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Id: -891754
Autor: Mello, Amanda de Lemos; Brito, Lana Jocasta de Souza; Terra, Marlene Gomes; Camelo, Silvia Henriques.
Título: Organizational strategy for the development of nurses' competences: possibilities of Continuing Education in Health / Estrategia organizacional para el desarrollo de competencias de enfermeros: posibilidades de Educación Permanente en Salud / Estratégia organizacional para o desenvolvimento de competências de enfermeiros: possibilidades de Educação Permanente em Saúde
Fonte: Esc. Anna Nery Rev. Enferm;22(1):e20170192, 2018.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective: To reflect on Continuing Education in Health as an organizational strategy for the development of nurses' competences. Methods: A theoretical-reflective study was performed, combining concepts from Continuing Education in Health, organizational strategy and professional competence, understood as key elements for the work of nurses in health services. Results: To understand how to live together, individuals need to have knowledge about others, their history and traditions. When "learning how to do", they acquire broader competence to deal with unexpected situations and to facilitate team work. With regard to "learning how to be", they are encouraged to acquire autonomy and discernment on behalf of the group. If the focus is on development rather than control, there is shared interest and an integrated and strategic model for nurses' competences to be improved. Conclusion: The development of competences in nurses is the basis for the Learning Paths as a possible operationalization of Continuing Education in Health.

RESUMEN Objetivo: Reflexionar sobre Educación Permanente en Salud como estrategia organizacional para el desarrollo de competencias de enfermeros. Método: Estudio teórico-reflexivo, de entrelazamiento de concepciones de Educación Permanente en Salud, estrategia organizacional y competencia profesional, comprendidos como elementos clave para la actuación de los enfermeros en los servicios de salud. Resultados: Para aprender a vivir juntos, hay que existir conocimiento en relación a los demás, su historia y tradiciones. En el aprender a hacer, la persona adquiere competencia más amplia para lidiar con situaciones inesperadas y facilitar el trabajo en equipo. En aprender a ser, instiga al sujeto para adquirir autonomía y discernimiento, con enfoque en un colectivo. Conclusión: Si el foco es en el desarrollo, hay interés conciliado y un modelo integrado y estratégico para que las competencias de los enfermeros sean desarrolladas, lo que confiere a las Rutas de Aprendizaje la posibilidad de operacionalizar la Educación Permanente en Salud.

RESUMO Objetivo: Refletir sobre Educação Permanente em Saúde como estratégia organizacional para o desenvolvimento de competências de enfermeiros. Método: Estudo teórico-reflexivo, de entrelaçamento das concepções de Educação Permanente em Saúde, estratégia organizacional e competência profissional, compreendidos como elementos-chave para a atuação dos enfermeiros nos serviços de saúde. Resultados: Para aprender a viver juntos é preciso existir conhecimento em relação aos outros, sua história e tradições. No aprender a fazer, a pessoa adquire competência mais ampla para lidar com situações inesperadas e facilitar o trabalho em equipe. Em aprender a ser instiga o sujeito para adquirir autonomia e discernimento, em prol de um coletivo. Conclusão: Se o foco for no desenvolvimento e não no controle, há interesse conciliado e um modelo integrado e estratégico para que as competências dos enfermeiros sejam desenvolvidas. O desenvolvimento de competências nos enfermeiros embasa as Trilhas de Aprendizagem como possibilidade de operacionalizar a Educação Permanente em Saúde.
Responsável: BR442.1 - Biblioteca Setorial de Pós-Graduação


