinical data (biofilm and gingival bleeding indexes) and level of oral health knowledge (interview with pre-structured questionnaires). After the initial data collection, 30 patients were invited to go to a dentist appointment in UFRJ to perform the dental calculus removal and read the pamphlet. After a month, all parameters were assessed in 10 patients. The final results show that the biofilm and gingival bleeding indexes rates decreased significantly (p˂0.05) and the level of knowledge about oral health has increased. We conclude that children and adolescents with CKD and their parents need to be more informed about the oral care, and the nephrology team needs to work more in this orientation process. The pamphlet can be an option to report this population and encourage their self-care in favor of oral health. (AU)
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BR1141.1


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Id: biblio-915157
Autor: Igdal, Anna Lúcia Melo.
Título: Comhecimento e literacia em saúde bucal de professores do ensino fundamental: o primeiro passo para ações educativas na escola / Knowledge and oral health literacy of elementary school teachers: the first step for educational activities at school.
Fuente: Belo Horizonte; s.n; 2016. 160 p. ilus.
Idioma: pt.
Tesis: Presentada en Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Odontologia para obtención del grado de Mestre.
Resumen: O Programa Saúde na Escola (PSE) foi instituído no Brasil em 2007 e dentre seus objetivos está a aproximação dos setores saúde e educação. Este programa prevê a execução de ações intersetoriais de promoção da saúde em ambiente escolar. Dentro do sistema educacional destacam-se os professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pois eles dominam as técnicas de ensino-aprendizagem, convivem diariamente com os alunos, conhecem o contexto social dos mesmos e exercem grande influência no comportamento dos alunos. Portanto, é de extrema importância a atuação deles em programas educativos voltados aos escolares. Mas para contar com a atuação de tais profissionais, no contexto da promoção de saúde bucal, primeiro é necessário conhecer o grau de informações que eles possuem (nível de conhecimento) e como obtêm, compreendem e utilizam tais informações para tomadas de decisões (literacia em saúde bucal). Após esse diagnóstico, o próximo passo é capacitar esses profissionais para que possam construir estratégias e ações educativas que possam ser executadas na escola. Este trabalho procurou contar com a participação de tais profissionais para a implementação de ações do PSE no âmbito da promoção da saúde bucal. Teve como objetivos: avaliar o nível de conhecimento e literacia em saúde bucal de professores dos anos iniciais do ensino fundamental, capacitá-los e construir um material educativo com a participação dos mesmos. Este trabalho constituiu em um estudo de caso realizado com 14 professores de uma escola municipal de ensino fundamental em Nova LimaMG, Brasil. Foram utilizados dois instrumentos validados no Brasil: um questionário autoaplicável de 19-itens que avaliou o conhecimento em saúde bucal e o teste de literacia em saúde bucal BREALD-30. Os instrumentos foram aplicados antes e depois da capacitação. O programa de capacitação promoveu um aumento significativo no nível de literacia em saúde bucal (p= 0,002). Foi produzido com a ajuda dos professores um material (Guia de Saúde Bucal na Escola) com textos voltados aos professores e sugestões de atividades a serem desenvolvidas com os alunos. Conclusões: o programa de capacitação realizado por esse trabalho elevou os nível de literacia em saúde bucal dos professores; promoveu a construção coletiva de um material educativo e contribuiu para a aproximação entre os profissionais da educação e saúde

The Health on School Program (HSP) was established in Brazil in 2007 and among its objectives is the approach of the health and education sectors. This program provides for the implementation of intersectoral health promotion actions in the school environment. Inside the education system stand out the teachers in the early years of elementary school, they dominate the teaching-learning techniques, live daily with the students, know the social context of them and have great influence on the students' behavior. Therefore, it is of utmost importance their performance in educational programs for schoolchildren. But to have the performance of such professionals, in the context of oral health promotion, it is first necessary to know the degree of information they possess (level of knowledge) and how to obtain, understand and use such information for decision-making (oral health literacy). After this diagnosis, the next step is to train these professionals so they can build strategies and preventive actions that can be performed at school. This study sought to have the actuation of such professionals to implement HSP actions under the oral health promotion. And aimed to: assess the level of knowledge and oral health literacy teachers in the early years of elementary school, train them and build an educational material with their actuation. This study was a case study done with 14 teachers from a municipal elementary school in Nova Lima- MG, Brazil. Two validated instruments were used: a self-administered questionnaire 19 items that assessed the oral health knowledge and the oral health literacy test BREALD-30. The instruments were applied before and after the training. The training program caused a significant increase in oral health literacy level (p = 0.002). It was produced with the help of teachers a material (Guide to Oral Health in Schools) with texts geared to teachers and suggestions for activities to be developed with students. Conclusions: the training program conducted for this study has raised oral health literacy level of teachers; promoted the collective construction of an educational material and provided a connection between the education and health professionals
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BR365.1. T, 2016, I24c; D047


