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Id: lil-621502
Autor: Santos, Renato Almeida dos; Guevara, Arnoldo José de Hoyos; Amorim, Maria Cristina Sanches; Ferraz-Neto, Ben-Hur.
Título: Compliance and leadership: the susceptibility of leaders to the risk of corruption in organizations / Compliance e liderança: a suscetibilidade dos líderes ao risco de corrupção nas organizações
Fonte: Einstein (Säo Paulo);10(1):1-10, jan.-mar. 2012. tab, ilus.
Idioma: en; pt.
Resumo: In the of organizational management, the term "compliance" designates the set of actions to mitigate risk and prevent corruption. Programs are composed by formal control systems, codes of ethics, educational actions, ombudsmen, and reporting channels - to mention the most recurrent, which vary according to the sector, the institutional culture, and the strategy. Leadership has a fundamental role in the process of compliance, not only due to its power to implement it, but precisely because it exercises this power, in itself, the object of reflections on ethics. The goal of this research was to evaluate the susceptibility of leaders to the risk of breaching organizational rules that involve ethical aspects. For quantitative investigation, we used social and descriptive statistical analysis of secondary data provided by ICTS Global, a company specialized in risk reduction. The study analyzed deals with non-probabilistic sampling by convenience, carried out between the years 2004 and 2008 with employees and candidates of 74 private companies located in Brazil. The final number of individuals studied is 7,267. The indicators analyzed are contained in the index of moral perception of comprehension of individual vision of the concerning hypotheses of ethical conflicts. According to the information obtained in the investigation, leaders are more willing to fail to comply. Paradoxically, the data also show that leaders are more loyal to organizations, raising the hypothesis that the bent toward moral integrity and loyalty to the organization are not necessarily simultaneous behaviors (it is possible that, motivated by loyalty, a leader might break away from individual principles). Based on the data and on bibliographic references, our final considerations point to the importance of considering systems from which leadership is recruited, compensated, promoted, developed, etc., in the prevention of corruption. Our data do not show that leaders are more corrupt, but that they have a greater disposition towards relaxing principles in professional circumstances.

