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Id: biblio-955821
Autor: Moura, Daniela de Lima; Alves, Silvia Rodrigues Cavalcanti; Ferreira, Sandra Patrícia Ataíde.
Título: A subjetivação de mulheres com deficiência motora congênita: o papel do outro e dos processos formativos / The subjectivation of women with congenital motor deficiency: the role of other and formative processes influence / La subjetivación de mujeres con discapacidad motora congénita: el papel del otro y de los procesos formativos
Fonte: Psicol. rev. (Belo Horizonte);22(3):689-708, dez. 2016.
Idioma: pt.
Resumo: Este estudo buscou compreender como se constitui o processo de subjetivação de adultos com deficiência motora congênita, participantes de uma ONG voltada a pessoas com deficiência. Participaram duas mulheres adultas, de 37 e 47 anos, com deficiência motora congênita, frequentadoras de um espaço educacional não formal, localizado na Zona Oeste do Recife-PE. Para a construção dos dados, utilizou-se o método narrativo de entrevista, fundamentando a análise na proposta dos núcleos de significação, de base sócio-histórica. Os resultados revelaram que a educação não formal e a educação informal estiveram mais presentes no processo de subjetivação dessas mulheres que a educação formal, e que os outros significativos não eram pertencentes à família e se configuraram como agentes essenciais na constituição dessa subjetivação. Ademais, verificou-se que essas mulheres têm diferentes trajetórias, gostos e interesses, constituindo-se como seres singulares, não sendo a deficiência o elemento definidor dessa subjetivação

This study aimed at comprehending how establish the subjectivation process of adults with congenital motor deficiency that participated in a nongovernmental organization (NGO) which serves people with disabilities. Research with 37 and 47-year-old adult women with congenital motor deficiency. They attend a non-formal educational space localized in the west of Recife-PE. For attainment of data, was used narrative interview method basing the analysis on the core of meaning proposal of socio-historical foundings. Results of the research revealed that non-formal education and informal education were more prominent in the subjectivation of these women than formal education. Moreover, it has been shown that their family were not a significant factor, despite the noteworthiness of others characterized as essential agents in their subjectivation construction. Furthermore, it was verified these women have different paths, different tastes and interests, which definite them as singular and their disability was not a fundamental element in their subjectivation constitution

Este estudio ha buscado comprender como se constituye el proceso subjetivo de adultos con discapacidad motora congénita, participantes de una ONG centrada en atender a personas con discapacidad. Participaron dos mujeres adultas, de 37 y 47 años, con discapacidad motora congénita, que asisten a un espacio educacional no formal, localizado en la Zona Oeste de la ciudad de Recife-PE. Para construir los datos se ha utilizado el método narrativo de entrevista, basando el análisis en la propuesta de los núcleos de significado, de base socio-histórica. Los resultados han revelado que la educación no formal y la educación informal estuvieron más presentes en el proceso de subjetivación de esas mujeres que la educación formal y que los otros significativos no pertenecían a la familia y se configuran como agentes esenciales en la constitución de esa subjetivación. Además, se ha verificado que esas mujeres tienen trayectorias, gustos e intereses distintos que las constituyen como seres singulares no siendo la discapacidad el elemento que define esa subjetivación
Descritores: Anormalidades Congênitas
Transtornos Motores
-Afasia de Broca
Responsável: BR370.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Brasil
Caramelli, Paulo
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Id: biblio-953000
Autor: Senaha, Mirna Lie Hosogi; Caramelli, Paulo; Brucki, Sonia M D; Smid, Jerusa; Takada, Leonel T; Porto, Claudia S; César, Karolina G; Matioli, Maria Niures P; Soares, Roger T; Mansur, Letícia L; Nitrini, Ricardo.
Título: Primary progressive aphasia: Classification of variants in 100 consecutive Brazilian cases / Afasia Progressiva Primária: classificação das variantes em 100 casos consecutivos brasileiros
Fonte: Dement. neuropsychol;7(1):110-121, jan.-mar. 2013.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Primary progressive aphasia (PPA) is a neurodegenerative clinical syndrome characterized primarily by progressive language impairment. Recently, consensus diagnostic criteria were published for the diagnosis and classification of variants of PPA. The currently recognized variants are nonfluent/agrammatic (PPA-G), logopenic (PPA-L) and semantic (PPA-S). Objective: To analyze the demographic data and the clinical classification of 100 PPA cases. Methods: Data from 100 PPA patients who were consecutively evaluated between 1999 and 2012 were analyzed. The patients underwent neurological, cognitive and language evaluation. The cases were classified according to the proposed variants, using predominantly the guidelines proposed in the consensus diagnostic criteria from 2011. Results: The sample consisted of 57 women and 43 men, aged at onset 67.2±8.1 years (range of between 53 and 83 years). Thirty-five patients presented PPA-S, 29 PPA-G and 16 PPA-L. It was not possible to classify 20% of the cases into any one of the proposed variants. Conclusion: It was possible to classify 80% of the sample into one of the three PPA variants proposed. Perhaps the consensus classification requires some adjustments to accommodate cases that do not fit into any of the variants and to avoid overlap where cases fit more than one variant. Nonetheless, the established current guidelines are a useful tool to address the classification and diagnosis of PPA and are also of great value in standardizing terminologies to improve consistency across studies from different research centers.

