Base de dados : LILACS
Pesquisa : F02.463.188.357 [Categoria DeCS]
Referências encontradas : 483 [refinar]
Mostrando: 1 .. 10   no formato [Detalhado]

página 1 de 49 ir para página                         

  1 / 483 LILACS  
              next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: lil-715245
Autor: Meneguin, Silmara; Aparecido Ayres, Jairo.
Título: Perception of the informed consent form by participants in clinical trials / Percepción del término de consentimiento informado por los participantes de los ensayos clínicos / Percepção do termo de consentimento informado pelos participantes dos ensaios clínicos
Fonte: Invest. educ. enferm;32(1):97-102, Jan.-Apr. 2014.
Idioma: en.
Resumo: Objective. To understand the perception of the participants in controlled clinical trials (CCTs) about the informed consent and describe the meaning of their participation in the research. Methodology. Qualitative study using the focus group technique. The sample was composed of 19 patients who participated in clinical trials about hypertension and coronary disease in a specialized cardiologic hospital located in the city of Sao Paulo. The methodological framework used was the content analysis. Results. Some of the participants were aware of the real objective of these studies while others had misperceptions. The reading of the informed consent is not always done and, when it is done, the patient does not understand it. The lack of understanding about the term ''placebo'' was mentioned by some participants. The motivation to participate was the personal benefit. Conclusion. This study shows that obtaining the informed consent in CCTs is complex and that there is the need to adapt the structure and application of this document, in order to protect the participants and improve the quality of clinical trials performed in the country.

Objetivo. Comprender la percepción que tienen los participantes de los ensayos clínicos controlados (ECC) sobre el consentimiento informado y describir el significado de su participación en la investigación. Metodología. Estudio cualitativo que utilizó la técnica de grupo focal. La muestra estuvo constituida por 19 pacientes, quienes participaron en ensayos clínicos sobre hipertensión y enfermedad coronaria en un hospital especializado en cardiología en la ciudad de São Paulo. El referencial metodológico utilizado fue el análisis de contenido. Resultados. Algunos participantes tenían consciencia de la real naturaleza de estas investigaciones mientras otros tenían impresiones equivocadas. La lectura del consentimiento informado no siempre es realizada y cuando esta se hace el paciente no entiende su contenido. La falta de comprensión de lo que era el ''placebo'' fue mencionada por algunos participantes. La motivación en participar se centró en el beneficio personal. Conclusión. Este estudio muestra que la obtención del consentimiento informado en ECC es complejo y que hay necesidad de realizar adecuaciones en la estructura y aplicación del documento, con el fin de proteger a los participantes y mejorar la calidad de las investigaciones clínicas realizadas en el país.

Objetivo. Compreender a percepção que têm os participantes dos ensaios clínicos controlados (ECC) sobre o consentimento informado e descrever o significado de sua participação na investigação. Metodologia. Estudo qualitativo que utilizou a técnica de grupo focal. A mostra esteve constituída por 19 pacientes que participaram em ensaios clínicos sobre hipertensão e doença coronária num hospital especializado em cardiologia na cidade de São Paulo. O referencial metodológico utilizado foi a análise de conteúdo. Resultados. Alguns participantes tinham consciência da real natureza destas investigações enquanto outros tinham impressões equivocadas. A leitura do consentimento informado não é sempre realizada e quando esta se faz o paciente não entende. A falta de entendimento do que era o ''placebo'' foi mencionada por alguns participantes. A motivação em participar se centrou no benefício pessoal. Conclusão. Este estudo mostra que a obtenção do consentimento informado em ECC é complexo e que há necessidade de realizar adequações na estrutura e aplicação do documento, com o fim de proteger aos participantes e melhorar a qualidade das investigações clínicas realizadas no país.
Descritores: Ensaios Clínicos como Assunto/psicologia
Termos de Consentimento
Consentimento Livre e Esclarecido/psicologia
-Brasil
Ensaios Clínicos como Assunto/métodos
Compreensão
Grupos Focais
Motivação
Percepção
Limites: Feminino
Humanos
Masculino
Pessoa de Meia-Idade
Responsável: CO332 - Facultad de Medicina


