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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-604521
Autor: Brino, Ana Leda de Faria; Assumpção, Ana Paula Bemerguy; Campos, Rodolfo da Silva; Galvão, Olavo de Faria; McIlvane, William J.
Título: Cebus cf. apella exhibits rapid acquisition of complex stimulus relations and emergent performance by exclusion
Fonte: Psychol. neurosci. (Impr.);3(2):209-215, July-Dec. 2010. ilus, graf.
Idioma: en.
Projeto: CNPq; . FAPESP.
Resumo: A "second generation" matching-to-sample procedure that minimizes past sources of artifacts involves (1) successive discrimination between sample stimuli, (2) stimulus displays ranging from four to 16 comparisons, (3) variable stimulus locations to avoid unwanted stimulus-location control, and (4) high accuracy levels (e.g., 90 percent correct on a 16-choice task in which chance accuracy is 6 percent). Examples of behavioral engineering with experienced capuchin monkeys included four-choice matching problems with video images of monkeys with substantially above-chance matching in a single session and 90 percent matching within six sessions. Exclusion performance was demonstrated by interspersing non-identical sample-comparison pairs within a baseline of a nine-comparison identity-matching-to-sample procedure with pictures as stimuli. The test for exclusion presented the newly "mapped" stimulus in a situation in which exclusion was not possible. Degradation of matching between physically non-identical forms occurred while baseline identity accuracy was sustained at high levels, thus confirming that Cebus cf. apella is capable of exclusion. Additionally, exclusion performance when baseline matching relations involved non-identical stimuli was shown
Descritores: Cebus
Aprendizagem por Discriminação
Limites: Animais
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: biblio-1017004
Autor: Dahás, Liane Jorge de Souza; Brasiliense, Izabel Cristina da Silva; Souza, Carlos Barbosa Alves de.
Título: Reversões repetidas de discriminação simples combinadas com estímulos olfativos em cães domésticos / Repetead yoked reversals of simple discriminations with olfatory stimuli in domestic dogs
Fonte: Interaçao psicol = Interação psicol. (Online) = Interaçao psicol. (Impr.);19(1):61-72, jan.-abr. 2015. graf.
Idioma: pt.
Resumo: Este estudo objetivou ensinar um responder adequado a formação de classes funcionais de estímulos olfativos a três cães domésticos utilizando três fases de treino de reversões repetidas e combinadas de discriminações simples combinadas: (1) com dois estímulos; (2) em pares com dois conjuntos de estímulos e (3) com quatro estímulos. Os sujeitos aprenderam as tarefas nas Fases 1 e 2. Um dos sujeitos apresentou learning set da tarefa na Fase 1, mas nenhum apresentou responder condizente com a formação de classes. Discute-se que a exigência de discriminar quatro estímulos na mesma tentativa tornou a tarefa complexa demais para os cães e sugere-se um novo estudo para tratar com essa dificuldade

This study aimed to install an adequate response to the formation of functional classes of olfactory stimuli in three domestic dogs through training repeated and yoked reversals of simple discriminations in three phases: (1) with two stimuli (2) in pairs with two sets of stimuli, and (3) with four stimuli. The subjects learned the tasks in Phases 1 and 2, and one of them showed learning set of the task in Phase 1; but none responded in a way befitting the formation of functional classes. It is argued that the requirement to discriminating four stimuli in the same trial made the task too complex for the dogs,and a new study is suggested to deal with this difficulty
Descritores: Aprendizagem por Discriminação
Cães/psicologia
Limites: Animais
Masculino
Feminino
Responsável: BR628.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-953537
Autor: Guimarães, Mariana Chernicharo; Micheletto, Nilza.
Título: Procedimento para ensino de mandos e para promover variação na topografia das respostas em crianças autistas / Procedures to teach mand frames and to promote variation of the responses in children with autism / Procedimientos para enseñar respuestas de comandos y para promover la variación en la topografía de respuestas en niños autistas
Fonte: Estud. psicol. (Natal);22(4):366-377, out.-dez. 2017. graf.
Idioma: pt.
Resumo: Este estudo avaliou um procedimento para ensinar e produzir variabilidade em topografias de mando para duas crianças com autismo. Os objetivos foram: 1) ensinar novas topografias de mando por um procedimento de fading out do modelo verbal, 2) verificar se novas topografias de mando eram emitidas por generalização recombinativa, e 3) ensinar variabilidade pelo reforçamento direto do variar. Cinco topografias de mando foram ensinadas por um procedimento de fading out do modelo ecoico. Para ensinar variabilidade, usou-se o esquema Lag no qual reforçamento era contingente à resposta ser diferente das anteriores. O esquema Lag foi aumentado gradualmente. Os resultados mostraram que as crianças aprenderam as cinco topografias de mando. Novas topografias emergiram por generalização recombinativa, i.e., combinações entre topografias de mando ensinadas com novos objetos e partes abstraídas das diferentes topografias recombinadas em novas topografias. Variabilidade foi produzida só quando variações foram reforçadas após o ensino das topografias de mando.

