Base de dados : LILACS
Pesquisa : F01.145.126.972 [Categoria DeCS]
Referências encontradas : 29 [refinar]
Mostrando: 1 .. 10   no formato [Detalhado]

página 1 de 3 ir para página          

  1 / 29 LILACS  
              next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: lil-794935
Autor: Oliveira, Roberta Meneses; Silva, Lucilane Maria Sales da; Guedes, Maria Vilani Cavalcante; Oliveira, Adriana Catarina de Souza; Sánchez, Rosario Gómez; Torres, Raimundo Augusto Martins.
Título: Analyzing the concept of disruptive behavior in healthcare work: an integrative review* / Análisis del concepto comportamiento destructivo en el trabajo sanitario: revisión integrativa / Análise do conceito comportamento destrutivo no trabalho em saúde: revisão integrativa
Fonte: Rev. Esc. Enferm. USP;50(4):695-704, July-Aug. 2016. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract OBJECTIVE To analyze the concept of disruptive behavior in healthcare work. METHOD An integrative review carried out in the theoretical phase of a qualitative research substantiated by the theoretical framework of the Hybrid Model of Concept Development. The search for articles was conducted in the CINAHL, LILACS, PsycINFO, PubMed and SciVerse Scopus databases in 2013. RESULTS 70 scientific articles answered the guiding question and lead to attributes of disruptive behavior, being: incivility, psychological violence and physical/sexual violence; with their main antecedents (intrapersonal, interpersonal and organizational) being: personality characteristics, stress and work overload; and consequences of: workers' moral/mental distress, compromised patient safety, labor loss, and disruption of communication, collaboration and teamwork. CONCLUSION Analysis of the disruptive behavior concept in healthcare work showed a construct in its theoretical stage that encompasses different disrespectful conduct adopted by health workers in the hospital context, which deserve the attention of leadership for better recognition and proper handling of cases and their consequences.

Resumen OBJETIVO Analizar el concepto comportamiento destructivo en el trabajo sanitario. MÉTODO Revisión integrativa realizada en la fase teórica de investigación cualitativa fundamentada por el marco de referencia teórico-metodológico del Modelo Híbrido de Análisis de Conceptos. La búsqueda de artículos fue realizada en las bases de datos CINAHL, LILACS, PsycINFO, PubMed y SciVerse Scopus, en 2013. RESULTADOS 70 artículos científicos respondieron a la cuestión orientadora y atendieron los criterios de inclusión, permitiendo evidenciar los atributos del comportamiento destructivo: incivilidad, violencia psicológica y violencia física/sexual; sus principales antecedentes (intrapersonales, interpersonales y organizativos): características de personalidad, estrés y sobrecarga laboral; y consecuentes: sufrimiento moral/psíquico de los trabajadores, compromiso de la seguridad del paciente, perjuicios laborales, rompimiento de la comunicación, la colaboración y el trabajo en equipo. CONCLUSIÓN El análisis del concepto comportamiento destructivo en el trabajo en salud evidenció, en su fase teórica, un constructo que abarca diferentes conductas que presentan la falta de respeto adoptadas por trabajadores de salud en el marco hospitalario, mereciendo atención de liderazgos del área para mayor reconocimiento y manejo adecuado de los casos y sus consecuencias.

Resumo OBJETIVO Analisar o conceito comportamento destrutivo no trabalho em saúde. MÉTODO Revisão integrativa realizada na fase teórica de pesquisa qualitativa fundamentada pelo referencial teórico-metodológico do Modelo Híbrido de Análise de Conceitos. A busca dos artigos foi realizada nas bases de dados CINAHL, LILACS, PsycINFO, PubMed e SciVerse Scopus, em 2013. RESULTADOS 70 artigos científicos responderam à questão norteadora e atenderam aos critérios de inclusão, permitindo evidenciar os atributos do comportamento destrutivo: incivilidade, violência psicológica e violência física/sexual; seus principais antecedentes (intrapessoais, interpessoais e organizacionais): características de personalidade, estresse e sobrecarga de trabalho; e consequentes: sofrimento moral/psíquico dos trabalhadores, comprometimento da segurança do paciente, prejuízos laborais, rompimento da comunicação, da colaboração e do trabalho em equipe. CONCLUSÃO A análise do conceito comportamento destrutivo no trabalho em saúde evidenciou, em sua fase teórica, um constructo que abrange diferentes condutas desrespeitosas adotadas por trabalhadores de saúde no contexto hospitalar, merecendo atenção de lideranças da área para maior reconhecimento e manejo adequado dos casos e suas consequências.
Descritores: Assistência à Saúde
Comportamento Problema
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


