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Tavares, Cláudia Mara de Melo
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Id: 31816
Autor: Muniz, Marcela Pimenta; Tavares, Claudia Mara de Melo.
Título: O Compromisso Social da Enfermagem retratado na Revista Brasileira de Enfermagem – como vê e como expressa / The Social Commitment of Nursing portrayed in the Brazilian Journal of Nursing - how it sees and how it is expressed
Fuente: Hist. enferm., Rev. eletronica;2(2):160-175, 20110000.
Idioma: pt.
Resumen: Estudo preocupado com o compromisso social na prática da enfermagem, e com a forma com que a Revista Brasileira de Enfermagem, enquanto um marco teórico, aborda esta temática. Através de uma abordagem qualitativa, do tipo exploratória, foi realizada uma análise temática de conteúdo. Levantou-se nos artigos da Revista Brasileira de Enfermagem de que forma é descrito o compromisso social do enfermeiro, utilizando-se como método o materialismo histórico-dialético (MHD). Concluiu-se que as publicações da Revista Brasileira de Enfermagem tem uma preocupação com o social na maioria das vezes superficial, positivista ou ausente. É necessário ir além do que já está posto para se compreender o que estimula ou impede o profissional de enfermagem de estabelecer vínculos, provocar reflexões, realizar mediações ou o apoio social (AU)
Responsable: BR905.1 - Biblioteca


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Lunardi, Valéria Lerch
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Id: 31305
Autor: Pivoto, Flávia Lamberti; Lunardi Filho, Wilson Danilo; Lunardi, Valéria Lerch; Silva, Priscila Arruda da; Busanello, Josefine.
Título: Produção de subjetividade do enfermeiro: relação com a implementação do processo de enfermagem / Production of nurse’s subjectivity: relationship with the implementation of the nursing process
Fuente: Rev. enferm. UFPE on line;11(4 Ed. Suplementar):1650-1657, abr. 2017.
Idioma: pt.
Resumen: Objetivo: relacionar a produção subjetiva acerca do Processo de Enfermagem de enfermeiras atuantes em contextos de trabalho diferenciados pela implementação e a não implantação do Processo de Enfermagem. Método: estudo exploratório e descritivo, de abordagem qualitativa, desenvolvido em dois Hospitais Universitários públicos, com a participação de 12 enfermeiras. Os dados foram produzidos por entrevista semiestruturada e submetidos à Técnica de Análise de conteúdo na modalidade Análise temática. Resultados: três categorias emergiram: << Significados atribuídos pelas enfermeiras ao Processo de Enfermagem >>; <>; << Percepções sobre a enfermagem, o enfermeiro e de como ambos são percebidos na instituição e no contexto social >>.Conclusão: a atuação em contextos diferenciados pela implementação e não implantação do Processo de Enfermagem incide diretamente sobre a produção subjetiva de enfermeiras e o desejo relacionado ao método. (AU)
Responsable: BR9.1 - Biblioteca de Ciências da Saúde Profa. Susana Schimidt


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Id: 31103
Autor: Rosas-Vargas, Laura; Zárate-Grajales, Rosa Amarilis.
Título: Validación del instrumento “Factores asociados a la notificación de eventos adversos por el personal de salud” / Validation of the instrument “Factors associated with the notification of adverse events by the health staff”
Fuente: Rev. enferm. Inst. Mex. Seguro Soc;25(3):227-232, Julio.-sept. 2017. tab, graf.
Idioma: es.
Resumen: Resumen

Introducción: la notificación de eventos adversos por el personal de salud constituye un instrumento de mejora para establecer medidas preventivas en los sistemas de salud, ya que permite conocer el problema, su magnitud y los factores que lo condicionan. De ahí la importancia de explorar los factores que contribuyen u obstaculizan la notificación de eventos adversos.

Objetivo: validar el instrumento "Factores asociados a la notificación de eventos adversos por el personal de salud".

Metodología: se elaboró el instrumento conformado por 59 ítems, inmersos en nueve dimensiones y dividido en cinco secciones. El instrumento fue sometido a una evaluación de expertos y a una prueba piloto con una muestra de 30 individuos. Para la validación y el análisis estadístico se utilizó estadística descriptiva y análisis de fiabilidad con alfa de Cronbach.