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Id: biblio-915056
Autor: Oliveira, Fernando Henrique da Silva.
Título: Adaptação transcultural e reprodutibilidade de questionário para avaliação de conhecimento e atitude de profissionais de atenção primária à saúde frente a casos de abuso físico infantil / Cross-cultural adaptation and reliability of a questionnaire to assess knowledge and attitude of primary care professionals to health in cases of child physical abuse.
Fuente: Belo Horizonte; s.n; 2012. 81 p. ilus.
Idioma: pt.
Tesis: Presentada en Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Odontologia para obtención del grado de Mestre.
Resumen: O Child Welfare Information Gateway (2008) e a Organização Mundial de Saúde (OMS, 1999) dividem os maus tratos em quatro categorias: o abuso físico infantil, a negligência, o abuso sexual e o abuso emocional ou psicológico. O abuso físico infantil é definido como danos reais ou potenciais, físicos, a uma criança, a partir de uma interação, ou da falta de interação, praticada pelos pais, cuidadores, pessoas em posição de responsabilidade, confiança ou poder (WHO, 1999). A prevalência de abuso físico infantil atinge números alarmantes em vários países do mundo (CWIG, 2011; UNICEF, 2005). Segundo o estudo "Child Maltreatment, 2010" (CWIG, 2011), as notificações de abuso infantil nos Estados Unidos foram feitas principalmente por profissionais, 58,6%. Destes, 12,8% profissionais da saúde. Este dado ressalta a importância desses profissionais no reconhecimento e notificação de casos de abuso infantil. Por este motivo, avaliar o conhecimento e a atitude de profissionais de saúde frente a casos de abuso físico infantil é de grande importância para que medidas de saúde pública sejam tomadas no sentido de que haja um incremento na notificação de ocorrência de abuso de modo a ajudar a coibir este estigma social. Uma grande limitação que parece existir nos estudos de conhecimento, percepção e atitude de profissionais de saúde frente a casos de maus tratos infantis, conduzidos no Brasil é a incerteza da metodologia aplicada, como por exemplo, dos instrumentos de medição utilizados, que muitas vezes não passam por métodos de validação, ou pelo menos não é relatado em seus artigos de origem se foram submetidos por esses métodos (Luna et al, 2010; Azevedo et al., 2012). O objetivo deste estudo foi adaptar transculturalmente um questionário desenvolvido para avaliar o conhecimento, a experiência e a atitude de profissionais de atenção primária a saúde, frente a casos de abuso físico infantil, desenvolvido na Universidade de Londres (Lazenbatt e Freeman, 2006) e submetido a validação de face. Para realização da adaptação, procedeu-se a tradução do instrumento, seguindo os métodos descritos por Herdman (1998). O questionário foi aplicado a 107 profissionais das equipes da Estratégia Saúde da Família (ESF) de Belo Horizonte, Minas Gerais, além de profissionais das equipes de apoio às equipes da ESF. A primeira versão traduzida deste questionário foi submetido a teste reteste em dois momentos, primeiramente em 21 profissionais e em um segundo momento em 32. Os dados foram analisados pelo programa SPSS, versão 17.0. A maioria das questões obtiveram excelentes valores ao teste Kappa e Kappa Ponderado ­ acima de 89%. A versão brasileira do questionário transversal para avaliação do conhecimento e atitudes de profissionais de saúde em relação ao abuso físico infantil apresentou ótimos valores ao teste kappa e kappa ponderado para a maioria das questões se mostrando confiável, fidedigno e reprodutível para o uso em profissionais brasileiros de atenção primária

