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Id: biblio-877292
Autor: Gonçalves, Aline Mara; Vilela, Sueli de Carvalho; Terra, Fábio de Souza.
Título: Atitudes de profissionais da Rede de Atenção Psicossocial frente ao adoecimento mental / Attitudes of professionals of the Network of Psychosocial Attention to mental illness
Fuente: Rev Rene (Online);18(5):647-654, set. - out. 2017.
Idioma: en.
Resumen: Objetivo: investigar as atitudes de profissionais da Rede de Atenção Psicossocial frente ao adoecimento mental. Métodos: estudo transversal e analítico. Utilizaram-se dois instrumentos: o questionário de caracterização e a Escala de Opiniões sobre a Doença Mental, respondidos por 80 trabalhadores da Rede de Atenção Psicossocial. Para contagem dos pontos obtidos, foram utilizadas fórmulas preestabelecidas; e para correlações e associações, testes não paramétricos conforme a normalidade dos dados. Resultados: o perfil atitudinal denominado Autoritarismo destacou-se por apresentar maior média na população, seguido dos perfis Restrição Social e Etiologia do Esforço Mental. Observou-se também que as variáveis escolaridade, tempo de trabalho em serviços de saúde mental e renda familiar mensal apresentaram correlações significativas em relação aos tipos de atitudes. Conclusão: o perfil atitudinal da população estudada reflete atitudes predominantemente autoritárias, restritivas e discriminatórias. (AU)
Responsable: BR6.1 - BCS - Biblioteca de Ciências da Saúde


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Id: biblio-876573
Autor: Barragán Pérez, Virginia; Berenzon Gorn, Shoshana; García De la Torre, Guadalupe Silvia; Lara Muñoz, María del Carmen.
Título: Actitudes hacia la homoparentalidad: Validación psicométrica de dos escalas en una muestra de estudiantes mexicanos / Atitudes em relação à homoparentalidade: validação psicométrica de duas escalas numa amostra de estudantes mexicanos / Attitudes Towards Homoparentality: Psychometric Validation of two Scales in a Sample of Mexican Students
Fuente: MedUNAB;19(2):85-94, 2016. tab.
Idioma: es.
Resumen: Introducción: La legalización del llamado matrimonio igualitario, y de la adopción de menores por parejas homosexuales, es un fenómeno reciente y que debe ser estudiado, para lo cual es necesario contar con medidas confiables que permitan dar cuenta de cómo la sociedad percibe esta nueva configuración familiar. Objetivo: Determinar las propiedades psicométricas de dos escalas: Actitudes frente a las familias Homoparentales (AFFH); y creencias acerca del ajuste de los niños de familias homoparentales (CANFH). Metodología: La AFFH, con 20 reactivos, fue diseñada para dar cuenta de las actitudes hacia las familias homoparentales. La CANFH tiene 14 reactivos organizados en las subescalas de oposición individual (OI) y oposición normativa (ON). Ambas escalas tienen afirmaciones que deben ser respondidas con opciones tipo Likert que van del 1 totalmente de acuerdo, al 5 totalmente en desacuerdo. La CANFH fue aplicada a 170 estudiantes universitarios (78 (46%) hombres, 92 (54%) mujeres. Media de edad: 18.4 DE+0.94), y la AFFH a 88 (35 (40%) hombres, 53 (60%) mujeres. Media de edad: 18.2 DE+0.84). Se determinaron las propiedades psicométricas por medio de análisis factorial y de consistencia interna. Resultados: La AFFH resultó con un α=0.91; los reactivos se organizaron en dos factores que explican 46.14% de la varianza. En el caso de la CANFH se confirmó la estructura factorial de dos subescalas explicativas de 65.49% de la varianza y con un α=0.94. Conclusiones: Los datos indican que ambas escalas poseen las propiedades psicométricas adecuadas para medir las actitudes de estudiantes mexicanos hacia las familias homoparentales y hacia los efectos que estas puedan tener en los menores adoptados...(AU)

