Base de dados : LILACS
Pesquisa : F01.470 [Categoria DeCS]
Referências encontradas : 1447 [refinar]
Mostrando: 1 .. 10   no formato [Detalhado]

página 1 de 145 ir para página                         

  1 / 1447 LILACS  
              next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Ribeiro, Pedro
Texto completo
Id: lil-798094
Autor: de Freitas, Sabrina B; Marques, Alessandra A; Bevilaqua, Mário C; de Carvalho, Marcele Regine; Ribeiro, Pedro; Palmer, Stephen; Nardi, Antonio E; Dias, Gisele P.
Título: Electroencephalographic findings in patients with major depressive disorder during cognitive or emotional tasks: a systematic review
Fonte: Rev. bras. psiquiatr;38(4):338-346, Oct.-Dec. 2016. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Objective: Major depressive disorder (MDD) is a prevalent psychiatric condition characterized by multiple symptoms that cause great distress. Uncovering the brain areas involved in MDD is essential for improving therapeutic strategies and predicting response to interventions. This systematic review discusses recent findings regarding cortical alterations in depressed patients during emotional or cognitive tasks, as measured by electroencephalography (EEG). Methods: A search of the MEDLINE/PubMed and Cochrane databases was carried out using the keywords EEG and depression, confined to article title. Results: The studies identified reveal the frontal cortex as an important brain structure involved in the complex neural processes associated with MDD. Findings point to disorganization of right-hemisphere activity and deficient cognitive processing in MDD. Depressed individuals tend to ruminate on negative information and respond with a pattern of relatively higher right frontal activity to emotional stimuli associated with withdrawal and isolation. Conclusion: Patients with MDD may have altered dynamic patterns of activity in several neuroanatomical structures, especially in prefrontal and limbic areas involved in affective regulation. Identification of these alterations might help predict the response of patients to different interventions more effectively and thus maximize the effects both of pharmacotherapeutic and of psychotherapeutic strategies.
Descritores: Encéfalo/fisiopatologia
Cognição/fisiologia
Transtorno Depressivo Maior/fisiopatologia
Eletroencefalografia
Emoções/fisiologia
-Mapeamento Encefálico
Córtex Cerebral/fisiopatologia
Transtorno Depressivo Maior/diagnóstico
Transtorno Depressivo Maior/psicologia
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Revisão Sistemática
Responsável: BR1.1 - BIREME


  2 / 1447 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1046568
Autor: Schimidt, Alessandra Farias Canabarro; Gomes, Iris Elizabete Messa; Oliveski, Cínthia Cristina; Nietsche, Elisabeta Albertina; Favero, Natalia Barriobuevo.
Título: Intervenções desenvolvidas pela enfermagem com familiares de paciente crítico: revisão integrativa / Interventions developed to minimize family feelings in respect of the criti-cal patient: integrative review
Fonte: Arch. Health Sci. (Online);25(1):18-23, 23/04/2018.
Idioma: pt.
Resumo: Introdução: A admissão em uma unidade de terapia intensiva é um evento estressante tanto para o paciente quanto para seus familiares. Objetivos: Conhecer os sentimentos dos familiares em relação ao paciente internado em unidade de terapia intensiva, identificados pela literatura científica; identificar evidências acerca das intervenções desenvolvidas pela enfermagem para minimizar estes sentimentos. Material e Métodos: Trata-se de uma revisão integrativa, de cunho qualitativo e caráter exploratório, que utilizou para coleta dos dados os seguintes descritores: "Família", "Sentimentos" e "Unidade de Terapia Intensiva" nas seguintes bases de dados Medline, Lilacs e BDenf, com recorte temporal entre 2006 a 2016. Conforme os critérios de inclusão e exclusão totalizaram-se 18 artigos, os quais foram apresentados por meio de sua caracterização em um quadro sinóptico. Resultados: Torna-se evidente nos estudos a ambivalência de sentimentos dos familiares, sentimentos positivos e negativos atribuídos pelo cenário de uma unidade de terapia intensiva. Poucos estudos apontam para estratégias de intervenção e seus efeitos nos familiares. Conclusão: poucos estudos fornecem estratégias a serem desenvolvidas, assim como seus efeitos perante aos envolvidos, foi possível refletir e salientar a lacuna existente no cenário assistencial e também em cunho científico de pesquisas no que se refere a intervenções frente aos familiares de pacientes internados em terapia intensiva.