  2 / 29 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Texto completo
Id: lil-775736
Autor: Beserra, Maria Aparecida; Leitão, Maria Neto da Cruz; Fabião, Joana Alice da Silva Amaro de Oliveira; Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues; Veríssimo, Cristina Maria Figueira; Ferriani, Maria das Graças Carvalho.
Título: Prevalência e características da violência no namoro entre adolescentes escolares de Portugal / Prevalence and characteristics of dating violence among school-aged adolescents in Portugal / Prevalencia y características de la violencia en el noviazgo entre adolescentes en edad escolaren Portugal
Fonte: Esc. Anna Nery Rev. Enferm;20(1):183-191, jan.-mar. 2016. tab.
Idioma: en.
Resumo: Objetivos: Identificar a prevalência de violência no namoro entre adolescentes e discutir a associação entre os comportamentos de violência e as variáveis: idade, sexo e tempo de namoro. Métodos: Estudo transversal epidemiológico. A amostra foi constituída por 1.268 estudantes de ambos os sexos, idades entre 16 e 24 anos, de escolas secundárias de quatro distritos da Região Central de Portugal. Na coleta de dados, foi utilizado um questionário contendo dados sociodemográficos e de comportamentos de vitimização e perpetração de violência no namoro. Resultados: 5,9% do total dos adolescentes referiram envolvimento em situação de violência no namoro. Ambos os sexos relataram uso de violência física. Na violência psicológica, o sexo masculino é o maior perpetrador e vítima. Conclusão: Os resultados apresentaram, em alguns comportamentos, similaridade do padrão de violência entre os sexos, tais como: puxar os cabelos com força; dar uma bofetada; apertar o pescoço; atirar objetos em outra pessoa; dar pontapés e cabeçadas e dar empurrões violentos, indicando, portanto, que mais pesquisas são necessárias para entender que fatores influenciam as diferenças e similaridades desse evento.

Objectives: To identify the prevalence of dating violence among adolescents and discuss the association between the violentbehaviors and the variables: age, gender and length of dating relationship. Methods: Epidemiological cross-sectional study.Sample: 1,268 male and female students, aged 16-24 years, enrolled in Portuguese secondary schools. Data were collectedthrough questionnaires including sociodemographic data and data on dating violence victimization and perpetration behaviors.Results: 5.9% of the adolescents were involved in dating violence situations. Both genders used physical violence. Males werethe greatest perpetrators and victims of psychological violence. Conclusion: A similar pattern of violence was found betweengenders in some behaviors, such as: hair pulling, choking, throwing objects, slapping, kicking, head-banging, and pushing.Therefore, further studies are needed to understand which factors influence the differences and similarities of dating violence.

Objetivos: Identificar la prevalencia de la violencia en el noviazgo entre adolescentes y discutir la relación entre las conductasde violencia y variables independientes: edad, sexo y tiempo de citas. Métodos: Estudio Transversal Epidemiológico. Lamuestra estuvo conformada por 1.268 estudiantes, de ambos sexos, de 16 y 24 años de edad, de escuelas secundarias decuatro distritos de la Región Centro de Portugal. En la recolección de datos, se utilizó un cuestionario que contiene los datossociodemográficos y el comportamiento de la victimización y perpetración de violencia en el noviazgo. Resultados: 5,9% detodos los adolescentes reportaron participación en situaciones de violencia en el noviazgo. Ambos sexos reportaron el uso de laviolencia física. En la violencia psicológica, los chicos son los mayores perpetradores y las víctimas. Conclusion: Los resultadosmuestran, en algunos comportamientos, similitudes del estándar de violencia entre los sexos, como el pelo tirando con fuerza;bofetada; apriete el cuello; lanzar objetos a otra pessoa; patadas y cabezazos cabeza y dar sacudidas violentas, lo que indica,por lo tanto, que se necesita más investigación para entender que factores influyen en las diferencias y similitudes de este evento.
Descritores: Comportamento Problema
Comportamento do Adolescente
Portugal
Violência/estatística & dados numéricos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Responsável: BR442.1 - Biblioteca Setorial de Pós-Graduação


