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Id: biblio-1252283
Autor: Malfussi, Luciana Bihain Hagemann de; Nascimento, Eliane Regina Pereira do; Baptista, Rui Carlos Negrão; Lazzari, Daniele Delacanal; Martini, Jussara Gue; Hermida, Patrícia Madalena Vieira.
Título: In situ simulation in the permanent education of the intensive care nursing team / Simulación in situ en la educación permanente del equipo de enfermería de cuidados intensivos / Simulação in situ na educação permanente da equipe de enfermagem de terapia intensiva
Fonte: Texto & contexto enferm = Texto e contexto enfermagem;30:e20200130, 2021. graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective: to know the perception of nursing professionals about the in situ strategy in continuing education in intensive care. Method: a descriptive, exploratory and qualitative study, conducted with 15 nursing professionals from an Intensive Care Unit. Data was collected from December 2018 to February 2019, by means of semi-structured interviews, after in situ simulations that occurred in the work environment and involving two settings, one on septic shock and the other, cardiorespiratory arrest. For analysis, the collective subject discourse technique was applied using a software program. Results: from the 15 nursing professionals participating in the study, eight were nurses and seven were nursing technicians. Their age varied from 23 to 56 years old and their time in intensive care ranged from two months to 17 years. The in situ simulation was perceived as an opportunity to update and acquire professional knowledge, skills and competencies, especially for those without experience, favoring the gain of self-confidence, communication, decision-making and clinical reasoning. The simulated in situ strategy was also portrayed as a possibility of training in the professional practice and in real time, unlike traditional training, and also, as a safe environment to make mistakes of diverse magnitudes because it is a training setting. Conclusion: the professionals understand the in situ simulation as being valid for professional update and practical learning in a safe setting.

RESUMEN Objetivo: conocer la percepción de los profesionales de Enfermería sobre la estrategia de la simulación in situ en la educación permanente en cuidados intensivos. Método: estudio descriptivo, exploratorio y cualitativo, realizado con 15 profesionales de Enfermería de una Unidad de Cuidados Intensivos. Los datos se recolectaron entre diciembre de 2018 y febrero de 2019 por medio de entrevistas semiestructurada, después de simulaciones in situ que tuvieron lugar en el ámbito laboral e incluyeron dos situaciones hipotéticas, una sobre shock séptico y otra, sobre parada cardiorrespiratoria. Para el análisis se aplicó la técnica del Discurso del Sujeto Colectivo con el uso de un programa de software. Resultados: de los 15 profesionales de Enfermería que participaron del estudio, ocho eran enfermeros y siete técnicos de enfermería. La edad varió entre 23 y 56 años y la experiencia en cuidados intensivos osciló entre dos meses y 17 años. La simulación in situ se percibió como oportunidad de actualización y adquisición de conocimientos, habilidades y competencias profesionales, principalmente para quienes carecían de experiencia, favoreciendo así una mejoría en los niveles de autoconfianza, comunicación, toma de decisiones y raciocinio clínico. La estrategia simulada in situ también se representó como una posibilidad de capacitación en la práctica profesional y en tiempo real, a diferencias de sistemas tradicionales de capacitación e, incluso, como un ámbito seguro para cometer errores de diversas magnitudes, por tratarse de una situación de entrenamiento. Conclusión: los profesionales perciben la estrategia de la simulación in situ como válida para la actualización profesional y el aprendizaje práctico en un ámbito seguro.

RESUMO Objetivo: conhecer a percepção dos profissionais de enfermagem sobre a estratégia da simulação in situ na educação permanente em terapia intensiva. Método: estudo descritivo, exploratório, qualitativo, realizado com 15 profissionais de enfermagem de uma Unidade de Terapia Intensiva. Os dados foram coletados de dezembro de 2018 a fevereiro de 2019, por meio de entrevista semiestruturada, após as simulações in situ ocorridas no ambiente de trabalho e que envolveram dois cenários, um sobre choque séptico e outro, parada cardiorrespiratória. Para a análise aplicou-se a técnica Discurso do Sujeito Coletivo com o emprego de um software. Resultados: dos 15 profissionais de enfermagem participantes do estudo, oito eram enfermeiros e sete técnicos de enfermagem. A idade variou de 23 a 56 anos e o tempo de atuação em terapia intensiva oscilou de dois meses a 17 anos. A simulação in situ foi percebida como uma oportunidade de atualização e aquisição de conhecimentos, habilidades e competências profissionais, principalmente para aqueles sem experiência, favorecendo o ganho de autoconfiança, a comunicação, a tomada de decisão e o raciocínio clínico. A estratégia simulada in situ também foi retratada como possibilidade de treinamento na prática profissional e em tempo real, diferentemente de treinamentos tradicionais e, ainda, como um ambiente seguro para cometer erros de várias magnitudes por se configurar um cenário de treinamento. Conclusão: os profissionais percebem a estratégia da simulação in situ como válida para a atualização profissional e aprendizado prático em ambiente seguro.
Descritores: Simulação
Enfermagem
Educação Continuada
Educação em Enfermagem
Unidades de Terapia Intensiva
Simulação de Doença
Limites: Humanos
Responsável: BR17.1 - Biblioteca Setorial Centro de Ciências da Saúde (BSCCSM)