Introduction: Same-sex marriage and adoption legalization constitute a growing and relatively new research field. Its study needs reliable and valid measures that allow to understand the society's perception about this new family order. Objective: Assess the psychometric properties of two scalesdevised to measure same-sex parenting attitudes: Attitudes toward Same-sex Families Scale (AFFH for its acronym in Spanish), and Scale on Beliefs about Children's Adjustment in Same-sex families (CANFH in Spanish). Methodology: AFFH scale is a 20-item measure designed to account for attitudes towards same-sex families. CANFH is a 14-item measure consisting of two scales, Individual Opposition (IO) and Normative Opposition (NO). Both are Likert scales with five response options (1. Strongly Agree to 5. Strongly Disagree). The CANFH was answered by 170 college students (78 (46%) males, 92 (54%) females; Average age: 18.4 SD 0.94), and the AFFH by 88 college students (35 (40%) males, 53 (60%) females, average age: 18.2 SD + 0.84). Results: AFFH items were organized into two factors that explained 46.14% of variance with a Cronbach's alpha of 0.91. CANFH items were grouped in a two factors structure that explained 65.49% of the variance (α = 0.94). Conclusions: CANFH and AFFH scales have adequate psychometric properties to measure Mexican college students' attitudes toward same-sex families and to assess the beliefs about children's adjustment in same-sex families...(AU)

Introdução: A legalização do chamado casamento do mesmo sexo e adoção de crianças por casais homossexuais, é um fenômeno recente, que deve ser estudado, para a qual é necessário ter medidas confiáveis que permitem ver como a sociedade percebe esta nova configuração familiar. Objetivo: determinar as propriedades psicométricas de duas escalas: Atitudes para com as famílias homoparentais (AFFH); e as crenças sobre o equilíbrio das crianças de famílias homoparentais. Metodologia: O AFFH, com 20 itens, foi projetado para explicar atitudes das famílias homoparentais. O CANFH tem 14 reagentes organizados em sub-escalas de oposição individual (OI) e oposição regulamentar (ON). Ambas as escalas são declarações que devem ser respondidas com opções de tipo Likert, entre 1 que significa estar de acordo e 5 que discorda totalmente (CANFH). O CANFH foi aplicado a 170 estudantes universitários (78 (46%) do sexo masculino, 92 (54%) mulheres com idade média: 18.4 + 0.94), e AFFH a 88 (35 (40%) do sexo masculino, 53 (60% ) mulheres média de idade. 18.2 + 0.84). Foram determinadas as propriedades psicométricas por meio de análise fatorial e consistência interna. Resultados: A AFFH foi α = 0.91 com reagentes foram organizados em dois fatores que explicam 46.14% da variância. No caso de a estrutura fatorial CANFH dois explicativa 65.49% da variância e um α = 0,94 subescalas foi confirmada. Conclusões: Os dados indicam que ambas as escalas têm o direito de medir as atitudes dos estudantes em relação homoparentais famílias mexicanas e para os efeitos que podem ter sobre as crianças adotadas propriedades psicométricas...(AU)
Responsable: CO179.9 - Facultad de Medicina


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Id: biblio-876270
Autor: Fereidouni, Zhila; Hatami, Mahmood; Jeihooni, Ali Khani; Kashfi, Hannan.
Título: Actitudes hacia la formación y pasantía comunitaria de estudiantes y profesores de Enfermería: un estudio cualitativo / Atitudes à formação e estágio comunitário de estudantes e professores de Enfermagem: um estudo qualitativo / Attitudes toward Community - based training and internship of Nursing students and professors: a qualitative study
Fuente: Invest. educ. enferm;35(2):243-251, June 15, 2017.
Idioma: en.
Resumen: Objective. To explore the attitudes of nursing students and professors towards community-based training and internship in Fasa, Fars, Iran. Methods. This qualitative study was conducted using the content analysis approach. Data from students and professors were collected through five focal groups and data from patients was collected by using field notes. Interviews were conducted with 17 students and three professors responsible for implementing the study plan; in addition, 800 patient-related field notes were analyzed. Results. Community-based training and internship were identified as useful from the point of view of students, professors, and clients. Results were classified into two principal categories: "health preservation and promotion" and "promotion of students' skills". Conclusion. Attitudes toward the formation and community internship are favorable insofar as it is a highly beneficial experience for students, professors, and patients. (AU)

