Base de datos : LILACS
Búsqueda : F01.100.100 [Categoria DeCS]
Referencias encontradas : 55 [refinar]
Mostrando: 1 .. 10   en el formato [Largo]

página 1 de 6 va a la página                

  1 / 55 LILACS  
              next record last record
selecciona
para imprimir
Fotocópia
Id: biblio-869159
Autor: Oyola, Natalia; Roppel, Diana; Sanchez, Ester.
Título: Percepcion de los enfermeros al cambio de registro del convencional al electronico / Perception of the nurses to the change of registry of the conventional one to the electronic one
Fuente: Notas enferm. (Córdoba);17(29):17-20, jun. 2017.
Idioma: es.
Resumen: El presente trabajo corresponde a la tesis para optar el título de licenciada en enfermería. El mismo tuvo el objetico general de describir la percepción del personal de enfermería al cambiar de un sistema de registro convencional a un registro informatizado en una institución privada de salid en el último trimestre del año 2013 y al primer trimestre del año 2014 en la ciudad de Córdoba. El método utilizado fue descriptivo transversal y prospectivo. El personal de enfermería, aun el de más antigüedad, manifiesta sentirse cómodo utilizando esta herramienta. El cambio generado desde su implementación ha agilizado el proceso de atención, la enfermera puede estar más tiempo con el paciente, la información no se extravía y está al alcance de todo el equipo de salud en el momento deseado.
Responsable: AR475.1 - Biblioteca de la Escuela de Enfermería


  2 / 55 LILACS  
              first record previous record next record last record
selecciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-843511
Autor: Munaro, Hector Luiz Rodrigues; Silva, Diego Augusto Santos; Lopes, Adair Da Silva.
Título: Prevalência de tempo excessivo de tela e fatores associados em escolares de uma cidade do nordeste / Prevalence of excessive screen time and associated factors in a school from a city in the northeast of Brazil
Fuente: Rev. bras. crescimento desenvolv. hum;26(3):360-367, 2016. tab.
Idioma: pt.
Resumen: INTRODUCTION: Studies about screen time and its correlates are generally determined by the sum of the duration of several behaviours. Studies that analysed behaviours separately highlighted different correlates OBJECTIVE: Estimate the prevalence of excessive screen time, through watching television and using computers or video games, and its correlates, in students in a city in North-eastern Brazil METHODS: An investigation in a high school located in the city of Jequie, Bahia state, Brazil, with a sample of 1163 students between 14 and 20 years. The dependent variables were excessive time watching television and using computers or video games, and the independent ones were socio-demographic and lifestyle variables. The magnitude of the association was determined by the Odds Ratio (OR) and by 95% of confidence intervals (CI RESULTS: The prevalence of excessive time watching television was estimated at 32.8% (95% CI: 29.9% - 35.5%) and using computer/videogames was 27.3% (95%CI: 24.5% - 29.5%). Those who did not work (OR = 1.940; 95%CI: 1.365 - 2.758); those students whose mothers had less than eight years of schooling (OR = 1.324; 95%CI: 1.023 - 1.714); and who did not regularly eat vegetables (OR = 1.423; 95%CI: 1.082-1.871) were more likely to be exposed to excessive television. On the other hand, those who had not reached the minimum consumption of fruits (OR = 0.712; 95% CI: 0.245 - 0.929) showed lower odds. Female students (OR = 0.694; 95%CI: 0.528 - 0.912) and students with family income lower than two minimum wages (OR = 0.630; 95% CI: 0.474 - 0.838) had lower chances of exposure to excessive time using computer/video games, while the insufficiently active (OR = 1,557; 95% CI: 1,076 - 1,972) showed higher chances CONCLUSIONS: About 1/3 of the students spent too much time in front of the television and computer/video games, with a different correlation relative to each of these behaviours

