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Id: biblio-1049994
Autor: Gonzaga, Paula Rita Bacellar; Mayorga, Claudia.
Título: Violências e Instituição Maternidade: uma Reflexão Feminista Decolonial / Violence and the Institution of Motherhood: a Decolonial Feminist Reflection / Violencias y la Institución Maternidad: una Reflexión Feminista Decolonial
Fonte: Psicol. ciênc. prof;39(2,n.esp):59-73, ago.-nov. 2019.
Idioma: pt.
Resumo: A sociedade brasileira possui um histórico marcado por violências e autoritarismos. A história colonial que funda a ideia de Brasil se consolida com a noção de identidade nacional baseada em aspectos racistas, sexistas e heteronormativos. Essas violências têm sido denunciadas e visibilizadas a partir de um olhar focado na dimensão pública e macroestrutural da sociedade e as microviolências ou a dimensão da vida privada nem sempre são compreendidas como fundamentais para a reprodução dessas violências. A ideia cunhada pelas feministas dos anos 1970 de que o pessoal é político busca romper com essa divisão e reconhece que a vida privada e os aspectos que historicamente foram associados a ela, são locus fundamental para compreender como as distintas violências e sistemas de poder se entrecruzam e produzem experiências que exigem dos analistas sociais, dos atores das políticas públicas e dos sujeitos um olhar crítico fundamentado e interseccional. A proposta deste ensaio é problematizar a instituição da maternidade como um aparato patriarcal, colonial, capitalista e racista de controle e reclusão das mulheres a partir de duas construções religiosas sobre a maternidade: a primeira versão da oração Ave Maria e um itan da tradição oral iorubá sobre Oxum, orixá da fecundidade e protetora das mulheres grávidas...(AU)

Brazilian society has a history marked by violence and authoritarianism. The colonial history that founds the idea of Brazil is consolidated with the notion of national identity based on racist, sexist and heteronormative aspects. These expressions of violence have been denounced and viewed from a perspective focused on the public and macro-structural dimension of society, and the expressions of micro-violence or the dimension of private life are not always understood as fundamental for the reproduction of these expressions of violence. The 1970s feminist idea that "the personal sphere" is political, seeks to break away from this division and recognizes that private life and the aspects that have historically been associated with it are a central locus for understanding how distinct violence and power systems intersect and produce experiences that require a critical and intersectional critical look from social analysts, public policy actors, and individuals. The proposal of this essay is to problematize the institution of motherhood as a patriarchal, colonial, capitalist and racist apparatus of control and reclusion of women from two religious constructions on motherhood: the first version of the Hail Mary prayer and an itan of the Yoruba oral tradition on Oxum, orixá of the fecundity and protector of the pregnant women...(AU)