  2 / 483 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-1157017
Autor: Caldeira, Matheus Colombari; Silveira, Cláudia Alexandra Bolela.
Título: Intervenção psicológica grupal e psicossomática: uma revisão integrativa / Psychological group and psychosomatic intervention: an integrative review / Intervención psicológica grupal y psicosomática: una revisión integrativa
Fonte: Vínculo;17(2):46-66, jul.-dez. 2020. ilus.
Idioma: pt.
Resumo: A psicossomática busca compreensão dos sintomas físicos de origem psíquica e a intervenção psicológica grupal surge como ferramenta possibilitando espaço para a reflexão em grupo acerca deste adoecimento. Este estudo objetiva levantar produções científicas que integram a psicologia grupal e a psicossomática. Utilizou-se como metodologia a revisão integrativa, no período de 2011 a 2016, por meio de base de dados eletrônicas, os periódicos da CAPES, Scielo, Pepsic e LILACS. Utilizados os descritores: grupos e psicossomática como filtros. Dentre os resultados notou-se a carência de produções científicas entre os descritores no tocante a serviços na área da saúde. Verificou-se também que pesquisas nesta área estão voltadas para orientação diagnóstica, sem efetivo interesse na promoção de saúde e no empoderamento do usuário.

The psychosomatic seeks understanding of physical symptoms of psychic origin and the group psychological intervention appears as a tool allowing space for group reflection about this illness. This study aims make a survey of the scientific productions that integrate group and psychosomatic psychology. Used the integrative review from 2011 to 2016 through the electronic database the CAPES, Scielo, Pepsic and LILACS scientific journals. Used the descriptors: groups and psychosomatic as research filters. Among the results it was observed the lack of scientific productions between the descriptors in relation to the health área. It was also verified that researchs in this area are geared towards diagnostic orientation without an effective interest in health promotion and in user empowerment.

La psicosomática busca la comprensión de los síntomas físicos de origen psíquico y la intervención psicológica grupal surge como herramienta posibilitando espacio para la reflexión en grupo acerca de este enfermo. Este estudio objetiva levantar producciones científicas que integran la psicología grupal y la psicosomática. Se utilizó como metodología la revisión integrativa, en el período de 2011 a 2016, por medio de base de datos electrónicos, los periódicos de CAPES, Scielo, Pepsic y LILACS.Utilizados los descriptores: grupos y psicosomática como filtros. Entre los resultados se notó la carencia de producciones científicas entre los descriptores en cuanto a servicios en el área de la salud.Se verificó también que investigaciones en esta área están orientadas hacia orientación diagnóstica, sin efectivo interés en la promoción de la salud y en el empoderamiento del usuario.
Descritores: Medicina Psicossomática
Psicoterapia de Grupo
Sinais e Sintomas
Área Programática de Saúde
Compreensão
Prevenção de Doenças
Empoderamento
Promoção da Saúde
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR26.1 - Biblioteca Central


  3 / 483 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1100243
Autor: Terra, Izabela Gonçalves; Nascimento, Adriano Roberto Afonso do.
Título: Imagens e representações sociais: contribuições da análise semiótica / Images and social representation: semiotic analysis contributions / Imágenes y representación social: contribuciones del análisis semiótico
Fonte: Psicol. Estud. (Online);21(2):291-302, abr.-jun. 2016.
Idioma: en; pt.
Resumo: A formação do conhecimento de senso comum é objeto de estudo da Teoria das Representações Sociais, que destaca o papel da comunicação na produção de sentidos pelos sujeitos. As imagens visuais favorecem a socialização de significados e são elementos ativos na formação das representações sociais. Frente ao expressivo papel das imagens na formação dos conteúdos representacionais, este relato visa apresentar um método de análise semiótica de imagens para a pesquisa em representações sociais. A análise semiótica de imagens foi selecionada como aporte teórico-metodológico, por oferecer os pressupostos necessários para o delineamento de um método de pesquisa eficaz para a identificação das representações sociais, a partir de signos icônicos, socialmente partilhados. O método de análise foi explorado por meio de procedimentos analíticos, empregados para a apreensão de representações sociais do feminino em cartazes de campanhas do Ministério da Saúde e que possibilitaram o acesso à rede de significados associados à imagem visual analisada. Destaca-se a pertinência do emprego da análise semiótica para a análise em representações sociais, que se apresenta como uma perspectiva fértil para novos estudos e que amplia as possibilidades de exploração dos conteúdos visuais.

