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Id: biblio-1089001
Autor: Leite, Renata Aparecida; Vosgrau, Jéssica Sales; Cortez Neto, Leticia; Santos, Nayara Pereira; Matas, Sandro Luiz de Andrade; Odone Filho, Vicente; Matas, Carla Gentile.
Título: Brainstem auditory pathway of children with acute lymphoid leukemia on chemotherapy with methotrexate / Via auditiva em tronco encefálico de crianças com leucemia linfoide aguda em quimioterapia com metotrexato
Fonte: Arq. neuropsiquiatr;78(2):63-69, Feb. 2020. tab.
Idioma: en.
Projeto: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.
Resumo: Abstract Objective: Investigate the auditory pathway in the brainstem of children with acute lymphoblastic leukemia submitted to chemotherapy (by intravenous or intrathecal infusion). Methods: Fourteen children aged between 2 and 12 years with diagnosis of acute lymphoid leukemia were evaluated. The following procedures were used: meatoscopy, acoustic immitance measurements, tonal audiometry, vocal audiometry, transient otoacoustic emissions, and auditory brainstem response. Results: From the 14 children with normal auditory thresholds, 35.71% showed an alteration in auditory brainstem response, with a predominance of hearing impairment in the lower brainstem. It was found that 80% of the children with alteration had used intrathecal methotrexate less than 30 days and that 40% had the highest cumulative intravenous methotrexate doses. Conclusion: Children with acute lymphoblastic leukemia submitted to chemotherapy, present auditory pathway impairment in the brainstem, with a predominance of a low brainstem.

Resumo Objetivo: Investigar a via auditiva em tronco encefálico de crianças com leucemia linfoide aguda submetidas à quimioterapia (por infusão intravenosa ou por via intratecal). Métodos: Foram avaliadas 14 crianças com idade entre 2 e 12 anos, com diagnóstico de leucemia linfoide aguda. Foram utilizados os seguintes procedimentos: meatoscopia, medidas de imitância acústica, audiometria tonal, audiometria vocal, emissões otoacústicas transientes e potencial evocado auditivo de tronco encefálico. Resultados: Das 14 crianças com limiares auditivos normais, 35,71% demonstraram alteração no Potencial Evocado Auditivo de Tronco Encefálico, com predomínio de comprometimento de via auditiva em tronco encefálico baixo. Verificou-se que 80% das crianças com alteração haviam feito uso do metotrexato via intratecal a menos de 30 dias e que 40% tinham as maiores doses acumulativas de metotrexato por via endovenosa. Conclusão: Crianças com leucemia linfoide aguda submetidas à quimioterapia apresentam comprometimento na via auditiva em tronco encefálico, com predomínio em tronco encefálico baixo.
Descritores: Emissões Otoacústicas Espontâneas
Leucemia-Linfoma Linfoblástico de Células Precursoras
-Vias Auditivas
Limiar Auditivo
Tronco Encefálico
Metotrexato
Potenciais Evocados Auditivos do Tronco Encefálico
Limites: Humanos
Pré-Escolar
Criança
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-785813
Autor: Duarte, Maycon; Gresele, Amanda Dal Piva; Pinheiro, Maria Madalena Canina.
Título: Temporal processing in postlingual adult users of cochlear implant / Processamento temporal em adultos pós-linguais usuários de implante coclear
Fonte: Braz. j. otorhinolaryngol. (Impr.);82(3):304-309tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT INTRODUCTION: Postlingual adults demonstrate impressive performance in speech recognition in silence after cochlear implant (CI) surgery. However, problems in central hearing abilities remain, which complicates understanding in certain situations, such as in competitive listening and in the perception of suprasegmental aspects of speech. OBJECTIVE: To assess the temporal processing abilities in postlingual adult users of CI. METHODS: Cross-sectional and descriptive study, with a non-probabilistic sample for convenience. The population was divided into two groups. The study group consisted of 12 postlingual adult users of cochlear implants and the control group consisted of 12 adults with normal hearing, matched for age and gender with the control group. The Frequency Pattern Test and the Gaps in Noise test were selected to assess temporal processing. Free-field testing was applied at 50 dB SL. RESULTS: Adult users of cochlear implant attained a mean temporal threshold of 16.33 ms and scored 47.7% in the pattern frequency test; the difference was statistically significant in comparison with the control group. CONCLUSION: It was verified that postlingual adult users of cochlear implants have significant alterations in temporal processing abilities in comparison to adults with normal hearing.

