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Id: biblio-883409
Autor: Bolsoni-Silva, Alessandra Turini; Silveira, Aline de Marco da; Cunha, Érica Vidal da; Silva, Larissa Locachevic da; Orti, Natália Pinheiro.
Título: Problemas de comportamento e funcionamento adaptativo no teacher's report form (TRF): comparações por gênero e escolaridade / Behavioral problems and adaptive functioning in teacher's report form (TRF): comparisons by gender and education level
Fonte: Gerais (Univ. Fed. Juiz Fora);9(1):141-155, jun. 2016.
Idioma: pt.
Resumo: O estudo de problemas de comportamentos na infância, identificando peculiaridades por gênero e escolaridade, é importante na prevenção de problemas futuros. Este artigo teve por objetivo descrever a ocorrência de problemas de comportamento e de funcionamento adaptativo em crianças diferenciadas pelo gênero e pela escolaridade. Buscou-se verificar semelhanças e divergências entre a indicação dos professores e a confirmação diagnóstica pelo TRF. Participaram deste estudo professores de 291 crianças matriculadas em escolas municipais de educação infantil e de ensino fundamental. Foi utilizado o TRF e os dados foram comparados com o teste do Qui-Quadrado. Os meninos apresentaram maior ocorrência de problemas e menor funcionamento adaptativo que as meninas. Escolares, mais que pré-escolares, tiveram comportamentos agressivos, problemas de ansiedade, desafiador opositivo e problemas com atenção. A indicação dos professores, na maior parte das vezes, teve confirmação diagnóstica pelo TRF. Os achados explicitam a importância da avaliação e intervenção precoces no contexto escolar

The study of behavioral problems during the childhood, through identifying peculiarities by gender and education level, is important in preventing future problems. This article aims to describe the occurrence of behavioral problems and adaptive functioning in children, differentiated by gender and education level. We attempted to verify similarities and differences between the indication of teachers and the diagnosis confirmation by TRF. This study included 291 teachers of children enrolled in public schools, both in kindergarten and elementary school. The TRF and the data were used and compared with the chi-square test. Boys demonstrated higher occurrence of problems and lower adaptive functioning than girls. Elementary students demonstrated aggressive behavior, anxiety, oppositional-defiance and attention problems more often than preschoolers. Teachers' indications, in most cases, had the diagnosis confirmation by TRF. These findings clearly demonstrate the importance of early evaluation and intervention in school context
Descritores: Comportamento
Adaptação Psicológica
-Comportamento Infantil
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR378.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1021051
Autor: Oliveira, Luis André Pereira de; Schwartz , Gisele Maria.
Título: Exergames em casa e na recreação hoteleira: perspectiva de pais / Exergames at home and at hotel recreation: parent's perspective
Fonte: Licere (Online);22(2):399-428, junho.2019. graf.
Idioma: pt.
Resumo: Esse estudo qualitativo investigou a aceitação dos pais sobre a utilização de exergames, por crianças de 06 a 12 anos, em dois ambientes distintos: em casa e, em hotéis. Foram aplicados dois questionários a uma da amostra intencional composta por 34 pais das crianças, hóspedes de hotéis do Circuito das Águas Paulista. Um questionário foi aplicado antes e, o outro, após a participação das crianças em atividades, as quais fizeram uso de exergames. Os dados foram analisados descritivamente, por meio de Análise de Conteúdo Temático, com duas categorias de análise: 1- exergames em casa, 2- exergames no programa recreativo em hotéis. Com base nos resultados, sugere-se a utilização de exergames em programas de atividades recreativas em hotéis, porém, devem ser adequados à faixa etária e utilizados com moderação.

This qualitative study investigated the parents' acceptance of the use of exergames offered to children from 06 to 12 years old in two distinct environments: house and hotel. Two questionnaires were used as instruments for data collection, one was applied before and other after children's participation in recreational and leisure activities with exergames. Thirty-four adults who were children's parents were involved in the intentional sample, guests in hotels of the Circuit das Águas Paulista. Data were descriptively analyzed by Content Analysis with two categories of analysis: 1- exergames in children's home, 2- exergames in the recreational leisure program in hotels. Based on the results, it is suggested the use of exergames in recreational programs in hotels but with moderation and taking into account the adequacy of the experiences to the age groups.
Descritores: Relações Pais-Filho
Recreação
Exercício
Criança
Comportamento Infantil
Jogos de Vídeo
Turismo
Realidade Virtual
Limites: Seres Humanos
Criança
Responsável: BR21.1 - Biblioteca J Baeta Vianna- Campus Saúde UFMG