Resultados: la validación estadística interna obtenida fue una alfa de Cronbach de 0.817. Conclusiones: el valor del alfa de Cronbach obtenido en el instrumento tiene una fiabilidad buena. El instrumento cumple con los requerimientos necesarios para ser utilizado en estudios que exploren las barreras o factores asociados que influyen para que el personal de salud notifique la presencia de un evento adverso.(AU)

Abstract

Introduction: The notification of adverse events by the health staff is an improving instrument to establish preventive measures in health systems, given that it allows to know the problem, its magnitude and the factors related to this problem. Hence the importance of exploring the factors that contribute to, or impede, the notification of adverse events.

Objective: To validate the instrument "Factors associated with the notification of adverse events by the health staff".

Methods: The instrument consisted of 59 items in nine dimensions and divided into five sections. It was evaluated by experts and underwent a pilot test in a sample of 30 individuals. For the validation and statistical analysis we used descriptive statistics and a reliability analysis with Cronbach's alpha.

Results: The internal statistical validation obtained was a Cronbach's alpha of 0.817.

Conclusions: The value of Cronbach's alpha obtained in the instrument has a good reliability. The instrument fulfills the requirements in order to be used in studies exploring the associated factors that influence the health staff to report the presence of an adverse event.(AU)
Responsable: MX346.1


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Id: 30494
Autor: Vieira, Gisele de Lacerda Chaves.
Título: Tradução, adaptação cultural e validação do questionário Diabetes Attitudes Scale - Third Version (DAS-3) para a população brasileira / To translate, cultural adapt and validate the third version of the Diabetes Attitudes Scale to the cultural context of Brazil.
Fuente: Belo Horizonte; s.n; 2016. 208 p. tab, ilus.
Idioma: pt.
Tesis: Presentada en Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem para obtención del grado de Doutor.
Resumen: Objetivo. Realizar a tradução, adaptação cultural e validação do instrumento Diabetes Attitudes Scale – third version para o contexto cultural do Brasil. MÉTODOS: Trata-se de um estudo do tipo metodológico, compreendendo três etapas: tradução, adaptação cultural e validação. A primeira etapa foi realizada em parceria com o Laboratório Experimental de Tradução da Faculdade de Letras e o Laboratório de Bioestatística da UFMG. Na segunda etapa, as versões original e traduzida foram submetidas à análise por um Comitê de Juízes constituído por três grupos de 20 profissionais, sendo cada um composto por dez profissionais da área da Saúde e dez da área da Linguística Aplicada, para a avaliação de cada parte do instrumento, resultando em uma amostra de 60 profissionais distribuídos em igual proporção. No entanto, retornaram a avaliação 56 profissionais. A partir da avaliação obtida foi calculado o Índice de Validade de Conteúdo (IVC) e a porcentagem de aceitação dos juízes em relação à adequação dos itens avaliados. Todos os dados foram analisados no ambiente de programação estatística R. Em seguida foi realizado o pré-teste com a participação de um total de 25 profissionais da área da Saúde. O instrumento foi enviado por meio eletrônico à profissionais que prestam assistência a pessoas com diabetes Mellitus. Os profissionais foram solicitados a responder as 33 afirmativas do instrumento e a avaliar cada afirmativa quanto à facilidade de entendimento e clareza da informação. Após esta fase, realizou-se um encontro interdisciplinar entre pesquisadores e profissionais da área da Saúde, Linguística Aplicada e Estatística com objetivo de avaliar as sugestões realizadas pelos profissionais da área da Saúde. A cada problema identificado, melhorias foram sugeridas e alterações de cunho semântico, idiomático e cultural realizados. Terceira etapa: Por fim, com objetivo de verificar a confiabilidade do instrumento adaptado culturalmente, este foi...(AU)

