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Id: lil-679051
Autor: Quique B, Yina; FA, MT.
Título: Métodos unisensoriales para la rehabilitación de la persona con implante coclear y métodos musicoterapéuticos como nueva herramienta de intervención / Unisensorial methods for the rehabilitation of the person with hearing loss and music therapy intervention as a new tool
Fonte: Rev. otorrinolaringol. cir. cabeza cuello;73(1):94-108, abr. 2013. ilus.
Idioma: es.
Resumo: El objetivo de la presente revisión teórica es documentar los aspectos relevantes de los métodos unisensoriales, para la rehabilitación de personas con pérdida auditiva usuarias de implante coclear y otras ayudas auditivas; estos métodos son la terapia auditiva verbal y el método verbotonal, también se incluyen los aspectos encontrados con respecto a la terapia auditiva-oral, la cual es confusa en su definición. Por otro lado se ofrece un panorama de lo que se está realizando desde musicoterapia en esta misma población con el fin de promoverpuentes de comunicacióny trabajo entre fonoaudiología y musicoterapia. Se realizó una búsqueda exhaustiva de información al respecto en bases de datos, decantando y recopilando las referencias obtenidas. Cabe aclarar que el fin de esta investigación no es mostrar la superioridad de ninguno de los tratamientos, sino la forma en la que trabajan para así brindar nuevas perspectivas y herramientas en la intervención con la población usuaria de implantes cocleares u otras ayudas auditivas.

The aim of this theoretical review is to document the relevant aspects of unisensorial methods in the rehabilitation of people with hearing loss, some of them with cochlear implant or other hearing devices. The methods documented here are Auditory Verbal Therapy and the Verbotonal Method, it is also included some aspects related with the Auditory-Oral therapy which is confused in its definition. The review provides, as well, an overview of what is being done through Music Therapy in this population, in order to promote bridges of communication and work between speech therapy and music therapy. An exhaustive search of databases was conducted decanting and compiling the information obtained. It should be noted that the purpose of this research is not to show the superiority of either approaching, but to show how they work and to bring new perspectives and tools for use in the intervention process with the population using cochlear implants or other hearing devices.
Descritores: Correção de Deficiência Auditiva/métodos
Implante Coclear/reabilitação
Perda Auditiva/reabilitação
-Percepção da Fala
Fonoterapia
Aprendizagem Verbal
Musicoterapia
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL30.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1002734
Autor: Vaz, Aline Melina; Schmidt, Andréia.
Título: Learning of Pseudowords by Children of Different Ages in a Shared Book Reading Context / Aprendizagem de Pseudopalavras por Crianças de Diferentes Idades em Contexto de Leitura Compartilhada de Livros / Aprendizaje de Pseudopalabras en Niños de Diferentes Edades en Contexto de Lectura Compartida de Libros
Fonte: Paidéia (Ribeirão Preto, Online);29:e2912, 2019. graf.
Idioma: en.
Projeto: São Paulo Research Foundation (FAPESP; . Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia Sobre Comportamento, Cognição e Ensino (CNPq; . Fapesp.
Resumo: Abstract Shared book reading favors incidental learning of vocabulary; however, studies indicate that the previous vocabulary level of the child interferes with learning. The aim of this study was to compare the learning relations between pseudowords and figures of children aged 3 and 7 years in a shared book reading situation and to investigate the possible occurrence of the Matthew Effect. A book with four pseudowords developed for this study was read three consecutive times to 10 children of each age group. Matching-to-sample, exclusion, naming, and description of the use probes were applied immediately after the reading and one week later. No significant differences were found between the performances of both groups, except for the exclusion probes, without incidence of the Matthew Effect. Learning words is a continuous process that involves frequency and contexts of exposure to the words.

