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Id: biblio-1011998
Autor: Macedo, Israel; Pereira-da-Silva, Luis; Brito, Lília; Cardoso, Manuela.
Título: Male sex is an independent risk factor for poor neurodevelopmental outcome at 20 months' corrected age, in human milk-fed very preterm infants: a cohort study / O sexo masculino é fator de risco independente para pior desenvolvimento neurológico na idade corrigida de 20 meses, em lactentes muito prematuros e alimentados com leite humano: estudo de coorte
Fonte: Einstein (Säo Paulo);17(3):eAO4607, 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective: To determine associations between sex and neurodevelopmental outcomes in human milk-fed very preterm infants, adjusted to early measured nutrient intakes and other neonatal cofactors. Methods: Consecutive inborn human milk-fed infants, with gestational age <33 weeks, were eligible. In-hospital energy and protein intakes have relied on measured human milk composition. The Bayley Scales of Infant Development II mental and psychomotor developmental indexes were used to assess neurodevelopment at 20 months' corrected age. After univariate analysis, some covariables were used for linear multiple regression. Results: Thirty-two infants were included, with a mean (standard deviation) gestational age of 29.8 (1.8) weeks, and a median birth weight of 1168g (interquartile range 990-1419g). Minimum recommended intakes were achieved in 63.6% and 15.2% of infants for protein and energy, respectively. The mental and psychomotor developmental indexes were within normal limits in 93.8% of infants. The mean mental and psychomotor developmental indexes were significantly lower in males. Only male sex negatively and significantly affected the mental and psychomotor developmental indexes (B=-9.44; 95%CI: -17.64- -1.23; adjusted r2=0.17; p=0.026), adjusted to gestational age and measured energy intake. Conclusion: In human milk-fed very preterm infants, males had a significantly lower mental and psychomotor developmental indexes score at 20 months' corrected age, adjusted for gestational age and measured energy intake.