This study evaluated a procedure to teach and produce variability in mand topographies to two children with autism. The objectives of the study were: 1) teaching new mand frames by a procedure of fading out the verbal model, 2) verifying whether new mand frames were emitted by recombinative generalization, and 3) teaching variability by direct reinforcing variation. Five mand frames were taught by a procedure of fading out the echoic model. To teach variability, a Lag schedule was used in which reinforcement was delivered contingent on the response being different from the previous ones. The Lag schedule was increased gradually. The results showed that the children learned the five mand frames. New mand topographies emerged from recombinative generalization, i.e., combinations between taught mand frames with new objects and parts of different mand frames recombined in new frames. Variability was produced only when variation was reinforced after mand frames were taught.

El trabajo buscó evaluar un procedimiento para enseñar y producir variabilidad para dos niños autistas. Los objetivos del estudio fueron: 1) enseñarles nuevas topografías de comando por medio de un procedimiento de desvanecimiento del modelo verbal; 2) testear si se emiten nuevos comandos por generalización recombinativa, y 3) enseñarles variación por medio del reforzamiento directo de la variación. Se enseñaron cinco topografías de comando con un procedimiento de desvanecimiento del modelo ecoico. Para enseñar variabilidad, el programa Lag utilizado consistió en reforzar las respuestas que fueran diferentes a las anteriores. El programa Lag fue aumentado gradualmente. Los resultados mostraron que los niños aprendieron las cinco topografías de comando. Surgieron nuevas topografías de comando por generalización recombinativa, es decir, combinaciones entre topografias de comando enseñadas con nuevos objetos y elementos de comandos diferentes recombinados en nuevas topografías. Cuando se reforzó la variación, se produjo variabilidad, después de que se enseñaran las topografias de comando.
Descritores: Transtorno Autístico/psicologia
Comportamento Verbal
Psicologia da Criança
Controle Comportamental/psicologia
Aprendizagem por Discriminação
-Brasil
Criança
Criança Excepcional/psicologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Tipo de Publ: Estudo de Avaliação
Responsável: BR1274.1 - Biblioteca Central Zila Mamede


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Texto completo SciELO Brasil
Costa, Carlos Eduardo
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Id: lil-752008
Autor: Haydu, Verônica Bender; Gaça, Larissa Botelho; Cognetti, Natália Pascon; Costa, Carlos Eduardo; Tomanari, Gerson Yukio.
Título: Equivalência de estímulos e ciúme: efeito de história pré-experimental / Stimulus equivalence and jealousy: effect of pre-experimental history
Fonte: Psicol. reflex. crit;28(3):490-499, Jul-Sep/2015. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: A formação de classes de estímulos equivalentes tem sido usada como modelo experimental para investigar uma série de fenômenos comportamentais, tais como o desenvolvimento de comportamento simbólico e a transferência de funções que os eventos ambientais adquirem por meio de relações condicionais. O objetivo deste estudo consistiu em analisar o efeito de estímulos com alto grau afetivo pré-experimentalmente constituído, na formação de classes de equivalência estabelecidas em contexto experimental, quando as relações emergentes podem se caracterizar por um conflito na escolha dos estímulos. Participaram 17 estudantes universitários que foram submetidos ao procedimento de escolha de acordo com modelo e aos testes das relações emergentes, para formar quatro classes de equivalência com quatro estímulos cada. Verificou-se que 10 dos 17 participantes formaram as classes equivalentes e observou-se correlação positiva entre o desempenho no Teste de Equivalência e o escore na Escala de Ciúme Romântico, sugerindo que a história pré-experimental referente ao envolvimento afetivo interferiu no desempenho dos participantes. O efeito de interferência provavelmente é devido ao conflito entre contingências: uma que controla o responder diante de relações condicionais pré-experimentalmente estabelecidas, envolvendo estímulos com alto valor afetivo, e outra estabelecida no contexto experimental.

