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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1040770
Autor: Araujo, Maria Cecília dos Santos Queiroz de; Abbad, Gardênia da Silva; Cualheta, Luciana Padovez.
Título: Learning and transfer of training: a quasi-experiment with longitudinal design / Aprendizagem e transferência de treinamento: um quase-experimento com desenho longitudinal / Aprendizaje y transferencia de entrenamiento: un casi-experimento con diseño longitudinal
Fonte: Psico USF;24(3):413-424, jul.-set. 2019. tab, il.
Idioma: en.
Resumo: This paper aimed to evaluate learning in three trainings held at a Brazilian federal public organization. It is a longitudinal quasiexperiment with three waves, pre-test (before training ­ T1), post-test 1 (right after the end of the training ­ T2) and post-test 2 (around three months after the training - T3). Learning was assessed with situational tests, so results are based on performance rather than self-assessment. Results show that the experimental group obtained better scores in post-test 1 than it did in the pre-test and better scores than the control group did in post-test 2. There were no difference in the results obtained by the control group, comparing pre and post-test, and that there was no difference in tests according to previous experience and demographic data. Results indicate that learning occurred as a consequence of training and was not explained by other factors of the organizational environment or individuals. (AU)

Esse artigo teve como objetivo mensurar a aprendizagem em três seções de treinamento realizadas em uma organização pública federal brasileira. Trata-se de um quase experimento longitudinal, com três ondas, sendo o pré-teste (antes do treinamento), o pós-teste 1 (imediatamente após o término do treinamento) e o pós-teste 2 (após três meses do término do treinamento). A aprendizagem foi medida usando-se testes situacionais, garantindo que os resultados são baseados em desempenho e não auto relato. Os resultados indicam que o grupo experimental obteve melhores notas no pós-teste 1 do que no pré-teste e melhores notas no pós-teste 2 quando comparado ao pós-teste 1. Não foram encontradas diferenças no grupo controle entre o pré e pós teste, nem diferenças nos resultados dos testes devidas à experiência prévia ou a dados demográficos, indicando que a aprendizagem ocorreu como consequência do treinamento e não de explicações alternativas. (AU)

Este artículo tuvo como objetivo medir el aprendizaje en tres capacitaciones de entrenamiento realizadas en una organización pública federal brasileña. Se trata de un casi-experimento longitudinal con tres momentos: el pre-test (antes del entrenamiento), el post-test 1 (inmediatamente después del término del entrenamiento) y el post-test 2 (después de tres meses del término del entrenamiento). El aprendizaje fue medido usando tests situacionales, garantizando que los resultados se basan en el desempeño y no en el autoinforme. Los resultados indican que el grupo experimental obtuvo mejores notas en el post-test 1 que en el pretest y mejores notas en el post-test 2 comparado con el post- test 1. No se encontraron diferencias en el grupo control entre el pre y post test, ni diferencias en los resultados de los tests debido a experiencia previa o a datos demográficos, indicando que el aprendizaje ocurrió como consecuencia del entrenamiento y no de explicaciones alternativas. (AU)
Descritores: Transferência de Experiência
Empregados do Governo/psicologia
Aprendizagem
-Estudos Longitudinais
Limites: Humanos
Feminino
Adulto
Tipo de Publ: Estudo de Validação
Responsável: BR1249.1 - Coordenadoria do Sistema de Bibliotecas