The common sense knowledge formation is object of study of the Social Representation Theory, which highlights the role of communication in the production of comprehension by the subjects. The visual images favor the socialization of meanings and are active elements in the formation of social representations. Given the expressive role of the images in the formation of representational contents, this paper aims to present a semiotics analysis method for researches on social representations. The semiotic analysis of images was selected as a theoretical and methodological basis, for offering the means required for guidance for an effective research method to identify the social representations of socially shared iconic signs. The analysis method was explored by means of analytical procedures, employed for the apprehension of social representations of the feminine in posters for Brazilian Ministry of Health campaigns, which allowed access to the network of meanings associated with the analyzed visual image. It should be emphasized that the relevance of the use of semiotic analysis to analyze social representations, which presents itself as a fertile perspective for further studies expanding the possibilities of exploitation of visual content.

La formación del sentido común es el objeto de estudio de la Teoría de las Representaciones Sociales, lo que pone de relieve es la función de la comunicación en la creación de sentido por los sujetos. Las imágenes visuales favorecen la socialización de significados y son elementos activos en la formación de las representaciones sociales. Con interés en el importante papel de las imágenes en la formación de las representaciones sociales, este estudio tiene como objetivo presentar un método de análisis semiótico de las imágenes para la investigación sobre las representaciones sociales. El análisis semiótico de las imágenes fue seleccionado como fundamento teórico y metodológico al propiciar las condiciones necesarias para el diseño de un método eficaz para la investigación de las representaciones sociales de signos icónicos socialmente compartidos. El método de análisis se exploró por intermedio de los procedimientos analíticos empleados para la detección de las representaciones sociales del femenino en los carteles de campañas del Ministerio de Sanidad, lo que permitió el acceso a la red significados de significaciones asociadas a las imágenes visuales analizadas. Se destaca la importancia de la utilización del análisis semiótico en la investigación de las representaciones sociales, que se presenta como una perspectiva fértil para nuevos estudios y que amplía las posibilidades de exploración de los contenidos visuales.
Descritores: Recursos Audiovisuais
Socialização
Publicidade
Compressão de Dados
-Percepção Visual
Aleitamento Materno
Saúde da Mulher
Comunicação
Compreensão
Limites: Feminino
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR513.1 - Biblioteca Central


  4 / 483 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1100281
Autor: Neubern, Mauricio da Silva.
Título: Hipnose clínica e dores crônicas: rumo a uma perspectiva complexa / Clinical hypnosis and chronicle pain: to ward a complex perspective / Hipnosis clínica y dolores crónicos: rumbo a una perspectiva compleja
Fonte: Psicol. Estud. (Online);21(2):303-312, abr.-jun. 2016.
Idioma: en; pt.
Resumo: O presente trabalho busca construir noções teóricas iniciais baseadas no pensamento complexo de Edgar Morin para uma compreensão alternativa das relações entre hipnose e dores crônicas. Partindo de uma crítica ao pensamento instrumentalista dominante no campo, marcado pela simplificação, foca dois eixos principais: a) subjetividade e animalidade como campos possíveis e distintos para a qualificação das dores crônicas e b) as relações entre sujeito, processos inconscientes e mudança durante a hipnose. O trabalho é concluído destacando a pertinência de algumas noções complexas para o tema: o holograma, que destaca as múltiplas influências socioculturais e biológicas, contrapondo-se à perspectiva individualista sobre a dor e a hipnose; que a organização configuracional, destacando o aspecto singular da produção semiótica do sujeito e as lógicas particulares dos campos subjetividade e animalidade; e consciência que, enquanto qualidade emergente no transe, situa o sujeito na condição de mediador e não de controlador da experiência de dores crônicas.

