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Vieira, Gilberto Ribeiro
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Id: biblio-868174
Autor: Vieira, Gilberto Ribeiro.
Título: História de vida e prognóstico / Life story and prognosis.
Fuente: São Paulo; s.n; 2017. 269 p.
Idioma: pt.
Tesis: Presentada en Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. Departamento de Epidemiologia para obtención del grado de Doutor.
Resumen: Esta tese examina o possível vínculo entre história de vida e doença, com a sua respectiva evolução, admitindo que o percurso existencial guarda conexão com o desfecho do quadro e oferece indicadores para o estabelecimento do prognóstico, vendo o ser humano como unidade mente-corpo. Apresta-se para o tema incursionando na relação entre a prognose e a medicina contemporânea; dialogando com Foucault acerca da influência da anatomia patológica no reducionismo da clínica médica; ensaiando em torno da analogia entre os métodos científicos e a sexualidade a partir dos mitos Adão e Eva. O estudo baseia-se na premissa de que o prognóstico pode ser estratificado em cinco tipos: Complicado ou muito desfavorável, Progressivoou moderadamente desfavorável, Estagnado ou incerto, Residual ou moderadamente favorável e Resolvido ou muito favorável, dependendo especialmente de como o indivíduo aproveitou a principal oportunidade e a maneira que lidou com a maior dificuldade de sua vida, além de situações marcantes de sua experiência psicoafetiva ou realização pessoal. Recorre-se em paralelo à abordagem holística prevalente na homeopatia, clareando, porém, alguns pontos obscuros ao identificar que o seu modelo para efetuar o prognóstico limita-se à reação do paciente ao medicamento homeopático ou à gravidade da doença, ignorando a sua trajetória de vida. A pesquisa selecionou quinze de quarenta pacientes em tratamento atual ou pregresso, com qualquer modalidade de câncer, no Hospital do Câncer de Rio Branco e na Associação Amigos do Peito (Abrigo), de ambos os sexos, todos com idade entre 20 e 70 anos. Utilizou-se roteiro semiestruturado de 9 questões, sendo 3 sobre a doença e 6 a respeito de sentimentos ou fatos pretéritos relevantes. As informações permitiram verificar tanto as interseções no agrupamento dos três pacientes de cada tipo prognóstico, quanto as nítidas diferenças dos quinze entre si. A história de vida dos pacientes considerados Complicadoevidencia revolta e/ou inconformação súbita; no Progressivo, conflitos que se acentuam lenta e continuamente; no Estagnado, dificuldades, carências e antagonismos prolongados, mas conservando-se nomesmo patamar; no Residual, morosidade na solução das pendências, seguida por resiliência exitosa; no Resolvido, prontidão para sanar os desafios, com solidariedade e altruísmo. Maior gravidade da doença, óbitos e metástases em relação aos demais tipos predominam no Complicado e Progressivo; o quadro tende a recidiva ou sequela no Estagnado, à remissão no Residual, e casos curados há diversos anos no Resolvido. Concluiu-se que, embora o prognóstico fundamentado na história de vida careça de mais pesquisas, fornece já elementos para corroborar a atividade clínica em diversos campos profissionais, e também pode subsidiar ações voltadas para a saúde pública, em especial no campo preventivo

This thesis examines the possible link between life history and disease with its respective evolution, admitting that the existential course keeps connection with the outcome and provides indicators for the establishment of the prognosis, seeing the mind-body as unity. The author insoles the theme exploring the relationship between the prognosis and the contemporary medicine;dialoguing with Foucault about the influence of the histopathology in the reductionism of the medical clinic;essaying around the analogy between scientific methods and sexuality from the myths, Adam and Eve.The study is based on the premise that the prognosis can be stratified into five types: Complicatedor very unfavorable, moderately or Progressive, Stagnantor uncertain, Residualor moderately favorable or very favorable or Resolved, depending on how the particular individual took the main chance and the way it dealt with the greatest difficulty of his life besides remarkable situations of his psychoaffective experience. It appeals in parallel to the holistic approach, prevalent in homeopathy, clearing, however, some shady spots in its vision of the mind-body unity, which makes the prognosis inside the limits of the patient's reaction to the homeopathic medicine or to the severity of the disease, ignoring the trajectory of his life.The research has selected fifteen between 40 interviewed patients, in current or former treatment of cancer in the Hospital do Câncer de Rio Brancoand the Associação dos Amigos do Peito (Abrigo), of both sexes, all of them aged between 20 and 70 years. The life story of patients considered Complicated evidence sudden revolt and/or non conformity;in the Progressive, conflicts that rises slowly and continuously;in the Stagnant, prolonged difficulties, inadequacies and antagonisms that remains in the same level;in the Residual, delay in solution of disputes, followed by successful resilience;in the Resolved, readiness to settle the challenges, with solidarity and altruism.Greater severity of illness, deaths and metastasis in relation to other types prevail in the Complicated and Progressive;the clinic picture tends torecurrence or sequelin theStagnant;to the remission in the Residual, and to have being cured several years before,in the Resolved.It was concluded that, although the prognosis based on life story requires more research, it already provides elements to support the clinical activity in various professional fields, and can also support actions directed to public health, particularly in the preventive field
Responsable: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência
BR67.1; DR1335


