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Id: lil-786567
Autor: González V., Rafael; Hornauer-Hughes, Andrea.
Título: Afasia: una perspectiva clínica / Aphasia: a clinical perspective
Fonte: Rev. Hosp. Clin. Univ. Chile;25(4):291-308, 2014. tab, ilus.
Idioma: es.
Resumo: Language is a complex and dynamic system of conventional signs that results from the functioning of different brain areas located mainly in the left hemisphere. Clinical evaluation of aphasia implicates the examination of oral and written language. Aphasia is an acquired language disorders due to a brain damage that affect all modalities: oral expression, auditory comprehension, reading and writing. Various types of aphasias can be induced, each with well defined clinical characteristics that can be correlated with specific areas of the brain. The prognosis depends mainly on the etiology, size of the lesion, type of aphasia and its severity. Treatment objectives include: satisfying the communicational needs of the patient, and achieving psychosocial adaptation of the subject and his family. Both objectives improve the quality of life of our patients...
Descritores: Afasia/classificação
Afasia/diagnóstico
Afasia/reabilitação
-Anomia
Afasia de Broca
Afasia de Condução
Afasia de Wernicke
Diagnóstico Diferencial
Transtornos da Linguagem
Prognóstico
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL36.1 - Biblioteca Hospital Clínico


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Id: lil-645893
Autor: Caneppele, Alessandra.
Título: Watt de Beckett: o cômico e a privação da linguagem / Watt de Beckett: the comic and the deprivation of language / Watt de Beckett: el cómico e la privación del lenguaje
Fonte: Imaginário;13/14(17/18):273-292, jul.-dez. 2008-jan.-jun. 2009.
Idioma: pt.
Resumo: Nesse trabalho primeiramente lemos Watt de Samuel Beckett como parábola de uma suposta temporalidade do cômico (riso amargo, riso amarelo e riso sem alegria) a qual aproximamos aos três lugares de comparação que segundo Freud propiciam o efeito cômico (o outro, o eu frente a um outro e o eu). Em um segundo momento, partindo de uma indicação de Lacan sobre o efeito cômico da fala dos sujeitos afásicos, investigamos a pertinência do reconhecimento de um semelhante deslocamento por esses três tempos/lugares afins ao cômico para a compreensão do percurso a ser percorrido pelo sujeito atingido pela privação da linguagem.

In this paper, first I read Beckett's novel Watt as a parable of a presumed timing of the comic (bitter laugh, hollow laugh and mirthless laugh) which I colligate with the trhree places of comparison that, according to Freud, promote the comical effect (the other, the ego opposite to another, and the ego). Second, beginning from a hint made by Lacan about acknowledgement of such a move in those three times / places belonging to the comic is pertinent to the understanding of the path that the individual suffering from language deprivation has to pass through.
Descritores: Afasia de Condução/psicologia
Afasia/psicologia
Senso de Humor e Humor como Assunto/psicologia
-Caricaturas como Assunto
Teoria Freudiana
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-460818
Autor: Bordas, Lluis Barraquer.
Título: Aproximaciones lingüísticas a la afasiología en torno a la repetición / Neurolinguistic approaches about aphasia
Fonte: Arq. neuropsiquiatr;65(3a):716-720, set. 2007.
Idioma: es.
Resumo: Las afasias son una patología del lenguaje y éste es un sistema de mediación cultural lógica, situado netamente por encima de lo meramente natural. Arranca de la función simbólica, que establece la distinción y el nexo entre significante y significado. Se establece, a grandes rasgos, una clasificación neurolingüística de las afasias, rechazando las expresiones inadecuadas de sensitiva o sensorial y motora. Se insiste particularmente aquí sobre la cuestión de la "repetición" en la semiología afásica, tanto en lo que se refiere a su pérdida como a su "exaltación". Ello conduce a una revisión de la mal llamada afasia "de conducción" y del "transcorticalismo".

Aphasias are language pathologies, therefore the acquaintance of its structure is required for proper understanding. Language is a cultural interaction system, logical, set much above common natural. It separates the symbolic function, which establishes the distinction between significant and signification. We establish a neurolinguistic classification of aphasias, refuting improper expressions. We broach the wrongly called "conduction aphasia". We detach the unit of speech act and we distinguish the existence of a joint project that sheds light on all sentences brought forth. The complex texture of the "transcorticalism" qualify is analyzed. Aphasia field and some forms of its unfolding are questions aborded under the light of basic neurolinguistic concepts. We detach the unit of speech act and we distinguish the existence of a common project that sheds light on all sentences brought forth.
Descritores: Afasia/classificação
Linguística
-Afasia de Condução/fisiopatologia
Afasia/fisiopatologia
Córtex Cerebral/fisiopatologia
Semântica
Percepção da Fala/fisiologia
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
Timo-Iaria, César
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Id: lil-205370
Autor: Ferreira, Ranata R; Timo-Iaria, César.
Título: The relevance of patient individuality in the evaluation and treatment of aphasia
Fonte: Arq. neuropsiquiatr;55(3B):650-8, set. 1997. tab, ilus.
Idioma: en.
Resumo: The usual approach to language disorders relies on standardised evaluations in which pattern-tests characterise the subject's status according to the classical aphasiological typology. Those data are then analysed to support a traditional prevalent criterion for the distinction between "normal" and "pathological" linguistic performance, which is strictly focused on a quantitative approach. In the present study a method for evaluation and treatment of aphasia is proposed in which socio-cultural conditions are emphasised, in order to expand this conventional criterion as to encompass a qualitative (individualised) one. Although the methodology draws the attention, the results here obtained also point to the importance of re-evaluating what is presently considered as the most appropriate criterion for "normal" cognitive processes, particularly those related to language.
Descritores: Afasia de Condução/diagnóstico
Individualidade
-Afasia de Condução/terapia
Seguimentos
Testes Neuropsicológicos
Limites: Meia-Idade
Seres Humanos
Masculino
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR1.1 - BIREME



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