Resumo Introdução: Os adultos pós-linguais apresentam ótimo desempenho no reconhecimento de fala no silêncio após a cirurgia de implante coclear. No entanto, permanecem com alterações nas habilidades auditivas centrais, dificultando a compreensão em situações de escuta competitiva e na percepção dos aspectos supra-segmentais da fala. Objetivo: Avaliar as habilidades do processamento temporal em adultos pós-linguais usuários de implante coclear. Método: O estudo foi do tipo transversal, descritivo com amostra não-probabilística por conveniência. A população foi distribuída em dois grupos. O grupo estudo foi composto por 12 adultos pós-linguais usuários de IC e o grupo controle por 12 adultos com audição normal pareados conforme faixa etária e sexo do grupo estudo. Para avaliar o processamento temporal foi selecionado o Teste Padrão de Frequência e o teste Gaps in Noise. Os testes foram aplicados em campo livre e a 50 dB NS. Resultados: Os adultos pós-linguais usuários de IC obtiveram limiar de acuidade temporal médio de 16,33 ms e desempenho de 47,7% de acertos no teste padrão de frequência, sendo que a diferença foi estatisticamente significante em relação ao grupo controle. Conclusão: Foi constatado que os adultos pós-linguais usuários de IC apresentam alterações nas habilidades do processamento temporal em relação aos adultos sem alterações auditivas.
Descritores: Vias Auditivas/fisiologia
Implantes Cocleares
Perda Auditiva/reabilitação
-Percepção Auditiva
Limiar Auditivo
Percepção da Fala
Estudos de Casos e Controles
Estudos Transversais
Perda Auditiva/fisiopatologia
Testes Auditivos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Idoso
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1055515
Autor: Almeida, Gabriela Felix Lazarini; Martins, Marcella Ferrari; Costa, Lucas Bevilacqua Alves da; Costa, Orozimbo Alves da; Carvalho, Ana Claudia Martinho de.
Título: Sequential bilateral cochlear implant: results in children and adolescents / Implante coclear bilateral sequencial: resultados em crianças e adolescentes
Fonte: Braz. j. otorhinolaryngol. (Impr.);85(6):774-779, Nov.-Dec. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Introduction: The use of the bilateral cochlear implants can promote the symmetrical development of the central auditory pathways, thus benefiting the development of auditory abilities and improving sound localization and the ability of auditory speech perception in situations of competitive noise. Objective: To evaluate the ability of speech perception in children and adolescents using sequential bilateral cochlear implants, considering the association of these variables: age at surgery, time of device use and interval between surgeries. Methods: A total of 14 individuals between 10 and 16 years of age, who demonstrated surgical indication for the use of sequential bilateral cochlear implants as intervention in the auditory habilitation process, were assessed. The speech perception ability was assessed through sentence lists constructed in the Portuguese language, presented in two situations: in silence, with fixed intensity of 60 dB SPL, and in competitive noise, with a signal-to-noise ratio of +15 dB. The evaluation was performed under the following conditions: unilateral with the first activated cochlear implant, unilateral with the second activated cochlear implant and bilateral with both devices activated. Results: The results of the speech perception tests showed better performance in both silence and in noise for the bilateral cochlear implant condition when compared to the 1st cochlear implant and the 2nd cochlear implant alone. A worse result of speech perception was found using the 2nd cochlear implant alone. No statistically significant correlation was found between age at the surgical procedure, interval between surgeries and the time of use of the 2nd cochlear implant, and the auditory speech perception performance for all assessed conditions. The use of a hearing aid prior to the 2nd cochlear implant resulted in benefits for auditory speech perception with the 2nd cochlear implant, both in silence and in noise. Conclusion: The bilateral cochlear implant provided better speech perception in silence and in noise situations when compared to the unilateral cochlear implant, regardless of the interval between surgeries, age at the surgical procedure and the time of use of the 2nd cochlear implant. Speech perception with the 1st cochlear implant was significantly better than with the 2nd cochlear implant, both in silence and in noise. The use of the hearing aid prior to the 2nd cochlear implant influenced speech perception performance with the 2nd cochlear implant, both in silence and in noise.