Resumo A leitura compartilhada de histórias favorece a aprendizagem incidental de vocabulário, mas estudos indicam que o nível de vocabulário prévio da criança interfere nessa aprendizagem. O objetivo deste estudo foi comparar a aprendizagem de relações entre pseudopalavras e figuras por crianças de 3 e 7 anos em situação de leitura compartilhada de histórias e a possível ocorrência do Matthew Effect. Um livro especialmente elaborado para esta pesquisa foi lido por três vezes consecutivas para 10 crianças de cada grupo etário, apresentando quatro pseudopalavras. Sondas de emparelhamento ao modelo, exclusão, nomeação e descrição da utilidade foram aplicadas logo após a leitura e uma semana depois. Não foram encontradas diferenças significativas entre os desempenhos dos dois grupos, exceto nas sondas de exclusão, sem o registro de ocorrência do Matthew Effect. A aprendizagem de palavras é um processo contínuo e envolve condições como a frequência e os contextos de exposição às palavras.

Resumen La lectura compartida de libros favorece el aprendizaje incidental de vocabulario; sin embargo, los estudios apuntan que el nivel de vocabulario previo del niño interfiere en este aprendizaje. El presente estudio buscó comparar el aprendizaje de relaciones entre pseudopalabras y figuras en niños de entre 3 y 7 años en situación de lectura compartida de cuentos, así como la posible ocurrencia del Matthew Effect. Un libro no comercial se leyó tres veces consecutivas a 10 niños de cada grupo de edad, presentándoles cuatro pseudopalabras. Se aplicaron pruebas de igualación a la muestra, exclusión y denominación inmediatamente después de la lectura y una semana después de la misma. No se hallaron diferencias significativas en los desempeños de ambos grupos, a excepción de las pruebas de exclusión, y no se registró la ocurrencia del Matthew Effect. El aprendizaje de palabras es un proceso continuo e involucra condiciones como la frecuencia y los contextos de exposición a las palabras.
Descritores: Aprendizagem Verbal
Vocabulário
Análise do Comportamento Aplicada
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Responsável: BR26.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-869797
Autor: Ríos Flórez, Jorge Alexander; Marulanda, Vanesa; Ruiz Piedrahita, Paula; Jiménez Zuluaga, Yuliana.
Título: Neuropsicología del lenguaje de niños entre 6 y 10 años de edad con antecedente de nacimiento prematuro / Neuropsychology of language in children between 6 and 10 years old with a premature birth condition
Fonte: Rev. chil. neuropsicol. (En línea);11(2):6-12, dic. 2016. tab.
Idioma: es.
Resumo: En esta investigación se caracterizó el estado neuropsicológico de los componentes del lenguaje en niños entre 6 y 10 años de edad con antecedente de nacimiento prematuro. Para la evaluación se utilizaron los test, clasificación semántica y fluidez verbal (BANFE), lenguaje, denominación de imágenes, seguimiento de instrucciones, comprensión del discurso y coherencia narrativa (ENI), en una muestra de 80 niños prematuros y 80 niños en condición par y nacidos a término. Los datos obtenidos se analizaron mediante estadística descriptiva-correlacional. Se encontró que a nivel de la acción verbal las estructuras gramaticales y narrativas se ven comprometidas, así como los elementos sintácticos que involucran aspectos fonológicos de imitación verbal, con tendencia a que estas dificultades mejoren con el paso de los años.