The formation of stimulus equivalence classes has been used as an experimental model to investigate a series of behavioral phenomena, such as the development of symbolic behavior and transfer of functions that environmental events acquire through conditional relations. The aim of this study was to analyze the effect of stimuli with high pre-experimentally constituted affective grade in the formation of equivalence classes established in an experimental context, when the emergent relations can be characterized by a conflict in choosing stimuli. Participants were 17 college students exposed to matching to sample procedure and the tests of emergent relations to form four equivalence classes with four stimuli each. The results showed that 10 out of 17 participants formed equivalence classes, and positive correlation was observed between the performance on the Equivalence Test and the score on the Romantic Jealousy Scale, suggesting that the pre-experimental history related to emotional involvement interfered with participants' performance. The interference effect is probably due to the conflict between contingencies: one that controls responses to pre-experimentally established conditional relations involving stimuli with high emotional value, and another one, established in the experimental setting.
Descritores: Comportamento de Escolha
Conflito Psicológico
Aprendizagem por Discriminação
Ciúme
-Estudantes
Educação Superior
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-798483
Autor: Barbosa, Beatriz Francisco; Gomes, Geovana Figueira; Costa, Aline Roberta Aceituno da; Schmidt, Andréia.
Título: Aprendizagem de discriminação auditivo-visual a partir de uma única tentativa de exclusão com objetos tridimensionais / Learning auditory-visual discrimination from a single exclusion trial with three-dimensional objects
Fonte: Rev. bras. ter. comport. cogn;17(3):22-37, 2015. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: O responder por exclusão é um padrão consistente de comportamento descrito como a tendência em selecionar o objeto indefinido, entre outros definidos, diante de um nome indefinido. Como a relação nome-objeto nem sempre se mantém após uma tentativa, o objetivo deste estudo foi verificar o efeito da apresentação de características do objeto indefinido na aprendizagem. Foi solicitado que os participantes (10 crianças de 24 a 34 meses) selecionassem brinquedos correspondentes às palavras ditadas, dentre um conjunto (linha de base com objetos e palavras definidos); então, eram conduzidas sondas de exclusão e de verificação de aprendizagem. Características específicas dos objetos indefinidos eram demonstradas antes das sondas na Condição Com Demonstração (CD) e não ocorriam na Condição Sem Demonstração (SD). Oito crianças responderam por exclusão em todas as sondas; não houve diferenças significativas entre as condições na aprendizagem. Os dados sugerem que a demonstração de características do objeto não contribui para a aprendizagem.

Responding by exclusion is a consistent pattern of behavior described as the tendency to select the undefined object, among other defined, to an undefined name. Since the relationship (object name) does not always hold after a trial, the aim of this study was to investigate the effect of presentation of the undefined object characteristics in learning. It was requested that participants (10 children 24-34 months) choose a toy to the word dictated, among a set (baseline with defined objects and words); then, were conducted exclusion and learning probes. Features of the undefined object was demonstrated before the probes in Condition CD and did not occur in Condition SD. Eight children accounted for exclusion in all probes; there was no difference in learning probes. The data suggest that the demonstration of the object's features does not contribute to learning.
Descritores: Aprendizagem por Discriminação
-Discriminação Psicológica
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Lactente
Pré-Escolar
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: lil-719845
Autor: Carvalho Neto, Marcus Bentes de; Costa, Juliane Rufino da; Barros, Romariz da Silva; Farias, Daniele Chave de; Rico, Viviane Verdu.
Título: Discriminação com três diferentes contingências em SA: extinção, reforçamento e punição, extinção e punição / Discrimination using three different contingences in SA: extinction, reinforcement and punishment, extinction and punishment
Fonte: Interaçao psicol = Interação psicol. (Online) = Interaçao psicol. (Impr.);17(2):171-179, jul.-set. 2013. ilus, tab.
Idioma: pt.
Resumo: Estudos relataram maior eficácia no treino discriminativo quando choque elétrico (usado como punidor ou como reforçador negativo) foi combinado à extinção na presença de SΔ. O presente estudo explorou a generalidade desses dados com jato de ar quente (JAQ). No Experimento 1, três grupos de dois ratos aprenderam discriminação escuro (SD) versus claro (SΔ) em três diferentes contingências para SΔ: extinção, reforçamento+punição e extinção+ punição. Observou-se uma maior eficiência do treino combinando extinção+punição na produção da discriminação. No Experimento 2, as funções claro versus escuro foram invertidas em relação ao Experimento 1. Observou-se equivalência entre reforçamento+punição e extinção+ punição, ambas mais eficazes que a extinção sozinha. De forma geral, os dados confirmam a eficiência do estabelecimento de contingências de punição positiva combinada com extinção na presença de SΔ em contexto de treino discriminativo utilizando o JAQ como aversivo, ampliando a generalidade do fenômeno.