No campo da gestão organizacional, o termo "compliance" designa o conjunto de ações para mitigar o risco e prevenir corrupção. Os programas são compostos por sistemas de controles formais, códigos de ética, ações educativas, ouvidorias e canais de denúncia - para citar os mais recorrentes, que variam de acordo com o setor, a cultura institucional e a estratégia. A liderança tem papel fundamental no processo de compliance, não apenas pelo poder de implementá-lo, mas precisamente por exercer o poder, em si, objeto das reflexões sobre ética. O objetivo desta pesquisa foi avaliar a suscetibilidade dos líderes ao risco de descumprimento das regras organizacionais que envolvem aspectos éticos. Para a pesquisa quantitativa, utilizamos análise estatística social e descritiva de dados secundários cedidos pela ICTS Global, empresa especializada na redução de riscos. A pesquisa analisada trata de amostra não probabilística por conveniência, realizada entre os anos de 2004 e 2008, com funcionários e candidatos de 74 empresas privadas situadas no Brasil. O número final de indivíduos pesquisados totalizou 7.267. Os indicadores analisados estão contidos no índice de percepção moral de entendimento da visão do indivíduo frente a hipóteses de conflitos éticos. De acordo com as informações obtidas pela pesquisa, os líderes são mais dispostos à quebra do compliance. Paradoxalmente, os dados também mostram que líderes têm maior lealdade às organizações, levantando a hipótese de que disposição à integridade moral e lealdade à organização não são condutas simultâneas, necessariamente (é possível que, motivado pela lealdade, um líder rompa com princípios individuais). Apoiados nos dados e nas referências bibliográficas, nossas considerações finais apontam para a importância de serem considerados os sistemas a partir dos quais a liderança é recrutada, remunerada, promovida, desenvolvida etc., quando da prevenção da corrupção. Nossos dados não mostram que líderes sejam mais corruptos, mas que apresentam maior disposição à flexibilizar princípios nas circunstâncias profissionais.
Descritores: Ética Institucional
Fidelidade a Diretrizes
Liderança
Cultura Organizacional
Má Conduta Profissional
-Brasil
Modelos Teóricos
Princípios Morais
Política
Comportamento de Redução do Risco
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1034692
Autor: Trejo Martínez, Fernando.
Título: Reflexiones sobre la despenalización del aborto en México / Reflections on the decriminalization of abortion in Mexico
Fonte: Rev. enferm. neurol;11(1):47-52, ene.-abr. 2012.
Idioma: es.
Resumo: Hace aproximadamente cinco años, se aprobó por la Asamblea de Representantes del Distrito Federal la despenalización del aborto en el D. F. Esta situación hace reflexionar acerca de la condición moral y ética de los representantes que elegimos para que salvaguardaran nuestros intereses en la Cámara de Diputados. ¿A quién le preguntaron si estábamos de acuerdo con la modificación del Código Penal? ¿Cómo influirá en la práctica de enfermería esta nueva ley que obliga a las enfermeras a participar en actos contrarios a sus creencias y principios? ¿Dónde quedó el respeto al derecho de objeción de conciencia de los profesionales de salud? Son preguntas que quedarán por resolverse. Lo que sí es necesario hacer es un análisis de la situación desde el punto de vista ético-legal, y las implicaciones que acarrea para la práctica profesional. El presente ensayo hace una reflexión sobre los aspectos éticos y morales que se deben de cuestionar las enfermeras cuando les toque enfrentar alguna situación como la que se está tratando; así mismo, se realizará un resumen de las leyes, tanto nacionales como internacionales que protegen al no nacido y que fueron pasadas por alto para aprobar el decreto que despenaliza al aborto en el Distrito Federal.

About five years ago, was approved by the Representatives Assembly of the Federal District, the legalization of abortion in D. F. This situation does reflect on the moral and ethical representatives who chose to have safeguarded our interests in the House of Representatives, because who asked if we agreed with the amendment of the penal code? How to influence nursing practice this new law requiring nurses to participate in acts contrary to their beliefs and principles? What happened to respect the right of conscientious objection by health professionals? This are questions that remain to be resolved. What if you need to do is analyze the situation from the standpoint of legal ethics, and carries implications for professional practice. This paper will make a beginning of reflection on the ethical and moral question that must be nurses when they touch face a situation such as being treated, and it will be a summary of the laws, both national and international protect the unborn and that were overlooked in order to pass the decree decriminalizing abortion in Mexico City.
Descritores: Princípios Morais
Ética Clínica/educação
-Aborto Legal
Aborto Legal/educação
Aborto Legal/efeitos adversos
Aborto Legal/enfermagem
Aborto Legal/ética
Aborto Legal/legislação & jurisprudência
Aborto Legal/métodos
Aborto Legal/mortalidade
Aborto Legal/normas
Aborto Legal/psicologia
Aborto Legal/tendências
Aborto Legal
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: MX380.1 - Coordianción de Investigación en Enfermería