To translate, cultural adapt and validate the third version of the Diabetes Attitudes Scale to the cultural context of Brazil. METHODS: This was a methodological type of study that comprised three stages: translation, cultural adaptation and validation. The first stage was carried out in partnership with the Laboratory for Experimentation in Translation of the Faculty of Letters and the Laboratory of Biostatistics at UFMG. In the second stage, the original and the translated versions were submitted to analysis by an expert committee formed by three groups of 20 professionals, each consisting of ten health professionals and ten applied linguistics professionals, who were responsible for assessing each part of the instrument. This resulted in a sample of 60 professionals distributed in equal proportion. However, 56 out of 60 professionals returned the questionnaire. After this stage, the Content Validity Index (CVI) was calculated, as well as the percentage of judges who considered the items evaluated to be adequate. All data were analyzed using R - a statistical programming environment. Then the pretest was performed with a group of 25 health professionals. The instrument was sent electronically to professionals who provide care to people with diabetes mellitus. The professionals were asked to respond to the instrument’s 33 statements and to evaluate each statement regarding its understandabiity and clarity. After this stage, there was an interdisciplinary meeting between researchers and health professionals, Applied Linguistics professionals and Statistics professionals, who were responsible for evaluating the suggestions made by the health professionals. Improvements were suggested and semantic, idiomatic and cultural changes were performed to each identified problem. Finally, in the third stage, in order to verify the validity and reliability of the culturally adapted instrument, it was applied to 120 health professionals on two different...(AU)
Responsable: BR21.1 - Biblioteca J Baeta Vianna- Campus Saúde UFMG
BR21.1; T-WY155, VITR


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Id: 30162
Autor: Baratto, Mari Angela Meneghetti; Pasa, Thiana Sebben; Cervo, Anamarta Sbeghen; Dalmolin, Graziele de Lima; Pedro, Cecília Mariane Pinheiro; Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza.
Título: Cultura de segurança do paciente no cenário hospitalar: revisão integrativa / Culture of patient safety in the hospital setting: an integrative review
Fuente: Rev. enferm. UFPE on line;10(11):4126-4136, Nov. 2016. ilus.
Idioma: pt.
Resumen: Objetivo: identificar produções relativas à segurança do paciente e cultura organizacional, que utilizaramcomo instrumento de coleta de dados o Safety Attitudes Questionnaire. Método: uma revisão integrativa, nasbases de dados LILACS, MEDLINE/PubMed, SCOPUS e Web of Science, com os descritores patient safety,organizational culture, climate, attitude of health personnel e a palavra-chave safety attitudesquestionnaire, com artigos publicados online, na íntegra, até o ano 2013. Resultados: obtiveram-se 16publicações para análise e discussão, apresentadas em duas categorias. Os estudos utilizaram como sujeitosprofissionais da saúde. A inserção dos demais profissionais não foi suficientemente contemplada, porémrepresentam um papel relevante na criação de ambientes de trabalho seguros. Verificou-se associação dacultura organizacional com o clima de segurança dos profissionais nas instituições. Conclusão: acredita-se queeste estudo trará contribuições à equipe de saúde, em especial à enfermagem, no que tange a implementaçãode ações de melhoria nas instituições de saúde.(AU)
Responsable: BR9.1 - Biblioteca de Ciências da Saúde Profa. Susana Schimidt


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Id: 29605
Autor: Cunha, Artur Rodrigues; Araújo, Suely Amorim de; Peres, Lívia de Paula.
Título: Relatos de profissionais enfermeiros sobre os eventos emocionais frequentes que ocorrem em pacientes fora de possibilidade terapêutica / Reports of nursing professionals about the frequent emotional events that occur in patients without therapeutic possibility
Fuente: Nursing (São Paulo);19(221):1422-1427, out.2016. ilus.
Idioma: pt.
Resumen: O câncer é uma das doenças socialmente associadas à morte. Destaca-se atualmente entre as doenças crônicas que tem merecido particular importância sob o olhar das políticas públicas e das organizações de saúde, tanto no Brasil, quanto no cenário internacional. Este trabalho tem como objetivo apresentar os relatos dos profissionais enfermeiros sobre os principais eventos emocionais frequentes que ocorrem em pacientes fora de possibilidade terapêutica. Trata-se de um recorte de um estudo qualitativo descritivo, realizado em um hospital universitário, no setor de oncologia no período de 01 fevereiro a 20 de julho de 2014, com 9 profissionais enfermeiros. Obteve-se como resultados em ordem de acontecimentos sobre os eventos mais frequentes em pacientes fora de possibilidade terapêutica: a angústia, a dor, o estresse e a solidão. Sobre o processo do morrer, tem-se a ideia de que seria uma etapa, um preparo e que necessariamente o doente passaria antes de morrer. Esta fase deveria ser tranquila, sem dor e ao lado de familiares. Conclui-se então que, apresentando os discursos que expressam os eventos emocionais frequentes, que ocorrem em pacientes fora de possibilidade terapêutica, essa ainda é uma temática polêmica de ser tratada, visto que o processo de morrer e suas expressões emocionais precisam ser melhor compreendidas, tanto por parte dos pacientes em sua terminalidade, como dos profissionais que deles cuidam.(AU)

