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Id: biblio-1284010
Autor: Gusmão, Cláudio Henrique Vieira; Soares, Esther Gonçalves; Moreira, Larissa Stephanie Maria; Batista, Bruno Fernandes; Souto, Deisiane Oliveira.
Título: Relação entre função motora e cognitiva na paralisia cerebral hemiplégica / Relationship between motor and cognitive function in hemiplegic cerebral palsy
Fonte: Fisioter. Bras;22(1):25-36, Mar 19, 2021.
Idioma: pt.
Resumo: Introdução: Crianças com paralisia cerebral hemiplégica (PCH) exibem dificuldades funcionais na utilização do membro superior hemiparético, repercutindo negativamente no desempenho em realizar atividades de vida diária. Atualmente, os déficits motores nessa população são acompanhados por distúrbios sensoriais, dificuldades na aprendizagem, alterações de comportamento e comunicação e défices cognitivos gerais. Objetivo: Investigar a possível associação entre os déficits motores e cognitivos de crianças com PCH, verificando ainda a influência da lateralidade da hemiplegia. Métodos: Participaram do estudo 30 crianças com PCH (idade média = 10,48 ± 2,46 anos). Os participantes foram submetidos aos seguintes testes: Assisting Hand Assessment (AHA), Matrizes Progressivas Coloridas de Raven, o Subteste cubos do Wechsler Intelligence Scale for Children fourth Edition - WISC IV e a fluência verbal semântica de animais. Resultados: Os grupos foram homogêneos em relação ao sexo e idade (p > 0.05). Os grupos não diferiram em relação ao nível de desempenho motor, memória de trabalho, inteligência e fluência verbal (p > 0,05). O desempenho motor correlacionou com todas as variáveis cognitivas. Conclusão: Em crianças com PCH o desempenho motor correlacionou fortemente com funções cognitivas. Além disso, a lateralidade da lesão cerebral não influenciou o desempenho em tarefas motoras e cognitivas. (AU)

Introduction: Children with hemiplegic cerebral palsy (HCP) exhibit functional difficulties in using the hemiparetic upper limb, negatively impacting their performance in carrying out activities of daily living. Currently, motor deficits in this population are accompanied by sensory disorders, learning difficulties, changes in behavior and communication and general cognitive deficits. Objective: To investigate the possible association between motor and cognitive deficits in children with PCH, also verifying the influence of laterality in hemiplegia. Methods: Thirty children with PCH participated in the study (mean age = 10.48 ± 2.46 years). Participants were subjected to the following tests: Assisting Hand Assessment (AHA), Raven's Colorful Progressive Matrices, the Wechsler Intelligence Scale for Children fourth Edition - WISC IV Subtest and the semantic verbal fluency of animals. Results: The groups were homogeneous in relation to sex and age (p > 0.05). The groups did not differ in relation to the level of motor performance, working memory, intelligence and verbal fluency (p> 0.05). Motor performance correlated with all cognitive variables. Conclusion: In children with PCH, motor performance correlated strongly with cognitive functions. In addition, the laterality of the brain injury did not influence performance in motor and cognitive tasks. (AU)
Descritores: Desempenho Psicomotor/fisiologia
Paralisia Cerebral/fisiopatologia
Cognição/fisiologia
Hemiplegia/fisiopatologia
Lateralidade Funcional/fisiologia
-Estudos Transversais
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: BR1561.1 - Biblioteca Virtual AMMG