RESUMO A afasia progressiva primária (APP) é uma síndrome clínica neurodegenerativa caracterizada pelo comprometimento predominante e progressivo da linguagem. Recentemente, foi publicado um consenso clínico para o diagnóstico e classificação das variantes da APP. As variantes reconhecidas atualmente são: não-fluente/agramática (APP-G), logopênica (APP-L) e semântica (APP-S). Objetivo: Analisar os dados demográficos e classificar as variantes de uma amostra de 100 casos de APP. Métodos: Foram analisados os achados de 100 pacientes de APP que foram encaminhados consecutivamente para avaliação fonoaudiológica entre 1999 e 2012. Os pacientes foram submetidos à avaliação neurológica, cognitiva e de linguagem. A partir, principalmente, dos critérios elaborados pelo consenso clinico de APP, os casos foram classificados em uma das variantes. Resultados: Cem casos, 43 homens e 57 mulheres, foram avaliados. A idade de início variou entre 53 e 83 anos (x=67.2 (±8.1). Foram identificados 35 casos de APP-S, 29 de APP-G e 16 de APP-L. Vinte casos não se enquadraram em nenhumas das três variantes. Conclusão: Foi possível classificar distúrbio de linguagem em 80% da amostra em uma das três variantes de APP. A recomendação atual estabelecida pelo consenso clínico é uma ferramenta útil para direcionar a classificação e diagnóstico da APP e também é de grande valor para uniformidade das terminologias entre os diferentes centros de pesquisa. Porém, alguns ajustes seriam interessantes para contemplar os casos que não se encaixam em nenhuma das variantes e para evitar a sobreposição de casos que poderiam se encaixar em mais de uma variante.
Descritores: Afasia de Broca
Afasia Primária Progressiva
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR15.3 - Biblioteca Emília Bustamante


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-724283
Autor: Silagi, Marcela Lima; Hirata, Fernanda Naito; Mendonça, Lúcia Iracema Zanotto de.
Título: Sentence production in rehabilitation of agrammatism: a case study / Produção de sentenças na reabilitação de agramatismo: um estudo de caso
Fonte: Dement. neuropsychol;8(3), set. 14.
Idioma: en.
Resumo: Agrammatism is characterized by morphosyntactic deficits in production of sentences. Studies dealing with the treatment of these deficits are scarce and their results controversial. The present study describes the rehabilitation of a case diagnosed as chronic Broca?s aphasia, with agrammatism, using a method directed to sentence structural deficits. The method aims to expand the grammatical repertoire by training production of sentences with support from contexts that stimulate actions and dialogues. The patient showed positive results on all types of sentences trained and generalized the gains to spontaneous speech. However, these benefits were not sustained in the long term.