La sociedad brasileña tiene una historia marcada por la violencia y el autoritarismo. La historia colonial que subyace a la idea de Brasil se consolida con la noción de identidad nacional basada en aspectos racistas, sexistas y heteronormativos. Esta violencia se ha denunciado y se ha hecho visible a través de un enfoque en la dimensión pública y macro estructural de la sociedad, y la micro violencia o la dimensión de la vida privada no siempre se entienden como fundamentales para la reproducción de esta violencia. La idea acuñada por las feministas de la década de 1970 de que lo personal es político busca romper esta brecha y reconoce que la vida privada y los aspectos que históricamente se han asociado con ella son un lugar fundamental para comprender cómo se cruzan los distintos sistemas de violencia y poder y producen experiencias que requieren que los analistas sociales, los actores de políticas públicas y los sujetos tengan un ojo crítico fundamentado e interseccional. El propósito de este ensayo es problematizar la institución de la maternidad como un aparato de control y aislamiento patriarcal, colonial, capitalista y racista de las mujeres desde dos construcciones religiosas sobre la maternidad: la primera versión de la oración Ave María y un itan de la tradición oral yoruba. sobre Oxum, orixá de fertilidad y protectora de las mujeres embarazadas...(AU)
Descritores: Autoritarismo
Violência
Poder Familiar
Feminismo
Violência contra a Mulher
Sexismo
FREE ASSOCIATIONABDOMEN, ACUTE
-Política Pública
Gravidez
Colonialismo
Capitalismo
Racismo
Limites: Seres Humanos
Feminino
Gravidez
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: BR1552.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-975617
Autor: Chitguppi, Chandala; Brar, Tripti.
Título: Do Otolaryngology Patients Show Gender Preference When Choosing a Surgeon? — A Quantitative and Qualitative Analysis
Fonte: Int. arch. otorhinolaryngol. (Impr.);22(4):404-407, Oct.-Dec. 2018. tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Introduction Otorhinolaryngology has always been considered a gender-neutral specialty, whereas in several other specialties, such as obstetrics, gynecology and urology, gender preference has been consistently shown by patients when choosing their treating surgeon. To date, no study has been performed to analyze whether this practice of gender preference is prevalent in otorhinolaryngology patients too. Objectives To identify if gender preference exists in the field of otorhinolaryngology, specifically in its four subspecialties, namely otology, pediatric otolaryngology, laryngology and head and neck surgery. Methods Patients attending our outpatient department were asked to complete a preformed proforma. The pro forma consisted of two parts, demographic details of the subjects and gender preference in the following subspecialties: otology, pediatric otolaryngology, laryngology and head and neck oncosurgery. Results A total of 1,112 subjects took part in the study, out of which 1,089 subjects were included in the final analysis. Female gender preference was highest in the field of pediatric otolaryngology, while male preference was highest for head and neck oncosurgery. Conclusion Though otorhinolaryngology and head and neck surgery has been considered a gender-neutral field, subspecialties of this field show considerable gender preference.
Descritores: Procedimentos Cirúrgicos Otorrinolaringológicos
Preferência do Paciente/estatística & dados numéricos
Sexismo
-Otolaringologia
Otorrinolaringopatias/cirurgia
Assistência Centrada no Paciente
Cirurgiões
Índia
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Meia-Idade
Idoso
Responsável: BR66.1 - Divisão de Biblioteca e Documentação


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Id: biblio-975070
Autor: Soledad Salas, Manuela.
Título: Estereotipos de género ocultos en el aprendizaje de los estudiantes de Medicina: un análisis necesario / Gender stereotypes hidden in the learning of medical students: a necessary analysis
Fonte: Edumecentro;10(4):20-36, oct.-dic. 2018. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Fundamento: algunos modelos educativos están basados en supuestos androcéntricos que invisibilizan a las mujeres. Suele existir un currículo oculto de género donde implícitamente se perpetúan valores, conceptos, relaciones de poder, roles y creencias sexistas que refuerzan la discriminación hacia las féminas. Objetivo: identificar los estereotipos de género en los textos que contienen problemas elaborados empleando la metodología Aprendizaje Basado en Problemas, con que se forman los estudiantes durante el ciclo inicial de la carrera de Medicina de la Universidad Nacional del Sur. Métodos: se realizó un estudio descriptivo de tipo cualitativo. Se trabajó con la totalidad de los textos elaborados con la citada metodología en las trece (13) unidades correspondientes al ciclo inicial de la carrera, del ciclo lectivo 2017. Para ello se utilizó como método teórico: análisis crítico del discurso y como método empírico: análisis documental. Resultados: algunos de los problemas elaborados reproducen estereotipos de género coincidentes con los roles sociales asignados a la mujer, relacionándolas con las tareas hogareñas y como madre y cuidadora. Entre los hombres se refuerzan los asociados con su fortaleza masculina, su capacidad para revertir la situación económica como proveedor de su familia y su resistencia ante el dolor. Conclusiones: la ausencia de objetivos sobre género suscita que estos temas no sean discutidos en forma planificada. Esta distinción genérica naturaliza las desigualdades y aleja sus análisis del enfoque social que les corresponde, al mismo tiempo que repercute en una inadecuada concepción de su tratamiento en la educación médica al afirmarlos como estereotipos sociales.