This research focused on the neuropsychological status of the language components in children between 6-10 years of age with a history of premature birth. Several research tools were used like tests, semantic classification and verbal fluency (BANFE), language, image labeling, following directions, discourse comprehension, understanding speech and narrative coherence (ENI). The research tools were used in 80 premature and 80 non-premature infants. The data obtained was analyzed using descriptive and correlational statistics. It was found that the grammatical and narrative structures can be compromised as well as syntactic elements that involve phonological aspects at the level of verbal action. It was also found that these difficultie scan be overcome over the years.
Descritores: Compreensão
Desenvolvimento da Linguagem
Testes de Linguagem
Nascimento Prematuro
Aprendizagem Verbal
-Semântica
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: lil-767907
Autor: Cárnio, Maria Silvia; Sá, Beatriz Campos Magalhães de; Jacinto, Laís Alves; Soares, Aparecido José Couto.
Título: Memória de curto prazo fonológica e consciência fonológica em escolares do Ensino Fundamental / Phonological short-term memory and phonological awareness in students from the Elementary School
Fonte: CoDAS;27(5):458-463, Sept.-Oct. 2015. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: RESUMO Objetivos: Caracterizar e comparar o desempenho de escolares no início e término (1° e 5° ano) do Ensino Fundamental I, nas habilidades de Memória de Curto Prazo Fonológica e Consciência Fonológica. Métodos: Foram avaliados 80 escolares, de ambos gêneros, com bom desempenho escolar e linguístico, sendo 40 do 1º ano e 40 do 5º ano de uma escola estadual com média de idade, respectivamente, de 6,2 e 9,8 anos. Para a avaliação da Memória de Curto Prazo Fonológica (MCPF) foi utilizado um teste padronizado de repetição de pseudopalavras. A Consciência Fonológica (CF) foi avaliada por meio de um Instrumento de Avaliação Sequencial - CONFIAS. Resultados: Não houve diferença entre os escolares do 1º e do 5º ano no desempenho em MCPF, tanto na pontuação total quanto em relação à similaridade das pseudopalavras. Quanto à CF, houve diferença significativa entre as distribuições das porcentagens de acertos, tanto no subteste de consciência silábica quanto no de consciência fonêmica nos dois anos escolares, com desempenho superior dos escolares do 5º ano. Conclusão: No início e no término do Ensino Fundamental I, as habilidades de MCPF são semelhantes. O mesmo não acontece para a CF, evidenciando a influência da escolaridade sobre o desenvolvimento da CF. O fato de existir correlação entre MCPF e CF apenas para os escolares do 5º ano sugere que ao início da alfabetização a MCPF não pode ser considerada um preditor para o desempenho das crianças em CF. Entretanto, com o avanço da escolaridade existe influência da CF na MCPF.

ABSTRACT Objectives: To characterize and compare the performance of students at the beginning and at the end of the elementary school in Short-Term Phonological Memory (STPM) and Phonological Awareness (PA). Methods: We assessed 80 students of both the genders who showed adequate linguistic and academic performance. The sample comprised 40 students in 1st grade and 40 in 5th grade from a public state school with mean age of 6.2 and 9.8 years, respectively. The STPM was assessed using a standardized test of Pseudoword Repetition. PA was assessed through a Sequential Assessment Test (CONFIAS). Results: No difference was found between the students of 1st and 5th years in STPM both in total score and concerning the similarity of the pseudowords. Regarding PA, there was a significant difference among the percentage distribution of correct answers in syllabic and phonemic tasks, and the students from 5th grade presented better performance. Conclusion: At the beginning and at the end of the elementary school, there is no difference in STPM performance. On the other hand, there is difference in PA, which highlights the influence of schooling on PA development. The correlation between STPM and PA only in 5th-year students suggests that, at the beginning of literacy, STPM cannot be considered as a predictor to children's performance in PA. Nevertheless, as the schooling advances, there is influence of PA on STPM.
Descritores: Conscientização/fisiologia
Memória de Curto Prazo/fisiologia
-Brasil
Testes de Linguagem
Fonética
Estudantes
Percepção da Fala/fisiologia
Aprendizagem Verbal/fisiologia
Limites: Criança
Feminino
Seres Humanos
Masculino
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-765416
Autor: Romero Godínez, Edith; Lucio Gómez Maqueo, María Emilia; Forns Santacana, María.
Título: Los problemas internalizados y externalizados en la competencia académica de escolares / Internalizing and externalizing problems and academic competence of school children / Os problemas internalizados e externalizados na competência acadêmica de escolares
Fonte: Acta colomb. psicol;18(2):65-74, jul.-dic. 2015. tab.
Idioma: es.
Resumo: Diversos estudios destacan la elevada prevalencia de problemas internalizados y externalizados (PIyE) en la niñez, así como sus repercusiones en la competencia académica (CA). En México existe poca evidencia empírica al respecto, por lo que resulta relevante analizar esta relación para contar con indicadores que guíen el diseño de intervenciones. El objetivo del trabajo fue comparar los puntajes obtenidos en indicadores de CA en tres grupos de niños con niveles diferenciados de PIyE. Se trabajó con 314 niños con edades entre 8 y 12 años de primarias públicas, 51% niñas y 49% niños. Se aplicaron cuatro instrumentos: Cuestionario de Problemas Internalizados y Externalizados (CPIEN), Ficha Socio-demográfica para Niños, Escala de Inteligencia Coloreada Raven, y Pruebas Académicas. Se realizó un estudio transversal de comparación de grupos. Las pruebas se aplicaron de manera grupal en los salones de clases. El análisis estadístico se realizó mediante el programa SPSS v.20. Se conformaron tres grupos en función de los niveles de PIyE, y se compararon las puntuaciones que cada grupo obtuvo en los indicadores de CA por medio del MANOVA. Los datos mostraron efectos significativos en escritura en los grupos de problemas internalizados (PI), y en lectura en los grupos de problemas externalizados (PE). Se discuten los resultados de la influencia de los PIyE sobre la CA.