RESUMO Objetivo: Determinar a associação entre sexo e desfechos relativos ao neurodesenvolvimento em lactentes muito prematuros e alimentados com leite humano, ajustada para a ingestão de nutrientes medida nos primeiros dias de vida e outros cofatores neonatais. Métodos: Consideramos, para este estudo, lactentes alimentados com leite humano, consecutivamente nascidos em um centro especializado, com idade gestacional <33 semanas. A ingestão intra-hospitalar de energia e proteínas baseou-se na composição medida do leite humano. Os índices de desenvolvimento mental e psicomotor das Bayley Scales of Infant Development II foram usados para avaliar o neurodesenvolvimento na idade corrigida de 20 meses. Após a análise univariada, algumas covariáveis foram usadas para a regressão múltipla linear. Resultados: Incluímos 32 lactentes, com idade gestacional média (desvio padrão) de 29,8 (1,8) semanas e mediana de peso ao nascimento de 1168g (intervalo interquartil: 990-1419g). A ingestão mínima recomendada foi atingida em 63,6% e 15,2% dos lactentes, para proteínas e energia, respectivamente. Os índices de desenvolvimento mental e psicomotor ficaram dentro dos limites normais em 93,8% dos lactentes. A pontuação média nos índices de desenvolvimento mental e psicomotor foi significativamente menor no bebês do sexo masculino. Somente o sexo masculino afetou negativa e significativamente os índices de desenvolvimento mental e psicomotor (B=-9,44; IC95%: -17,64- -1,23; r2 ajustado=0,17; p=0,026), ajustados para idade gestacional e ingestão de energia medida. Conclusão: Em lactentes muito prematuros e alimentados com leite humano, o sexo masculino teve pontuação significativamente mais baixa nos índices de desenvolvimento mental e psicomotor na idade corrigida de 20 meses, ajustada para idade gestacional e ingestão de energia medida.
Descritores: Recém-Nascido Prematuro
Transtornos do Neurodesenvolvimento/etiologia
Doenças do Prematuro/etiologia
Leite Humano
-Desempenho Psicomotor/fisiologia
Fatores de Tempo
Peso ao Nascer/fisiologia
Ingestão de Energia/fisiologia
Fatores Sexuais
Fatores de Risco
Estudos de Coortes
Fatores Etários
Idade Gestacional
Estatísticas não Paramétricas
Transtornos do Neurodesenvolvimento/fisiopatologia
Doenças do Prematuro/fisiopatologia
Testes Neuropsicológicos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1289990
Autor: Aizawa, Carolina Yuri Panvequio; Caron, Deyse Mayara Rodrigues; Souza, Carolina Barbosa de; Kozima, Paula Fernanda Augusto; Damasceno, Luana; Einspieler, Christa; Marschik, Peter B; Brasil, Patrícia; Schmitt, Ana Carolina Basso; Nielsen-Saines, Karin; Hasue, Renata Hydee.
Título: Neurodevelopment in the third year of life in children with antenatal ZIKV-exposure
Fonte: Rev. saúde pública (Online);55:15, 2021. tab.
Idioma: en.
Projeto: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasil; . Bill and Melinda Gates Foundation Grand Challenges Explorations; . National Institute of Allergy and Infectious Diseases.
Resumo: ABSTRACT We report cognitive, language and motor neurodevelopment, assessed by the Bayley-III test, in 31 non-microcephalic children at age 3 with PCR-confirmed maternal Zika virus exposure (Rio de Janeiro, 2015-2016). Most children had average neurodevelopmental scores, however, 8 children (26%) presented delay in some domain. Language was the most affected: 7 children (22.6%) had a delay in this domain (2 presenting severe delay). Moderate delay was detected in the cognitive (3.2%) and motor (10%) domains. Maternal illness in the third trimester of pregnancy and later gestational age at birth were associated with higher Bayley-III scores. Zika-exposed children require long-term follow-up until school age.
Descritores: Complicações Infecciosas na Gravidez
Transtornos do Neurodesenvolvimento/etiologia
Zika virus
-Brasil
Infecção por Zika virus/enfermagem
Limites: Humanos
Feminino
Gravidez
Lactente
Pré-Escolar
Criança
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1013961
Autor: Martínez-Paredes, Jhon Freddy; Jácome-Pérez, Nathalia.
Título: Depresión en el embarazo / Depression in Pregnancy
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;48(1):58-65, ene.-mar. 2019. tab.
Idioma: es.
Resumo: RESUMEN Introducción: La depresión es la morbilidad psiquiátrica más común en el embarazo, y llega a afectar a más del 13% de las gestantes. Su diagnóstico se basa en los criterios establecidos por el DSM-V y la aplicación de escalas validadas como la Escala de Depresión Posnatal de Edimburgo; sin embargo, entre los profesionales de la salud aún existen errores y falencias en el reconocimiento, el diagnóstico y el tratamiento de la depresión durante el embarazo, lo que propicia las diferentes consecuencias y repercusiones para la gestación misma o el feto. Objetivo: Presentar una revisión de tema acerca de la depresión en el embarazo, sus factores de riesgo, las características clínicas, las complicaciones y el tratamiento. Métodos: Se utilizaron las bases de datos PubMed y LILACS para la búsqueda de manuscritos; de 223 artículos, 55 cumplían los criterios de inclusión. Resultados: En Sudamérica se registra una prevalencia de aproximadamente el 29%. Los factores de riesgo con mayor significación son el abuso sexual, la edad temprana al embarazo y la violencia intrafamiliar. Por ello, el diagnóstico temprano favorece la disminución en las conductas de riesgo, los trastornos del neurodesarrollo fetal y los resultados obstétricos. Conclusiones: La depresión en el embarazo es una afección frecuente; no obstante, se presenta subregistro por la atribución de los síntomas a la gestación misma. Se recomienda el uso de antidepresivos como los inhibidores de la recaptación de serotonina, especialmente la fluoxetina, que no sea ha relacionado con teratogenicidad, además de la implementación de tratamiento no farmacológico como psicoterapia, mindfulness y ejercicio aeróbico. La sensibilización del personal de salud permitirá el diagnóstico y el tratamiento adecuados de esta enfermedad.

