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Id: biblio-984364
Autor: Costa, Rayana de Oliveira; Ritti-Dias, Raphael Mendes; Cucato, Gabriel Grizzo; Cendoroglo, Maysa Seabra; Nasri, Fabio; Costa, Maria Luiza Monteiro; Matos, Luciana Diniz Nagem Janot de; Franco, Fábio Gazelato de Mello.
Título: Association between respiratory capacity, quality of life and cognitive function in elderly individuals / Associação entre capacidade respiratória, qualidade de vida e cognição em idosos
Fonte: Einstein (Säo Paulo);17(1):eAO4337, 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective To investigate associations between respiratory capacity, quality of life and cognitive function in elderly individuals. Methods The sample included 386 elderly individuals (232 women). Respiratory capacity assessment was based on maximal expiratory pressure measured at peak expiratory flow. Subjects were classified according to peak expiratory flow values adjusted for sex, age and height of individuals with normal (peak expiratory flow curve <80% and >60%) or reduced (peak expiratory flow curve < 60%) respiratory capacity. The World Health Organization Quality of Life Questionnaire and the Mini-Mental State Examination were used to assess quality of life and cognitive function, respectively. Results Elderly women with reduced respiratory capacity scored lower on the Mini-Mental State Examination (p=0.048) and quality of life questionnaire (p=0.040) compared to those with normal respiratory capacity. These differences were not observed in men (p>0.05). Conclusion Reduced respiratory capacity was associated with poorer quality of life and cognitive function in elderly women. These associations were not observed in elderly men.

RESUMO Objetivo Investigar a associação entre capacidade respiratória, qualidade de vida e função cognitiva em idosos. Métodos A amostra incluiu 386 idosos (232 mulheres). A capacidade respiratória foi avaliada pela pressão expiratória máxima obtida no pico de fluxo expiratório. Com base nos resultados máximos de fluxo expiratório, os indivíduos foram classificados de acordo com o valor previsto para sexo, idade e estatura em capacidade respiratória normal (curva de fluxo expiratório de pico inferior a 80% e superior a 60%) ou capacidade respiratória reduzida (curva de fluxo expiratório de pico menor que 60%). O questionário World Health Organization Quality of Life e o Miniexame do Estado Mental foram utilizados para avaliar a qualidade de vida e a função cognitiva, respectivamente. Resultados Em comparação com mulheres idosas com capacidade respiratória normal, as pessoas com capacidade respiratória reduzida apresentaram escores mais baixos para o Miniexame do Estado Mental (p=0,048) e qualidade de vida (p=0,040). Nos homens, não foram observadas diferenças (p>0,05). Conclusão Capacidade respiratória reduzida foi associada à pior qualidade de vida e à função cognitiva em mulheres idosas. Essas associações não foram observadas em idosos do sexo masculino.
Descritores: Consumo de Oxigênio
Qualidade de Vida
Cognição
-Testes de Função Respiratória
Músculos Respiratórios
Brasil
Atividades Cotidianas
Fatores Sexuais
Volume Expiratório Forçado
Inquéritos e Questionários
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Idoso
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1287588 LILACS-Express
Autor: Nakano, Tatiana de Cassia; Ribeiro, Walquiria de Jesus; Virgolim, Angela Magda Rodrigues.
