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Id: biblio-1012874
Autor: Carvalho, Daniel Santos de; Bendassolli, Pedro.
Título: Processo de significação no trabalho para trabalhadores artesanais atuando em uma capital do nordeste brasileiro / Proceso de significación en el trabajo para trabajadores artesanales actuando en una capital del nordeste brasileño / Meaning process at work for artisan workers acting in a capital city of the brazilian northeast
Fonte: Psicol. soc. (Online);31:e181444, 2019. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: RESUMO O objetivo desta investigação é contribuir para uma compreensão do processo de significação no trabalho para trabalhadores artesanais em uma capital do Nordeste brasileiro. Tal processo é definido como a articulação entre significados e sentidos mediados pela atividade concreta. Participaram 20 artesãos atuando em distintos ramos da atividade artesanal e com uma média de 16 anos de trabalho nesse setor. As informações foram obtidas por meio de entrevistas, conduzidas por meio de conceitos sensitivos associados ao processo de significação, e por produção fotográfica, pelo próprio participante, acerca de sua atividade. Os resultados indicam, no tocante às entrevistas, três grandes eixos de significados: um relativo à integração do trabalho à vida e à família; outro associado à criação e produção; e um terceiro referente às relações interpessoais e impessoais. As fotografias trouxeram à cena um elemento central à construção do sentido: a criatividade e implicação com o trabalho.

RESUMEN El objetivo de esta investigación es contribuir a una comprensión del proceso de significación en el trabajo para trabajadores artesanales en una capital del Nordeste brasileño. Este proceso se define como la articulación entre significados y sentidos mediados por la actividad concreta. Participaron 20 artesanos actuando en distintas ramas de la actividad artesanal y con una media de 16 años de trabajo en ese sector. Las informaciones fueron obtenidas por medio de entrevistas, conducidas por medio de conceptos sensitivos asociados al proceso de significación, y por producción fotográfica, por el propio participante, acerca de su actividad. Los resultados indi-cam, en cuanto a las entrevistas, tres grandes ejes de significados: uno relativo a la integración del trabajo a la vida ya la familia; Otro asociado a la creación y producción; Y un tercero referente a las relaciones interpersonal e impersonal. Las fotografías trajeron a la escena un elemento central a la construcción del sentido: la creatividad y la implicación con el trabajo.

ABSTRACT The objective of this research is to contribute to an understanding of the process of signification in the work for artisanal workers in a capital city of the Northeast of Brazil. Such a process is defined as the articulation between meanings and senses mediated by concrete activity. Twenty artisans participated in different branches of artisanal activity and with an average of 16 years of work in this sector. The information was obtained through interviews, conducted through sensory concepts associated with the process of signification, and by the participant's photographic production of his activity. The results indicate, in terms of interviews, three main axes of meanings: one concerning the integration of work into life and the family; Another associated with creation and production; And a third concerning interpersonal and impersonal relations. The photographs brought to the scene a central element in the construction of meaning: creativity and involvement with work.
Descritores: Arte
Trabalho
Criatividade
Compreensão
Responsável: BR1896.1 - Biblioteca


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Id: biblio-845203
Autor: Camargo, Fernanda Carolina; Iwamoto, Helena Hemiko; Monteiro, Damiana Aparecida Trindade; Lorena, Lourraine Tavares; Pereira, Gilberto de Araújo.
Título: Avaliação de intervenção para difusão da enfermagem baseada em evidências em hospital de ensino / Evaluación de intervención para propagar la enfermería basada en evidencias en un hospital de enseñanza / Assessment of an intervention for the diffusion of evidence-based nursing in a teaching hospital
Fonte: Rev. gaúch. enferm;37(spe):e68962, 2016. tab.
Idioma: pt.
Resumo: RESUMO Objetivo Avaliar intervenção para difusão da prática baseada em evidências entre lideranças de enfermagem de um hospital público de ensino. Métodos Estudo quantitativo-descritivo sobre avaliação de Oficinas realizadas em hospital universitário do Triângulo Mineiro, em 2016, desenvolvidas na perspectiva conceitual da Difusão de Inovações e Competências para Prática de Enfermagem Baseada em Evidências em Cenários Assistenciais. Foi aplicado Evidence-Based Practice Questionnaire, analisadas avaliações individuais dos participantes conforme frequência de núcleos de sentido e cálculo do índice de validade de conteúdo. Resultados A adesão foi de 90% das lideranças, que apresentaram atitudes positivas à incorporação de evidências à prática (média = 5,4; dp = ± 1,3). A habilidade de compreender pesquisas foi a principal dificuldade (média = 3,5; dp = ± 1,3). Os aspectos motivacionais relacionados ao desenvolvimento da intervenção apresentaram maior índice de validade de conteúdo (IVC = 0,9). Conclusão As oficinas favoreceram a difusão de informações sobre a necessidade de incorporação de evidências científicas para qualificar a assistência das lideranças de Enfermagem no hospital público de ensino.