This paper seeks to build initial theoretical notions on complex thought of Edgar Morin as an alternative to understanding of the relationship between hypnosis and chronic pain. Starting with a critique of the dominant instrumentalist thinking in the field, which is often too simplistic, this paper will focuse on two main axes: a) subjectivity and animality as possible fields for qualifying chronic pain and b) the relationship between subject, unconscious processes and change during hypnosis. The work is completed highlighting the relevance of some complex concepts to the topic : the hologram, which highlights the multiple socio-cultural and biological influences, in contrast to the individualistic perspective on pain and hypnosis; the configurational organization, highlighting the singular aspect of the semiotic production of the subject and the particular logic of the fields subjectivity and animality ; and awareness that, as an emerging quality in trance, the subject is located in mediating condition and not chronic pain experience driver.

En este estudio se busca construir nociones teóricas iniciales basadas en el pensamiento complejo de Edgar Morín a una comprensión alternativa de la relación entre la hipnosis y dolor crónico. A partir de una crítica del pensamiento instrumentista dominante en el campo, marcado por la simplificación, se centra en dos áreas principales: a) la subjetividad y la animalidad como posibles campos y diferente para la calificación del dolor crónico y b) la relación entre sujetos, procesos inconscientes y el cambio durante la hipnosis. La obra se completa destacando la relevancia de algunos conceptos complejos a este tema: el holograma, lo que pone de relieve las múltiples influencias socio-culturales y biológicas, en contraste con la perspectiva individualista sobre el dolor y la hipnosis; la organización configuracional , destacando el aspecto único de la producción semiótica del sujeto y la lógica particular de la subjetividad campos y la animalidad; y la conciencia de que, como una cualidad emergente en trance, elsujeto se encuentra en condición de mediación y no la experiencia de controlador de dolor crônico.
Descritores: Dor Crônica/psicologia
Hipnose/métodos
-Conscientização
Pensamento
Consciência
Compreensão
Responsável: BR513.1 - Biblioteca Central


  5 / 483 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-1056974 LILACS-Express
Autor: Trassi, Angélica Polvani(ccp); Oliveira, Katya Luciane de(ccp); Inácio, Amanda Lays Monteiro.
Título: Reading Comprehension, Learning Strategies and verbal reasoning: Possible Relationships / Compreensão de Leitura, Estratégias de Aprendizagem e Raciocínio Verbal: Possíveis Relações / Comprensión Lectora, Estrategias de Aprendizaje e raciocinio verbal: Posibles Relaciones / Reading Comprehension, Learning Strategies and verbal reasoning: Possible Relationships
Fonte: Psico USF;24(4):615-624, out.-dez. 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract This article aimed to analyze the level of reading comprehension in elementary school students; to verify differences between school years for the Cloze test; investigate possible relationships between reading comprehension, learning strategies and verbal reasoning, and verifying whether verbal reasoning can predict the other variables. The participants were 470 students from grades 2 to 9 from the public network of a city in the north of Paraná, who answered the Cloze test and the Assessment Scale of Learning Strategies. Of the total sample, 45 students were selected to respond to the Wechsler Scale Verbal Scale of Abbreviated Intelligence. The sample presented a level of independent reading comprehension, and significant differences were found among students of the 2nd, 3rd and 4th years in comparison to the other school years. Statistically significant and positive correlations were obtained between the constructs, and the verbal reasoning showed to predict the other variables. AU

Resumo Este artigo objetivou analisar o nível de compreensão de leitura em estudantes do ensino fundamental; verificar diferenças entre os anos escolares para o teste Cloze; investigar possíveis relações entre a compreensão de leitura, as estratégias de aprendizagem e o raciocínio verbal e verificar se o raciocínio verbal pode prever as demais variáveis. Participaram 470 alunos do 2º ao 9º anos provenientes da rede pública de uma cidade do norte do Paraná, que responderam ao teste Cloze e à Escala de Avaliação das Estratégias de Aprendizagem. Do total da amostra, foram selecionados 45 alunos para responder a Escala Verbal da Escala Wechsler de Inteligência Abreviada. A amostra apresentou nível de compreensão de leitura independente, sendo encontradas diferenças significativas entre estudantes do 2º, 3º e 4º anos em comparação aos demais anos escolares. Foram obtidas correlações estatisticamente significativas e positivas entre os construtos, e o raciocínio verbal demonstrou prever as demais variáveis. AU

