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Id: biblio-1116092
Autor: Silva, Maria Paula Custódio; Belisário, Mariane Santos; Rocha, Nylze Helena Guillarducci; Ruiz, Mariana Torreglosa; Rocha, Jesislei Bonolo do Amaral; Contim, Divanice.
Título: O uso do brinquedo terapêutico na administração por inalação em pré-escolares / Using therapeutic toy for administering by inhalation in pre-schools / El uso de juguete terapéutico para administración por inhalación en preescolares
Fonte: Rev. enferm. UERJ;28:e48443, jan.-dez. 2020.
Idioma: en; pt.
Resumo: Objetivo: comparar o comportamento de pré-escolares durante o uso de administração por inalação, antes e após sessão de Brinquedo Terapêutico. Método: estudo quase-experimental de abordagem quantitativa, com a técnica de observação antes e após a intervenção, realizado por meio de amostra intencional, recrutadas em uma Unidade de Pronto Atendimento no interior de Minas Gerais. Os dados foram analisados por estatística descritiva e inferencial, coletados entre os meses de novembro de 2017 a abril de 2018. Resultados: foram avaliados 25 comportamentos de 99 pré-escolares durante a administração por inalação. Após a sessão, 73,7% estavam com a postura e expressão facial relaxada, 76,8% estavam à vontade, 19,2% interromperam o procedimento e 38,4 % solicitaram a presença da mãe ou acompanhante. Conclusão: o uso do brinquedo, favoreceu maior aceitação e adaptação de pré-escolares submetidos à administração por inalação, evidenciado a importância em implementar essa estratégia em serviços de pronto atendimento pediátrico.

Objective: to compare the behavior of preschoolers during inhalation therapy, before and after a Therapeutic Play session. Method: quasi-experimental, quantitative study using pre- and post-intervention observation with an intentional sample recruited at an Emergency Care Unit in Minas Gerais. Data were collected from November 2017 to April 2018 and analyzed by descriptive and inferential statistics. Results: twenty-five behaviors of 99 preschoolers were evaluated during inhalation administration. After the session, 73.7% were relaxed in posture and facial expression, 76.8% were comfortable, 19.2% interrupted the procedure, and 38.4% requested the mother or companion to be present. Conclusion: the use of toys favored greater acceptance and adaptation by preschoolers undergoing inhalation therapy, evidencing the importance of implementing this strategy in pediatric emergency services.

Objetivo: comparar el comportamiento de los preescolares durante la terapia de inhalación, antes y después de una sesión de Juego Terapéutico. Método: estudio cuantitativo cuasi-experimental utilizando observación previa y posterior a la intervención con una muestra intencional reclutada en una Unidad de Atención de Emergencia en Minas Gerais. Los datos se recopilaron de noviembre de 2017 a abril de 2018 y se analizaron mediante estadísticas descriptivas e inferenciales. Resultados: se evaluaron veinticinco comportamientos de 99 niños en edad preescolar durante la administración por inhalación. Después de la sesión, el 73.7% se relajó en la postura y la expresión facial, el 76.8% se sintió cómodo, el 19.2% interrumpió el procedimiento y el 38.4% solicitó que la madre o la acompañante estuvieran presentes. Conclusión: el uso de juguetes favoreció una mayor aceptación y adaptación por parte de los preescolares sometidos a terapia de inhalación, lo que evidencia la importancia de implementar esta estrategia en los servicios de emergencia pediátricos.
Descritores: Jogos e Brinquedos/psicologia
Administração por Inalação
Comportamento Infantil/psicologia
-Técnicas de Observação do Comportamento
Relações Enfermeiro-Paciente
Cuidados de Enfermagem/métodos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Responsável: BR1366.1 - Biblioteca Biomédica B - CB/B (Odontologia e Enfermagem)


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Alves, Nelson Torro
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Id: biblio-1282760
Autor: Medeiros, Wandersonia Moreira Brito; Alves, Nelson Torro; Minervino, Carla Alexandra da Silva Moita; Ferreira, Cynthia Diógenes; Calvo, Bernardino Fernández.
Título: Personalidade de insensibilidade e afetividade restrita em crianças vítimas de bullying / Callous-unemotional personality in children bullying victims / Personalidad de la insensibilidad y afectividad restringida en niños víctimas de bullying
Fonte: Psico (Porto Alegre);52(1):34962, 2021.
Idioma: pt.
Resumo: A personalidade com insensibilidade e afetividade restrita (Callous-Unemotional personality) é bem investigada nos agressores de bullying, porém pouco se sabe sobre essa característica nas vítimas. O presente estudo objetivou avaliar a personalidade de insensibilidade e afetividade restrita em crianças que vivenciaram situações de bullying. Participaram da pesquisa 60 crianças do 6.º ano escolar divididas em grupos de agressores (n=15), vítimas (n=15), vítimas-agressores (n=15), e grupo controle (n=15). Foram aplicadas escalas de personalidade e de comportamento. Os resultados apontaram que as vítimas demonstraram um nível mais baixo de personalidade com insensibilidade e afetividade restrita se comparado aos outros grupos, apresentando também maior nível de comportamento pró-social. Torna-se, então, necessário investigar se níveis mais baixos deste traço de personalidade estão associados a maior passividade nas vítimas e, consequentemente, a uma maior probabilidade de serem alvo de bullying.