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Berezovsky, Adriana
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Id: biblio-827963
Autor: Soares, Tarciana de Souza; Sacai, Paula Yuri; Berezovsky, Adriana; Rocha, Daniel Martins; Watanabe, Sung Eun Song; Salomão, Solange Rios.
Título: Pattern-reversal visual evoked potentials as a diagnostic tool for ocular malingering / Potenciais visuais evocados por padrões reversos como uma ferramenta diagnóstica de simulação
Fonte: Arq. bras. oftalmol;79(5):303-307, Sept.-Oct. 2016. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Purpose: To investigate the contributions of transient pattern-reversal visual evoked potentials in the diagnosis of ocular malingering at a Brazilian university hospital. Methods: Adult patients with suspected malingering in one or both eyes were referred for visual evoked potential testing. Data from patients' medical records were reviewed and analyzed retrospectively. Data analysis included the distance optotype visual acuity based on a ETDRS retro-illuminated chart and the transient pattern-reversal visual evoked potential parameters of latency (milliseconds) and amplitude (microvolts) for the P100 component, using checkerboards with visual subtenses of 15' and 60'. Motivations for malingering were noted. Results: The 20 subjects included 11 (55%) women. Patient ages ranged from 21 to 61 years (mean= 45.05 ± 11.76 years; median= 49 years). In 8 patients (6 women), both eyes exhibited reduced visual acuity with normal pattern-reversal visually evoked potential parameters (pure malingerers). The remaining 12 patients (7 men) exhibited reduced vision in only 1 eye, with simulated reduced vision in the contralateral eye (exaggerators). Financial motivation was noted in 18 patients (9 men). Conclusion: Normal pattern-reversal visually evoked potential parameters with suspected ocular malingering were observed in a 20 patient cohort. This electrophysiological technique appeared to be useful as a measure of visual pathway integrity in this specific population.