Previous studies reported better efficacy in discrimination training when electric shock (used as punisher or as negative reinforcer stimulus) was combined with extinction in presence of SΔ. The present study explored the generality of such data with Hot Air Blast (HAB). In Experiment 1, three groups of two rats learned discrimination between light (SΔ) versusdark (SD) under three different contingencies for SΔ: extinction, reinforcement+ punishment, and extinction+punishment. The data showed more training efficacy when combining punishment and extinction. In Experiment 2, the functions of light and dark stimuli were reversed. The data showed equivalence between punishment and extinction+ punishment, with both more efficient than extinction alone. Generally, the data confirm the efficacy of arranging punishment contingencies combined with extinction in presence ofin context of discrimination training with HBA as aversive stimulus, increasing the generality of the phenomenon.
Descritores: Aprendizagem por Discriminação
Punição
Ratos/psicologia
Limites: Animais
Responsável: BR628.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-718339
Autor: Moreno, Antonio M; Varella, André A. B.; Canovas, Daniela S; Postalli, Lídia M. M; Ventura, Dora Fix; Souza, Deisy G. de.
Título: Assessing restricted stimulus control in typically developing preschool children and bees (Melipona quadrifasciata)
Fonte: Psychol. neurosci. (Impr.);7(2):207-220, Jan.-June 2014. ilus, graf, tab.
Idioma: en.
Projeto: Sao Paulo Research Foundation; . CNPq; . São Paulo Research Foundation.
Resumo: This study established a simple simultaneous discrimination between a pair of two-element compound visual stimuli in children (Experiment 1) and bees (Melipona quadrifasciata, Experiment 2). The contingencies required discriminative control by the compound and the question was whether the accurate stimulus control reached at this level would hold for each individual element of the compound. After baseline reached stability, probe trials assessed stimulus control by each single element of both S+ and S-. Average data showed that children (Exp. 1) tended to show stimulus control by a single element of the S+ compound. In Experiment 2 three of four bees showed stimulus control by both elements of S+ and did not respond or responded only infrequently to the elements of the S-. The children's decline in discrimination accuracy in probe trials, along with its maintenance during the baseline, replicated previous findings showing the development of restricted stimulus control (RSC). The precise stimulus control shown by the bees indicated that all elements correlated with reinforcement acquired stimulus control over their behavior; this confirms the extensive literature on visual discriminative learning in bees, but due to the small number of subjects it is premature to say that bees do not develop RSC...
Descritores: Condicionamento Operante
Aprendizagem por Discriminação
-Abelhas
Pré-Escolar
Limites: Humanos
Animais
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: lil-718338
Autor: Zaine, Isabela; Domeniconi, Camila; Costa, Aline R. A..
Título: Exclusion performance in visual simple discrimination in dogs (Canis familiaris)
Fonte: Psychol. neurosci. (Impr.);7(2):199-206, Jan.-June 2014. ilus, graf, tab.
Idioma: en.
Projeto: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo; . CNPq; . FAPESP.
Resumo: Choices based on exclusion have been investigated in different species because of its emergent nature, leading to evidence of rudimentary symbolic behavior in non-verbal organisms. Simple discrimination procedures provide a simple method to investigate exclusion performance, in which each trial consists of the simultaneous presentation of two stimuli, one with a positive function (S+) and one with a negative function (S-). In exclusion probe trials, an undefined stimulus (UnS) is presented with a familiar S-, and choices based on exclusion may lead to choosing the UnS, excluding the previously known S-. Novelty control trials (S+/UnS) are also conducted to assess the possible preference for the UnS. In this case, if performance is not controlled by novelty, then the subjects must choose the S+ and not the UnS. The present study investigated exclusion performance in visual simple simultaneous discrimination tasks in eight dogs. The results indicated that seven of eight dogs showed evidence of exclusion performance (p < .05). These findings corroborate the literature that shows that dogs are capable of responding by exclusion, suggesting that potentially symbolic behavior may rely on basic behavioral learning and conditioning principles...
Descritores: Aprendizagem por Discriminação
Reforço Psicológico
Limites: Animais
Cães
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: lil-718337
Autor: Brino, Ana L. F; Campos, Rodolfo S; Galvão, Olavo F; McIlvane, William J.
Título: Blank-comparison matching-to-sample reveals a false positive symmetry test in a capuchin monkey
Fonte: Psychol. neurosci. (Impr.);7(2):193-198, Jan.-June 2014. ilus, graf, tab.
Idioma: en.
Projeto: CNPq; . CNPq.
Resumo: A positive symmetry test result was obtained with a capuchin monkey that had previously exhibited virtually errorless AB and BA arbitrary matching-to-sample (MTS) with different stimuli. The symmetry test (BA) followed the acquisition of a new AB relation. It seemed possible, however, that the positive result could have occurred through the exclusion of previously defined comparison stimuli and not because the new AB and BA relations had the property of symmetry. To assess this possibility, a blank-comparison MTS procedure was implemented that permitted the separate assessment of select and reject (i.e., exclusion) control with both baseline and BA matching relations. In this assessment, the monkey did not exhibit reliable BA matching when exclusion was not possible, thus showing that the symmetry result was a false positive. However, the study demonstrated the feasibility of using a blank comparison MTS procedure with capuchins. The present results may set the stage for more successful methodology for establishing desired forms of relational stimulus control in capuchins and ultimately improving the assessment of relational learning capacity in that species, other nonhuman species, and nonverbal humans...
Descritores: Controle Comportamental
Aprendizagem por Discriminação
Generalização do Estímulo
-Callitrichinae
Limites: Animais
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: lil-711107
Autor: Filippini, Renata; Brito, Natália Faria Siqueira; Neves-Lobo, Ivone Ferreira; Schochat, Eliane.
Título: Manutenção das habilidades auditivas pós treinamento auditivo / Maintenance of auditory abilities after auditory training
Fonte: Audiol., Commun. res;19(2):112-116, Apr-Jun/2014. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo Verificar a eficácia do Treinamento Auditivo e a manutenção das habilidades auditivas treinadas após um, dois, ou três anos do seu término, com o intuito de comprovar a eficácia do treino em longo prazo. Métodos Dez crianças com alteração do processamento auditivo - graus variando entre leve a moderado, moderado e moderado a severo - passaram por um programa de treinamento auditivo de oito semanas e foram reavaliadas imediatamente após o treino (PÓS-1) e um, dois, ou três anos depois (PÓS-2). Resultados Foram observadas diferenças significativas no desempenho médio, entre a avaliação pré-treino e as avaliações PÓS-1 e PÓS-2, sem diferenças entre as duas últimas. Não foram observadas correlações entre o intervalo de tempo entre PÓS-1 e PÓS-2 e a diferença no desempenho dessas avaliações. Em PÓS-1, a maioria das avaliações apresentou-se dentro da normalidade, ou com alterações leves do PA, sendo que 60% dos indivíduos mantiveram tais resultados em PÓS-2. Conclusão Verificamos, neste estudo, que o Treinamento Auditivo é eficaz na intervenção dos Transtornos do Processamento Auditivo e que os benefícios obtidos após o treinamento se mantêm, mesmo após um, dois, ou três anos do seu término. .