The Child Welfare Information Gateway (2008) and the World Health Organization (WHO, 1999) divide abuse into four categories: physical child abuse, neglect, sexual abuse and emotional or psychological abuse. Physical child abuse is defined as an actual or potential physical harm to a child by means of an interaction, or lack of interaction, practiced by the parents, caregivers, guardians or people in positions of responsibility, trust or power (WHO, 1999). The prevalence of physical child abuse reaches alarming numbers in several countries worldwide (CWIG, 2011, UNICEF, 2005). According to the study "Child maltreatment, 2010" (CWIG, 2011), the majority of the notifications of child abuse in the United States were made by professionals, 58.6%, and 12.8% of these notifications were made by healthcare professionals. This finding highlights the importance of these professionals in recognizing and reporting child abuse cases. Therefore, assessing knowledge and attitudes of healthcare professionals regarding cases of physical child abuse is of great value in order that public health measures are taken aiming to increase notifications of abuse and hence curbing this social stigma. A major limitation that seems to exist in the studies of knowledge, perception and attitudes of healthcare professionals regarding cases of child abuse, conducted in Brazil, is the uncertainty concerning the methodology applied, for example, when referring to the measuring instruments applied, once they often are not validated methods, or at least it is not reported in the articles data stating whether the research tools were submitted to validation methods or not (Luna et al, 2010; Azevedo et al., 2012). The aim of this study was to carry out a cross-cultural adaptation of questionnaire developed to assess knowledge, experience and attitude of primary healthcare professionals concerning physical child abuse cases, developed at the University of London (Lazenbatt and Freeman, 2006) and subjected to face validity. To perform the transcultural adaptation it was carried out the translation of the instrument, following the methods described by Herdman (1998). The questionnaire was administered to 107 professionals from the teams of the Family Health Strategy (FHS) of Belo Horizonte, Minas Gerais, as well as professionals from the FHS support teams. The first translated version of the questionnaire was subjected to test-retest on two occasions, first among 21 professionals and a second time among 32 professionals. Data were analyzed using SPSS, version 17.0. Most of the questions were excellent values for the tests Kappa and Weighted Kappa ­ above 80%. The Brazilian version of the questionnaire evaluating the knowledge and attitudes of healthcare professionals in relation to physical child abuse showed great values relating to the kappa and weight kappa tests for the majority of the questions proving the method to be reliable, accurate and reproducible for use in Brazilian primary healthcare professionals
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BR365.1. T, 2012, O48a; D047


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Id: biblio-914440
Autor: Prasad SR, Bhagavathi; Mahato, Tapas Kumar; Rajendran, Ganesh; John, James Rufus.
Título: Health Information Technology (HIT): A Hit or Miss in Private Dental Practice in Chennai, Tamil Nadu, India ­ A Cross Sectional Survey
Fuente: Pesqui. bras. odontopediatria clín. integr;17(1):e3762, 13/01/2017. tab, graf.
Idioma: en.
Resumen: Objective: To assess the knowledge, perception and use of Health Information Technology (HIT) among private dental practitioners in Chennai, Tamil Nadu, India. Material and Methods: The sample population consisted of private dental practitioners in Chennai District of Tamil Nadu who were individually approached to participate in the cross-sectional survey. A structured, self-reported, close-ended questionnaire, which contained queries on the knowledge, usage and concerns about HIT in their practice, was designed. Descriptive statistics such as frequency distribution and percentages were analyzed using SPSS version 24. Results: Of the 483 dental clinics that were approached, 352 dental practitioners completed the questionnaire survey. A significant proportion of dental practitioners (65 percent) reported positive attitude towards use of HIT systems and believed that HIT systems could help make their work easier and efficient. However, it is unfortunate to note that almost half (47 percent) the dental practitioners were not interested in implementing HIT systems in their practice due to various monetary concerns such as installation and maintenance costs. Conclusion: The widespread adoption of HIT provides system connectivity and information exchange among providers of the same organisation, providers at different organisations and, ultimately, providers practising regionally and nationally.
Responsable: BR1822.9 - Associação de Apoio à Pesquisa em Saúde Bucal