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Id: -840482
Autor: Campos, Fredy Hernán Polo; Zeitoune, Regina Célia Gollner; Iparraguirre, Henry Alfonso Rebaza; Aguilar, Rosa María Pretell; Souza, Ana Ines.
Título: Cuidado humanizado como Politica Publica. El caso peruano / Humanized care as a Public Policy. The peruvian case
Fonte: Esc. Anna Nery Rev. Enferm;21(2):e20170029, 2017.
Idioma: en.
Resumo: An experience of knowledge exchange strengthened the implementation process of public policy for humanized care in the region of La Libertad, Peru, between 2007 and 2014. The aim of this intervention was to remodel power relationships between state and civil society as they relate to caring for life and freedom. These concepts that give meaning and purpose to a social and health policy. The experience consisted in developing and implementing a care model, beginning with the questioning of the current healthcare model in order to propose a model oriented towards health preservation and the development of citizenship. To this end, modeling processes of social and health care were implemented, structures were modified and healthcare management processes were re-invented. This experience must be further assessed, strengthened and improved, and its efficacy and efficiency must be determined and its impact on this population's health and development of the region must be evaluated to ensure sustainability and investment from the technical and political class.
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: -702544
Autor: Souza, Jacqueline de; Almeida, Letícia Yamawaka de; Veloso, Tatiana Maria Coelho; Barbosa, Sara Pinto; Vedana, Kelly Graziani Giacchero.
Título: Estratégia de Saúde da Família: recursos comunitários na atenção à saúde mental / Family Health Strategy: community resources in mental health care
Fonte: Acta paul. enferm;26(6):594-600, 2013. ilus.
Idioma: pt.
Resumo: OBJETIVO: Investigar a percepção de profissionais de estratégia de saúde da família sobre recursos existentes no território para atendimento de demandas em saúde mental. MÉTODOS: Estudo transversal, qualitativo realizado com 27 profissionais da saúde de serviços de atenção primária. Os dados foram coletados utilizando entrevistas, grupos focais e observação. Após a coleta, os dados foram transcritos e submetidos à análise à luz do conceito estruturalista. RESULTADOS: Os enfermeiros referiram dispositivos formais para apoio em saúde mental, enfatizando serviços de saúde. Os coordenadores mencionaram serviços de saúde, universidade e parcerias como conselho tutelar e promotoria pública. Os agentes comunitários demonstraram maior integração com o território e conhecimento abrangente de fontes de apoio social formal e informal. Na observação do território foram identificados recursos sociais não mencionados nas entrevistas. CONCLUSÃO: A percepção dos enfermeiros em relação aos recursos comunitários centrou-se em instituições formais relacionadas à saúde ou ao ensino de cursos na área da saúde. Os coordenadores identificaram outros serviços de saúde e dispositivos de proteção social. Os agentes comunitários têm a maior percepção dos recursos existentes em saúde mental.

OBJECTIVE: Assess the perception of the professionals working at the family health strategy on the resources present within the territory toward meeting mental health care demands. METHODS: Cross-sectional, qualitative study carried out with 27 primary health care professionals. Data were collected by means of interviews, focus groups and observation. Following data collection, data were transcribed and analyzed in the light of the structuralist theory. RESULTS: Nurses referred to the existence of formal instruments toward promoting mental health care and highlighted the health services. Care coordinators mentioned health services, universities and partnerships with Child Protective Services and the District Attorney's Office. Community agents showed to be more integrated with the territory and to have a broader knowledge of formal and informal social support sources. The observation of the territory pointed out social resources that were not addressed in the interviews. CONCLUSION: The perception of the nurses regarding the community resources focused on formal health institutions or other entities related to the health care or health education areas. The coordinators identified other health services and social protection instruments. Community agents have a clearer perception of existing mental health resources.
Responsável: BR1.2 - Biblioteca Central


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Id: -670261
Autor: Koerich, Cintia; Baggio, Maria Aparecida; Erdmann, Alacoque Lorenzini; Lanzoni, Gabriela Marcellino de Melo; Higashi, Giovana Dorneles Callegaro.
Título: Revascularização miocárdica: estratégias para o enfrentamento da doença e do processo cirúrgico / Myocardial revascularization: strategies for coping with the disease and the surgical process
Fonte: Acta paul. enferm;26(1):8-13, 2013.
Idioma: pt.
Resumo: OBJETIVO: Conhecer as estratégias utilizadas por pacientes no enfrentamento da doença cardíaca coronária e do processo cirúrgico de revascularização miocárdica. MÉTODOS: Utilizou-se a Teoria Fundamentada nos Dados como referencial metodológico para a releitura dos dados de um estudo mais amplo intitulado: Significando a experiência cirúrgica e o processo de viver do paciente submetido à revascularização do miocárdio. A coleta de dados foi realizada de outubro de 2010 a agosto de 2011, por meio de entrevista semiestruturada, com três grupos amostrais (pacientes, familiares de pacientes e profissionais de saúde) e 23 participantes. RESULTADOS: Os resultados apontam as estratégias utilizadas pelos pacientes submetidos ao processo cirúrgico de revascularização miocárdica, quais sejam: apoio familiar, espiritual e profissional. CONCLUSÃO: A experiência da cirurgia cardíaca modifica o processo de viver do paciente cardíaco e as estratégias utilizadas tornam a vivência menos traumática ao paciente. Logo, tais dados fornecem base teórica para o cuidado de enfermagem.