Several studies emphasize the high prevalence of internalizing and externalizing problems (I&EP) in childhood and the impact they have on academic competence (AC). In Mexico, there is little empirical evidence about this topic, so it is important to test the relationship between I&EP and AC in school children, in order to have indicators that may guide the design of interventions. The aim of this study was to analyze the scores obtained on AC indicators in three groups of children with differentials levels of I&EP. The sample was composed by 314 children from public schools, aged between 8 and 12 years, 51% girls and 49% boys. The Internalizing and Externalizing Problems Questionnaire (IEPQ), a Checklist of Demographic Data, the Raven's Progressive Matrices Test, and Academic Competence Tests were administered. A cross-sectional study of comparison groups was carried out. The tests were administered in a group manner in the classrooms. The SPSS v.20 was used for data analysis. Three clusters of I&EP were formed and the scores obtained by each cluster on AC indicators were analyzed and compared through MANOVA. Data showed significant effects on writing in the groups of internalizing problems (IP) and on reading in the groups of externalizing problems (EP). Results about the influence of I&EP on AC are discussed.

Diversos estudos destacam a elevada prevalência de problemas internalizados e externalizados (PIyE) na infância, bem como suas repercussões na competência acadêmica (CA). No México existe pouca evidência empírica a respeito, por isso é relevante analisar esta relação para contar com indicadores que guiem o desenho de intervenções. O objetivo do trabalho foi comparar as pontuações obtidas de CA em três grupos de crianças com níveis diferenciados de PIyE. Trabalhou-se com 314 crianças com idades entre 8 e 12 anos de escolas primárias públicas, 51% meninas e 49% meninos. Aplicaram-se quatro instrumentos: Questionário de Problemas Internalizados e Externalizados (CPIEN), Ficha Sócio demográfica para crianças, Escala de Inteligência Raven, e Testes Acadêmicos. Realizou-se um estudo transversal de comparação de grupos. Os testes foram aplicados de maneira grupal nas salas de aula. A análise estatística realizou-se mediante o programa SPSS v.20. Formaram-se três grupos em função dos níveis de PIyE, e compararam-se as pontuações que cada grupo obteve nos indicadores de CA através do MANOVA. Os dados mostraram efeitos significativos em escritura nos grupos de problemas internalizados (PI), e em leitura nos grupos de problemas externalizados (PE). Discutem-se os resultados da influência dos PIyE sobre a CA.
Descritores: Desenvolvimento Infantil
Aprendizagem Verbal
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO332 - Facultad de Medicina


