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Base de dados : LILACS
Pesquisa : F01 [Categoria DeCS]
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Id: biblio-1372052
Autor: Rangel Leal, Francisco Javier; Moronta Albornoz, Eduardo Jesús.
Título: El malestar a través de la voz y la forma subjetiva del saber hacer con el conflicto. Un estudio de caso / Discomfort through the voice and the subjective form of knowing do with the conflicto. A case study
Fonte: Más Vita;4(1):31-40, mar. 2022.
Idioma: es.
Resumo: La voz es un elemento particular de los primeros años de vida en el sujeto debido a que es una de las formas de manifestar su necesidad, un deseo, u otro, por lo cual se adopta como una herramienta que se vincula a los procesos anímicos; puede ser una forma de ver síntomas o malestares que el paciente no quiere ni confesarse, ni confesar en una consulta. Objetivo: Comprender la manifestación del malestar a través de la voz del sujeto y la forma subjetiva del saber hacer con el conflicto, que apertura la importancia de la voz en el proceso psicoterapéutico. Materiales y métodos: Se enmarcó en un paradigma fenomenológico, es una investigación de campo con enfoque cualitativo mediante un estudio de caso. Resultados: A partir de este estudio se pudo determinar que el malestar incide en la voz del sujeto cuando no puede ser expresado con anterioridad, por tanto, la voz es una forma de expresión inconsciente que en ocasiones no es percibida por el sujeto que manifiesta un malestar. Conclusiones: El fenómeno de la voz está presente en los sujetos que formaron parte de esta investigación, pero cada uno de ellos lo formula de manera distinta, haciendo del malestar un saber hacer individual; por medio de la voz se manifiestan los silencios, el grito, el llanto y variadas formas orales que indican que hay asuntos pendientes, reflejando el conflicto que tiene el individuo con lo que está refiriendo, así deja huellas fonéticas en todo lo que nos relata(AU)

The voice is a particular element of the first years of life in the subject due to which is one of the ways to express their need, a desire, or another, for which it is adopted as a tool that is linked to psychic processes; it may be a way of seeing symptoms or discomforts that the patient does not want to confess or confess in a consultation. Objective:Understand the manifestation of discomfort through the voice of the subject and the subjective form of knowing how to deal with conflict, which opens up the importance of the voice in the psychotherapeutic process. Materials and methods:It was framed in a phenomenological paradigm, it is an investigation of field with a qualitative approach through a case study. Results:From this study it was possible to determine that discomfort affects the voice of the subject when it cannot be expressed with previously, therefore, the voice is a form of unconscious expression that sometimes is not perceived by the subject who manifests discomfort. Conclusions:The phenomenon of the voice is present in the subjects who were part of this investigation, but each one of them formulates it in a different way, making discomfort an individual know-how; through the voice silences, screaming, crying and various oral forms that indicate thatthere are issues pending, reflecting the conflict that the individual has with what he is referring to, thus leaving traces phonetics in everything he tells us(AU)
Descritores: Regressão Psicológica
Comportamento e Mecanismos Comportamentais
Consultórios Médicos
Afeto
Ajustamento Emocional
-Psicologia Clínica
Sinais e Sintomas
Voz
Fonética
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: VE1.1 - Biblioteca Humberto Garcia Arocha