RESUMEN Objetivo Evaluar intervención para difusión de práctica de enfermería basada en evidencias entre líderes de enfermería de un hospital de enseñanza pública. Métodos Estudio cuantitativo-descriptivo para evaluar talleres desarrollados en hospital académico, en la región del Triángulo Mineiro, 2016, bajo concepto de Difusión de Innovaciones y Habilidades para práctica de enfermería basada en evidencias. Se aplicó el Evidence-Based Practice Questionnaire, se analizó evaluación de cada participante, como también la frecuencia de centros de significado e índice de validez de contenido. Resultados Se obtuvo adhesión del 90% de los líderes, tenían actitudes positivas para incorporar evidencias en práctica (promedio=5.4, sd=±1,3), la capacidad de comprender investigaciones científicas fue la principal dificultad (promedio=3.5, sd=±1,3). Aspectos de motivación relacionados con el desarrollo de intervención mostraron mayor índice de validez de contenido (IVC = 0,9). Conclusión Talleres ayudaron a difundir la necesidad de incorporar evidencia científica para calificar asistencia ofrecida por líderes de Enfermería en hospital público de enseñanza.

ABSTRACT Objective To evaluate an intervention for the diffusion of evidence-based practice among the nurse leaders of a public teaching hospital. Methods This is a descriptive-quantitative study based on the evaluation of workshops at a teaching hospital in the Triângulo Mineiro region of the state of Minas Gerais, Brazil, in 2016, conducted from the conceptual perspective of “Diffusion of Innovation and Skills for the Use of Evidence-Based Nursing in Care Settings”. We applied an Evidence-Based Practice Questionnaire and analysed the individual evaluations of each participant according to the frequency of cores of meaning and the calculation of content validity index. Results Ninety percent of the nurse leaders agreed to participate in the evaluation. The leaders had a positive attitude toward incorporating evidence into practice (average = 5.4; SD = ±1.3). Their main difficulty was the ability to understand research (average = 3.5; SD = ±1.3). Motivational aspects related to intervention had the highest content validity index (CVI = 0.9). Conclusion The workshops encouraged the diffusion of information regarding the need to incorporate scientific evidences to better qualify the care provided by nurse leaders in the public teaching hospital.
Descritores: Enfermagem Baseada em Evidências/educação
Hospitais de Ensino
-Brasil
Avaliação de Programas e Projetos de Saúde
Atitude do Pessoal de Saúde
Inquéritos e Questionários
Compreensão
Liderança
Motivação
Recursos Humanos de Enfermagem no Hospital/psicologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1051064
Autor: Paba-Barbosa, Carmelina; Paba-Argorte, Zuany; Barrero-Toncel, Virginia.
Título: Relación entre comprensión lectora y flexibilidad cognitiva en estudiantes de una universidad pública / Relationship between reading comprehension and cognitive flexibility in students of a public university
Fonte: Duazary;16(2,n.esp):87-102, 2019. tab.
Idioma: es.
Resumo: El objetivo de la siguiente investigación fue establecer la relación entre comprensión lectora y flexibilidad cognitiva en estudiantes universitarios matriculados entre primer y cuarto semestre académico, para lo cual se utilizaron dos instrumentos, la prueba de comprensión de lectura PISA para evaluar el nivel de competencias lectoras que presentan los estudiantes y el Test de Clasificación de Cartas de Wisconsin (WCST) para medir la flexibilidad cognitiva de los mismos. Mediante análisis descriptivo y correlación bivariada de Pearson se encontró que con respecto a los componentes de la comprensión lectora evaluados se obtuvieron puntajes superiores a la media teórica. En flexibilidad cognitiva la mayor proporción de los estudiantes se ubican dentro de lo esperado para la prueba, sin embargo, es significativo el porcentaje de estudiantes que demostraron grados de perseveración severos y moderados. Se concluye que no hay relaciones estadísticamente significativas entre comprensión lectora y flexibilidad cognitiva.