O agramatismo é marcado por déficits morfossintáticos na produção das sentenças. Estudos que abordam o tratamento destas dificuldades são escassos e controversos. O presente estudo descreveu a reabilitação de uma paciente com agramatismo associado à afasia de Broca em fase crônica, por meio de programa de estruturação de sentenças. Trata-se de método que visa à expansão do repertório gramatical através do treino com apoio de contextos que estimulam ações e diálogos. A paciente obteve resultados positivos em todos os tipos de frases treinadas, com ganhos generalizados para contextos de fala espontânea. No entanto, os benefícios não se mantiveram em longo termo.
Descritores: Afasia
Afasia de Broca
Reabilitação
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR15.3 - Biblioteca Emília Bustamante


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Zeigelboim, Bianca Simone
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Id: lil-578769
Autor: Zeigelboim, Bianca Simone; Klagenberg, Karlin Fabianne; Liberalesso, Paulo Breno Noronha; Menezes, Priscila; Gonçalves, Daniele Vaz.
Título: Avaliação neurofisiológica das vias auditivas e do equilíbrio na afasia de broca: apresentação de um caso ilustrativo / Neurophysiologic evaluation of auditory pathways and the balance in Broca's aphasia: presentation of illustrative case
Fonte: J. epilepsy clin. neurophysiol;16(4):143-148, 2010.
Idioma: pt.
Resumo: INTRODUÇÃO: Afasia é uma alteração neurológica decorrente de uma lesão em áreas cerebrais que são responsáveis pela linguagem. Frequentemente, a afasia ocorre como resultado de um acidente vascular cerebral, comprometendo a linguagem de expressão (afasia de Broca), a linguagem de entendimento (afasia de Wernicke) ou ambas (afasia mista). A avaliação otoneurológica corresponde a um grupo de procedimentos para avaliação sequencial do sistema auditivo e vestibular a de suas relações com o sistema nervoso central. O sistema auditivo e vestibular são de grande importância no controle dos mecanismos auditivos centrais, no processamento auditivo central, no controle do senso de movimento e no equilíbrio. OBJETIVO: Nosso objetivo foi apresentar a sequência da avaliação neurológica das vias auditivas (periféricas e centrais) e do sistema vestibular em um paciente com afasia de Broca. MÉTODOS: O paciente foi submetido a avaliação otorrinolaringológica, avaliação auditiva (audiometria tonal limiar convencional), testes de imitância acústica, pesquisa do reflexo acústico, avaliação do processamento auditivo central e do sistema vestibular. CONCLUSÃO: Nossos dados demonstram a importância da avaliação neurofisiológica das vias auditivas e do sistema vestibular em pacientes com afasia de Broca, para aprimorar o diagnóstico, tratamento e o acompanhamento evolutivo.

INTRODUCTION: Aphasia is a neurological disorder that results from damage to areas of the brain that are responsible for language. Often, the aphasia occurs as the result of a stroke, that leads to language expression impairment (Broca's aphasia), language comprehension impairment (Wernicke's aphasia) or the association of both (mixed aphasia). The otoneurologic evaluation is a group of semiologic standardized procedures that evaluates the relationship between the auditory and vestibular system and the central nervous system. The auditory pathways and the vestibular system are very important for the control of the central auditory mechanisms, the central auditory processing and the sense of movement and balance controls. OBJECTIVE: Our aim was to present the neurophysiologic evaluation of the auditory pathways (peripheral and central) and the vestibular system in patients with Broca's aphasia. METHODS: The patient was submitted to otorrinolaringologic evaluation, audiologic evaluation (tonal audiometria conventional), acoustics immittance measurements, research of the acoustic reflex and central auditory processing as well as vestibular system evaluation. CONCLUSIONS: Our data demonstrate the importance of the auditory pathways and the vestibular system neurophysiologic evaluation in patients with Broca's aphasia in order to improve the diagnosis, treatment and the follow-up.
Descritores: Afasia de Broca
Vias Auditivas
Vestíbulo do Labirinto
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR16.1 - Biblioteca de Ciências da Saúde