Introduction: The admission to an intensive care unit is a stressful event for both the patient and family. Objectives: Know the feelings of the relatives of the patient hospitalized in an intensive care unit, as well as to identify evidence about the interventions developed by nursing to minimize these feel-ings. Material and Methods: This is an integrative review of the literature using qualitative and exploratory approaches car-ried out from 2006 through 2016. The following descriptors were used separately and combined in all databases: "Family", "Feelings", and "Intensive Care Unit". Databases searched included Medline, Lilacs, and BDenf. The literature search resulted in the identification of 18 articles, which were pre-sented by their characterization in a synoptic table. Results:The ambivalence of family members' feelings, such as positive feelings, as well as the negatives attributed by the setting of an intensive care unit, is evident in the studies. In the face of inter-ventions, it is considered a shortcoming, insofar as it has few studies that point out intervention strategies and their effects on family members. Conclusion: Few studies have provided strategies to be developed, as well as their effects in relation to those involved, it was possible to reflect and highlight the gap in the care setting and also in scientific research with re-gard to interventions for the relatives of patients hospitalized in intensive care.
Descritores: Relações Profissional-Família
Emoções
Enfermagem de Cuidados Críticos/estatística & dados numéricos
Unidades de Terapia Intensiva
Responsável: BR13.3 - Biblioteca das Faculdades de Odontologia e Nutrição


  3 / 1447 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-899355
Autor: Rossetti, Maria C; Tosone, Adele; Stratta, Paolo; Collazzoni, Alberto; Santarelli, Valeria; Guadagni, Elisabetta; Rossi, Rodolfo; Rossi, Alessandro.
Título: Different roles of resilience in depressive patients with history of suicide attempt and no history of suicide attempt
Fonte: Rev. bras. psiquiatr;39(3):216-219, July-Sept. 2017. tab.
Idioma: en.
Resumo: Objective: Suicidal ideation is modulated by several risk and protective factors. The aim of this study was to evaluate differences between patients with a history of suicide attempt and those with no such history, with special attention to depression, interpersonal sensitivity, humiliation, and resilience. Methods: One hundred consecutively admitted patients with an index depressive episode were recruited. The Brief Symptom Inventory, Humiliation Inventory, and Resilience Scale for Adult were administered. Results: Scores for humiliation, interpersonal sensitivity, and depression were higher in subjects with history of suicide attempt, while higher scores for resilience were observed in the group with no such history. Different patterns of relationships among the variables of interest were found in the two groups. Resilience dimensions such as social resources and familial cohesion were strongly and negatively correlated with humiliation, interpersonal sensitivity, and depression in subjects with a past suicide attempt. Conclusions: Resilience factors can modulate and reduce the impact of suicide risk. Assessing risk and protective factors could enhance the ability to intervene appropriately.
Descritores: Tentativa de Suicídio/psicologia
Depressão/psicologia
Resiliência Psicológica
-Tentativa de Suicídio/prevenção & controle
Estudos Transversais
Inquéritos e Questionários
Fatores de Risco
Depressão/complicações
Emoções
Fatores de Proteção
Relações Interpessoais
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Responsável: BR1.1 - BIREME