RESUMO Objetivo: Investigar a contribuição dos potenciais visuais evocados por padrões reversos no diagnóstico de simulação de baixa de visão em um hospital universitário do Brasil. Métodos: Um grupo de pacientes adultos com suspeita de simulação de baixa de visão em um ou ambos os olhos foi avaliado e os dados analisados retrospectivamente. Foram medidos: acuidade visual de optotipos informada para longe utilizando a tabela ETDRS, parâmetros dos potenciais visuais evocados por padrões reversos de latência (milissegundos) e amplitude (microvolts) para o componente P100 com estímulos de ângulos visuais de 15' e 60'. A motivação do paciente para a simulação foi anotada. Resultados: Os participantes foram 20 indivíduos com 11 (55%) do sexo feminino. A idade variou de 21 a 61 anos (média= 45,05 ± 11,76 anos; mediana= 49 anos). Em 8 pacientes (6 mulheres) ambos os olhos tinham acuidade visual reduzida com parâmetros dos potenciais visuais evocados por padrão reverso normais para ambos os olhos (simuladores puros). Uma subsérie separada de 12 pacientes (7 homens) tinha visão reduzida em apenas um olho e estavam simulando redução da visão no outro olho (exacerbadores). A motivação financeira foi observada em 18 pacientes (9 homens). Conclusões: Parâmetros dos potenciais visuais evocados por padrões reversos normais foram encontrados neste grupo de 20 pacientes com suspeita de simulação. Esta técnica eletrofisiológica pode ser útil como uma medida da integridade do sistema visual nesta população de doentes.
Descritores: Transtornos da Visão/diagnóstico
Transtornos da Visão/fisiopatologia
Potenciais Evocados Visuais/fisiologia
Simulação de Doença/diagnóstico
Simulação de Doença/fisiopatologia
-Estimulação Luminosa
Fatores de Tempo
Vias Visuais/fisiopatologia
Brasil
Acuidade Visual/fisiologia
Cegueira/diagnóstico
Cegueira/fisiopatologia
Reprodutibilidade dos Testes
Estudos Retrospectivos
Hospitais Universitários
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-836266
Autor: Núñez-Moscoso, Patricia; Di Natale-Guevara, Milko; Pomareda-Llanos, Julio; Cruzado, Lizardo.
Título: Psicosis instrumental: a propósito de dos probables casos / A propos of two probable cases of instrumental psychosis
Fonte: Rev. neuropsiquiatr;79(4):265-271, oct.-dic. 2016.
Idioma: es.
Resumo: El Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (DSM-5) define a la simulación como larepresentación intencional de síntomas físicos o psicológicos falsos o muy exagerados, motivada por incentivosexternos diversos, aunque reconoce que, en muchos casos, la simulación puede tener cierto valor adaptativo.Estrictamente hablando, la simulación no es un trastorno mental sino un problema que puede ser objeto de atenciónclínica. Sin embargo, se presume erróneamente que la simulación podría darse solamente en contextos forenses,lo que dificulta su identificación en ámbitos clínicos. La “psicosis instrumental” es una variante de simulaciónconsistente en el fingimiento de síntomas por parte de un individuo con diagnóstico subyacente de una psicosisprimaria y que simula sus síntomas en momentos de estabilidad clínica. Se presentan dos casos de personas condiagnóstico primario de esquizofrenia que pueden ser considerados también como aparentes casos de psicosisinstrumental. No existen reportes previos de este trastorno en nuestro país, aunque presumiblemente su número nodebe ser exiguo. Se revisa también la literatura pertinente a este interesante fenómeno que, más alláde su naturaleza psicopatológica, parece reflejar conductas de una definida índole psicosocial..

The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) defines malingering as the intentional production of false or grossly exaggerated physical or psychological symptoms, motivated by external incentives; under some circumstances, malingering may represent a sort of adaptive behavior. In fact, malingering is not a mental disorder but a problem that may be require clinical attention. Nevertheless, it is erroneously assumed that malingering could only occur in forensic contexts, therefore difficult to identify in clinical settings. “Instrumentalpsychosis” is a variant of malingering which consists in the intentional production of symptoms by an individualwith a diagnosis of primary psychosis, who feigns his/her symptoms during periods of clinical stability. Two cases of patients with a primary diagnosis of schizophrenia and who qualify as apparent cases of instrumentalpsychosis, are presented. There are no previous reports of this disorder in our country, although presumably itsnumber may not be small. Relevant literature on this interesting clinical phenomenon is reviewed as, beyond its mere psychopathological content, it seems to reflect behaviors of a definite psychosocial nature.
Descritores: Esquizofrenia
Simulação de Doença
Transtornos Psicóticos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pessoa de Meia-Idade
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: biblio-972827
Autor: Zelada Vargas, Jorge.
Título: Instituto de simulación clínica y quirúrgica, una necesidad urgente de la Facultad de Medicina / Institute of clinical and surgical simulation, an urgent need of the Faculty of Medicine
Fonte: Cuad. Hosp. Clín = Cuad. - Hosp. clín;58(1):52-62, 2017. ilus.
Idioma: es.
Resumo: En la gestión académica 2016, se presentó el Proyecto para la Creación del Instituto de Simulación Clínica y Quirúrgica de la Facultad de Medicina de la U.M.S.A., con la finalidad de mejorar las competencias clínicas en la formación de los estudiantes de las cuatro Carreras, a fin de cumplir por un lado, con la Misión Facultativa de formar profesionales con capacidad de resolución de los problemas de salud del país y de la región, y por otro lado, acatar las recomendaciones de la última Acreditación MERCOSUR (ARCU - SUR); de esta forma respondemos a los cambios globales y los desafíos de la educación del siglo XXI. Se inició con el diagnóstico de la situación real de la práctica clínica en ambientes hospitalarios de Convenio Docente-Asistencial, a través de entrevistas personalizadas realizadas a 312 estudiantes. Los resultados nos obligaron a plantear otras estrategias que complementen y fortalezcan la práctica, entre éstas la Simulación Clínica. A partir de la aceptación de esta estrategia docente, analizamos la viabilidad, la pertinencia y la sostenibilidad; estructuramos las etapas y las fases, su impacto y el costo. En todo momento contamos con la orientación de Instituciones de prestigio y experiencia en Enseñanza Simulada, como el Instituto de Simulación Clínica (INSIMED), la Universidad Católica y la Fundación Instituto de Educación Superior (I.E.S.) "Dr. Néstor Kirchner de Buenos Aires Argentina. Las Autoridades Facultativas aprobaron la iniciativa y ofrecieron el apoyo para lograr su creación. En la actualidad se encuentra en fase de organización a cargo de un Comité de Enseñanza Simulada.