Resumen Este artículo tuvo por objetivo analizar el nivel de comprensión lectora en estudiantes de Enseñanza Primaria; verificar diferencias entre los años escolares para el test Cloze; investigar posibles relaciones entre comprensión lectora, estrategias de aprendizaje y razonamiento verbal y verificar si el mismo puede predecir las demás variables. Participaron 470 alumnos de 2º a 9º año provenientes de la red pública de una ciudad del norte de Paraná, que respondieron el test Cloze y la Escala de Evaluación de Estrategias de Aprendizaje. Del total de la muestra, se seleccionaron 45 alumnos para responder la Escala Verbal de la Escala Wechsler de Inteligencia Abreviada. La muestra presentó nivel de comprensión lectora independiente, encontrándose diferencias significativas entre los estudiantes de 2º, 3º y 4º año comparados con los de los otros años. Se obtuvieron correlaciones estadísticamente significativas y positivas entre los constructos, y el razonamiento verbal demostró predecir las demás variables. AU
Descritores: Leitura
Estudantes/psicologia
Escalas de Wechsler
Ensino Fundamental e Médio
Compreensão
Aprendizagem
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: BR1249.1 - Coordenadoria do Sistema de Bibliotecas


  6 / 483 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: biblio-1056971 LILACS-Express
Autor: Guimarães, Silvia Brilhante(ccp); Mousinho, Renata(ccp).
Título: Papel do Vocabulário para as Habilidades de Compreensão Leitora / Role of Vocabulary for Reading Comprehension Skills / Papel del Vocabulario para las Habilidades de Comprensión Lectora / Role of Vocabulary for Reading Comprehension Skills
Fonte: Psico USF;24(4):685-697, out.-dez. 2019. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O presente estudo explorou a relação da medida de vocabulário da Escala WISC-III com as habilidades de precisão de leitura de palavras e de compreensão de texto, com 174 crianças, matriculadas no 3º e 4º anos do ensino fundamental. Identificou-se evidência de predição do vocabulário na compreensão de texto, mesmo depois do controle da precisão de leitura de palavras, da consciência fonológica e morfológica, e da memória de curto prazo. O mesmo não foi encontrado para a leitura de palavras. Os resultados indicam que o vocabulário medido pelo teste do WISC-III se relaciona com as habilidades de leitura, mas tem papel preditivo apenas na compreensão de texto. Esses achados são discutidos à luz da teoria do Modelo Simples de Leitura e da Hipótese Qualidade Lexical. AU

Abstract The present study explored the relationship of the WISC-III Vocabulary measure with the skills of word reading and reading comprehension in 174 children enrolled in the 3rd and 4th grades of Elementary School. Evidence of prediction of vocabulary in reading comprehension was identified, even after controlling for word reading, phonological awareness, short-term memory, and morphological awareness. The same was not found for the skill of word reading. The results indicate that the WISC-III vocabulary relates to reading skills, but has a predictive role only in text comprehension. These findings are discussed in light of the Simple Reading Model theory and the Lexical Quality Hypothesis. AU

Resumen En el presente estudio fue analizada la relación de la medida de vocabulario de la Escala WISC-III con las habilidades de comprensión de lectura y de texto, participando 174 niños, matriculados en 3º y 4º año de Enseñanza Primaria. Se encontraron evidencias de predicción de vocabulario en la comprensión de texto, inclusive después de controlar otras variables como precisión lectora de palabras, conciencia fonológica, memoria de corto plazo y conciencia morfológica. La misma evidencia no fue encontrada en la lectura de palabras. Los resultados indican que el vocabulario medido por el WISC-III se relaciona con las habilidades de lectura, pero tiene un papel predictivo sólo en la comprensión de texto. Estos hallazgos son discutidos a la luz de la teoría del Modelo de Lectura Simple y la Hipótesis Calidad Léxica. AU
Descritores: Leitura
Estudantes/psicologia
Vocabulário
Escalas de Wechsler
Ensino Fundamental e Médio
Compreensão
Memória de Curto Prazo
Limites: Humanos
Feminino
Criança
Tipo de Publ: Estudo de Avaliação
Responsável: BR1249.1 - Coordenadoria do Sistema de Bibliotecas