Título: Relationship between creativity and intelligence in regular students and giftedness students / Relação entre criatividade e inteligência em estudantes regulares e com altas habilidades/superdotação / Relación entre creatividad e inteligencia en estudiantes regulares y estudiantes superdotados
Fonte: Psico USF;26(1):103-116, Jan. 2021. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: The present study sought to identify the relationship between creativity and intelligence in gifted students. The sample consisted of 966 participants, aged between 7 and 17 years, classified as regular students (n=867) and criterion group (n=99), subdivided according to the area of prominence: academic (n=66), creative/artistic (n=33). The Giftedness Assessment Battery was applied to assess reasoning (verbal, logical, numerical, and abstract) and creativity (verbal and figural). The results indicated that, in the control group, the relationship between the total score for intelligence and the two types of creativity were significant and positive, and scores were higher for verbal creativity. Only the correlation between the total scores for intelligence and verbal creativity was positive and significant in the criterion group. Differences in the relationship between constructs were also found according to the identification of giftedness (academic and creative). (AU)

O presente estudo buscou identificar a relação entre criatividade e inteligência em alunos regulares e com altas habilidades/superdotação. A amostra foi composta por 966 participantes, com idades entre 7 e 17 anos, classificados em estudantes regulares (n = 867) e grupo critério (n = 99), subdivididos de acordo com a área de destaque: acadêmica (n = 66), criativa/artística (n = 33). A Bateria de Avaliação das Altas Habilidades/Superdotação foi aplicada envolvendo subtestes de avaliação do raciocínio (verbal, lógico, numérico e abstrato) e criatividade (verbal e figural). Os resultados indicaram que, no grupo controle, a relação entre o total em inteligência e os dois tipos de criatividade se mostraram significativas e positivas, sendo mais alta em relação à criatividade verbal. No grupo critério, somente a correlação entre o total de inteligência e criatividade verbal foi positiva e significativa. Diferenças na relação entre os construtos também foram encontradas de acordo com a área de identificação da superdotação (acadêmica e criativa). (AU)

El presente estudio buscó identificar la relación entre creatividad e inteligencia en estudiantes regulares y estudiantes superdotados. La muestra estuvo compuesta por 966 participantes, con edades entre 7 y 17 años, clasificados en estudiantes regulares (n = 867) y grupo criterio (n = 119), y subclasificados de acuerdo con el área de destaque: académico (n = 66) y creativo/artístico (n = 33). Se aplicó la Batería de Evaluación de la Superdotación con subpruebas para evaluar el razonamiento (verbal, lógico, numérico y abstracto) y la creatividad (verbal y figurativa). Los resultados indicaron diferentes relaciones de acuerdo con el grupo considerado. La relación entre el total en inteligencia y los dos tipos de creatividad se mostraron significativas y positivas en el grupo control, siendo mayor con relación a la creatividad verbal. En el grupo criterio, solo fue positiva y significativa la relación entre las puntuaciones totales de inteligencia y la creatividad verbal. También se encontraron diferencias en la relación entre los constructos según el área de identificación de superdotación (académica y creativa). (AU)
Descritores: Criança Superdotada/psicologia
Cognição
Criatividade
Inteligência
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: BR1249.1 - Coordenadoria do Sistema de Bibliotecas


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Cordas, Taki Athanassios
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Id: biblio-1286284
Autor: Oliveira, Jônatas de; Colombarolli, Maíra Stivaleti; Figueredo, Leandro Silva; Cordás, Táki Athanássios.
Título: Cognitive restraint directed at carbohydrates in individuals on low-carb diet with binge eating: the role of guilt about food cravings / Restrição cognitiva direcionada aos carboidratos em indivíduos praticantes de dieta low carb com compulsão alimentar: o envolvimento da culpa pelos desejos por comida
Fonte: Einstein (Säo Paulo);19:eAO5599, 2021. tab.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective To evaluate whether the carbohydrate-restricted diet leads to higher levels of food cravings in individuals with binge eating. Methods A total of 146 individuals with binge eating participated in the Low-Carb Diet Group (n=48) and Control Group (n=98). The Binge Eating Scale, Hay's questionnaire, Food Cravings Questionnaire - Trait and State, Cognitive restraint subscale and its adapted version for the cognitive restraint toward carbohydrates, were used as measures. Parametric tests were used for comparison between groups (Student's t test), and Pearson's correlation test to verify correlations between variables of interest. Results No differences were found between groups with and without diet concerning the level of binge eating or food craving total score. The differences found were the higher levels of cognitive restraint (p=0.01), cognitive restraint for carbohydrates (p=0.01) and subscales of 'guilt about food craving' (p=0.04) in the Low-Carb Diet Group. Conclusion Individuals with binge eating and a history of low-carb diet have greater cognitive restraint toward carbohydrates and association with altered eating attitudes (guilt about food craving).