The cancer is one of the diseases socially associated to death. It currently stands out, among ali chronic diseases, as being the one that deserves the special attention of public policies and health organizations, both in Brazil and internationally. This work aims in presenting the narratives of nursing professionals about the most frequent emotional events that happen in patients without any therapeutical possibility. It is a snippet of a descriptive qualitative study performed with collaboration of 9 nursing professionals in a University Hospital, at the Oncology department, during the time frame of 01/February and 20/July of 2014. The results achieved show that the most frequent events in patients without any therapeutic possibilities, in order of occurrence, are: angst. pain, stress and loneliness. In what concerns the dying process, there is the idea that it is a stage, a preparation that the patient must through before dying. This stage should be calm, painless and lived alongside relatives. It is concluded that, presenting the narratives that express the frequent emotional events that happen to patients without any therapeutic possibilities, this thematic remains coritroversial, considering that the dying process and its emotional expression need to be better understood by the patients at the end of life, as well as by the professionals that take care of them.(AU)

El cáncer es una de las enfermedades que la sociedad asocia a la muerte. Se destaca actualmente, entre las enfermedades crónicas, la que ha merecido particular atención de las políticas públicas y de las organizaciones de salud, tanto en Brasil como en el escenario internacional. Este trabajo tiene como objetivo presentar los relatos de los profesionales enfermeros sobre los principales eventos emocionales frecuentes que ocurren en pacientes que no tienen posibilidad terapéutica. Se trata de un recorte de un estudio cualitativo descriptivo hecho en un hospital universitario en el sector de oncología, entre los días 01 de febrero y 20 de julio de 2014, con 9 profesionales enfermeros. Se obtuvo los siguientes resultados en orden de acontecimientos sobre los eventos emocionales más frecuentes, en pacientes sin posibilidad terapéutica: la angustia, el dolor, el estrés y la soledad. Sobre el proceso del morir, se tiene la idea de que es una etapa, un preparo y que necesariamente el enfermo pasaría antes de morir. Esta fase debería ser tranquila, sin dolor y al lado de la familia. Se concluye que, presentando los discursos que expresan los eventos emocionales frecuentes, que ocurren en pacientes sin la posibilidad terapéutica, esa temática aún es polémica de tratarse, puesto que el proceso de morir y sus expresiones emocionales necesitan ser mejores comprendidas, tanto por los pacientes en su terminalidad, como por los profesionales que les cuidan.(AU)
Responsable: BR21.1 - Biblioteca J Baeta Vianna- Campus Saúde UFMG


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Id: 29562
Autor: Alarcón-Cerón, Mayra.
Título: Modelo integrador de enfermería: una estrategia para la atención primaria a la salud / Integrative model of nursing: A strategy for Primary Health Care
Fuente: Rev. enferm. Inst. Mex. Seguro Soc;21(1):35-40, Enero.-Abr. 2013. graf.
Idioma: es.
Resumen: Resumen:

Introducción: la OMS/OPS han señalado a la Atención Primaria a la Salud (APS) como la estrategia más eficaz para promover mejoras equitativas y sostenibles en materia de salud. En concordancia con estos esfuerzos México ha renovado la visión de la APS y la Comisión Permanente de Enfermería (CPE) ha trabajado en un proyecto para su fortalecimiento mediante el replanteamiento de la participación de enfermería en el primer nivel de atención.