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Id: lil-786567
Autor: González V., Rafael; Hornauer-Hughes, Andrea.
Título: Afasia: una perspectiva clínica / Aphasia: a clinical perspective
Fonte: Rev. Hosp. Clin. Univ. Chile;25(4):291-308, 2014. tab, ilus.
Idioma: es.
Resumo: Language is a complex and dynamic system of conventional signs that results from the functioning of different brain areas located mainly in the left hemisphere. Clinical evaluation of aphasia implicates the examination of oral and written language. Aphasia is an acquired language disorders due to a brain damage that affect all modalities: oral expression, auditory comprehension, reading and writing. Various types of aphasias can be induced, each with well defined clinical characteristics that can be correlated with specific areas of the brain. The prognosis depends mainly on the etiology, size of the lesion, type of aphasia and its severity. Treatment objectives include: satisfying the communicational needs of the patient, and achieving psychosocial adaptation of the subject and his family. Both objectives improve the quality of life of our patients...
Descritores: Afasia/classificação
Afasia/diagnóstico
Afasia/reabilitação
-Anomia
Afasia de Broca
Afasia de Condução
Afasia de Wernicke
Diagnóstico Diferencial
Transtornos da Linguagem
Prognóstico
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL36.1 - Biblioteca Hospital Clínico


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Id: lil-750823
Autor: Fontoura, Denise Ren da; Rodrigues, Jaqueline de Carvalho; Brandão, Lenisa; Monção, Ana Maria; Salles, Jerusa Fumagalli de.
Título: Eficácia da Terapia da Entonação Melódica Adaptada: Estudo de Caso de Paciente com Afasia de Broca / Efficacy of The Adapted Melodic Intonation Therapy: a case study of a Broca?s Aphasia Patient / Eficacia de la terapia de Entonación Melódica Adaptada: Estudio de caso de un paciente con afasia de Broca
Fonte: Distúrb. comun;26(4), dez. 2014. graf, tab.
Idioma: pt.
Resumo: Introdução: A preservação da habilidade de cantar tem sido utilizada para promover a recuperação linguística de pacientes afásicos com défices expressivos, sendo designada como Terapia da Entoação Melódica (TEM). Objetivo: Testar a eficácia terapêutica de um programa de reabilitação de linguagem através da música, com base na TEM, numa paciente com diagnóstico de afasia de Broca pós Acidente Vascular Cerebral (AVC) no hemisfério esquerdo (HE). Método: Desenho experimental de caso únicodo tipo AB com múltiplas linhas de base. Participante: sexo feminino (G.), destra, 46 anos de idade, pós AVC isquêmico há aproximadamente cinco anos com consequente afasia de Broca. Procedimentos: avaliação neuropsicolinguística antes, durante e no final da terapia. O tratamento ocorreu durante três meses, em dois encontros semanais (24 sessões). Resultados: Importante melhora na fluência verbal, havendo um aumento do número de palavras produzidas por minuto durante o discurso conversacional, redução das anomias, melhora na sintaxe e na dispraxia de fala. Quanto às funções neuropsicolinguísticas: melhora no desempenho da paciente nas funções de atenção, memória de trabalho, memória verbal episódico-semântica (reconhecimento), memória prospectiva, nomeação, leitura em voz alta e escrita espontânea e ditada. Conclusão: as funções neuropsicolinguísticas não envolvidas no processo da TEM permaneceram com desempenhos iguais nas avaliações inicial e final, indicando que as melhoras de G. nas demais funções ocorreram em virtude da intervenção. Desta forma, pode-se concluir que a TEM semostrou eficaz para um caso de afasia de Broca.