  4 / 1447 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-1095380
Autor: Guillén Zambrano, Henry Rául; Cueto Saldívar, Rosa María Luisa Martina; Olano Raffo, Giacomo.
Título: Bases psicosociales del prejuicio étnico en el Perú: el caso de las categorías afroperuanos, peruanos andinos y peruanos blancos / Psychosocial bases of ethnic prejudice in Peru: the case of Afro-Peruvian, Andean-Peruvian and White Peruvians categories
Fonte: Summa psicol. UST;15(2):123-133, 2018.
Idioma: es.
Resumo: Tomando como base una muestra de personas de clase media de la ciudad de Lima (n=194) se analiza la relación entre variables ideológicas, emocionales y de contenido estereotípico con la valoración personal y percibida de tres categorías étnico raciales: peruanos andinos, peruanos blancos y afroperuanos. Los resultados permiten visibilizar el papel de las variables ideológicas en los niveles de prejuicio dirigidos a dichas categorías, principalmente a las categorías blanco y afroperuano. Además, se hallaron impactos específicos de dimensiones estereotípicas tradicionalmente asociadas con la categoría blanco, andino y afroperuano, como la competencia, lo moral y lo positivo en términos de calidez, respectivamente. Así también, se identifican impactos específicos de las emociones asociadas a cada categoría, principalmente a la categoría peruano blanco y peruano andino. Se analizan además las diferencias obtenidas en los niveles de conservadurismo por sexo. Finalmente, se discute lo hallado a la luz de la evidencia sistemática hallada en otras investigaciones en contextos nacionales.

Based on a sample of middle-class people from the city of Lima (n = 194), the relationship between ideological, emotional and stereotypical content variables is analyzed with the personal and perceived value of three ethnic-racial categories: Andean Peruvians, White Peruvians, and Afro-Peruvians. The results allow visualizing the role of ideological variables in the levels of prejudice directed to these categories, mainly to the White and Afro-Peruvian categories. Moreover, specific impacts of stereotypical dimensions traditionally associated with White, Andean and Afro-Peruvian categories were found, such as competition, moral and the positive in terms of warmth, respectively. Additionally, specific impacts of the emotions associated with each category are identified, mainly to the White and Andean-Peruvian. Furthermore, the differences obtained in the levels of conservatism by sex are also analyzed. Finally, findings are discussed in the light of the systematic evidence found in other investigations in national contexts.
Descritores: Preconceito/psicologia
Grupos Étnicos
-Peru
Estereotipagem
Grupo com Ancestrais Nativos do Continente Americano
Emoções
Racismo/psicologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Adulto Jovem
Responsável: CL126.2 - Biblioteca Médica Dr. Profesor Hernán Alessandri R.


  5 / 1447 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-1089259
Autor: Mazokopakis, Elias E.
Título: Eating disorders are described as "psychosomatic passions" in the Christian Patristic Tradition
Fonte: Braz. J. Psychiatry (São Paulo, 1999, Impr.);42(2):225-226, Mar.-Apr. 2020.
Idioma: en.
Descritores: Transtornos Psicofisiológicos/psicologia
Religião e Psicologia
Transtornos da Alimentação e da Ingestão de Alimentos/psicologia
Cristianismo/psicologia
Santos/história
-Transtornos Psicofisiológicos/história
Transtornos da Alimentação e da Ingestão de Alimentos/história
Cristianismo/história
História Medieval
Emoções
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: BR1.1 - BIREME


  6 / 1447 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-1011500
Autor: Kropf, Erika; Syan, Sabrina K; Minuzzi, Luciano; Frey, Benicio N.
Título: From anatomy to function: the role of the somatosensory cortex in emotional regulation
Fonte: Braz. J. Psychiatry (São Paulo, 1999, Impr.);41(3):261-269, May-June 2019. graf.
Idioma: en.
Resumo: Since the pioneering work of Penfield and his colleagues in the 1930s, the somatosensory cortex, which is located on the postcentral gyrus, has been known for its central role in processing sensory information from various parts of the body. More recently, a converging body of literature has shown that the somatosensory cortex also plays an important role in each stage of emotional processing, including identification of emotional significance in a stimulus, generation of emotional states, and regulation of emotion. Importantly, studies conducted in individuals suffering from mental disorders associated with abnormal emotional regulation, such as major depression, bipolar disorder, schizophrenia, post-traumatic stress disorder, anxiety and panic disorders, specific phobia, obesity, and obsessive-compulsive disorder, have found structural and functional changes in the somatosensory cortex. Common observations in the somatosensory cortices of individuals with mood disorders include alterations in gray matter volume, cortical thickness, abnormal functional connectivity with other brain regions, and changes in metabolic rates. These findings support the hypothesis that the somatosensory cortex may be a treatment target for certain mental disorders. In this review, we discuss the anatomy, connectivity, and functions of the somatosensory cortex, with a focus on its role in emotional regulation.
Descritores: Córtex Somatossensorial/anatomia & histologia
Córtex Somatossensorial/fisiologia
Emoções/fisiologia
Transtornos Mentais/fisiopatologia
-Córtex Somatossensorial/diagnóstico por imagem
Imagem por Ressonância Magnética
Transtornos Mentais/classificação
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