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Id: biblio-1382191
Autor: Oliveira, Thays Torres do Vale; Almeida, Fernanda Vieira; Gonçalves, Daiani Correa; Cruz, Gabriela Da Silva Bittencourt da; Longaray, Juia Silveira; Silva, Larissa Schonhofen da; Porto, Nathalia Pereira da Silva; Goettems, Marilia Leao.
Título: Associação entre características infantis e estresse de alunos de graduação durante atendimento odontopediátrico / Association between childhood characteristics and stress in undergraduate students during pediatric dental care
Fonte: Rev. Cient. CRO-RJ (Online);7(1):59-66, Jan-Apr 2022.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: O objetivo desse trabalho foi avaliar a associação entre as características das crianças com o estresse apresentado por estudantes de graduação em Odontologia durante o atendimento odontopediátrico. Materiais e métodos: Participaram 48 crianças com idade entre 6 e 10 anos e 37 alunos voluntários do 7º, 8º e 9º semestres de um curso de Odontologia. Foi realizado um questionário sobre aspectos socioeconômicos e também coletados dados sobre comportamento, percepção de dor e ansiedade da criança e do responsável. Ainda, foram coletados dados relacionados aos alunos da graduação: sexo, semestre, nível de estresse, tipo de procedimento realizado. Foram obtidas as frequências absolutas e relativas por meio da análise descritiva dos dados. As comparações nos desfechos de interesse foram feitas utilizando o teste quiquadrado para variáveis dicotômicas e categóricas, teste linear por linear para variável ordinal e teste exato de Fischer para contagens menor do que 5. Foi adotado um nível de significância de 5%. Resultados: Os resultados mostraram que a maioria dos operadores que atenderam crianças não colaboradoras relataram nível de estresse alto (83,33%) (p<0,001). Os operadores que atenderam crianças com nível de ansiedade médio ou alto relataram nível de estresse alto (p= 0,043) e em pacientes com dor, o nível de estresse da maioria dos operadores foi considerado alto (75%) (p=0,001). Conclusão: as características das crianças influenciaram no estresse apresentado pelo aluno operador durante o atendimento odontológico infantil. Crianças ansiosas, não colaboradoras e que estavam sentindo dor durante o atendimento deixaram o operador mais estressado.

Objective: The aim of this study was to evaluate the association between the characteristics of children and the stress presented by undergraduate dentistry students during pediatric dental care. Materials and Methods: Participants were 48 children aged between 6 to 10 years old and 37 volunteer students from the 7th, 8th and 9th semesters of a Dentistry course. A questionnaire on socioeconomic aspects was carried out and data on behavior, perception of pain and anxiety of the child and the guardian were also collected. Also, data related to undergraduate students were collected: sex, semester, stress level, type of procedure performed. Absolute and relative frequencies were obtained through descriptive data analysis. Comparisons in the outcomes of interest were made using the chi-square test for dichotomous and categorical variables, linear by linear test for ordinal variable, and Fisher's exact test for counts less than 5. A significance level of 5% was adopted. Results: The results showed that students who assisted non-cooperative children reported a high level of stress (83.33%) (p<0.001). Students who assisted children with medium or high levels of anxiety reported high levels of stress. (p=0.043) and in patients with pain, the students' stress level was considered high (75%) (p=0.001). Conclusion: The characteristics of the children influenced the stress presented by the student during child dental care. Anxious children, noncooperative and who were in pain during care left the student more stressed.
Descritores: Comportamento e Mecanismos Comportamentais
-Estudantes de Odontologia
Comportamento Infantil
Ansiedade ao Tratamento Odontológico
Odontopediatria
Responsável: BR1356.1 - Biblioteca Prof Antonio F Ribeiro da Silva Filho


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Id: biblio-1022426
Autor: Rigueira, Marta Maria; Farias, Rita de Cássia Pereira.
Título: Trajetória de vida, silêncio e dor materializados nos objetos afetivos de uma idosa asilada / Trajectory of life, silence and pain materialized in the affective objects of an elderly nursing home / La trayectoria de la vida, el silencio y el dolor se materializaron en los objetos afectivos de un hogar de ancianos
Fonte: Rev. Kairós;22(1):381-403, mar. 2019.
Idioma: pt.
Resumo: O artigo trata de uma análise antropológica e psicológica sobre a relação entre os artefatos pessoais de uma idosa e o sofrimento psíquico acumulado em sua trajetória de vida. As alianças e anéis reportam à segurança proporcionada pela mãe, avó e patroa, enquanto os quatro terços de reza simbolizam os afetos e sofrimentos. As bonecas reportam aos abusos sexuais praticados pelo avô durante a infância, uma forma simbólica da idosa impedir a violação do corpo físico, algo que ela não conseguiu preservar em sua vida real.