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Id: biblio-866169
Autor: Lima, Daniela Coelho de.
Título: Traumatismo alvéolo-dentário: prevalência em crianças e conhecimento de educadores do ensino fundamental / Dentoalveolar trauma: prevalence in children and knowledge of elementary school educator.
Fuente: Araçatuba; s.n; 2010. 105 p. ilus, tab, graf.
Idioma: pt.
Tesis: Presentada en Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Odontologia de Araçatuba para obtención del grado de Doutor.
Resumen: As lesões traumáticas dentárias são consideradas em certas partes do mundo um importante problema de saúde pública, não somente porque a sua prevalência é elevada, mas também porque resulta em impacto substancial na qualidade de vida das crianças. O presente estudo avaliou o conhecimento e a atitude dos educadores do ensino fundamental da rede pública de Alfenas/MG, Brasil, sobre as Lesões Traumáticas Dentárias (LTDs) e ainda a prevalência e os fatores de risco entre crianças de 6 a 12 anos. Para tanto foram entrevistados 212 educadores na faixa etária de 23 a 64 anos, sendo que 93,4% apresentavam formação universitária e 25,5% tinham até cinco anos de experiência profissional. Quanto ao treinamento de primeiros-socorros, 34% o haviam realizado durante sua formação acadêmica ou por vontade própria (22,6%). Entre esses, apenas 7,1% haviam recebido treinamento envolvendo o conteúdo das LTDs. Apenas 7,5% estavam satisfeitos com o conhecimento sobre trauma dental e somente 12,3% sentiam-se preparados para atuar frente a essa intercorrência. Somente 10,8% haviam presenciado algum tipo de LTDs. Em relação à busca de auxílio dentro da escola, em caso de trauma dental, 53,3% se direcionariam a diretora e 8% ao cirurgião-dentista da escola. A primeira conduta dos professores frente à fratura e avulsão dentária seria o contato com os pais da criança (63,2% e 58,5%, respectivamente). Frente a um dente avulsionado, 47,2% realizariam a conduta adequada manuseando o dente pela coroa. A maioria dos professores (90,1%) faria um reimplante dental de dentes permanentes, sendo isto feito imediatamente (71,2%). Quanto ao meio de armazenamento do dente avulsionado, 36,3% dos professores acondicionariam o elemento em um líquido, sendo o leite (46,7%) e o soro (24,7%) os mais mencionados. Os meios secos mais citados foram o papel (18,9%) e gaze ou algodão (15,1%). A maioria (96,2%) afirmou que gostaria de receber informações sobre trauma dental. Quanto a ocorrência das LTDs e...

Dental traumatic lesions are considered a relevant public health problem in certain parts of the world, not only because their prevalence is high, but also because it results in a substantial impact on children's life quality. The present study evaluated the knowledge and attitude of public elementary school educators about Dental Traumatic Lesions (DTLs) in Alfenas/MG, Brazil, as well as the prevalence and risk factors among children from 6 to 12 years of age. To achieve this aim 212 educators, ranging from 23 to 64 years of age were interviewed; they had college education (93.4%) and those with up to five years of professional experience (25.5%). With regard to first-aid training, 34% had taken it during their college course or even voluntarily (22.6%). Among those, only 7.1% had taken training involving DTLs content. Only 7.5% were satisfied with the knowledge about dental trauma and only 12.3% felt prepared to take an attitude towards this emergency. Only 10.8% had actually seen some kind of DTL. Regarding aid search inside the school in case of dental trauma, 53.3% would call the headmaster and 8% would seek for the school's dentist. The first attitude of the teachers towards dental fracture and avulsion would be contact child's parents (63.2% and 58.5%, respectively). When facing an avulsed tooth, 47.2% would take the appropriate attitude handling the tooth by the crown. Most of the teachers 90.1% would perform permanent teeth reimplant, most of them immediately (71.2%). Concerning the storage medium of the avulsed tooth, 36.3% of the teachers would store the element in a liquid, being milk (46.7%) and saline solution (24.7%) the most prevalent. The most mentioned dry media were paper (18.9%) and gauze or cotton (15.1%). Most of the teachers (96.2%) stated that they would like to receive information on dental trauma. Considering the occurrence of DTLs and risk factors related, 1,635 children were examined with mean age of 8.82 years, adopting the criteria…
Responsable: BR186.1 - Biblioteca Honório Monteiro
BR186.1