  3 / 29 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-1103944
Autor: Maldonado, Carlos Eduardo.
Título: Complejidad y salud pública. Marcos, problemas, referencias / Complexity and public health. Frames, problems, references / Complexidade e saúde pública, marcos, problemas, referências
Fonte: Rev. salud bosque;8(2):83-96, 2018.
Idioma: es.
Resumo: Este artículo consiste en la formulación de una tesis: debemos poder pen-sar la salud, y no simplemente la enfermedad. Para ello, se presentan y discuten brevemente las diferentes revoluciones científicas habidas en la historia, conjuntamente con las revoluciones industriales. El artículo sus-tenta que es tan sólo en el marco de la tercera revolución científica en curso, que es posible y necesario pensar, por primera vez, en salud. Pues bien, la salud, se sostiene aquí, es información, de suerte que una política de salud y un manejo de la salud son manejo de información: por qué razón y cómo es lo que se estudia en el curso del texto.

This paper sets out the claim according to which it must be possible to think about health, and not any longer abut disease or sickness. In order to do so, the various scientific and industrial revolutions are briefly presented and discussed. This paper argues that it is only within the framework of the ongoing third scientific revolutions that it becomes feasible and necessary to think about health. To be sure, health is information, so much so that any policy and management of health follows thereafter. Why and how this is so will be elaborated along the following lines

Este artigo visa formular a seguinte tese: devemos poder pensar a saúde para além da doença. Visando aprofundar nesta dis-cussão são apresentadas e debatidas brevemente as diferentes revoluções industriais. O artigo afirma que é apenas na terceira revolução científica em curso, que é possível e se fez necessá-rio pensar, pela primeira vez, na saúde. Se bem que a saúde se define como informação, uma política de saúde supõe lidar com informação. O porquê e o como são objeto do presen-te texto.
Descritores: Análise de Sistemas
-Saúde Pública
Comportamento Problema
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Comentário
Responsável: CO647.9 - Universidad El Bosque


  4 / 29 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-975997
Autor: Silva, Elisabete P; Lemos, Andrea; Andrade, Carlos H S; Ludermir, Ana B.
Título: Intimate partner violence during pregnancy and behavioral problems in children and adolescents: a meta-analysis / Violência por parceiro íntimo na gravidez e problemas comportamentais de crianças e adolescentes: uma metanálise
Fonte: J. pediatr. (Rio J.);94(5):471-482, Sept.-Oct. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Objective: To evaluate the association of intimate partner violence during the gestational period and the development of externalizing and internalizing behavioral problems in children and adolescents. Source of data: A meta-analysis of cohort and case-control studies was performed, using studies selected from electronic databases. Eligible studies included women who experienced intimate partner violence during pregnancy and their children's behavioral problems. These problems encompass two groups: externalizing problems (expressed by hyperactivity, aggressive and challenging behavior, and delinquency) and internalizing problems (represented by depressive moods, anxiety, and somatic symptoms). The risk of bias was assessed by the Newcastle-Ottawa Quality Assessment Scale (NOS) and the quality of evidence by the Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE). RevMan 5.3 software was used for the meta-analysis. Data synthesis: Of the 687 eligible articles, only seven met all inclusion criteria and consisted of 12,250 mother/child pairs. The age range of the assessed children varied from 10 months to 16 years. The odds of internalizing problems in children exposed to prenatal violence were two-fold higher (OR = 2.10, 95% CI: 1.17-3.76) and that of externalizing problems were 1.9-fold higher (95% CI: 1.28-2.83), when compared to children of unexposed mothers. Conclusion: The results of this study are consistent with the hypothesis that women's exposure to intimate partner violence during pregnancy may be associated with behavioral problems of their children, emphasizing the need for greater understanding about the vulnerability of children to adversity in early ages.

