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Silva, Maria Iracema Tabosa da
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Id: lil-543826
Autor: Moreira, Maria de Fátima; Silva, Maria Iracema Tabosa da.
Título: Legibilidade do material educativo escrito para pacientes diabéticos / Readability of the educational material written for diabetic patients
Fonte: Online braz. j. nurs. (Online);4(2), Aug. 2005. ilus.
Idioma: pt.
Resumo: It is unquestionable the importance of the educational material in the process of education in diabetes as a strategy that makes learning, autonomy and adhesion to patient easier, contributing to the development of attitudes and skills. Although it is one of the most used resources in the process of education in diabetes, it is not always adequate to the target audience mainly when it refers to legibility. The aim of this study was to evaluate the readability of the written educational material for diabetic patients, produced in the period of 1991-2001, by Health Ministry, Health State Secretary of Paraiba and laboratories that make medicine and supplies for diabetic patients using the Flesch readability formula. The sample was constituted by 41 records (books, folders and pamphlets). It was certified that only 51,2% of the records showed a legibility rate that classifies them as easy reading material.

É inquestionável a importância do material educativo no processo da educação em diabetes (ED) como estratégia que facilita a aprendizagem, a autonomia e a adesão do paciente, contribuindo para o desenvolvimento de atitudes e habilidades. Embora seja um dos recursos mais amplamente utilizados no processo da ED, nem sempre está adequado ao público-alvo, principalmente no que se refere à legibilidade. Este estudo objetivou avaliar a legibilidade do material educativo escrito para pacientes diabéticos, produzido no período 1991-2001, pelo Ministério da Saúde, Secretaria de Saúde da Paraíba-PB e laboratórios que fabricam medicamentos e suprimentos para diabéticos utilizando-se o índice de legibilidade Flesch. A amostra foi constituída por 41 publicações (livros, fôlderes e folhetos). Constatou-se que apenas 51,2% das publicações apresentaram índice de legibilidade que os classifica como material de leitura fácil.
Descritores: Diabetes Mellitus/prevenção & controle
Educação em Saúde
Materiais Educativos e de Divulgação
-Compreensão
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1038760
Autor: Souza, Cintia Alves de; Escarce, Andrezza Gonzalez; Lemos, Stela Maris Aguiar.
Título: Competência leitora de palavras e pseudopalavras, desempenho escolar e habilidades auditivas em escolares do ensino fundamental / Reading competence of words and pseudo words, school performance and listening skills in primary schools
Fonte: Audiol., Commun. res;24:e2018, 2019. tab, graf.
Idioma: pt.
Projeto: CNPq; . FAPEMIG.
Resumo: RESUMO Objetivo Associar a competência leitora em palavras e pseudopalavras de escolares de 7 a 10 anos de idade, segundo as variáveis sexo, idade, desempenho escolar e habilidades auditivas. Métodos Estudo observacional analítico transversal, com amostra não probabilística composta por 109 escolares. Foram utilizados como instrumentos o Teste de Competência de Leitura de Palavras e Pseudopalavras, o Teste de Desempenho Escolar, o Teste de Localização Sonora, o Teste de Memória para Sons Verbais em Sequência e o Teste de Memória para Sons Não Verbais em Sequência Resultados O Teste de Competência de Leitura de Palavras e Pseudopalavras apresentou resultado normal na maioria das crianças. No Teste de Desempenho Escolar, a maioria dos escolares apresentou desempenho inferior, conforme critérios de classificação do teste. A Avaliação Simplificada do Processamento Auditivo resultou em maior porcentagem de adequação da habilidade auditiva de localização sonora, seguida pela habilidade auditiva de ordenação temporal simples para sons não verbais e para sons verbais. Houve associação significativa entre os resultados do Teste de Competência de Leitura de Palavras e Pseudopalavras e do Teste de Desempenho Escolar e seus subtestes. Conclusão O estudo revelou associação entre a competência leitora em palavras/pseudopalavras e o desempenho escolar de crianças de 7 anos a 10 anos, 11 meses e 29 dias. Contudo, não houve evidência de associação entre a competência leitora em palavras/pseudopalavras, as variáveis sociodemográficas e as habilidades auditivas.