Objetivo. Explorar las actitudes de los estudiantes y profesores de Enfermería hacia la formación y pasantías comunitarias en Fasa, Fars, Iran. Métodos. Estudio realizado en Fasa (Irán) con enfoque cualitativo fenomenológico. Los datos de los estudiantes y profesores se recogieron a partir de cinco grupos focales, los datos de los pacientes y con notas de campo. Se entrevistaron a 17 estudiantes y a tres profesores responsables de implementar el plan de estudios y se analizaron 800 notas de campo relacionadas con pacientes. Resultados. La capacitación y prácticas en la comunidad se identificaron como útiles desde el punto de vista de los estudiantes, profesores y pacientes. Los resultados se clasificaron en dos categorías principales: "preservación y promoción de la salud" y "promoción de las habilidades de los estudiantes". Conclusión. Las actitudes hacia formación y la pasantía en la comunidad son favorables al ser una experiencia altamente beneficiosa para los estudiantes, los profesores y los pacientes. (AU)

Objetivo. Explorar as atitudes dos estudantes e professores de Enfermagem à formação e estágios comunitários em Fasa, Fars, Irão. Métodos. Estudo realizado com enfoque qualitativo fenomenológico. Os dados dos estudantes e professores foram recolhidos através de cinco grupos focais e os dados dos pacientes se recolheram utilizando notas de campo. Se entrevistaram a 17 estudantes e três professores responsáveis de implementar o plano de estudos e se analisaram 800 notas de campo relacionadas com pacientes. Resultados. A capacitação e práticas na comunidade se identificaram como úteis durante um ano desde o ponto de vista dos estudantes, professores e clientes. Os resultados se classificaram em duas categorias principais: "preservação e promoção da saúde" e "promoção das habilidades dos estudantes". Conclusão. As atitudes à formação e o estágio na comunidade são favoráveis à ser uma experiência altamente benéfica para os estudantes, os professores e os pacientes. (AU)
Responsable: CO103.1 - Biblioteca


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Id: biblio-875427
Autor: Poreddi, Vijayalakshmi; Thimmaiah, Rohini; BadaMath, Suresh.
Título: Actitudes de los estudiantes de medicina y enfermería hacia la enfermedad mental: Una perspectiva hindú / Atitudes entre os estudantes de medicina e enfermagem à doença mental: Uma perspectiva hindu / Medical and nursing students' attitudes toward mental illness: An Indian perspective
Fuente: Invest. educ. enferm;35(1):86-94, February 15, 2017. Tabla, Tabla, Tabla, Tabla.
Idioma: en.
Resumen: Objective. Compare the attitudes toward mental illness between medical and nursing undergraduate students from a university in India. Methods. A cross sectional descriptive study was carried out among medical (n=154) and nursing undergraduate students (n=168) using Attitude Scale for Mental Illness (ASMI) questionnaire with six sub scales namely; Separatism, Stereotyping, Restrictiveness, Benevolence, Pessimistic prediction and Stigmatization. This was a 5-point Likert scale with 34 items to rate participants responses from totally disagree (1) to totally agree (5). The lower scores indicate positive attitudes toward persons with mental illness. Results. Our findings revealed that 54.5% of medical students versus 64.8% of nursing students have positive attitudes toward mental illness. While medical students have better attitudes against separatism and stigmatization, nursing students have more positive attitudes in benevolence and against pessimism. Conclusion. An important proportion of medical and nursing students have negative attitudes toward mental illness. It is necessary to review and adapt the current curriculum to favor the positive attitude of future professionals toward people with these types of diseases.