The objective of this research was to establish the relationship between reading comprehension and cognitive flexibility in university students enrolled between the first and fourth academic semester, for which two instruments were used, the PISA reading comprehension test to assess the level of reading skills present the students and the Wisconsin Card Classification Test (WCST) to measure their cognitive flexibility. By means of descriptive analysis and bivariate correlation of Pearson, it was found that with respect to the components of reading comprehension evaluated, scores higher than the theoretical average were obtained. In cognitive flexibility, the highest proportion of students are within the expected range for the test, however, the percentage of students who demonstrated severe and moderate perseveration grades is significant. It is concluded that there are no statistically significant relationships between reading comprehension and cognitive flexibility.
Descritores: Compreensão
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO644.1 - Biblioteca Germán Bula Meyer


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Id: biblio-1040860
Autor: Oliveira, Keilla Rebeka Simões de; Ferreira, Sandra Patrícia Ataíde.
Título: Compreensão de textos literários por alunos da educação infantil / Comprensión de textos literarios por alumnos de la educación infantil / Literary text understanding by children education students
Fonte: Psicol. esc. educ;23:e190675, 2019. graf.
Idioma: pt.
Resumo: Considerando o ato de ler como espaço interativo no qual o leitor constrói sentidos, o presente estudo teve como objetivo investigar a compreensão de textos literários por alunos da educação infantil, a partir das interações discursivas desenvolvidas entre eles em situações de rodas de leitura. Participaram 20 alunos de uma turma do último ano da Educação Infantil de uma escola pública, bem como sua respectiva professora. Para isso, foram realizadas oito videografias dos momentos de roda de leitura. Em seguida, foi desenvolvida uma análise das trocas comunicativas entre os interlocutores (análise dialógica do discurso com base nas categorias teóricas de posicionamento e responsividade). Observou-se que a professora utilizou estratégias que favoreceram o engajamento das crianças na busca pela compreensão dos textos, gerando ampliação/mudança de sentidos.

Considerando el acto de leer como espacio interactivo en el cual el lector construye sentidos, en el presente estudio se tuvo como objetivo investigar la comprensión de textos literarios por alumnos de la educación infantil, a partir de las interacciones discursivas desarrolladas entre ellos en situaciones de rodas de lectura. Participaron 20 alumnos de un grupo del último año de la Educación Infantil de una escuela pública, así como su respectiva profesora. Para eso, se realizaron ocho videografías de los momentos de roda de lectura. Después, se desarrolló un análisis de los cambios comunicativos entre los interlocutores (análisis dialógico de los discursos con base en las categorías teóricas de posicionamiento y respuesta). Se observó que la profesora utilizó estrategias que estimularon la participación de los niños en la búsqueda por la comprensión de los textos, generando ampliación/cambios de sentidos.