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-840245
Autor: Vidal Ledo, María Josefina; Pérez Sánchez, América Maritza.
Título: Formación en Valores: conceptos éticos y tecnológicos, métodos y estrategias / Values formation. Ethical and technologic concepts, methods and strategies i:en
Fonte: Educ. med. super;30(4):399-411, oct.-dic. 2016.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: para el sector de la salud, reviste especial importancia que sus profesionales, técnicos y trabajadores en general, compartan no solo la esencia político ideológica de la sociedad cubana en cuanto a los principios y valores que la rigen, sino que interioricen que la ética en la atención para con aquellos que reciben el servicio, adquiere un significado especial en el comportamiento de la persona. El nuevo siglo trae consigo la integración de las Tecnologías en todas las esferas de la vida. Es importante preparar a cada uno de los profesionales y técnicos de la salud en el "SABER HACER", y en el "SABER SER". Integrar los conceptos éticos y tecnológicos, a través de métodos y estrategias adecuadas para la formación en valores de manera coherente y orgánica. Objetivo: identificar los conceptos, métodos y estrategias generales para la formación en valores y su integración en el trabajo de desarrollo estratégico del sector de la salud. Desarrollo: se presentan los conceptos, métodos, estrategias y mecanismos para la formación en valores en el Sistema Nacional de Salud, en entornos docentes presenciales, virtuales y laborales, haciendo énfasis en los valores deseados y compartidos en la organización. Se concluye la importancia de estos conceptos en el proceso docente-educativo de las diferentes carreras de las Universidades de Ciencias Médicas y en el desarrollo estratégico del Sistema Nacional de Salud, donde los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje juegan un rol integrador en el proceso de formación de valores deseados y compartidos(AU)

Introduction: In the health sector, it is very important for the professionals, technicians and workers in general share not only the political and ideological essence of the Cuban society, but also that they interiorize that health care ethics towards those who receive the service acquires a special meaning in the person's behavior. The new century brings technology integration into all the life spheres. It is important to prepare each health professional and technician to "KNOW HOW TO DO" and to "KNOW HOW TO BE", in order to coherently and organically integrate the ethical and technological concepts by proper methods and strategies in view of values formation. Objective: Identify the general concepts, methods and strategies for values formation and its integration to the strategic work development in the health sector. Development: This paper presents the concepts, methods, strategies and mechanisms for values formation in the national health system, in working, virtual and on-site teaching environments, making an emphasis in the values desired and shared in the organization. The importance is concluded regarding these concepts in the teaching-educational process of the medical university majors and the strategic development of the national health system, where virtual teaching-learning environments play an integrating role within the desired and shared values formation process(AU)
Descritores: Interface Usuário-Computador
Ética Profissional/educação
Sistemas Nacionais de Saúde
Aprendizagem
Princípios Morais
Limites: Seres Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: lil-440020
Autor: Erazo, Edgar Diego.
Título: Contexto de Crisis de Sentido y su Relación con el Desarrollo Moral en la Escuela Colombiana / Meaning crisis context and its relation with moral development at the Colombian school
Fonte: Rev. latinoam. cienc. soc. niñez juv;2(2), Jul.-Dic. 2004.
Idioma: es.
Conferência: Apresentado em: Simposio Internacional de Investigación, Manizales, 2003.
Resumo: Los escenarios escolarizados tienen la potencialidad inherente para dinamizar los procesos de desarrollo moral de nuestros jóvenes en un contexto de crisis de sentido ético y moral que trasciende el ámbito nacional y local. En este ensayo se adopta como marco de referencia inicial el fenómeno de crisis de sentido moral en Occidente desde el ángulo específico de la socialización. Se propone un replanteamiento del quehacer docente en la escuela, que permita procesos de formación de la autonomía moral de los estudiantes. Estos procesos se proponen desde el horizonte de una ciudadanía constructora de una sociedad equitativa y justa cuyo compromiso sea la inclusión de los actores sociales históricamente excluidos. El fundamento de la propuesta lo aportan las teorías del desarrollo cognitivo y de los sentimientos morales y se propone una articulación con el contexto socioeducativo colombiano.Palabras Clave: Desarrollo Moral, Crisis de Sentido, Escenarios Escolarizados, Autonomía Moral, Desarrollo Cognitivo, Sentimientos Morales.
Descritores: Desenvolvimento Moral
Princípios Morais
Tipo de Publ: Metanálise
Responsável: CO279.1 - Centro de Biblioteca e Información