The Callous-Unemotional personality it is well examined among bullying aggressors, however little is known regarding this characteristic in victims. The present study aimed to investigate the insensibility and coldness in children living under bullying circumstances. Sixty children of the 6° school grade took part in the study, divided in groups of aggressors (n=15), victims (n=15), bully-victims (n=15), and a control group (n=15). Personality and behavior assessment scales were applied. Results revealed that victims showed a lower level of Callous-Unemotional personality compared to other groups, and also presented a higher level of pro-social behavior. It turns necessary to investigate if lower levels of those personality traits are associated to a higher passivity in victims and, consequently, to a greater probability of being target of bullying.

La personalidad con insensibilidad y afectividad restringida (Callous-Unemotional Personality) está bien investigada en agresores de bullying, pero poco se sabe sobre este rasgo en las víctimas. El presente estudio tuvo como objetivo evaluar la personalidad de insensibilidad y afectividad restringida en niños que experimentaron situaciones de bullying. Participaran de la investigación 60 niños del 6º año escolar divididos en grupos de agresores (n = 15), víctimas (n = 15), víctimas-agresores (n = 15) y grupo controle (n = 15). Se aplicaron escalas de personalidad y conducta. Los resultados mostraron que las víctimas mostraron un menor nivel de personalidad con insensibilidad y afectividad restringida en comparación con los otros grupos, además de presentar un mayor nivel de conducta prosocial. Entonces se hace necesario investigar si los niveles más bajos de este rasgo de personalidad están asociados con una mayor pasividad en las víctimas y, en consecuencia, a una mayor probabilidad de ser acosado.
Descritores: Comportamento Infantil
Bullying
-Emoções
Empatia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: BR1323.1 - Biblioteca Central Irmão José Otão


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Id: biblio-1282982
Autor: Gómez López, Oscar Armando(edt); García Guzmán, Alicia Margarita(edt); Santos Anaya, Stefany María(edt); Fuentes Caballero, Mirna Tatiana(edt); Olmedo Menjívar, Milena Elizabeth(edt); Arias Comayagua, Karen Lisseth(edt).
Título: Rehabilitación protésica en odontopediatría y sus efectos en la modificación conductual de un niño / Prosthetic rehabilitation in pediatric dentistry and its effects on the behavioral modification of a child
Fonte: Alerta (San Salvador);4(3):125-119, jul. 29, 2021. ilus.
Idioma: es.
Resumo: La caries de la temprana infancia puede afectar severamente la dentición primaria que requiere tratamientos complejos y en ocasiones la extracción del diente afectado. Se presenta informe de caso sobre la rehabilitación dental integral de un paciente de 6 años, la evolución de su comportamiento y la mejora en su calidad de vida, autoestima e interacción social. El plan de tratamiento incluyó una fase de adaptación a la consulta odontológica, eliminación de caries, restauración dental, exodoncias y elaboración de dos prótesis removibles. Al inicio del tratamiento presentó temor y rechazo al tratamiento, pero con el avance del proceso rehabilitador odontológico y la evidencia de los resultados, el comportamiento del niño fue de aceptación y colaboración. Su evolución positiva de comportamiento se presentó también en sus relaciones sociales, aumentó la interacción con otras personas y su participación en juegos con otros niños. La rehabilitación protésica contribuyó a recuperar las funciones de masticación y fonación. La renovación de la estética dental produjo un significativo cambio de conducta, mejora en su autoestima con un impacto psicológico positivo en su calidad de vida