Summary In the 2016 academic management, the Project for the Creation of the Institute of Clinical and Surgical Simulation ofthe Faculty of Medicine ofthe U.M.S.A. was presented, with thepurpose ofimproving the clinical competences in the training of the students of the four careers, in order to achieve at first, with the Facultative Mission to train professionals with capacity to solve the health problems of the country and the region, and on the other side, to comply with the recommendations of the last MERCOSUR Accreditation (ARCU - South); In this way we respond to the global changes and challenges of 21 st century education. It began with the diagnosis of the actual situation of clinical practice in hospital environments of Teaching-Assistance Convention, through personalized interviews conducted to 312 students. The results forced us to propose other strategies that complement and strengthen the practice, among them the Clinical Simulation. With the acceptance of this teaching strategy, we analyze the viability, the pertinence and the sustainability; We structure the stages and phases, their impact and their cost. Every phase we have the guidance of institutions of prestige and experience in Simulated Teaching, such as the Institute for Clinical Simulation (INSIMED), the Catholic University and the Foundation Institute of Higher Education (I.E.S.) "Dr. Néstor Kirchner of Buenos Aires Argentina. The Faculty Authorities approved the initiative and offered the support to achieve its creation. Atpresent it is in the phase of organization in charge ofa Committee of Simulated Teaching.
Descritores: Simulação por Computador
Simulação de Doença
Responsável: BO6.1 - Biblioteca


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Id: lil-797930
Autor: Rodrigues, Diego Bezerra; Freitas, Géssica Almeida de; Farias, Arethusa Eire Moreira de; Amorim-Gaudêncio, Carmen.
Título: Simulação de sintomas e transtornos mentais: uma revisão crítica do fenômeno para a psicologia / Symptoms and mental disorders simulation: a critical revision of the phenomenon for psychology / Simulación de síntomas y trastornos mentales: una revisión crítica del fenómeno de la psicología
Fonte: Estud. psicol. (Natal);21(2):134-145, abr.-jun. 2016.
Idioma: pt.
Resumo: A "arte de simular" com objetivo de obter ganhos tem se inserido em diversos contextos, desde situações do dia-dia até processos cíveis e criminais. É difícil delimitar fatores para definir sua presença, manifestando-se como um contínuo. Assim, sua avaliação consiste identificá-la como um fenômeno complexo, multidimensional e multifacetado que requer abordagem biopsicossocial. Ou seja, é um tema que requer atenção de todos os profissionais que lidam com ele. O presente estudo objetiva uma revisão crítica da literatura disponível sobre o problema na área da Psicologia. Realizou-se uma pesquisa nas principais bases de produção acadêmica utilizando os verbetes: "simulação", "sintomas" e "transtornos mentais". Encontrou-se 508 publicações, porém, somente 20 publicações atenderam os critérios de relevância. Neste sentido, é notória a escassez de publicações na área e pouca visibilidade do tema, principalmente no Brasil. Torna-se imperativo que esse tema seja mais pesquisado e que conquiste espaço na formação e na prática do psicólogo devido a sua importância e consequências.

The "art of simulating" in order to obtain advantages can be found in various contexts, from day to day situations to civil and criminal cases. Its prevalence varies according to the context and type of simulation, with higher rates in the prison context. It is difficult to delineate specific factors to define its presence, manifests itself as a continuum, and it is necessary to recognize the various scenarios where it occurs. The evaluation is a complex, multidimensional and multifaceted phenomenon that requires a biopsychosocial approach. The aim of this study was a critical review of the available literature on the subject in the area of psychology. Was conducted a survey in major academic production bases using the entries: "simulation", "symptoms" and "mental disorders". It was found 508 publications; however, only 20 publications met the relevancy criteria. Considering this, there are very few publications in the area and a little visibility for this theme, especially in Brazil. It is imperative that this theme be further researched, conquering space in the formation and in the psychologist's practice because of its importance and consequences.