Resumo Introdução: A utilização do implante coclear bilateral pode promover o desenvolvimento das vias auditivas centrais de maneira simétrica, beneficiando, assim, o desenvolvimento das habilidades auditivas e melhorando a localização sonora e a habilidade de percepção auditiva da fala em situações de ruído competitivo. Objetivo: Avaliar a habilidade de reconhecimento de fala em crianças e adolescentes usuários do implante coclear bilateral sequencial, considerando a relação das variáveis: idade cirúrgica, tempo de uso do dispositivo e intervalo entre as cirurgias. Método: Foram avaliados 14 indivíduos entre 10 e 16 anos, que receberam indicação cirúrgica para implante coclear bilateral sequencial como forma de intervenção no processo de habilitação auditiva. A habilidade de reconhecimento de fala foi avaliada por meio de listas de sentenças construídas na língua portuguesa, apresentadas em duas situações: no silêncio, com intensidade fixa de 60 dB NPS, e no ruído competitivo, com a relação sinal/ruído de + 15 dB. A avaliação foi feita nas seguintes condições: unilateral com o 1° implante coclear ativado, unilateral com o 2° implante coclear ativado e bilateral com ambos os dispositivos ativados. Resultado: Os resultados dos testes de reconhecimento de fala demonstraram melhor desempenho tanto no silêncio quanto no ruído para a condição implante coclear bilateral, quando comparado ao 1° implante coclear e 2° implante coclear isoladamente. Um pior resultado de reconhecimento de fala foi encontrado com o uso do 2° implante coclear isoladamente. Não foi encontrada correlação estatisticamente significante entre idade cirúrgica, intervalo entre as cirurgias e tempo de uso do 2° implante coclear e o desempenho de percepção auditiva da fala para todas as condições avaliadas. O uso do aparelho de amplificação sonora individual anterior ao 2° implante coclear beneficiou os resultados de percepção auditiva da fala com o 2° implante coclear, tanto no silêncio quanto no ruído. Conclusão: O implante coclear bilateral proporcionou melhor reconhecimento de fala em situações de silêncio e de ruído, quando comparado com o implante coclear unilateral, independentemente do intervalo entre as cirurgias, da idade cirúrgica e do tempo de uso do 2° implante coclear. O reconhecimento de fala com o 1° implante coclear foi significativamente melhor do que com o 2° implante coclear, tanto no silêncio quanto no ruído. O uso do aparelho de amplificação sonora individual anterior ao 2° implante coclear influenciou o desempenho de reconhecimento de fala com o 2° implante coclear, tanto no silêncio quanto no ruído.
Descritores: Percepção da Fala/fisiologia
Implantes Cocleares
Implante Coclear/métodos
Perda Auditiva Bilateral/cirurgia
-Vias Auditivas
Percepção Auditiva
Localização de Som/fisiologia
Audição/fisiologia
Ruído/efeitos adversos
Limites: Humanos
Criança
Adolescente
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1132583
Autor: Akbari, Mehdi; Panahi, Rasool; Valadbeigi, Ayub; Hamadi Nahrani, Morteza.
Título: Speech-in-noise perception ability can be related to auditory efferent pathway function: a comparative study in reading impaired and normal reading children / Capacidade de percepção da fala no ruído pode estar relacionada à função da via auditiva eferente: estudo comparativo de crianças com dificuldade de leitura e com leitura normal
Fonte: Braz. j. otorhinolaryngol. (Impr.);86(2):209-216, March-Apr. 2020. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Introduction: Deficient auditory processing can cause problems with speech perception and affect the development and evolution of reading skills. The efferent auditory pathway has an important role in normal auditory system functions like speech-in-noise perception, but there is still no general agreement on this. Objective: To study the performance of the efferent auditory system in a group of children with reading impairment in comparison with normal reading and evaluation of its relationship with speech-in-noise perception. Methods: A total of 53 children between the ages of 8-12 years were selected for the study of which 27 were with reading impairment and 26 were normal reading children. Transient evoked otoacoustic emissions suppression and auditory recognition of words-in-noise test were performed for all the children. Results: The average amplitude of transient evoked otoacoustic emissions suppression showed a significant difference between the two groups in the right (p = 0.004) and in the left ear (p = 0.028). Assessment of the relationship between transient evoked otoacoustic emissions suppression and monaural auditory recognition of words-in-noise scores showed a significant moderate negative relationship only in the right ear (p = 0.034, r = −0.41) of the normal reading children. Binaural auditory recognition of words-in-noise scores were significantly correlated with the amplitude of transient evoked otoacoustic emissions suppression in the right ear (p < 0.001, r = −0.75) and in the left ear (p < 0.001, r = −0.64) of normal reading children. In the reading impaired group, ?a weaker correlation was observed between binaural auditory recognition of words-in-noise scores and transient evoked otoacoustic emissions suppression in the right (p = 0.003, r = −0.55) and in the left ear (p = 0.012, r = −0.47). Conclusions: Transient evoked otoacoustic emissions suppression pattern in the reading impaired group was different compared with normal reading children, and this difference could be related to efferent system performance. Words-in-noise scores in children with impaired reading were lower than in normal reading children. In addition, a relationship was found between transient evoked otoacoustic emissions suppression and words-in-noise scores in both normal and impaired reading children.