  7 / 1447 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-959246
Autor: Sadeghi Bahmani, Dena; Faraji, Parviz; Faraji, Robab; Lang, Undine E; Holsboer-Trachsler, Edith; Brand, Serge.
Título: Is emotional functioning related to academic achievement among university students? Results from a cross-sectional Iranian sample
Fonte: Rev. bras. psiquiatr;40(3):290-295, July-Sept. 2018. tab.
Idioma: en.
Resumo: Objective: Whereas several studies have predicted academic achievement (AA) as a function of favorable cognitive factors and low negative emotional functioning (such as depression and anxiety), little is known about its associations with cognitive-emotional states of positive emotional functioning, such as social satisfaction. The present study sought to evaluate associations of AA with dimensions of negative and positive emotional functioning. Method: This cross-sectional study enrolled 275 students (mean age, 21.24 years; 66.1% females), who completed questionnaires covering sociodemographic parameters and AA scores, as well as measures of loneliness and depression (representing negative emotional functioning) and social satisfaction (representing positive emotional functioning). Results: Lower scores for negative and higher scores for positive emotional functioning were associated with higher AA scores. Multiple regression analysis showed that AA was predicted independently by both low negative and high positive emotional functioning. No gender differences were observed. Conclusions: The pattern of results observed in this study suggests that opposing dimensions of emotional functioning are independently related to AA. Students, educators, and health professionals dealing with students should focus both on increasing social satisfaction and on decreasing feelings of loneliness and depression.
Descritores: Justiça Social/psicologia
Estudantes/psicologia
Depressão/psicologia
Emoções/fisiologia
Sucesso Acadêmico
-Satisfação Pessoal
Autoavaliação
Universidades
Estudos Transversais
Inquéritos e Questionários
Relações Interpessoais
Irã (Geográfico)
Solidão/psicologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


  8 / 1447 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-957487
Autor: Suárez C, Yuly P; Restrepo C, Dayana E; Caballero D, Carmen C.
Título: Ideación suicida y su relación con la inteligencia emocional en universitarios colombianos / Suicidal ideation and its relationship to emotional intelligence in Colombian college students
Fonte: Rev. Univ. Ind. Santander, Salud;48(4):470-478, oct.-dic. 2016. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El suicidio es un problema de salud mundial que se encuentra en aumento, especialmente entre la población joven. Pensamientos sobre la muerte e ideas de quitarse la vida pueden presentarse de manera frecuente en estudiantes universitarios a lo largo del semestre académico por las nuevas experiencias de vida a los jóvenes, quienes se ven confrontados con importantes presiones sociales, personales, económicas y académicas. Algunos universitarios logran hacer frente a éstas demandas de manera efectiva mientras otros no. La habilidad emocional que permite responder con éxito ante experiencias adversas se le conoce como "inteligencia emocional". El presente estudio busca comprender de qué manera la aparición de ideas suicidas se encuentra relacionada con limitaciones en las habilidades emocionales de los universitarios colombianos para tolerar episodios de estrés. Objetivos: Identificar la relación entre ideación suicida e inteligencia emocional en jóvenes universitarios colombianos. Metodología: Estudio descriptivo correlacional, de diseño transversal. Se analizó la presencia de ideas suicidas en una muestra de 186 estudiantes universitarios, entre los 18 y 37 años de edad. Como instrumentos de medición se aplicaron los inventarios de ideación suicida de Beck y el Trait Meta Mood Scale-24. Se analizaron los datos en comparación a hallazgos previos en el tema del suicidio en en país. Resultados: El mantenimiento de ideas suicidas entre universitarios colombianos responde a dificultades de éstos jóvenes para comprender sus estados emocionales, reparar emociones negativas y afrontar problemas. Conclusión: las habilidades de inteligencia emocional son factores psicológicos que juegan un rol fundamental en la aparición y mantenimiento de ideas suicidas en los jóvenes universitarios colombianos.