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Id: biblio-1051503
Autor: Bahamón Muñetón, Marly Johanna; Duque Araméndez, Luisa Fernanda; Giraldo Ortiz, Ángela María; Zapata Ramírez, María Cristina.
Título: Relaciones existentes entre características afectivas, psicosociales y cognitivas de niños y niñas entre los 7 y 11 años de edad, hijos de padres separados y no separados, de una institución educativa de la ciudad de Pereira / Relationships between emotional, psychosocial and cognitive characteristics of children between 7 and 11 years old, children of separated and non-separated parents, of an educational institution in the city of Pereira
Fonte: Poiésis (En línea);19(Jun.):1-13, 2010.
Idioma: es.
Resumo: Esta investigación tuvo por objeto establecer cuales son las relaciones existentes entre las características psicosociales, cognitivas, afectivas de niños y niñas entre los 7 y 11 años de edad hijos de padres separados y no separados de una institución educativa de la ciudad de Pereira, para ello se aplicó el Test de Bender, la escala de comportamiento pro-social Coprag y una ficha de caracterización. El análisis fue realizado haciendo uso de la herramienta sistematizada SPSS 15.0, para la realización de correlaciones estadísticas.

This study was designed to establish what are the relationships between psychosocial characteristics, cognitive, affective children between 7 and 11 years of age whose parents separated and removed from a school in the city of Pereira, this will Bender test applied, the scale of pro-social behavior and a form COPRAG characterization. The analysis was done using SPSS systematic tool for conducting statistical correlations. The results obtained indicate no significant correlations between the variables measured in children of separated parents and child of separated parents. One of the main conclusions drawn from the results is that after the past some years of separation, both children and parents achieve a restructuring of family dynamics.
Descritores: Família de Pais Solteiros
-Comportamento Infantil/psicologia
Psicologia da Criança
Relações Familiares/psicologia
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Relatório Técnico
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1017866
Autor: Paraguay Ministerio de Salud Publica y Bienestar Social - Organizacion Panamericana de la Salud.
Título: Plan de Accion Nacional de Salud Ambiental Infantil / Plan of National Child Environmental Health Action.
Fonte: Asuncion; Organizacion Panamericana de la Salud; 2004. 62 p. tab, graf.
Idioma: es; es.
Resumo: La elaboracion de este plan tuvo como trabajo preliminar y basico, la necesidad de implementar y articular redes de informacion y difucion social de conceptos y recomendaciones sobre la Salud Ambiental Infantil
Descritores: Comportamento Infantil
Desenvolvimento Infantil
Saneamento/métodos
Saúde Ambiental/normas
-Paraguai
Limites: Recém-Nascido
Lactente
Pré-Escolar
Criança
Tipo de Publ: Livros de Texto
Responsável: PY97.1 - Biblioteca
Py2.1; 614, 1751


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Id: biblio-1049697
Autor: Álvarez Ramírez, Leonardo Yovany; Saldaña Solano, Carola; Muñoz Ardila, Julie Andrea(edt); Portela Meza, Viviana.
Título: Promoción de comportamientos pro-sociales y fortalecimiento de habilidades cognitivas, emocionales y conductuales en niños, niñas y adolescentes en situación de y en calle, de la ciudad de Bucaramanga / Promotion of pro-social behaviors and strengthening of cognitive, emotional and behavioral skills in children and adolescents in situations of and on the street, in the city of Bucaramanga
Fonte: Poiésis (En línea);18(Dic):1-21, 2009.
Idioma: es.
Resumo: El estudio llevado a cabo presentó como objetivo fortalecer el desarrollo de habilidades cognitivas, emocionales y conductuales en niños, niñas y adolescentes (NNA) en situación de y en calle de la ciudad de Bucaramanga, fomentando en ellos comportamientos pro-sociales en las áreas ser persona, par y ciudadano. La medición y evaluación de la intervención se realizó en dos fases; la primera de ellas correspondiente a las habilidades cognitivas, mientras que en la segunda se abordaron las habilidades emocionales y conductuales. En cada una de éstas se hacía medición en momentos pre y post de la intervención. En este estudio participaron 60 NNA clasificados de la siguiente manera: 30 NNA en situación De calle y 30 NNA en situación En Calle, pertenecientes al programa de apoyo del Proyecto Dignificándonos, y cuyas edades oscilan entre los 7 y 18 años. Se utilizaron dos instrumentos de medición cuyos ítems fueron diseñados con el tipo de medición de la Escala Likert y su posterior análisis estadístico se realiza mediante la comparación de medias, a través de la prueba t de Student en cada una de las fases, encontrándose diferencias representativas y efectos atribuibles a la intervención.