Considering the act of reading as an interactive place in which the reader constructs meanings, the present study aimed at investigating the comprehension of literary texts by students of early childhood education, based on the discursive interactions developed between them in reading situations. Participants were twenty students from the last year of an early childhood education class of a public school, as well as their respective teacher. For this, eight videographies of the moments of circle reading were made. Then, an analysis of the communicative exchanges between the interlocutors was developed (dialogical analysis of the discourse based on the theoretical categories of positioning and responsiveness). It was observed that the teacher used strategies that favored the engagement of the children in the search for the understanding of the texts, generating amplification / change of meanings.
Descritores: Educação Infantil
Negociação
Compreensão
Responsável: BR27.1 - Biblioteca do Campus II


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Id: lil-618664
Autor: Amarilla Guirland, Ana.
Título: Percepción y comprensión del consentimiento informado en pacientes que acudieron a la Facultad de Odontología en el año 2010 / Perception and comprehension of the informed consent in patients attending the Faculty of Odontology in 2010
Fonte: Mem. Inst. Invest. Cienc. Salud (Impr.);9(2):43-49, dic. 2011. tab.
Idioma: es.
Resumo: El consentimiento informado del paciente es la aceptación del diagnóstico o tratamiento sugerido por el profesional luego de brindarle información. Es obligatorio según los Códigos Penal y Sanitario de Paraguay; prestándose especial atención a la comprensión del paciente, y la información suministrada redactada de manera clara, sencilla y completa. El objetivo del estudio fue evaluar la percepción y comprensión del consentimiento informado en pacientes que acudieron a la Facultad de Odontología en el año 2010; con el propósito de tomar medidas correctivas necesarias si fuere necesario. En un estudio observacional descriptivo de corte transversal, se aplicó un cuestionario autoadministrado constituido de 14 preguntas divididas en tres apartados; datos sociodemográficos, percepción y comprensión a 145 pacientes. Se observó percepción y comprensión suficiente en 62% de los participantes y el 82% de los pacientes cree que firmar el documento exime de responsabilidad penal al profesional. Se concluye que no se observó significancia estadística al asociar el nivel académico con la percepción y comprensión del consentimiento informado p=5,9 (Fischer) p> 0,005.

The informed consent of the patient is the acceptance of the diagnosis or treatment suggested by the professional after providing the due information. According to the Criminal and Health Codes of Paraguay, it is mandatory with particular emphasis on the comprehension of the patient and in the fact that the provided written information is clear, simple and complete. The objective of this study was to evaluate the perception and comprehension of the informed consent in patients that attended the Faculty of Odontology in 2010 with the purpose of taking corrective actions if necessary. In an observational descriptive cross-sectional study, a self-administered questionnaire was applied to 145 patients including fourteen questions divided in three sections: demographic data, perception and comprehension. Sufficient perception and comprehension was observed in 62% of the participants and 82% of the patients thought that signing the document exempted the professional from criminal liability. No statistical significance was observed when the academic level was associated to perception and comprehension of the informed consent p=5.9 (Fischer) p> 0.005.
Descritores: Consentimento Livre e Esclarecido
Percepção
-Compreensão
Responsável: PY3.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1047139
Autor: Arévalos Ramírez, Romina Elizabeth; Martínez-Mercado, Arnaldo; Vera Almirón, Yenny Gabriela; Báez Larrea, Nelson David; Báez Larrea, Nelson Federico; Paniagua Cristaldo, Dina Raquel.
Título: Legibilidad lingüística de materiales informativos impresos, divulgados por el Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social, Paraguay, aplicando el Índice de Niebla de Gunning / Linguistic legibility of printed informational materials, disclosed by the Ministry of Public Health and Social Welfare, Paraguay, applying the Gunning Fog Index
Fonte: Rev. salud pública Parag;9(2):[P53-P57], Dic 2019.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Para la Teoría de Enfermería del Déficit de Autocuidado (TEDA), el enfermero trabaja con "sistemas de enfermería": parcialmente compensatorio, totalmente compensatorio y sistema de apoyo educativo. Para este último, los materiales informativos (educativos) impresos son importantes. De la legibilidad de ellos depende la eficacia de los programas del Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social (MSP y BS) del Paraguay. Sin embargo, esta legibilidad no ha sido estudiada en el país. Objetivo: Analizar la legibilidad lingüística de materiales informativos impresos, divulgados por el MSP y BS, aplicando el Índice de Niebla de Gunning (ING). Materiales y métodos: De los materiales informativos impresos, publicados por el MSP y BS entre 2003 y 2018, se identificó un corpus de 49 materiales. De ellos, por muestreo aleatorio polietápico, fueron seleccionados 250 párrafos. Se calculó el ING de cada uno. La media de ING de dichos párrafos se comparó con un "patrón oro", elaborado para el español paraguayo estándar a partir de una muestra artículos de opinión de periódicos de circulación nacional. Resultados: La media de legibilidad lingüística calculada fue 20,50, valor de un nivel de dificultad "normal" en la escala del patrón oro elaborado con artículos periodísticos de opinión. Conclusión: Los párrafos estudiados, en promedio, tienen niveles de legibilidad comparables con los de artículos de opinión de periódicos de circulación nacional. Dado que la media de años de escolaridad de la población del país (8,4 años) es baja, la eficacia de los materiales informativos impresos, para fines de autocuidado, no está garantizada. Palabras clave: Autocuidado, Sistemas de enfermería, Materiales informativos impresos, Legibilidad lingüística.