OBJECTIVE: To understand the strategies used by patients in coping with heart coronary disease and surgical process of myocardial revascularization. METHODS: It was applied the Data analyses in Grounded Theory studies as a methodological reference to perform a re-reading of data from a larger study entitled as: "Signifying the surgical experience and the life process in patients undergoing myocardial revascularization". Data collection was carried out based on semi-structured interviews, with 23 participants (patients, their families and health professionals), from October, 2010 to August, 2011. RESULTS: The results showed the strategies used by patients undergoing myocardial revascularization in addressing the surgical procedure and coronary heart disease such as family, spiritual and professional support. CONCLUSION: The experience of cardiac surgery modifies the living process of cardiac patients and their strategies to let this experience less traumatic to them. Thus, such data have provided a theoretical basis for nursing care.
Responsável: BR1.2 - Biblioteca Central


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Id: -657999
Autor: Braga, Patrícia Pinto; Sena, Roseni Rosângela de.
Título: Estratégias para efetivar a continuidade do cuidado pós-alta ao prematuro: revisão integrativa / Estrategias para efectivizar la continuidad del cuidado post alta al prematuro: revisión integrativa / Strategies for implementing continuity of care after discharge of premature infants: an integrative review
Fonte: Acta paul. enferm;25(6):975-980, 2012. tab.
Idioma: pt.
Resumo: OBJETIVO: Identificar as estratégias utilizadas para efetivar a continuidade do cuidado às crianças nascidas prematuras egressas de Unidades de Terapia Intensiva Neonatal. MÉTODOS: Estudo de revisão integrativa com busca nas bases de dados Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Scientific Eletronic Library on-line e Web of Science no período de 2001 e 2011. Dos 22 artigos selecionados para leitura, nove foram explorados, considerando o objetivo proposto. RESULTADOS: A necessidade de desenvolvimento de pesquisas sobre a continuidade do cuidado aos egressos de Unidades de Terapia Intensiva Neonatal (UTIN) é evidente nos artigos analisados e confirmado pelo nível de evidência científica dos estudos incluídos nesta revisão. CONCLUSÃO: A intersetorialidade, o conhecimento tecnocientífico dos profissionais para cuidar dos egressos de UTIN, políticas públicas, pesquisas multicêntricas, bem como a construção de vínculo entre profissionais dos serviços de saúde e famílias, são estratégias importantes para a construção da assistência aos prematuros e suas famílias, após a alta hospitalar.

OBJECTIVE: To identify the strategies used to implement continuity of care for premature infants who were discharged from Neonatal Intensive Care Units (NICU). METHODS: An integrative literature review with search in the databases of: Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, Literature of Latin American and Caribbean Health Sciences, Scientific Electronic Library Online, and Web of Science, for the period of 2001 to 2011. Of the 22 articles selected for reading, nine were explored, considering the proposed objective. RESULTS: The need for further research on continuity of care for those discharged from the NICU is evident in the articles analyzed and confirmed by the level of scientific evidence of the studies included in this review. CONCLUSION: Intersectionality, technoscientific knowledge of professionals to care for those discharged from the NICU, public policy, multicenter research, as well as building ties between health care professionals and families, are important strategies for the construction of assistance for preterm infants and their families, after hospital discharge.

OBJETIVO: Identificar las estrategias utilizadas para efectivizar la continuidad del cuidado a los niños nacidos prematuros egresados de Unidades de Cuidados Intensivos Neonatal. MÉTODOS: Estudio de revisión integrativa con búsqueda en las bases de datos Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, Literatura Latino-Americana y del Caribe en Ciencias de la Salud, Scientific Eletronic Library on-line y Web of Science en el período de 2001 y 2011. De los 22 artículos seleccionados para lectura, nueve fueron explorados, considerando el objetivo propuesto. RESULTADOS: La necesidad de desarrollo de investigaciones sobre la continuidad del cuidado a los egresados de Unidades de Cuidados Intensivos Neonatal (UCIN) es evidente en los artículos analizados y confirmado por el nivel de evidencia científica de los estudios incluídos en esta revisión. CONCLUSIÓN: La intersectorialidad, el conocimiento tecnocientífico de los profesionales para cuidar a los egresados de UCIN, políticas públicas, investigaciones multicéntricas, así como la construcción de vínculo entre profesionales de los servicios de salud y familias, son estrategias importantes para la construcción de la asistencia a los prematuros y sus familias, después del alta hospitalaria.
Responsável: BR1.2 - Biblioteca Central