INTRODUÇÃO: Estudos sobre o tempo de tela e seus correlatos geralmente são determinados pelo somatório dos tempos de vários comportamentos. Pesquisas que analisaram comportamentos separadamente evidenciaram diferentes correlatos OBJETIVO: Estimar prevalência de tempo excessivo de tela (maior ou igual 2 horas/dia), durante os dias da semana, em televisão e uso de computador/videogame e verificar a associação aos fatores sociodemográficos e do estilo de vida em escolares MÉTODO: Levantamento com amostra de escolares do ensino médio (n=1.163), de 14 a 20 anos de idade, residentes em Jequié/BA, Brasil. As variáveis dependentes foram tempo excessivo assistindo televisão e usando computador/videogame, e as independentes foram, as sociodemográficas e do estilo de vida. A magnitude das associações foi determinada pela Odds Ratio(OR) e intervalos de confiança (IC) de 95% (IC95% RESULTADOS: A prevalência de tempo excessivo assistindo televisão foi estimada em 32,8% (IC95%: 29,9% - 35,5%) e usando computador/videogame 27,3% (IC95%: 24,5% - 29,5%). Os que não trabalhavam (OR = 1,940; IC95%: 1,365 - 2,758), aqueles cujas mães tinham menos de oito anos de estudo (OR = 1,324; IC95%: 1,023 - 1,714) e que não consumiam verduras regularmente (OR = 1,423; IC95%: 1,082 - 1,871) apresentaram maiores chances de exposição ao tempo excessivo televisão. Por outro lado, os que não atingiram o consumo mínimo de frutas (OR = 0,712; IC95%: 0,245 - 0,929) apresentaram menores chances. Escolares do sexo feminino (OR = 0,694; IC95%: 0,528 - 0,912) e aqueles com renda familiar inferior a dois salários mínimos (OR = 0,630; IC95%: 0,474 - 0,838), apresentaram menores chances de exposição ao tempo excessivo utilizando computador/videogame e os insuficientemente ativos (OR = 1,557; IC95%: 1,076 - 1,972), apresentaram maiores chances CONCLUSÕES: Cerca de 1/3 dos escolares passavam tempo excessivo à frente da televisão e do computador/videogame, tendo correlatos distintos para cada comportamento
Responsable: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


  3 / 55 LILACS  
              first record previous record next record last record
selecciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-841847
Autor: Santos, Amanda; Silva-Santos, Sandra; Andaki, Alynne; Mendes, Edmar Lacerda; Vale, Susana; Mota, Jorge.
Título: Screen time between Portuguese and Brazilian children: a cross-cultural study
Fuente: Motriz (Online);23(2):e101636, 2017. tab.
Idioma: en.
Resumen: Abstract AIMS To verify differences in screen time (ST) (hours watching TV, using computer and/or video game) and to compare the percentage of meeting ST recommendation between Portuguese and Brazilian children. METHODS The sample comprised 369 children aged 9 year-old from Portugal (n=95) and Brazil (n=274). ST average (h/day), physical activity (PA) and socioeconomic status (SES) were estimated by parental-report questionnaire. The Student t test or the Mann-Whitney U test and binary logistic regression analysis were used to verify differences and associations on ST (<2h/day) between cities. All analyses were stratified by gender and adjusted for age, BMI, PA and SES. RESULTS The prevalence of meet ST recommendation was 66.7% and 55.3% between Portuguese girls and boys and 25.0% and 16.4%between Brazilian girls and boys. Portuguese girls (1.58±0.84vs3.40 ± 1.76h/day, p<0.05) and boys (1.74 ± 1.18 vs 4.20 ± 2.30 h/day, p<0.05) had significantly less ST than their Brazilian counterparts. Brazilian girls (OR=7.593; p=0.0001) as well as Brazilian boys (OR=6.564; p=0.0001) were more likely to do not meet ST recommendation, compared with their Portuguese counterparts. CONCLUSIONS Portuguese children were approximately seven times more likely to meet ST recommendation than Brazilian children. Differences between countries should be considered in public policy strategies to reduce ST.(AU)
Responsable: BR1.1 - BIREME