The article is an anthropological and psychological analysis on the relation between the personal artifacts of an elderly woman and the psychic suffering accumulated in her life trajectory. The rings refer to the security provided by the mother, grandmother and mistress. The thirds of prayers symbolized the affections and sufferings. The dolls reports the sexual abuse practiced by the grandfather, a symbolic form of her prevent the violation of the body physical, something she could not prevent in her real life.

El artículo aborda un análisis antropológico y psicológico sobre la relación entre los artefactos personales de una mujer mayor y el sufrimiento psíquico acumulado en su trayectoria de vida. Los anillos y los anillos informan sobre la seguridad brindada por la madre, la abuela y el empleador, mientras que los cuatro tercios de la oración simbolizan los afectos y sufrimientos. Las muñecas denuncian el abuso sexual de su abuelo durante su infancia, una forma simbólica para que la anciana evite la violación de su cuerpo físico, algo que no pudo preservar en su vida real.
Descritores: Mulheres
Comportamento e Mecanismos Comportamentais
Idoso
Instituição de Longa Permanência para Idosos
Acontecimentos que Mudam a Vida
-Abuso Sexual na Infância
Afeto
Angústia Psicológica
Limites: Humanos
Feminino
Idoso
Idoso de 80 Anos ou mais
Responsável: BR195.3 - Biblioteca Nadir Gouvêa Kfouri


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Id: biblio-1337915
Autor: Pulido Varon, Heidi Smith; Durán Palacio, Nicolasa María.
Título: El papel de las emociones en los procesos de resistencia civil no armada y construcción de paz en Medellín / The role of emotions in the processes of unloved civil resistance and peace building in medellín
Fonte: rev. colomb. cienc. soc. (En linea);12(2):516-536, 2021.
Idioma: es.
Resumo: El presente artículo parte de un diálogo entre la filosofía, la ciencia política y la mirada psicosocial para analizar el papel que los líderes de la ciudad de Medellín atribuyen a las emociones en los procesos de resistencia civil no armada y construcción comunitaria de paz. La investigación asumió una mirada cualitativa bajo el método de la narración testimonial para acceder a la perspectiva de los participantes. Los resultados evidencian que las emociones adquieren una dimensión política asociada a vertientes subjetivas del cuidado, el amor, la alegría, como también del miedo, la ira, la vergüenza y la desconfianza, que, en conjunto, participan en procesos de resistencia civil no armada y construcción de paz en la ciudad de Medellín.