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Id: -653411
Autor: Gomes, Giovana Calcagno; Pintanel, Aline Campelo; Strasburg, Aline da Cruz; Xavier, Daiani Modernel.
Título: Face singular do cuidado familiar à criança portadora do vírus HIV/AIDS / Singular view of family care for children with the HIV / AIDS virus
Fonte: Acta paul. enferm;25(5):749-754, 2012.
Idioma: pt.
Resumo: OBJETIVO: Conhecer as vivências da família no cuidado à criança portadora do vírus HIV/AIDS. MÉTODOS: Foi realizado em um hospital universitário no primeiro semestre de 2010. Participaram sete familiares cuidadores. Os dados foram coletados por entrevistas semiestruturadas e analisados pela técnica de Análise Temática. RESULTADOS: Evidenciou-se o silenciamento do diagnóstico pelo familiar cuidador que passa a viver em função do cuidado à criança. Como dificuldades para cuidar, destacam-se as condições de saúde da mãe ou sua morte, as hospitalizações como comprometedoras da escolarização e reveladoras do diagnóstico e o medo em contar o diagnóstico à criança. CONCLUSÃO: Acredita-se que os profissionais da saúde/enfermagem necessitam empregar estratégias que possibilitem a essas famílias melhor enfrentamento do cotidiano, assessorando-as para o cuidado, fornecendo informações sobre o HIV/AIDS às pessoas de seu círculo social, diminuindo o estigma e a discriminação a que estão expostas essas crianças.

OBJECTIVE: To understand the lived experience of the family in caring for children with the HIV/AIDS virus. METHODS: The study was conducted in a university hospital in the first semester of 2010. Participants included seven family caregivers. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis. RESULTS: There was evidence of a silencing of the diagnosis by the family caregiver whose life function became that of caregiver for the child. In terms of difficulties for care, these included: the health conditions of the mother or her death; hospitalizations that compromised schooling and reveaed the diagnosis; and fear of telling the diagnosis to the child. CONCLUSION: It is believed that health/nursing professionals need to employ strategies that enable these families to better cope with everyday life, advising them about care, providing information on HIV/AIDS to people in their social circle, and diminishing stigma and discrimination to which these children are exposed.

OBJETIVO: Conocer las vivencias de la familia en el cuidado del niño portador del virus VIH/SIDA. MÉTODOS: Fue realizado en un hospital universitario en el primer semestre de 2010. Participaron siete familiares cuidadores. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas semiestructuradas y analizadas por la técnica de Análisis Temático. RESULTADOS: Se evidenció el silenciamiento del diagnóstico por parte del familiar cuidador quien pasa a vivir en función del cuidado al niño. Como dificultades para cuidar, se destacan las condiciones de salud de la madre o su muerte, las hospitalizaciones como comprometedoras de la escolarización y reveladoras del diagnóstico y el miedo para comunicar el diagnóstico al niño. CONCLUSIÓN: Se cree que los profesionales de la salud/enfermería necesitan emplear estrategias que posibiliten a esas familias un mejor enfrentamiento del cotidiano, asesorándolas para el cuidado, ofreciendo informaciones sobre el VIH/SIDA a las personas de su círculo social, disminuyendo el estigma y la discriminación a la que están expuestos esos niños.
Responsável: BR1.2 - Biblioteca Central