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Id: biblio-976
Autor: Mendel, Tassiana; Barbosa, Wilames Oliveira; Sasaki, Adriana Campos.
Título: Dupla tarefa como estratégia terapêutica em fisioterapia neurofuncional: uma revisão da literatura / Dual task training as a therapeutic strategy in neurologic physical therapy: a literature review
Fonte: Acta fisiátrica;22(4):206-211, dez. 2015.
Idioma: en; pt.
Resumo: Objetivo: Discutir as possibilidades de utilização da dupla tarefa no âmbito da reabilitação de pacientes neurológicos. Métodos: Foram realizadas buscas nas bases de dados PUBMED, MEDLINE, LILACS e PEDro, com o termo em inglês dual task associados a cada uma das palavras, em separado: treatment, physicaltherapy, rehabilitation, exercise, training, dividedattention, executivefunctions e attentionaldemands. Foram selecionados apenas ensaios clínicos que utilizaram o treinamento de dupla tarefa em população adulta com doença ou lesão neurológica. Resultados: Dos 2024 artigos encontrados, 1017 foram excluídos por se tratarem de artigos duplicados. Dentre os 1007 restantes, 998 foram excluídos após a análise dos resumos. Os nove artigos selecionados avaliaram pacientes com acidente vascular encefálico, traumatismo encefálico, doença de Alzheimer e de Parkinson. A maioria utilizou a marcha como tarefa primária, e uma tarefa cognitiva como secundária. Os programas variaram entre 9 e 48 horas totais de treinamento. Conclusão: O treinamento de dupla tarefa parece ter efeitos positivos na marcha, cognição, habilidades de automatização e transferência de aprendizado, sugerindo que essa pode ser uma estratégia valiosa para a reabilitação neurológica. Entretanto, ainda se faz necessário explicar quais as tarefas que são mais eficientes, o período de intervenção adequado e a extensão do período de retenção do aprendizado

Objective: Discuss the possibilities of dual task in the ambit of neurological rehabilitation. Methods: A survey was conducted in PUBMED, MEDLINE, LILACS, and PEDro, using the keywords "dual task" associated with each of the following terms separately: treatment, physical therapy, rehabilitation, exercise, training, divided attention, executive functions, and attentional demands. We selected only clinical trials that used dual task training in adults with neurological disease. Results: From the 2,024 articles found, 1,017 were excluded because they are duplicate. Among the remaining 1,007 articles, 998 were excluded after reviewing the abstracts. Nine articles were selected that included patients with stroke, brain injuries, Alzheimer's, and Parkinson's disease. Most articles used gait as the primary task, and in six studies the second task was cognitive. The training programs ranged between a total of 9 and 48 hours of training. Conclusion: Dual task training appears to improve gait, cognition, automation skills, and transference of learning, suggesting that this may be a valuable strategy for neurological rehabilitation. Nevertheless, it is still necessary to explain which tasks are more efficient and how long the learning retention lasts
Descritores: Doenças do Sistema Nervoso/reabilitação
-Transferência de Experiência
Cognição
Terapia por Exercício
Marcha
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-989759
Autor: Álvarez-Cruces, Debbie Jeinnisse; Otondo-Briceño, Maite.
Título: Transferencia de aprendizajes en estudiantes de Odontología de la Universidad de Concepción, Chile / Transfer of Learning Types in Dental Students of Universidad de Concepción in Chile
Fonte: Educ. med. super;32(4):143-183, oct.-dic. 2018. graf, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Un obstáculo al cual se enfrenta el estudiante de Odontología es la dificultad para interrelacionar los conocimientos que han aprendido de manera parcelada durante los dos primeros años de estudio, dificultando la transferencia de aprendizajes para reconocer la multicausalidad de factores presentes al momento de tratar al paciente de manera integral. La evidencia científica señala que una forma de lograrlo es que el estudiante posea estrategias cognitivas y metacognitivas que le permitan un aprendizaje significativo. Objetivo: Determinar el nivel de estrategias cognitivas y metacognitivas presentes en los alumnos de Odontología de la Universidad de Concepción. Método: Metodología mixta; de tipo descriptivo y transversal. Un enfoque cualitativo mediante entrevistas semiestructuradas y cuantitativo mediante la aplicación del Cuestionario para la Evaluación de Estrategias de Aprendizaje de los Estudiantes universitarios (CEVEAPEU). Participaron 117 estudiantes que cursaron el tercer año entre el 2016 y 2017. Resultados : En lo cualitativo, los estudiantes destacaron varios aspectos positivos en la asignatura. No obstante, señalan la necesidad de incorporar herramientas que incentiven su participación y curiosidad, además de aumentar las oportunidades para integrar lo aprendido. Refirieron que utilizan una amplia variedad de estrategias de aprendizaje. Ello evidenció un aprendizaje significativo receptivo que no fomenta la transferencia de aprendizajes. En lo cuantitativo, existió una alta dispersión en las respuestas, tanto para estrategias cognitivas como metacognitivas, asimismo se evidenció una moda de 4 (de acuerdo) para la mayoría de las preguntas. Se demostró que los estudiantes no aseguran un alto nivel de adherencia a las aseveraciones planteadas. Conclusiones: Los estudiantes refirieron que utilizan una amplia variedad de estrategias de aprendizaje, sin embargo, no las adaptan cuando la situación de aprendizaje es más compleja. Los estudiantes no evidenciaron un alto nivel de adherencia a las aseveraciones planteadas en el CEVEAPEU. Por tanto, se logra un aprendizaje significativo receptivo que no fomenta la transferencia de aprendizajes(AU)