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Id: biblio-914286
Autor: Bado, Fernanda Maria Rovai; Ferreira, Fernanda Moraes; Barbosa, Taís de Souza; Mialhe, Fábio Luiz.
Título: Translation and Cross-Cultural Adaptation of the Oral Health Literacy Assessment-Spanish to Brazilian Portuguese
Fuente: Pesqui. bras. odontopediatria clín. integr;17(1):e2976, 13/01/2017. ilus, tab.
Idioma: en.
Resumen: Objective: To translate the Spanish version of the instrument to measure oral health literacy - Oral Health Literacy Assessment-Spanish (OHLA-S) - into Portuguese (Brazilian) and perform their cross-cultural adaptation. Material and Methods: OHLAS evaluates the level of oral health literacy from questions measuring pronunciation and comprehension skills of 30 dental terms concerning the etiology, anatomy, prevention and treatment of oral conditions. A committee of experts was created to evaluate all the steps of the process, right from the original version, through to the final one. The steps were: initial translation into Portuguese language by two Spanish teachers, backtranslation into Spanish by two native Spanish speaking, review by the committee, and pre-test. For the pre-test of cross-cultural adaptation, the alternative "did not understand" was added to each item of the tool. The instrument was applied to a sample of 20 adults. Results: In the initial translation, some differences were observed between the translated versions, and after the committee had reviewed these versions, a few words were replaced by other synonyms to enable better understanding of the instrument by the population. When the back-translation was compared with the original version, the results were very satisfactory and there was no need to make any further change or replacement. In the pre-test, the version of the tool Oral Health Literacy Assessment-Brazilian (OHLA-B) was very well understood by the studied population and there was no need for other cultural adaptations. Conclusion: OHLA-B proved to be easily understood by Brazilian adults and could be an important tool for measuring levels of oral health literacy.
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Braun, Katia Olmedo
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Id: biblio-912872
Autor: Schünke, Henrique May; Knorst, Jessica Klöckner; Teixeira, Gabriela Simões; Reckziegel, Michel Luiz; Alves, Luana Severo; Braun, Katia Olmedo; Lenzi, Tathiane Larissa.
Título: Perception and Knowledge of Dentists in Southern Brazil Related to use of Atraumatic Restorative Treatment in the Public Health Service
Fuente: Pesqui. bras. odontopediatria clín. integr;16(1):331-338, jan.-dez. 2016. tab.
Idioma: en.
Resumen: Objective: To investigate the perception and knowledge of dentists regarding use of the Atraumatic Restorative Treatment (ART) in public health services of cities in the central region of Rio Grande do Sul (RS), Brazil. Material and Methods: A crosssectional study was conducted using a self-administered questionnaire with 60 dentists who work with public dentistry services. To evaluate possible associations between the use of ART and the independent variables we used the chi-square test and logistic regression models (α = 0.05). Results: Forty-four questionnaires were completed, resulting in a response rate of 73%. Of the respondents, 70.4% supported the use of ART and 81.8% reported having some training in the technique. However, 72.7% consider ART to be a temporary or urgent treatment. Professionals who do not advocate the use of ART were 76% less likely to use the technique when compared to their colleagues who defend the use of the technique (OR = 0.24, 95% CI = 0.06 to 0.98). Conclusion: While most dentists have knowledge and positive attitude towards ART, greater dissemination is required for this technique can be used effectively on the public service.
Responsable: BR1822.9 - Associação de Apoio à Pesquisa em Saúde Bucal


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Cavalcanti, Alessandro Leite
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Id: biblio-911340
Autor: Sousa, Rayanne Izabel Maciel de; Sousa, Robson Thiago Alves de; Godoy, Gustavo Pina; Cavalcanti, Alessandro Leite; Nonaka, Cassiano Francisco Weege; Alves, Pollianna Muniz.
Título: Knowledge of Brazilian Dentists about Oral Cancer
Fuente: Pesqui. bras. odontopediatria clín. integr;16(1):177-184, jan.-dez. 2016. tab.
Idioma: en.
Resumen: Objective: To evaluate the knowledge level of dentists about oral cancer (OC) in Campina Grande, Paraiba, Brazil. Material and Methods: It was an observational, transversal, descriptive and analytical study. It was applied 200 structured forms. The sample was chosen for convenience. Statistical associations were performed using the Chi-square and Fisher's exact tests (P<0.05). Results: Of the 200 interviewed dentists, 66% (n=132) were women, the prevalent age group was 21-40 years (49.5%), 47% work at the private sector and 39% concluded their graduation 20 years ago. Oral squamous cell carcinoma was cited as the most common histopathologic type of OC (65.5%), and the most common anatomical site of OC was tongue (53.4%). The main risk factors cited for the developing of OC were licit and/or illicit drugs (99%), heredity (75.9%), dental problems (74.9%) and sun exposure (74.4%). There was a significant statistically association between the variables tobacco and/or alcohol use and gender of the dentists (P=0.001), between the knowledge level about OC and its histopathologic type and the more affected anatomical site (p=0.012 and p=0.034, respectively). Conclusion: The level of knowledge of dentists about OC is still insufficient for the performance of early diagnosis. Therefore, further discussions about this theme in dentistry schools should be conducted in order to train qualified professionals for this type of diagnosis.
Responsable: BR1822.9 - Associação de Apoio à Pesquisa em Saúde Bucal