Introduction: Melodic Intonation Therapy (MIT) is a therapeutic method which uses the ability to sing to promote the recovery of linguistic deficits in aphasic patients with primarily expressive impairment. Objective: Testing the efficacy of a music-based language rehabilitation program, adaptedfrom MIT in a patient with Broca?s aphasia due to stroke in the left cerebral hemisphere (LH). Method: This research used the methodology of AB single case experimental design with multiple baselines. The participant G. is a female, right-handed, 46-year-old Brazilian; presenting Broca?s aphasia. G. suffered an ischemic stroke five years before speech therapy intervention began. Neuropsycholinguistic evaluation was undertaken before, during, and at the end of therapy. The treatment took place over three months, in two weekly meetings (24 sessions). Results: significant improvement was observed in verbal fluency, with an increased number of words produced per minute during conversational speech, anomiareduction, improved syntax and reduction of speech dyspraxia. Regarding neuropsychological functions, improvements were observed in the following functions: attention, working memory, verbal episodic semantic memory (recognition), naming, reading sentences aloud, identifying words and repeating words. Conclusion: the neuropsychological functions which were not trained in the MIT process remained the same before and after therapy. This indicates that improvements in the trained functions occurred due to intervention. Thus, it can be concluded that the MIT has proven effective in this case of Broca?s aphasia.

Introducción: la preservación de la capacidad de cantar ha sido utilizada para promover la recuperación lingüística de pacientes afásicos con déficits significativos, siendo llamada Terapia de Entonación Melódica (TEM). Objetivo: Evaluar la eficacia de un programa de rehabilitación de lenguaje través la música, bajo la base de TEM, en una paciente con afasia de Broca después de Accidente Cerebrovascular (ACV) en el hemisferio izquierdo (HI). Métodos: Diseño experimental de caso único de tipo AB con múltiples líneas de base. Participante: sexo femenino (G.), diestra, 46 años de edad, después de Accidente Cerebrovascular isquémico hacen aproximadamente cinco años, con consecuente afasia de Broca. Procedimientos: Evaluación neuropsicolinguística antes, durante y al final de la terapia. El tratamiento fue llevado a cabo por tres meses, con frecuencia de dos sesiones por semana (24 sesiones). Resultados: Mejora significativa en la fluidez verbal, con aumento en el número de palabrasproducidas por minuto durante el habla conversacional, reducción de anomias, mejora de la sintaxis y de la dispraxia del habla. Cuanto a las funciones neuropsicológicas: mejora del rendimiento en las funciones de atención, memoria de trabajo, memoria episódica verbal semántica (reconocimiento), memoria prospectiva, denominación, lectura en voz alta, escritura espontánea y dictado. Conclusión: las funciones neuropsicológicas no involucradas en el proceso de TEM permanecieron con actuaciones iguales en las evaluaciones inicial y final, lo que indica que las mejoras de G. en las demás funciones han sido producido por la intervención. Se puede concluir que la TEM ha demostrado eficacia en uncaso de afasia de Broca.
Descritores: Afasia de Broca
Linguagem
Música
Neuropsicologia
Reabilitação
Canto
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-731711
Autor: Galindo Aldana, Gilberto Manuel; Pelayo González, Héctor; Solovieva, Yulia; Quintanar Rojas, Luis.
Título: Rehabilitación neuropsicológica en un caso de afasia motora aferente / Neuropsychological Rehabilitation in a Case of Afferent Motor Aphasia / Reabilitação neuropsicológica num caso de afasia motora aferente
Fonte: Pensam. psicol;12(2):97-112, jul.-dic. 2014. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Objetivo. Las alteraciones derivadas del daño cerebral, como los síndromes afásicos, pueden desencadenar disfunciones en diferentes niveles de la actividad del paciente. La neuropsicología de Luria ha sido la disciplina dedicada a la caracterización funcional y al análisis rehabilitatorio de los síndromes afásicos. Con frecuencia, a este análisis se incorporan datos recogidos con técnicas neurolingüísticas y de neuroimagen (TAC, fMRI). Presentar un método de rehabilitación que, basado en los principios de Luria, demuestre la ventaja de utilizar una evaluación y un programa de rehabilitación relacionados con un diagnóstico para la creación de tratamientos para la afasia motora aferente. Método. Se llevó a cabo un estudio de caso en una paciente de 30 años de edad con reciente evento vascular cerebral, con evaluación pre y postratamiento. La evaluación inicial incluyó el diagnóstico neuropsicológico, para el cual se utilizó una batería de evaluación neuropsicológica para valoración de lenguaje. Durante un periodo de 16 semanas, se aplicó un programa de intervención rehabilitatoria neuropsicológica basado en las dificultades de articulación identificadas durante la evaluación inicial y dividido en un total de cuatro fases, con un objetivo específico cada una. Resultados. Se observó aumento en la habilidad para articular fonemas, disminución en las parafasias literales y un incremento en el lenguaje expresivo verbal del sujeto. Conclusión. La valoración asociada al trastorno de lenguaje específico de afasia motora aferente y el diseño de un tratamiento adecuado a las características de esta alteración ayudaron a corregir las dificultades de punto y modo de articulación observadas en este sujeto, así como a la reorganización de habilidades de pensamiento más complejas.