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Texto completo SciELO Brasil
Bevilacqua, Maria Cecília
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Id: lil-753100
Autor: Bertachini, Ana Lívia Libardi; Pupo, Altair Cadrobbi; Morettin, Marina; Martinez, Maria Angelina Nardi; Bevilacqua, Maria Cecília; Moret, Adriane Lima Mortari; Balen, Sheila Andreoli; Jacob, Regina Tangerino de Souza.
Título: Frequency Modulation System and speech perception in the classroom: a systematic literature review / Sistema de Frequência Modulada e percepção da fala em sala de aula: revisão sistemática da literatura
Fonte: CoDAS;27(3):292-300, May-Jun/2015. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: PURPOSE: This review aimed at presenting the benefits regarding the speech perception in noise shown by children who wear hearing aid devices and/or cochlear implants with the Frequency Modulation (FM) System at school. RESEARCH STRATEGY: A bibliographic survey was conducted in an electronic database with standardized search until the year 2012, and a manual search was performed by using specific keywords. SELECTION CRITERIA: For the selection and evaluation of the scientific studies chosen in the search, criteria were established covering the following aspects: type of study, participants, adopted intervention, and evaluation of results. DATA ANALYSIS: The FM system was verified to improve speech perception and speech threshold in noise in all studies. RESULTS: Regarding the performance as to type, the best results were obtained when children used the personal FM system, followed by the table and the sound field systems. CONCLUSION: After extensive review of national and international literature, it was concluded that the studies indicate the need for further research concerning mainly the impact of the FM system on the school performance of children who have sensory devices coupled to the FM system. Findings in the literature with relation to the publications focused on speech perception in noise did not relate educational and auditory aspects. .

OBJETIVO: Esta revisão teve como objetivo apresentar os benefícios, em relação à percepção de fala no ruído, que crianças usuárias de aparelho de amplificação sonora individual e/ou implante coclear demonstram com o Sistema de Frequência Modulada (FM) na escola. ESTRATÉGIA DE PESQUISA: Foi realizado levantamento bibliográfico conduzido em base eletrônica de dados com busca padronizada até o ano de 2012 e busca manual, utilizando palavras-chave específicas. CRITÉRIOS DE SELEÇÃO: Para a seleção e avaliação dos estudos científicos levantados na busca, foram estabelecidos critérios contemplando os aspectos: tipo de estudo, participantes, intervenção adotada e avaliação dos resultados. ANÁLISE DOS DADOS: Foi possível verificar que o Sistema de FM melhora a percepção de fala e o limiar de fala no ruído, sendo esses resultados encontrados em todos os estudos. RESULTADOS: Em relação ao desempenho quanto ao tipo, os melhores resultados foram obtidos quando as crianças utilizavam o Sistema de FM pessoal, seguido pelo de mesa e o campo livre. CONCLUSÃO: Após a extensa revisão da literatura nacional e internacional, foi possível concluir que os estudos indicam a necessidade de pesquisas voltadas principalmente ao impacto do Sistema de FM no desempenho escolar de crianças usuárias de dispositivos sensoriais acoplados ao Sistema de FM. O que foi encontrado na literatura específica quanto às publicações voltadas à questão da percepção de fala no ruído não relacionaram os aspectos educacionais e auditivos. .
Descritores: Implantes Cocleares
Auxiliares de Audição
Perda Auditiva Neurossensorial/reabilitação
Percepção da Fala
-Implante Coclear
Aprendizagem Verbal
Limites: Criança
Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-751252
Autor: López-Higes, Ramón; Prados, José María; Montejo, Pedro; Montenegro, Mercedes; Lozano, Montserrat.
Título: Is there a Grammatical Comprehension Deficit in Multidomain Mild Cognitive Impairment? / ¿Hay un déficit de comprensión gramatical en el Deterioro Cognitivo Leve multidominio?
Fonte: Univ. psychol;13(4):1569-1579, oct.-dic. 2014. tab.
Idioma: en.
Resumo: Multidomain mild Cognitive Impairment (mMCI) patients have similar difficulties than those observed in the initial stages of Alzheimer disease. Many studies have explored language abilities in MCI, but few have focused in grammatical comprehension. This study explores the differences between mMCI patients and controls using a complete neuropsychological battery, it tries to find out if vocabulary and grammatical comprehension in both groups are predicted by naming and verbal fluency, and seeks the best subset of sentence structures to classify the subjects. There were significative differences between groups in verbs and in grammatical comprehension. Linear regression revealed that verb and sentence comprehension are independent of naming and verbal fluency performance in mMCI patients. In the control group verb comprehension is predicted by intrusions in verbal fluency, and the comprehension of sentences containing two propositions seems to be related to control processes and recognition errors. Two sentence structures, that do not fit to syntactic canonical order in Spanish, are especially useful for subjects' classification. mMCI patients have a specific deficit affecting grammatical comprehension that doesn't seem to depend on their low performance at lexical-semantic level. In healthy elders, verb and grammatical comprehension are related to control processes.