ABSTRACT Purpose To associate the word and non-word reading competence of students aged from 7 to 10 years according to variables as gender, age, school performance and auditory abilities. Methods Observational analytic cross-sectional study with a non-probabilistic sample. The study was conducted with 109 students of three educational institutions. The Word-Pseudoword Reading Competence Test, the Test for School Achievement, the Sound Localization Test, the Sequential Memory Test for Verbal and Non-verbal Sounds were used as instruments. Results In most children the Word-Pseudoword Reading Competence Test showed normal results. Most students showed low performance in the Test for School Achievement. The Simplified Auditory Processing Test resulted in a higher percentage of adequacy of the sound localization ability, followed by the auditory ability of simple temporal ordering for non-verbal sounds and verbal sounds. There was a significant association between the results of the Word-Pseudoword Reading Competence Test and the Test for School Achievement and its subtests. Conclusion The study revealed an association between word and non-word reading competence and school performance of children aged from 7 to 10 years, 11 months and 29 days. However, there was no evidence of association between word and pseudoword reading competence, sociodemographic variables and auditory abilities.
Descritores: Percepção Auditiva
Ensino Fundamental e Médio
Desempenho Acadêmico
Percepção Sonora
Memória de Curto Prazo
-Leitura
Baixo Rendimento Escolar
Cognição
Compreensão
Testes Auditivos
Testes de Linguagem
Aprendizagem
Limites: Seres Humanos
Criança
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR663.1 - Biblioteca da Saúde da Mulher e da Criança


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Id: biblio-885946
Autor: Cavalcante, Ramaiana de Jesus Gonzaga; Moreira, Rita de Cássia Rocha; Peñarrieta, Elaine de Carvalho Santana; Barrêto, Luana Gabriella Pinheiro.
Título: A fenomenologia como possibilidade de um olhar atentivo para as práticas obstétricas / La fenomenología como posibilidad de una visión atenta a las prácticas obstétricas / Phenomenology as a possibility for a close look at midwifery practices
Fonte: Acta Paul. Enferm. (Online);31(1):71-78, Jan.-Fev. 2018.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Objetivo: Compreender sentidos de práticas obstétricas realizadas na atenção à parturiente em um hospital público na ótica de puérperas. Métodos: Estudo fenomenológico heideggeriano, realizado em um hospital público. Participaram 06 mulheres, maiores de 18 anos, em pós-parto imediato. Foi aplicada a entrevista fenomenológica como técnica de coleta no período de janeiro a maio de 2017. A análise compreensiva se deu seguindo as etapas de redução, construção e destruição fenomenológica, conforme o referencial teórico filosófico de Martin Heidegger e estudiosos da fenomenologia. Resultados: Foi desvelado que as parturientes vivenciam o fenômeno do transcurso parturitivo, no modo do temor e solicitude e na abertura da disposição para si-mesma, representados pelas estruturas existenciais descritas nas unidades de sentidos: A - O temor na vivência do parto normal - ótica da mulher. B - Solicitude da mulher na disposição para ser-si-mesma vivenciando o cuidado como ser-aí no transcurso parturitivo. Conclusão: Há um descompasso entre as práticas baseadas em evidências, o cuidado compreensivo e o cotidiano do atendimento à parturiente, que se vincula ao modo inautêntico no cuidado, constantemente, ocupado e no a gente. Defendemos que as práticas implementadas durante o transcurso parturitivo sejam pautadas no modo compreensivo de solicitude, centrado na dimensão existencial da mulher, vinculadas ao horizonte da existencialidade e ao modo aberto de ser-no-mundo.