Objetivo. Comparar las actitudes hacia la enfermedad mental entre los estudiantes de medicina y enfermería de una universidad en India. Métodos. Se realizó un estudio descriptivo de tipo transversal con estudiantes de Medicina (n=154) y de Enfermería (n=168). Se utilizó la Attitude Scale for Mental Illness (ASMI) la cual tiene 34 ítems divididos en seis dominios: Separatismo, Estereotipos, Restricción, Benevolencia, Predicción pesimista y Estigmatización. Las opciones de respuesta son tipo Likert y van desde totalmente en desacuerdo (1) a totalmente de acuerdo (5). A menor puntaje es mejor la actitud positiva hacia las personas con enfermedad mental. Resultados. Nuestros hallazgos revelaron que el 54.5% de los estudiantes de Medicina versus el 64.8% de los de Enfermería tienen actitudes positivas hacia la enfermedad mental. Mientras que los estudiantes de Medicina tienen mejores actitudes contra el separatismo y la estigmatización, los estudiantes de enfermería poseen actitudes más positivas en la benevolencia y en contra del pesimismo. Conclusión. Una proporción importante de alumnos de Medicina y Enfermería tienen actitudes negativas hacia la enfermedad mental. Es necesario revisar y adaptar el currículo actual para favorecer la actitud positiva de los futuros profesionales hacia las personas con este tipo de enfermedades.

Objetivo. Comparar as atitudes à doença mental entre os estudantes de medicina e enfermagem de uma universidade na Índia. Métodos. Se realizou um estudo descritivo de tipo transversal com estudantes de Medicina (n=154) e de Enfermagem (n=168). Se utilizou a Attitude Scale for Mental Illness (ASMI) a qual tem 34 itens divididos em seis domínios: Separatismo, Estereótipos, Restrição, Benevolência, Predição pessimista e Estigmatização. As opções de resposta são tipo Likert e vão desde totalmente em desacordo (1) a totalmente de acordo (5). A menor pontuação é melhor a atitude positiva para as pessoas com doenças mentais. Resultados. Nossos resultados revelaram que 54.5% dos estudantes de Medicina versus 64.8% dos de Enfermagem tem atitudes positivas para a doença mental. Enquanto que os estudantes de Medicina têm melhores atitudes contra o separatismo e a estigmatização, os estudantes de enfermagem possuem atitudes mais positivas na benevolência e em contra do pessimismo. Conclusão. Uma proporção importante de alunos de Medicina e Enfermagem tem atitudes negativas à doença mental. É necessário revisar e adaptar o currículo atual para favorecer a atitude positiva dos futuros profissionais às pessoas com este tipo de doenças.
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Vieira, Gilberto Ribeiro
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Id: biblio-868174
Autor: Vieira, Gilberto Ribeiro.
Título: História de vida e prognóstico / Life story and prognosis.
Fuente: São Paulo; s.n; 2017. 269 p.
Idioma: pt.
Tesis: Presentada en Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. Departamento de Epidemiologia para obtención del grado de Doutor.
Resumen: Esta tese examina o possível vínculo entre história de vida e doença, com a sua respectiva evolução, admitindo que o percurso existencial guarda conexão com o desfecho do quadro e oferece indicadores para o estabelecimento do prognóstico, vendo o ser humano como unidade mente-corpo. Apresta-se para o tema incursionando na relação entre a prognose e a medicina contemporânea; dialogando com Foucault acerca da influência da anatomia patológica no reducionismo da clínica médica; ensaiando em torno da analogia entre os métodos científicos e a sexualidade a partir dos mitos Adão e Eva. O estudo baseia-se na premissa de que o prognóstico pode ser estratificado em cinco tipos: Complicado ou muito desfavorável, Progressivoou moderadamente desfavorável, Estagnado ou incerto, Residual ou moderadamente favorável e Resolvido ou muito favorável, dependendo especialmente de como o indivíduo aproveitou a principal oportunidade e a maneira que lidou com a maior dificuldade de sua vida, além de situações marcantes de sua experiência psicoafetiva ou realização pessoal. Recorre-se em paralelo à abordagem holística prevalente na homeopatia, clareando, porém, alguns pontos obscuros ao identificar que o seu modelo para efetuar o prognóstico limita-se à reação do paciente ao medicamento homeopático ou à gravidade da doença, ignorando a sua trajetória de vida. A pesquisa selecionou quinze de quarenta pacientes em tratamento atual ou pregresso, com qualquer modalidade de câncer, no Hospital do Câncer de Rio Branco e na Associação Amigos do Peito (Abrigo), de ambos os sexos, todos com idade entre 20 e 70 anos. Utilizou-se roteiro semiestruturado de 9 questões, sendo 3 sobre a doença e 6 a respeito de sentimentos ou fatos pretéritos relevantes. As informações permitiram verificar tanto as interseções no agrupamento dos três pacientes de cada tipo prognóstico, quanto as nítidas diferenças dos quinze entre si. A história de vida dos pacientes considerados Complicadoevidencia revolta e/ou inconformação súbita; no Progressivo, conflitos que se acentuam lenta e continuamente; no Estagnado, dificuldades, carências e antagonismos prolongados, mas conservando-se nomesmo patamar; no Residual, morosidade na solução das pendências, seguida por resiliência exitosa; no Resolvido, prontidão para sanar os desafios, com solidariedade e altruísmo. Maior gravidade da doença, óbitos e metástases em relação aos demais tipos predominam no Complicado e Progressivo; o quadro tende a recidiva ou sequela no Estagnado, à remissão no Residual, e casos curados há diversos anos no Resolvido. Concluiu-se que, embora o prognóstico fundamentado na história de vida careça de mais pesquisas, fornece já elementos para corroborar a atividade clínica em diversos campos profissionais, e também pode subsidiar ações voltadas para a saúde pública, em especial no campo preventivo