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Id: biblio-1103950
Autor: Puelles-Díaz, Álvaro; Illanes-González, Héctor; Órdenes, Yordan; Gallardo, Estefanía.
Título: Desarrollo psicomotor de niños y niñas de padres chilenos y haitianos pertenecientes a jardines infantiles en la comuna de Coquimbo, Chile: estudio descriptivo / Psychomotor development of children from Chilean and Haitian parents in kindergartens of the district of Coquimbo, Chile: a descriptive study
Fonte: Medwave;20(4):e7904, 2020.
Idioma: en; es.
Resumo: INTRODUCCIÓN: El objetivo de este estudio es describir el desarrollo psicomotor en niños y niñas de padres chilenos y haitianos de tres a 24 meses, pertenecientes a jardines infantiles. MÉTODO: El diseño del estudio fue descriptivo y transversal. Se evaluaron niños y niñas de tres a 24 meses de edad pertenecientes a jardines infantiles, mediante la Escala de Evaluación del Desarrollo Psicomotor (EEDP) y su perfil de desarrollo psicomotor para las áreas de lenguaje, social, coordinación y motor. Además, se administró un cuestionario dirigido a los padres para conocer su nivel socioeconómico, nivel educacional y aspectos de crianza. RESULTADOS: Se evaluaron un total de 24 infantes, 12 niños y niñas de padres chilenos y 12 de padres haitianos. La clasificación Escala de Evaluación del Desarrollo Psicomotor no mostró diferencias significativas entre ambos grupos (p = 0,299). En los párvulos de padres chilenos, 25% (3/12) clasificó como retraso, mientras que 75% (9/12) lo resultó normal. Por otro lado, en niños y niñas de padres haitianos, 8,3% (1/12) clasificó como riesgo, mientras que 91,7% (11/12) como normal. Existen diferencias significativas en el área de coordinación (p = 0,006), en la cual las y los menores de etnia haitiana lograron un mejor desempeño. CONCLUSIONES: Es necesario reforzar en cada una de las áreas del desarrollo psicomotor del infante y las múltiples variables socioculturales que pueden influir en este, debido a que los métodos de evaluación que se utilizan actualmente no presentan un carácter intercultural.

INTRODUCTION: This study aims to describe the psychomotor development of children, the offspring of Chilean and Haitian parents, and who attend the local kindergartens. METHODS: The design of this study was a descriptive and cross-sectional study. The study population was children 3 to 24 months-old, belonging to kindergartens, evaluated with the Psychomotor Development Assessment Scale (EEDP) regarding psychomotor development profile for the domains of language, socialization, coordination, and motor skills. A questionnaire was administered to the parents to determine the socioeconomic level, educational level, and parenting skills. RESULTS: Twenty-four infants, 12 children of Chilean parents, and 12 children of Haitian parents were evaluated. The EEDP classification (p = 0.299) did not show significant differences between both groups. In children of Chilean parents, 25% (3/12) classified as delay, while 75% (9/12) as normal. On the other hand, for children of Haitian parents, 8.3% (1/12) classified as risk, while 91.7% (11/12) as normal. There are significant differences in coordination (p = 0.006), in which Haitian children achieved better performance compared to the Chilean. CONCLUSIONS: It is necessary to emphasize every domain of infant psychomotor development and the multiple sociocultural variables that can influence this. Current evaluation methods do not presently have an intercultural character.
Descritores: Pais
Desempenho Psicomotor/fisiologia
Desenvolvimento Infantil/fisiologia
Comparação Transcultural
-Chile
Estudos Transversais
Inquéritos e Questionários
Haiti/etnologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Lactente
Pré-Escolar
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-962169
Autor: Cano-Cappellacci, Marcelo; Leyton, Fernanda Aleitte; Carreño, Joshua Durán.
Título: Content validity and reliability of test of gross motor development in Chilean children / Confiabilidad y validez de contenido de test de desarrollo motor grueso en niños chilenos
Fonte: Rev. saúde pública (Online);49:97, 2015. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To validate a Spanish version of the Test of Gross Motor Development (TGMD-2) for the Chilean population. METHODS Descriptive, transversal, non-experimental validity and reliability study. Four translators, three experts and 92 Chilean children, from five to 10 years, students from a primary school in Santiago, Chile, have participated. The Committee of Experts has carried out translation, back-translation and revision processes to determine the translinguistic equivalence and content validity of the test, using the content validity index in 2013. In addition, a pilot implementation was achieved to determine test reliability in Spanish, by using the intraclass correlation coefficient and Bland-Altman method. We evaluated whether the results presented significant differences by replacing the bat with a racket, using T-test. RESULTS We obtained a content validity index higher than 0.80 for language clarity and relevance of the TGMD-2 for children. There were significant differences in the object control subtest when comparing the results with bat and racket. The intraclass correlation coefficient for reliability inter-rater, intra-rater and test-retest reliability was greater than 0.80 in all cases. CONCLUSIONS The TGMD-2 has appropriate content validity to be applied in the Chilean population. The reliability of this test is within the appropriate parameters and its use could be recommended in this population after the establishment of normative data, setting a further precedent for the validation in other Latin American countries.