ABSTRACT Introduction: Depression is the most common psychiatric morbidity in pregnancy, affecting more than 13% of pregnant women. Its diagnosis is based on the criteria established by the DSM-5 and the application of validated scales such as the Edinburgh Postnatal Depression Scale. However, there are still errors and shortcomings among healthcare professionals in the recognition, diagnosis and treatment of depression during pregnancy, with the resulting consequences and repercussions on the gestation itself or the foetus. Objective: To present a review of depression in pregnancy, its risk factors, clinical characteristics, complications and treatment. Methods: The PubMed and LILACS databases were used to search for manuscripts. Of the 223 articles found, 55 fulfilled the inclusion criteria. Results: The prevalence of depression in pregnancy in South America is approximately 29% and the most significant risk factors are sexual abuse, pregnancy at an early age and intrafamily violence. Therefore, early diagnosis favours a reduction in risk behaviour, foetal neurodevelopmental disorders and obstetric outcomes. Conclusions: Depression in pregnancy is common condition but is underreported as its symptoms are often attributed to the pregnancy itself. The use of selective serotonin reuptake inhibitor antidepressants, particularly fluoxetine, which has not been associated with teratogenicity, is recommended, in addition to the implementation of non-pharmacological treatment such as psychotherapy, mindfulness and aerobic exercise. Educating healthcare professionals will facilitate the correct diagnosis and treatment of this condition.
Descritores: Gestantes
Depressão
-Escalas de Graduação Psiquiátrica
Psicoterapia
Delitos Sexuais
Exercício Físico
Serotonina
Fluoxetina
Fatores de Risco
Inibidores de Captação de Serotonina
Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais
Transtornos do Neurodesenvolvimento
Antidepressivos
Limites: Humanos
Feminino
Gravidez
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: biblio-1253544
Autor: Álvares, Isadora Martins; Lara, Daniella Oliveira; Medeiros, Náguia Letícia; Leite, Hércules Ribeiro; Camargos, Ana Cristina Resende.
Título: Associação entre função cognitiva e desenvolvimento motor grosso de crianças com transtornos do neurodesenvolvimento / Association between cognitive function and gross motor development in children with neurodevelopmental disorders
Fonte: Rev. Pesqui. Fisioter;11(2):393-400, Maio 2021. ilus, tab.
Idioma: en; pt.
Resumo: INTRODUÇÃO: Crianças com transtornos do neurodesenvolvimento apresentam uma variedade de condições que, em geral, possuem comprometimento da função cognitiva, bem como limitações para realizar atividades motoras grossas e finas decorrentes do déficit de equilíbrio e da coordenação motora. OBJETIVO: O presente estudo teve por objetivo verificar se a função cognitiva está associada e pode predizer desfechos do desenvolvimento motor grosso em crianças com transtornos do neurodesenvolvimento entre 5 e 10 anos de idade. MATERIAIS E MÉTODOS: Foi realizado um estudo transversal exploratório com 24 crianças com transtornos do neurodesenvolvimento, entre 5-10 anos de idade, capazes de deambular independente. Para avaliar a função cognitiva e as habilidades motoras grossas das crianças foram utilizados o MiniExame do Estado Mental e o Teste de Desenvolvimento Motor Grosso ­ segunda edição, respectivamente. Análise de regressão linear simples foi realizada e o tamanho do efeito calculado. RESULTADOS: Quinze (60%) eram meninos, com idade média de 7,81 (± 1,90), sete com deficiência intelectual, oito com transtorno do espectro autista, cinco com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade, dois com transtornos de comunicação e três com transtornos específicos de aprendizagem. A pontuação do Mini-Exame do Estado Mental foi significativamente associada e capaz de explicar a variabilidade das habilidades de locomoção (R2=0,25; p=0,006), das habilidades de controle de objetos (R2=0,29; p=0,003) e do quociente motor grosso (R2=0,40; p=0,0001). CONCLUSÃO: A função cognitiva está associada e pode explicar o desenvolvimento motor grosso de crianças com transtornos do neurodesenvolvimento entre 5 e 10 anos de idade. Esses resultados podem contribuir para um melhor entendimento da influência da função cognitiva no desenvolvimento das habilidades motoras grossas dessa população.