RESUMO Objetivo Avaliar se a dieta com restrição de carboidratos acarreta níveis elevados de desejos intenso por comida em indivíduos com compulsão alimentar. Métodos Participaram 146 indivíduos com compulsão alimentar divididos nos Grupos Dieta Low Carb (n=48) e Grupo Controle (n=98). Foram utilizados como medidas: Escala de Compulsão Alimentar Periódica, Questionário de Hay, Questionário de Desejos Intensos por Comida - Traço e Estado, Subescala de restrição cognitiva e sua versão adaptada para a restrição cognitiva direcionada aos carboidratos. Foram utilizados testes paramétricos para comparação entre grupos (teste t de Student) e o teste de correlação de Pearson para verificar correlações entre variáveis de interesse. Resultados Não foram encontradas diferenças entre grupos com e sem prática de dieta em relação ao nível de compulsão alimentar ou ao escore total para desejos intensos por comida. As diferenças encontradas foram os maiores níveis de restrição cognitiva (p=0,01), restrição cognitiva para carboidratos (p=0,01) e subescalas de 'culpa por causa dos desejos' (p=0,04) no Grupo Dieta Low Carb. Conclusão Indivíduos com compulsão alimentar e histórico de dieta com restrição de carboidratos (low carb) possuem maior restrição cognitiva direcionada aos carboidratos e associação com atitudes alimentares alteradas (culpa pelos desejos).
Descritores: Transtorno da Compulsão Alimentar
Fissura
-Carboidratos
Inquéritos e Questionários
Cognição
Dieta
Ingestão de Alimentos
Comportamento Alimentar
Culpa
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-702988
Autor: Urazán-Torres, Gina Rocío; Puche-Cabrera, Mario José; Caballero-Forero, Mangelli; Rey-Anacona, César Armando.
Título: Cognitive and Executive Functions in Colombian School Children with Conduct Disorder: Sex Differences / Funciones cognitivas y ejecutivas en escolares colombianos con trastorno disocial: diferencias por sexo
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;42(4):324-332, oct.-dic. 2013. ilus, tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Introduction: Most of the studies that have examined cognitive and executive functions in conduct disorders (CD) have been conducted on institutionalized male adolescents. In this research the cognitive and executive functions of non-institutionalized Colombian school children with CD were compared with normal school children, all between 6 and 12 years-old. Materials and methods: We used a case-control design. The cases were participants who met the diagnostic criteria for CD (n=39) and controls who did not meet these criteria (n=39), according to reports of a professional of the participants' institution, and a structured interview for childhood psychiatric syndromes. The two groups were selected from educational institutions, and there were no differences in age, school grade, or socioeconomic level. The IQ was reviewed, as well as the presence of other mental disorders, serious physical illnesses, and more serious neurological signs.The cognitive and executive functions were evaluated using a child neuropsychological test battery. Results: We found that participants with CD had significantly lower scores in construction abilities, perceptual abilities (tactile, visual and auditory), differed in verbal memory, differed in visual memory, language (repetition, expression and understanding), meta-linguistic abilities, spatial abilities, visual and auditory attention, conceptual abilities, verbal and graphic fluency, and cognitive flexibility. The same differences were found between males, except in repetition, whereas girls showed fewer differences, thus the cognitive and executive performance was poorer in males with CD than in females, especially in verbal and linguistic-related functions. Conclusions: Children with CD could show generalized cognitive and executive deficits. These deficits seem to be more frequent in boys than in girls with CD.