The present study had as objective to strengthen the development of cognitive, emotional and behaviours abilities in boys, girls and adolescents (NNA) in situation "of" and "in" street of the city of Bucaramanga, fomenting in them pro-social conducts in the areas to be person, couple and citizen. The mensuration and evaluation of the intervention was carried in two phases; the first of them corresponding to the cognitive abilities, while in second the emotional abilities and behaviours were approached. In each one of these phases was made mensuration in moments pre and post of the intervention. In this study participated 60 NNA in the following way: 30 NNA in street situation and 30 NNA in situation in street, belonging to the program of support of the project "Dignificandonos", and whose ages oscillate between the 7 and 18 years. Two mensuration instruments were used whose articles were designed with the type of mensuration of the likert scale and their later statistical analysis is made by means of the comparison of stockings, through the test of student in each one of the phases, being representative differences and attributable effects to the intervention.
Descritores: Jovens em Situação de Rua
-Psicologia Social
Comportamento Infantil/psicologia
Psicologia da Criança
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Relatório Técnico
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Carvalho, Ana Maria Pimenta
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Id: lil-454393
Autor: Valladares, Ana Cláudia Afonso; Carvalho, Ana Maria Pimenta.
Título: A arterapia e o desenvolvimento do comportamento no contexto da hospitalização / Art therapy and behavior development in the context of hospitalization
Fonte: Rev. Esc. Enferm. USP;40(3):350-355, set. 2006. tab.
Idioma: pt.
Projeto: CNPq. Arteterapia com crianças hospitalizadas.
Resumo: A hospitalização pode ter efeitos negativos sobre o desenvolvimento e comportamento infantil. Assim, objetivou-se avaliar, neste trabalho, o comportamento de crianças com idade de 7 a 10 anos internadas, antes e após intervenção de arteterapia. Utilizou-se, para esse fim, um esquema quasi-experimental com grupo controle (n=10) e um grupo experimental (n=10). Os resultados mostraram que as intervenções de arteterapia foram eficazes, por promoverem a melhoria das respostas comportamentais de seus participantes. Conclui-se, então, que os hospitais podem ser ambientes estimulantes para a criança, implementando práticas de cuidados para além da doença.

Hospitalization may havenegative effects on childdevelopment and behavior. Thusthe aim of this work was toevaluate the behavior during thehospitalization of 7- to 10-yearold children, before and after arttherapy intervention. It wasproposed a quasi-experimentalplan with a control group (n=10)and a group that was submittedto art therapy intervention(n=10). Results show that theseinterventions were effective inimproving the behavior of thechildren. Hospitals can also bestimulating environments forchildren if they offer them healthcare practices that go beyond thedisease.

La hospitalización puede tenerefectos negativos sobre eldesarrollo y comportamientoinfantil. Así, se tuvo comoobjetivo evaluar, en este trabajo,el comportamiento de niños conedad de 7 a 10 años internados,antes y después de la intervenciónde la arteterapia. Se utilizó, paraeste fin, un esquema cuasiexperimentalcon grupo control (n=10) y un grupo experimental (n=10). Los resultados mostraron que las intervenciones dearteterapia fueron eficaces, porpromover la mejora de lasrespuestas de comportamiento desus participantes. Se concluyó,entonces, que los hospitalespueden ser ambientes estimulantespara el niño, implementandoprácticas de cuidados para más allá de la enfermedad
Descritores: Comportamento Infantil
Criança Hospitalizada
Terapia pela Arte
-Desenvolvimento Infantil
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: BR41.1 - Biblioteca Wanda de Aguiar Horta


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-728842
Autor: Major, Sofia; Seabra-Santos, Maria João.
Título: Preschool and Kindergarten Behavior Scales - Second Edition (PKBS-2): adaptação e estudos psicométricos da versão portuguesa / Preschool and Kindergarten Behavior Scales - Second Edition (PKBS-2): adaptation and psychometric studies of the Portuguese version
Fonte: Psicol. reflex. crit;27(4):689-699, Oct-Dec/2014. tab.
Idioma: pt.
Projeto: Fundação para a Ciência e Tecnologia.
Resumo: Este artigo tem por objetivo apresentar o processo de tradução, adaptação e alguns estudos psicométricos da versão portuguesa das Preschool and Kindergarten Behavior Scales - Second Edition (PKBS-2; Merrell, 2002), uma escala de avaliação com 76 itens na sua versão original, especificamente desenvolvida para avaliar aptidões sociais e problemas de comportamento em crianças pré-escolares. A amostra normativa é composta por 1000 crianças pré-escolares avaliadas por pais e educadores/professores. Foram efetuados estudos de tradução/adaptação e inclusão de outros itens relevantes que, após análises de itens, análise fatorial exploratória e de consistência interna, resultaram numa versão portuguesa com 80 itens. Os resultados da análise fatorial exploratória permitiram identificar três subescalas para a escala de Aptidões Sociais e duas subescalas para a de Problemas de Comportamento. As escalas apresentaram uma boa consistência interna e foram observadas intercorrelações moderadas a elevadas entre as subescalas e o resultado total. Para a estabilidade temporal, os resultados são congruentes com os da versão original, com valores moderados a elevados (r = 0,65 a 0,90). Apesar de algumas limitações apresentadas, fica disponível uma ferramenta útil e válida na avaliação de aptidões sociais e problemas de comportamento das crianças portuguesas pré-escolares.(AU)