Resumo Introdução: O processamento auditivo deficiente pode causar problemas na percepção da fala e afetar o desenvolvimento e a evolução das habilidades de leitura. A via auditiva eferente tem um papel importante nas funções do sistema auditivo normal, como a percepção da fala no ruído, mas ainda não há um consenso sobre isso. Objetivo: Estudar o desempenho do sistema auditivo eferente em um grupo de crianças com dificuldade de leitura em comparação às com leitura normal e avaliação de sua relação com a percepção da fala no ruído. Método: Foram selecionadas para o estudo 53 crianças entre oito e 12 anos, das quais 27 tinham dificuldade de leitura e 26 apresentavam leitura normal. A avaliação por emissões otoacústicas evocadas transientes e o teste auditory recognition of words-in-noise foram feitos em todas as crianças. Resultados: A amplitude média da supressão das emissões otoacústicas evocadas transientes mostrou diferença significante entre os dois grupos na orelha direita (p = 0,004) e esquerda (p = 0,028). A avaliação da relação entre a supressão das emissões otoacústicas evocadas transientes e os escores monoaurais do teste auditory recognition of words-in-noise mostrou uma relação negativa moderadamente significante apenas na orelha direita (p = 0,034, r = -0,41) das crianças com leitura normal. Os escores binaurais do auditory recognition of words-in-noise foram significantemente correlacionados com a amplitude de supressão das emissões otoacústicas evocadas transientes na orelha direita (p < 0,001, r = -0,75) e na orelha esquerda (p < 0,001, r = -0,64) das crianças com leitura normal. No grupo com dificuldade de leitura, uma correlação mais fraca foi observada entre os escores binaurais do auditory recognition of words-in-noise e supressão das emissões otoacústicas evocadas transientes, na orelha direita (p = 0,003, r = -0,55) e na esquerda (p = 0,012, r = -0,47). Conclusões: O padrão de supressão das emissões otoacústicas evocadas transientes no grupo com dificuldade de leitura foi diferente em comparação com as crianças com leitura normal e essa diferença pode estar relacionada ao desempenho do sistema eferente. Os escores de palavras no ruído em crianças com dificuldade de leitura foram menores do que nas crianças com leitura normal. Além disso, foi encontrada uma relação entre a supressão das emissões otoacústicas evocadas transientes e os escores de palavras no ruído tanto em crianças com leitura normal quanto nas com dificuldade de leitura.
Descritores: Vias Auditivas/fisiologia
Percepção da Fala/fisiologia
Potenciais Evocados Auditivos do Tronco Encefálico/fisiologia
Emissões Otoacústicas Espontâneas/fisiologia
Dislexia/fisiopatologia
Vias Eferentes/fisiologia
-Estimulação Acústica
Estudos de Casos e Controles
Ruído
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-357065
Autor: Gallardo Flores, Manuel Arturo; Vera Miaciro, Carlos.
Título: Estudio de la vía auditiva central por medio de las respuestas evocadas auditivas del tronco encefálico (ABR), en niños con retraso en el lenguaje / Study of the central auditive pathway by encephalic trunk evoked auditory responses (EAR) in children with language retard
Fonte: An. Fac. Med. (Perú);64(1):27-33, ene. 2003. tab.
Idioma: es.