El "arte del engaño" con fin de obtener ganancias se ha insertado en varios dominios, desde situaciones del día a día hasta los procesos civiles y criminales. Es difícil identificar los factores específicos para delimitar su presencia. Manifiestase en un continuo, siendo necesario reconocer los diferentes escenarios donde el mismo ocurre. Así, su evaluación consiste en la identificación de un fenómeno complejo, muldimensional y multifacético que requiere un abordaje biopsicosocial. En este sentido, la ausencia de tal práctica y su realización cuidadosa constituyese en un desafío y un recto para todos que trabajan con el fenómeno. Este artículo tiene como objetivo hacer una revisión crítica de la literatura disponible sobre el tema en Psicología. Se ha realizado una búsqueda en las principales bases de producción académicas utilizando las entradas: "simulación", "síntomas" y "trastornos mentales". Encontraranse 508 publicaciones, sin embargo, sólo 20 de las encontradas cumplían los criterios de pertinencia. Así, hay pocos estudios en el área y baja visibilidad, especialmente en Brasil. Es imprescindible que este asunto sea investigado más profundamente y conquiste espacio en la formación y la práctica del psicólogo debido a su importancia y consecuencias.
Descritores: Simulação de Doença/psicologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1274.1 - Biblioteca Central Zila Mamede


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Id: biblio-908912
Autor: Vasconcellos, Cristiane Teresinha De Deus Virgili; Vasconcellos, Silvio José Lemos.
Título: Pseudoloucura e loucura moral: um caso histórico sobre simulação / False madness and moral insanity: a historical case of simulation / La pseudo-locura e la locura moral: um caso histórico de simulación
Fonte: Arq. bras. psicol. (Rio J. 2003);69(1):122-136, 2017.
Idioma: pt.
Resumo: A simulação da doença mental pode ocorrer quando alguém tenta evitar uma condenação judicial. Há mais de um século, tal problema já existia no âmbito do sistema judicial. O correto diagnóstico sobre a ocorrência de uma doença mental em um acusado ou, de outro modo, a identificação de que o mesmo está simulando sempre se revelou um empreendimento difícil. Este artigo analisa um caso emblemático envolvendo a dificuldade de diagnóstico em um casal que vivia na cidade no sul do Brasil no início do século passado. A pesquisa foi realizada em periódicos e processos-crime relativos a esse período. Os autores inferem que aspectos inconclusivos dessa discussão no contexto forense são muito similares a outros tantos ocorridos na atualidade

Simulation of mental disease can occur when people attempt to escape criminal conviction. More than one century ago, this problem already existed in the court system. It has always been difficult to correctly diagnose whether the accused suffered from a real disease or if simulated the disorder. This article analyzes an emblematic case characterized by a difficulty to diagnose a couple involved in a murder in a city in the south of Brazil in the beginning of the last century. The research was conducted in periodicals and judicial processes from that period. The authors conclude that the inconclusive discussions regarding this subject, in a forensic context, are very similar to some current cases

La simulación de enfermedad mental puede ocurrir cuando alguien trata de evitar una condena judicial. Durante más de un siglo, este problema existía en el sistema judicial. El diagnóstico correcto en un acusado en la aparición de una enfermedad mental real, o por el contrario, la identificación de la simulación siempre ha sido difícil. En este artículo se examina un caso histórico que implica la dificultad del diagnóstico en una pareja que vivía en sur de Basil, al comiezo del siglo pasado. La investigación se llevó a cabo en periódicos y procesos de principios de siglo XX. Los autores concluyen que muchos aspectos de este debate inconcluso son muy similares a las situaciones que existen en la actualidad
Descritores: Psicologia Criminal
Simulação de Doença
Transtornos Mentais
Psicologia/história
Limites: Humanos
Responsável: BR1194.1 - BT - Biblioteca