INTRODUCTION: Children with neurodevelopmental disorders have a variety of conditions that, in general, cause cognitive impairments, as well as, limitations to perform gross and fine motor activities resulting from deficits in balance and motor coordination. OBJECTIVE: This study verified whether the cognitive function is associated and could predict outcomes of gross motor development in children with neurodevelopmental disorders between 5 and 10 years of age. METHODS: We carried out an exploratory cross-sectional study with 25 children with neurodevelopmental disorders, between 5-10 years of age, able to walk independently. The children's version of the Mini-Mental State Examination and the Gross Motor Development Test - second edition-evaluated the cognitive function and gross motor abilities. A simple linear regression analysis was performed, and the effect size was calculated. RESULTS: Fifteen (60%) were male, with a mean age of 7.81 (± 1.90), seven with intellectual disability, eight with autism spectrum disorder, five with attention deficit hyperactivity disorder, two with communication disorders, and three with specific learning disorders. The Mini-Exam State Examination score was significantly associated and explained the variability of locomotion skills (R2=0.25; p=0.006), object control skills (R2= 0.29; p=0.003), and the gross motor quotient (R2=0.40; p=0.0001). CONCLUSION: We concluded that cognitive function is associated with gross motor skills and could explain their development in children with neurodevelopmental disorders between 5 and 10 years of age. These results might contribute to a better understanding of the influence of cognitive function on the development of gross motor skills in this population.
Descritores: Transtornos do Neurodesenvolvimento
-Criança
Cognição
Responsável: BR333.2 - Biblioteca - Campus II


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Texto completo SciELO Costa Rica
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Id: biblio-1091952
Autor: Alpízar-Velázquez, Alejandra.
Título: Desregulación emocional en población con TDAH; una aproximación teórica / Emotional dysregulation in the population with ADHD. A Theoretical Approach
Fonte: Rev. Costarric. psicol;38(1):17-36, ene.-jun. 2019.
Idioma: es.
Resumo: Resumen El trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) constituye un trastorno del neurodesarrollo, cuyos síntomas nucleares constituyen la inatención, la hiperactividad y la impulsividad. Esta última puede ser verbal, motora y cognitiva, también emocional. Se expresa por la desregulación emocional y afecta la capacidad de autorregularse emocionalmente e inhibir las emociones. Por lo anterior, el objetivo de este documento es realizar una aproximación teórica-descriptiva desde diferentes autores sobre la desregulación emocional presente en la población con TDAH. Es importante la revisión de este concepto, porque la regulación emocional constituye una de las funciones ejecutivas que se afecta en las personas con TDAH al originar un impacto en el funcionamiento personal y social a lo largo de la vida. A partir de la revisión, se concluyó que hay un auge en el estudio y el análisis de este tema en la comunidad científica en las últimas décadas, que validan la importancia del conocimiento y del abordaje de la desregulación emocional en esta población, pues brinda elementos clínicos que facilitan el diagnóstico diferencial y la identificación de comorbilidades que este trastorno podría presentar. Finalmente, la desregulación emocional, junto con la inatención, la hiperactividad y la impulsividad constituyen parte de los síntomas que deben considerarse en el tratamiento multimodal del TDAH.

Abstract: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder, whose nuclear symptoms constitute inattention, hyperactivity and impulsivity, the latter may be verbal, motor and cognitive, but also emotional, expressed by emotional dysregulation, which affects a person's ability to emotionally self-regulate and inhibit emotions. Therefore, the objective of this document is to take a descriptive theoretical approach from different authors about the emotional dysregulation present in the population with ADHD. It is important to review this concept since emotional regulation is one of the Executive Functions that is affected in people with ADHD, causing an impact on the person and their social functioning throughout life. From this review, we concluded that there has been a boom in the study and analysis of this topic in the scientific community during the last decade. This validates the importance of knowledge about and approach to emotional dysregulation in this population, since it provides clinical elements that facilitate differential diagnoses and the identification of comorbidities that this disorder could present. Finally, emotional dysregulation, along with inattention, hyperactivity and impulsivity, is part of the symptoms that should be considered in the multimodal treatment of ADHD.
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade
Diagnóstico Diferencial
Transtornos do Neurodesenvolvimento/diagnóstico
-Terapia Combinada
Comportamento Impulsivo
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CR1.1 - BINASSS - Biblioteca Nacional de Salud y Seguridad Social