This thesis examines the possible link between life history and disease with its respective evolution, admitting that the existential course keeps connection with the outcome and provides indicators for the establishment of the prognosis, seeing the mind-body as unity. The author insoles the theme exploring the relationship between the prognosis and the contemporary medicine;dialoguing with Foucault about the influence of the histopathology in the reductionism of the medical clinic;essaying around the analogy between scientific methods and sexuality from the myths, Adam and Eve.The study is based on the premise that the prognosis can be stratified into five types: Complicatedor very unfavorable, moderately or Progressive, Stagnantor uncertain, Residualor moderately favorable or very favorable or Resolved, depending on how the particular individual took the main chance and the way it dealt with the greatest difficulty of his life besides remarkable situations of his psychoaffective experience. It appeals in parallel to the holistic approach, prevalent in homeopathy, clearing, however, some shady spots in its vision of the mind-body unity, which makes the prognosis inside the limits of the patient's reaction to the homeopathic medicine or to the severity of the disease, ignoring the trajectory of his life.The research has selected fifteen between 40 interviewed patients, in current or former treatment of cancer in the Hospital do Câncer de Rio Brancoand the Associação dos Amigos do Peito (Abrigo), of both sexes, all of them aged between 20 and 70 years. The life story of patients considered Complicated evidence sudden revolt and/or non conformity;in the Progressive, conflicts that rises slowly and continuously;in the Stagnant, prolonged difficulties, inadequacies and antagonisms that remains in the same level;in the Residual, delay in solution of disputes, followed by successful resilience;in the Resolved, readiness to settle the challenges, with solidarity and altruism.Greater severity of illness, deaths and metastasis in relation to other types prevail in the Complicated and Progressive;the clinic picture tends torecurrence or sequelin theStagnant;to the remission in the Residual, and to have being cured several years before,in the Resolved.It was concluded that, although the prognosis based on life story requires more research, it already provides elements to support the clinical activity in various professional fields, and can also support actions directed to public health, particularly in the preventive field
Responsable: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência
BR67.1; DR1335