Introduction: The Orem's Self-Care Deficit Nursing Theory (SCDNT) states that nurses work with "nursing systems": Partly compensatory, Wholly compensatory and Supportive-educative. For the latter, printed health instructional resources are important. The efficacy of the programs of the Ministry of Public Health and Social Welfare (MPH & SW) of Paraguay depends on the readability of those informational aids. However, there are no studies about the readability of these health educational resources in the country. Objective: To analyze the readability of printed health educational resources published by the MPH & SW, applying the Gunning Fog Index (GFI). Methods: A corpus of 49 health informational resources, published by the MPH & SW between 2003 and 2018, was identified. From these, by random multi-stage sampling, 250 paragraphs were selected. The GFI of each one was calculated. The mean of GFI of these paragraphs was compared with a "gold standard", designed for the Paraguayan Spanish, based on a sample of opinion articles of national newspapers. Results: The mean of GFI calculated was 20.50, which can be read as a "normal" difficulty level on the gold standard scale developed with newspaper opinion articles. Conclusion: The paragraphs studied, on average, have comparable readability levels with opinion articles of national newspapers. Since the schooling year average of the country's population is low (8.4 years), the efficacy of the printed health educational resource for self-care purposes is not guaranteed. Keywords: Self-Care, Nursing Systems, Printed Health Educational Resources, Readability.
Descritores: Recursos Audiovisuais
Autocuidado
Compreensão
Linguística
Cuidados de Enfermagem/métodos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: PY40.1 - Biblioteca


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Silva, Maria Iracema Tabosa da
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Id: lil-543826
Autor: Moreira, Maria de Fátima; Silva, Maria Iracema Tabosa da.
Título: Legibilidade do material educativo escrito para pacientes diabéticos / Readability of the educational material written for diabetic patients
Fonte: Online braz. j. nurs. (Online);4(2), Aug. 2005. ilus.
Idioma: pt.
Resumo: It is unquestionable the importance of the educational material in the process of education in diabetes as a strategy that makes learning, autonomy and adhesion to patient easier, contributing to the development of attitudes and skills. Although it is one of the most used resources in the process of education in diabetes, it is not always adequate to the target audience mainly when it refers to legibility. The aim of this study was to evaluate the readability of the written educational material for diabetic patients, produced in the period of 1991-2001, by Health Ministry, Health State Secretary of Paraiba and laboratories that make medicine and supplies for diabetic patients using the Flesch readability formula. The sample was constituted by 41 records (books, folders and pamphlets). It was certified that only 51,2% of the records showed a legibility rate that classifies them as easy reading material.