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Carvalho, Emília Campos de
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Id: -606505
Autor: Vasques, Christiane Inocêncio; Santos, Daniella Soares dos; Carvalho, Emília Campos de.
Título: Tendências da pesquisa envolvendo o uso do toque terapêutico como uma estratégia de enfermagem / Tendencias de la investigación que involucran el uso del toque terapéutico como una estrategia deenfermería / Trends in research involving the use of therapeutic touch as a nursing strategy
Fonte: Acta paul. enferm;24(5):712-714, 2011.
Idioma: pt.
Resumo: O toque terapêutico (TT) é uma das mais antigas terapias vibracionais ainda em uso. Dolores Krieger e Dora Kunz, na década de 1970, foram precursoras da aplicação do método na enfermagem. Desde então, as pesquisas envolvendo o uso do toque terapêutico têm sido desenvolvidas com o intuito de demonstrar a efetividade da intervenção na redução de sinais e sintomas relacionados a diversas doenças. Muitos estudos avaliam o uso do TT de forma isolada, porém, grande parte das pesquisas compara esta estratégia com outras terapias complementares, tais como: música, imagem guiada e relaxamento. Os resultados desses estudos apontam melhora ou redução dos sinais e sintomas investigados nos pacientes submetidos ao TT. Entretanto, vieses metodológicos impossibilitam a generalização dos resultados, tornando indispensável a realização de estudos clínicos bem delineados capazes de comprovar a efetividade da intervenção, além de estudar populações que por ora não são abordadas, como os idosos e recém-nascidos.

Therapeutic touch (TT) is one of the oldest vibrational therapies still in use. Dolores Krieger and Dora Kunz, in the 1970s, pioneered the application of the method in nursing. Since then, research involving the use of therapeutic touch has been developed in order to demonstrate the effectiveness of the intervention to reduce the signs and symptoms related to various diseases. Many studies have evaluated the use of TT in isolation, however, a large part of these research studies compare this strategy with other complementary therapies, such as: music, guided imagery and relaxation. The results of these studies indicate improvement or reduction of signs and symptoms investigated in patients undergoing TT. However, methodological biases make it impossible to generalize the results, making it essential to conduct well-designed clinical trials capable of determining the effectiveness of the intervention, in addition to studying populations that have not yet been addressed, such as the elderly and newborns.

El toque terapéutico (TT) es una de las más antiguas terapias vibracionales aun en uso. Dolores Krieger e Dora Kunz, en la década de 1970, fueron precursoras de la aplicación del método en la enfermería. Desde entonces, las investigaciones que involucran el uso del toque terapéutico ha sido desarrollada con la intención de demostrar la efectividad de la intervención en la reducción de signos y síntomas relacionados a diversas enfermedades. Muchos estudios evalúan el uso del TT de forma aislada, sin embargo, gran parte de las investigaciones compara esta estrategia con otras terapias complementarias, tales como: música, imagen guiada y relajación. Los resultados de esos estudios aseguran la mejora o reducción de signos y síntomas investigados en los pacientes sometidos al TT. Entre tanto, los sesgos metodológicos imposibilitan la generalización de los resultados, volviendo indispensable la realización de estudios clínicos bien delineados capaces de comprobar la efectividad de la intervención, además de estudiar poblaciones que por ahora no son abordadas, como los ancianos y recién nacidos.
Responsável: BR1.2 - Biblioteca Central


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Id: 33599
Autor: Bergold, Leila Brito; Lima, Roberta de; Alvim, Neide Aparecida Titonelli.
Título: Encontro musical: estratégia de cuidado de enfermagem em quimioterapia para discutir adoecimento/morte / Music session in chemotherapy: nursing care strategy for discussing illness/death / Encuentro musical: estrategia de atención de enfermería en quimioterapia para discutir adolecer/muerte
Fonte: Rev. enferm. UERJ;20(2,n.esp):758-763, dez. 2012.
Idioma: pt.
Resumo: Estudo descritivo realizado com clientes e familiares durante o encontro musical, estratégia de cuidado na quimioterapia para a comunicação dos participantes e a expressão dos sentimentos sobre adoecimento e morte. Objetivou-se analisar as concepções de clientes em tratamento quimioterápico e familiares participantes dos encontros musicais sobre a morte e os recursos utilizados para o seu enfrentamento. Foi aplicada pesquisa convergente-assistencial, sendo obtidos dados através de entrevistas individuais e grupos de convergência num total de oito encontros semanais com 27 sujeitos. Pesquisa realizada no Hospital Central do Exército, na cidade do Rio de Janeiro, em 2009. Os resultados apontam que os encontros facilitaram a expressão de crenças e sentimentos acerca do processo vida/morte, contribuindo para o enfrentamento da ansiedade na quimioterapia. O cuidado em oncologia deve abarcar a criação de espaços de compartilhamento que incluam atividades criativas como recurso para o enfrentamento da perspectiva de morte. (AU)