Pacientes con Deterioro Cognitivo Leve Multidominio (DCLm) tienen dificultades similares a las observadas en las etapas iniciales de la enfermedad de Alzheimer. Algunos estudios han explorado las habilidades lingüísticas en pacientes con DCLm, pero pocos se han centrado en la comprensión gramatical. Este estudio explora las diferencias entre pacientes con DCLm y controles. Utilizando una batería neuropsicológica completa, tratamos de determinar si la denominación y la fluidez verbal predicen los resultados en vocabulario y comprensión gramatical en ambos grupos, y buscamos el mejor subconjunto de estructuras oracionales para clasificar a los sujetos. Se encontraron diferencias significativas entre los grupos en la comprensión de verbos y de oraciones. La regresión lineal reveló que la comprensión de verbos y de oraciones son independientes del rendimiento en denominación y en fluidez verbal en pacientes con DCLm. En el grupo control, la comprensión de verbos fue pronosticada por el número de intrusiones en la tarea de fluidez verbal, mientras que la comprensión de oraciones con dos proposiciones parece estar relacionada con procesos de control y errores de reconocimiento. Dos tipos de oraciones no ajustadas al orden sintáctico canónico del español resultaron especialmente útiles para la clasificación de los sujetos. Los pacientes con DCLm presentan un déficit específico que afecta la comprensión gramatical que no parece depender de su bajo rendimiento en el nivel léxico-semántico. En los ancianos sanos, tanto la comprensión de verbos como la de oraciones se relacionan con los procesos de control.
Descritores: Idoso
Aprendizagem Verbal
Responsável: CO332 - Facultad de Medicina


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Id: lil-723443
Autor: Diuk, Beatriz; Ferroni, Marina.
Título: Anglocentrismo en los modelos de adquisición lectora?: un estudio en una lengua de ortografía transparente / Anglocentrism in reading acquisition models?: a study in a language with transparent orthography
Fonte: Summa psicol. UST;10(2):29-39, 2013. tab.
Idioma: es.
Resumo: En el estudio se analiza si las revisiones propuestas por Share (2008) a los modelos anglosajones de adquisición lectora pueden dar cuenta de estos procesos en español, una lengua de ortografía transparente. Share cuestionó la noción de aprendizaje en etapas, la importancia otorgada a la precisión lectora por sobre la velocidad y el peso atribuido al procesamiento fonológico. Se evaluó a un grupo de 52 niños de nivel socioeconómico bajo mediante pruebas de conocimiento de correspondencias, conciencia fonológica, denominación rápida y lectura de palabras a principios y mediados de primer grado y mediante una prueba de lectura de palabras y pseudopalabras hacia el final de primer y segundo grado. Los resultados mostraron la irrelevancia de las tempranas estrategias no fonológicas de lectura, un alto nivel de precisión lectora a fin de segundo grado acompañado de importantes diferencias en la velocidad de lectura, habilidad que estuvo estrechamente ligada a la denominación rápida. Estos resultados dan apoyo al modelo de adquisición lectora propuesto por Share (2008). Éste se caracteriza por un proceso continuo de gradual incremento de las habilidades de recodificación fonológica, con un temprano logro de la precisión y un peso importante de las diferencias individuales en el logro de la velocidad lectora.