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Id: biblio-866169
Autor: Lima, Daniela Coelho de.
Título: Traumatismo alvéolo-dentário: prevalência em crianças e conhecimento de educadores do ensino fundamental / Dentoalveolar trauma: prevalence in children and knowledge of elementary school educator.
Fuente: Araçatuba; s.n; 2010. 105 p. ilus, tab, graf.
Idioma: pt.
Tesis: Presentada en Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Odontologia de Araçatuba para obtención del grado de Doutor.
Resumen: As lesões traumáticas dentárias são consideradas em certas partes do mundo um importante problema de saúde pública, não somente porque a sua prevalência é elevada, mas também porque resulta em impacto substancial na qualidade de vida das crianças. O presente estudo avaliou o conhecimento e a atitude dos educadores do ensino fundamental da rede pública de Alfenas/MG, Brasil, sobre as Lesões Traumáticas Dentárias (LTDs) e ainda a prevalência e os fatores de risco entre crianças de 6 a 12 anos. Para tanto foram entrevistados 212 educadores na faixa etária de 23 a 64 anos, sendo que 93,4% apresentavam formação universitária e 25,5% tinham até cinco anos de experiência profissional. Quanto ao treinamento de primeiros-socorros, 34% o haviam realizado durante sua formação acadêmica ou por vontade própria (22,6%). Entre esses, apenas 7,1% haviam recebido treinamento envolvendo o conteúdo das LTDs. Apenas 7,5% estavam satisfeitos com o conhecimento sobre trauma dental e somente 12,3% sentiam-se preparados para atuar frente a essa intercorrência. Somente 10,8% haviam presenciado algum tipo de LTDs. Em relação à busca de auxílio dentro da escola, em caso de trauma dental, 53,3% se direcionariam a diretora e 8% ao cirurgião-dentista da escola. A primeira conduta dos professores frente à fratura e avulsão dentária seria o contato com os pais da criança (63,2% e 58,5%, respectivamente). Frente a um dente avulsionado, 47,2% realizariam a conduta adequada manuseando o dente pela coroa. A maioria dos professores (90,1%) faria um reimplante dental de dentes permanentes, sendo isto feito imediatamente (71,2%). Quanto ao meio de armazenamento do dente avulsionado, 36,3% dos professores acondicionariam o elemento em um líquido, sendo o leite (46,7%) e o soro (24,7%) os mais mencionados. Os meios secos mais citados foram o papel (18,9%) e gaze ou algodão (15,1%). A maioria (96,2%) afirmou que gostaria de receber informações sobre trauma dental. Quanto a ocorrência das LTDs e...

Dental traumatic lesions are considered a relevant public health problem in certain parts of the world, not only because their prevalence is high, but also because it results in a substantial impact on children's life quality. The present study evaluated the knowledge and attitude of public elementary school educators about Dental Traumatic Lesions (DTLs) in Alfenas/MG, Brazil, as well as the prevalence and risk factors among children from 6 to 12 years of age. To achieve this aim 212 educators, ranging from 23 to 64 years of age were interviewed; they had college education (93.4%) and those with up to five years of professional experience (25.5%). With regard to first-aid training, 34% had taken it during their college course or even voluntarily (22.6%). Among those, only 7.1% had taken training involving DTLs content. Only 7.5% were satisfied with the knowledge about dental trauma and only 12.3% felt prepared to take an attitude towards this emergency. Only 10.8% had actually seen some kind of DTL. Regarding aid search inside the school in case of dental trauma, 53.3% would call the headmaster and 8% would seek for the school's dentist. The first attitude of the teachers towards dental fracture and avulsion would be contact child's parents (63.2% and 58.5%, respectively). When facing an avulsed tooth, 47.2% would take the appropriate attitude handling the tooth by the crown. Most of the teachers 90.1% would perform permanent teeth reimplant, most of them immediately (71.2%). Concerning the storage medium of the avulsed tooth, 36.3% of the teachers would store the element in a liquid, being milk (46.7%) and saline solution (24.7%) the most prevalent. The most mentioned dry media were paper (18.9%) and gauze or cotton (15.1%). Most of the teachers (96.2%) stated that they would like to receive information on dental trauma. Considering the occurrence of DTLs and risk factors related, 1,635 children were examined with mean age of 8.82 years, adopting the criteria…
Responsable: BR186.1 - Biblioteca Honório Monteiro
BR186.1