Descriptive research developed at the Central Army Hospital, in Rio de Janeiro, RJ, Brazil, 2009, with family and clients under going chemotherapy. The music session is a care strategy to encourage communication and expression feelings regarding illness and death. Its primary objective was to analyze participants’ perceptions of death as well as their resources for coping with it. Data was obtained with Assistential-Convergent Research, through individual interviews and convergence groups with 27 subjects for 8 weekly meetings. Results show meetings facilitated the expression of beliefs and feelings about life / death, and contributed with mechanisms for coping with anxiety about chemotherapy. Oncology care should include the opening up of space for sharing creative activities for coping with death. (AU)

Estudio llevado a cabo con clientes y familiares durante el encuentro musical, estrategia de cuidado en la quimioterapia, para la comunicación de los participantes y la expresión de los sentimientos sobre adolecer y muerte. Se objetivó analizar las percepciones de clientes en tratamiento de quimioterapia y de familiares participantes acerca de la muerte y los recursos utilizados para su confrontación. Metodología: Investigación Convergente Asistencial, datos obtenidos através de entrevistas individuales y grupos de convergencia en un total de 8 reuniones semanales con 27 sujetos. La investigación se realizó en el Hospital Central del Ejército, en la ciudad de Río de Janeiro-Brasil, en 2009. Los resultados indican que las reuniones facilitaron la expresión de las creencias y sentimientos sobre el proceso vida / muerte, lo que contribuye para enfrentar la ansiedad en la quimioterapia. La atención en oncología debe incluir la creación de espacios que incluyen compartir actividades creativas como un recurso para la confrontación de perspectiva de la muerte. (AU)
Responsável: BR1366.1 - Biblioteca Biomédica B - CB/B (Odontologia e Enfermagem)
BR1366.1


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Id: 32561
Autor: Vela-Lara, Olivia Leticia; Soler-Huerta, Elizabeth; Blanco-Cornejo, Aída Verónica; Spinoso-Torres, Claudia Iveth; Molina-Santiesteban, María del Carmen; Flores-Robles, Federico.
Título: Estrategia educativa para la toma de citología cervical / Educational Strategy to improve the Quality of Cervical Cytology Making
Fonte: Rev. enferm. Inst. Mex. Seguro Soc;19(1):29-34, Enero–Abr. 2011. tab, ilus.
Idioma: es.
Resumo: Resumen

Objetivo: evaluar la estrategia educativa de visita del profesor para mejorar la calidad en la toma de citología cervical del programa DOCCACU en IMSS Zona Xalapa, Veracruz.

Metodología: en la primera fase se aplicó un instrumento con preguntas abiertas y una lista de verificación que describe la técnica, al personal que toma las muestras. En la segunda fase se desarrolló la intervención educativa visita de profesor y en la tercera fase nuevamente se aplicó la misma herramienta con observación directa del procedimiento. El impacto se midió comparando la proporción de laminillas adecuadas antes del estudio y tres meses después de la intervención educativa.

Resultados: se evaluaron 89 enfermeras antes de la capacitación con una media de aciertos de seis, después de la capacitación la media fue de 11, con un valor de p < 0.05. En cuanto al impacto de la capacitación sobre el programa, encontramos que en el 2009 de junio a septiembre, las muestras inadecuadas fueron 208, en el 2010 en el mismo periodo de tiempo, después de la estrategia educativa fueron 151, con un valor de p < 0.05.

Conclusión: dentro de las instituciones del sector salud existen indicadores que nos hablan de cobertura e impacto en la población pero muy pocos que nos hablen de la calidad de los procesos, lo cual se ve reflejado en las tasas de mortalidad. La estrategia educativa de visita del profesor mejora la calidad de la toma de la muestra al disminuir el número de muestras inadecuadas y aumentar la detección de lesiones así como mejora el conocimiento en los alumnos. (AU)

Summary

Objective: to evaluate the educational strategy of teacher’s visit to improve the quality of the specimen collection for Cervicovaginal Cytology of the Program Opportune detection of Cervico-uterine Cancer in the units of Familiar Medicine of the Instituto Mexicano del Seguro Social (IMSS) of the Zone Xalapa, Veracruz, Mexico.