Early childhood caries can severely affect the primary dentition requiring complex treatments and sometimes the extraction of the affected tooth. A case report is presented on the comprehensive dental rehabilitation of a 6-year-old patient, the evolution of his behavior and the improvement in his quality of life, self-esteem and social interaction. The treatment plan included a phase of adaptation to the dental consultation, elimination of cavities, dental restoration, extractions and elaboration of two removable prostheses. At the beginning of the treatment, he presented fear and rejection of the treatment, but with the progress of the dental rehabilitation process and the evidence of the results, the child's behavior was one of acceptance and collaboration. Their positive behavior evolution was also present in their social relationships, increased interaction with other people and their participation in games with other children. Prosthetic rehabilitation contributed to recovering the functions of chewing and phonation. The renovation of dental aesthetics produced a significant change in behavior, an improvement in their self-esteem with a positive psychological impact on their quality of life
Descritores: Comportamento Infantil
Odontopediatria
-Prostodontia
Reabilitação Bucal
Limites: Criança
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: SV2 - Departamento de Gobernanza y Gestión del Conocimiento


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-903487
Autor: Poton, Wanêssa Lacerda; Soares, Ana Luiza Gonçalves; Oliveira, Elizabete Regina Araújo de; Gonçalves, Helen.
Título: Breastfeeding and behavior disorders among children and adolescents: a systematic review
Fonte: Rev. saúde pública (Online);52:9, 2018. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: CAPES.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE This systematic review study aimed to assess the evidence available for the association between breastfeeding and behavior disorders in childhood and adolescence. METHODS The search was carried out in the PubMed, Lilacs, and PsycINFO databases up to December 2016. Inclusion criteria were as follows: prospective, retrospective and cross-sectional studies assessing the association between breastfeeding and behavior disorders in childhood or adolescence, using psychometric tests, carried out in humans and published in Portuguese, English, or Spanish. The search was performed in several stages by two independent researchers using pre-established criteria. RESULTS Eighteen studies met the inclusion criteria. Breastfeeding for a period equal to or higher than three or four months seemed to be inversely associated with total behavior and conduct disorders in childhood; however, the association remains unclear for other behavior disorders. Only four studies assessed behavior disorders in adolescence, and when an association was found, it was likely to be positive. The duration of breastfeeding seemed to be more important than the exclusive or non-exclusive pattern of breastfeeding. CONCLUSIONS Breastfed children for at least three to four months had fewer total behavior and conduct disorders in childhood. Further studies are needed to better understand this association, particularly in adolescence and involving other behavioral profiles.
Descritores: Aleitamento Materno/estatística & dados numéricos
Transtornos Mentais/prevenção & controle
-Comportamento Infantil
Comportamento do Adolescente
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Revisão
Revisão Sistemática
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-645506
Autor: Rustoyburu, Cecilia.
Título: Infancia, hormonas y género: un análisis histórico de los discursos de la biotipología en Argentina en los años 1930 / Infância, hormônios e gênero: uma análise histórica dos discursos da biotipologia na Argentina nos anos 1930 / Childhood, hormones and gender: a historical analysis of bio-typological Discourses in 1930's Argentina
Fonte: Sex., salud soc. (Rio J.);(11):9-36, ago. 2012.
Idioma: es.
Resumo: Este artículo analiza saberes europeos y norteamericanos sobre hormonas que circularon en el ámbito de la biotipología argentina en la década de 1930, focalizando en una serie de artículos publicados en los Anales de Biotipología, Eugenesia y Medicina Social y en una historia clínica presentada en los Archivos Argentinos de Pediatría. El texto se centra en los tratamientos con niños y niñas pues permiten profundizar acerca de cómo se intervenía en la construcción de la diferencia sexual desde el campo médico-científico, y cómo determinadas concepciones sociales sobre los comportamientos de género mediaban prácticas biomédicas.

Este artigo analisa saberes europeus e norte-americanos sobre hormônios que circularam no âmbito da biotipologia argentina na década de 1930, focalizando uma série de artigos publicados nos Anales de Biotipología, Eugenesia y Medicina Social e em uma história clínica apresentada nos Archivos Argentinos de Pediatría. O texto se centra nos tratamentos com meninos e meninas, pois isto permite aprofundar a respeito de como se intervinha na construção da diferença sexual do campo médico-científico, e como certas concepções sociais sobre os comportamentos de gênero mediavam práticas biomédicas.