Resumo: Objetivo: Determinar la integridad funcional de la vía auditiva en el tronco encefálico a través de las respuestas evocadas auditivas del tronco encefálico (ABR) en niños con retardo en el lenguaje sin patología en oído medio y sistema nervioso central y sin factores de riesgo de hipoacusia neonatal. Diseño: Estudio retrospectivo transversal. Lugar: Servicios de otorrinolaringología del Centro Médico Naval y del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Material y Métodos: Se analizó el ABR realizado en los últimos diez años a niños con retardo en el lenguaje, que incluyó 48 niños, 28 varones y 20 mujeres, con edades entre 1 y 11 años. Se evaluó los tiempos de latencia y la morfología de las ondas I, II, III, IV y V del ABR. Resultados: Se encontró las latencias dentro de lo normal para cada edad. En 77 por ciento de los pacientes hubo distorsión morfológica y/o hipovoltaje de las ondas, más frecuentemente (58 por ciento) en las ondas I y II, correspondientes al nervio auditivo y núcleos cocleares en el tronco encefálico. Conclusiones: Los resultados sugieren que existe trastorno en la sincronización neural de la vía auditiva en el VIII par y en el tronco encefálico en 77 por ciento de los pacientes evaluados, lo cual afectaría el procesamiento auditivo central.
Descritores: Vias Auditivas
Transtornos do Desenvolvimento da Linguagem
Transtornos da Linguagem
Potenciais Evocados Auditivos do Tronco Encefálico
Limites: Humanos
Criança
Responsável: PE13.1 - Oficina de Biblioteca, Hemeroteca y Centro de Documentación


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Id: lil-357005
Autor: Bustamante Mejía, César.
Título: Valoración de la vía auditiva de 0-5 años, mediante potenciales evocados auditivos (PEA) de tronco encefálico / 0 to 5 year-old children hearing appraisal by encephalic trunk audition evoked potentials
Fonte: An. Fac. Med. (Perú);61(4):305-308, oct. 2000. ilus, graf.
Idioma: es.
Resumo: Objetivo: Analizar el desarrollo y la maduración de la vía auditiva de 0-5 años, mediante la valoración de los tiempos de latencia con potenciales evocados auditivos (PEA) de tronco encefálico. Material y Métodos: Se evaluó 40 pacientes entre 0 - 5 años agrupándose por edades. Los PEA fueron realizados con una misma fuente a idénticos parámetros; y para evitar interferencias, todos los pacientes fueron sedados. Resultados: Se objetivó la disminución de los tiempos de latencia conforme aumentaba la edad, evidenciando una relación edad / tiempo de latencia (onda V) como indicador del desarrollo y maduración de la vía auditiva. CONCLUSIÓN: En los pacientes del estudio existió una relación indirecta entre la edad y el tiempo de latencia mediante PEA.
Descritores: Audiometria
Vias Auditivas
Limiar Auditivo
Audiometria de Resposta Evocada
Potenciais Evocados Auditivos do Tronco Encefálico
Limites: Pré-Escolar
Criança
Responsável: PE13.1 - Oficina de Biblioteca, Hemeroteca y Centro de Documentación


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Id: lil-403327
Autor: Hernández Cordero, María del Carmen.
Título: Neurobiología coclear: eventos celulares y moleculares / Cochlear neurobiology: celular and molecular events
Fonte: Rev. habanera cienc. méd;1(4), 2002. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Las vías auditivas y el proceso de conversión del estímulo mecánico (señal sonora) en señales eléctricas han sido objeto de estudio durante muchos años por varios investigadores. El oído se divide para su estudio en tres partes: oído externo, medio e interno. La señal sonora es conducida desde el oído externo, a través de la cadena de huesecillos hasta el oído interno, donde se encuentran las estructuras receptoras que efectúan el proceso de transducción mecano-eléctrica, denominadas células ciliadas, de las cuales se describen 2 tipos: células ciliadas externas y células ciliadas internas, distinguiéndose cada una por la sinapsis que presentan con fibras aferentes y eferentes. A este nivel es muy importante destacar los neurotransmisores que son liberados teniendo el glutamato función excitadora, y la acetilcolina inhibidora ( es liberada en el contacto eferente y tiene su origen en el complejo olivo coclear). Otras estructuras que se han descrito en relación con los neurotransmisores son los receptores sobre los cuales actúan, presentando estos diversos tipos como, por ejemplo, el NMDA y el AMPA. Otras investigaciones se han realizado sobre el estudio de los tipos de uniones intercelulares que presentan las células ciliadas y las células de sostén y su contribución al procesamiento del estimulo acústico
Descritores: Vias Auditivas
Neurobiologia/educação
Neurotransmissores
Orelha Externa
Orelha Média
Transmissão Sináptica
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1005159
Autor: Coello, Fausto; Cazañas, María Soledad; Andrade, Edwin; Hernández Ortiz, Matías.