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Id: lil-485446
Autor: Corrêa, Mariza(org); Souza, Érica Renata de(org).
Título: Vida em família: uma perspectiva comparativa sobre crimes de honra / Family life: a comparative perspective on crimes of honour.
Fonte: Campinas; UNICAMP; 2006. 516 p. ilus, tab, graf.
Idioma: en; pt.
Conferência: Apresentado em: Encontro Internacional Vida em Família: uma perspectiva comparativa sobre crimes de honra, Campinas, 25-27 ago. 2004.
Descritores: Crime/psicologia
Saúde da Família
Saúde da Mulher
-Controle Social Formal
Controles Informais da Sociedade
Princípios Morais
Violência Doméstica
Violência contra a Mulher
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR1.1 - BIREME
BR1.1/3991.00


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Id: lil-60502
Autor: Gonçalves, Ernesto Lima, coord.
Título: Moral médica / Medical moral.
Fonte: s.l; Sarvier; 1984. 230 p. tab.
Idioma: pt.
Descritores: Princípios Morais
Ética Médica
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME
BR1.1/1036.00; BR26.1; 614.253 G635m; BR66.1; 1 172.61 G635m; BR.1763.1; 174.2, G635m, 1984


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-989732
Autor: Álvarez Ponce, Vivian Asunción; Alonso Uría, Rosa María; Rodríguez Alonso, Beatriz; Muñiz Rizo, Milagros Eusebia.
Título: Conocimiento y valores: binomio esencial en la formación profesional / Knowledge and values: essential binomial in professional training
Fonte: Educ. med. super;32(2):0-0, abr.-jun. 2018. tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: La formación de valores es un proceso gradual, donde es necesario buscar e indagar cuáles valores y por qué vías se deben formar, desarrollar, afianzar y potenciar en diferentes momentos de la vida, según las necesidades que se van presentando en la formación de un profesional. Objetivo: Evaluar la posición que asumen los estudiantes ante diferentes situaciones que pueden ocurrir a lo largo de su formación académica y una vez que comiencen su vida laboral. Método: Se realizó una investigación exploratoria utilizando como técnica la encuesta que fue aplicada a 52 estudiantes del sexto año de la asignatura de Ginecología y Obstetricia de la Facultad de Ciencias Médicas "Salvador Allende" en el curso académico 2013-2014. Resultados: En la situación relacionada con el compañerismo llama la atención que existan alumnos que no tienen interiorizado este valor y justifican actitudes erróneas relacionadas con esto. Es de señalar que la mayoría de los estudiantes consideran correcto el valor honestidad, pero es preocupante que algunos de los encuestados se identifican con actitudes deshonestas y no asumen una posición de rechazo y no aceptación ante el fraude. Conclusión: La mayoría de los estudiantes tienen valores y actitudes consecuentes con un buen profesional de la salud, pero no se puede dejar de tener en cuenta la identificación con determinados aspectos y conductas negativas que denoten falta de valores y principios éticos y su posible presencia en los futuros facultativos que pueden afectar la calidad de los servicios, la atención integral a la población, a los y las colegas y a la ética profesional y en este sentido debe continuar trabajándose(AU)