This article addresses European and North American hormone theories and the way those were received in the field of Argentine bio-typology in the 1930's. It surveys a series of articles published in the journal Anales de Biotipología [Annals of Bio-typology], and one medical case history presented in Archivos Argentinos de Pediatría [Argentine Pediatrics Archive]. Focus is placed on girls' and boys' treatment, to inquire into the ways the medical-scientific field intervened in the construction of sexual difference, and on how certain social conceptions of gender mediated bio-medical practice.
Descritores: Hormônios Esteroides Gonadais
Biotipologia
Caracteres Sexuais
Sexualidade
Endocrinologia
Identidade de Gênero
-Argentina
Comportamento Infantil
Normas de Gênero
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-1101860
Autor: Ribeiro, Evelyn Helena Corgosinho; Guerra, Paulo Henrique; Oliveira, Ana Carolina de; Silva, Kelly Samara da; Santos, Priscila; Santos, Rute; Okely, Anthony; Florindo, Alex Antonio.
Título: Latin American interventions in children and adolescents' sedentary behavior: a systematic review
Fonte: Rev. saúde pública (Online);54:59, 2020. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Brazilian National Council for Scientific and Technological Development.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To identify and evaluate the effects of community-based interventions on the sedentary behavior (SB) of Latin American children and adolescents. METHODS A systematic review on community-based trials to reduce and/or control SB in Latin American countries (Prospero: CRD42017072157). Five databases (PubMed, Web of Science, Scopus, SciELO and Lilacs) and a reference lists were searched. RESULTS Ten intervention studies met the eligibility criteria and composed the descriptive synthesis. These studies were conducted in Brazil (n=5), Mexico (n=3), Ecuador (n=1) and Colombia (n=1). Most interventions were implemented in schools (n=8) by educational components, such as meetings, lessons, and seminars, on health-related subjects (n=6). Only two studies adopted specific strategies to reduce/control SB; others focused on increasing physical activity and/or improving diet. Only one study used an accelerometer to measure SB. Seven studies investigated recreational screen time. Eight studies showed statistically significant effects on SB reduction (80%). CONCLUSIONS Latin America community-based interventions reduced children and adolescents' SB. Further studies should: define SB as a primary outcome and implement strategies to reduce such behaviour; focus in different SBs and settings, other than recreational screen time or at-home sitting time; and use objective tools together with questionnaires to measure sedentary behaviour in.
Descritores: Comportamento Infantil
Comportamento do Adolescente
Comportamento Sedentário
Promoção da Saúde/métodos
-Fatores de Tempo
Avaliação de Programas e Projetos de Saúde
Ensaios Clínicos como Assunto
América Latina
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Revisão Sistemática
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1056881
Autor: Cademartori, Mariana Gonzalez; Rosa, Denise Paiva da; Brancher, Letícia Coutinho; Costa, Vanessa Polina Pereira; Goettems, Marília Leão.
Título: Association of Dental Anxiety with Psychosocial Characteristics among Children Aged 7-13 Years
Fonte: Pesqui. bras. odontopediatria clín. integr;20:e4635, 2020. tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Objective: To identify psychosocial characteristics associated with dental anxiety in children aged 7-13 years in the dental setting. Material and Methods: This cross-sectional study was conducted with children aged 7-13 years attended at the Dentistry School of Pelotas, Brazil. Data collection was based on a questionnaire administered to mothers and children, and the behavior of children during dental treatment was evaluated using the Frankl' Scale. Data were analyzed using Chi-square and Fisher's exact tests in order to analyze the association between independent variables and dental anxiety. The effect of variables on the outcome was assessed by the Poisson regression model with robust variance (Prevalence Ratio; 95% Confidence interval). Results: A total of 187 children were included. Dental anxiety prevalence was 40.11%. After adjustments, younger children (p=0.046), only child (p=0.019), and children with negative previous dental experience (p=0.046) showed higher dental anxiety prevalence. Children with uncooperative behavior in previous (p=0.033) and current (p≤0.001) dental appointments showed higher dental anxiety prevalence. Conclusion: In this sample of children treated at a dentistry school, a report of dental anxiety was associated with age, birth order, previous dental experience and behavior in dental settings.
Descritores: Ajustamento Social
Criança
Comportamento Infantil/psicologia
Ansiedade ao Tratamento Odontológico
Mães
-Brasil/epidemiologia
Distribuição de Qui-Quadrado
Intervalos de Confiança
Estudos Transversais/métodos
Inquéritos e Questionários
Estatísticas não Paramétricas
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: BR1264.1 - Biblioteca Setorial Prof Alberto M Campos