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Id: biblio-847766
Autor: Rocha, Júlio Cesar Schmitt; Nascimento, Juarez Vieira do.
Título: Atitude: atributo à competência / Atribute to competence / Actitud: atributo la competencia
Fuente: Pensar prát. (Impr.);17(3):878-892, jul/set.2014.
Idioma: pt.
Resumen: O objetivo do presente ensaio foi ampliar a compreensão sobre a competência no campo educacional a partir do papel qualificador exercido pela dimensão da atitude. Ao longo do percurso deste estudo defendeu-se que as competências são uma construção social, portanto, não são neutras. Apresentaram-se as bases teórico-conceituais que sustentam as competências e suas implicações na organização curricular, destacando-se as qualidades pessoais como alicerce da mobilização dos saberes. Firmou-se o papel qualificador da atitude como atributo à competência e balizador da ação educacional, a fim de alcançar uma conjunção mais harmônica e integral ao longo da formação (AU).

The objective of this work was to broaden the understanding about the competence in the educational field from the qualifying role carried out by the dimension of attitude. Throughout its trajectory it defended that the skills are a social construction, therefore, are not neutral. Presented the theoretical and conceptual basis that support the competences and its implications in the curriculum organization, emphasizing the personal qualities as a foundation of knowledge mobilization. Firmed the qualifying role of attitude as an atribute to the competence and marker of educational action in order to reach a more harmonious and integral conjunction throughout formation (AU).

El objetivo de este estudio fue ampliar la comprensión de las competencias en educación desde el papel desempeñado por el calificador ejercido por la dimensión actitud. A lo largo de su carrera defendió que las competencias son una construcción social, por lo tanto, no son neutrales. Presentado a los conocimientos teóricos y conceptuales que sustentan las competencias y sus implicaciones para el currículo, destacando las cualidades personales como fundamento de la movilización de los conocimientos. Confirmó el papel de la actitud como atributo calificador de la competencia y la acción educativa con el fin de lograr un conjunto más armónico e integral a lo largo de la formación (AU).
Responsable: BR512.1 - Biblioteca Setorial do Centro de Ciências da Saúde


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-847716
Autor: Delavechia, Thaís R; Velasquez, Michella L; Duran, Érica P; Matsumoto, Lina S; Oliveira, Irismar Reis de.
Título: Changing negative core beliefs with trial-based thought record
Fuente: Rev. psiquiatr. clín. (São Paulo) = Arch. clin. psychiatry (São Paulo, Impr.);43(2):31-33, Mar.-Apr. 2016. tab.
Idioma: en.
Resumen: Background: Trial-based thought record (TBTR) is a technique used in trial-based cognitive therapy (TBCT), and simulates a court trial. It was designed to restructure unhelpful core beliefs (CBs) during psychotherapy. Objective: To confirm previous findings on the efficacy of TBTR in decreasing patients' adherence to self-critical and unhelpful CBs and corresponding emotions, as well as assessing the differential efficacy of the empty-chair approach relative to the static format of TBTR. Methods: Thirty-nine outpatients were submitted to a 50-minute, one-session, application of the TBTR technique in the empty-chair (n = 18) or conventional (n = 21) formats. Patients' adherence to unhelpful CBs and the intensity of corresponding emotions were assessed after each step of TBTR, and the results obtained in each format were compared. Results: Significant reductions in percent values both in the credit given to CBs and in the intensity of corresponding emotions were observed at the end of the session (p < .001), relative to baseline values. ANCOVA also showed a significant difference in favor of the empty-chair format for both belief credit and emotion intensity (p = .04). Discussion: TBTR may help patients reduce adherence to unhelpful CBs and corresponding emotions and the empty-chair format seems to be more efficacious than the conventional format.
Responsable: BR66.1 - Divisão de Biblioteca e Documentação