Desarrollo: el Modelo Integrado de Atención a la Salud (MIDAS) plantea la necesidad de que para el año 2025 la atención a la salud debe ser otorgada mediante la aplicación de un modelo integrado, de atención al individuo, la familia y la comunidad, de carácter preventivo y curativo. Esto significa la oportunidad de que la participación del profesional de enfermería se traduzca en la estrategia que permita alcanzar dicho objetivo. Ante esta necesidad la Comisión Permanente de Enfermería ha trabado en un proyecto denominado Modelo Integrador de Enfermería para la Atención Primaria a la Salud a fin de replantear las actividades del profesional de enfermería para fortalecer la atención primaria en México.

Conclusiones: la enfermería en la atención primaria debe ser el reflejo de la transformación que el concepto de salud ha tenido en el transcurso de los años, por lo que el personal de enfermería debe actuar de acuerdo con el contexto actual con base en un modelo que permita fortalecer las actividades de enfermería de promoción de la salud y prevención de enfermedades incorporando actividades individuales efectivas y acciones comunitarias para el desarrollo de entornos saludables.(AU)

Abstract:

Introduction: Nursing, as a discipline, is a young science that is constantly evolving and changing. In recent decades it has been proposed that nursing contributes to standardization of knowledge, to assist in ensuring patient safety and improving the quality of nursing care. This situation has allowed to retake the essence of care and the importance of systematic practice. Development: Through the creation of public policies on a national level, such as issuing a General Guideline for Developing the Nursing Care Plans (PLACE, according to its initials in Spanish), the purpose consists of guiding nurses in the construction of care plans, using and adapting the taxonomic classifications used internationally and the methodology of Nursing Care Process to standardize this practice. Conclusion: Systematized nursing practice through the PLACE is a matter of the Mexican government to promote activities of standardization of nursing practice.(AU)
Responsable: MX346.1


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Id: 29560
Autor: Cegueda-Benítez, Blanca Elsi; Gaña-Eretza, Beatriz; Uribe-Ravell, Jorge Augusto; Andrade-Padilla, Miguel Ángel.
Título: Postura de enfermeras asistenciales ante la educación: efecto de una intervención de lectura crítica / Staff nurses stance towards education: effect of an educational intervantion
Fuente: Rev. enferm. Inst. Mex. Seguro Soc;21(1):23-28, Enero.-Abr. 2013. tab.
Idioma: es.
Resumen: Resumen:

Introducción: La enfermera en el escenario asistencial realiza a la par actividades docentes sin estar del todo consciente en muchas ocasiones de la trascendencia en su papel docente.

Objetivo: evaluar una estrategia educativa participativa para el desarrollo de capacidades de lectura crítica. Metodología: estudio de intervención educativa con medición pre-intervención (PI) y pos-intervención (PoI), respectivamente en un grupo de ocho enfermeras asistenciales. Se estimó la postura, mediante un instrumento construido con dos concepciones divergentes en educación Postura ante la Educación del Personal de Enfermería (PEPE). Se midió la validez conceptual y de contenido con dos rondas de expertos utilizando el consenso de 4 de 4 y acuerdo mayoritario de 3 de 4. Se estimó la consistencia interna con la prueba de semipartición. El desarrollo de lectura crítica fue medido con el instrumento Lectura Crítica de Textos Teóricos en Educación (LECTTE), a partir de documentos teóricos -artículos de revisión y capítulos de libro-. Se midió la correlación entre el desarrollo de postura y lectura crítica con la rho de Spearman. Resultados: se identificó el desarrollo de postura en 100 % de la muestra estudiada: PI de 41 y en PoI de 66.5, p < 0.001 y el desarrollo de lectura crítica: PI 31 y PoI de 65, p < 0.001. El coeficiente de correlación de Spearman entre el desarrollo de postura y la lectura crítica fue de 0.87, p < 0.05. Conclusiones: se identificó una asociación importante entre la exposición a la lectura crítica con respecto al desarrollo de postura de enfermería ante la actividad docente.(AU)