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Id: biblio-911093
Autor: Rodrigues, Simone da Silva; Caminha, Maria de Fátima Costa; Ferraz, Marília Gomes Guimarães; Arruda, Marília Andreza de; Kozmhinshy, Veronica Maria da Rocha; Guerra, Cândida Augusta Rebêlo de Moraes; Figueirôa, José Natal.
Título: Knowledge, Attitude and Practice of the Nursing Team Regarding Oral Health Care in Intensive Care Units in a Reference Hospital of Recife, Brazil
Fuente: Pesqui. bras. odontopediatria clín. integr;16(1):129-139, jan.-dez. 2016. tab.
Idioma: en.
Resumen: Objective: To assess knowledge, attitude and practice of nurses regarding oral health care in intensive care units. Material and Methods: Developed in a Reference Hospital of Recife, Brazil carried out from July to September 2013. Overall, 282 professionals participated through a questionnaire to evaluate KAP on oral health care. Data were analyzed using Stata 12.0. For comparison, the Student t test and ANOVA with 0.05 significance level were used. Results: 45 (16 %) were professional nurses and 237 (84 %) belonged to the nursing team. 71.1 % of nurses and 72 % of nursing technicians failed to adequately respond as to know the daily frequency of oral hygiene performance, 75.6% of the surveyed nurses were aware of the use of chlorhexidine; however, only 37.7% of technicians considered this substance appropriate. Regarding attitude among nursing technicians, from the 11 questions, only two reached more than 90% of requirements. Regarding practice, when it came to items of medical record entries about the care provided, the percentage of inadequacy was 35.6 % among nurses and 26.2 % among nursing technicians, and the oral cavity conditions of patients, the frequency was 35.6 % and 26.2 % respectively. The average practice among nursing technicians was higher among those who had technical expertise in oral care (p = 0.031). Conclusion: For nursing technicians in practice section, oral health activity can be compromised by those without technical expertise.
Responsable: BR1822.9 - Associação de Apoio à Pesquisa em Saúde Bucal


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Id: biblio-909222
Autor: Andrade, Carolina Barbosa de; Pomarico, Luciana; Perez Requejo, Maria da Encarnação; Fonseca-Gonçalves, Andréa.
Título: Conhecimento de pais/responsáveis sobre a cárie dentária na primeira infância / Knowledge of the parents/guardians about dental caries in early childhood
Fuente: Odonto (Säo Bernardo do Campo);23(45/46):29-36, jan.-dez. 2015. tab.
Idioma: pt.
Resumen: Objetivo: Objetivou-se avaliar o conhecimento dos pais/responsáveis (P/R) de crianças atendidas na Clínica de Bebês da Faculdade de Odontologia da UFRJ, a respeito da cárie precoce na infância (CPI). Método: Um questionário relacionado à CPI foi aplicado na sala de espera, aos P/R (n=150) de pacientes entre 0 e 5 anos de idade com diagnóstico de presença ou ausência de lesões de cárie. Os dados foram analisados descritivamente e o teste χ2 foi utilizado para associação entre o conhecimento sobre CPI e variáveis relacionadas à: higiene bucal, grau de parentesco dos P/R, amamentação e sentimento de culpa dos P/R. O Coeficiente alfa de Cronbach (α) demonstrou consistência interna satisfatória do instrumento (α=0,878). Resultados: A média de idade dos P/R foi de 34,11±9,26 anos e das crianças, 3,63±1,26 anos. A maioria dos entrevistados (68,7%) foi representada por mães. Dentre os P/R, 88,7% apresentam lesões de cárie e 74% das crianças são acometidas. A maioria das crianças (72,0%) não é amamentada, assim não houve associação entre o tipo de aleitamento e o relato de cárie (p=0,125). A frequência da escovação (65,8% escovam 3 ou mais vezes ao dia) também não apresentou associação com a doença (p=0,352). Entre os participantes, 47,2% afirmaram realizar a escovação da criança e 36,7% a supervisionam. Somente 30,0% relataram ter conhecimento sobre cárie e 36,7% afirmaram que a doença é causada por escovação deficiente e dieta rica em açúcar. Dos entrevistados, 96,0% afirmaram saber que a cárie traz prejuízo à saúde. Destes, 22,0% indicam que a principal alteração é o prejuízo estético. A maioria dos responsáveis (70,0%) declarou sentir culpa pela cárie de seu filho (p=0,009). Conclusão: Conclui-se que novas estratégias que abordem a educação em saúde devam ser elaboradas, visando o maior esclarecimento aos pais/responsáveis sobre CPI, o que consequentemente auxiliará na prevenção da doença.(AU)
Responsable: BR28.1 - Serviço de Biblioteca e Documentação Professor Doutor Antônio Gabriel Atta