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Id: biblio-1118522
Autor: Márquez Riccheri, A; Bertotto, V; Cafiero, P; Rodríguez, E; Nápoli, S.
Título: Evaluación funcional del neurodesarrollo a los 24-30 meses de edad, de niños que requirieron terapias complejas durante el período neonatal / Functional assessment of neurodevelopment at 24-30 months of life of children requiring complex interventions in the neonatal period
Fonte: Med. infant;27(1):10-16, Marzo de 2020. tab.
Idioma: es.
Resumo: El objetivo de este trabajo fue la evaluación funcional del neurodesarrollo de niños que requirieron terapias complejas neonatales entre los 24 y 30 meses de vida. Se incluyeron 104 pacientes evaluados en el Servicio de Clínicas Interdisciplinarias del Neurodesarrollo del Hospital de Pediatría Juan P. Garrahan, mediante pruebas estandarizadas; cuestionarios auto administrados y datos extraídos del interrogatorio, el examen físico y la historia clínica. A partir de los mismos los pacientes fueron agrupados según el grado de compromiso de su funcionalidad en dos grupos: el primero sin compromiso o compromiso leve y el segundo con compromiso moderado o severo. La evaluación funcional intenta desde una perspectiva biopsicosocial evaluar las habilidades, las dificultades y las características del entorno, que pueden ser tanto facilitadores como barreras para el desarrollo de la persona. De esta manera, permite un abordaje holístico del paciente y muestra como gran fortaleza frente a los diagnósticos categórico y etiológico, la adecuación de los sistemas de apoyos necesarios para cada paciente particular. En concordancia con la bibliografía sobre el riesgo biológico aumentado de esta población, el 44.2% de los niños de la muestra se encontraron dentro del grupo con compromiso funcional moderado/severo. En el análisis univariado las variables que presentaron asociación significativa con el grado de severidad del funcionamiento fueron la prematurez extrema, la displasia broncopulmonar, las lesiones en las ecografías cerebrales neonatales, internaciones neonatales prolongadas y los síndromes genéticos. Entre los factores medio-ambientales, se encontró asociación con progenitor solo y necesidad básicas insatisfechas (AU)

The aim of this study was the functional assessment of the neurodevelopment of children who require complex neonatal interventions between 24 and 30 months of life. Overall, 104 patients were evaluated at the Department of Interdisciplinary Clinics of Neurodevelopment at Hospital de Pediatría Juan P. Garrahan, with standardized tests, self-administered questionnaires and data gleaned from the interview, physical examination, and clinical records. Based on these data, the patients were divided into two groups according to the degree of functional involvement: a first group without or with mild functional compromise and a second group with moderate or severe compromise. From a biopsychosocial perspective, the purpose of functional assessment is the evaluation of skills, difficulties, and environmental characteristics that may be either facilitators or barriers to personal development. Thereby the assessment allows for a holistic approach of the patient and, unlike categorical and etiologic diagnosis, may lead to the adequate selection of the necessary support systems for each individual patient. In agreement with the literature on the increased biological risk in this population, 44.2% of the children in this sample were in the moderate/severe functional compromise group. In univariate analysis, the variables that were statistically significantly associated with degree of severity of function were extreme prematurity, bronchopulmonary dysplasia, lesion on neonatal ultrasonography, prolonged neonatal hospitalization, and genetic syndromes. Among environmental factors a significant association was found with a single parent and unsatisfied basic needs (AU)
Descritores: Transtornos Psicomotores/diagnóstico
Desenvolvimento Infantil
Deficiências do Desenvolvimento
Nascimento Prematuro
Transtornos do Neurodesenvolvimento/diagnóstico
Transtornos do Desenvolvimento da Linguagem/diagnóstico
-Displasia Broncopulmonar
Estudos Prospectivos
Estudos de Coortes
Cardiopatias Congênitas/cirurgia
Doenças Genéticas Inatas
Limites: Humanos
Pré-Escolar
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: AR305.1 - SID - Servicio de Información y Documentación