This study aims to document the process of translation, adaptation and some psychometric studies of the Portuguese version of the Preschool and Kindergarten Behavior Scales - Second Edition (PKBS-2; Merrell, 2002), a behavior rating scale with 76 items on the original version, specifically developed to assess social skills and problem behaviors in preschool children. The normative sample comprises 1000 preschoolers rated by their parents and teachers. Studies of translation/adaptation and inclusion of other relevant items were done. After item analyses, exploratory factor analysis and internal consistency studies the Portuguese version with 80 items was developed. Exploratory factor analysis studies identified three subscales for the Social Skills Scale and two subscales for the Problem Behaviors Scale. The scales showed good internal consistency, and moderate to high correlations between subscales and the total score were observed. Results from the test-retest study are congruent with results from the original version, with moderate to high values (r = .65 to .90). In spite of the presented limitations, it is made available a useful and valid tool for the assessment of social skills and problem behaviors of preschool Portuguese children. (AU)
Descritores: Tradução
Inquéritos e Questionários
Reprodutibilidade dos Testes
Habilidades Sociais
Comportamento Problema/psicologia
-Portugal
Comportamento Infantil/psicologia
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Criança
Responsável: BR574.2 - Biblioteca


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Texto completo SciELO Brasil
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
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Id: biblio-984851
Autor: Rafihi-Ferreira, Renatha El; Pires, Maria Laura Nogueira; Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos.
Título: Behavioral intervention for sleep problems in childhood: a Brazilian randomized controlled trial
Fonte: Psicol. reflex. crit;32:5, 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESP.
Resumo: Abstract Background: Sleep problems are common in children and can have an effect on behavioral and emotional functioning. Despite the importance of sleep for children's health, there is a lack of studies on this topic in Brazil. The aim of this study was to evaluate the efficacy of behavioral intervention for sleep problems in young children and to investigate the effects on their daytime behavior. Methods: Sixty-two children (ages 1-5; M = 2.3, SD= 1.3) with bedtime problems and night waking were randomized to a parent-based intervention or a wait list control group. After the waiting period, the wait list participants were offered treatment. The intervention was composed of five sessions over 2 months, during which the parents were educated on their child's sleep and received guidance on the establishment of sleeping schedules and routines and on the use of extinction and positive reinforcement techniques. Sleep patterns and behavior problems were assessed with parent-report measures. Sleep patterns were also assessed with actigraphy. Assessments were completed at pre-intervention, post-intervention, 1-month follow-up, and 6-month follow-up. Results: Children who received intervention showed greater baseline to post-treatment improvements in sleep latency, night waking, behavior such as resisting going to bed, the desire to sleep with their parents, and daytime behavior than the control group. These improvements were maintained at follow-up. Conclusions: We concluded that behavioral parent-based intervention is effective in improving the quality of sleep and the diurnal behavior of children. This study provides initial support for use of this protocol in psychology clinics/schools. Brazilian clinical trials registration, RBR-4kxxd5. Retrospectively registered on December 13, 2016.
Descritores: Pais/educação
Terapia Comportamental
Comportamento Infantil/psicologia
Distúrbios do Início e da Manutenção do Sono/psicologia
Limites: Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Adulto
Meia-Idade
Responsável: BR574.2 - Biblioteca