Resumo Objetivo: Avaliar a associação da violência por parceiro íntimo durante o período gestacional e o desenvolvimento de problemas comportamentais externalizantes e internalizantes de crianças e adolescentes. Fontes dos dados: Foi realizada metanálise de estudos de coorte e caso‐controle, selecionados em bases de dados eletrônicas. Os estudos elegíveis incluíram: mulheres que sofreram violência pelo parceiro íntimo durante a gravidez e problemas comportamentais de seus filhos. Esses problemas englobam dois grupos: os problemas externalizantes (que se expressam por hiperatividade, comportamento agressivo e desafiante e delinquência) e os internalizantes (representados por humor depressivo, ansiedade e sintomas somáticos). O risco de viés foi avaliado pela Newcastle‐Ottawa Quality Assessment Scale (NOS) e a qualidade da evidência pelo "Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE)". O software RevMan 5.3 foi usado para a metanálise. Síntese dos dados: Dos 687 artigos elegíveis, apenas sete apresentaram todos os critérios de inclusão e formaram 12.250 pares de mães e filhos. A faixa etária das crianças analisadas variou de 10 meses a 16 anos. A chance de problemas internalizantes das crianças, expostas à violência pré‐natal, foi duas vezes maior (OR = 2,10; IC 95%: 1,17‐3,76) e de problemas externalizantes, foi 1,90 vezes maior (IC 95%: 1,28‐2,83), quando comparada com filhos de mães não expostas. Conclusão: Os resultados deste estudo são consistentes com a hipótese que a exposição da mulher a violência por parceiro íntimo na gestação pode estar associada a problemas comportamentais dos filhos, destacando a necessidade de maior compreensão sobre vulnerabilidade das crianças a adversidades precoces.
Descritores: Transtornos do Comportamento Infantil/etiologia
Comportamento do Adolescente/psicologia
Comportamento Problema/psicologia
Violência por Parceiro Íntimo/psicologia
-Fatores Socioeconômicos
Estudos de Casos e Controles
Transtornos do Comportamento Infantil/psicologia
Estudos de Coortes
Violência por Parceiro Íntimo/estatística & dados numéricos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Gravidez
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


  5 / 29 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-1002467
Autor: Silva, Guilherme Jorge Sousa e; Sammour, Simone Nascimento Fagundes; Ferraro, Alexandre Archanjo; Koch, Vera Hermina Kalika.
Título: Study of the profile of behavioral problems and quality of life indexes in a pediatric cohort of monosymptomatic enuresis / Estudo do perfil dos problemas de comportamento e dos índices de qualidade de vida numa coorte pediátrica de enurese monossintomática
Fonte: J. pediatr. (Rio J.);95(2):188-193, Mar.-Apr. 2019. tab.
Idioma: en.
Projeto: FAPESP.
Resumo: Abstract Objective: To evaluate and correlate, before and after the therapeutic intervention, the behavioral problem scores evaluated by the CBCL/6-18 questionnaire and the quality of life indexes evaluated by the PedsQL™ 4.0 in patients with monosymptomatic nocturnal enuresis. Method: After the initial evaluation and completion of the CBCL/6-18 questionnaire, a multidisciplinary evaluation and completion of the PedsQL™ 4.0 questionnaire was performed. Of the initially evaluated 140 children and adolescents aged 6-16 years, 58 were excluded due to non-monosymptomatic enuresis or associated comorbidities. Of the initially included 82 patients, who were randomized to three treatment groups, 59 completed the CBCL/6-18 and PedsQL™ 4.0 questionnaires at the end of the treatment and were included in this study. The α error was set at 5% for ruling out the null hypothesis. Results: Of the total of 59 participants, 45.8% responded with total success, 23.7% were partially successful, 23.7% did not reach the improvement criteria, and 6.8% gave up the treatment. There was a significant increase in quality of life indexes and a reduction of post-intervention behavioral problem scores, in the three proposed modalities, in patients who had a total or partial response to treatment. There was no correlation between higher scores of pre-treatment behavior problems and therapeutic failure. Conclusions: Only the participants who successfully responded to interventions showed improvement in quality of life and behavioral problems, which indicates that enuresis is a primary problem that has a negative impact on these parameters. The authors suggest that it is possible to achieve success in the treatment of monosymptomatic enuresis, even in patients with high pre-intervention behavioral problem scores.