This article is based on a dialogue between philosophy, political science and the psychosocial perspective, to analyze the role that leaders in the city of Medellín attribute to emotions in the processes of unarmed civil resistance and community peace building. The research assumed a qualitative approach under the method of testimonial narration to access the participants' perspective. The results show that emotions acquire a political dimension, associated with subjective aspects of care, love, joy, as well as fear, anger, shame and mistrust, which, together, participate in processes of unarmed civil resistance and peace building in the city of Medellin.
Descritores: Emoções
-Comportamento e Mecanismos Comportamentais
Conflitos Armados/psicologia
Liderança
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Relatório Técnico
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Texto completo SciELO Brasil
Bussadori, Sandra Kalil
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Id: biblio-1287495
Autor: Silva, Mylena Vieira da; Bussadori, Sandra Kalil; Santos, Elaine Marcílio; Rezende, Karla Mayra.
Título: Behaviour Management of the Contemporary Child in Paediatric Dentistry: An Overview of the Research
Fonte: Pesqui. bras. odontopediatria clín. integr;21:e0209, 2021. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective: To provide an overview of the most relevant studies on non-pharmacological behaviour management techniques for contemporary children, the so-called alpha generation, who undergo dental treatment. Material and Methods: A systematic search was performed on the Medline/PubMed and Google Scholar (grey literature) databases. The articles were read and data collected by two reviewers on an independent basis. Two reviewers collected data from the studies selected in tables structured by using the Rayyan QCRI software. The following data were extracted: year of study, child's age, child's gender, technique used. Results: A total of 322 articles were found, remaining only 17 after duplicates were removed and inclusion and exclusion criteria applied. The studies were conducted between 2010 and 2019 in Saudi Arabia, Greece, India, Brazil, USA, Italy, and Switzerland. The samples ranged from 15 to 306 children aged between 3 and 10 years old. The children attended the dental office for different reasons, ranging from simple prevention to endodontic treatment under local anaesthesia. Several behaviour modification methods are known to be used before and during a dental consultation. Conclusion: After reading the articles, we concluded that alpha generation children are inserted in a daily environment of modernization and that conventional non-pharmacological techniques using technology, such as audio-visual glasses, are more interesting and make children distracted and relaxed during dental treatment, thus minimizing their stress, anxiety and fear.
Descritores: Comportamento e Mecanismos Comportamentais
Comportamento Infantil
Ansiedade ao Tratamento Odontológico
Assistência Odontológica para Crianças
Manobra Psicológica
-Brasil
Criança
Odontopediatria
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1264.1 - Biblioteca Setorial Prof Alberto M Campos


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Id: biblio-957477
Autor: Palumbo, José Henrique Parra; Cabral, Paulo Emílio Pessoa Lustosa.
Título: A pulsão anarquista e a resistência diante da morte e da massificação / The anarchist drive and resistance to death and massification / La pulsión anarquista y la resistencia ante la muerte y la masificación / La pulsion anarchiste et la résistance face à la mort et à la massification
Fonte: Rev. Subj. (Impr.);16(3):84-96, dezembro - 2016.
Idioma: pt.
Resumo: Este artigo propõe uma reflexão em torno do conceito de pulsão anarquista cunhado por Nathalie Zaltzman em texto homônimo durante 1979; conceito que articula certa manifestação específica da pulsão de morte: servir à vida como último recurso para a sobrevivência. Seu objetivo principal é tratar desse último recurso que emerge quando o indivíduo está diante de experiências de precariedade aguda. Assim, o estudo de um caso é o pano de fundo da reflexão de Zaltzman em torno dessas situações chamadas de experiências limite, nas quais as garantias de sobrevivência e de unidade são arruinadas, isto é, quando os excessos de privação ou de um amor totalitário e paralisante ameaçam a sobrevivência do indivíduo. Por conta disso, o ímpeto libertário do anarquismo torna-se a figura para essa pulsão de morte, já que, nessas situações, é dele que se alimenta o sujeito para sobreviver. Com essa construção teórica é possível verificar a necessidade de reconhecer o papel da pulsão de morte sem a moralização de suas exigências.

This article proposes a reflection on the concept of the anarchist drive coined by Nathalie Zaltzman in the homonymous text during 1979; concept that articulates a specific manifestation of the death drive: to serve life as a last resort for survival. Its main objective is to deal with this last resource that emerges when the individual is faced with experiences of acute precariousness. Thus, the study of a case is the background of Zaltzman's reflection around these situations called boundary experiences, in which the guarantees of survival and unity are ruined. That is when the excesses of deprivation or a totalitarian and paralyzing love threaten the survival of the individual. Because of this, the libertarian impulse of anarchism becomes the figure for this death instinct, since, in these situations, it is from him that the subject feeds to survive. With this theoretical construction, it is possible to verify the need to recognize the role of the death drive without the moralization of its requirements.