  7 / 483 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1124688
Autor: Vallejo López, Alida Bella.
Título: El papel del docente universitario en la formación de estudiantes investigadores desde la etapa inicial / The role of the university professor in the training of researcher students from the early stage
Fonte: Educ. med. super;34(2):e1579, abr.-jun. 2020.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: La comprensión y el descubrimiento para alcanzar el conocimiento científico forman parte primordial de un investigador. El papel del docente universitario en la formación y motivación de estudiantes investigadores resulta determinante −especialmente en su etapa de ingreso a las instituciones de educación superior− en este nuevo siglo, en el que se discute la mejor manera de lograr que estos se conviertan en protagonistas de los cambios que se están produciendo en el mundo. Objetivo: Reflexionar acerca del papel del docente universitario en la formación de investigadores para mejorar el desarrollo académico desde las primeras etapas. Métodos: Se realizó una revisión bibliográfica de las bases de datos Medline, Scielo, Redalyc y Google Académico. Se revisó el material de 70 fuentes y, finalmente, se seleccionaron 29 artículos. Conclusiones: Los docentes constituyen el primer vínculo de relación docente-estudiante en el proceso enseñanza aprendizaje en las instituciones de educación superior. La investigación debe ser el eje básico primordial en las mallas curriculares de todas las carreras universitarias para formar profesionales competentes, ya que la investigación y el conocimiento científico contribuyen al progreso de las naciones(AU)

Introduction: Understanding and discovery to achieve scientific knowledge are a fundamental part of a researcher. The role of the university professor in the training and motivation of research students is decisive, especially in their stage of admission into higher education institutions, in this new century, in which discusses the best way is discussed to make them become protagonists of the changes that are taking place worldwide. Objective: To reflect on the role of the university professor in the training of researchers to improve academic development from the early stages. Methods: A bibliographic review was carried out in the databases Medline, Scielo, Redalyc and Google Scholar. The material from 70 sources was reviewed and 29 articles were finally selected. Conclusions: Professors are the first link of the student-teacher relationship in the teaching-learning process in higher education institutions. Research must be the primary basic axis in the curricular design of all university majors to train competent professionals, since research and scientific knowledge contribute to the progress of nations(AU)
Descritores: Papel
Estudantes
Compreensão
Docentes
Aprendizagem
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


  8 / 483 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-1148407
Autor: Hermosilla-Gotschlicha, Camila; Márquez-Espinoza, Constanza; Mora-Castelletto, Valentina; Puelma-Pistellia, Sofía; Valdés-Flatow, Paulina; Sáez-Martínez, Josette; Letelier-Vera, Bernardita; Fuentes-López, Eduardo; Méndez-Orellana, Carolina.
Título: Sensibilidad y especificidad del Test ScreeLing en usuarios afásicos en etapa aguda: un análisis preliminar / Sensitivity and Specificity of the Spanish version of the ScreeLing Test in aphasic patients at the acute phase: a pilot study
Fonte: Rev. chil. fonoaudiol. (En línea);19:1-8, nov. 2020. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: En Chile, entre un 20% y un 38% de los usuarios que sufren un ataque cerebro-vascular (ACV) presentan afasia. Pese a su alta prevalencia no existen herramientas validadas que permitan realizar una caracterización lingüística temprana de la afasia. Por lo anterior, el objetivo del presente trabajo es analizar la sensibilidad y especificidad de la versión en español del ScreeLing en una muestra de usuarios afásicos después de producido un ACV. Se trata de un estudio transversal analítico en el cual se aplicó el test ScreeLing a 13 usuarios afásicos tras primer evento de ACV en etapa aguda (< 6 semanas tras ACV) y a 56 adultos neurológicamente sanos. Adicionalmente, se evaluó el nivel comprensivo y el lenguaje espontáneo de usuarios con afasia, con la versión abreviada del Token Test y Escala de Severidad de la Afasia (ASRS). Se construyeron modelos mediante regresiones logísticas, obteniendo sus respectivas áreas bajo la curva ROC. Los resultados muestran que el equilibrio entre sensibilidad y especificidad para el puntaje global del test ScreeLing se estableció en 67 puntos, obteniendo una sensibilidad del 94,6% y especificidad del 100%. El área bajo la curva ROC alcanzó 0,99 (IC 95%: 0,97-1,00). En las subpruebas sintáctica y fonológica se alcanzó un puntaje de corte de 21 puntos, mientras que en la subprueba semántica se lograron 22 puntos. Se concluye que el ScreeLing en español posee una alta sensibilidad y especificidad para la detección de déficits lingüísticos post ACV similar a los resultados encontrados en la versión original del test en holandés. Esfuerzos futuros deben concentrarse en ampliar la muestra de usuarios afásicos con distintos perfiles de severidad.