Resumo Objetivo: Avaliar e relacionar, pré e pós-intervenção terapêutica, em pacientes com enurese noturna monossintomática, os escores de problemas de comportamento, avaliados pelo questionário CBCL/6-18, e os índices de qualidade de vida, avaliados pelo PedsQL™ 4.0. Método: Após avaliação inicial e preenchimento CBCL6/18, procedeu-se avaliação multidisciplinar e preenchimento do PedsQL™ 4.0. Das 140 crianças e adolescentes de 6 a 16 anos inicialmente avaliados, 58 foram excluídos por enurese não monossintomática ou comorbidades associadas. Dos 82 pacientes inicialmente incluídos e randomizados em três grupos de tratamento, 59 preencheram o CBCL/6-18 e PedsQL™ 4.0 no fim do tratamento e puderam ser incluídos neste trabalho. O erro alfa foi estabelecido em 5% para descarte da hipótese de nulidade. Resultados: Dos 59 participantes 45,8% responderam com sucesso total, 23,7% tiveram sucesso parcial, 23,7% não atingiram critério de melhoria e 6,8% desistiram do tratamento. Verificou-se aumento significativo dos índices de qualidade de vida e redução dos escores de problemas de comportamento pós-intervenção, nas três modalidades propostas, nos pacientes que obtiveram resposta total ou parcial ao tratamento. Não se demonstrou correlação entre maiores escores de problemas de comportamento pré-tratamento e insucesso terapêutico. Conclusões: Apenas os participantes que responderam com sucesso às intervenções melhoraram em sua qualidade de vida e problemas comportamentais, o que indica que a enurese é um problema primário que impacta negativamente esses parâmetros. Sugere-se que é viável obter sucesso no tratamento da enurese monossintomática, mesmo em pacientes com altos escores de problemas de comportamento pré-intervenção.
Descritores:
Qualidade de Vida/psicologia
Desamino Arginina Vasopressina/administração & dosagem
Antidiuréticos/administração & dosagem
Enurese Noturna/terapia
Alarmes Clínicos
Comportamento Problema/psicologia
-Equipe de Assistência ao Paciente
Estudos de Coortes
Terapia Combinada
Enurese Noturna/psicologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: BR1.1 - BIREME


  6 / 29 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-899357
Autor: Barreto Carvalho, Célia; da Motta, Carolina; Sousa, Marina; Cabral, Joana.
Título: Biting myself so I don't bite the dust: prevalence and predictors of deliberate self-harm and suicide ideation in Azorean youths
Fonte: Rev. bras. psiquiatr;39(3):252-262, July-Sept. 2017. tab.
Idioma: en.
Resumo: Objective: To characterize non-suicidal self-injury (NSSI) behaviors, methods, and functions as well as suicide ideation in the adolescent population of a Portuguese community in São Miguel Island, Azores. Increasing rates of NSSI behaviors among adolescents have been observed globally, while suicidal behavior has been pointed as a major cause of death during adolescence. Methods: A sample of 1,763 adolescents, aged 14 to 22, was randomly drawn from public and private schools and administered a set of self-report questionnaires. Descriptive and regression analyses were used to look for specific relationships and predictors of NSSI and suicide ideation in this isolated community. Results: Approximately 30% of youths reported at least one NSSI behavior, a rate that is twice as high as most studies carried out in mainland Portugal and in other European countries. Biting oneself was the most frequent form of NSSI, and NSSI behaviors served predominantly automatic reinforcement purposes (i.e., regulation of disruptive emotional states). NSSI and suicide ideation encompassed different distal and proximal risk factors. Conclusions: Exploring and characterizing these phenomena is necessary to provide a better understanding, enhance current conceptualizations, and guide the development of more effective prevention and intervention strategies in youths.
Descritores: Inquéritos Epidemiológicos/estatística & dados numéricos
Comportamento do Adolescente
Comportamento Autodestrutivo/epidemiologia
Ideação Suicida
-Assunção de Riscos
Açores/epidemiologia
Mordeduras Humanas/psicologia
Mordeduras Humanas/epidemiologia
Prevalência
Valor Preditivo dos Testes
Comportamento Autodestrutivo/psicologia
Comportamento Problema/psicologia
Escala de Avaliação Comportamental/estatística & dados numéricos
Comportamento Impulsivo
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