Resumen Objetivo: Comprender sentidos de prácticas obstétricas realizadas en atención de parturientas en hospital público según visión de puérperas. Métodos: Estudio fenomenológico heideggeriano, realizado en hospital público. Participaron 06 mujeres con más de 18 años en posparto inmediato. Fue aplicada entrevista fenomenológica para recolección, entre enero y mayo de 2017. Análisis comprensivo realizado según etapas de reducción, construcción y destrucción fenomenológica, conforme referencial teórico filosófico de Martin Heidegger y estudiosos de la fenomenología. Resultados: Se reveló que las parturientas experimentan el fenómeno del proceso de parto con temor y solicitud, abiertas a la disposición para sí-mismas, representados por estructuras existenciales descriptas en las unidades de sentidos: A - Temor a la experiencia del parto normal - óptica de la mujer. B - Solicitud de la mujer en la disposición para ser-sí-misma experimentando la atención como ser-ahí en el proceso de parto. Conclusión: Existe un desfase entre las prácticas basadas en evidencias, el cuidado comprensivo y el día a día de la atención a la parturienta, que se vincula al modo no auténtico en el cuidado, constantemente, ocupado y no en las personas. Defendemos que las prácticas implementadas durante el proceso del parto se organicen en el modo comprensivo de solicitud, centrado en la dimensión existencias de la mujer, vinculadas al horizonte del existencialismo y al modo abierto de ser-en-el-mundo.

Abstract Objective: Understand meanings of midwifery practices in care for women ready to give birth at a public hospital according the postpartum women. Methods: Heideggerian phenomenological study developed at a public hospital. The participants were 06 women over 18 years of age in the immediate postpartum. The phenomenological interview was applied as the data collection technique between January and May 2017. In the comprehensive analysis, the movements of phenomenological reduction, construction and destruction were followed, in accordance with the theoretical philosophical framework of Martin Heidegger and phenomenology experts. Results: The women experience the parturition phenomenon in the form of fear and solicitude and in the opening of the disposition towards oneself, represented by the existential structures described in the units of meaning: A - Fear in the normal birth experience - the woman's perspective. B - The woman's solicitude in the disposition to be herself, experiencing care as being there in the parturition process. Conclusion: There is a mismatch between evidence-based practices, comprehensive care and the daily reality of care for women ready to give birth, which is linked to the inauthentic mode of care, constantly occupied, and to the they. We argue that the practices implemented in the parturition process should be based on comprehensive solicitude, centered on the woman's existential dimensions, and linked to the horizon of the existentiality and to the open way of being-in-the-world.
Descritores: Saúde da Mulher
Compreensão
Gestantes
Período Pós-Parto
-Análise Qualitativa/métodos
Limites: Seres Humanos
Feminino
Adolescente
Adulto
Responsável: BR1.2 - Biblioteca Central


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Id: biblio-989407
Autor: Andrade, Alair Junio Lemes de; Celeste, Letícia Correa; Alves, Luciana Mendonça.
Título: Caracterização da fluência de leitura em escolares do Ensino Fundamental II / Characterization of reading fluency in elementary school students
Fonte: Audiol., Commun. res;24:e1983, 2019. tab.
Idioma: pt.
Projeto: CNPq.
Resumo: RESUMO Objetivo Investigar o desenvolvimento da fluência leitora nos escolares do Ensino Fundamental II a fim de conhecer a evolução dessa habilidade no decorrer das séries pesquisadas. Métodos Gravação da leitura oral de um texto por 232 escolares oriundos do ensino público e privado, com média de idade entre 11 e 15 anos, cursando do 6° ao 9° ano, sem alterações de aprendizagem, linguagem, problemas sensoriais ou cognitivos. Na sequência foi aplicado questionário referente ao texto lido. As notas finais de Português foram obtidas junto a secretaria de cada instituição de ensino, a fim de se obter um indicativo do desempenho acadêmico. Resultados Houve evolução crescente da acurácia em leitura, exceto para o 7° e 8° anos da escola privada, que obtiveram a mesma média de palavras corretas lidas por minuto, e o 7° ano da escola pública, que obteve resultado inferior ao 6° ano. Os resultados do questionário aplicado indicam que texto foi lido de forma a permitir boa compreensão do conteúdo e as medidas de fluência obtidas são indicadoras de uma leitura com acesso ao significado do texto lido. As correlações existentes entre fluência de leitura e desempenho acadêmico de ambas as escolas são de fraca a moderada. Conclusão Os resultados deste estudo permitiram evidenciar que as taxas de fluência e acurácia em leitura aumentaram gradativamente com o avanço da escolaridade no Ensino Fundamental II, fornecendo uma estimativa dos valores esperados para cada ano escolar pesquisado, mediante leitura de um texto de nível fácil.