Abstract:

Introduction: Alongside the daily work in the caring scenario, the nurse performs many teaching activities without always being fully conscious of the importance of the teaching role-Objective: To evaluate an educational strategy for developing participatory skills in critical reading. Methodology: Educational intervention study with pre-intervention (PI) and post-intervention (Pol) measurements with a group of eight staff nurses. Posture was estimated by an instrument that was constructed of two divergent concepts in education Stance of Education Nursing Staff; in Spanish (PEPE). Conceptual and content validity were measured with two rounds of experts utilizing 4 of 4 consensus and majority agreement of 3 of 4. Internal consistency was estimated with semi-partition test The development of critical reading was measured with the Critical Reading of Theoretical Texts in Education instrument (LECTTE in Spanish), with theoretical texts (review articles and book chapters). Correlation between the development of the posture and critical reading were measured with Spearman's rho. Results: The position developed was identified in 100 % of the sample: PI 41 and Pol 66.5, p < 0.001 and the development of critical reading: PI 31 and Pol 65, p < 0.001. The Spearman's correlation coefficient between the development of posture and critical reading was 0.87, p < 0.05. Conclusion: We found a significant association between exposure to critical reading and the development of the posture of the nurse towards teaching.(AU)
Responsable: MX346.1


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Id: 29551
Autor: Huerta-Delgado, Leticia; Bravo-Martinez, Maria de Lourdes; Murrieta-Contreras, Nora Bibiana; Cruz-Francisco, Cecilia; Soto-Saucedo, Aurora; Rendón-Macías, Mario Enrique.
Título: Respuesta médica ante la llamada del personal de enfermería / Medical response to the call of the nursing staff
Fuente: Rev. enferm. Inst. Mex. Seguro Soc;21(2):69-77, Mayo.-Ago. 2013. tab, graf.
Idioma: es.
Resumen: Resumen:

Introducción: la respuesta médica a la solicitud de la enfermera, es fundamental para la prestación de los servicios de salud.

Objetivo: determinar la percepción de la enfermera ante la respuesta médica a su llamada en la atención pediátrica y su opinión sobre estrategias de mejora.

Metodología: estudio transversal descriptivo, se utilizó un cuestionario previamente validado en apariencia y contenido con diez circunstancias de solicitud de respuesta médica; autoaplicado a personal adscrito al área de hospitalización.

Resultados: participaron 81 enfermeras. Se percibió una respuesta médica rápida (<10 minutos) para circunstancias de urgencias como: presencia de convulsiones en 65.4% de las veces, desaturación periférica de oxigeno 55.6%, reacción trans o postransfusional 46.9%, sangrado activo 44.4% y dificultad respiratoria en 37%. Para situaciones menos urgentes (10 min a 1 hr) en caso de: detección de error o duda en dosis 45.7%; queja o reclamación intensa del familiar por un procedimiento 35.8%; necesidad de un cambio o inicio de dieta 35.8%. Una respuesta más tardía (1 a 4 hrs) para: problemas con una venoclisis 39.5% y programación de procedimiento 43.2%. La estrategia de mejora más apoyada 56.8% fue la presencia obligatoria constante de un médico en sala.

Conclusiones: en situaciones urgentes la enfermera percibe una respuesta médica rápida en más de la mitad de las veces. Para situaciones menos urgentes la respuesta suele ser entre una y cuatro horas, por lo que es necesario implementar estrategias de mejora de la comunicación médico-enfermera.(AU)

Abstract:

Introduction: medical response to the nurse request is significant to provide health services. Objective: to determine the perception of nursing staff at the medical response to their call in paediatric care and their opinion on strategies for improvement.

Methodology: cross-sectional, descriptive study, a previously validated questionnaire in appearance and content of ten circumstances requiring medical response was used, auto applied to personnel assigned to the ward.