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Id: biblio-967834
Autor: Baylão, Ana Cláudia do Paço; Baylão, Ana Luiza do Paço; Utagawa, Claudia Yamada.
Título: Variação de número de cópias no cromossomo 4: uma possível síndrome genética? / Number copies variation in chromosome 4: a possible genetic syndrome?
Fonte: Rev. bras. neurol;54(4):26-29, out.-dez. 2018. tab, graf, ilus.
Idioma: pt.
Resumo: INTRODUÇÃO: Variantes de número de cópias (CNVs) são variações no número de cópias de uma região da sequência genômica, descrevendo deleções ou ganhos em relação a indivíduos controle. Podem ser comuns e de caráter benigno, de significado incerto ou variantes patogênicas. Para interpretação, classificação e avaliação de significado clínico, é realizado comparação dos resultados nas bases de dados do laboratório e análise da literatura científica. OBJETIVO: Relatar caso de adolescente com duplicação/triplicação no cromossomo 4 com déficit cognitivo e dismorfismo facial e discutir se essa CNV pode ser responsável pelos achados clínicos. RELATO DE CASO: Paciente de 15 anos, sexo feminino, levada ao ambulatório de Genética para investigação de possível síndrome genética. Pais consanguíneos (primos). Desde a infância apresenta estrabismo divergente, atraso no desenvolvimento neuropsicomotor com dificuldade de fala. Cursou com síndrome hipotônica com espasmos mioclônicos. Evoluiu com déficit cognitivo. A Ressonância magnética de encéfalo demonstrou comprometimento de hemisférios cerebelares e atrofia de ponte e mesencéfalo. Cariótipo normal (46, XX) e hibridização genômica comparativa baseada em microarranjos (a-CGH) revelou duplicação/ triplicação na região 4p 15.32p15.31, variante de significado incerto. CONCLUSÃO: Destaca-se a importância da investigação através de análises cromossômicas por microarranjos em pacientes com deficiência intelectual, síndrome do espectro do autismo e múltiplas malformações congênitas - isto para aprimoramento diagnóstico, cuidados médicos específicos e aconselhamento genético.

INTRODUCTION: Copy number variants (CNVs) are variations in the number of copies of a region of the genomic sequence, describing deletions or gains in relation to control individuals. They may be common and of benign nature, of uncertain meaning or pathogenic variants. For interpretation, classification and evaluation of clinical significance, a comparison of the results in the laboratory databases and analysis of the scientific literature is performed. OBJECTIVE: To report a case of adolescent with duplication / triplication on chromosome 4 with cognitive deficit and facial dysmorphism and to discuss whether this CNV can be responsible for the clinical findings. CASE REPORT: A 15-year-old female patient was taken to the Genetics outpatient clinic to investigate a possible genetic syndrome. Consanguineous parents. Since childhood, she has divergent strabismus, delayed neuropsychomotor development with speech difficulties. She developed with hypotonic syndrome with myoclonic spasms. She evolved with cognitive deficit. Magnetic resonance imaging of brain showed compromised cerebellar hemispheres and atrophy of the bridge and midbrain. Normal karyotype (46, XX) and comparative genomic hybridization based on microarrays (a-CGH) revealed duplication / triplication in the region 4p 15.32p15.31, variant of uncertain meaning. CONCLUSION: The importance of research through chromosomal analysis by microarray in patients with intellectual disability, autism spectrum syndrome and multiple congenital malformations is highlighted ­ this for diagnosis improvement, specific medical care and genetic counseling.
Descritores: Cromossomos Humanos Par 4
Deficiências do Desenvolvimento/diagnóstico
Variações do Número de Cópias de DNA/genética
Transtornos do Neurodesenvolvimento/diagnóstico
-Encéfalo/anormalidades
Imageamento por Ressonância Magnética/métodos
Estrabismo
Deficiência Intelectual
Limites: Humanos
Feminino
Adolescente
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR14.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1021332
Autor: Aguirre Rioseco, Carlos Daniel.
Título: Cardiopatías congénitas y desarrollo del cerebro fetal artículo de revisión / Congenital heart disease and fetal brain development: review
Fonte: Rev. pediatr. electrón;16(2):8-12, ago. 2019. ilus.
Idioma: es.
Resumo: La enfermedad cardíaca congénita se ha asociado con alteraciones del neurodesarrollo. Niños y adolescentes con cardiopatía congénita presentan déficits en distintos dominios neurológicos (motor, cognitivo, lenguaje, rendimiento escolar y habilidades sociales). Históricamente se atribuyeron a una potencial injuria cerebral durante la cirugía cardíaca. Sin embargo, evidencia actual demuestra que RN de término ya presentan anormalidades cerebrales y retraso de la maduración (dismaduración) con alta prevalencia 28% (IC 95%, 18-40%) Entre ellas se reporta ventriculomegalia, agenesia cuerpo calloso, hipoplasia de vermis, hemorragia intraventricular, aumento espacio subaracnoídeo, alteraciones de la sustancia blanca (Leucomalacia periventricular), desarrollo cortical alterado y quistes periventriculares. El mecanismo más estudiado es la interferencia de la cardiopatía con el shunt fisiológico de derecha a izquierda por el foramen ovale, que asegura la llegada de la sangre mejor oxigenada primeramente al cerebro. Se discute el beneficio de potenciales intervenciones prenatales neuroprotectoras y el diagnóstico temprano de cardiopatías congénitas.