Este trabajo propone una reflexión en vuelta del concepto de pulsión anarquista acuñada por Nathalie Zaltzman en textos homónimos a lo largo de 1979; concepto que articula cierta manifestación específica de la pulsión de muerte: servir a la vida como último recurso para la supervivencia. Su objetivo principal es tratar de este último recurso que emerge cuando el individuo está ante experiencias de precariedad aguda. De esta forma, el contenido de un caso es el telón de fondo de la reflexión de Zaltzman y vuelta de estas situaciones llamadas de experiencias límite, las cuales las garantías de supervivencia y de unidad son destruidas. Es decir, cuando los excesos de privación o de un amor totalitario y paralizante amenazan la supervivencia del individuo. Por este motivo, el ímpeto libertario del anarquismo se torna la figura para esta pulsión de muerte, ya que, en estas situaciones, es de él que se alimenta el sujeto para sobrevivir. Con esta construcción teórica es posible verificar la necesidad de reconocer la función de la pulsión de muerte sin la moralización de sus exigencias.

Résumé Cet article propose une réflexion autour du concept de pulsion anarchiste inventé par Nathalie Zaltzman dans un texte éponyme en 1979 ; ce concept articule une manifestation spécifique de la pulsion de mort : servir la vie comme dernier recours pour la survie. Son principal objectif est de traiter cette dernière caractéristique qui apparaît quand l'individu est confronté à des expériences de précarité aiguë. Ainsi, l'étude d'un cas est l'arrière plan de la réflexion de Zaltzman autour de ces expériences appelées expériences-limite, dans lesquelles les garanties de survie et d'unité sont ruinées. C'est-à_dire, quand les excès de privation ou d'un amout totalitaire et paralysant menacent la survie de l'individu. En raison de cela, l'élan libertaire de l'anarchisme devient la figure pour cette pulsion de mort, puisque, dans ces situations, c'est de cet élan qui se nourrit le sujet pour survivre. Avec cette construction théorique, il est possible de vérifier la nécessité de reconnaître le rôle de la pulsion de mort sans la moralisation de ses exigences.
Descritores: Psicanálise
Comportamento e Mecanismos Comportamentais
Atitude Frente a Morte
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: biblio-1251667
Autor: Crespo P, Freddy A.
Título: Estudio cualitativo sobre sujetos de vida violenta en Venezuela desde la perspectiva generacional / Qualitative Study on Subjects with Violent Lives in Venezuela from a Generational Perspective / Estudo qualitativo sobre s de uma perspectiva geracional
Fonte: Rev. crim;63(1):91-104, 20/04/2021.
Idioma: es.
Resumo: Resumen Con base en la premisa teórica de que tanto el aumento de la inseguridad ciudadana, y de la violencia en general, como la ineficiente reacción institucional formal para regular las conductas sociales, tuvieron un efecto en la estructura de socialización e interacción individual del venezolano, el presente estudio hace un análisis comparativo generacional entre sujetos de vida violenta. Se expone la manera como la violencia se ha convertido en un valor de socialización y moralización para estos sujetos, quienes han centralizado la misma como un valor de vida para la interacción cotidiana con los demás individuos e instituciones. Al emplear una metodología cualitativa, a través de historias de vida, entrevistas a profundidad y revisión documental, los hallazgos permiten concluir que, como consecuencia de una socialización primaria y secundaria precaria (caracterizada por el establecimiento de vínculos débiles, en el plano afectivo y moral, con figuras como los padres, la familia, la sociedad, las instituciones y la autoridad), para el sujeto de vida violenta de la nueva generación la violencia pasó a ser un valor central, moralizado y legitimado. Estos sujetos tienen una mayor propensión a la violencia, la cual se configura no solo como su modo de vida, sino también como su rol principal para las relaciones con los demás y con las estructuras sociales.