  7 / 29 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-959216
Autor: Rutayisire, Erigene; Wu, Xiaoyan; Huang, Kun; Tao, Shuman; Chen, Yunxiao; Tao, Fangbiao.
Título: Childhood emotional and behavior problems and their associations with cesarean delivery
Fonte: Rev. bras. psiquiatr;40(2):145-153, Apr.-June 2018. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: National Natural Science Foundation.
Resumo: Objective: To determine the prevalence of childhood emotional and behavioral problems and examine their associations with cesarean delivery. Methods: Our sample consisted of 8,900 preschoolers from 35 kindergartens in four cities in East China. Parents completed the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and provided other information. Children's emotional and behavioral problems were assessed using five subscales of the SDQ. Mode of delivery was classified as vaginal or cesarean section (CS); in sub-analyses, we divided CS into elective or emergency delivery. Logistic regression was used to examine associations. Results: A total of 1,209 (13.6%) children had a total SDQ score within abnormal range; 25.5% had peer problems within abnormal range, 9.0% had abnormal emotional symptoms, 13.9% had abnormal conduct problems, 18.9% had abnormal hyperactivity problems, and 16.2% were rated abnormal in pro-social behavior. Overall, 67.3% of the children who participated were delivered by CS. In fully adjusted analysis, CS was significantly associated with abnormal total SDQ score (OR = 1.27; 95%CI 1.10-1.46; p < 0.05) and pro-social behavior (OR = 1.27; 95%CI 1.12-1.45; p < 0.0001). No significant association was found between CS and risk of having conduct problems (OR 1.13; 95%CI 0.98-1.29), peer problems (OR 1.11; 95%CI 0.99-1.24), hyperactivity (OR 1.02; 95%CI 0.91-1.15), or emotional problems (OR 1.06; 95%CI 0.90-1.24). Conclusion: In this sample, CS was associated with risk of behavioral problems, but not with emotional problems. Further research is needed to better understand these associations.
Descritores: Cesárea/efeitos adversos
Transtornos do Comportamento Infantil/epidemiologia
Comportamento Problema
-Transtornos do Comportamento Infantil/classificação
China/epidemiologia
Prevalência
Inquéritos e Questionários
Fatores de Risco
Escolaridade
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Gravidez
Pré-Escolar
Criança
Adulto
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


  8 / 29 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-959210
Autor: Pino, María J; Castillo, Rosa A; Raya, Antonio; Herruzo, Javier.
Título: Can parenting practices predict externalizing behavior problems among children with hearing impairment?
Fonte: Rev. bras. psiquiatr;40(2):138-144, Apr.-June 2018. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Spanish Ministry of Science and Innovation.
Resumo: Objective: To identify possible differences in the level of externalizing behavior problems among children with and without hearing impairment and determine whether any relationship exists between this type of problem and parenting practices. Methods: The Behavior Assessment System for Children was used to evaluate externalizing variables in a sample of 118 boys and girls divided into two matched groups: 59 with hearing disorders and 59 normal-hearing controls. Results: Significant between-group differences were found in hyperactivity, behavioral problems, and externalizing problems, but not in aggression. Significant differences were also found in various aspects of parenting styles. A model for predicting externalizing behavior problems was constructed, achieving a predicted explained variance of 50%. Conclusion: Significant differences do exist between adaptation levels in children with and without hearing impairment. Parenting style also plays an important role.
Descritores: Transtornos do Comportamento Infantil/psicologia
Comportamento Problema/psicologia
Perda Auditiva/psicologia
-Relações Pais-Filho
Adaptação Psicológica
Estudos de Casos e Controles
Transtornos do Comportamento Infantil/classificação
Educação Infantil/psicologia
Fatores de Risco
Perda Auditiva/complicações
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: BR1.1 - BIREME


  9 / 29 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-952470
Autor: Poton, Wanêssa Lacerda; Soares, Ana Luiza Gonçalves; Gonçalves, Helen.
Título: Problemas de comportamento internalizantes e externalizantes e uso de substâncias na adolescência / Internalizing and externalizing behavior problems and substance use in adolescence / Problemas de comportamiento internalizantes y externalizantes y consumo de sustancias en la adolescencia
Fonte: Cad. Saúde Pública (Online);34(9):e00205917, 2018. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Este estudo investigou a relação entre problemas de comportamento externalizantes (PCE), internalizantes (PCI) e desses concomitantemente (PCEI) no início da adolescência (11 anos) e o consumo de substâncias (bebidas alcoólicas, tabaco e drogas ilícitas) aos 15 anos, utilizando dados da coorte de nascimentos de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, de 1993. Os problemas de comportamento foram avaliados pelo Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) aplicado às mães quando os filhos tinham 15 anos. O consumo de substâncias foi avaliado por meio de questionário sigiloso autoaplicado ao adolescente. A associação entre problemas de comportamento e uso de substâncias foi analisada por meio de regressão de Poisson com ajuste robusto da variância. Após ajuste para fatores de confusão, os adolescentes com PCE tiveram maior risco para consumo abusivo de álcool (RR = 1,74; IC95%: 1,21; 2,50) e para experimentação (RR = 1,78; IC95%: 1,42; 2,23) e uso de tabaco nos últimos 30 dias (RR = 2,38; IC95%: 1,64; 3,45). Os adolescentes com PCI tiveram maior risco de experimentar tabaco (RR = 1,54; IC95%: 1,22; 1,93) e de utilizá-lo nos últimos 30 dias (RR = 1,92; IC95%: 1,31; 2,83). Os adolescentes com PCEI apresentaram maior risco para experimentação (RR = 2,24; IC95%: 1,57; 3,21) e consumo de tabaco nos últimos 30 dias (RR = 3,01; IC95%: 1,63; 5,56), e menor risco de experimentação de álcool aos 15 anos (RR = 0,72; IC95%: 0,55; 0,94). Ações de saúde pública que atuem na redução dos problemas de comportamento no início da adolescência poderão diminuir o consumo de tabaco e de bebidas alcoólicas aos 15 anos.