Background: some educational models are based on androcentric assumptions that make women invisible. There is usually a hidden gender curriculum where values, concepts, power relations, roles and sexist beliefs are implicitly perpetuated that reinforce discrimination against females. Objective: to identify gender stereotypes in texts that contain problems elaborated using the Problem Based Learning methodology, with which students are trained during the initial cycle of the Medicine Degree at the Universidad Nacional del Sur. Methods: a qualitative descriptive study was carried out. We worked with all the texts prepared with the aforementioned methodology in the thirteen (13) units corresponding to the initial cycle of the degree, of the 2017 school year. For this, the following theoretical method was used: critical discourse analysis and empirical method: documentary analysis Results: some of the problems elaborated reproduce gender stereotypes coinciding with the social roles assigned to women, relating them to household chores and as a mother and caregiver. Among men are reinforced those associated with their male strength, their ability to reverse the economic situation as a provider of the family and their resistance to pain. Conclusions: the absence of objectives on gender causes that these issues are not discussed in a planned manner. This generic distinction naturalizes inequalities and moves their analysis away from the social focus that corresponds to them, at the same time that it has an inadequate conception of their treatment in medical education when affirming them as social stereotypes.
Descritores: Aprendizagem Baseada em Problemas
Equidade em Saúde
Educação Médica
Gênero e Saúde
Sexismo
Identidade de Gênero
Responsável: CU425.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Villa Clara


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Id: lil-776195
Autor: Silva, Glauber Weder dos Santos; Sena, Romeika Carla Ferreira de; Cassiano, Alexandra do Nascimento; Sobreira, Maura Vanessa Silva; Miranda, Francisco Arnoldo Nunes de.
Título: Diversidade sexual e homofobia: o conhecimento de enfermeiros da estratégia saúde da família / La diversidad sexual y la homofobia: conocimiento de las enfermeras de la estrategia de salud de la familia / Sexual diversity and homophobia: knowledge of nurses from the family health strategy
Fonte: Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online);8(1):3725-3739, jan.-mar. 2016.
Idioma: en; pt.
Resumo: Objective: this study aims to analyzing the knowledge of nurses from the Family Health Strategy in relation to sexual diversity and homophobia. Method: this is an exploratory, qualitative research conducted with 12 nurses. We used a semi-structured interview and for analysis, Technical Analysis Speech Eni Orlandi, making analogy with the results with metaphor. This study had the project approved by the Research Ethics Committee, CAAE 0031.0.428.000-11. Results: the nurses have reported sexual diversity as sexual orientation system and biological sex. About homophobia, they attributed coherent meanings. However, having regard to the expression of "implicit homophobia" or "symbolic". Conclusion: it is urgent to promote health through the recognition of social determinants; therefore, the experience and the approach with existing sexual multiplicity in the area limited to nurses can be presented as a way of addressing the issues related to sexual diversity.

Objetivo: objetiva-se analisar o conhecimento de enfermeiros da Estratégia Saúde da Família no tocante à diversidade sexual e à homofobia. Método: investigação exploratória, qualitativa, com 12 enfermeiros. Utilizou-se a entrevista semiestruturada e para a análise, a Técnica de Análise de Discurso de Eni Orlandi,fazendo analogia dos resultados com a metáfora. Este estudo teve aprovado o projeto pelo Comitê de Ética em Pesquisa, C.A.A.E. nº 0031.0.428.000-11. Resultados: os enfermeiros relatam a diversidade sexual como sistema de orientação sexual e sexo biológico. Sobre homofobia, atribuíram significados coerentes. N oentanto, atenta-se para a expressão da “homofobia implícita” ou “simbólica”. Conclusão: faz-se urgente a promoção da saúde através do reconhecimento das determinantes sociais, pois, a vivência e a aproximação com a multiplicidade sexual existente na área de adstrição de enfermeiros pode ser apresentada como forma de enfrentamento às questões relativas à diversidade sexual.

Objetivo: evaluar el conocimiento de las enfermeras de la Estrategia Salud de la Familia en relación a la diversidad sexual y la homofobia. Método: un estudio exploratorio, cualitativo realizado con 12 enfermeras. Se utilizó la entrevista semi-estructurada y para el análisis, la Técnica de Análisis del Discurso de Eni Orlandi, haciendo analogía de los resultados con la metáfora. Este estudio tuvo el proyecto aprobado por el Comité de Ética en Investigación, C.A.A.E. 0031.0.428.000-11. Resultados: las enfermeras tienen reportado la diversidad sexual como sistema de orientación sexual y el sexo biológico. Acerca de la homofobia, se atribuye significados coherentes. Sin embargo, teniendo en cuenta la expresión de “homofobia implícita" o"simbólica". Conclusión: es urgente promover la salud a través del reconocimiento de los determinantes sociales, por lo tanto, la experiencia y el enfoque con la multiplicidad sexual existente en el área de limitación de enfermeros puede ser presentada como una forma de abordar los temas de la diversidad sexual.
Descritores: Comportamento Sexual
Estratégia Saúde da Família
Homofobia
Identidade de Gênero
Sexismo
Sexualidade
-Brasil
Preconceito
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1208.1 - BSEN - Biblioteca Setorial de Enfermagem e Nutrição