Introduction: Suicide is a world health problem that is increasing around the world, especially amongst young of committing people. Thoughts about death and ideas of commiting suicide can occur frequently in college students during an academic semester by new life experiences to young people, who are confronted with important social, personal, economic and academic pressures. Some college students succeed by managing these demands effectively while others do not. The emotional competences that allow an individual to successfully cope with adverse situations are known as "emotional intelligence". The present research work seeks to gain some understanding about the way in which suicidal ideation is related to flaws in the emotional intelligence abilities for coping with adversity. Objectives: To identify the relationship between suicide ideation and emotional intelligence in Colombian college students Methodology: Correlational descriptive study, cross-sectional design. The presence of suicidal ideation was assessed for a sample of 186 college students between 18 and 37 years of age. The Beck Suicidal Ideation Inventory and the Trait Meta Mood Scale -24 were used as measurement instruments. Data analysis is presented in relation to previous findings of suicide studies in Colombia. Results: College students with difficulties for understanding their emotional states, for repairing their negative emotions and for coping with stressors are more likely to develop suicidal thoughts during the academic semester. Conclusions: Emotional intelligence skills are psychological factors that play a fundamental role in the development and maintenance of suicidal thoughts in young Colombian college students.
Descritores: Ideação Suicida
-Estudantes
Suicídio
Emoções
Inteligência Emocional
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: CO48.1 - Biblioteca Médica


  9 / 1447 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-952452
Autor: Mondragon, Nahia Idoiaga; Txertudi, Maitane Belasko.
Título: Understanding fatness in the public sphere of young students: social representations and emotional response / Entendiendo la gordura en la esfera pública de estudiantes jóvenes: representaciones sociales y respuesta emocional / Entendendo a gordura no universo público dos jovens: representações sociais e resposta emocional
Fonte: Cad. Saúde Pública (Online);34(9):e00197917, 2018. graf.
Idioma: en.
Resumo: This study examines how youth collectively represent fatness and determines the emotions it arouses. Understanding how fatness is socially constructed by young people is crucial to create programs that better deal with it. A free association exercise elicited by the word "fatness" was answered by 200 people of the Autonomous Community of the Basque Country (Spain), and the content was analyzed by its lexicon using Alceste software. The results showed that health-related representation of fatness was mostly descriptive, and it was not connected to risky or any emotional response. But fatness was also completely represented as a social pressure issue related to stigmatization and highly correlated with negative emotions, such as sadness, insecurity, embarrassment, anguish, lonesomeness, pity or anger. That is, risky and negative emotions were linked to social non-acceptance, and not with health problems. Thus, the conclusion is that fatness is transmitted from fear and not from a positive construction of the health.

Este estudio examina de qué forma la juventud representa la gordura colectivamente y determina las emociones que suscita. Entender cómo se construye la gordura socialmente por parte de la gente joven, es crucial para crear programas que puedan lidiar mejor con ella. Para ello se llevó a cabo un ejercicio de asociación libre, suscitado por la palabra "gordura", que fue respondido por 200 personas de la Comunidad Autónoma del País Vasco (España). Su contenido fue analizado a través de su léxico, usando el software Alceste. Los resultados mostraron que la representación que relacionaba la gordura con la salud fue en su mayor parte descriptiva, y no estaba conectada con ninguna respuesta emocional o relacionada con el riesgo. Sin embargo, la gordura fue también representada como una presión social, relacionada con la estigmatización, y altamente correlacionada con emociones negativas como la tristeza, inseguridad, vergüenza, angustia, soledad, lástima o ira. Es decir, las emociones relacionadas con el riesgo y negativas se vincularon a una no aceptación social, y no a problemas de salud. Por tanto, la conclusión es que la gordura se transmite partiendo desde el temor y no desde una construcción positiva de lo que significa la salud.