RESUMEN OBJETIVO Validar una versión en español de la prueba de desarrollo motor grueso TGMD-2 para la población chilena. MÉTODOS Estudio de validez y confiabilidad, no experimental, transversal, de tipo descriptivo. Participaron cuatro traductores, tres expertos y 92 niños chilenos, entre cinco y 10 años, alumnos de un colegio de Santiago de Chile. Se realizaron los procedimientos de traducción, retro-traducción y revisión, por parte del comité de expertos, para determinar la equivalencia trans-lingüística y la validez de contenido del test, usando el índice de validez de contenido en 2013. También se realizó una aplicación piloto para determinar la confiabilidad del test en español, utilizando el coeficiente de correlación intraclase y el método Bland-Altman. Se evaluó si existían diferencias significativas en los resultados, al reemplazar el bate por una raqueta, usando la prueba T-test. RESULTADOS Se obtuvo un índice de validez de contenido mayor de 0,8 para pertinencia y claridad del lenguaje del test TGMD-2 para los niños. Hubo diferencias significativas en el subtest de control de objetos, al comparar los resultados con bate y raqueta. El coeficiente de correlación intraclase para la confiabilidad interevaluador, intraevaluador y test re-test, resultó ser mayor de 0,8 en todos los casos. CONCLUSIONES El test TGMD-2 presenta adecuada validez de contenido para ser aplicado en la población chilena. La confiabilidad de este test está dentro de los parámetros adecuados y su uso sería recomendado en esta población luego de establecer los datos normativos, sentando un precedente adicional para la validación en otros países latinoamericanos.
Descritores: Desempenho Psicomotor/fisiologia
Traduções
Desenvolvimento Infantil/fisiologia
Destreza Motora/fisiologia
-Chile
Comparação Transcultural
Reprodutibilidade dos Testes
Idioma
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Criança
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1254501
Autor: Mila Demarchi, Juan.
Título: Psicomotricidad, intervenciones en el campo adulto: prevención, educación y terapia psicomotriz / Psychomotor skills, interventions in the adult field: prevention, education and psychomotor therapy.
Fonte: [Buenos Aires]; Corpora; 2018. 152 p.
Idioma: es.
Descritores: Desempenho Psicomotor
Limites: Humanos
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Responsável: UY1.1 - BINAME - Biblioteca Nacional de Medicina
UY1.1; 18O, MIL; UY1.1; WM197, MIL


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Id: biblio-1280940
Autor: Gois, Irwina Karen da Frota; Santos Junior, Francisco Fleury Uchoa.
Título: Estimulação precoce em crianças com sí­ndrome de Down / Early stimulation in children with Down syndrome
Fonte: Fisioter. Bras;19(5):684-692, Dez 25, 2018.
Idioma: pt.
Resumo: Introdução: A Sí­ndrome de Down (SD) é o resultado do aumento de material genético do cromossomo 21, que resulta em implicações relacionadas ao desenvolvimento psicomotor, caracterí­sticas fí­sicas e deficiência intelectual de seus portadores. Objetivo: Traçar os resultados da aplicação de estimulação precoce em crianças com SD. Material e métodos: Trata-se de uma revisão sistemática de estudos publicados entre os anos de 2006 e 2016. Foram encontrados 7.044 artigos nas bases de dados Google acadêmico (n = 7000), Scientific Electronic Library Online (Scielo) (n = 4) e Pedro (n = 40). Logo após leitura minuciosa dos estudos e análise da tabela PEDro, 7.036 foram excluí­dos por não contemplarem os critérios metodológicos da tabela e não serem ensaios clí­nicos randomizados, somente 8 artigos foram incluí­dos. Nos estudos analisados participaram crianças de 0 a 13 anos, de ambos os sexos, que receberam estimulação precoce, trabalhando a motricidade fina e global, equilí­brio, esquema corporal, organização espacial, temporal, marcha e o sentar. Resultados: De acordo com a análise dos estudos, resultou-se que a estimulação precoce é de extrema importância desde os primeiros dias de vida para garantir um melhor desenvolvimento da criança e qualidade de vida. Os descritores usados foram sí­ndrome de Down, fisioterapia na sí­ndrome de Down e estimulação precoce. Conclusão: Aplicação da estimulação precoce obteve resultados positivos para o desenvolvimento global da criança com sí­ndrome de Down. (AU)