Resumen Introducción: La mayoría de los estudios que han examinado las funciones cognitivas y ejecutivas en el trastorno disocial (TD) se han llevado a cabo con adolescentes varones institucionalizados. En esta investigación, se compararon las funciones cognitivas y ejecutivas de escolares colombianos no institucionalizados con TD con las de escolares normales, todos entre 6 y 12 años de edad. Materiales y métodos: Se utilizó un diseño de casos y controles, en el que los casos eran los participantes que cumplían los criterios diagnósticos de TD (n = 39) y los controles, aquellos que no cumplían estos criterios (n = 39), de acuerdo con el reporte de un profesional de la institución de los participantes y una entrevista estructurada de síndromes psiquiátricos infantiles. Los dos grupos fueron seleccionados de instituciones educativas y no diferían en edad, grado escolar y nivel socioeconómico. El CI fue controlado, así como la presencia de otros trastornos mentales, enfermedades físicas graves y signos neurológicos mayores. Las funciones cognitivas y ejecutivas fueron evaluadas a través de una batería neuropsicológica infantil. Resultados: Los participantes con TD presentaron puntuaciones significativamente más bajas en habilidades construccionales, habilidades perceptuales (táctiles, visuales y auditivas), memoria verbal diferida, memoria visual diferida, lenguaje (repetición, expresión y comprensión), habilidades metalingüísticas, habilidades espaciales, atención visual y auditiva, habilidades conceptuales, fluidez verbal y gráfica y flexibilidad cognitiva. Estas mismas diferencias se encontraron entre los varones entre sí, excepto en repetición, mientras que las niñas presentaron menos diferencias entre sí, de manera que el desem peño cognitivo y ejecutivo fue más bajo entre los varones que entre las niñas con TD, especialmente en funciones verbales y relacionadas con el lenguaje en general. Conclusiones: Los niños con TD podrían presentar déficits cognitivos y ejecutivos generalizados, que parecen ser mayores entre los niños que entre las niñas con dicho trastorno.
Descritores: Transtorno da Personalidade Antissocial
-Estudantes
Entrevista
Cognição
Colômbia
Manifestações Neurológicas
Neuropsicologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-979036
Autor: Castro-Costa, Erico; Lima-Costa, Maria Fernanda; Andrade, Fabíola Bof de; Souza Junior, Paulo Roberto Borges de; Ferri, Cleusa Pinheiro.
Título: Cognitive function among older adults: ELSI-Brazil results / Função cognitiva entre adultos mais velhos: resultados do ELSI-Brasil
Fonte: Rev. saúde pública (Online);52(supl.2):4s, 2018. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Brazilian Ministry of Health; . Secretariat of Health Care; . Secretariat of Health Care; . Secretariat of Health Care.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To investigate macroregional variations in cognitive function in a national sample representative of the Brazilian population aged 50 years and older. METHODS Data from the baseline of the Longitudinal Study of Brazilian Elderly (ELSI-Brazil), collected between 2015 and 2016, were used. Memory was measured by means of a 10-word list and executive function, by semantic verbal fluency, based on the naming of animals. Gender, age, education, and rural or urban residence were potentially confounding RESULTS Among the 9,412 ELSI-Brazil participants, 9,085 were included in the analysis; 53.9% were women and the average age was 63.0 (0.42) years. After adjusting for potential confounding variables, average scores for memory and verbal fluency were lower in the Northeast region and higher in the Midwest and Southeast, respectively. In the South region, higher scores were found for immediate and combined memory. In all regions, older participants and those with lower schooling had worse scores for memory and verbal fluency. CONCLUSIONS There are differences in cognitive function among older adults in the different macroregions, independent of age, gender, schooling, and rural or urban residence.