Objective. Brain-damage derived impairments, such as aphasic syndromes, can result in several levels of dysfunction in the subject's activity, such as aphasic syndromes. Neuropsychology is the discipline which is dedicated to the functional characterization of the rehabilitatory analysis of the aphasic syndromes. Frequently, data obtained with the help of neurolinguistics and neuroimaging techniques (CAT, fIRM) are used in neuropsychology. Using case analysis, to present a rehabilitation method based on Luria's principles which demonstrate the advantage of using an assessment and rehabilitation diagnosis-related program for the creation of treatment in afferent motor aphasia syndromes. Method. To achieve this goal a method of a case study was carried out on a 30 year old patient with a recent vascular cerebral event, with initial assessment and diagnosis, using a neuropsychological assessment battery designed for language evaluation, in individual sessions, and a final assessment over a period of sixteen weeks. A neuropsychological rehabilitation intervention program was designed, based on the articulation impairments identified during the first assessment, divided in a total of four phases, each one with a specific objective. Results. The patient showed an improvement in phoneme articulation skills, also a reduction in literal paraphasic symptoms, and an increase in the verbal expressive language of the subject. Conclusion. The motor afferent language specific assessment, and the design of a suitable treatment for the characteristics of this disorder, helped in the correction of the position and mode articulation difficulties observed in this subject, as well as reorganization of higher complex thinking skills.

Escopo. As alterações derivadas do dano cerebral, como os síndromes afásicos, podem desencadear disfunções em diferentes níveis da atividade do paciente. A neuropsicología de Luria tem sido a disciplina dedicada à funcional e análise reabilitatorio dos síndromes afásicos. Com frequência, a este análise são incorporados dados colhidos com técnicas neurolinguísticas e de neuroimagem. (TAC, fMRI). Apresentar um método de reabilitação baseado nos princípios de Luria que demostra a vantagem de utilizar uma avaliação e um programa de reabilitação relacionado ao diagnóstico para a criação de tratamentos para a afasia motora aferente. Metodologia. Foi levado a cabo um estudo de caso numa paciente de 30 anos de idade com recente evento vascular cerebral com avaliação pre e postratamento. A avaliação inicial incluiu o diagnóstico neuropsicológico, para o que foi utilizada uma bateria de avaliação neuropsicológica para valoração da linguagem. Durante um período de 16 semanas, foi aplicado um programa de intervenção reabilitatória neuropsicológica baseado nas dificuldades de articulação identificadas durante a avaliação inicial, dividido num total de quatro fases com um escopo específico cada uma. Resultados. Foi observado um aumento na habilidade para articular fonemas, diminuição nas parafasias literais e um incremento na linguagem expressiva verbal do sujeito. Conclusão. A valoração associada ao transtorno da linguagem específica de afasia motora aferente e o desenho de um tratamento adequado para as características de esta alteração ajudaram a corrigir as dificuldades de ponto e modo de articulação observadas neste sujeito, assim como a reorganização de habilidades de pensamento mais complexas.
Descritores: Afasia de Broca
Linguagem
-Reabilitação
Limites: Seres Humanos
Responsável: CO332 - Facultad de Medicina