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Id: biblio-847766
Autor: Rocha, Júlio Cesar Schmitt; Nascimento, Juarez Vieira do.
Título: Atitude: atributo à competência / Atribute to competence / Actitud: atributo la competencia
Fuente: Pensar prát. (Impr.);17(3):892-892, jul/set.2014.
Idioma: pt.
Resumen: O objetivo do presente ensaio foi ampliar a compreensão sobre a competência no campo educacional a partir do papel qualificador exercido pela dimensão da atitude. Ao longo do percurso deste estudo defendeu-se que as competências são uma construção social, portanto, não são neutras. Apresentaram-se as bases teórico-conceituais que sustentam as competências e suas implicações na organização curricular, destacando-se as qualidades pessoais como alicerce da mobilização dos saberes. Firmou-se o papel qualificador da atitude como atributo à competência e balizador da ação educacional, a fim de alcançar uma conjunção mais harmônica e integral ao longo da formação (AU).

The objective of this work was to broaden the understanding about the competence in the educational field from the qualifying role carried out by the dimension of attitude. Throughout its trajectory it defended that the skills are a social construction, therefore, are not neutral. Presented the theoretical and conceptual basis that support the competences and its implications in the curriculum organization, emphasizing the personal qualities as a foundation of knowledge mobilization. Firmed the qualifying role of attitude as an atribute to the competence and marker of educational action in order to reach a more harmonious and integral conjunction throughout formation (AU).

El objetivo de este estudio fue ampliar la comprensión de las competencias en educación desde el papel desempeñado por el calificador ejercido por la dimensión actitud. A lo largo de su carrera defendió que las competencias son una construcción social, por lo tanto, no son neutrales. Presentado a los conocimientos teóricos y conceptuales que sustentan las competencias y sus implicaciones para el currículo, destacando las cualidades personales como fundamento de la movilización de los conocimientos. Confirmó el papel de la actitud como atributo calificador de la competencia y la acción educativa con el fin de lograr un conjunto más armónico e integral a lo largo de la formación (AU).
Responsable: BR512.1 - Biblioteca Setorial do Centro de Ciências da Saúde


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-847716
Autor: Delavechia, Thaís R; Velasquez, Michella L; Duran, Érica P; Matsumoto, Lina S; Oliveira, Irismar Reis de.
Título: Changing negative core beliefs with trial-based thought record
Fuente: Rev. psiquiatr. clín. (São Paulo) = Arch. clin. psychiatry (São Paulo, Impr.);43(2):33-33, Mar.-Apr. 2016. tab.
Idioma: en.
Resumen: Background: Trial-based thought record (TBTR) is a technique used in trial-based cognitive therapy (TBCT), and simulates a court trial. It was designed to restructure unhelpful core beliefs (CBs) during psychotherapy. Objective: To confirm previous findings on the efficacy of TBTR in decreasing patients' adherence to self-critical and unhelpful CBs and corresponding emotions, as well as assessing the differential efficacy of the empty-chair approach relative to the static format of TBTR. Methods: Thirty-nine outpatients were submitted to a 50-minute, one-session, application of the TBTR technique in the empty-chair (n = 18) or conventional (n = 21) formats. Patients' adherence to unhelpful CBs and the intensity of corresponding emotions were assessed after each step of TBTR, and the results obtained in each format were compared. Results: Significant reductions in percent values both in the credit given to CBs and in the intensity of corresponding emotions were observed at the end of the session (p < .001), relative to baseline values. ANCOVA also showed a significant difference in favor of the empty-chair format for both belief credit and emotion intensity (p = .04). Discussion: TBTR may help patients reduce adherence to unhelpful CBs and corresponding emotions and the empty-chair format seems to be more efficacious than the conventional format.
Responsable: BR66.1 - Divisão de Biblioteca e Documentação