Introduction: One obstacle faced by the student of Dental Medicine is the difficulty to interrelate the knowledge they have learned separately during the first two years of study, making it difficult to transfer learning to recognize the multi-causality of factors present at the time of providing comprehensive treatment to the patient. Scientific evidence show that one way to achieve this is for the student to possess cognitive and metacognitive strategies that allow significant learning. Objective: To determine the level of cognitive and metacognitive strategies present in the dental students of Universidad de Concepción. Methods: Mixed methodology, of descriptive and cross-sectional type. A qualitative approach through semi-structured interviews, and quantitative approach through the application of the Questionnaire for the Evaluation of Learning Strategies of University Students (CEVEAPEU). 117 students participated who attended the third academic year between 2016 and 2017. Results: Qualitatively speaking, the students highlighted several positive aspects in the subject; however, they point out the need to incorporate tools that encourage their participation and curiosity, as well as increasing opportunities to integrate what they have learned. They reported that they use a wide variety of learning strategies. This showed a significant receptive learning that does not encourage the transfer of learning types. Quantitatively speaking, there was a high dispersion in the answers, both for cognitive and metacognitive strategies, as well as a trend of 4 (agreed) for most questions. The students were shown not to ensure a high level of adherence to their stated assertions. Conclusions: the students reported that they use a wide variety of learning strategies, but they do not adapt them when the learning situation is more complex. It was shown that students do not ensure a high level of adherence to the assertions made in the CEVEAPEU. Therefore, receptive significant learning is achieved that (AU)
Descritores: Estudantes de Odontologia
Transferência de Experiência
Educação em Odontologia/métodos
Aprendizagem
-Chile
Epidemiologia Descritiva
Estudos Transversais
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1015669
Autor: Buriticá Londoño, Ingrid.
Título: Una experiencia como coordinadora en grupo operativo / An experience as an operating group coordinator
Fonte: Poiésis (En línea);7(Feb.):1-2, 2004.
Idioma: es.
Resumo: El texto que a continuación expondré, nace de la reflexión y vivencia de un grupo operativo en particular, como un intento de formalizar dicha experiencia, acentuando los interrogantes en el lugar del coordinador, que dicho sea de paso, nos permita pensar y redimensionar dicho lugar en la intervención y coordinación de grupos operativos.

The text that I will present below, stems from the reflection and experience of a particular operating group, as an attempt to formalize this experience, emphasizing the questions in the place of the coordinator, which, incidentally, allows us to think and resize said place in the intervention and coordination of operational groups.
Descritores: Contratransferência
-Psicanálise
Psicoterapia de Grupo
Transferência de Experiência
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Aula
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1015660
Autor: Velásquez, Claudia Marina.
Título: Transferencia a la conversación, en el grupo operativo / Transfer to the conversation, in the operating group
Fonte: Poiésis (En línea);7(Feb.):1-2, 2004.
Idioma: es.
Resumo: Lo propuesta fundamental de este escrito es plantear cómo la transferencia en el grupo operativo, puede ser pensada como una transferencia que recae sobre la conversación, como un lugar tercero. En el dispositivo analítico la transferencia es pensada con relación al inconsciente como lugar tercero, es decir, se espera que la acción del analista produzca un deslizamiento de un saber que se le supone a él, a un saber supuesto al inconsciente.

The fundamental proposal of this writing is to propose how the transfer in the operative group can be thought of as a transfer that falls on the conversation, as a third place. In the analytical device the transfer is thought in relation to the unconscious as a third place, that is, the analyst's action is expected to produce a slip of a knowledge that is supposed to him, to a supposed knowledge to the unconscious.
Descritores: Transferência de Experiência
-Psicanálise
Psicoterapia de Grupo
Inconsciente Psicológico
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Aula
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1007497
Autor: Adamson, Gladys.
Título: Reflexiones acerca del grupo operativo / Reflections on the operating group
Fonte: Poiésis (En línea);4(Jun.):1-2, 2002.
Idioma: es.
Resumo: La técnica de Grupo Operativo nos sitúa en la problemática del "qué hacer", del "saber hacer" en la Psicología Social pichoniana. En la formación de la Psicología Social hay una dimensión de lo transmisible: la producción conceptual que se informa a través de las clases y la bibliografía. Pero hay otra dimensión: de lo no transmisible que es la que emerge sin explicitación alguna a través de la misma experiencia como integrante de Grupo Operativo.