Introduction: Down Syndrome (DS) is the result of an increase in the genetic material of chromosome 21, which results in implications related to the psychomotor development, physical characteristics and intellectual disability of these patients. Aim: To outline the results of the application of early stimulation in children with DS. Methods: This is a systematic review of studies published between 2006 and 2016. A total of 7,044 articles were found in the databases Google academic (n = 7000), Scientific Electronic Library Online (Scielo n = 4) and PEDro (N = 40), after close reading of the studies and analysis of the PEDro table, 7,036 were excluded because they did not meet the methodological criteria of the table and were not randomized clinical trials, only 8 articles were included. In the analyzed studies, children from 0 to 13 years of age, of both sexes, who received early stimulation, working with fine and global motor skills, balance, body schema, spatial organization, time, gait and sitting participated. Results: According to the analysis of the studies, the early stimulation is of extreme importance from the first days of life to guarantee a better development and quality of life of the child. The descriptors used were Down syndrome, Down syndrome physiotherapy and early stimulation. Conclusion: The application of early stimulation obtained positive results for the overall development of children with Down syndrome. (AU)
Descritores: Desempenho Psicomotor
Síndrome de Down
Intervenção Educacional Precoce
-Qualidade de Vida
Desenvolvimento Infantil
Especialidade de Fisioterapia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Lactente
Pré-Escolar
Criança
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1561.1 - Biblioteca Virtual AMMG


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Id: biblio-1255362
Autor: Rebouças, Diana Teixeira; Dutra, Laisla Pires; Da Silva, Isnanda Taciara; Alves, Jacielle Brito; Nery, Daiane Porto; Veiga, Jéssica Matos.
Título: Desempenho motor de recém-nascidos prematuros: Alberta Infant Motor Scale / Premature newborn motor performance: Alberta Infant Motor Scale
Fonte: Fisioter. Bras;19(4):480-489, Sept. 2018.
Idioma: pt.
Resumo: Prematuros podem apresentar suscetíveis atrasos no desenvolvimento motor, tornando-se necessário o seu acompanhamento. O objetivo deste estudo foi avaliar o desempenho motor de prematuros nascidos em município baiano, segundo a Alberta Infant Motor Scale (AIMS). Trata-se de um estudo observacional longitudinal prospectivo com caráter quantitativo. A amostra foi composta por 42 lactentes nascidos com idade gestacional < 37 semanas e idade corrigida de 40 semanas, residentes em Vitória da Conquista ou proximidades, que passaram por cuidados intensivos neonatais. Observou-se a prevalência de mães que realizaram ≤ 6 consultas pré-natal, sendo o parto cesária o mais prevalente. Houve predomínio de lactentes do sexo feminino, com Idade Gestacional (IG) moderada e média de Apgar de 6,3 (±1,9) no 1º e 7,9 (±1,2) no 5º minuto. Evidenciou-se que quanto maior a IG, menor é o tempo de internamento em igual proporção. Na avaliação da escala, predominou o desenvolvimento motor normal, com apresentação de desenvolvimento atípico na 3ª avaliação. Longos períodos de internamento podem repercutir negativamente no desenvolvimento neuropsicomotor do lactente, podendo apresentar atraso nas habilidades motoras futuras, sendo a AIMS eficaz no acompanhamento de prematuros. (AU)