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-649308
Autor: Salles, Jerusa Fumagalli de; Holderbaum, Candice Steffen; Parente, Maria Alice Mattos Pimenta; Mansur, Letícia Lessa; Ansaldo, Ana Inès.
Título: Lexical-semantic processing in the semantic priming paradigm in aphasic patients / Processamento léxico-semântico no paradigma de priming semântico em pacientes afásicos
Fonte: Arq. neuropsiquiatr;70(9):718-726, Sept. 2012. tab.
Idioma: en.
Resumo: There is evidence that the explicit lexical-semantic processing deficits which characterize aphasia may be observed in the absence of implicit semantic impairment. The aim of this article was to critically review the international literature on lexical-semantic processing in aphasia, as tested through the semantic priming paradigm. Specifically, this review focused on aphasia and lexical-semantic processing, the methodological strengths and weaknesses of the semantic paradigms used, and recent evidence from neuroimaging studies on lexical-semantic processing. Furthermore, evidence on dissociations between implicit and explicit lexical-semantic processing reported in the literature will be discussed and interpreted by referring to functional neuroimaging evidence from healthy populations. There is evidence that semantic priming effects can be found both in fluent and in non-fluent aphasias, and that these effects are related to an extensive network which includes the temporal lobe, the pre-frontal cortex, the left frontal gyrus, the left temporal gyrus and the cingulated cortex.

Há evidências de que os déficits de processamento léxico-semântico explícitos que caracterizam a afasia podem ser observados na ausência de déficits semânticos implícitos. O objetivo deste artigo foi analisar criticamente a literatura internacional sobre processamento léxico-semântico na afasia, avaliado por meio do paradigma de priming semântico. Especificamente, esta revisão teve seu foco na afasia e processamento léxico-semântico, pontos fortes e fracos da metodologia dos paradigmas léxico-semânticos usados, e evidências recentes de estudos de neuroimagem sobre o processamento léxico-semântico. Além disso, evidências de dissociações entre processamento léxico-semântico implícito e explícito relatadas na literatura serão discutidas e interpretadas, relacionando-se aos dados de neuroimagem funcional de amostras saudáveis. Há indícios de que os efeitos de priming semântico podem ser encontrados tanto em afasias fluentes como em não fluentes, e que esses efeitos são relacionados a uma extensa rede que inclui o lobo temporal, o córtex pré-frontal, o giro frontal esquerdo, o giro temporal esquerdo e o córtex cingulado.
Descritores: Afasia/fisiopatologia
Cognição/fisiologia
Potenciais Evocados/fisiologia
Reconhecimento Visual de Modelos/fisiologia
Semântica
-Anomia/fisiopatologia
Afasia de Broca/fisiopatologia
Afasia de Wernicke/fisiopatologia
Compreensão/fisiologia
Medicina Baseada em Evidências
Imagem por Ressonância Magnética/métodos
Memória/fisiologia
Tempo de Reação
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-576371
Autor: Kazez, Ruth.
Título: Estudio del discurso de una paciente con discapacidad congénita sensorial y motriz: análisis comparativo de dos momentos del tratamiento / Study of the discourse of a patient suffering a congenital sensory and motor handicap: comparative analysis of two moments in the treatment
Fonte: Subj. procesos cogn;14(2):99-112, dic. 2010. tab.
Idioma: es.
Resumo: Una dificultad insoslayable en la clínica con personas con discapacidad congénita, es la de sintonizar con un aparato psíquico cuya constitución es diferente al de las personas sin déficit. Objetivo: La investigación tiene por objeto el estudio del tipo de función psíquica dominante, en el discurso de un paciente con discapacidad congénita sensorial y motriz, analizando en particular la importancia del pensamiento abstracto. Metodología: Aplicamos el programa computarizado del Algoritmo David Liberman (ADL), construido sobre la base de la teoría freudiana de las pulsiones. Se parte de la idea que la pulsión se conquista un determinado lenguaje en el yo. Este método es sensible en detectar en un discurso tanto las fijaciones libidinales como las defensas. El diccionario corresponde, en el marco del ADL, al nivel de análisis de las palabras. También aplicamos al material el análisis de los actos del habla. Procedimiento: Se privilegian las verbalizaciones de la paciente tanto del inicio como del final de dos sesiones psicoterapéuticas espaciadas en el tratamiento. Se le aplica a los fragmentos seleccionados el diccionario. Se analizan sus resultados y luego se los compara. Finalmente se cruzan los datos con los obtenidos en el análisis de los actos del hablaResultados: Se pone en evidencia el predominio del erotismo oral primario en primer lugar y en segundo lugar el anal secundario, lo cual manifiesta el énfasis puesto por la paciente en su actividad intelectual y cognoscitiva, que se da de manera exitosa. Realizamos una propuesta metodológica para discernir a través del método la diferencia entre ambos tipos de pensamiento.