Purpose The aim of the current study was to determine the efficacy of auditory training and to establish the long-term effectiveness of the acquired auditory abilities one, two or three years following the completion of the program. Methods Ten children, who presented abnormal auditory processing ranging in degree from mild-moderate, moderate, to moderate-severe, underwent an 8-week auditory training program. All participants were reassessed immediately after training (POST-1) and one, two or three years after training (POST-2). Results Significant differences were detected in average performance between the assessment made prior to auditory training (PRE) and POST-1 assessment, and between PRE and POST-2 assessments, but no significant differences were found between POST-1 and POST-2 assessments. No correlations were detected between POST-1 and POST-2 time interval, and the difference in performance between these two evaluations. The auditory processing assessments in POST-1 were considered normal, or were mildly altered. Further, 60% of the individuals achieved the same results in POST-2 assessment. Conclusion In the current study, we verified that auditory training is an effective intervention for Auditory Processing Disorders, and that the benefits obtained after training persist even after intervals of one, two or three years following intervention. .
Descritores: Percepção Auditiva
Transtornos da Percepção Auditiva/terapia
Aprendizagem por Discriminação
Resultado do Tratamento
-Estimulação Acústica
Estudos Longitudinais
Plasticidade Neuronal
Limites: Humanos
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR1.1 - BIREME



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