Premature infants may be susceptible to delay in motor development requiring follow-up. The aim of this study was to evaluate the motor performance of premature infants born in a city of Bahia, according to the Alberta Infant Motor Scale (AIMS). This is a prospective longitudinal observational study with quantitative character. The sample consisted of 42 infants born with <37 weeks of gestational age and corrected age of 40 weeks, residents in Vitória da Conquista or nearby and submitted to intensive neonatal care. We observed the prevalence of mothers who underwent ≤ 6 prenatal consultations, with prevalent cesarean delivery, mostly female infants, with moderate Gestational Age (GA) and average Apgar score at 6.3 (± 1.9), at 1st and 7.9 (± 1.2) at 5th minute. We observed that the higher the GA, the shorter is the hospitalization time in the same proportion. In the scale of evaluation, the normal motor development predominated, with atypical development in the 3rd evaluation. Long-term hospitalization may negatively effects on the infant's neuropsychomotor development, which can lead to future delay on motor skills, thus AIMS is effective in the follow-up of newborns. Key-words: child development, premature, public health. (AU)
Descritores: Desempenho Psicomotor
Recém-Nascido Prematuro
-Brasil
Saúde Pública
Estudo Observacional
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Recém-Nascido
Responsável: BR1561.1 - Biblioteca Virtual AMMG


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Texto completo SciELO Costa Rica
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Id: biblio-1091940
Autor: Hauser, M. Paulina; Labin1, Agustina.
Título: Evaluación cognitiva de niños: un estudio comparativo en San Luis, Argentina / Cognitive Evaluation of Children: a Comparative Study in San Luis, Argentina
Fonte: Rev. Costarric. psicol;37(1):27-40, ene.-jun. 2018. tab.
Idioma: es.
Resumo: Resumen En la provincia de San Luis (Argentina), se desarrollaron dos estudios con el propósito de conocer la incidencia de factores socioambientales en el desarrollo cognitivo de los niños. En la primera investigación se trabajó con una muestra de niños de alto riesgo entre 6 y 12 meses y, en la segunda, con una muestra de niños sanos de 6 a 9 años. Las evaluaciones cognitivas se llevaron a cabo mediante la aplicación de la Escala Argentina de Inteligencia Sensorio Motriz (EAIS) en la primera investigación y la versión argentina de la Escala de Inteligencia de Wechsler (WISC-IV) en la segunda. Los resultados reflejan que la variable ambiental nivel educativo materno incide en el rendimiento cognitivo alcanzado por los niños de 6 a 9 años, porque a medida en que aumenta la escolaridad materna mejoran los percentiles obtenidos por sus hijos. Sin embargo, no ocurre lo mismo en los bebés evaluados entre los 6 y los 12 meses de vida. Como conclusión, se remarca la importancia de los primeros años de vida en el crecimiento, la maduración y el desarrollo posterior del niño, así como el impacto que el medio familiar, cultural y social puede tener sobre los mismos. Además, se entiende al desarrollo cognitivo como un proceso multideterminado por aspectos subjetivos, ambientales, históricos-sociales y genéticos, entre otros.

Abstract Preliminary results are presented from two studies carried out in the province of San Luis, Argentina in which cognitive development in children was evaluated. A sample of high-risk children between 6 and 12 months of age was used in the first study, and in the second a sample of healthy children aged 6-9 years was used. Cognitive assessments were carried out by applying the Argentine Sensory-Motor Intelligence Scale (EAIS) in the first study and the Argentine version of the Wechsler Intelligence Scale (WISC-IV) in the second study. The aim of this work is to discern what factors can affect cognitive development in children. The results reflect that the environmental variable, maternal educational level, affects the cognitive performance achieved by children from 6 to 9 years of age, since as maternal schooling increases the percentiles obtained by their children also rise. However, this was not the case in those infants evaluated between 6 and 12 months of age. We conclude about the importance of early life in growth, maturation and subsequent child development and the impact that family, cultural and social environments may have on them. Cognitive development is understood as a multi-determined process with subjective, environmental, historical and social and genetic aspects, among others.
Descritores: Desempenho Psicomotor
Cognição
Escolaridade
-Argentina
Terapia Socioambiental
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Lactente
Criança
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Responsável: CR1.1 - BINASSS - Biblioteca Nacional de Salud y Seguridad Social