In Chile, aphasia is present in 20% to 30% of stroke patients. Currently, speech and language therapists do not have a standardized test to characterize aphasic patients' linguistics disorders at the acute phase. The aim of this study iso analyze the sensibility and specificity of the Spanish version of the ScreeLing test in aphasic patient post-stroke at the acute stage. To do so, in a transversal study design, acute aphasic patients (< 6 weeks post-stroke) and healthy adults were evaluated with the Spanish version of the ScreeLing test. Additionally, language comprehension and spontaneous speech were assessed with the shortened version of the Token Test and the Aphasia Severity Rating Scale, respectively. We calculated the Area Under ROC Curve (AUC) to choose the cut-off that provided the best balance between sensibility and specificity. We included 13 aphasic patients and 56 healthy adults. The best balance between sensibility and specificity was found to be with 67 points, with a sensibility of 94,6% andspecificity of 100%. The AUC ROC was 0,99 (IC 95%: 0,97-1,00). For the subtest measuring syntax and phonology, the cut-off score was 21 points, and for the semantic subtest, 22 points. In conclusion, the Spanish version of the ScreeLing test, similar to its original Dutch version, demonstrated high specificity and sensibility to detect linguistic deficits in acute aphasic patients post-stroke. Future efforts aim to increase the sample size of patients considering differentlanguage severity profiles.
Descritores: Afasia/diagnóstico
Testes de Linguagem
-Afasia/etiologia
Semântica
Índice de Gravidade de Doença
Chile
Estudos Transversais
Curva ROC
Sensibilidade e Especificidade
Acidente Vascular Cerebral/complicações
Compreensão
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Idoso
Idoso de 80 Anos ou mais
Adulto Jovem
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


  9 / 483 LILACS  
              first record previous record next record last record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo
Id: biblio-1148434
Autor: Rojas Contreras, Daniela; Montes de Oca, Domingo Román; Quezada Gaponov, Camilo; Pino Castillo, Josué.
Título: Disfluencias típicas del habla en niños fluentes de Santiago de Chile / Typical speech dysfluencies in fluent children from Santiago de Chile
Fonte: Rev. chil. fonoaudiol. (En línea);19:1-11, nov. 2020. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: El estudio de la fluidez del habla, en distintas etapas del ciclo vital, es relevante porque contribuye tanto a la comprensión del desarrollo típico del habla como a la comprensión del habla patológica, lo que aporta al diagnóstico y al tratamiento. Los objetivos del trabajo son: a) determinar la presencia y distribución de las disfluencias en distintos grupos etarios y b) determinar si existe variación en la distribución de las disfluencias en relación con el género de los informantes. La muestra estuvo compuesta por 60 niños y adolescentes entre los 4.01 años y 15.0 años distribuidos en tres grupos. Los resultados indican que la prolongación de vocal fue la disfluencia más frecuente, mientras que la repetición de sílaba fue la menos presente en los grupos analizados. En el grupo de mujeres de menor edad hubo una cantidad significativamente alta de repetición de palabras. No se encontraron otras diferencias en relación con el género de los informantes. Finalmente, se discuten los resultados y algunas consideraciones relacionadas con la metodología en este tipo de investigaciones.