ABSTRACT Purpose The purpose of this study is to investigate the development and progress of reading fluency of secondary elementary school pupils in schooling grades that were selected for the study programme. Methods 232 elementary school pupils with ages ranging from 11 to 15 years of age, from both public and private schools were recorded reading a text aloud. None of the students selected had learning difficulties or any other forms of linguistic, sensory or cognitive problems. The pupils were asked to complete a questionnaire that was based on the text that they had previously read. The final grades in Portuguese were provided by each educational institution, in order to establish an indicator of academic performance. Results In general there was an increase in reading accuracy, except for the seventh and eight year pupils attending the private school that only managed the same average of word accuracy per minute, and the seventh year of the public school pupils who´s result was poorer than that of the sixth year. The results of the questionnaire that was given to the pupils showed a good level of comprehension of the textual content, and the measurements of fluency levels the pupils achieved showed that they understood the meaning of the text. The correlations between reading fluency and academic performance of both schools are weak to moderate. Conclusion The results of this study show that reading fluency and accuracy rates increased gradually along with the progress in secondary elementary schooling, giving an estimation of the expected values for each school year studied, that participated by reading an easy level text.
Descritores: Leitura
Estudantes
Ensino Fundamental e Médio
Desempenho Acadêmico
-Compreensão
Limites: Seres Humanos
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR663.1 - Biblioteca da Saúde da Mulher e da Criança


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Id: biblio-983931
Autor: Rebello, Beatriz Meira; Santos, Giovanna Lima dos; Ávila, Clara Regina Brandão de; Kida, Adriana de Souza Batista.
Título: Efeito da simplificação sintática sobre a compreensão de leitura de crianças do ensino fundamental / Effects of syntactic simplification on reading comprehension of Elementary School students
Fonte: Audiol., Commun. res;24:e1985, 2019. tab.
Idioma: pt.
Projeto: CNPq.
Resumo: RESUMO Objetivo Investigar o efeito da estratégia de simplificação sintática de textos sobre o desempenho em compreensão leitora de escolares de 20 a 40 ano do ensino fundamental. Métodos Estudo transversal, analítico, caso controle. Participaram 112 escolares do ensino público, do 20 ao 40 ano escolar. Os participantes foram distribuídos em Grupo TO - expostos ao texto expositivo original e Grupo TS - expostos ao texto simplificado. Os grupos foram pareados segundo acurácia e não diferiram quanto à capacidade de compreensão leitora. O texto original foi submetido às seguintes modificações sintáticas: divisão de sentenças complexas, simplificação de marcadores discursivos, supressão de voz ativa e anáforas, inversão na ordem de cláusulas, com deslocamento da sentença principal para o início e utilização exclusiva da ordenação sujeito-verbo-objeto. Para atestar a simplificação, utilizou-se a ferramenta computadorizada CohMetrix-Port. A análise da compreensão por meio dos recontos dos textos lidos computou o total de ideias (centrais, detalhes) e de enlaces recontados. Resultados A análise comparativa dos grupos identificou diferenças quanto ao total de ideias centrais (U=1029,5, p=0,001), de detalhe (U=599,5, p=0,000) e total de ideias recontadas (U=1247,5, p=0,041), com melhor desempenho para o Grupo TS. A análise da escolaridade mostrou que o 30 e o 40 ano mais se beneficiaram da simplificação sintática. Conclusão A simplificação dos textos, atestada pelos parâmetros do CohMetrix-Port, produziu efeitos de facilitação sobre o processamento microestrutural do texto de escolares do 30 e 40 anos do ensino fundamental, promovendo maior retenção das ideias.