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-989631
Autor: Germano, Giseli Donadon; Capellini, Simone Aparecida.
Título: Use of technological tools to evaluate handwriting production of the alphabet and pseudocharacters by Brazilian students
Fonte: Clinics;74:e840, 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Universal Notice MCT/CNPq.
Resumo: OBJECTIVE: This study aimed to characterize and compare the handwriting performance of Brazilian students from the 3rd to the 5th grade level of elementary school I with a computerized instrument that allowed the real performance to be observed during the execution of the handwriting. METHODS: Ninety-five students, aged 8 years to 11 years and 11 months, were assigned the production tasks of handwriting letters and pseudocharacters to assess the variables of latency, letter duration production and movement fluency. The stimulus presentation and the analysis of the movements were analyzed by Ductus software. RESULTS: In relation to the writing duration, latency and fluency of the alphabet letters, there was a diminution of values from the 3rd to 5th grade. For the comparison between alphabet and pseudocharacter latency, the results indicated a difference between the alphabet letter and its corresponding pseudocharacter, with greater latency for the pseudocharacter. This finding suggests that a motor sequence has not been established, so it cannot be assumed that the production of the alphabet letters was automatic. CONCLUSION: The results of this study make it possible to verify the interaction failures between the central and peripheral processes, with progression between the 3rd and 5th grade. It also highlights the influence of the lack of systematized teaching of the tracing of letters for Brazilian students since proficiency in calligraphy is critically linked to academic performance. These findings provide a great contribution to Brazilian educational psychology and reflect both educational and clinical practices.
Descritores: Estudantes/estatística & dados numéricos
Tecnologia Educacional/métodos
Escrita Manual
-Prática Psicológica
Desempenho Psicomotor/fisiologia
Tempo de Reação/fisiologia
Brasil
Correspondência como Assunto
Movimento/fisiologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1097576
Autor: Costa, João Vitor Leme Da; Cattuzzo, Maria Teresa; Hua, Feng Yu; Safons, Marisete Peralta.
Título: Correlação entre a autopercepção de competência com o desempenho na tarefa de levantar-se do solo de sujeitos idosos saudáveis / Correlation between the self-perception of competence with performance in the task to rise from the floor of healthy elderly subjects / Correlación entre la auto percepción de competencia con rendimiento en la tarea de levantarse del suelo de los sujetos saludables a los ancianos
Fonte: Pensar Prát. (Online);23, 17/04/2020.
Idioma: pt.
Resumo: O objetivo deste estudo foi examinar a correlação entre a au- topercepção de competência (facilidade, dificuldade e esforço subjetivo) com o desempenho na tarefa de levantar-se do solo de idosos saudá- veis. Participaram deste estudo transversal 56 idosos voluntários sau- dáveis. A autopercepção de competência foi avaliada por meio de uma escala likert em categorias (dificuldade/facilidade) e desempenho na tarefa de levantar-se do solo foi medido por meio do número de tentativas realizadas e pelo tempo de execução da tarefa. Verificou-se correlação entre a autopercepção de competência (rho= ,807; p< 0,000) com o número de tentativas na tarefa e com o tempo (rho= -,541; p< 0,000) para levantar-se do solo. Pode-se concluir que, para esta amostra de idosos saudáveis, os aspectos da percepção de competência estão correlacionados com o desempenho para levantar-se do solo.