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Id: biblio-836256
Autor: Ochoa Vigo, Kattia; Bello Vidal, Catalina; Villanueva Benites, Maritza Evangelina; Ruiz Garay, María Inés; Manrique Borjas, Gloria Antonieta.
Título: Percepción y actitud del universitario de enfermeria sobre su formación en investigación / Perception and attitudes of the nursing students on their training in research
Fuente: Rev. méd. hered;27(4):204-215, oct.-dic. 2016. tab, graf.
Idioma: es.
Resumen: Objetivos: Evaluar la percepción y actitud de universitarios de enfermería sobre su formación en investigaciónen universidades de Lima y del interior del país, y determinar la relación entre variables y sus diferencias por tipode universidad. Material y métodos: Estudio observacional, multicéntrico, diseño transversal, realizado en tresuniversidades de Lima y una del interior, teniendo como universo a estudiantes de 8-10° ciclo de estudios, cuyapoblación de estudio fue 556 universitarios. El instrumento fue un cuestionario estructurado tipo escala aplicadomediante encuesta...

Objectives: To evaluate the perception and attitudes of nursing students on their training in research in universitiesof Lima and provinces, and to determine differences by universities. Methods: Multicenter cross-sectional studyconducted in 3 universities in Lima and one of the interior of the country. The target population was students between8th and 10th cycles, the universe was 556 students. An structured questionnaire was applied to all participants...
Responsable: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: biblio-835000
Autor: Cortes, Didier Fernando Gaviria; Oliva, Francisco Javier Castejón.
Título: Desarrollo de valores y actitudes a través de la clase de educación física / O desenvolvimento de valores e atitudes por meio da aula de educação física / Development of values and attitudes through physical education classes
Fuente: Movimento (Porto Alegre);22(1):251-262, jan.-mar. 2016. ilus.
Idioma: es.
Resumen: El presente estudio tuvo como objetivo comprender las actitudes y valores que genera la Educación Física en los estudiantes de secundaria. Para ello se parte de conceptos claves como valores, actitudes y Educación Física. La investigación es cualitativa y se llevó a cabo a través de un diseño de estudio de caso en un instituto de Madrid-España; permitiendo una comprensión de las percepciones, emociones, vivencias y opiniones que tienen los estudiantes sobre los valores y actitudes que se generan en la clase de Educación Física. La información fue recolectada por medio de la observación y del grupo focal. Los resultados muestran, el compañerismo y la cooperación como los valores más importantes dentro de la práctica para los estudiantes; igualmente se evidenciaron actitudes y valores en relación con uno mismo y en relación a la asignatura.

The purpose of this study was to understand the attitudes and values promoted by Physical Education in High School students, based on key concepts like values, attitudes and Physical Education. It is a qualitative study conducted through a case study at a secondary education institution in Madrid, Spain. It allowed understanding students' perceptions, emotions, experiences and opinions about the values and attitudes fostered by Physical Education. Data were obtained using observation and a focus group. Companionship and cooperation were found as the most important values for students in the practice. Likewise, results show students' attitudes and values about themselves and the Physical Education class.

O presente estudo teve como objetivo compreender as atitudes e os valores gerados pela Educação Física em estudantes do ensino médio. Para isso, partiu-se de conceitos chave como valores, atitudes e Educação Física. A pesquisa é qualitativa e foi realizada através de um projeto de estudo de caso em uma instituição de ensino de Madri, na Espanha. Isto permitiu uma compreensão das percepções, emoções, experiências e opiniões que os alunos têm sobre os valores e atitudes que são gerados na aula de Educação Física. As informações foram coletadas por meio de observação e grupo focal. Os resultados mostram companheirismo e cooperação como os valores mais importantes na prática para os alunos; também atitudes e valores em relação a si mesmos e em relação ao assunto eram evidentes.
Responsable: BR18.1 - Biblioteca FAMED/HCPA