O estudo examina as representações coletivas dos jovens em relação à gordura e identifica as emoções que suscita. Entender a construção social da gordura pelos jovens é crucial para poder criar programas para lidar melhor com a questão. Um exercício de associação livre evocada pela palavra "gordura" foi respondido por 200 pessoas da Comunidade Autônoma do País Basco (Espanha), e o conteúdo foi submetido a análise lexical com o uso do programa Alceste. Os resultados mostram que a representação da gordura em relação à saúde era predominantemente descritiva, sem associação com o risco ou com qualquer resposta emocional. Entretanto, a gordura também era representada enquanto questão de pressão social relacionada à estigmatização, fortemente correlacionada com emoções negativas como tristeza, insegurança, embaraço, ansiedade, solidão, pena ou raiva. Ou seja, as emoções arriscadas e negativas estiveram ligadas à não-aceitação social, e não a problemas de saúde. Portanto, a conclusão é que a representação da gordura é transmitida por medo, e não por uma construção positiva da saúde.
Descritores: Estudantes/psicologia
Corpo Adiposo
Emoções
Estigma Social
Obesidade/psicologia
-Autoimagem
Percepção Social
Espanha
Estereotipagem
Peso Corporal
Análise por Conglomerados
Inquéritos e Questionários
Análise Fatorial
Gorduras
Limites: Humanos
Animais
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


  10 / 1447 LILACS  
              first record previous record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1047111
Autor: Castillo, Dulce(edt); Ostiguín, Rosa.
Título: Experiencia de las emociones en un hombre mexicano con diabetes mellitus / Experience of emotions in a male mexican with diabetes mellitus
Fonte: Rev. enferm. neurol;17(2):3-10, May-Ago 2018.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: las enfermedades no transmisibles (ent) constituyen un reto, pero la diabetes mellitus (dm) tiene el primer lugar por sus efectos en la persona. A pesar de que se ha investigado, existe un vacío respecto a la perspectiva de los hombres, quienes muestran resistencia a la aceptación y búsqueda de asistencia facilitando complicaciones y co-morbilidades, lo que ocasiona una gama de emociones. Objetivo: describir la experiencia de las emociones de un hombre mexicano con dm2 en torno al control de la glucosa. Material y métodos: estudio cualitativo exploratorio con enfoque de historia de vida en un hombre con más de 10 años de padecer dm2 y glicemias estables. La recolección de información fue mediante entrevistas a profundidad, observación directa y notas de campo. Los datos fueron procesados por análisis temático. Resultados: la experiencia de emociones en un varón con dm2 transita como dualidad: tristeza-felicidad, fenómeno que se reconoce desde la relación causa-efecto, entre las ideas: la diabetes como causa de tristeza y la felicidad ante el control de la enfermedad, que abren paso a dos impresiones: la convivencia con la enfermedad como apoyo y el poder de la diabetes para "regular la felicidad". Conclusiones: las emociones en un hombre mexicano con dm2 en el control de la glucosa son contrapuestas: las negativas como la tristeza provocan un desapegó de los cuidados en la dm; no obstante, aquellas positivas como la felicidad favorecen el éxito en el control glicémico, mediante una búsqueda de estrategias. Palabras clave: diabetes mellitus tipo 2, acontecimientos que cambian la vida, emociones, salud del hombre.
Descritores: Diabetes Mellitus
-Emoções
Saúde do Homem
Acontecimentos que Mudam a Vida
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: MX380.1 - Coordianción de Investigación en Enfermería



página 1 de 145 ir para página                         
   


Refinar a pesquisa
  Base de dados : Formulário avançado   

    Pesquisar no campo  
1  
2
3
 
           



Search engine: iAH v2.6 powered by WWWISIS

BIREME/OPAS/OMS - Centro Latino-Americano e do Caribe de Informação em Ciências da Saúde