The Operative Group technique places us in the problem of "what to do", of "know-how" in Pichonian Social Psychology. In the formation of Social Psychology there is a dimension of the transmissible: the conceptual production that is informed through the classes and the bibliography. But there is another dimension: from the non-communicable one that emerges without any explanation through the same experience as a member of the Operating Group.
Descritores: Psicoterapia de Grupo
-Psicanálise
Psicologia Social
Transferência de Experiência/fisiologia
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Relatório Técnico
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: biblio-987524
Autor: Arroyave, Edgar Orlando.
Título: Esbozo de una psicología genealógica, individuo y cultura / Outline of a genealogical psychology, individual and culture
Fonte: rev. colomb. cienc. soc. (En linea);1(1):46-54, 2010.
Idioma: es.
Resumo: El presente artículo es un ensayo. Hace una revisión epistemológica de la psicología, proponiéndola como un proyecto científico, como una teoría "popular" y como una curiosidad por la subjetividad humana. Esa revisión tiene como fin una aproximación a la formulación de una psicología fundamentada en el proyecto genealógico de Foucault, en tanto pueda cuestionar los modelos autorreferenciales con el fin de evitar su cristalización como realidades inmodificables.

This article is an essay. It presents an epistemological review of the psychology as a scientific project, as a "popular" theory and a curiosity about the subjective processes. This review is aimed at a psychological approach based on Foucault's genealogical project, which aim is to question personal models in order to prevent its crystallization as unchangeable realities.
Descritores: Psicologia
-Psicologia/instrumentação
Transferência de Experiência
Modelos Teóricos
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: biblio-982732
Autor: Perez, Carlos Rey; Neiva, Jaqueline Freitas de Oliveira; Monteiro, Carlos Bandeira de Mello.
Título: A vivência da tarefa motora em ambiente virtual e real: estudo da devolução do saque do tênis de mesa / The experience of the motor task in a virtual environment and real: study of the return of serve tennis table / La experiencia de la tarefa motora en un estorno virtual y real: estudio de la devolución del saque no tenis de mesa
Fonte: Pensar prát. (Impr.);17(1):191-199, jan.-mar. 2014. ilus, tab.
Idioma: pt.
Resumo: A utilização de realidade virtual está cada vez mais presente nas tarefas cotidianas.O objetivo deste estudo consistiu em analisar a vivência da tarefa motora em ambiente virtual e real envolvendo a devolução do saque do tênis de mesa. Participaram do estudo 24 crianças que foram aleatoriamente divididas em Grupo Virtual (GV) e Grupo Real (GR). No GV os sujeitos praticaram a tarefa virtual e depois real, no GR os sujeitos praticaram somente a tarefa real. Os resultados indicaram que houve uma superioridade no desempenho daquelas que executaram em um ambiente virtual(p<0,004). Conclui-se que ocorreu a transferência de aprendizagem do ambiente virtual para o real no GV.

The use of virtual reality is increasingly present in everyday tasks. The objective of this study is to analyze the experience of the motor task in a virtual and real environment involving the return of serve tennis table. The study included 24 children who were randomly divided into Virtual Group (VG) and Real Group (RG). In the VG the participants performed the virtual task first and then the real task. In the RG the participants performedonly the real task. The results indicated that the performance of the participants performing in a virtual environment was superior than the other group (p<0,004). We conclude that the transfer of learning from the virtual environment to the real occurred inthe VG.