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Id: biblio-1048276
Autor: Jaeger, Angelita Alice; Venturini, Ivana Vedoin; Oliveira, Myllena Camargo de; Valdívia-Moral, Pedro; Silva, Paula.
Título: Formação profissional em educação física: homofobia, heterossexismo e as possibilidades de mudanças na percepção dos(as) estudantes / Professional formation in physical education: homophobia, heterosexism and the possibilities of chances in student's perception / Formación profesional en educación física: homofobia, heteroseximos y las posibilidades de cambio en la percepción de los estudiantes
Fonte: Movimento (Porto Alegre);25(1):e25040, jan.- dez. 2019.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivamos conhecer a percepção de estudantes de Educação Física acerca de comportamentos e comentários homofóbicos e heterossexistas presentes na formação profissional, identificando sugestões para torná-la mais receptiva à diversidade de sujeitos. Esta pesquisa mista contou, primeiramente, com 260 estudantes que responderam um questionário que foi analisado a partir da frequência de respostas. Na segunda etapa participaram 19, divididos em 3 grupos focais, cujo conteúdo foi transcrito e submetido a análise de conteúdo com auxílio do software QSRNVivo. Os resultados apontam que é forte a incidência de comportamentos e comentários homofóbicos e heterossexistas entre estudantes, ocorrendo sobretudo entre os homens. Afirmam que os(as) docentes reforçam ou silenciam diante dessas condutas e pouco colaboram para criar um ambiente seguro e livre de preconceitos. Para alterar esse cenário, é necessário cultivar o respeito, problematizar o currículo heteronormativo e oportunizar diferentes ações que envolvam a comunidade acadêmica

This study aimed to know the perceptions of physical education students concerning homophobic and heterosexist comments and behaviours in professional education. Also, we identified suggestions to make professional education more suitable to the diversity of subjects. This mixed research was divided into two steps. Firstly, 260 students filled a questionnaire and a descriptive statistical analysis was conducted on the results. Subsequently, 19 students participated in three focal groups. Then, the data was transcribed and the information processed using the software (QSRNVivo). Finally, a content analysis was carried out. A strong incidence of homophobic and heterosexist comments and behaviours is seen, frequently among male subjects. Furthermore, the results show that when confronted teachers were voiceless or reinforced the behaviour, consequently not collaborating to a secure and prejudice-free environment. To change this scenario, it is necessary to cultivate respect, problematize the heteronormative curriculum and opportunize different actions involving the academic community

Este estúdio objetivó conocer la percepción de los estudiantes de Educación Física sobre los comportamientos y comentarios homofóbicos y heterosexistas que se encuentran presentes en la formación profesional, identificando las propuestas para cambiarla más receptiva hacia la diversidad de personas. Esta investigación mixta contó, primeramente, con 260 estudiantes que respondieron un cuestionario que fue analizado mediante frecuencias. En la segunda etapa, 19 alumnos que fueron divididos en 3 grupos focales, cuyos datos fueron transcritos y sometidos a análisis de contenido mediante la ayuda de un software (QSRNVivo). Los resultados apuntan una fuerte incidencia de comportamientos y comentarios homofóbicos y heterosexistas entre estudiantes, principalmente entre los hombres. Afirman que los docentes refuerzan o silencian estas conductas y además colaboran poco para crear un ambiente libre de prejuicios. Para cambiar esta situación, es necesario trabajar el respeto, cuestionar el currículo heteronormativo y fomentar diferentes acciones que involucren a la comunidad académica
Descritores: Educação Física e Treinamento
Homofobia
Sexismo
-Educação Superior
Capacitação Profissional
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: BR553.1 - Biblioteca Edgar Sperb