  4 / 55 LILACS  
              first record previous record next record last record
selecciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-831130
Autor: Valencia Peris, Alexandra; Devís Devís, José.
Título: Asociación entre el tiempo de uso del ordenador y la actividad física en la adolescencia / Computer usage and its relationship with physical activity in youth
Fuente: Mot. hum. (En linea);15(2):53-62, jul.-dic. 2014. tab, ilus.
Idioma: es.
Resumen: El objetivo de este estudio fue analizar los patrones de comportamiento de una muestra de adolescentes en relación con su actividad física moderada-vigorosa (AFMV) y el uso que hacen del ordenador (jugar, comunicarse, estudiar y uso global) según el sexo, el nivel de participación deportiva y el tipo de día de la semana (entre semana y fin de semana) y averiguar si existen asociaciones entre ambas conductas. La muestra de estudio se compuso por 357 adolescentes de 15 a 18 años (183 chicas y 174 chicos) que fueron clasificados en 'Deportistas', 'Activos' e 'Inactivos' y a quienes se administraron cuestionarios de auto informe. Los resultados revelaron una mayor práctica de AFMV y un menor uso del ordenador entre semana que en fin de semana. Se observaron diferencias según el nivel de participación deportiva siendo los 'Deportistas' quienes más disminuían su práctica y más aumentaban su dedicación al ordenador para comunicarse en fin de semana. Tanto entre semana como en fin de semana, los chicos dedicaban más tiempo al ordenador para jugar mientras que las chicas les superaban en un uso comunicativo del mismo. Finalmente, se observaron mayores indicios de sustitución de la AFMV por el uso del ordenador para comunicarse y/o estudiar entre semana que en fin de semana, donde no se encontraron asociaciones significativas. A nivel global, se detecta una especial necesidad de incrementar la participación en AFMV de los jóvenes en fin de semana, donde las posibilidades de ocio para mantenerse físicamente activo/a se ven incrementadas.

The aim of this work was to analyse the behaviour patterns of an adolescent sample related with their moderate tovigorous physical activity (MVPA) and computer usage (playing, communicating, studying and overall) depending on sex, sport participation level and day of the week (weekday and weekend) and to find out if there were associations among these behaviours. The sample of the study was comprised by 357 adolescents aged 15 to 18 years-old (183 girls and 174 boys) which were classified in 'Athletes”, 'Actives' and 'Inactives' to whom self-administered questionnaires were administered. Results showed a higher MVPA practice and a lower computer usage on weekdays than during weekends. Significant differences were observed according to the sport participation level being 'Athletes' who more diminished their practice and more increased the computer usage for communicating during weekends. As much weekdays as weekends, boys engaged more in computer for playing while girls leaded them in computer for communicating. Finally, major signs of displacing hypothesis were observed for computer use for communicating and/or studying on weekdays than during weekends, where significant associations were not found. Globally, a special need of increasing the youth participation in MVPA on weekends emerges, where leisure possibilities to keep physically active are greater.
Responsable: CL1.1 - Biblioteca Central


  5 / 55 LILACS  
              first record previous record next record last record
selecciona
para imprimir
Fotocópia
Caromano, Fatima Aparecida
Texto completo
Id: lil-797812
Autor: Possebom, Weliton Folli; Massetti, Thais; Silva, Talita Dias da; Malheiros, Silvia Regina Pinheiro; Menezes, Lilian Del Ciello de; Caromano, Fatima Aparecida; Ré, Alessandro Hervaldo Nicolai; Bezerra, Italla Maria Pinheiro; Monteiro, Carlos Bandeira de Mello.
Título: Desempenho em uma tarefa de labirinto no computador na síndrome de Down / Maze computer performance in Down syndrome
Fuente: Rev. bras. crescimento desenvolv. hum;26(2):205-210, 2016. ilus.
Idioma: en.
Resumen: INTRODUCTION: These changes are the main causes of deficits in perceptual-motor skills responsible for motor skill acquisition and performance of functional activities. : The current study aimed at verifying the quantitative performance of people with DS in undertaking a computer task to compare the performances of typical development (TD). METHODS: 60 subjects participated in the study, 30 with Down's syndrome and 30 with typical development, matched by sex. Individuals were aged from 10-36. The groups were divided into three subgroups by age: Group 1 (G1) 10-18; Group 2 (G2) 18-25; Group 3 (G3) 25-36. They performed a computer maze task. During the acquisition phase all groups attempted the maze 30 times, and then after 5 minutes they performed 5 repetitions of Maze 1 for the retention phase. Finally, for the transfer phase, they performed five repetitions in Maze 2. The dependent variables were submitted to a group, age group, gender and block ANOVA with repeated measures on the last factor. RESULTS: In acquisition phase there was a significant decrease in movement time (MT) between the first and last acquisition block, but only for the DS-group. In retention, there was a significant effect of Group, and an interaction between Block and Group, indicating that MTs increased from retention to transfer, but only for the DS-group. : It was found that participants with DS improved performance during acquisition and retention, but they had difficulty in performing the transfer of the computational task for a similar situation. The age and gender were not significant in any of the stages of the study.