Congenital heart disease has been associated with neurodevelopmental disorders. Children and adolescents with congenital heart disease present deficits in different neurological domains (motor, cognitive, language, school performance and social skills). Historically they were attributed to a potential brain injury during cardiac surgery. However, current evidence shows that term newborns already present brain abnormalities and delay of maturation (dysmaturation) with high prevalence 28% (95% CI, 18-40%) Among them is reported ventriculomegaly, Corpus Callosum agenesis, hypoplastic vermis, intraventricular hemorrhage, subarachnoid space enlargement, white matter alterations (periventricular leukomalacia), altered cortical development and periventricular cysts. The most studied mechanism is the interference of heart disease with the physiological shunt from right to left by the foramen ovale, which ensures the arrival of the best oxygenated blood first to the brain. The benefit of potential neuroprotective prenatal interventions and early diagnosis of congenital heart diseases is discussed.
Descritores: Doenças Fetais
Transtornos do Neurodesenvolvimento/etiologia
Cardiopatias Congênitas/complicações
-Transtornos do Neurodesenvolvimento/epidemiologia
Cardiopatias Congênitas/epidemiologia
Limites: Humanos
Feminino
Gravidez
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL126.3 - Biblioteca Campus Oriente Peñalolén


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Id: biblio-986252
Autor: Torrado C, Olga Patricia; Silva G, Mónica; Pirachicán M, Marcela.
Título: Vínculos entre las creencias y prácticas de los cuidadores de una población vulnerable, con la malnutrición y las alteraciones del neurodesarrollo en la infancia temprana / Links between beliefs and practices of caregivers in a vulnerable population, with malnutrition and neurodevelopment disorders in early childhood
Fonte: Rev. colomb. enferm;7(1):43-53, AGOSTO DE 2012.
Idioma: es.
Resumo: Objetivo: establecer vínculos entre prácticas y creencias de cuidadores, con el fenómeno de nutrición y alteraciones del neurodesarrollo en una población vulnerable de menores de 5 años que asisten a un Programa de Recuperación Nutricional.\r\nMetodología: entre 2007 y 2008 se realizó en una fundación para la recuperación nutricional infantil, en Bogotá, Colombia, una investigación mixta descriptiva y fenomenológica a 56 niños, clasificándolos nutricionalmente con los referentes de crecimiento de la Organización Mundial de la Salud (OMS), valoración de neurodesarrollo con la Escala de Nelson Ortiz, y a sus cuidadores, una encuesta validada por la Organización Panamericana de la Salud (OPS) de las 16 prácticas saludables acerca de nutrición; además se realizaron grupos focales sobre conocimientos, prácticas y actitudes de la nutrición y neurodesarrollo. El análisis cuantitativo se hizo con el programa SPSS y cualitativo a través de una codificación abierta manual por medio de categorización de la información; posteriormente se desarrolló una triangulación de toda la información para establecer los vínculos.\r\nResultados: la población participante se encontró bajo condiciones de vulnerabilidad: 5.8% con desnutrición aguda, 21% con desnutrición global, 40% con desnutrición crónica y 18% presentó alteraciones en el neurodesarrollo global. Existe desconocimiento y malas prácticas alimentarias como patrón cultural, generalmente transmitido por tradición oral y desconocimiento de las madres sobre el neurodesarrollo de sus hijos.\r\nprácConclusiones:\r\nes fundamental evaluar el contexto biopsicosocial de los niños que presentan el fenómeno de la malnutrición para realizar intervenciones que generen impacto. Se requiere de la intervención multisectorial bidireccional que incluya la comunidad como formadora de su propia estrategia de transformación para lograr un cambio en la perspectiva del aprendizaje de prácticas que mejoren el estado nutricional infantil en un contexto integral que involucre el neurodesarrollo