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Id: biblio-1001886
Autor: Pérez Obregón, Blanca Rosa; Rodríguez Niebla, Katia Liset; Sáez Ferrán, Luisa María; Alcántara Paisán, Francisca de la Caridad; Castillo Alabalat, Mario Luis; Guevara Couto, María del Carmen.
Título: Actitudes no homofóbicas en estudiantes villaclareños de ciencias médicas: respeto a la dignidad humana / Non-homophobic attitudes in students from the medical sciences of Villa Clara: respect for human dignity
Fonte: Edumecentro;11(2):64-83, abr.-jun. 2019. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: RESUMEN Fundamento: la política de inclusión de todos y para el bien de todos, preconizada por José Martí tiene amplia manifestación en la Constitución de la República de Cuba y es objetivo sumario en los programas de la Revolución; sin embargo, varios siglos de predominio del heterocentrismo han generado actitudes homofóbicas entre algunas personas. Objetivo: identificar los niveles de homofobia en los estudiantes de Medicina y Enfermería en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Métodos: se desarrolló una investigación descriptiva, con enfoque cualitativo, entre mayo-junio 2018. Se aplicaron métodos teóricos: analítico-sintético, inductivo-deductivo e histórico-lógico; empíricos: encuesta en forma de cuestionario a estudiantes y matemáticos para los valores absolutos y relativos. Resultados: predominaron bajos niveles de homofobia entre los encuestados, los más homofóbicos resultaron los masculinos de la carrera de Medicina y las menos, las enfermeras; la mayoría de los padres tienen nivel universitario o medio y conviven en ambientes donde la homofobia es mínima; los alumnos generalmente demostraron tener pocos conocimientos acerca del significado de las siglas LGBTI, participaban poco en acciones contra la homofobia y refirieron poca disposición para participar en ellas. Conclusiones: a pesar de que las cifras de homofobia se consideran bajas, se impone una alerta acerca de los índices que expresan distanciamiento social, por lo que urge la capacitación de los docentes para el tratamiento del tema a nivel curricular y la movilización del estudiantado en acciones donde se reconozca la diversidad sexual como muestra del respeto a la dignidad plena del ser humano.

ABSTRACT Background: the policy of inclusion of all and for the wellbeing of all, advocated by José Martí, has a broad manifestation in the Cuban socialist project and it´s a very important objective in the programs of the Revolution; however, several centuries of predominance of heterocentrism have generated homophobic attitudes among some people. Objective: to identify the levels of homophobia in the Medicine and Nursing students at Villa Clara University of Medical Sciences. Methods: a descriptive investigation was developed, with a qualitative approach, from May to June 2018. Theoretical methods were applied: analytic-synthetic, inductive-deductive and historical-logical; empirical ones: survey in the form of questionnaire to students and mathematical methods for absolute and relative values. Results: low levels of homophobia among the respondents predominated, the most homophobic ones were the masculine ones of the medical career and the least, the nurses; most of the parents have a university or senior High school level, and live in environments where homophobia is minimal, the students have shown little knowledge about the meaning of LGBTI acronyms, participate little in actions against homophobia and have little disposition to participate in them. Conclusions: despite the fact that homophobic figures are considered low, an alert is imposed on the indices that express social distancing, that´s why it´s urgent the training of teachers for the treatment of the subject at the curricular level and the mobilization of students in actions where sexual diversity is recognized as a sign of respect for the full dignity of the human being.
Descritores: Equidade em Saúde
Educação Médica
Homofobia
Sexismo
Minorias Sexuais e de Gênero
Relações Interpessoais
Responsável: CU425.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Villa Clara