INTRODUÇÃO: A síndrome de Down (SD) apresenta atrasos nas habilidades motoras básicas provavelmente devido a déficits perceptuais-motores, responsáveis pela aquisição de habilidade motora e desempenho em atividades funcionais. OBJETIVO: O presente estudo teve por objetivo verificar o desempenho quantitativo de pessoas com SD na realização de uma tarefa de computador para comparar o desempenho com pessoas com desenvolvimento típico (DT). MÉTODO: 60 pessoas participaram do estudo, 30 com síndrome de Down e 30 com desenvolvimento típico, pareados por idade e sexo. Os participantes tinham idade entre 10-36. Os grupos foram divididos em três subgrupos por idade que realizaram uma tarefa de labirinto no computador Grupo 1 (G1) 10-18 anos, Grupo 2 (G2) 18-25 anos e Grupo 3 (G3) 25-36 anos. Durante a fase de aquisição todos os grupos realizaram 30 vezes o labirinto, e após 5 minutos, realizaram mais 5 repetições do Labirinto 1 para a fase de retenção. Finalmente, para a fase de transferência, 5 repetições foram realizadas no Labirinto 2. As variáveis dependentes foram submetidas a ANOVA para grupo, idade, gênero e bloco com medidas repetidas para o último fator. RESULTADOS: Na fase de aquisição, houve uma redução significativa no tempo de movimento (TM) entre o primeiro e último bloco da aquisição, mas somente para o grupo SD. Na retenção, houve um efeito significativo para Grupo, e uma interação entre Bloco e Grupo, indicando que o TM aumentou da retenção para transferência, mas somente para o Grupo SD. CONCLUSÃO: Verificou-se que os participantes com SD melhoraram o desempenho durante a aquisição e retenção, mas mostraram dificuldade em realizar a transferência da tarefa computacional para um situação similar. Idade e gênero não foram significativas em nenhuma das etapas do estudo.
Responsable: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


  6 / 55 LILACS  
              first record previous record next record last record
selecciona
para imprimir
Fotocópia
Id: lil-783228
Autor: Levy , Ruggero.
Título: O tempo da incerteza: elogio ao pudor: em defesa de um certo mistério necessário à simbolização / El tiempo de la inseguridad: elogio al pudor: en defensa de cierto misterio necesario a la simbolización / The time of uncertainty: praise to decency: advocating a certain mystery necessary to symbolization
Fuente: Rev. psicanal;20(2):265-276, ago.2013.
Idioma: pt.
Resumen: O autor discorre sobre os novos paradigmas da ciência no século XX, a nova tecnologia informática e seu impacto sobre a cultura contemporânea, criando, do ponto de vista sociológico, fatos geradores de insegurança e precariedade e, do ponto de vista mental, novos fenômenos no terreno da simbolização. Desenvolve a ideia de que em todas as culturas, em todos os tempos, há forças culturais promotoras do crescimento mental e outras da constrição do pensamento. Então, propõe-se a estudar quais seriam os fatores potencialmente prejudiciais aos processos simbólicos em nossa cultura, particularmente no que tange aos adolescentes e o papel da psicanálise em tudo isso...

The author addresses the new paradigms of science in the XX century, new information technology and its impact over contemporary culture, creating from the sociology stand point, factors which generate insecurity and precariousness and, from the mental stand point, new phenomena in the realm of symbolization. He elaborates on the idea that, in every culture, in all times, there are cultural forces which foster mental growth, and others which hinder thought. He therefore intends to study what would be the factors potentially harmful to symbolic processes in our culture, especially in regard to adolescents, and the role of psychoanalysis in all that...

El autor discurre sobre los nuevos paradigmas de la ciencia en el siglo XX, la nueva tecnología informática y su impacto sobre la cultura contemporánea, creando, desde la mirada sociológica, hechos generadores de inseguridad y precariedad y, desde la mirada mental, nuevos fenómenos en el terreno de la simbolización. Desarrolla la idea que en todas las culturas, en todos los tiempos, hay fuerzas culturales promotoras del crecimiento mental y otras de la constricción del pensamiento. Entonces, se propone a estudiar cuáles serían los factores potencialmente perjudiciales a los procesos simbólicos en nuestra cultura, particularmente en lo que se refiere a los adolescentes y el rol del psicoanálisis en todo eso...
Responsable: BR18.1 - Biblioteca FAMED/HCPA