This study investigated the relationship between externalizing behavior problems (EBP), internalizing behavior problems (IBP), and combined externalizing/internalizing behavior problems (EIBP) in early adolescence (11 years) and substance use (alcohol, tobacco, and illegal drugs) at 15 years, using data from the 1993 Pelotas (Brazil) birth cohort. Behavior problems were assessed with the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), applied to mothers when their children were 15 years old. Substance use was assessed with a self-applied confidential questionnaire for the adolescent. The association between behavior problems and substance use was analyzed with Poisson regression with robust adjustment of variance. After adjusting for confounding, adolescents with EBP showed higher risk of alcohol abuse (RR = 1.74, 95%CI: 1.21; 2.50) and experimentation (RR = 1.78, 95%CI: 1.42; 2,23) and tobacco use in the previous 30 days (RR = 2.38, 95%CI: 1.64; 3.45). Adolescents with IBP showed greater risk of having tried tobacco (RR = 1.54, 95%CI: 1.22; 1.93) and of having used tobacco products in the previous 30 days (RR = 1.92, 95%CI: 1.31; 2.83). Adolescents with EIBP showed greater risk of trying (RR = 2.24, 95%CI: 1.57; 3.21) and consuming tobacco products in the previous days (RR = 3.01, 95%CI: 1.63; 5.56), and lower risk of having tried alcohol at 15 years of age (RR = 0.72, 95%CI: 0.55; 0.94). Public health measures aimed at reducing behavior problems in early adolescence can help reduce tobacco and alcohol consumption at 15 years.

Este estudio investigó la relación entre los problemas de comportamiento externalizantes (PCE), internalizantes (PCI), y los que se producían concomitantemente (PCEI), al comienzo de la adolescencia (11 años) y el consumo de sustancias como: bebidas alcohólicas, tabaco y drogas ilícitas a los 15 años, utilizando datos de la cohorte de nacimientos de Pelotas, Brasil, de 1993. Los problemas de comportamiento fueron evaluados por el Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), aplicado a las madres cuando los hijos tenían 15 años. El consumo de sustancias se evaluó mediante un cuestionario anónimo, realizado por el propio adolescente. La asociación entre problemas de comportamiento y el uso de sustancias se analizó mediante la regresión de Poisson, con un ajuste robusto de variancia. Tras el ajuste para los factores de confusión, los adolescentes con PCE tuvieron un riesgo mayor de consumo abusivo de alcohol (RR = 1,74; IC95%: 1,21; 2,50) y de probar estas sustancias (RR = 1,78; IC95%: 1,42; 2,23), además del consumo de tabaco en los últimos 30 días (RR = 2,38; IC95%: 1,64; 3,45). Los adolescentes con PCI tuvieron un mayor riesgo de probar el tabaco (RR = 1,54; IC95%: 1,22; 1,93) y de consumirlo durante los últimos 30 días (RR = 1,92; IC95%: 1,31; 2,83). Los adolescentes con PCEI presentaron un mayor riesgo de probar estas sustancias (RR = 2,24; IC95%: 1,57; 3,21) y consumir tabaco durante los últimos 30 días (RR = 3,01; IC95%: 1,63; 5,56), y menor riesgo de probar el alcohol a los 15 años (RR = 0,72; IC95%: 0,55; 0,94). Se requieren acciones de salud pública que actúen en la reducción de los problemas de comportamiento al principio de la adolescencia, puesto que podrían disminuir el consumo de tabaco y bebidas alcohólicas a los 15 años.
Descritores: Comportamento do Adolescente/psicologia
Transtornos Relacionados ao Uso de Substâncias/psicologia
Comportamento Problema/psicologia
-Fatores Socioeconômicos
Brasil/epidemiologia
Consumo de Bebidas Alcoólicas/psicologia
Consumo de Bebidas Alcoólicas/epidemiologia
Fumar/psicologia
Fumar/epidemiologia
Distribuição de Poisson
Características da Família
Saúde Mental
Incidência
Inquéritos e Questionários
Fatores de Risco
Estudos Longitudinais
Distribuição por Sexo
Transtornos Relacionados ao Uso de Substâncias/epidemiologia
Mães
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Adulto
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