Introduction: The formation of values ​​is a gradual process, where it is necessary to search and investigate which values ​​and through which routes should be formed, developed, strengthened and strengthened at different times of life, according to the needs that are presented in the training of A professional. Objective: To evaluate the position that students assume in different situations that may occur throughout their academic training and once they begin their working life. Method: An exploratory investigation was carried out using as a technique the survey that was applied to 52 students of the sixth year of the subject of Gynecology and Obstetrics of the School of Medical Sciences "Salvador Allende" in the academic year 2013-2014. Results: In the situation related to companionship, it is striking that there are students who do not have this value internalized and justify erroneous attitudes related to this. It should be noted that most students consider honest value correct, but it is worrisome that some of the respondents identify with dishonest attitudes and do not assume a position of rejection and non-acceptance of fraud. Conclusion: Most students have values ​​and attitudes consistent with a good health professional, but we can not fail to take into account the identification with certain aspects and negative behaviors that denote lack of values ​​and ethical principles and their possible presence in the future facultative that can affect the quality of the services, the integral attention to the population, to the and the colleagues and to the professional ethics and in this sense it must continue working(AU)
Descritores: Valores Sociais
Conhecimento
Capacitação Profissional
Princípios Morais
Limites: Seres Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1020946 LILACS-Express
Autor: Leite, Vanessa.
Título: "Em defesa das crianças e da família": Refletindo sobre discursos acionados por atores religiosos "conservadores" em controvérsias públicas envolvendo gênero e sexualidade / "In defense of the children and the family": Reflections about the discourses of "conservative" religious actors in public controversies involving gender and sexuality / "En defensa de los niños y la familia": Reflexionando sobre discursos de actores religiosos "conservadores" en polémicas públicas que involucran género y sexualidad
Fonte: Sex., salud soc. (Rio J.);(32):119-142, maio-ago. 2019.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O artigo é fruto de pesquisas realizadas entre os anos de 2010 e 2018 sobre os argumentos acionados em controvérsias públicas que vêm permeando o cenário político brasileiro, suscitadas por parlamentares ligados às bancadas religiosas. A reflexão volta seu olhar para o pânico moral criado em torno do Projeto Escola sem Homofobia, chamado de "kit gay" por seus detratores, a partir de 2011. Em seguida, acompanha os intensos debates desde 2013 - com o acionamento da terminologia "ideologia de gênero" - em torno dos planos de educação no país. Mais recentemente, acompanha o processo eleitoral para a Presidência da República, no qual o "kit gay" foi um dos principais artefatos da campanha do presidente eleito. Essas controvérsias se articulam em um cenário de fortalecimento de conservadorismos, cujos pontos de interseção são o confronto de moralidades em relação ao gênero e à sexualidade e a mobilização do discurso de defesa das crianças e dos adolescentes. A hipótese, assim, é que a infância e a adolescência se tornam pontos estratégicos para refletir sobre os processos de transformação por que passa a política sexual brasileira.

Abstract The current article results from research carried out between 2010 and 2018 on the arguments raised in public controversies that have pervaded the Brazilian political scene in recent years, examining the discourse of "conservative" religious actors, especially parliamentarians adopting a religious rhetoric. The author scrutinizes the moral panic created around the School without Homophobia Project, dubbed by its detractors "Gay Kit", from 2011 onwards; she then analyses the intense debates (beginning in 2013) revolving around education plans all over the country - debates in which the term "gender ideology" has been growingly used. Finally, the author examines the 2018 Brazilian presidential election, in which the "Gay Kit" was one of the main topics of the president-elect's campaign. All such controversies, which arise in a scenario of strengthened "conservatism", share two characteristics. First, the confrontation of different moralities related to gender and sexuality. Secondly, the discourse that depicts children and adolescents as having to be "protected". The author then hypothesizes that childhood and adolescence have become strategic features to think over the transformation that the Brazilian sexual policy is currently going through.