The present research aimed to check Share's (2008) thesis about conventional reading acquisition models in a group of Argentinean children. This author proposes that reading models developed for English need to be reviewed when children are learning to read in a language with transparent orthography. Share questions the idea of learning proceeds in stages, the importance given to reading accuracy over speed and the relevance of phonological processing. A group of 52 children from low-income families were tested on letter knowledge, phonological awareness, rapid naming and reading of frequent words at the beginning and the middle of first grade. Additionally, children's word and pseudo-word reading skills were tested at the end of first and second grade. Results showed that most children never resorted to non-phonological strategies as it is usually done by their equals in English. By the end of second grade the group had reached a high level of accuracy in reading, but important differences were found in reading speed. These results support Share's (2008) proposal since reading acquisition did not develop in a series of stages but could be described as a continuous process in which children gradually increase their phonological recoding abilities and achieve accuracy early on. Therefore individual differences in reading speed become a critical aspect of reading.
Descritores: Conscientização
Desenvolvimento da Linguagem
Fonética
Leitura
Aprendizagem Verbal
-Personalidade
Valor Preditivo dos Testes
Semântica
Fatores de Tempo
Comportamento Verbal
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Laks, Jerson
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Id: lil-722141
Autor: Araujo, Narahyana Bom de; Moraes, Helena Sales; Silveira, Heitor; Arcoverde, Cynthia; Vasques, Paulo Eduardo; Barca, Maria Lage; Knapskog, Anne-Brita; Engedal, Knut; Coutinho, Evandro Silva Freire; Deslandes, Andrea Camaz; Laks, Jerson.
Título: Impaired cognition in depression and Alzheimer (AD): a gradient from depression to depression in AD / Alterações cognitivas na depressão e na doença de Alzheimer: um gradiente da depressão até a doença de Alzheimer
Fonte: Arq. neuropsiquiatr;72(9):671-679, 09/2014. tab.
Idioma: en.
Resumo: Objective To assess cognition in major depressed (MD), Alzheimer's disease (AD), and depression in AD elderly. Method Subjects were evaluated by Mini Mental, Rey Auditory Verbal Learning Test, Rey Complex Figure, Digit Span, Similarities, Trail Making A/B, Verbal Fluency and Stroop. One-way ANOVA and multivariate models were used to compare the performance of each group on neuropsychological tests. Results We evaluated 212 subjects. Compared to MD, attention, working memory, processing speed and recall showed significantly better in controls. Controls showed significantly higher performance in all cognitive measures, except in attention compared to AD. Verbal fluency, memory, processing speed and abstract reasoning in MD was significantly higher compared to AD. AD was significantly better in general cognitive state than depression in AD. All other cognitive domains were similar. Conclusion A decreasing gradient in cognition appeared from the control to depression in AD, with MD and AD in an intermediate position. .