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Id: biblio-976647
Autor: Santos, Vívian Matias dos.
Título: Notas desobedientes: decolonialidade e a contribuição para a crítica feminista à ciência / Notas desobedientes: decolonialidad y la contribución a la crítica feminista a la ciencia / Disobedient notes: decoloniality and the contribution to the feminist critique of science
Fonte: Psicol. soc. (Online);30:e200112, 2018.
Idioma: pt.
Projeto: CNPq.
Resumo: Resumo Este escrito busca compartilhar reflexões, tensionamentos e intenções que o contato com o pensamento decolonial pode provocar nos estudos sobre gênero e ciência, significando um possível movimento de insubmissão capaz de potencializar a crítica feminista à ciência. Os caminhos aqui percorridos pelas ideias são produzidos pela imersão no pensamento decolonial, por meio de pesquisa bibliográfica, em confronto com uma trajetória de pesquisas realizadas sobre as expressões da discriminação de gênero nas universidades e na Política de Ciência, Tecnologia & Inovação no contexto do Nordeste brasileiro. Como maior contribuição, traz para o centro do debate a desobediência epistêmica como necessária à crítica feminista - como contraposição não somente ao sexismo de modo abstrato, mas que o compreenda como parte indissociável das relações raciais, étnicas, econômicas e epistêmicas.

Resumen Este escrito busca compartir reflexiones, tensiones e intenciones que el contacto con el pensamiento decolonial puede provocar en los estudios sobre género y ciencia, significando un posible movimiento de insumisión capaz de potenciar la crítica feminista a la ciencia. Los caminos aquí transitados por las ideas son producidos por la inmersión en el pensamiento decolonial, por medio de investigación bibliográfica, en confrontación con una trayectoria de investigaciones realizadas sobre las expresiones de la discriminación de género en las universidades y en la Política de Ciencia, Tecnología e Innovación en el Nordeste de Brasil. Como mayor contribución, aporta al centro del debate la desobediencia epistémica como necesaria para la crítica feminista, como contraposición no sólo al sexismo de modo abstracto, sino que lo comprenda como parte indisociable de las relaciones raciales, étnicas, económicas y epistémicas.

Abstract This paper requests to share reflections, tensions and intentions that the decolonial thought can provide in the studies on gender and science, meaning a possible movement of insubmission capable of fortification the feminist critique of science. In this, the ideas are produced by the bibliographical research on decolonial thinking in contrast with a trajectory of previous researches on gender discrimination in the universities and Policy of Science, Technology & Innovation in the Northeast of Brazil. As a principal contribution, it puts epistemic disobedience as necessary to feminist critique - as contraposition to sexism only in an abstract way, but to understand it as an inseparable part of racial, ethnic, economic, and epistemic relations.
Descritores: Feminismo
Sexismo
Teoria Crítica
Limites: Seres Humanos
Feminino
Responsável: BR1896.1 - Biblioteca


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Id: biblio-955845
Autor: Cúnico, Sabrina Daiana; Quaini, Rhaíssa Paula; Strey, Marlene Neves.
Título: Paternidades encarceradas: revisão sistemática sobre a paternidade no contexto do cárcere / Paternidades encarceladas: una revisión sistemática de la paternidad en el contexto de la cárcel / Imprisoned paternity: a systematic review of paternity in the prison context
Fonte: Psicol. soc. (Online);29:e168770, 2017. tab, graf.
Idioma: pt.
Projeto: CAPES; . CNPq.
Resumo: Resumo Este estudo teve por objetivo realizar uma revisão sistemática da literatura sobre a paternidade no contexto do cárcere, a fim de identificar qual o panorama internacional de publicações sobre a temática. A partir da busca em bases de dados internacionais de artigos publicados na íntegra entre 2005 e 2016, identificou-se a coexistência de estudos que compreenderam a paternidade de um modo tradicional, pautada prioritariamente na capacidade de ser provedor, bem como estudos que, sustentados por uma abordagem de gênero, buscaram problematizar os lugares socialmente determinados do pai na família. Considerando as limitações impostas pelos modelos estereotipados e considerando que a prisão reproduz as desigualdades de gênero impostas pela sociedade mais ampla, pontuamos que o estímulo à vivência de uma paternidade mais afetiva e cuidadora pode produzir mudanças não só dentro do contexto do cárcere, mas também no mundo fora das grades.