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Id: lil-790840
Autor: Dávila Lacruz, María Elena; Gil, Maritza; Mujica de González, Marialida.
Título: Actitud de los estudiantes de medicina y enfermería hacia las personas que viven con VIH/sida / Attitude of medical and nursing students towards people living with HIV/AIDS
Fuente: Salud(i)ciencia (Impresa) = Salud(i)ciencia (En linea);20(2):146-149, oct-2013. tab.
Idioma: es.
Resumen: Los profesionales y estudiantes de Ciencias de la Salud tienen un papel importante en la atención de la salud hospitalaria de las personas que viven con VIH/sida (PVVS), su actitud es una barrera para su cuidado médico. Se realizó un estudio descriptivo transversal para determinar la actitud de los estudiantes de Medicina y Enfermería hacia las PVVS. La población en estudio la conformaron 1787 estudiantes, la muestra fue seleccionada mediante un muestreo estratificado con afijación proporcional, que quedó conformada por 226 estudiantes del programa de Medicina y 90 estudiantes del programa de Enfermería. La edad promedio fue de 20.98 ± 2.75 años y el 72.2% correspondió al sexo femenino. El 19.3% tuvo una actitud “favorable” hacia las PVVS. No se observaron diferencias estadísticamente significativas entre la actitud y las variables sexo y edad (p > 0.05). El 88.2% de los estudiantes de Medicina presentó una actitud desfavorable, no obstante, existen diferencias estadísticamente significativas entre la edad y la actitud de los estudiantes de Medicina (p = 0.009), mientras que en los estudiantes de Enfermería la actitud fue favorable en 25.6%; no se observaron diferencias estadísticamente significativas entre la edad y la actitud...
Responsable: AR144.1 - CIBCHACO - Centro de Información Biomedica del Chaco


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Id: lil-790692
Autor: Hermida, Paula Daniela; Tartaglini, María Florencia; Stefani, Dorina.
Título: Actitudes y significados acerca de la jubilación: un estudio comparativo de acuerdo al género en adultos mayores / Attitudes and meanings regarding retirement: a comparative study according to gender in older adults
Fuente: Liberabit;22(1):57-66, ene.-jun.2016. tab.
Idioma: es.
Resumen: El objetivo del estudio es evaluar si las expectativas sociales de ®rol¼ diferencial de género influyen en la adaptación de los adultos mayores a la jubilación, a través de los significados y actitudes hacia el retiro laboral. Se empleó un diseño ex post facto, de carácter retrospectivo simple. Participaron 300 adultos mayores autoválidos de clase media, 150 varones y 150 mujeres, residentes en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y conurbano bonaerense (República Argentina). Se administró un cuestionario de datos sociodemográfico y perfil jubilatorio, la Escala de Actitudes hacia la jubilación y la adaptación argentina del Cuestionario de Significados acerca de la jubilación. Los resultados denotan que las mujeres, en comparación con los varones, presentan actitudes más favorables hacia la jubilación y la significan más como un ®Descanso¼, ®Comienzo¼ o ®Continuidad¼. Esta diferencia podría deberse al impacto diferencial que generaría la pérdida del ®rol¼ laboral de acuerdo al género...

The objective of the study is to assess whether the social expectations of ®role¼ û differential of gender û influence in the adaptation of older adults to retirement, through meanings and attitudes toward retirement. An ex post facto design of simple retrospective character was used. It was attended by 300 self-governing middle class older adults; 150 men and 150 women residing in the Autonomous City, Buenos Aires, and influence areas (Argentina). We administered a questionnaire of sociodemographic data and retirement profile, a Scale of Attitudes toward retirement, and the argentine adaptation of the Meaning about retirement Questionnaire. The results show that women in comparison with men have more favorable attitudes toward retirement and they denote it more as ®Rest¼, ®Beginning¼ or ®Continuity¼. This difference could be due to the differential impact that would result in the loss of the labor ®role¼ according to gender...
Responsable: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: lil-790284
Autor: Huamani Saldaña, Sonia Martina.
Título: Actitud de los estudiantes de la segunda especialización en enfermería hacia la investigación. UNMSM, 2014 / Attitude of the students of the second specialization in nursing to research. UNMSM, 2014.
Fuente: Lima; s.n; 2015. 67 p. tab, graf.
Idioma: es.
Tesis: Presentada en Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina para obtención del grado de Especialista.
Resumen: El Objetivo del estudio fue determinar la actitud de los estudiantes de la segunda especialización en Enfermería hacia la investigación UNMSM. 2014. Material y Método: El estudio es de nivel aplicativo, tipo cuantitativo, método descriptivo simple de corte transversal. La muestra fue obtenida mediante el muestreo probabilístico de proporciones para población finita conformado por 95. La técnica fue la entrevista y el instrumento un formulario tipo Likert modificada, aplicado previo consentimiento informado. Resultados: Del 100 por ciento (101), 67 por ciento (68) tienen una actitud medianamente favorable, 15 por ciento (15) favorable y 18 por ciento (18) desfavorable. En la dimensión cognitiva, 62 por ciento (63) es medianamente favorable, 21 por ciento (21) favorable y 17 por ciento (17) desfavorable; en la dimensión afectiva 65 por ciento (66) medianamente favorable, 18 por ciento (18) favorable y 17 por ciento (17) desfavorable; y en la dimensión conductual 67 por ciento (68) medianamente favorable, 14 por ciento (14) favorable y 19 por ciento (19) desfavorable. Conclusiones: El mayor porcentaje de los estudiantes tienen una actitud medianamente favorable referido a que la investigación y creatividad están relacionadas, se requiere capacidad de síntesis, es necesario tener alta capacidad intelectual y aburre; lo favorable está dado porque les gusta buscar información, mostrar interés y es una actividad fascinante; y un mínimo porcentaje significativo desfavorable ya que no contribuye a corregir errores, escribir sobre investigación, incluirse en los planes de estudio, reconocer a las instituciones, y promover la lectura de informes de investigación...