Objetivo Avaliar a cognição em idosos com depressão Maior (DM), doença de Alzheimer (DA) e Depressão na DA. Método Utilizou-se o Mini Mental, Rey Auditory Verbal Learning Test, Figura de Rey, Dígitos, Semelhanças, Trail Making A/B, Fluência Verbal e Stroop. ANOVA one-way e modelos multivariados foram utilizados para comparar o desempenho dos grupos. Resultados Foram avaliados 212 sujeitos. Comparado com DM, controles apresentaram desempenho significativamente melhor na atenção, memória de trabalho, velocidade de processamento e evocação. Os controles apresentaram desempenho significativamente superior em todas as avaliações, exceto na atenção comparado com DA. Fluência verbal, memória, velocidade de processamento e raciocínio abstrato na DM foi significativamente maior comparado com DA. DA foi significativamente melhor no estado cognitivo geral comparado a depressão na DA, os outros domínios foram semelhantes. Conclusão Observou-se um gradiente decrescente na cognição dos controles até a Depressão na DA, com os grupos DM e DA com desempenhos intermediários. .
Descritores: Doença de Alzheimer/fisiopatologia
Transtornos Cognitivos/fisiopatologia
Transtorno Depressivo Maior/fisiopatologia
-Análise de Variância
Atenção/fisiologia
Estudos de Casos e Controles
Progressão da Doença
Testes de Linguagem
Memória de Curto Prazo/fisiologia
Testes Neuropsicológicos
Valores de Referência
Índice de Gravidade de Doença
Aprendizagem Verbal/fisiologia
Limites: Idoso
Idoso de 80 Anos ou mais
Feminino
Seres Humanos
Masculino
Meia-Idade
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Amaro Junior, Edson
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Id: lil-722139
Autor: Miotto, Eliane C.; Balardin, Joana B.; Savage, Cary R.; Martin, Maria da Graça M.; Batistuzzo, Marcelo C.; Amaro Junior, Edson; Nitrini, Ricardo.
Título: Brain regions supporting verbal memory improvement in healthy older subjects / Regiões do cérebro relacionadas à melhora da memória verbal em idosos saudáveis
Fonte: Arq. neuropsiquiatr;72(9):663-670, 09/2014. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Despite growing interest in developing cognitive training interventions to minimize the aging cognitive decline process, no studies have attempted to explore which brain regions support the application of semantic strategies during verbal memory encoding. Our aim was to investigate the behavioral performance and brain correlates of these strategies in elderly individuals using fMRI in healthy older subjects. Method Subjects were scanned twice on the same day, before and after, directed instructions to apply semantic strategies during the encoding of word lists. Results Improved memory performance associated to increased semantic strategy application and brain activity in the left inferior and middle and right medial superior prefrontal cortex were found after the directed instructions. There was also reduced activation in areas related to strategy mobilization. Conclusion Improved memory performance in older subjects after the application of semantic strategies was associated with functional brain reorganization involving regions inside and outside the typical memory network. .

Apesar do crescente interesse em intervenções de treinamento cognitivo para minimizar o declínio cognitivo do envelhecimento, nenhum estudo explorou quais regiões do cérebro estão relacionadas à aplicação de estratégias semânticas durante a codificação da memória verbal. Nosso objetivo foi investigar o comportamento e correlatos cerebrais associados a essas estratégias usando fMRI em idosos saudáveis. Método Os sujeitos foram examinados no mesmo dia, antes e depois, de instruções dirigidas para aplicar estratégias semânticas durante a codificação de palavras. Resultados Melhora da memória relacionada ao uso de estratégias semânticas e aumento da atividade no córtex prefrontal inferior e medial esquerdo e medial superior direito foram encontrados após as instruções. Também houve redução de ativação em áreas de mobilização de estratégias. Conclusão A melhora da memória em idosos após o uso de estratégias semânticas estava associada à reorganização cerebral funcional envolvendo regiões dentro e fora da rede de áreas cerebrais típicas da memória. .
Descritores: Envelhecimento/fisiologia
Encéfalo/anatomia & histologia
Encéfalo/fisiologia
Cognição/fisiologia
Memória Episódica
-Mapeamento Encefálico
Nível de Saúde
Imagem por Ressonância Magnética
Rememoração Mental/fisiologia
Testes Neuropsicológicos
Valores de Referência
Semântica
Fatores de Tempo
Aprendizagem Verbal/fisiologia
Limites: Idoso
Feminino
Seres Humanos
Masculino
Responsável: BR1.1 - BIREME



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