RESUMO OBJETIVO Investigar as variações macrorregionais da função cognitiva em amostra nacional representativa da população brasileira com 50 anos ou mais. MÉTODOS Foram utilizados dados da linha de base do Estudo Longitudinal dos Idosos Brasileiros (ELSI-Brasil), coletados entre 2015 e 2016. A memória foi aferida por meio de lista de 10 palavras e a função executiva, pela fluência verbal semântica, baseada na nomeação de animais. Como potenciais variáveis de confusão, incluímos: sexo, idade, escolaridade e residência rural ou urbana. RESULTADOS Entre os 9.412 participantes do ELSI-Brasil, 9.085 foram incluídos na análise; 53,9% eram mulheres e a média de idade foi 63,0 (0,42) anos. Após ajustes por potenciais variáveis de confusão, os escores médios para memória e fluência verbal foram menores na região Nordeste e maiores no Centro-Oeste e Sudeste, respectivamente. Na região Sul, foram encontrados maiores escores para memória imediata e combinada. Em todas as regiões, participantes mais velhos e com menor escolaridade apresentaram piores escores para memória e fluência verbal. CONCLUSÕES Existem diferenças na função cognitiva entre adultos mais velhos nas distintas macrorregiões, que são independentes da idade, sexo, escolaridade e residência rural ou urbana.
Descritores: Cognição/fisiologia
Transtornos da Memória/diagnóstico
-População Rural
População Urbana
Brasil/epidemiologia
Estudos Longitudinais
Escolaridade
Transtornos da Memória/fisiopatologia
Transtornos da Memória/epidemiologia
Pessoa de Meia-Idade
Testes Neuropsicológicos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Idoso
Idoso de 80 Anos ou mais
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Chile
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Id: biblio-1058723
Autor: Faúndez A, Juan Pablo; Délano R, Paul.
Título: Asociaciones entre función vestibular y habilidades cognitivas: un enfoque básico-clínico / Associations between vestibular function and cognitive abilities: from basic to clinical approach
Fonte: Rev. otorrinolaringol. cir. cabeza cuello;79(4):453-464, dic. 2019. graf.
Idioma: es.
Projeto: Proyecto Fondecyt; . Proyecto Anillo; . CONICYT BASAL; . Proyecto ICM.
Resumo: RESUMEN El sistema vestibular tiene un rol fundamental en funciones sensorio-motoras, control del equilibrio y estabilidad de la mirada. En las últimas décadas un amplio número de trabajos ha descrito la importancia de las aferencias vestibulares en el funcionamiento de diversas áreas del cerebro relacionadas con funciones cognitivas tales como la atención, memoria, navegación y otras habilidades visuo-espaciales. Estudios en pacientes con vestibulopatía han demostrado que estos individuos presentan disminución de su rendimiento en algunas pruebas neuropsicológicas; y, a su vez, que personas con patología cognitiva como deterioro cognitivo leve y demencia por enfermedad de Alzheimer tienen mayor probabilidad de presentar pruebas vestibulares alteradas. Esta revisión se enfoca en el papel que cumple el sistema vestibular y su asociación con habilidades cognitivas; basándose en estudios básicos y clínicos que describen una red vestibular cerebral y que han llevado a proponer modelos teóricos que relacionan la función vestibular con la cognición.

ABSTRACT The vestibular system is widely known for its role in sensory-motor functions, balance control and gaze stability. In recent decades, several research articles have described the importance of vestibular afferents in the functioning of brain areas related to cognitive skills such as attention, spatial memory, spatial navigation and other visuospatial abilities. Studies involving subjects with vestibulopathy reveal that these individuals show decreased performance on neuropsychological tests; and that patients with neurocognitive pathologies, such as mild cognitive impairment and dementia due to Alzheimer's disease, have a greater probability of producing diminished or absent responses in clinical vestibular electrophysiological tests. This literature review focuses on the role played by the vestibular system and its association with cognitive abilities. The review incorporates a description of basic and clinical research that describe the cortical vestibular network and emerging theoretical models linking vestibular function to cognition.
Descritores: Vestíbulo do Labirinto/fisiologia
Disfunção Cognitiva/etiologia
-Testes de Função Vestibular
Vestíbulo do Labirinto/anatomia & histologia
Cognição
Doença de Alzheimer
Navegação Espacial
Hipocampo
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL30.1 - Biblioteca


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Id: biblio-830368
Autor: Fierro, Marco; Bustos, Andrés; Molina, Carlos.