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Id: biblio-828871
Autor: Caponi, Sandra.
Título: Los simuladores: verdad y poder en la psiquiatría de José Ingenieros / The simulators: truth and power in the psychiatry of José Ingenieros
Fonte: Hist. ciênc. saúde-Manguinhos;23(4):1003-1022, oct.-dic. 2016. graf.
Idioma: es.
Resumo: Resumen Tomando como punto de partida el curso de Michel Foucault “El poder psiquiátrico”, se analiza el libro Simulación de la locura, publicado en 1903 por el psiquiatra argentino José Ingenieros. Foucault afirma que el problema de la simulación recorre transversalmente toda la historia de la psiquiatría moderna. Inicialmente se analizan las referencias que José Ingenieros dedica a la cuestión de la simulación en la lucha por la vida, para luego abordar la temática de la simulación en los estados patológicos en general y, por fin, la simulación de la locura y la problemática de la degeneración. Ingenieros participa de esa lucha epistemológica y política que se establece entre peritos-psiquiatras y simuladores en torno a la cuestión de la verdad.

Abstract Using Michel Foucault’s lectures on “Psychiatric power” as its starting point, this article analyzes the book Simulación de la locura (The simulation of madness), published in 1903 by the Argentine psychiatrist José Ingenieros. Foucault argues that the problem of simulation permeates the entire history of modern psychiatry. After initial analysis of José Ingenieros’s references to the question of simulation in the struggle for existence, the issue of simulation in pathological states in general is examined, and lastly the simulation of madness and the problem of degeneration. Ingenieros participates in the epistemological and political struggle that took place between experts-psychiatrists and simulators over the question of truth.
Descritores: Transtornos Autoinduzidos/história
Transtornos Mentais/história
Psiquiatria/história
-Argentina
Simulação de Doença/história
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Bibliografia
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-754419
Autor: Timerman, Sérgio; Dallan, Luís Augusto Palma; Peixoto, Elaine; Quilici, Ana Paula; Abrão, Karen Cristina; Gutierrez, Francisco.
Título: Avaliação baseada em competências empregando a simulação (Elaboração de protocolos de observação de habilidades e de competências empregando a simulação) / Based assessment skills using simulation (Elaboration of protocls observation skills and competencies employing simulatio)
Fonte: Rev. Soc. Cardiol. Estado de Säo Paulo;23(3):66-71, jul.-set.2013.
Idioma: pt.
Resumo: Um exame clínico objetivamente estruturado é ummoderno tipo de exame frequentemente usado em ciênciasda saúde e em cardiologia. Ele é projetado para testaro desempenho da habilidade clínica ecompetência emhabilidades como comunicação, atuação no pré-hospitalar,na sala de emergência, exame clínico, procedimentosmédicos/prescrição, prescrição de exercícios, técnicasde mobilização, avaliação de imagens radiográficas elaboratórios e interpretação dos resultados...

Changes in medical practice that lirnit instruction time andpatient availability, the expanding options for diagnosis andmanagement, and advances in technology are contributing togreater use of simulation technology in medical education.High-technology simulations currently being used a cardiovasculardisease simulator, which can be used to simulate cardiacconditions; multimedia computer systems, which includespatient-centered, case-based programs that constitute a generalistcurriculum in cardiology. Some benefits of simulationtechnology include improvements in certain surgical technicalskills, in cardiovascular examination skills, and in acquisitionand retention ofknowledge compared with traditionallectures.These systems help to address the problem of poor skills trainingand proficiency and may provide a method for physiciansto beco me self-directed lifelong leamers...
Descritores: Competência Clínica
Capacitação em Serviço/classificação
Tutoria/métodos
Educação Médica Continuada/métodos
Competência Profissional
Simulação de Doença/diagnóstico
Limites: Humanos
Responsável: BR44.1 - Serviço de Biblioteca, Documentação Científica e Didática Prof. Dr. Luiz Venere Décourt