The objective of this study was to examine the correlation between the perception of competence with the performance on the task to get up from the soil of healthy seniors. 56 volunteers participated in this cross-sectional study. The perception of competence was assessed through a scale in seven categories and performance on the task to get up from the ground was measured through the number of retries performed and through time to run the task. It was found correlation between the perception of competence (rho =, 807; p < 0.000) with the number of attempts the task and with time (rho=-, 541; p < 0.000) to rise from the ground for this sample of healthy seniors. It can be concluded that, for this sample of healthy seniors, aspects of perception of competence are correlated with the performance to rise from the ground

El objetivo de este estudio fue examinar la correlación entre la percepción de competencia con el rendimiento en la tarea de levantarse del suelo de la tercera edad sana. 56 voluntarios participaron en este estudio transversal. La percepción de competencia se evaluó mediante una escala en siete categorías y rendimiento en la tarea de levantarse del suelo se midió a través del número de intentos realizados y a través del tiempo para ejecutar la tarea. Se encontró correlación entre la percepción de competencia (rho=, 807; p < 0.000) con el número de intentos de la tarea y con el tiempo (rho=-, 541; p < 0.000) para elevarse de la tierra para esta muestra de adultos mayores sanas. Se puede concluir que, para esta muestra de adultos mayores sanas, aspectos de la percepción de competencia están correlacionados con el rendimiento que se elevan desde el suelo.
Descritores: Desempenho Psicomotor
Destreza Motora
-Percepção/fisiologia
Idoso
Aptidão Física
Limites: Humanos
Idoso
Responsável: BR512.1 - Biblioteca Setorial do Centro de Ciências da Saúde


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-977112
Autor: Pamplona, Mônica Custódia do Couto Abreu; Chaves, Emanuele Cordeiro; Carvalho, Alôma Cecília; Pamplona, Rúdrissa do Couto Abreu; Vallinoto, Antonio Carlos Rosário; Queiroz, Maria Alice Freitas; Lima, Sandra Souza; Ishak, Ricardo.
Título: Influence of exposure and vertical transmission of HIV-1 on the neuropsychomotor development in children
Fonte: Rev. Soc. Bras. Med. Trop;52:e20180263, 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract INTRODUCTION: Exposure to human immunodeficiency virus (HIV)-1 during pregnancy is a major risk factor for neurodevelopmental delay and deleterious effects in children. However, limited information about these conditions exists in poor geographical areas in Brazil. Prevention of vertical transmission of HIV-1 is dealt differently in different regions of the country and in poorer areas it is more difficult to evaluate the impact of the prevention methods. The outcomes of the exposure to HIV-1 and the impact of vertical HIV-1 transmission on neuropsychomotor development was evaluated for the first time in children born to HIV-infected mothers in the North region of Brazil, where the majority of the population has poor access to health services. METHODS: Sixty children born to HIV-1-infected mothers (case group) and 58 born to non-infected mothers (control group) were followed for the first 12 months of life in a prospective case-control study. Neuropsychomotor development was assessed using the Denver II test. RESULTS: Suspected neuropsychomotor developmental delays were more frequent in the case group (33.3%), namely in language (38.9%) and gross motor skills (27.8%). These delays were reversed in most children after 12 months of life due to therapeutic intervention. The delays were not reversed in three children, all of whom belonged to the case group. Only one of these was infected with HIV-1, and this child had the poorest neuropsychomotor outcomes. CONCLUSIONS: Maternal HIV-1 infection negatively affected the neuropsychomotor development in children, although other factors may have played a role.
Descritores: Complicações Infecciosas na Gravidez
Infecções por HIV/complicações
Deficiências do Desenvolvimento/etiologia
Transmissão Vertical de Doenças Infecciosas
-Desempenho Psicomotor/fisiologia
Fatores Socioeconômicos
Estudos de Casos e Controles
Infecções por HIV/fisiopatologia
Infecções por HIV/transmissão
Desenvolvimento Infantil/fisiologia
Estudos Prospectivos
Fatores de Risco
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Gravidez
Lactente
Adolescente
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME



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