  7 / 55 LILACS  
              first record previous record next record last record
selecciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: lil-781090
Autor: Reátegui Guzmán, Luis Américo; Izaguirre Sotomayor, Manuel Hernán; Mori Ramírez, Hallder; Castro Tamayo, Raquel Susana; Aguedo Sussan, Nattaly.
Título: Actitud de estudiantes y profesores del Departamento de Pediatría hacia las tecnologías de la información y comunicación (TICs) / Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)
Fuente: An. Fac. Med. (Perú);76(3):261-264, jul.-set.2015. graf.
Idioma: es.
Resumen: Las tecnologías de la información y comunicación (TICs) están influyendo decididamente en el ámbito educativo, dado que es una herramienta de acceso a gran cantidad de información; sin embargo, su uso en el proceso enseñanza aprendizaje en las instituciones educativas no ha sido significativo. Objetivo. Conocer la actitud de los estudiantes y profesores hacia el uso de las nuevas tecnologías de la información y comunicación Diseño. Investigación no experimental, transversal, de tipo descriptivo y correlacional, de diseño cuantitativo. Lugar. Departamento de Pediatría, Facultad de Medicina San Fernando, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. Participantes. Estudiantes y docentes. Intervenciones. Aplicación de la Escala de Likert. Se utilizó el análisis de la estadística descriptiva, distribución de frecuencias y medidas de tendencia central. Resultados. La actitud de los docentes hacia las TICs fue más favorable (86 por ciento) que la de los estudiantes (76 por ciento). Conclusiones. La actitud y la satisfacción media global de los docentes del Departamento de Pediatría hacia las TICs fue más favorable que la de los estudiantes, mientras que la actitud muy favorable hacia las TICs fue solo para el quinto de los estudiantes y para el tercio de los docentes. Se espera que la presente investigación contribuya a la mejora de la toma de decisiones frente el uso de las TICs, del proceso enseñanza aprendizaje y de la actitud de los alumnos hacia el uso de las TICs...

Information and communication technology (ICT) has influence in education as it is an access tool to wealth of information. Though use in the teaching-learning process in educational institutions has not been significant. Objective: To determine attitude of students and teachers to use of ICT. Design: Non-experimental cross-sectional, correlational, quantitative study. Setting: Department of Pediatrics, School of Medicine, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Peru. Participants: Students and teachers. Interventions: Likert scale was implemented. Analysis of descriptive statistics, frequency distributions and central tendency measures were used. Results: Teachers attitude towards ICT was more favourable (86 per cent) compared to studentsÆ (76 per cent). Conclusions: Teachers attitude to ICT was more favourable than studentsÆ. It is expected that this study will contribute to improvement in ICT-use decision, teaching-learning process and studentsÆ attitude towards use of ICT...
Responsable: PE13.1 - Oficina de Biblioteca, Hemeroteca y Centro de Documentación


  8 / 55 LILACS  
              first record previous record next record last record
selecciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Salud Pública
Texto completo
Id: lil-775787
Autor: Frossard, Vera Cecília; Dias, Maria Clara Marques.
Título: O impacto da internet na interação entre pacientes: novos cenários em saúde / The impact of internet on patients interaction: new scenarios in health / El impacto de la internet em la interacción entre pacientes: nuevos escenarios em la salud
Fuente: Interface comun. saúde educ;20(57):349-361, abr.-jun. 2016.
Idioma: pt.
Resumen: O artigo apresenta novas formas de atuação de grupos de pacientes durante as últimas décadas. Pacientes e/ou seus familiares fazem circular o conhecimento adquirido pela experiência com a doença em grupos de apoio, associações de pacientes e movimentos ativistas. Como resultado destas associações, surgem novos cenários na área da Saúde, como a incorporação das demandas do paciente nas políticas públicas de cuidado em saúde e a colaboração em esforços de pesquisa. O objetivo deste artigo é analisar, por meio de revisão de literatura, o papel da internet na constituição deste novo agente na área da saúde. Ele aborda igualmente um novo fenômeno, tornado possível com o advento da internet: a promoção de pesquisas por pacientes sem a participação do pesquisador especialista. Para nos auxiliar na análise destes cenários em saúde, nos servimos do conceito de biopoder.

The paper presents the new role played by patient groups over the last decades. Through the use of support groups, patient associations and activist movements, patients and/or their relatives share knowledge that has been acquired about specific illness. New scenarios arise in the field of Health derived from such associative forms, such as patients' demands being incorporated into health care public policy as well as collaboration with research efforts. The present paper aims, using literature review, to analyze the role played by the internet in the constitution of this new actor in the field of health. It also addresses a new phenomenon, made possible by the Internet: the promotion of research by patients without the participation of expert researchers. The concept of biopower is employed as a framework to analyze these new health scenarios.