Resumen El artículo es el resultado de una investigación realizada entre 2010 y 2018 sobre los argumentos desencadenados en polémicas públicas que han impregnado el escenario político brasileño, originadas por parlamentarios vinculados a fracciones religiosas. La reflexión vuelve su mirada hacia el pánico moral creado alrededor del Proyecto Escuela sin Homofobia, llamado "kit gay" por sus detractores, desde 2011. Luego se acompañan los intensos debates de 2013 - con la terminología activada "Ideología de género": en torno a los planes de educación en el país. Más recientemente, acompañó el proceso electoral para la presidencia de la República, donde el "kit gay" fue uno de los principales artefactos de la campaña del presidente electo. Esas polémicas se articulan en un escenario de fortalecimiento del conservadurismo, cuyos puntos de intersección son la confrontación de moralidades en relación con el género y la sexualidad, y la movilización del discurso de defensa de las niñas, niños y adolescentes. La hipótesis, por lo tanto, es que la infancia y la adolescencia se convierten en puntos estratégicos para reflexionar sobre los procesos de transformación que experimenta la política sexual brasileña.
-Política
Política Pública
Religião
Brasil
Criança
Adolescente
Sexualidade
Pesquisa Qualitativa
Homofobia
FRAUD1
Identidade de Gênero
Princípios Morais
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Id: biblio-1024317
Autor: López Parra, Hiader Jaime.
Título: Reflexiones sobre los aportes de Gergen Kenneth a los "orígenes comunes del significado", en "Realidades y relaciones" / Reflections on Gergen Kenneth's contributions to the "original communes of meaning" in "Realities and relationships"
Fonte: Poiésis (En línea);16(Dic.):1-5, 2008.
Idioma: es.
Resumo: G. Kenneth (1996) , inicia su disertación sobre los orígenes comunes del significado, en el texto Realidades y relaciones, planteando que las concepciones del yo y de los otros se derivan de las pautas de relación a la vez que son sostenidas por estas mismas. Así mismo, es a través de la coordinación relacional que nace el lenguaje, y es a través del lenguaje que adquirimos la capacidad de hacernos inteligibles. De esta forma, el autor es enfático en asegurar que la relación sustituye al individuo como unidad fundamental de la vida social.

G. Kenneth (1996), begins his dissertation on the origins communes of meaning, in the text Realities and relationships, planting that the conceptions of him and others derive from the relationship guidelines as they are supported by these same . Likewise, it is through the relational coordination that the language does, and it is through the language that we acquire the ability of intelligent hackers. In this way, the author is emphatic to ensure that the relationship replaces the individual as a fundamental unit of social life.
Descritores: Relações Interpessoais
-Psicologia
Comunicação
Princípios Morais
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Relatório Técnico
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1023490
Autor: Carmona González, Yolima; Montalvo Prieto, Amparo.
Título: Nurses' Moral Sensitivity Regarding the Terminally Ill
Fonte: Invest. educ. enferm;37(3):[E07], 15 Octubre 2019. Tab 1, Tab 2, Tab 3.
Idioma: en.
Resumo: Objective. The purpose, herein, was to determine the moral sensitivity of nurses when caring for terminally ill patients. Methods. Descriptive study conducted in the city of Cartagena (Colombia) with the participation of 118 nurses with minimum experience of six months in caring for the terminally ill in general hospitalization, caring for chronic patients, and intensive care units. The study used the 23-item questionnaire on Moral Sensitivity in Nursing Care ­ (Sensibilidad Moral en el Cuidado Enfermero -CuSMCE-23, in spanish) - by Campillo, which has six Likert-type response options (0 = total disagreement, to 5 = total agreement) and which has two dimensions: Nurse values (12 items) and Care responses (11 items). A higher score meant a higher degree of moral sensitivity. Results. It was found that 89.8% of the participants were women; 20.3% had a graduate degree; 39.8% had less than five years of care experience; 58.5% worked in a public institution ­ by type of service: 58.5% worked in general hospitalization; 32.2% in the intensive care unit; and 9.3% with chronic patients. The global moral sensitivity regarding the terminally ill in the study group was at 80%. By dimensions, while the Values dimension obtained 90%, the Care responses dimension only reached 70.4%, with the latter dimension showing difficulties in the items: 'Often, when I am with a patient, I talk about myself to be more comfortable' (27.1%), 'It is hard for me to accept certain decisions by the patients' (55.1%), and 'It is hard for me to identify concerns regarding the religious expression' (60.2%). Conclusion. Although the global levels of nurse's moral sensitivity regarding the terminally ill and of the dimension Nurse Values are high, the dimension of Care responses has limitations, especially in accepting the diversity of expressions presented by patients