Título: Diferencias en la experiencia subjetiva entre depresión unipolar y bipolar / Differences in Subjective Experience Between Unipolar and Bipolar Depression
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;45(3):162-169, jul.-sep. 2016. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Es importante distinguir la depresión unipolar de la bipolar, pues hay diferencias en el tratamiento y el pronóstico. Dado que el diagnóstico de las dos condiciones es netamente clínico, encontrar diferencias sintomáticas puede ser de gran utilidad. Objetivos: Buscar diferencias en la experiencia subjetiva (de primera persona) entre depresión unipolar y bipolar. Métodos: Estudio exploratorio de tipo cualitativo, de orientación fenomenológica, con 12 pacientes (7 con depresión bipolar y 5 con depresión unipolar; 3 varones y 9 mujeres). Se utilizó una entrevista semiestructurada basada en el Examen de la Experiencia Anómala del Self (EASE). Resultados: Estado de ánimo predominante: en la depresión bipolar es el apagamiento emocional; en la unipolar, la tristeza. Experiencia del cuerpo: en la bipolar, el cuerpo se siente pesado, francamente cansado y como un obstáculo para el movimiento. En la unipolar, la experiencia del cuerpo se parece a la pereza cotidiana. Cognición y flujo de conciencia: en la depresión bipolar, en comparación con la unipolar, el pensamiento se vive lentificado, como si tuviera que vencer obstáculos en su curso; hay mayor dificultad para comprender lo que se escucha o se lee. Perspectiva del futuro: en la depresión bipolar, la desesperanza es más intensa y de mayor alcance que en la unipolar, como si se perdiera la posibilidad misma de la esperanza. Conclusiones: Se encontraron diferencias cualitativas en el estado de ánimo predominante, la experiencia corporal, la cognición y la perspectiva del futuro entre la depresión unipolar y la bipolar.

Introduction: It is important to make distinction between bipolar and unipolar depression because treatment and prognosis are different. Since the diagnosis of the two conditions is purely clinical, find symptomatic differences is useful. Objectives: Find differences in subjective experience (first person) between unipolar and bipolar depression. Methods: Phenomenological-oriented qualitative exploratory study of 12 patients (7 with bipolar depression and 5 with unipolar depression, 3 men and 9 women). We used a semi-structured interview based on Examination of Anomalous Self-Experience (EASE). Results: The predominant mood in bipolar depression is emotional dampening, in unipolar is sadness. The bodily experience in bipolar is of a heavy, tired body; an element that inserts between the desires of acting and performing actions and becomes an obstacle to the movement. In unipolar is of a body that feels more comfortable with the stillness than activity, like laziness of everyday life. Cognition and the stream of consciousness: in bipolar depression, compared with unipolar, thinking is slower, as if to overcome obstacles in their course. There are more difficult to understand what is heard or read. Future perspective: in bipolar depression, hopelessness is stronger and broader than in unipolar, as if the very possibility of hope was lost. Conclusions: Qualitative differences in predominant mood, bodily experience, cognition and future perspective were found between bipolar and unipolar depression.
Descritores: Transtorno Bipolar
Transtorno Depressivo
-Terapêutica
Cognição
Consciência
Estado de Consciência
Depressão/psicologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: biblio-960088
Autor: Molina, Marcela; Palacio, Juan David; Vargas, Cristian; Díaz-Zuluaga, Ana María; Agudelo Berruecos, Yuli; Ospina, Sigifredo; López-Jaramillo, Carlos.