Título: ¿Son los padres capaces de detectar tempranamente de problemas auditivos de sus hijos? / Are parents able to detect early hearing problems of their children?
Fonte: Rev. Fac. Cienc. Méd. (Quito);42(2):29-34, dic.2017. [].
Idioma: es.
Resumo: Contexto: el sentido de la audición es esencial en el aprendizaje como el habla por imitación y desarrollarse socialmente; existe un importante porcentaje de niños que padecen sordera o hipoacusia, siendo idiopáticas el 40% de casos o poseen un factor genético, ambiental o mixto en el 60%. Objetivo: evaluar la capacidad de los padres para detectar tempranamente problemas auditivos en sus hijos Sujetos y métodos: niños entre 0 a 18 meses e infantes con edades comprendidas entre 19 a 36 meses Resultados: los progenitores detectaron hipoacusia en 72,7% de niños entre 0 a 18 meses y 93,3% en infantes con edades comprendidas entre 19 a 36 meses; mediante audiometría con potenciales evocados puede detectarse hipoacusia en el 70% de niños con factores de riesgo en edades entre 0 a 18 meses y 92,3% en niños con edades entre 19 a 36 meses. El uso de la audiometría con potenciales evocados permite descubrir hipoacusia en niños sin factores de riesgo en el 100% de casos en menores de 3 años. Lo señalado confirma que los padres de niños entre 18 a 36 meses pueden percibir una hipoacusia en niños con factores de riesgo en mayor porcentaje que la audiometría, diferencia estadísticamente significativa; respecto a los niños con edades entre 0 a 18 meses, con y sin factores de riesgo y en niños de 19 a 36 meses con factores de riesgo, la audiometría es el estándar de oro para detección de hipoacusia. Conclusión: los progenitores, con el debido entrenamiento, pueden detectar hipoacusias con alta precisión, en niños mayores de 18 meses (AU)

Context: the sense of hearing is essential in the child in learning as speech by imitation and develop socially; there is a significant percentage of children suffering from deafness or hearing loss, 40% of cases being idiopathic or having a genetic, environmental or mixed factor in 60%. Objective: evaluate parents if they are able to detect early hearing problems in their children Subjects and methods: children between 0 to 18 months and infants aged between 19 and 36 months Results: the parents detected hypoacusis in 72.7% of children between 0 to 18 months and 93.3% in infants aged between 19 and 36 months; By means of audiometry with evoked potentials, hearing loss can be detected in 70% of children with risk factors in ages between 0 to 18 months and 92.3% in children aged between 19 and 36 months. The use of audiometry with evoked potentials allows discovering hearing loss in children without risk factors in 100% of cases in children under 3 years of age. The aforementioned confirms that parents of children between 18 and 36 months can perceive a hearing loss in children with risk factors in a greater percentage than audiometry, a statistically significant difference; Regarding children aged 0 to 18 months, with and without risk factors and in children from 19 to 36 months with risk factors, audiometry is the gold standard for hearing loss detection. Conclusion: the parents, with the appropriate training, can detect hearing loss with high precision, in hildren older than 18 months. (AU)
Descritores: Pais
Vias Auditivas
Determinação
-Sinais e Sintomas
Educação Infantil
Saúde
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Adulto
Adulto Jovem
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: EC107 - Dirección Nacional de Inteligencia de la Salud


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Id: lil-547672
Autor: Goffi-Gomez, Maria Valéria Schmidt; Liberman, Patrícia Helena Pécora; Gonçalves, Isabela Crivellaro; Schultz, Christiane.
Título: Audiologic consequences of ototoxicity: case report with deterioration of the intelligibility of speech
Fonte: Appl. cancer res;29(2):95-99, Apr.-June 2009. ilus, tab.