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Id: biblio-979521
Autor: Aristizábal Cataño, Paula; Muñetón Ayala, Mercedes; Tamayo Pineda, Estefanía.
Título: Estudio normativo de la familiaridad subjetiva en niños de segundo grado de Educación Primaria en Medellín (Colombia) / A Normative Study of Subjective Familiarity in Children of the Second Grade of School in Medellin (Colombia)
Fonte: Univ. psychol;17(3):109-119, jul.-set. 2018. tab, graf.
Idioma: es.
Projeto: Comité para el desarrollo de la investigación, de la Universidad de Antioquia.
Resumo: Resumen El objetivo de este estudio, consistió en evaluar la familiaridad subjetiva (FS) de 827 palabras en 187 niños de segundo grado de educación primaria de la ciudad de Medellín. Las palabras, fueron extraídas de diferentes textos escolares y se ajustaron a tres parámetros psicolingüísticos: consistencia ortográfica, estructura silábica y longitud. En la prueba realizada, los niños debían indicar si conocían nada, poco, mucho o muchísimo cada una de las palabras seleccionadas. De acuerdo con esto, se asignó un valor numérico a cada palabra. Un análisis estadístico de las medianas de las palabras, permitió seleccionar 405 palabras con FS alta y 422 palabras con FS baja. Los resultados, muestran que los parámetros psicolingüísticos propuestos se relacionan con la FS.

Abstract The aim of this study was to assess the subjective familiarity of 827 words in 187 second-grade children from the city of Medellín. The words were taken from textbooks and adjusted to three psycholinguistic parameters: orthographic consistency, syllabic structure and length. In these tests, the children had to indicate whether they knew each of the words and according to their responses, a numerical value was assigned. A statistical analysis of the medians allowed the selection of 405 words of high subjective familiarity y 422 words of low subjective familiarity. The results show that the proposed psycholinguistic parameters relate to subjective familiarity.
Descritores: Psicolinguística/métodos
Psicolinguística/estatística & dados numéricos
Comportamento Infantil/psicologia
Responsável: CO185.1 - Biblioteca Alfonso Borrero Cabal, S. J.


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Texto completo SciELO Brasil
Loureiro, Sônia Regina
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Id: biblio-975294
Autor: CILINO, Marina Delduca; SILVA-RODRIGUES, Ana Paula Casagrande; PEREIRA-LIMA, Karina; PIZETA, Fernanda Aguiar; LOUREIRO, Sonia Regina.
Título: Maternal depression: Associations between behavioral problems in school-aged children, organization patterns, adversities, and family environment resources / Depressão materna: associações entre problemas comportamentais de escolares e padrões de organização familiar
Fonte: Estud. Psicol. (Campinas, Online);35(4):399-410, Oct.-Dec. 2018. tab.
Idioma: en.
Projeto: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior; . Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo; . Conselho Nacional de Desenvolvimento Científi co e Tecnológico.
Resumo: The objective of this study was to verify possible associations between family organization patterns, adversities, family environment resources, and behavioral problems "in children of mothers with recurrent depression" (Group 1) compared with "children of mothers without psychiatric disorders" (Group 2). A total of 100 mother-child dyads were divided into two equal groups and were evaluated individually using the following instruments: General questionnaire; Structured Clinical Interview for Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders; Strengths and Difficulties Questionnaire; Escala de Eventos Adversos; Escala de Adversidade Crônica; Inventário de Recursos do Ambiente Familiar; Raven, and an interview about family patterns. When compared to Group 2, Group 1 showed significantly more behavioral problems, adverse events, and chronic adversities and fewer family resources and family organization patterns. Negative and moderate associations were observed between behavioral problems and positive family organization patterns, evidencing the importance of mental health actions aimed at improving these patterns.

Objetivou-se verificar as possíveis associações entre padrões de organização familiar, adversidades e recursos do ambiente familiar e problemas de comportamento de "crianças que convivem com mães com depressão recorrente" (Grupo 1), em comparação às que "convivem com mães sem transtornos psiquiátricos" (Grupo 2). Avaliaram-se individualmente cem díades mãe-criança, distribuídas em dois grupos do mesmo tamanho amostral, por meio dos instrumentos: Questionário Geral; Entrevista Clínica Estruturada para Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais; Questionário de Capacidades e Dificuldades; Escala de Eventos Adversos; Escala de Adversidades Crônicas; Inventário de Recursos do Ambiente Familiar, Raven e Entrevista sobre padrões de organização familiar. Em comparação ao Grupo 2, o Grupo 1 apresentou significativamente mais problemas comportamentais, bem como eventos adversos, adversidades crônicas e menos recursos do ambiente familiar e padrões de organização familiar. Foram detectadas correlações negativas e moderadas entre problemas comportamentais e padrões positivos de organização familiar, evidenciando a relevância de ações em saúde mental que favoreçam o desenvolvimento desses padrões.
Descritores: Criança
Comportamento Infantil
Fatores de Risco
Depressão
Mães
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR27.1 - Biblioteca do Campus II



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