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Id: biblio-909199
Autor: Silva, Cristiam Velozo da.
Título: Avaliação do conhecimento de professores do ensino fundamental da rede pública de Ouro Preto do Oeste ­ RO sobre saúde bucal / Evaluation Of public elementary education teachers' knowledge about oral health In Ouro Preto do Oeste ­ RO
Fuente: Odonto (Säo Bernardo do Campo);23(45/46):1-10, jan.-dez. 2015. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumen: Introdução: Sendo as escolas locais de reunião de crianças em faixas etárias propícias à aquisição de hábitos, o professor se torna um importante aliado na educação em saúde bucal para os alunos e, para isso, é importante que esses professores conheçam bem esse tema. Objetivo: Assim, este estudo objetivou avaliar o conhecimento de professores do ensino fundamental da rede pública de Ouro Preto do Oeste ­ RO sobre saúde bucal. Materiais e Métodos: A amostra consistiu de 30 professores, entrevistados através de um questionário autoaplicável de múltipla escolha, abordando o ensino sobre saúde bucal nas escolas, odontologia preventiva e o conhecimento da etiologia da doença cárie. A partir da quantidade de respostas certas, o conhecimento dos professores sobre saúde bucal foi classificado como "Bom" ou "Ruim". Os dados coletados foram analisados através de estatística descritiva simples e apresentados em gráficos. Resultados: 73% dos professores tiveram conhecimento considerado Bom e 27% Ruim. Conclusões: Os professores apresentaram alto interesse no assunto e mais da metade teve o conhecimento sobre saúde bucal considerado Bom. Porém, observaram-se dúvidas com relação a conceitos importantes, que devem ser sanadas através de uma maior abordagem do assunto nos cursos de pedagogia, capacitação dos professores já atuantes nas escolas e uma formalização do tema nos currículos escolares.(AU)

Introduction: The schools are strategic spots for a child's health education because they reunite children of favorable ages to acquire habits. Therefore, since the teacher becomes an important partner in diffusing information about oral health to the students, it is important that they know about this subject. Objective: So this study evaluated the level of public elementary education teachers' knowledge about oral health in Ouro Preto do Oeste ­ RO. Methods: The sample consisted of 30 teachers interviewed by a self-administered multiple-choice questionnaire that consisted of questions regarding oral health teaching at schools, preventive dentistry and knowledge about caries. From the amount of correct answers, the teachers' oral health knowledge was classified as "Good" or "Bad". The data collected were analyzed using simple descriptive statistics and presented in graphs. Results: 73% of the teachers had their knowledge classified as Good and 27% Bad. Conclusions: The teachers showed high level of interest about the subject and most had a good knowledge about oral health. However, they showed doubts regarding important concepts that must be elucidated by a greater approach of the subject in pedagogy courses, qualification of teachers already working at schools and a formal inclusion of this subject in the educational curricula.(AU)
Responsable: BR28.1 - Serviço de Biblioteca e Documentação Professor Doutor Antônio Gabriel Atta
BR28.1



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