The Objective of the study was to determine the attitude of the students of the second specialization in nursing to research UNMSM. 2014. Material and Method: The study is level application, quantitative, simple descriptive and of cross-sectional method. The sample was obtained by sampling probability of proportions for a finite population consisting of 95. The technique was the interview and the instrument a form modified, applied prior informed consent Likert-type. Results: 100 per cent (101), 67 per cent (68) have a fairly positive attitude, 18 per cent (18) favorable and 15 per cent (15) unfavorable. In the cognitive dimension, 62 per cent (63) is fairly favorable, 21 per cent (21) favorable and 17 per cent (15) unfavorable; in the dimension affective 65 per cent (66) moderately favorable, 18 per cent (18) favorable and 17 per cent (17) unfavorable; and in the behavioral 67 per cent (68) dimension moderately favorable, 14 per cent (14) favorable and 19 per cent (19) unfavorable. Conclusions: The highest percentage of students have a fairly positive attitude referred to research and creativity are related, required capacity of synthesis, it is necessary to have high intellectual capacity and bored; the favorable is given because information, show interest like and is a fascinating activity; and a minimum significant percentage unfavorably because that does not contribute to correct errors, write about research, included in curricula, institutions to recognize and promote reading research reports...
Responsable: PE13.1 - Oficina de Biblioteca, Hemeroteca y Centro de Documentación


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Id: lil-788808
Autor: Mendonça, Anderson Pereira; Lima, Marcus Eugênio Oliveira.
Título: Representações sociais e cognição social / Social representations and social cognition
Fuente: Psicol. saber soc;3(2):191-206, jul.-dez.2014. ilus.
Idioma: pt.
Resumen: Neste artigo se discutem duas das perspectivas mais importantes da psicologia social. A perspectiva da cognição social (CS) e a perspectiva da sociocognição, representada pela suateoria mais emblemática, a Teoria das Representações Sociais (TRS). Adotando como postulado fundamental a necessidade de articulação dos diversos níveis de análise dos fenômenos, consideramos os planos intrapsíquico, interpessoal, posicional e ideológico das explicações das duas perspectivas referidas. Nosso objetivo é colaborar para a discussão de um novo campo depesquisa, centrado no estudo da articulação entre o funcionamento cognitivo e as regulações sociais. Para tal, discorreremos sobre a TRS e a CS, apresentando alguns dos seus princípiosfundamentais e limitações analíticas, para propor uma integração/tensionamento entre asperspectivas que permita, por um lado ampliar a teoria das representações sociais, dando conta de algumas das limitações apontadas por seus críticos, especialmente sua fraqueza conceitual epor outro, complementar vários aspectos da cognição social, especificamente mostrando aimportância das ancoragens sociais...

In the present article we discuss two of the most important social psychologyperspectives: social cognition (SC) perspective and socio-cognition perspective. Represented byits most emblematic theory, the Social Representations Theory (SRT). Embracing as fundamentalpostulate the need to link phenomena analyses several levels, we consider the intrapsychical, interpersonal, positional and ideological plans of both perspectives explanations. Our aim is toassist in a new research field discussion, centered at the link between the cognitive process and social regulations researches. For that we will discourse about SRT and SC, presenting some fundamental principles and analytical limitations, to propose an integration/tension between possible perspectives, on one hand broaden the Social Representations Theory, realizing some limitations pointed by its critics, especially its conceptual weakness and on the other hand complement several social cognition aspects, specifically showing the social anchors importance...
Responsable: BR1691.1 - Biblioteca CEH/A



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