Objetivo. Determinar la sensibilidad moral de las enfermeras al cuidar pacientes terminales. Métodos. Estudio descriptivo realizado en la ciudad de Cartagena (Colombia) con la participación de 118 enfermeras con experiencia mínima de seis meses en cuidado al enfermo terminal en hospitalización general, cuidado al paciente crónico y trabajo en unidades de cuidados intensivos. Se utilizó el Cuestionario de 23 ítems Sensibilidad Moral en el Cuidado Enfermero (CuSMCE-23) de Campillo, el cual tiene seis opciones de respuesta tipo Likert (0 = desacuerdo total a 5 = acuerdo total) y dos dimensiones: Valores enfermeros (12 ítems) y Respuestas de cuidado (11 ítems). A mayor puntaje mayor grado de sensibilidad moral. Resultados. El 89.8% de los participantes fueron mujeres; el 20.3% había realizado un posgrado; el 39.8% tenía menos de 5 años de experiencia asistencial; el 58.5% laboraba en una institución pública. Por tipo de servicio: el 58.5% laboraba en hospitalización general; el 32.2%, en la Unidad de Cuidados Intensivos y 9.3%, en pacientes crónicos. La sensibilidad moral global ante el enfermo terminal en el grupo estudiado fue del 80%. Por dimensiones, mientras que en la dimensión Valores se obtuvo un 90%, en la de Respuestas de cuidado solo se alcanzó el 70.4%, teniendo esta última dimensión dificultades en los ítems: 'A menudo cuando estoy con el paciente hablo de mí misma para estar más cómoda' (27.1%), 'Me cuesta aceptar determinadas decisiones de los pacientes' (55.1%) y 'Me cuesta identificar inquietudes respecto a la expresión religiosa' (60.2%). Conclusión. Aunque el nivel global de sensibilidad moral de la enfermera ante el enfermo terminal y de la dimensión Valores enfermeros son altos, la dimensión Respuestas de cuidado presenta limitaciones, especialmente en la aceptación de la diversidad de expresiones que presentan los pacientes.

Objetivo. Determinar a sensibilidade moral das enfermeiras ao cuidar pacientes terminais. Métodos. Estudo descritivo realizado na cidade de Cartagena (Colômbia) com a participação de 118 enfermeiras com experiência mínima de seis meses em cuidado ao doente terminal em hospitalização geral, cuidado ao paciente crônico e unidades de tratamentos intensivos. Se utilizou o Questionário de 23 itens Sensibilidade Moral no Cuidado Enfermeiro (CuSMCE-23) de Campillo, o qual tem seis opções de resposta tipo Likert (0 = desacordo total a 5 = acordo total) e duas dimensões: Valores enfermeiros (12 itens) e Respostas de cuidado (11 itens). A maior pontuação maior grau de sensibilidade moral. Resultados. Se encontrou que 89.8% eram mulheres, 20.3% havia realizado uma pós-graduação, 39.8% tinha menos de 5 anos de experiência assistencial, 58.5% trabalhava numa instituição pública, por tipo de serviço: 58.5% trabalhava em hospitalização geral, 32.2% na Unidade de Tratamentos Intensivos e 9.3% em pacientes crônicos. A sensibilidade moral global frente ao doente terminal no grupo estudado foi de 80%. Por dimensões, enquanto que na dimensão Valores se obteve um 90%, na de Respostas de cuidado somente se alcançou 70.4%, tendo esta última dimensão dificuldades nos itens: 'Com frequência quando estou com o paciente falo de mim mesma para estar mais cômoda' (27.1%), 'É difícil aceitar determinadas decisões dos pacientes' (55.1%) e 'É difícil identificar inquietudes ao respeito à expressão religiosa' (60.2%). Conclusão. Embora o nível global de sensibilidade moral da enfermeira frente ao doente terminal e da dimensão Valores enfermeiros são altos, a dimensão Respostas de cuidado apresenta limitações, especialmente na aceitação da diversidade de expressões que apresentam os pacientes.
Descritores: Estudos Transversais
Inquéritos e Questionários
Doente Terminal
Ética em Enfermagem
Hospitalização
Unidades de Terapia Intensiva
Princípios Morais
Cuidados de Enfermagem
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO103.1 - Biblioteca



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