Treatment of congenitally handicapped people presents the unavoidable difficulty of harmonizing with a psychic constitution which differs from the one of people presenting no deficit. Aim: The aim of the research is the study of the type of main psychic function in the speech of a patient with congenital sensory and motor impairment, analyzing in particular the importance of abstract thinking. Methodology: The application of the David Liberman computerized program (DLA), based on the Freudian theory of drives. The core idea is that the drive gains control ofa determined language in the ego. This method is sensitive to the detection of libidinal fixations in discourse as well as to defenses. The dictionary corresponds, in the DLA frame, to the word analysis level. The speech acts analysis was also applied to the segment. Procedure: The patient´s verbalizations are privileged at the beginning as well as atthe end of two time spaced psychotherapeutic sessions. The dictionary was applied to the selected fragments. The results were analyzed and then compared. Finally the dataobtained was contrasted with the data obtained in the speech acts analysis.Results: The primary oral language is dominant and the secondary anal is next in importance. This is a manifestation of the patient´s emphasis on her intellectual and cognitive activity, which proves successful. A methodological proposition is put forward to discriminate between both types of thinking.
Descritores: Afasia de Broca
Afasia de Wernicke
Psicologia
Psicoterapia
Fala
Distúrbios da Fala
Pensamento
Responsável: AR495.1 - Biblioteca


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Id: lil-564783
Autor: Hernandez Jaramillo, Janeth.
Título: Afasia transcortical motora: un reporte de caso / Transcortical motor aphasia: case report
Fonte: Rev. colomb. rehabil;8(1):77-85, oct. 2009.
Idioma: es.
Resumo: Los infartos de la arteria cerebral anterior (ACA) ocurren comparativamente en una menor frecuencia que aquellos de la arteria cerebral media. El presente artículo describe un caso clínico de afasia transcortical motora (ATM) seguida de un infarto de ACA. Las características neurológicas en correlación con la topografía y el tamaño del infarto de la ACA incluyen: hemiparesia y hemihipoestesia, mutismo inicial y estado confusional agudo, cambios de humor, incontinencia, heminegligencia apraxia unilateral izquierda, ecolalia y ATM. El reporte de caso recoge una descripción semiológica del lenguaje, útil para el diagnóstico diferencial de la ATM. Son señaladas algunas de las estrategias terapéuticas en la recuperación y compensación de los déficit propios de la ATM. La opción de tratamiento farmacológico para afasias no fluidas también es abordada en este artículo. Finalmente, se discuten elementos útiles en la rehabilitación de los desórdenes neurocomunicativos adquiridos.

Infarcts of the anterior cerebral artery (ACA) occur less frequently than those of middle cerebral artery. This article describes a case of transcortical motor aphasia (TMA) following an ACA infarction. Neurological features correlated with topography and size of ACA infarction include: hemiparesia and hemihipoestesia, initial mutism and acute confusional state, mood swings, incontinence, hemineglect, left unilateral apraxia, echolalia and ATM. This case report presents a semiotic description of language, use full for differential diagnosis of TMA. The article highlights some of the therapeutic strategies to recover and compensate for the deficits caused by ATM. The pharmacological treatment option fornon - fluent aphasia is also addressed in this article. Finally, we discuss useful elements in the rehabilitation of neuro - communicative acquired disorders.
Descritores: Afasia de Broca
Acidente Vascular Cerebral/complicações
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: CO214.1 - Biblioteca



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