El artículo presenta nuevas formas de actuación de grupos de pacientes durante las últimas décadas. Pacientes y/o familiares hacen circular el conocimiento adquirido a partir de sus experiencias con la enfermedad en grupos de apoyo, asociaciones de pacientes y movimientos activistas. Como resultado de tales asociaciones, surgen nuevos escenarios en el área de Salud, como la incorporación de las demandas de los pacientes en políticas públicas de cuidado para la salud y la colaboración de los mismos con la investigación científica. El objetivo de este artículo es analizar, por medio de una revisión bibliográfica, el papel de internet en la constitución de este nuevo agente en el cuidado de la salud. El mismo aborda, igualmente, un nuevo fenómeno que se ha hecho posible gracias a internet: la promoción de la investigación por los pacientes sin la participación de investigadores expertos. Para un mejor análisis de estos escenarios de salud, nos valemos del concepto de biopoder.
Responsable: BR33.1 - Divisão de Biblioteca e Documentação


  9 / 55 LILACS  
              first record previous record next record last record
selecciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Salud Pública
Texto completo
Id: lil-774634
Autor: Oliveira, Juliana Souza; Barufaldi, Laura Augusta; Abreu, Gabriela de Azevedo; Leal, Vanessa Sá; Brunken, Gisela Soares; Vasconcelos, Sandra Mary Lima; Santos, Marize Melo dos; Bloch, Katia Vergetti.
Título: ERICA: use of screens and consumption of meals and snacks by Brazilian adolescents / ERICA: uso de telas e consumo de refeições e petiscos por adolescentes brasileiros
Fuente: Rev. saúde pública = J. public health;50(supl.1):7s, Feb. 2016. tab.
Idioma: pt.
Proyecto: FINEP; . CNPq; . CNPq.
Resumen: ABSTRACT OBJECTIVE To describe the length of exposure to screens and the prevalence of consumption of meals and snacks by Brazilian adolescents in front of screens. METHODS We evaluated 74,589 12 to 17-year old adolescents from 1,247 schools in 124 Brazilian municipalities. A self-administered questionnaire was used. Its segment regarding nutrition contained questions about using TV, computers, and video game systems, having meals while watching TV, and consuming snacks in front of screens. Consumption of meals and snacks in front of screens was analyzed according to the following variables: geographical region, gender, age range, type of school (public or private), and school shift. The prevalences and their respective 95% confidence intervals were estimated under a complex sampling design. RESULTS A great deal of the adolescents (73.5%, 95%CI 72.3-74.7) reported spending two or more hours a day in front of screens. That habit was more frequent among male adolescents, private school students, morning shift students, and students from Brazil’s South region. More than half of the adolescents (56.6%, 95%CI 55.4-57.8) reported almost always or always having meals in front of TV, and 39.6% (95%CI 38.8-40.5) of them said they consumed snacks in front of screens exactly as often. Both situations were the most prevalent ones among the girls, who attended public schools and were from Brazil’s Midwest region. CONCLUSIONS Length of exposure to screens and consumption of meals and snacks almost always or always in front of screens are high among Brazilian adolescents. It is necessary to develop strategies aiming to reduce the length of screen use, considering the media reality that children and adolescents have been experiencing from earlier and earlier ages. That context must therefore be analyzed in an indissociable way.