É inquestionável a importância do material educativo no processo da educação em diabetes (ED) como estratégia que facilita a aprendizagem, a autonomia e a adesão do paciente, contribuindo para o desenvolvimento de atitudes e habilidades. Embora seja um dos recursos mais amplamente utilizados no processo da ED, nem sempre está adequado ao público-alvo, principalmente no que se refere à legibilidade. Este estudo objetivou avaliar a legibilidade do material educativo escrito para pacientes diabéticos, produzido no período 1991-2001, pelo Ministério da Saúde, Secretaria de Saúde da Paraíba-PB e laboratórios que fabricam medicamentos e suprimentos para diabéticos utilizando-se o índice de legibilidade Flesch. A amostra foi constituída por 41 publicações (livros, fôlderes e folhetos). Constatou-se que apenas 51,2% das publicações apresentaram índice de legibilidade que os classifica como material de leitura fácil.
Descritores: Diabetes Mellitus/prevenção & controle
Educação em Saúde
Materiais Educativos e de Divulgação
-Compreensão
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1038760
Autor: Souza, Cintia Alves de; Escarce, Andrezza Gonzalez; Lemos, Stela Maris Aguiar.
Título: Competência leitora de palavras e pseudopalavras, desempenho escolar e habilidades auditivas em escolares do ensino fundamental / Reading competence of words and pseudo words, school performance and listening skills in primary schools
Fonte: Audiol., Commun. res;24:e2018, 2019. tab, graf.
Idioma: pt.
Projeto: CNPq; . FAPEMIG.
Resumo: RESUMO Objetivo Associar a competência leitora em palavras e pseudopalavras de escolares de 7 a 10 anos de idade, segundo as variáveis sexo, idade, desempenho escolar e habilidades auditivas. Métodos Estudo observacional analítico transversal, com amostra não probabilística composta por 109 escolares. Foram utilizados como instrumentos o Teste de Competência de Leitura de Palavras e Pseudopalavras, o Teste de Desempenho Escolar, o Teste de Localização Sonora, o Teste de Memória para Sons Verbais em Sequência e o Teste de Memória para Sons Não Verbais em Sequência Resultados O Teste de Competência de Leitura de Palavras e Pseudopalavras apresentou resultado normal na maioria das crianças. No Teste de Desempenho Escolar, a maioria dos escolares apresentou desempenho inferior, conforme critérios de classificação do teste. A Avaliação Simplificada do Processamento Auditivo resultou em maior porcentagem de adequação da habilidade auditiva de localização sonora, seguida pela habilidade auditiva de ordenação temporal simples para sons não verbais e para sons verbais. Houve associação significativa entre os resultados do Teste de Competência de Leitura de Palavras e Pseudopalavras e do Teste de Desempenho Escolar e seus subtestes. Conclusão O estudo revelou associação entre a competência leitora em palavras/pseudopalavras e o desempenho escolar de crianças de 7 anos a 10 anos, 11 meses e 29 dias. Contudo, não houve evidência de associação entre a competência leitora em palavras/pseudopalavras, as variáveis sociodemográficas e as habilidades auditivas.

ABSTRACT Purpose To associate the word and non-word reading competence of students aged from 7 to 10 years according to variables as gender, age, school performance and auditory abilities. Methods Observational analytic cross-sectional study with a non-probabilistic sample. The study was conducted with 109 students of three educational institutions. The Word-Pseudoword Reading Competence Test, the Test for School Achievement, the Sound Localization Test, the Sequential Memory Test for Verbal and Non-verbal Sounds were used as instruments. Results In most children the Word-Pseudoword Reading Competence Test showed normal results. Most students showed low performance in the Test for School Achievement. The Simplified Auditory Processing Test resulted in a higher percentage of adequacy of the sound localization ability, followed by the auditory ability of simple temporal ordering for non-verbal sounds and verbal sounds. There was a significant association between the results of the Word-Pseudoword Reading Competence Test and the Test for School Achievement and its subtests. Conclusion The study revealed an association between word and non-word reading competence and school performance of children aged from 7 to 10 years, 11 months and 29 days. However, there was no evidence of association between word and pseudoword reading competence, sociodemographic variables and auditory abilities.
Descritores: Percepção Auditiva
Ensino Fundamental e Médio
Desempenho Acadêmico
Percepção Sonora
Memória de Curto Prazo
-Leitura
Baixo Rendimento Escolar
Cognição
Compreensão
Testes Auditivos
Testes de Linguagem
Aprendizagem
Limites: Humanos
Criança
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR663.1 - Biblioteca da Saúde da Mulher e da Criança