ABSTRACT Purpose To investigate the effects of Syntactic text simplification on the reading comprehension performance of Elementary School students. Methods Cross-sectional, analytical, case-control study. Study participants were 112 students regularly enrolled in the 2nd-4th grades of public Elementary Schools. Participants were divided into two groups: Group OT - students exposed to the original expository text and Group ST - students exposed to the simplified expository text. The groups were matched for accuracy and did not differ with respect to reading comprehension capacity. The simplified text was obtained by submitting the original text to the following syntactic modifications: separation of complex sentences, simplification of discursive markers, suppression of active voice and anaphora, inversion of clause order with displacement of the main clause to the beginning of the sentence, and exclusive use of the subject-verb-object order. Text simplification was verified using the Coh-Metrix-Port computational tool. Comprehension analysis through retell of the texts read determined the total of ideas (central and detailed) and retold links. Results Comparative analysis of the groups identified differences between the total of central, detailed and retold ideas, with the best performance observed in the Group ST. Students from 3rd and 4th grades benefitted the most from syntactic simplification. Conclusion Text syntactic simplification, verified by the Coh-Metrix-Port parameters, facilitated the micro-structural text processing of 3rd and 4th grade students, promoting greater retention of ideas.
Descritores: Leitura
Ensino Fundamental e Médio
Compreensão
-Simplificação do Trabalho
Linguagem
Limites: Seres Humanos
Criança
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: BR663.1 - Biblioteca da Saúde da Mulher e da Criança


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Id: biblio-966350
Autor: Lafont, Diana.
Título: Rendimiento lector en estudiantes con trastorno específico de lenguaje / Reading performance of students with specific language impairment
Fonte: Rev. chil. fonoaudiol. (En línea);17:1-17, nov. 2018. tab, graf.
Idioma: es.
Projeto: FONDECYT.
Resumo: El objetivo de este estudio es proporcionar información sobre el rendimiento lector de 24 estudiantes de 4o año de educación básica, que presentan diagnóstico de Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) y que asisten a escuelas públicas y particulares subvencionadas en Santiago de Chile. Se evaluó de manera individual decodificación y comprensión lectora en estos estudiantes y también en un grupo control compuesto por escolares con Desarrollo Típico del Lenguaje (DTL). Los resultados muestran que los estudiantes con TEL poseen diferencias de rendimiento significativas en los promedios obtenidos en las pruebas de comprensión lectora, en comparación al grupo DTL. Este bajo rendimiento no se explica por dificultades en decodificación, ya que en este proceso los promedios alcanzados fueron similares en ambos grupos. Además, a partir del análisis individual de los casos que componen el grupo TEL, se identifica alta variabilidad en sus perfiles lectores. Igualmente, se observa ausencia de correlación entre ambos procesos de lectura en los niños con este déficit lingüístico. Se discuten resultados a partir de le evidencia recogida en el área y desde la Visión Simple de la Lectura (VSL).