  10 / 29 LILACS  
              first record previous record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Marturano, Edna Maria
Texto completo
Id: lil-791722
Autor: Batista, Saulo Valmor; Marturano, Edna Maria.
Título: Intervenção para promover habilidades sociais e reduzir problemas de comportamento de crianças em um núcleo social / Intervention to promote social skills and to reduce child behavior problems in a social group / Intervención para mejorar las habilidades sociales y reducir los problemas de comportamiento infantil un núcleo social
Fonte: Pesqui. prát. psicossociais;10(2):313-326, dez. 2015. tab.
Idioma: pt.
Resumo: O objetivo do estudo foi verificar o potencial de um programa para expandir habilidades sociais e reduzir problemas de comportamento em crianças que são frequentadoras regulares de atividades educativas no contraturno da escola. Participaram 22 crianças de seis a nove anos, em núcleo de convivência mantido por organização não governamental. Foram formados dois grupos por critério de conveniência: Grupo de Intervenção - GI (n = 12) e Grupo de Comparação - GC (n = 10). Para avaliar os efeitos da intervenção foi utilizado o instrumento Social Skills Rating System. Antes e depois da intervenção com GI, as crianças se avaliaram e foram avaliadas por uma das monitoras, quanto a suas habilidades sociais e problemas de comportamento. Em seguida GC recebeu a intervenção e os dois grupos foram avaliados novamente. Os resultados não evidenciaram efeitos do programa. Foram encontrados indícios de progresso nas habilidades sociais, sem relação direta com a intervenção.

The aim of the study was to investigate the potential of a program to improve social skills and to reduce behavior problems in children who regularly attend afterschool activities. The participants were 22 children with 6-9 years of age attending a community center maintained by a non-governmental organization. Two groups were formed by convenience: Intervention Group - GI (n = 12) and Comparison Group - GC (n = 10). To measure the effects of the intervention, the Social Skills Rating System was used. Before and after the intervention in GI, the children evaluated themselves and were evaluated by one of the monitors, with respect to their social skills and behavior problems. Then GC received the intervention and the two groups were assessed again. The results did not demonstrate the effects of the program. Some evidence of progress in social skills was found, not directly related to the intervention.

El objetivo fue evaluar un programa para ampliar las habilidades sociales y reducir los problemas de conducta en niños frecuentadores de actividades educativas en el contraturno escolar. Participaron 22 estudiantes de 6-9 años que asisten a un núcleo de vida mantenido por una organización no gubernamental. Dos grupos fueron formados por criterio de conveniencia: Grupo de Intervención - GI (n = 12) y Grupo de comparación - GC (n = 10). Los efectos de la intervención fueron evaluados con el Social Skills Rating System. Antes y después de la intervención con GI, los participantes evaluaran sus propias habilidades sociales y fueron evaluados por uno de los monitores, a respecto de sus habilidades sociales y problemas de conducta. Entonces GC recibió la intervención y los dos grupos fueron evaluados nuevamente. Los resultados no mostraron efectos del programa. Se encontró evidencia de progreso en las habilidades sociales, no relacionado con la intervención.
Descritores: Comportamento Infantil
Habilidades Sociais
-Psicologia da Criança
Organizações
Comportamento Problema
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR378.1 - Biblioteca Central



página 1 de 3 ir para página          
   


Refinar a pesquisa
  Base de dados : Formulário avançado   

    Pesquisar no campo  
1  
2
3
 
           



Search engine: iAH v2.6 powered by WWWISIS

BIREME/OPAS/OMS - Centro Latino-Americano e do Caribe de Informação em Ciências da Saúde