Methodology: in the first phase a questionnaire was applied by opened questions and a list of check that describes the technique, to the personnel that takes the slides. The second phase developed the educational intervention (the visit of the teacher) and in the third phase again the same tool was applied by direct observation of the procedure. The impact was measured up comparing the proportion of good technique realized slides before the study and the ones realized 3 months after the educational intervention

Results: there were evaluated a total of 89 nurses finding before the training an average of successes of 6 slides, and after the training an average of 11, with a value of p minor of 0.05. As for the impact of the training on the program, we find that in 2009 from June to September, the inadequate technique realized slides samples were 208, in 2010 in the same period of time, after the educational strategy they were 151, with a value of p of 0.001.

Conclusion: the Health Sector has documents that indicate about coverage and Impact in the population but very few ones which speak about the quality of the process, which seems reflected in the rates of mortality. The educational strategy of teacher’s visit improves the quality of the specimen collection, decreasing the number of inadequate specimen collection and increasing the detection of injuries, as well as it improves the knowledge in the pupils.(AU)
Responsável: MX346.1 - CENAIDS - Centro Nacional de Investigación Documental en Salud


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Id: 32556
Autor: Guerrero-Sánchez, María Isabel; Pérez-Márquez, María Guadalupe Lourdes; Flores-Vásquez, Modesta; Trujillo-Galván, Francisco David.
Título: Teorías y modelos de enfermería. Una aproximación a la lectura crítica / Nursing theories and models. An approach to critical reading
Fonte: Rev. enferm. Inst. Mex. Seguro Soc;19(1):5-8, Enero–Abr. 2011. tab.
Idioma: es.
Resumo: Resumen

Introducción: la educación en enfermería a través del tiempo ha sido rutinaria y pasiva lo que requiere desarrollar aptitudes de tipo reflexivo, que reflejen una actuación profesional de calidad para la atención del paciente, para ello demanda tener habilidades como la lectura crítica que al desarrollarla permite el florecimiento de una actitud crítica la cual lleva implícito el desarrollo de la autocrítica.

Objetivo: comparar el nivel de desarrollo para la habilidad de lectura crítica de textos de teorías y modelos de enfermería alcanzada mediante dos estrategias educativas diferenciadas.

Metodología: estudio cuasiexperimental, con un grupo experimental (GE) integrado por 12 alumnos del 7° semestre de Licenciatura de Enfermería y un grupo control (GC) conformado por 11 alumnos del mismo semestre. Para estimar el grado de desarrollo de habilidad para la lectura crítica de textos teóricos se utilizó un instrumento cuyo índice de confiabilidad fue de 0.96. El GE fue sometido a una estrategia que promueve ambientes propicios para la reflexión y crítica, el grupo control fue continuo con la enseñanza habitual.

Resultados: en la medición basal no se encontraron diferencias significativas entre ambos grupos. Al comparar los grupos posterior a la intervención, encontramos diferencia estadísticamente significativa para el GE.

Conclusiones: un ambiente propicio para confrontar la experiencia con la literatura científica y someterla a la crítica en este caso sobre teorías y modelos de enfermería favorece el desarrollo de la aptitud para la lectura crítica de textos teórico.(AU)

Summary

Introduction: through the years nursing education has been monotonous and passive so it requires to develop reflexive skills that reflect a professional performance and quality patient care, thus it is necessary to apply abilities such as critical reading that allows the development of a critical attitude which implies the evolution to self-criticism.

Objective: in order to compare the level of skill development for critical reading of texts, in nursing theories and models, achieved by two different educational strategies.

Methodology: a quasi-experimental study was conducted with an experimental group (GE) composed of 12 students of 7th semester of Bachelor in Nursing and a control group (GC) composed of 11 students in the same semester. To estimate the degree of skill development for critical reading of theoretical texts an instrument of which reliability index was 0.96 was used. The GE was subjected to a strategy that fosters reflective and critical environments, the GC kept regular education.

Results: in the baseline measurement there were no significant differences between groups. When comparing post-intervention groups, we found statistically significant difference for the GE.

Conclusions: a conducive environment to confront the experience with scientific literature and to subject it to criticism, in this case on nursing theories and models, favors the development of skills for critical reading of theoretical texts.(AU)
Responsável: MX346.1 - CENAIDS - Centro Nacional de Investigación Documental en Salud



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