Título: Desempeño neurocognitivo de pacientes con trastorno afectivo bipolar tipo I en eutimia con y sin antecedente de psicosis de un programa de intervención multimodal: PRISMA / Neurocognitive Performance in Euthymic Bipolar I Patients With and Without History of Psychosis From a Multimodal Intervention Program: PRISMA
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;45(4):230-237, oct.-dic. 2016. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Los pacientes con trastorno afectivo bipolar tipo I (TBI) tienen alta prevalencia de síntomas psicóticos, los cuales se han relacionado con un mayor deterioro cognitivo. Sin embargo, en la literatura aún no hay total claridad sobre esto. Objetivo: Determinar si la historia de síntomas psicóticos en una muestra colombiana con TBI se asocia con mayor deterioro cognitivo. Métodos: Se llevó a cabo un estudio de casos y controles, en el que se incluyó a pacientes con TBI que pertenecían al estudio mayor PRISMA (Programa de Intervención Multimodal en Pacientes con Trastorno Afectivo Bipolar y Esquizofrenia). De 203 sujetos elegibles, se incluyó a 123, 71 con historia de psicosis y 52 sin este antecedente. Se caracterizó la función cognitiva de los participantes con pruebas neuropsicológicas para evaluar coeficiente intelectual, atención, función ejecutiva, fluidez verbal, memoria auditiva y visual y localización espacial, y se comparó el desempeño neurocognitivo entre los subgrupos de pacientes con y sin psicosis. Resultados: No se encontraron diferencias en el desempeño en la mayoría de las pruebas neurocognitivas evaluadas entre los grupos al ajustar por edad, escolaridad, sexo, duración de la enfermedad en años, número de episodios y utilización de benzodiacepinas. Sin embargo, se encontró diferencia en el FAS semántico (p = 0,01), con mejor desempeño en el grupo con antecedente de psicosis. Conclusiones: Los resultados indican que no hay diferencias significativas en el desempeño neurocognitivo entre los pacientes con TBI en eutimia con y sin antecedente de psicosis.

Background: Patients with bipolar disorder type I (BDI) have an increased prevalence of psychotic symptoms, and these have been associated with higher cognitive impairment; however the issue has not been settled with the available evidence. Objective: To determine if the history of psychotic symptoms in a Colombian sample with BDI is associated with greater cognitive impairment. Methods: A case-control study was performed that included patients with BDI from the l PRISMA study. Of the 203 eligible subjects, 123 participantswere included; 71 had a history of psychosis, and 52 did not. Cognitive function was characterised by neuropsychological tests that assessed intellectual coefficient, attention, executive function, verbal fluency, auditory and visual memory, and spatial location. Results: No differences were found in most of the neuropsychological test results between the groups after adjusting for age, education, sex, duration of the disease, number of episodes, and use of benzodiazepines; however, there was differences in semantic FAS (P=.01), with a better performance in the group with a prior history of psychosis. Conclusions: The results suggest that there are no significant differences in the cognitive performance between patients with BDI in euthymic stage, with and without history of psychosis.
Descritores: Transtorno Bipolar
Cognição
-Transtornos Psicóticos
Esquizofrenia
Depressão/patologia
Função Executiva
Disfunção Cognitiva
Testes de Estado Mental e Demência
Testes Neuropsicológicos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: biblio-1284010
Autor: Gusmão, Cláudio Henrique Vieira; Soares, Esther Gonçalves; Moreira, Larissa Stephanie Maria; Batista, Bruno Fernandes; Souto, Deisiane Oliveira.
Título: Relação entre função motora e cognitiva na paralisia cerebral hemiplégica / Relationship between motor and cognitive function in hemiplegic cerebral palsy
Fonte: Fisioter. Bras;22(1):25-36, Mar 19, 2021.
Idioma: pt.