Abstract Based on the theoretical premise that both an increase in citizen insecurity and general violence, as well as inefficient formal reactions by institutions regulating social conducts, affected Venezuelans' social and individual interaction structures, this study performs a generational comparative analysis between subjects with violent lives. The study shows how violence has become a value of social interaction and moralization for these subjects, who have centralized violence as a life value for daily interactions with other individuals and institutions. By using a qualitative methodology through life stories, in-depth interviews and documentary review, the findings allow concluding that, as a consequence of primary and secondary unstable social interaction (characterized by establishing weak emotional and moral bonds with figures, such as parents, family, society, institutions and authorities), violence became a central, moralized and legitimized value for subjects with violent lives in the new generation. These subjects are more likely to have a violent behavior, which is demonstrated not just by their ways of life, but in the main role violence plays in their relationships with others and social structures.

Resumo Partindo da premissa teórica de que tanto o aumento da insegurança cidadã e da violência em geral, quanto a ineficiente atuação institucional formal para regular os comportamentos sociais, tiveram um efeito na estrutura de socialização e interação individual dos sujeitos venezuelanos, este estudo faz uma análise comparativa geracional entre sujeitos de vida violenta. Expõe-se a forma como a violência se tornou um valor de socialização e moralização para esses sujeitos, que a centralizaram como um valor de vida para a interação cotidiana com outros indivíduos e instituições. Adotando uma metodologia qualitativa, por meio de histórias de vida, entrevistas em profundidade e revisão documental, os resultados permitem concluir que, em decorrência de uma precária socialização primária e secundária (caracterizada pelo estabelecimento de laços fracos, no plano afetivo e moral, com figuras como pais, família, sociedade, instituições e autoridade), para o sujeito da vida violenta da nova geração, a violência tornou-se um valor central, moralizado e legitimado. Esses sujeitos apresentam maior propensão à violência, que se configura não apenas como seu modo de vida, mas também como seu principal papel nas relações com os outros e com as estruturas sociais.
Descritores: Personalidade
Violência
Desenvolvimento Moral
-Socialização
Venezuela
Comportamento e Mecanismos Comportamentais
Limites: Humanos
Masculino
Responsável: CO304.1 - Biblioteca Arturo Aparicio Jaramillo


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Id: biblio-1014775
Autor: Gonçalves-Câmara, Sheila; Carlotto, Mary Sandra; Bedin, Lívia Maria.
Título: Evidências de Validade da Versão Reduzida do Coping Orientation to Problems Experienced Inventory (COPE) com Trabalhadores Brasileiros / Evidencias de validez de la versión reducida del Coping Orientation to Problems Experienced Inventory (COPE) con trabajadores brasileños / Validity evidences of the Coping Orientation to Problems Experienced Inventory (COPE) reduced version with Brazilian workers
Fonte: rev. psicogente;22(41):33-50, ene.-jun. 2019. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Objetivo: Coping é definido como os esforços cognitivos e comportamentais para controlar, vencer, tolerar ou reduzir demandas internas e externas que excedem as capacidades da pessoa em termos de estresse. Este artigo propõe uma versão reduzida do Inventário COPE. Método: Participaram deste estudo transversal 524 trabalhadores de instituições localizadas em Porto Alegre e Região Metropolitana (RS), Brasil, selecionados por acessibilidade. Destes, 57,6% eram mulheres com idades entre 16 e 67 anos (M=30,7; DP=10). Como instrumentos foram utilizados o Inventario COPE e um questionário de dados sociodemográficos e laborais. A validade de conteúdo foi analisada através do método de juízes. A validade de construto foi analisada mediante análise fatorial confirmatória e confiabilidade. Resultados: Em termos da validade de conteúdo, os juízes confirmaram a abrangência teórica e conceitual da escala, considerando os elementos apropriados para avaliar coping. A análise fatorial confirmatória demonstrou índices de ajustes adequados para o modelo de três dimensões: RMSEA = 0,05 (I.C = 0,04-0,06); CFI = 0,94 e alfas satisfatórios para o modelo composto por 18 itens, seis que avaliam estratégias de coping evitativo (α = 0,71), seis que avaliam as estratégias com foco na emoção (α = 0,78) e seis, estratégias com foco no problema (α = 0,81). Tais resultados indicam que a COPE possui propriedades psicométricas adequadas para o estudo do coping no Brasil. Conclusões: O uso da versão reduzida do COPE pode contribuir para uma avaliação mais ágil e efetiva no que tange às estratégias de coping na realidade brasileira.