Results: 81 nurses participated. A quick medical response (<10 minutes) was perceived for emergency circumstances such as: presence of seizures in 65.4% of the time, peripheral oxygen desaturation 55.6%, trans or post-transfusion reaction 46.9%, active bleeding 44.4% and respiratory distress in 37%. For less urgent situations (10 minutes to 1 hour): doubt or error in medication 45.7%; intense parental complaint for a procedure 35.8%; need of changing or starting a diet 35.8%. A later response (1-4 hours) to: problems with an IV 39.5% and 43.2% procedure schedules. The most supported improvement strategy (56.8%) was the constant and mandatory presence of a doctor in the ward.

Conclusions: in urgent situations nursing staff perceive a quick medical response in more than half of the times. For less urgent situations the response is usually between one and four hours, so it is necessary to implement strategies to improve nurse-physician communication.(AU)
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Id: 29538
Autor: May-Uitz, Saúl; Salas-Ortegón, Silvia Carola; Tun-González, Dallany Trinidad; Pacheco-Lizama, Juan Gustavo; Collí-Novelo, Lidia Beatriz; Puch-Ku, Eloísa Beatriz del Socorro.
Título: Evaluación de conocimientos, habilidades sobre el proceso de enfermería / Evaluation of knowledge, skills, and attitudes on the nursing process
Fuente: Rev. enferm. Inst. Mex. Seguro Soc;22(1):13-18, Enero.-Abr. 2014. tab.
Idioma: es.
Resumen: Resumen:

Introducción: el proceso de enfermería (PE) es una metodología de la disciplina de enfermería. Su aplicación requiere conocimientos, habilidades y actitudes. Existen escasas investigaciones en relación con el tema, por lo que su estudio es importante.

Objetivo: evaluar los conocimientos, las habilidades y las actitudes que determinan la aplicación del PE en los profesionales de enfermería.

Metodología: estudio descriptivo, transversal en el que se utilizó como instrumento “Aplicación del Proceso de Enfermería 2008 en Instituciones de Salud (APEIS 08)” en una muestra de 387 enfermeras de una institución de salud de Mérida, Yucatán.

Resultados: la media del conocimiento fue de 5.48, lo cual indica un nivel bajo. La mayor parte del personal de enfermería (76.7 %) mostró un mayor conocimiento en la etapa del PE relativa a la valoración: el grupo arrojó una media de 3.71 ± 1.01, la cual categorizó su conocimiento con nivel medio. La habilidad más alta de la muestra (media de 4.62 ± 0.71) fue la valoración de las necesidades del paciente. Asimismo, el 22 % de la muestra mostró una actitud positiva.

Conclusiones: el personal de enfermería tuvo un nivel bajo de conocimiento; sin embargo, en la etapa de valoración mostró un mayor conocimiento. Sus habilidades para aplicar el proceso de enfermería tuvieron un nivel medio; en la etapa de valoración fue en la que mostró mayores habilidades. Sus actitudes en la aplicación del proceso enfermero fueron positivas. Se concluye que los conocimientos y las habilidades se pueden mejorar mediante capacitación.(AU)

Abstract:

Introduction: The nursing process is a methodology of the discipline of nursing. Its application requires knowledge, skills and attitudes. As there are just a few studies on this matter, this study is important.

Objective: To assess knowledge, skills and attitudes that determine the application of the nursing process in a professional nursing health institution in Mérida, México.

Methodology: Cross-sectional and descriptive study, in which it was used as instrument the “Aplicación del Proceso de Enfermería 2008 en Instituciones de Salud (APEIS 08)” [Application of the Nursing Process 2008 (APEIS 08)] to a sample of 387 nurses of a health institution.

Results: In regards to knowledge, the mean was 5.48, which indicated a low level. The majority of nurses (76.7 %) showed a greater knowledge in regards to assessment, the group yielded a mean of 3.71 ± 1.01, which categorizes the group level as medium. The highest skill of the sample (mean of 4.62 ± 0.71) was on assessment of the patient’s needs, and 22 % of the sample showed a positive attitude.

Conclusions: The knowledge of the nursing staff was found at a low level; however, on the evaluation stage the staff demonstrated greater knowledge of its implementation. Their ability to implement the nursing process had a medium level, and on the stage of assessment they demonstrated a greater ability. Their attitudes in the implementation of the nursing process were positive. It may be concluded that knowledge and skills can be improved through training programs.(AU)
Responsable: MX346.1



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