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Ramires, José Antonio Franchini
Id: lil-754417
Autor: Dallan, Luís Augusto Palma; Quilici, Ana Paula; Gonzalez, Maria Margarita Castro; Ramires, José Antônio Franchini; Timerman, Sérgio.
Título: Simulação clínica em cardiologia / Clinical simulation in cardiology
Fonte: Rev. Soc. Cardiol. Estado de Säo Paulo;23(3):55-60, jul.-set.2013.
Idioma: pt.
Resumo: A educação continuada constitui um critério de avaliaçãode qualidade do ensino das instituições, sendo uma das ferramentasmais importantes na capacitação dos profissionaisda saúde, na atualização profissional e no aprimoramentoda equipe multidisciplinar. A simulação diminui a distânciaexistente entre o que se ensina na teoria e sua aplicabilidadena prática profissional. O treinamento com cenários é dividido,didaticamente, em três momentos: elaboração, execuçãoe debriefing. O debriefing é o momento utilizado para análisee reflexão do que foi vivido durante a simulação, para que sedescubra o que foi aprendido e sua aplicabilidade a partir deexperiências vividas em situações reais. A simulação clínicatambém permite que os profissionais estejam mais aptos a anteversituações clínicas adversas, possam cometer erros e, atémesmo, tirar suas dúvidas antes de lidar com situações reais,sempre em ambientes controlados e sob constante supervisão...

Continuing education is a major criterion for the evaluationof the quality of teaching institutions, so it is one of the mostimportant tools in the training of health professionals in professionalupdating and improving the multidisciplinary team.Simulation decreases the gap between what is taught in theoryand its applicability in practice. The training scenario is divideddidactically in three stages: preparation, execution anddebriefing. The debriefing is the time required for analysis andreflection of what was experienced during the simulation, sothat they disco ver what they have leamed and their applicabilityfrom experiences in real situations. Simulation also allowsclinical professionals to be more able to predict adverse clinicalsituations, so that they can make mistakes or even get therequestions solved before dealing with real situations, alwaysin controlled environments and under constant supervision...
Descritores: Capacitação em Serviço/ética
Tutoria/ética
Educação Médica Continuada/métodos
Simulação de Doença/diagnóstico
Limites: Humanos
Responsável: BR44.1 - Serviço de Biblioteca, Documentação Científica e Didática Prof. Dr. Luiz Venere Décourt


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Id: lil-722770
Autor: Aliaga, Álvaro; Arch, Mila; García-Molina, Alberto; Jarne, Adolfo.
Título: Revisión de dos instrumentos de simulación neurocognitiva y su utilidad en el contexto forense / Review of the neurocognitive malingering instrument and its useful in a forensic contex
Fonte: Rev. chil. neuropsicol. (En línea);8(1):13-19, jul. 2013.
Idioma: es.
Resumo: Gran parte de la precisión de la evaluación neuropsicológica, depende que los instrumentos que utiliza, sean medidas estandarizadas, válidas y confiables. Sin embargo, la simulación, la exageración y el bajo esfuerzo son aspectos que pueden interferir en los resultados de los test. El objetivo de esta revisión pretende describir y analizar dos instrumentos en el contexto de la Neuropsicología Forense que evalúan simulación de síntomas cognitivos: el Test of Memory Malingering (TOMM) y el Victoria Symptoms Validity Test (VSVT). Se realizó una búsqueda dirigida no exhaustiva, en diversas bases de datos y libros afines. El criterio de inclusión fue la utilización o revisión de los test. Se seleccionaron 68 trabajos publicados. Cada uno de los cuales fue analizado en base a las características técnicas de los instrumentos. La revisión ha demostrado que el TOMM y el VSVT son instrumentos pertinentes para valorar simulación y exageración de sintomatología cognitiva. Estos instrumentos cuentan con un cúmulo de investigaciones que avalan sus propiedades, pero también las limitaciones y restricciones de su utilización.

Most of the accuracy in neuropsychological assessment depends that the instruments used are standardized, valid and reliable measures. However, malingering, exaggeration and poor effort are aspects that can interfere with the interpretation of the results. The aim of this review was to describe and analyze two instruments in the context of forensic neuropsychology that assess malingering of cognitive symptoms: Test of Memory Malingering (TOMM) and Victoria Symptoms ValidityTest (VSVT). Several scientific databases and related books were searched non-exhaustively. The criterion for inclusion in this review was the use of test. We selected 68 documents, each one was analyzed based on the technical characteristics of the instruments. Review showed that the TOMM and VSVT are relevant instruments for assessing malingering and exaggeration of cognitive symptoms. These instruments have several evidence that support their psychometric properties but also limitations and restrictions on their use.
Descritores: Testes Neuropsicológicos
Simulação de Doença/diagnóstico
Simulação de Doença/psicologia
Transtornos da Memória/diagnóstico
Transtornos da Memória/psicologia
-Cognição
Psiquiatria Legal
Neuropsicologia/instrumentação
Psicometria
Reprodutibilidade dos Testes
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central



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