Resumo: Introdução: Crianças com paralisia cerebral hemiplégica (PCH) exibem dificuldades funcionais na utilização do membro superior hemiparético, repercutindo negativamente no desempenho em realizar atividades de vida diária. Atualmente, os déficits motores nessa população são acompanhados por distúrbios sensoriais, dificuldades na aprendizagem, alterações de comportamento e comunicação e défices cognitivos gerais. Objetivo: Investigar a possível associação entre os déficits motores e cognitivos de crianças com PCH, verificando ainda a influência da lateralidade da hemiplegia. Métodos: Participaram do estudo 30 crianças com PCH (idade média = 10,48 ± 2,46 anos). Os participantes foram submetidos aos seguintes testes: Assisting Hand Assessment (AHA), Matrizes Progressivas Coloridas de Raven, o Subteste cubos do Wechsler Intelligence Scale for Children fourth Edition - WISC IV e a fluência verbal semântica de animais. Resultados: Os grupos foram homogêneos em relação ao sexo e idade (p > 0.05). Os grupos não diferiram em relação ao nível de desempenho motor, memória de trabalho, inteligência e fluência verbal (p > 0,05). O desempenho motor correlacionou com todas as variáveis cognitivas. Conclusão: Em crianças com PCH o desempenho motor correlacionou fortemente com funções cognitivas. Além disso, a lateralidade da lesão cerebral não influenciou o desempenho em tarefas motoras e cognitivas. (AU)

Introduction: Children with hemiplegic cerebral palsy (HCP) exhibit functional difficulties in using the hemiparetic upper limb, negatively impacting their performance in carrying out activities of daily living. Currently, motor deficits in this population are accompanied by sensory disorders, learning difficulties, changes in behavior and communication and general cognitive deficits. Objective: To investigate the possible association between motor and cognitive deficits in children with PCH, also verifying the influence of laterality in hemiplegia. Methods: Thirty children with PCH participated in the study (mean age = 10.48 ± 2.46 years). Participants were subjected to the following tests: Assisting Hand Assessment (AHA), Raven's Colorful Progressive Matrices, the Wechsler Intelligence Scale for Children fourth Edition - WISC IV Subtest and the semantic verbal fluency of animals. Results: The groups were homogeneous in relation to sex and age (p > 0.05). The groups did not differ in relation to the level of motor performance, working memory, intelligence and verbal fluency (p> 0.05). Motor performance correlated with all cognitive variables. Conclusion: In children with PCH, motor performance correlated strongly with cognitive functions. In addition, the laterality of the brain injury did not influence performance in motor and cognitive tasks. (AU)
Descritores: Desempenho Psicomotor/fisiologia
Paralisia Cerebral/fisiopatologia
Cognição/fisiologia
Hemiplegia/fisiopatologia
Lateralidade Funcional/fisiologia
-Estudos Transversais
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: BR1561.1 - Biblioteca Virtual AMMG


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Id: biblio-1284278
Autor: Souza, Tiago Pereira de 1 Universidade Federal do Rio Grande do Sul 2 Centro Universitário Amparense UNIFIA. Docente pBrasil cSão Paulo(edt); Legnani, Leila Karla Barboza 1Centro Universitário Amparense UNIFIA. p.Brasil cSão Paulo(edt).
Título: O perfil da produção científica neuropsicológica no Brasil: uma revisão integrativa / The profile of neuropsychological scientific production in Brazil: an integrative review
Fonte: Espaç. saúde (Online);22(1):[774], 2021. ilust.
Idioma: pt.
Resumo: A neuropsicologia surgiu a partir de interações entre diferentes áreas e busca compreender a relação cérebro e mente, com enfoque na base anatômica das funções cognitivas. O presente artigo apresenta um panorama da neuropsicologia no Brasil nos últimos cinco anos, por meio de uma revisão integrativa. Os dados foram coletados selecionando cinco recursos informacionais: Literatura Latino Americano e do Caribe em Ciências da Saúde - LILACS, Scientific Electronic Library Online - SciELO, Periódicos Eletrônicos em Psicologia - PePSIC, Index Psi Periódicos Técnico-Científicos e Google acadêmico. A amostra final é composta por 20 artigos, cuja abordagem metodológica predominante é do tipo quantitativa. O periódico com mais publicações foi a Revista Neuropsicologia Latinoamericana e, as palavras-chave identificadas, "neuropsicologia", "cognição" e "funções executivas" foram as mais adotadas nos artigos. Concluiu-se, com a presente revisão bibliográfica integrativa, que a temática mais abordada no contexto da neuropsicologia no Brasil são os transtornos mentais.
Descritores:
Cognição
Ciências da Saúde
Transtornos Mentais
Neuropsicologia
-Publicações
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR2497.1 - Biblioteca



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