Resumen Este estudio tuvo como objetivo realizar una revisión sistemática de la literatura sobre la paternidad en el contexto de la cárcel a fin de identificar el panorama internacional de las publicaciones sobre el tema. A partir de la búsqueda en bases de datos internacionales de los artículos completos publicados entre 2005 y 2016, fue identificada la coexistencia de estudios que comprendieron la paternidad de un modo tradicional, basado principalmente en la capacidad del padre de ser proveedor, así como estudios que, con el apoyo de un enfoque de género, trató de problematizar los lugares socialmente determinados para el padre en la familia. Considerando las limitaciones impuestas por los modelos estereotipados y considerando que la prisión reproduce las desigualdades de género impuestas por la sociedad en general, señalamos que la experiencia de una paternidad más afectiva y protectora puede producir cambios no solo dentro del contexto de la cárcel, sino también en el mundo fuera de la penitenciaria.

Abstract This study aimed to perform a systematic review of the literature on fatherhood in the prison context in order to identify the international panorama of publications on the subject. From the search in international databases of articles published in full between 2005 and 2016, it was identified the coexistence studies which understand fatherhood in a traditional way, based primarily on the ability to be a provider, as well as studies which, supported by a gender approach, sought to question the socially determined positions of the father in the family. Considering the limitations imposed by stereotyped models and considering that prisons reproduce gender inequalities imposed by the wider society, it was pointed out that the stimulating experience of a more affective and caregiving fatherhood might produce changes not only within the prison context, but also in the world outside bars.
Descritores: Paternidade
Prisões
Prisioneiros
Sexismo
Limites: Seres Humanos
Masculino
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-979350
Autor: Aragusuku, Henrique Araujo; Lopes, Moisés Alessandro de Souza.
Título: Políticas públicas e cidadania LGBT em Mato Grosso: Uma década de avanços e retrocessos (2007-2017) / Public policies and LGBT citizenship in Mato Grosso: A decade of advances and setbacks (2007-2017) / Políticas públicas y ciudadanía LGBT en Mato Grosso: Una década de avances y retrocesos (2007-2017)
Fonte: Sex., salud soc. (Rio J.);(29):147-171, mayo-ago. 2018.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo: Este artigo tem como objetivo apresentar uma análise descritiva das políticas públicas destinadas para as populações LGBT no Estado do Mato Grosso, do ano de 2007 - quando tivemos a criação do Centro de Referência LGBT, primeira política destinada a esse grupo social - aos tempos atuais, em um momento de avanço do conservadorismo social e de retrocessos nas agendas governamentais. Tal análise foi realizada a partir de um amplo levantamento bibliográfico e documental, sistematizando produções acadêmicas de referência, e levantando dados de fontes primárias, sobretudo documentos governamentais e notícias veiculadas em portais virtuais. Buscamos também trazer um panorama geral do cenário político-social de Mato Grosso, relacionando-o com a atuação dos movimentos LGBT. Damos destaque para seis pontos de análise mais detalhada: (1) "Centro de Referência LGBT", (2) "políticas de educação", (3) "políticas de segurança pública", (4) "políticas de saúde", (5) "conferências e conselhos LGBT", e (6) "poder legislativo".

Abstract: This article aims to present a descriptive analysis of public policies for LGBT populations in the State of Mato Grosso, from 2007 - when LGBT Reference Center was created as the first policy aimed at this social group - to the actual moment of social conservatism and setbacks in government agendas. This analysis was carried out based on a large bibliographical and documentary survey, systematizing academic productions of reference, and raising data from primary sources, mainly governmental documents and news published in virtual portals. We also seek to provide an overview of Mato Grosso's political-social scenario, relating it to the action of LGBT movements. We highlight six points of more detailed analysis: (1) "LGBT Reference Center", (2) "education policies", (3) "public security policies", (4) "health policies", (5) "LGBT conferences and council", and (6) "legislative power".