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Id: biblio-836256
Autor: Ochoa Vigo, Kattia; Bello Vidal, Catalina; Villanueva Benites, Maritza Evangelina; Ruiz Garay, María Inés; Manrique Borjas, Gloria Antonieta.
Título: Percepción y actitud del universitario de enfermeria sobre su formación en investigación / Perception and attitudes of the nursing students on their training in research
Fuente: Rev. méd. hered;27(4):204-215, oct.-dic. 2016. tab, graf.
Idioma: es.
Resumen: Objetivos: Evaluar la percepción y actitud de universitarios de enfermería sobre su formación en investigaciónen universidades de Lima y del interior del país, y determinar la relación entre variables y sus diferencias por tipode universidad. Material y métodos: Estudio observacional, multicéntrico, diseño transversal, realizado en tresuniversidades de Lima y una del interior, teniendo como universo a estudiantes de 8-10° ciclo de estudios, cuyapoblación de estudio fue 556 universitarios. El instrumento fue un cuestionario estructurado tipo escala aplicadomediante encuesta...

Objectives: To evaluate the perception and attitudes of nursing students on their training in research in universitiesof Lima and provinces, and to determine differences by universities. Methods: Multicenter cross-sectional studyconducted in 3 universities in Lima and one of the interior of the country. The target population was students between8th and 10th cycles, the universe was 556 students. An structured questionnaire was applied to all participants...
Responsable: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: biblio-835000
Autor: Cortes, Didier Fernando Gaviria; Oliva, Francisco Javier Castejón.
Título: Desarrollo de valores y actitudes a través de la clase de educación física / O desenvolvimento de valores e atitudes por meio da aula de educação física / Development of values and attitudes through physical education classes
Fuente: Movimento (Porto Alegre);22(1):251-262, jan.-mar. 2016. ilus.
Idioma: es.
Resumen: El presente estudio tuvo como objetivo comprender las actitudes y valores que genera la Educación Física en los estudiantes de secundaria. Para ello se parte de conceptos claves como valores, actitudes y Educación Física. La investigación es cualitativa y se llevó a cabo a través de un diseño de estudio de caso en un instituto de Madrid-España; permitiendo una comprensión de las percepciones, emociones, vivencias y opiniones que tienen los estudiantes sobre los valores y actitudes que se generan en la clase de Educación Física. La información fue recolectada por medio de la observación y del grupo focal. Los resultados muestran, el compañerismo y la cooperación como los valores más importantes dentro de la práctica para los estudiantes; igualmente se evidenciaron actitudes y valores en relación con uno mismo y en relación a la asignatura.

The purpose of this study was to understand the attitudes and values promoted by Physical Education in High School students, based on key concepts like values, attitudes and Physical Education. It is a qualitative study conducted through a case study at a secondary education institution in Madrid, Spain. It allowed understanding students' perceptions, emotions, experiences and opinions about the values and attitudes fostered by Physical Education. Data were obtained using observation and a focus group. Companionship and cooperation were found as the most important values for students in the practice. Likewise, results show students' attitudes and values about themselves and the Physical Education class.

O presente estudo teve como objetivo compreender as atitudes e os valores gerados pela Educação Física em estudantes do ensino médio. Para isso, partiu-se de conceitos chave como valores, atitudes e Educação Física. A pesquisa é qualitativa e foi realizada através de um projeto de estudo de caso em uma instituição de ensino de Madri, na Espanha. Isto permitiu uma compreensão das percepções, emoções, experiências e opiniões que os alunos têm sobre os valores e atitudes que são gerados na aula de Educação Física. As informações foram coletadas por meio de observação e grupo focal. Os resultados mostram companheirismo e cooperação como os valores mais importantes na prática para os alunos; também atitudes e valores em relação a si mesmos e em relação ao assunto eram evidentes.
Responsable: BR18.1 - Biblioteca FAMED/HCPA



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