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1101290
Autor: Oliveira, Marcia de Freitas; Stein, Carlos Efrain; Schrör, Fernanda Cristine Leber; Keske, Wilian Ricardo.
Título: Evaluation of Child Anxiety Prior to Dental Care by Means of Modified Venham Picture Test, RMS Pictorial Scale and Facial Image Scale Tests
Fonte: Pesqui. bras. odontopediatria clín. integr;20:e5068, 2020. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Objective: To evaluate child anxiety prior to dental care; to compare the results obtained by applying different anxiety tests and to assess whether anxiety is related to age or gender, and to identify which test children find to be more attractive and easier to understand. Material and Methods: The research was performed with 30 children of both genders and age group of 4-9 years distributed into Group 1 = children aged 4, 5 and 6 years and Group 2 = children aged 7, 8 and 9 years. Modified Venham Picture Test (VPT), RMS Pictorial Scale (RMS-PS) and Facial Image Scale (FIS) were the anxiety evaluation tests used. For statistical analysis, the Shapiro Wilk Normality test, Spearman correlation and the Independent Proportions test were used. Results: Modified VPT identified 70% anxiety-free children, RMS-PS 90%, and FIS 87%. RMS-PS and FIS scores had moderate correlation (51%). Regarding age groups, no significant difference was found between proportions of group 1 and group 2. According to gender, in 11 girls, the modified VPT test identified 3 (27%) with some anxiety degree; RMS-PS test identified 1 (9%) and FIS test 2 (18%). In 19 boys, modified VPT test identified 6 (32%) with some anxiety degree; RMS-PS test identified 2 (11%) and the FIS test 2 (11%). The test that was the easiest to understand was the modified VPT (54%) and regarding attractiveness, modified VPT and RMS-PS presented similar results, 40% each. Conclusion: All three tests were able to identify anxiety prior to dental care. The evaluation of results showed that the more the children could identify themselves with the test, the more they found it to be easy and attractive.
Descritores: Criança
Comportamento Infantil/psicologia
Ansiedade ao Tratamento Odontológico/etiologia
Odontopediatria
-Escala de Ansiedade Frente a Teste
Brasil/epidemiologia
Estatísticas não Paramétricas
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Criança
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Estudo de Avaliação
Responsável: BR1264.1 - Biblioteca Setorial Prof Alberto M Campos


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Texto completo SciELO Chile
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Id: biblio-1092803
Autor: Merino-Soto, César; Angulo-Ramos, Marisol.
Título: Tamaño del efecto entre coeficientes alfa: comentarios al estudio sobre la confiabilidad del Child Behavior Checklist 1. 5-5, CBCL/1.5-5 / Effect size between alpha coefficients: comments to study of Child Behavior Checklist 1. 5-5, CBCL/1.5-5
Fonte: Rev. chil. pediatr;91(1):162-163, feb. 2020. tab.
Idioma: es.
Descritores: Transtornos do Comportamento Infantil
Lista de Checagem
-Escalas de Graduação Psiquiátrica
Comportamento Infantil
Limites: Humanos
Criança
Tipo de Publ: Comentário
Carta
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1253296
Autor: Roncancio-Moreno, Mónica; Bermúdez Jaimes, Milton E; Uchoa Branco, Angela.
Título: El desarrollo del sí mismo en la infancia: Contribuciones teóricas y metodológicas desde la teoría del self dialógico (TSD) y la psicología semiótico-cultural / Self Development in Childhood: Theoretical and Methodological Contributions from Dialogical Self Theory (TSD) and Semiotic-Cultural Psychology
Fonte: Rev. iberoam. psicol. (En línea);12(1):77-88, 2019. graf, ilus.
Idioma: es.
Resumo: Este artículo tiene como propósito presentar una aproximación teórica y metodológica para el estudio del desarrollo del sí mismo en la niñez. Tomando como punto de partida la Teoría del Self Dialógico (TSD) y el abordaje de la Psicología Semiótico-Cultural, se propone el concepto de Posicionamiento Dinámico de Sí (PDS). Se plantea que el niño tiene un papel activo en la construcción de sus procesos de desarrollo. Metodológicamente, se propone indagar por las construcciones de indicadores del desarrollo del sí mismo a partir de observaciones en las interacciones y de las construcciones narrativas de niños y de sus otros significativos. Finalmente se sugiere que futuras investigaciones que se enfoquen en el estudio del sí mismo deben centrarse en darle una voz al niño y recuperar el carácter dinámico y dialógico del desarrollo

The purpose of this article is to present a theoretical and methodological approach to the study of the development of the self in childhood. Taking as starting point the Theory of the Dialogic Self (TSD) and the approach of the Semiotic-Cultural Psychology, the concept of Dynamic Positioning of Yes (PDS) is proposed. It is stated that the child has an active role in the construction of their development processes. Methodologically, it is proposed to investigate the constructions of indicators of the development of the self from observations in the interactions and narrative constructions of children and their significant others. Finally, it is suggested that future research focusing on the study of the self should focus on giving a voice to the child and recover the dynamic and dialogical character of the development
Descritores: Pesquisa
Voz
Comportamento Infantil
Desenvolvimento Infantil
-Papel (figurativo)
Caráter
Limites: Humanos
Responsável: CO666.1



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