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Id: biblio-885946
Autor: Cavalcante, Ramaiana de Jesus Gonzaga; Moreira, Rita de Cássia Rocha; Peñarrieta, Elaine de Carvalho Santana; Barrêto, Luana Gabriella Pinheiro.
Título: A fenomenologia como possibilidade de um olhar atentivo para as práticas obstétricas / La fenomenología como posibilidad de una visión atenta a las prácticas obstétricas / Phenomenology as a possibility for a close look at midwifery practices
Fonte: Acta Paul. Enferm. (Online);31(1):71-78, Jan.-Fev. 2018.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Objetivo: Compreender sentidos de práticas obstétricas realizadas na atenção à parturiente em um hospital público na ótica de puérperas. Métodos: Estudo fenomenológico heideggeriano, realizado em um hospital público. Participaram 06 mulheres, maiores de 18 anos, em pós-parto imediato. Foi aplicada a entrevista fenomenológica como técnica de coleta no período de janeiro a maio de 2017. A análise compreensiva se deu seguindo as etapas de redução, construção e destruição fenomenológica, conforme o referencial teórico filosófico de Martin Heidegger e estudiosos da fenomenologia. Resultados: Foi desvelado que as parturientes vivenciam o fenômeno do transcurso parturitivo, no modo do temor e solicitude e na abertura da disposição para si-mesma, representados pelas estruturas existenciais descritas nas unidades de sentidos: A - O temor na vivência do parto normal - ótica da mulher. B - Solicitude da mulher na disposição para ser-si-mesma vivenciando o cuidado como ser-aí no transcurso parturitivo. Conclusão: Há um descompasso entre as práticas baseadas em evidências, o cuidado compreensivo e o cotidiano do atendimento à parturiente, que se vincula ao modo inautêntico no cuidado, constantemente, ocupado e no a gente. Defendemos que as práticas implementadas durante o transcurso parturitivo sejam pautadas no modo compreensivo de solicitude, centrado na dimensão existencial da mulher, vinculadas ao horizonte da existencialidade e ao modo aberto de ser-no-mundo.

Resumen Objetivo: Comprender sentidos de prácticas obstétricas realizadas en atención de parturientas en hospital público según visión de puérperas. Métodos: Estudio fenomenológico heideggeriano, realizado en hospital público. Participaron 06 mujeres con más de 18 años en posparto inmediato. Fue aplicada entrevista fenomenológica para recolección, entre enero y mayo de 2017. Análisis comprensivo realizado según etapas de reducción, construcción y destrucción fenomenológica, conforme referencial teórico filosófico de Martin Heidegger y estudiosos de la fenomenología. Resultados: Se reveló que las parturientas experimentan el fenómeno del proceso de parto con temor y solicitud, abiertas a la disposición para sí-mismas, representados por estructuras existenciales descriptas en las unidades de sentidos: A - Temor a la experiencia del parto normal - óptica de la mujer. B - Solicitud de la mujer en la disposición para ser-sí-misma experimentando la atención como ser-ahí en el proceso de parto. Conclusión: Existe un desfase entre las prácticas basadas en evidencias, el cuidado comprensivo y el día a día de la atención a la parturienta, que se vincula al modo no auténtico en el cuidado, constantemente, ocupado y no en las personas. Defendemos que las prácticas implementadas durante el proceso del parto se organicen en el modo comprensivo de solicitud, centrado en la dimensión existencias de la mujer, vinculadas al horizonte del existencialismo y al modo abierto de ser-en-el-mundo.