Resumen Objetivo: Afrontamiento se define como los esfuerzos cognitivos y conductuales para controlar, vencer, tolerar o reducir demandas internas y externas que exceden las capacidades de la persona en términos de estrés. Este artículo de investigación tuvo como objetivo analizar las evidencias de validez de la versión reducida de 18 ítems del inventario COPE. Método: Participaron de ese estudio transversal 524 trabajadores de instituciones localizadas en Porto Alegre y Región Metropolitana (RS), Brasil, seleccionados por accesibilidad. De esos, 57,6% eran mujeres con edades entre 16 y 67 años (M=30,7; DP=10). Como instrumentos fueron utilizados el Inventario COPE y un cuestionario de datos sociodemográficos y laborales. Se analizó la validez de contenido a través del método de jueces. La validez de constructo se realizo mediante el análisis factorial confirmatorio y la confiabilidad. Resultados: En términos de validez de contenido, los jueces confirmaron el ámbito teórico y conceptual de la escala, considerando los elementos apropiados para evaluar coping. El análisis factorial confirmatorio demostró índices de ajuste adecuados para el modelo de tres dimensiones: RMSEA = 0,05 (I.C. = 0,04 0,06); CFI = 0,94, así como alfas satisfactorios para el modelo compuesto por 18 ítems, seis que evalúan estrategias de afrontamiento de evitación (α=0,71), seis que evalúan las estrategias con foco en la emoción (α=0,78) y seis estrategias con foco en el problema (α=0,81). Los resultados indican que la COPE tiene propiedades psicométricas adecuadas para el estudio del afrontamiento en Brasil. Conclusiones: La utilización de la versión reducida del COPE puede contribuir para una evaluación más ágil y efectiva en lo que concierne a las estrategias de afrontamiento en la realidad brasileña.

Abstract Objective: Coping is defined as cognitive and behavioral efforts to control, win, tolerate or reduce internal or external demands that exceed person's resources in relation with stress. This paper proposes COPE Inventory as a reduced version including 18 items. Method: A cross-sectional study was conducted; 524 workers from institutions located in Porto Alegre and Metropolitan Region (MR), Brazil, selected by accessibility were sampled. 57.6% of the participants, were women between 16-67 years old (M = 30.7, SD = 10). As instruments, the COPE Inventory and a sociodemographic and labor data questionnaire were used. Content validity was analyzed through the judges method. The construct validity was analyzed by confirmatory factor analysis. Results: In terms of content validity, the judges confirmed the theoretical and conceptual scope of the scale, considering the elements appropriate to evaluate coping. The confirmatory factor analysis showed adequate adjustment indices for the three-dimensional model: RMSEA = 0.05 (C. I. = 0.04 - 0.06); CFI = 0.94 and satisfactory alphas to the model composed by 18 items, six that evaluate evitative coping strategies (α = 0.71), six that evaluate emotion focused coping (α = 0.78) and six evaluating problem focused coping (α = 0.81) were identified. These results show that COPE has adequate psychometric properties for coping study in Brazil. Conclusions: COPE in a reduced version use may contribute to a more agile and more effective evaluation related to the use of coping strategies in Brazilian reality.
Descritores: Psicometria
Comportamento e Mecanismos Comportamentais
Adaptação Psicológica
Organizações
Análise Fatorial
-Brasil
Inquéritos e Questionários
Estratégias de Saúde
Emoções
CONTROL
Recursos em Saúde
Categorias de Trabalhadores
Limites: Humanos
Feminino
Adolescente
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Idoso
Responsável: CO304.1 - Biblioteca Arturo Aparicio Jaramillo