Idioma: en.
Resumo: Hearing is a channel of extreme importance for life because it enables the development of oral language; acquiring the knowledge to communicate with the world. Hearing loss can occur due to innumerous factors and can be expressed in various forms, according to its type and degree, and any impediment in the transport of sound to the central auditory nervous system implies a loss of part or all of the message content. Cisplatin chemotherapy treatment has ototoxicity as one of its described side effects. For that reason, the monitoring of the hearing of individuals submitted to cisplatin chemotherapy treatment has been a growing concern, especially in children presenting retinoblastoma. This study had as objective to describe the consequences of a hearing loss due to ototoxicity in the speech intelligibility of a child diagnosed as having retinoblastoma diagnosed at 22 months of age. Audiological monitoring showed a progressive hearing loss as well as deterioration of speech intelligibility. We have verified that the use of accumulative doses of cisplatin can compromise neural components of the auditory system resulting in a deterioration of speech intelligibility. The early detection of hearing loss in these cases is fundamental to avoid deafness progression as well as to conduct an adequate orientation for the school and family of the patient.
Descritores: Vias Auditivas
Sistema Nervoso Central
Cisplatino
Perda Auditiva
Inteligibilidade da Fala
Limites: Feminino
Criança
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR30.1 - Biblioteca


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Texto completo SciELO Chile
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Id: lil-690564
Autor: Terreros H, Gonzalo; Wipe U, Bárbara; León I, Alex; Délano R, Paul H.
Título: Desde la corteza auditiva a la cóclea: progresos en el sistema eferente auditivo / From auditory cortex to cochlea: progress in the auditory efferent system
Fonte: Rev. otorrinolaringol. cir. cabeza cuello;73(2):174-188, ago. 2013. ilus, graf.
Idioma: es.
Projeto: Sociedad Chilena de Otorrinolaringología; . Fondecyt.
Resumo: El sistema eferente auditivo está constituido por el sistema olivococlear y por vías descendentes que provienen de la corteza auditiva y se dirigen a la cóclea. El sistema olivococlear se divide en una porción medial y una lateral, con neuronas que inervan a las células ciliadas externas y a fibras del nervio auditivo respectivamente. El principal neurotransmisor de las sinapsis olivococleares es acetilcolina, y tanto las células ciliadas externas como las fibras del nervio auditivo poseen receptores para esta molécula. El sistema eferente córtico-coclear se origina en la capa V y VI de la corteza auditiva y proyecta a los colículos inferiores y complejo olivar superior, donde a través del sistema olivococlear se conecta con el órgano receptor auditivo. En este artículo se revisan importantes hallazgos obtenidos en los últimos años que involucran (i) nuevos neurotransmisores y receptores del sistema eferente auditivo; (ii) vías descendentes de la corteza auditiva y su rol fisiológico sobre las respuestas cocleares y (iii) rol del sistema eferente auditivo en patologías audiológicas y neuropsiquiátricas.

The auditory efferent system is composed by the olivocochlear fibers and descending projections that originate in the auditory cortex and end in the cochlea. The olivocochlear system is divided into a medial and lateral division, with fibers directed to the outer hair cells and to the auditory nerve fibers respectively. It is known that acetylcholine is the main neurotransmitter of the olivocochlear synapses and that outer hair cells and auditory nerve fibers have receptors to this molecule. The cortico-cochlear efferent system originates in layers V and VI of the auditory cortex. These descending projections are directed to the inferior colliculus and superior olivary complex, a site in which the olivocochlear fibers emerge and connect the brain with the cochlear receptor. In this article recent discoveries obtained in the last years are reviewed: (i) new neurotransmitters and receptors of the olivocochlear system; (ii) anatomy and physiology of descending pathways from the auditory cortex to the cochlea and, (iii) clinical role of auditory efferents in audiological and neuropsychiatric pathologies.
Descritores: Córtex Auditivo/fisiologia
Vias Auditivas/fisiologia
Cóclea/fisiologia
Neurotransmissores/fisiologia
Vias Eferentes/fisiologia
Neurônios Eferentes/fisiologia
-Córtex Auditivo/fisiopatologia
Vias Auditivas/fisiopatologia
Cóclea/citologia
Vias Eferentes/fisiopatologia
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL30.1 - Biblioteca



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