Abstract Objective: Understand meanings of midwifery practices in care for women ready to give birth at a public hospital according the postpartum women. Methods: Heideggerian phenomenological study developed at a public hospital. The participants were 06 women over 18 years of age in the immediate postpartum. The phenomenological interview was applied as the data collection technique between January and May 2017. In the comprehensive analysis, the movements of phenomenological reduction, construction and destruction were followed, in accordance with the theoretical philosophical framework of Martin Heidegger and phenomenology experts. Results: The women experience the parturition phenomenon in the form of fear and solicitude and in the opening of the disposition towards oneself, represented by the existential structures described in the units of meaning: A - Fear in the normal birth experience - the woman's perspective. B - The woman's solicitude in the disposition to be herself, experiencing care as being there in the parturition process. Conclusion: There is a mismatch between evidence-based practices, comprehensive care and the daily reality of care for women ready to give birth, which is linked to the inauthentic mode of care, constantly occupied, and to the they. We argue that the practices implemented in the parturition process should be based on comprehensive solicitude, centered on the woman's existential dimensions, and linked to the horizon of the existentiality and to the open way of being-in-the-world.
Descritores: Saúde da Mulher
Compreensão
Gestantes
Período Pós-Parto
-Estudos de Avaliação como Assunto/métodos
Limites: Humanos
Feminino
Adolescente
Adulto
Responsável: BR1.2 - Biblioteca Central


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Id: biblio-989407
Autor: Andrade, Alair Junio Lemes de; Celeste, Letícia Correa; Alves, Luciana Mendonça.
Título: Caracterização da fluência de leitura em escolares do Ensino Fundamental II / Characterization of reading fluency in elementary school students
Fonte: Audiol., Commun. res;24:e1983, 2019. tab.
Idioma: pt.
Projeto: CNPq.
Resumo: RESUMO Objetivo Investigar o desenvolvimento da fluência leitora nos escolares do Ensino Fundamental II a fim de conhecer a evolução dessa habilidade no decorrer das séries pesquisadas. Métodos Gravação da leitura oral de um texto por 232 escolares oriundos do ensino público e privado, com média de idade entre 11 e 15 anos, cursando do 6° ao 9° ano, sem alterações de aprendizagem, linguagem, problemas sensoriais ou cognitivos. Na sequência foi aplicado questionário referente ao texto lido. As notas finais de Português foram obtidas junto a secretaria de cada instituição de ensino, a fim de se obter um indicativo do desempenho acadêmico. Resultados Houve evolução crescente da acurácia em leitura, exceto para o 7° e 8° anos da escola privada, que obtiveram a mesma média de palavras corretas lidas por minuto, e o 7° ano da escola pública, que obteve resultado inferior ao 6° ano. Os resultados do questionário aplicado indicam que texto foi lido de forma a permitir boa compreensão do conteúdo e as medidas de fluência obtidas são indicadoras de uma leitura com acesso ao significado do texto lido. As correlações existentes entre fluência de leitura e desempenho acadêmico de ambas as escolas são de fraca a moderada. Conclusão Os resultados deste estudo permitiram evidenciar que as taxas de fluência e acurácia em leitura aumentaram gradativamente com o avanço da escolaridade no Ensino Fundamental II, fornecendo uma estimativa dos valores esperados para cada ano escolar pesquisado, mediante leitura de um texto de nível fácil.

ABSTRACT Purpose The purpose of this study is to investigate the development and progress of reading fluency of secondary elementary school pupils in schooling grades that were selected for the study programme. Methods 232 elementary school pupils with ages ranging from 11 to 15 years of age, from both public and private schools were recorded reading a text aloud. None of the students selected had learning difficulties or any other forms of linguistic, sensory or cognitive problems. The pupils were asked to complete a questionnaire that was based on the text that they had previously read. The final grades in Portuguese were provided by each educational institution, in order to establish an indicator of academic performance. Results In general there was an increase in reading accuracy, except for the seventh and eight year pupils attending the private school that only managed the same average of word accuracy per minute, and the seventh year of the public school pupils who´s result was poorer than that of the sixth year. The results of the questionnaire that was given to the pupils showed a good level of comprehension of the textual content, and the measurements of fluency levels the pupils achieved showed that they understood the meaning of the text. The correlations between reading fluency and academic performance of both schools are weak to moderate. Conclusion The results of this study show that reading fluency and accuracy rates increased gradually along with the progress in secondary elementary schooling, giving an estimation of the expected values for each school year studied, that participated by reading an easy level text.
Descritores: Leitura
Estudantes
Ensino Fundamental e Médio
Desempenho Acadêmico
-Compreensão
Limites: Humanos
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR663.1 - Biblioteca da Saúde da Mulher e da Criança



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