Resumen: Este artículo tiene como objetivo presentar un análisis descriptivo de las políticas públicas destinadas a las poblaciones LGBT en el Estado de Mato Grosso, desde el año 2007 - cuando tuvimos la creación del Centro de Referencia LGBT, primera política destinada a ese grupo social - hasta los tiempos actuales, en un momento de avance del conservadurismo social y de retrocesos en las agendas gubernamentales. Este análisis fue realizado a partir de un amplio levantamiento bibliográfico y documental, sistematizando producciones académicas de referencia, y levantando datos de fuentes primarias, sobre todo documentos gubernamentales y noticias vehiculadas en portales virtuales. Buscamos también traer un panorama general del escenario político-social de Mato Grosso, relacionándolo con la actuación de los movimientos LGBT. Damos destaque a seis puntos de análisis más detallados: (1) "Centro de Referencia LGBT" (2) "políticas de educación" (3) "políticas de seguridad pública" (4) "políticas de salud", (5) " conferencias y concejos LGBT, y (6) "poder legislativo".
Descritores: Política Pública
Segurança
Brasil
Participação da Comunidade
Direitos Sexuais e Reprodutivos
Homofobia
Sexismo
Minorias Sexuais e de Gênero
Política de Saúde
-Religião
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Id: biblio-979355
Autor: Ortega, Adriana Arroyo; Álvarez, María Janet.
Título: Violencias cotidianas: perspectivas situadas desde las experiencias de niñas y mujeres en el municipio de Medellín, Colombia / Violências cotidianas: perspectivas situadas nas experiências de meninas e mulheres no município de Medellín, Colômbia / Everyday violences: perspectives on the experiences of girls and women in the municipality of Medellín, Colombia
Fonte: Sex., salud soc. (Rio J.);(29):123-146, mayo-ago. 2018.
Idioma: es.
Resumo: Resumen: Este artículo de resultados emerge como parte del análisis de algunos aspectos del trabajo de campo que se generó en el año 2015, en el marco de la investigación "Procesos de construcción social de la niñez en contextos de conflicto armado en el Eje Cafetero, Antioquia y Área Metropolitana de Bogotá: la paz, la reconciliación y la democracia desde la perspectiva de narrativas generativas de niños y niñas". El artículo evidencia, a partir del análisis de las narrativas de niños, niñas y mujeres -participantes de la investigación en una de las instituciones educativas que hicieron parte del proceso investigativo-, las vulneraciones a las que se ven expuestas las niñas y mujeres desde los estereotipos de género y las violencias cotidianas. Como hallazgo central se encontró que, aunque el conflicto armado colombiano generó violencias contra las mujeres y las niñas, ellas han vivido y siguen viviendo cotidianamente violencias, que afectan de múltiples maneras sus vidas y sus cuerpos, las cuales se encuentran fuertemente naturalizadas y coexisten con la violencia armada o la justifican.

Resumo: Os resultados deste artigo emergem como parte da análise de alguns aspectos do trabalho de campo realizado em 2015, no contexto da pesquisa "Procesos de construcción social de la niñez en contextos de conflicto armado en el Eje Cafetero, Antioquia y Área Metropolitana de Bogotá: la paz, la reconciliación y la democracia desde la perspectiva de narrativas generativas de niños y niñas". O artigo evidencia, a partir da análise das narrativas de crianças e mulheres que participam da pesquisa em uma das instituições de ensino que fizeram parte do processo de investigação, as violações a que estão expostas por causa de estereótipos de gênero e violência cotidiana. Verificou-se que, embora o conflito armado colombiano levou à violência contra mulheres e meninas, elas viveram e ainda vivem a violência diária que afetam de várias maneiras suas vidas e seus corpos, que são fortemente naturalizadas e coexistem com a violência armada ou a justifica.

Abstract: This article's results emerge as part of the analysis of some aspects of a 2015 field work within the framework of the research "Procesos de construcción social de la niñez en contextos de conflicto armado en el Eje Cafetero, Antioquia y Área Metropolitana de Bogotá: la paz, la reconciliación y la democracia desde la perspectiva de narrativas generativas de niños y niñas". The article evidences, from the analysis of the narratives of children and women -participants of the research in one of the educational institutions that were part of the investigative process-, the violations to which girls and women are exposed because of gender stereotypes and everyday violence. Although the Colombian armed conflict generated violence against women and girls, they have lived and continue to experience daily violence, which affects their lives and bodies in many ways, which are strongly naturalized and coexist with armed violence or justify it.
Descritores: Delitos Sexuais
Violência
Guerra
Mulheres
Colômbia
Pesquisa Qualitativa
Iniquidade Social
Sexismo
FREE RADICALS1
Limites: Seres Humanos
Feminino
Criança
Adulto
Tipo de Publ: Revisão
Entrevista
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C



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