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Id: biblio-1348438
Autor: Alves, Míriam Cristiane(org); Alves, Alcione Correa(org).
Título: Epistemologias e metodologias negras, descoloniais e antirracistas / Black, decolonial and anti-racist epistemologies and methodologies.-1
Fonte: Porto Alegre; Rede Unida; 20201222. 213 p.
Idioma: pt.
Resumo: Esse primeiro volume da Série Pensamento Negro Descolonial apresenta produções autorais com narrativas de intelectuais, em sua maioria pesquisadoras/es negra/os, tendo como centralidade a insurgência de epistemologia e metodologias negras no campo das ciências humanas e da saúde. O volume ora apresentado, assim como o conjunto da Série Pensamento Negro Descolonial, busca reunir diferentes perspectivas teóricas e políticas em torno de um eixo, o antirracismo, cujos deslocamentos, desdobramentos e agenciamentos epistêmicos têm o intuito de estimular reflexões sobre nossos usos e interpretações de matrizes do pensamento negro, assim como sobre a necessidade de formação de novas redes intelectuais na produção do conhecimento. Assinalamos o caráter político de tal escolha (o antirracismo como nossa constante), assim como uma premissa a congregar, em distintos níveis, o conjunto de textos deste primeiro volume: o lugar de epistemologias e metodologias negras em nossas produções e difusões de conhecimento.
Descritores: Comportamento e Mecanismos Comportamentais
Colonialismo
Grupo com Ancestrais do Continente Africano
Características do Estudo
Racismo
Fatores Raciais
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR1973


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Id: biblio-1348437
Autor: Alves, Míriam Cristiane(org); Jesus, Jayro Pereira de(org).
Título: A Matriz Africana: Epistemologias e Metodologias Negras, Descoloniais e Antirracistas / The African Matrix: Black, Decolonial and Anti-racist Epistemologies and Methodologies.-2
Fonte: Porto Alegre; Rede Unida; 20200401. 216 p.
Idioma: pt.
Resumo: Este segundo volume da Série Pensamento Negro Descolonial, "A Matriz Africana: Epistemologias e Metodologias Negras, Descolonial e Antirracistas", está carregado de questões-vida que emergiram e emergem em nossa caminhada, enquanto afroativistas, intelectuais, pesquisadores e pesquisadoras na e da diáspora africana no Brasil. Com foco na Matriz Africana, esse volume se reveste de incomensurável importância, de modo que para concretizá-lo necessitamos explicitar a dialógica com os demais conhecimentos civilizacionais edificadores da sociedade brasileira. As questões-vida emergentes nessa obra, expressam-se na seguinte problematização: o que fomos e/ou éramos (África pré-colonial); o que fizeram de nós e/ou nos tornaram (colonialismo/imperialismo); ao que poderemos voltar a ser ou vir a Ser (pós-colonialismo/decolonial). Essa problematização suleadora remete-nos a pensar, por exemplo, sobre a afroancestralidade arrolada a uma afroepistemologia e afrometodologia. A obra apresenta produções autorais de intelectuais e pesquisadoras/es negra/os e/ou das tradições de matriz africana na diáspora, comprometidas/os com o que anunciamos enquanto pensamento negro descolonial. Sua importância se fundamenta na necessidade de propor, estabelecer e difundir produções científicas que se anunciam desde o lugar afrodiaspórico. Assinalamos, portanto, o caráter ético-estético-político deste caminhar coletivo sobre epistemologias, com ênfase em epistemologias negras, descoloniais e antirracistas e nas metodologias delas decorrentes.
Descritores: Comportamento e Mecanismos Comportamentais
Colonialismo
Grupo com Ancestrais do Continente Africano
Fatores Raciais
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR1973



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