RESUMO OBJETIVO Descrever o tempo de exposição às telas e a prevalência de consumo de refeições e petiscos em frente a telas em adolescentes brasileiros. MÉTODOS Foram avaliados 74.589 adolescentes de 12 a 17 anos de 1.247 escolas em 124 municípios brasileiros. Foi utilizado questionário autopreenchível, cujo bloco sobre alimentação continha perguntas sobre o uso de TV, computador e videogames, realização de refeições assistindo TV e consumo de petiscos em frente a telas. O consumo de refeições e petiscos em frente a telas foi analisado segundo as variáveis: região geográfica, sexo, faixa etária, tipo de escola (pública ou particular) e turno de estudo. Foram estimadas prevalências e respectivos intervalos de confiança de 95%, considerando-se o desenho de amostra complexa. RESULTADOS Grande parte dos adolescentes (73,5%, IC95% 72,3-74,7) referiu passar duas ou mais horas por dia em frente às telas. Esse hábito foi mais frequente entre os adolescentes do sexo masculino, de escola particular, do turno da manhã e da região Sul do País. Mais da metade dos adolescentes (56,6%, IC95% 55,4-57,8) relatou realizar as refeições quase sempre ou sempre em frente à TV, e 39,6% (IC95% 38,8-40,5) consumiam petiscos em frente às telas com essa mesma frequência. Ambas as situações foram mais prevalentes entre as meninas, que estudavam na rede pública de ensino e da região Centro-Oeste. CONCLUSÕES O tempo de exposição às telas e o consumo de refeições e petiscos quase sempre ou sempre em frente a telas é elevado entre os adolescentes brasileiros. Faz-se necessário desenvolver estratégias que visem à redução do tempo de uso de telas, considerando a realidade midiática que crianças e adolescentes têm vivenciado de forma cada vez mais precoce, devendo-se, portanto, trabalhar esse contexto de forma indissociável.
Responsable: BR1.1 - BIREME


  10 / 55 LILACS  
              first record previous record
selecciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: lil-761711
Autor: Carpeggiani, Clara; Macerata, Alberto; Morales, Maria Aurora.
Título: Electronic medical record in cardiology: a 10-year Italian experience / Registros médicos eletrônicos em cardiologia: uma experiência italiana em 10 anos
Fuente: Rev. Assoc. Med. Bras. (1992);61(4):317-323, July-Aug. 2015. tab, ilus.
Idioma: en.
Resumen: SummaryObjectives:the aim of this study was to report a ten years experience in the electronic medical record (EMR) use. An estimated 80% of healthcare transactions are still paper-based.Methods:an EMR system was built at the end of 1998 in an Italian tertiary care center to achieve total integration among different human and instrumental sources, eliminating paper-based medical records. Physicians and nurses who used EMR system reported their opinions. In particular the hospital activity supported electronically, regarding 4,911 adult patients hospitalized in the 2004- 2008 period, was examined.Results:the final EMR product integrated multimedia document (text, images, signals). EMR presented for the most part advantages and was well adopted by the personnel. Appropriateness evaluation was also possible for some procedures. Some disadvantages were encountered, such as start-up costs, long time required to learn how to use the tool, little to no standardization between systems and the EMR technology.Conclusion:the EMR is a strategic goal for clinical system integration to allow a better health care quality. The advantages of the EMR overcome the disadvantages, yielding a positive return on investment to health care organization.

ResumoObjetivos:o objetivo deste estudo foi relatar uma experiência de 10 anos de utilização de registro médico eletrônico (EMR). Estima-se que 80% das transações na saúde ainda são feitas em papel.Métodos:um sistema de EMR foi implementado ao final de 1998, em um centro italiano de cuidados terciários, com o objetivo de alcançar uma total integração entre diferentes recursos humanos e instrumentais, eliminando registros médicos em papel. Médicos e enfermeiros que utilizaram o sistema EMR relataram suas opiniões. Foi analisada a atividade hospitalar amparada eletronicamente relacionada a 4.911 pacientes adultos hospitalizados, no período de 2004 a 2008.Resultados:o produto final do EMR integra documentos com recursos de multimídia (texto, imagens, sinais). O EMR apresentou predominantemente vantagens e foi bem adotado pelos profissinais. A avaliação de adequação também foi possível em alguns procedimentos. Algumas desvantagens foram encontradas, como os custos de instalação, longo período de aprendizado para uso, pouca ou nenhuma padronização entre os sistemas EMR. Conclusões: o EMR é um objetivo estratégico para a integração do sistema de clínica e para permitir uma melhor qualidade de cuidados de saúde. As vantagens do EMR superam as desvantagens, produzindo um retorno positivo desse investimento para a instituição de saúde.Conclusões:o EMR é um objetivo estratégico para a integração do sistema de clínica e para permitir uma melhor qualidade de cuidados de saúde. As vantagens do EMR superam as desvantagens, produzindo um retorno positivo desse investimento para a instituição de saúde.
Responsable: BR1.1 - BIREME



página 1 de 6 va a la página                
   


Refinar la búsqueda
  Base de datos : Formulario avanzado   

    Buscar en el campo  
1  
2
3
 
           



Search engine: iAH v2.6 powered by WWWISIS

BIREME/OPS/OMS - Centro Latinoamericano y del Caribe de Información en Ciencias de la Salud