The study of fluency of speech, at different stages of the life cycle, is relevant in that it contributes both to the understanding of typical speech development and to the understanding of pathological speech, which is useful for diagnosis and treatment. The objectives of this work are a) to determine the presence and distribution of the disfluencies present in different age groups and b) to determine if there is variation in the distribution of disfluencies in relation to the gender of the informants. Thesample consisted of 60 children and adolescents between 4.01 years old and 15.0 years old distributed in three groups. The results indicate that vowel prolongation was the most frequent disfluency, while syllable repetition was the least present inthe groups analyzed. In the group of younger women, there was a significantly high amount of word repetition when comparing the presence of this disfluency in the other two groups. There were no more differences reported in relation to the gender ofthe informants. Finally, the results and some considerations related to the methodology in this type of research are discussed
Descritores: Fala/fisiologia
Distúrbios da Fala/fisiopatologia
Distúrbios da Fala/epidemiologia
Medida da Produção da Fala
-Chile
Fatores Sexuais
Fatores Etários
Compreensão
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


  10 / 483 LILACS  
              first record previous record
seleciona
para imprimir
Fotocópia
Texto completo SciELO Cuba
Texto completo
Texto completo
Id: biblio-1126668
Autor: Medina Peña, Rolando; Franco Gómez, María del Carmen; Gallo González, Maigre Elena; Torres de Cádiz Hernández, Alejandro.
Título: El desarrollo de la creatividad en la formación universitaria / The development of creativity in university education
Fonte: Rev. cuba. med. mil;48(supl.1):e395, 2019.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El estudio de la creatividad se realiza desde diferentes criterios, al asumirse como proceso de la personalidad y tomando como base la concepción filosófica de la actividad humana. En dicho proceso debe ser tenida en cuenta la interrelación de factores que favorece a las condiciones para el desarrollo de la creatividad, así como los vínculos entre lo cognitivo y lo afectivo. Objetivo: Analizar teóricamente los fundamentos pedagógicos y psicológicos de la creatividad y su relación con el desarrollo integral de los futuros profesionales. Métodos: Se realizó una revisión sistemática de la literatura, lo cual favoreció comprender la dependencia entre sus componentes, sus vínculos y el condicionamiento que establecen en la actividad docente. Conclusiones: La inclusión de métodos creativos aún no se ha extendido en las proporciones deseadas, lo cual limita las posibilidades de desarrollo de la creatividad en los estudiantes. En la actualidad son casi inexistentes las orientaciones metodológicas que apoyen la labor docente para desarrollar la creatividad en los alumnos, en lo cual incide la escasa utilización de métodos productivos(AU)

Introduction: The study of creativity is carried out from different criteria, by assuming itself as a personality process and based on the philosophical conception of human activity. In this process must be taken into account the interrelation of factors that favors the conditions for the development of creativity, as well as the links between the cognitive and the affective. Objective: Theoretically analyze the pedagogical and psychological foundations of creativity and its relationship with the integral development of future professionals. Methods: A systematic review of the literature was carried out, which favored understanding the dependence among its components, its links and the conditioning that they establish in the teaching activity. Conclusions: The inclusion of creative methods has not yet been extended in the desired proportions, which limits the possibilities of developing creativity in students. At present, methodological orientations that support teaching work to develop creativity in students are almost non-existent, which is reflected in the scarce use of productive methods(AU)
Descritores: Ensino
Criatividade
Compreensão
Docentes
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional



página 1 de 49 ir para página                         
   


Refinar a pesquisa
  Base de dados : Formulário avançado   

    Pesquisar no campo  
1  
2
3
 
           



Search engine: iAH v2.6 powered by WWWISIS

BIREME/OPAS/OMS - Centro Latino-Americano e do Caribe de Informação em Ciências da Saúde