The purpose of this study is to provide information about the reading performance of 24 4th graders with have Specific Language Impairment (SLI) attending public and private subsidized schools in Santiago, Chile. Specifically, decoding and reading comprehension were assessed for all students (children with SLI and typical children -TLD-from a contrast group). The results show that students with SLI have significant performance differences on reading comprehension tests when compared to TLD group. Low performance is not explained by difficulties in decoding, since means for decoding are similar in both groups. Also, by means of an individual analysis of data from children with SLI, it was possible to identify a high diversity in their reading profile. There was no correlation between both reading processes among children with SLI. Results are discussed based on the evidence collected in the area and from the Simple Reading Vision (SRV).
Descritores: Leitura
Compreensão/fisiologia
Transtornos do Desenvolvimento da Linguagem/fisiopatologia
-Testes de Linguagem
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-966342
Autor: Coloma, Carmen Julia; Caroca, Valentina; Kurte, Andrea; Melipil, Bernardita; Ortiz, Geraldine; Quezada, Camilo.
Título: Decodificación y comprensión lectora en escolares con trastorno específico del lenguaje / Decoding and reading comprehension in children with specific language impairment
Fonte: Rev. chil. fonoaudiol. (En línea);17:1-14, nov. 2018. tab, ilus, graf.
Idioma: es.
Projeto: PIA-CONICYT.
Resumo: El objetivo del presente estudio fue describir el desempeño en decodificación y en comprensión lectora de escolares con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL). Para ello, se trabajó con 58 niños de 2do básico, distribuidos en dos grupos: uno de 29 escolares con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) y otro de 29 escolares con desarrollo típico (DT). Las habilidades evaluadas fueron decodificación y comprensión lectora. Los resultados generales mostraron que el grupo con TEL presentó un menor desempeño que los niños con DT en ambas habilidades lectoras. Los menores con TEL tendieron a mostrar un mejor rendimiento en decodificación que en comprensión lectora. Respecto a la decodificación, los resultados mostraron que los niños con TEL lograban decodificar palabras comunes y trisilábicas. En cuanto a comprensión lectora, comprendían frases, oraciones y textos. Sin embargo, en el nivel del texto evidenciaron dificultades para responder las preguntas inferenciales y en el reconocimiento de la idea central.

This study was conducted to describe the reading performance of schoolers with Specific Language Impairment (SLI), observing their decoding skills and reading comprehension. A sample of 58 children of a second-grade primary school was studied, evenly grouped in two conditions: SLI and TLD (Typical Language Development). General results show that children with SLI perform lower than children with TLD on decoding and reading comprehension. Results for decoding skills showed that SLI children were able to decode trisyllabic words and common words. As for reading comprehension abilities, children were able to understand phrases, complete sentences, and give a proper title to the texts they read.
Descritores: Leitura
Linguagem Infantil
Compreensão/fisiologia
Transtornos do Desenvolvimento da Linguagem/fisiopatologia
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-965992
Autor: Reyes, María Antonia; De Barbieri, Zulema.
Título: Habilidades lingüísticas y decodificación en niños con trastorno específico del lenguaje con y sin dificultades de comprensión lectora / Linguistic skills and decoding among children with specific language impairment with and without reading comprehension difficulties
Fonte: Rev. chil. fonoaudiol. (En línea);17:1-11, nov. 2018. tab.
Idioma: es.
Projeto: FONDECYT.
Resumo: Los niños con TEL son considerados un grupo de riesgo para el aprendizaje del lenguaje escrito, dado que sus dificultades lingüísticas pueden influir en su desempeño en comprensión lectora, aunque esto no necesariamente ocurre en todos los niños con TEL. El objetivo de este estudio es comparar el desempeño en las habilidades lingüísticas y decodificación entre niños con TEL que se agruparon según la presencia o ausencia de dificultades en comprensión lectora. La muestra estuvo constituida por 60 niños con TEL de primer año básico, 42 de ellos con problemas de comprensión lectora y 18 niños que no presentaban dificultad en este aspecto. Se evaluaron habilidades lectoras (decodificación y comprensión lectora) y habilidades lingüísticas (conciencia fonológica, vocabulario y discurso narrativo expresivo y comprensivo). Los resultados muestran que no existen diferencias estadísticamente significativas en las habilidades lingüísticas entre niños con y sin dificultades de comprensión lectora. En cuanto a la decodificación, se observa un rendimiento significativamente inferior en el grupo de niños con dificultades de comprensión lectora. En este grupo, conciencia fonológica y decodificación están altamente correlacionadas con la comprensión lectora, mientras que estas mismas variables no se correlacionan en los niños sin problemas de comprensión lectora.