Objective: to establish links between practices and beliefs of caregivers with the phenomena of nutrition and neurodevelopmental disorders in a vulnerable population of children under 5 years who attend a nutrition recovery program.\r\nMethods: data was collected between 2007 and 2008 at a foundation for nutritional recovery of children in Bogota, Colombia. A descriptive and phenomenological mixed study was performed on fifty-six (56) children, classifying them nutritionally according to Growth Standards of the World Health Organization (WHO), performing an evaluation of neurodevelopment with Nelson Ortiz Scale, and applying a validated survey of the sixteen (16) healthy practices on nutrition of the Pan American Health Organization (PAHO) to their caregiver. Focus groups on knowledge, beliefs, and practices of nutrition and neurodevelopment were also performed. The quantitative analysis was done using SPSS and qualitative analysis with an open coding manual through categorization of the information. Later, a triangulation was performed on all the information to establish the links.\r\nResult: the studied population was found to be in a vulnerable condition: 5.8% with acute malnutrition, 21% global malnutrition, 40% with chronic malnutrition, and 18% showed neurodevelopment global disorders. There exists ignorance and poor feeding practices as a result of cultural patterns usually being transmitted by oral tradition as well as ignorance on the part of the mothers about their children's neurodevelopment.\r\nConclusions: it is essential to evaluate the biopsychosocial context of children with malnutrition in order to create strategy that will generate impact. This requires a two-way multi-sectorial intervention that involves the community as trainers of their own transformation strategy for change in the perspective of learning practices that improve the nutritional status of children in a comprehensive context involving neurodevelopment.
Descritores: Cultura
Populações Vulneráveis
Desnutrição
Transtornos do Neurodesenvolvimento
Responsável: CO120.1 - Biblioteca Juan Roa Vásquez


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Id: lil-787236
Autor: Cano Ortiz, Sergio D; Gonzales Videuax, Zoila; Borrás Gonzalez, Amilcar; Langmann, Reinhardt; Haehnel, Hartmut; Regueiferos Diaz, Ludmila.
Título: Software para la conectividad de la consuta provincial del neurodesarrollo infantil y la discapacidad en Santiago de Cuba / Software for connectivity of the medical consultation for infant neuro-development and handicap in Santiago de Cuba
Fonte: Rev. cuba. inform. méd;8(2), jul.-dic. 2016.
Idioma: es.
Resumo: El presente trabajo aborda los primeros pasos hacia la conexión informática de las entidades que conforman la Consulta Provincial del Neurodesarrollo Infantil y la Discapacidad (CPNDI) en Santiago de Cuba. Se propone un sistema basado en tecnología Web para su uso en infraestructuras de comunicación limitadas como ocurre en zonas rurales, desarrollado en colaboración con la Universidad de Ciencias Aplicadas de Dus-seldorf y la Univ. Benemérita de Puebla, México. El sistema se basa en el acoplamiento de un sistema de gestión de pacientes con acceso a equipos médicos ambulatorios con un sistema de asistencia especializada orientado al tratamiento de pacientes vía un navegador de internet. La combinación efectiva de aplicaciones web remotas y locales facilita una integración efectiva del equipamiento médico ambulatorio requerido en el sitio remoto donde se encuentra el paciente con el sistema de asistencia especializada donde se encuentran los doctores y especialistas todo a través de tecnología web(AU)

In this paper are discussed, the first steps for a telemedicine network which connects the units and places within the Medical Consultation for Infant Neurodevelopment and Handicap (CPNDI) in Santiago de Cuba. A web-based system for use to connect sites within the CPNDI structure and to access rural areas with limited communication infrastructures is finally proposed. The system consists of a patient management system and a medical device system that are available to the doctor and the patient-side assistant during treatment via an Internet browser. The combination of local and remote web applications enables a seamless integration of the medical devices required at the patient's location into the doctor's remote station based on browser technology(AU)
Descritores: Aplicações da Informática Médica
Design de Software
Telemedicina
Auxiliares de Comunicação para Pessoas com Deficiência
Transtornos do Neurodesenvolvimento/epidemiologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional



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