El uso de la realidad virtual está cada vez más presente en las tareas cotidianas. El objetivode este estudio es analizar la experiencia de una tarea motora en un entorno virtual yreal la utilizando la devolución del saque do tenis de mesa. El estudio incluyó 24 niños que fueron divididos aleatoriamente en Grupo Virtual (GV) y Grupo Real (GR). Los sujetos GV practicaron la tarea virtual y luego la real. Los sujetos GR practicaron sólo la tareareal. Los resultados indicaron que había un rendimiento mayor en los niños que habíanrealizado la tarea en un entorno virtual (p<0,004). Por lo tanto concluimos que se produjola transferencia de aprendizaje do entorno virtual para el real ocurrido no GV.
Descritores: Destreza Motora
Transferência de Experiência
Jogos de Vídeo
-Mídias Sociais
Limites: Masculino
Feminino
Humanos
Criança
Responsável: BR512.1 - Biblioteca Setorial do Centro de Ciências da Saúde


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Id: biblio-966363
Autor: Torres, Felipe; Romero, Luis; Álvarez, Carlos.
Título: Transferencia de aprendizajes desde el aula formal hacia la práctica clínica: una reflexión sobre la formación de fonoaudiólogos en Chile / Transferring learning from the formal classroom to the clinical practice: A reflection on the training of speech therapists in Chile
Fonte: Rev. chil. fonoaudiol. (En línea);17:1-10, nov. 2018.
Idioma: es.
Resumo: En el presente artículo se reflexiona sobre el proceso de transferencia de los aprendizajes desde el aula formal hacia la práctica clínica y sobre el desafío que implica esta tarea en la formación de fonoaudiólogos en instituciones de educación superior chilenas. Para ello, se inicia con un análisis sobre los tres niveles del sistema educacional actual en Chile, el macrosistema (modelo educativo general), mesosistema (modelo educativo asumido por cada una de las instituciones de educación superior) y microsistema (currículo adoptado por cada carrera universitaria), con el fin de entregar un marco referencial. Posteriormente, se describe el Modelo de Enseñanza para la Comprensión, se plantea evidencia de aplicación en instituciones de educación superior de Latinoamérica y se reflexiona sobre el aporte que significaría la implementación de este modelo para el proceso de transferencia de los aprendizajes. Por último, se plantean los alcances de esta propuesta y las posibles limitaciones en su ejecución.

In this paper, we present some reflections on the process of learning-transfer from formal classrooms to clinical practices, and the challenges involved for the training of speech therapist in Chilean higher-education institutions. We begin by analyzing the three levels of the current educational system in Chile: the macrosystem (general educational model), the mesosystem (educational models assumed by each higher -education institution), and microsystem (curricula adopted at universities), in order to provide a reference framework. Subsequently, we describe the Teaching Model for Understanding, we present evidence of application in institutions of higher education in Latin America and we reflect on the impact that the implementation of this model might have for the process of transfer of learning. Finally, we considerthe scope of the proposal and the possible limitations in its execution.
Descritores: Ensino
Transferência de Experiência
Modelos Educacionais
Compreensão
Fonoaudiologia/educação
-Chile
Estágio Clínico
Educação Superior
Metacognição
Feedback Formativo
Aprendizagem
Limites: Humanos
Adolescente
Adulto
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-905838
Autor: Rodríguez-Mena García, Mario.
Título: Estimulación y diagnóstico del razonamiento analógico en la ZDP / Stimulation and diagnostic of the analogical reasoning in the proximal development zone (PDZ)
Fonte: Investig. psicol;6(1):135-158, 2001. tab., graf..
Idioma: es.
Resumo: El presente artículo tiene la intención de exponer algunos de los resultados obtenidos durante la realización de una investigación psicopedagógica dirigida a estudiar los efectos que produce la estimulación del razonamiento analógico, en los límites de la Zona de Desarrollo Próximo de los escolares, durante el aprendizaje de una materia escolar a través de un método denominado Aprendizaje por Transferencia Analógica, sobre el desarrollo de los procesos implicados en este tipo de razonamiento y su repercusión en la calidad de los aprendizajes de los estudiantes.

The present article has the intention of exposing some of the results obtained during the realization of an psicopedagogical investigation directed to study the effects that produces the stimulation of the analogical reasoning, in the limits of the scholars' Proximal Developmental Zone and during the learning of a school matter through a method called Learning by Analogical Transfer, on the development of the processes implied in this reasoning kind and its consequences in the quality of the students' learning.
Descritores: Aprendizagem
Estudantes
-Ensino Fundamental e Médio
Transferência de Experiência
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo de Avaliação
Responsável: AR81.4 - Biblioteca



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