Children with Specific Language Impairment (SLI) are deemed to be a group at risk in learning written language. Their linguistic deficit may impact on their reading comprehension performance, although this not the case for all children with SLI. The aim ofthis study is to observe the possible differences in linguistic and decoding skills in children with SLI with and without reading comprehension problems. The sample consisted of 60 first grade children with SLI, of which 42 are poor comprehenders and 18 are good comprehenders. Reading skills (decoding and reading comprehension) and linguistic skills (phonological awareness, vocabulary as well as expressive and comprehensive narrative speech) were assessed. Results show that there are no statistically significant differences in linguistic skills between good comprehenders and poor comprehender. Significant differences were found for decoding, with children with reading comprehension problems performing significantly lower than good comprehenders. In the group of children with reading comprehension problems, phonological awareness and decoding highly correlate with reading comprehension, while the very same variables have no correlation among children with good reading comprehension.
Descritores: Aptidão
Leitura
Compreensão/fisiologia
Transtornos do Desenvolvimento da Linguagem/fisiopatologia
Linguística
-Estudos Transversais
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1047139
Autor: Arévalos Ramírez, Romina Elizabeth; Martínez-Mercado, Arnaldo; Vera Almirón, Yenny Gabriela; Báez Larrea, Nelson David; Báez Larrea, Nelson Federico; Paniagua Cristaldo, Dina Raquel.
Título: Legibilidad lingüística de materiales informativos impresos, divulgados por el Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social, Paraguay, aplicando el Índice de Niebla de Gunning / Linguistic legibility of printed informational materials, disclosed by the Ministry of Public Health and Social Welfare, Paraguay, applying the Gunning Fog Index
Fonte: Rev. salud pública Parag;9(2):[P53-P57], Dic 2019.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Para la Teoría de Enfermería del Déficit de Autocuidado (TEDA), el enfermero trabaja con "sistemas de enfermería": parcialmente compensatorio, totalmente compensatorio y sistema de apoyo educativo. Para este último, los materiales informativos (educativos) impresos son importantes. De la legibilidad de ellos depende la eficacia de los programas del Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social (MSP y BS) del Paraguay. Sin embargo, esta legibilidad no ha sido estudiada en el país. Objetivo: Analizar la legibilidad lingüística de materiales informativos impresos, divulgados por el MSP y BS, aplicando el Índice de Niebla de Gunning (ING). Materiales y métodos: De los materiales informativos impresos, publicados por el MSP y BS entre 2003 y 2018, se identificó un corpus de 49 materiales. De ellos, por muestreo aleatorio polietápico, fueron seleccionados 250 párrafos. Se calculó el ING de cada uno. La media de ING de dichos párrafos se comparó con un "patrón oro", elaborado para el español paraguayo estándar a partir de una muestra artículos de opinión de periódicos de circulación nacional. Resultados: La media de legibilidad lingüística calculada fue 20,50, valor de un nivel de dificultad "normal" en la escala del patrón oro elaborado con artículos periodísticos de opinión. Conclusión: Los párrafos estudiados, en promedio, tienen niveles de legibilidad comparables con los de artículos de opinión de periódicos de circulación nacional. Dado que la media de años de escolaridad de la población del país (8,4 años) es baja, la eficacia de los materiales informativos impresos, para fines de autocuidado, no está garantizada. Palabras clave: Autocuidado, Sistemas de enfermería, Materiales informativos impresos, Legibilidad lingüística.

Introduction: The Orem's Self-Care Deficit Nursing Theory (SCDNT) states that nurses work with "nursing systems": Partly compensatory, Wholly compensatory and Supportive-educative. For the latter, printed health instructional resources are important. The efficacy of the programs of the Ministry of Public Health and Social Welfare (MPH & SW) of Paraguay depends on the readability of those informational aids. However, there are no studies about the readability of these health educational resources in the country. Objective: To analyze the readability of printed health educational resources published by the MPH & SW, applying the Gunning Fog Index (GFI). Methods: A corpus of 49 health informational resources, published by the MPH & SW between 2003 and 2018, was identified. From these, by random multi-stage sampling, 250 paragraphs were selected. The GFI of each one was calculated. The mean of GFI of these paragraphs was compared with a "gold standard", designed for the Paraguayan Spanish, based on a sample of opinion articles of national newspapers. Results: The mean of GFI calculated was 20.50, which can be read as a "normal" difficulty level on the gold standard scale developed with newspaper opinion articles. Conclusion: The paragraphs studied, on average, have comparable readability levels with opinion articles of national newspapers. Since the schooling year average of the country's population is low (8.4 years), the efficacy of the printed health educational resource for self-care purposes is not guaranteed. Keywords: Self-Care, Nursing Systems, Printed Health Educational Resources, Readability.
Descritores: Recursos Audiovisuais
Autocuidado
Compreensão
Linguística
Cuidados de Enfermagem/métodos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: PY40.1 - Biblioteca


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Id: lil-683395
Autor: Doffini, Jean; Cubero, Daniel I.G; Giglio, Auro del.
Título: Estudo piloto da avaliação do grau de compreensão do termo de consentimento livre e esclarecido por pacientes partícipes em pesquisas oncológicas / Evaluation of understanding grade of the informed consent by subjects in oncology research: a pilot study
Fonte: RBM rev. bras. med;69(esp. 3), ago. 2012.
Idioma: pt.
Resumo: Introdução: Com o avanço da tecnologia na área da saúde, a pesquisa em seres humanos cresce a cada dia. O Termo de Consentimento Livre e Esclarecido (TCLE) é um documento que deve ser assinado obrigatoriamente por pacientes que aceitam participar de algum protocolo de pesquisa clínica. A sua compreensão é de extrema importância, nele devem estar contidas todas as informações sobre a pesquisa. Objetivos: Neste estudo avaliamos o grau de compreensão do TCLE pelos pacientes partícipes em pesquisas oncológicas. Avaliamos também os principais pontos e causas da não compreensão do TCLE e a compreensão do termo ?placebo?. Métodos: De janeiro até junho de 2012, todos os pacientes que vieram ao Centro de Estudos e Pesquisas em Hematologia e Oncologia (CEPHO) assinar um TCLE, para qualquer estudo em andamento, foram convidados a preencher dois questionários, sendo o primeiro referente a informações pessoais, motivos para participação na pesquisa e procedimentos de aplicação do TCLE e o segundo no qual o paciente teria que assinalar os itens que encontrou no TCLE. Dentre eles haviam itens falsos que foram usados como controle. Resultados: Um total de 23 pacientes participaram da pesquisa, o grau de compreensão dos pacientes foi de 72,4%, os assuntos menos entendidos foram as alternativas de tratamento para a doença e o termo ?placebo?. Conclusão: A compreensão do TCLE pelos pacientes foi considerada boa, mesmo com o fato de os TCLEs incluírem informações técnicas. Pelos achados deste trabalho se sugere que há necessidade de uma abordagem mais cuidadosa com algumas informações específicas, tais como o termo ?placebo? e as alternativas terapêuticas para a patologia em questão.
Descritores: Compreensão
Oncologia
Pacientes
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Meia-Idade
Responsável: BR12.1 - Biblioteca Setorial da Ciências da Saúde



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