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Id: biblio-1092151
Autor: Reis-Melo, Ana; Soares, Diana; Magalhães, Manuel Ferreira; Ferraz, Catarina; Vaz, Luísa.
Título: Complicated pneumonia with empyema caused by streptococcus anginosus in a child / Complicated pneumonia with empyema caused by streptococcus anginosus in a child
Fonte: Rev. Paul. Pediatr. (Ed. Port., Online);38:e2018258, 2020. graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective: To highlight the pathogenicity of Streptococcus anginosus, which is rare in pediatric patients, but can cause severe infections that are known to have a better outcome when treated early with interventional procedures and prolonged antibiotic therapy. Case description: The patient is a 6-year-old boy with global developmental delay, examined in the emergency room due to fever and respiratory distress. The physical examination and diagnostic workout revealed complicated pneumonia with empyema of the left hemithorax; he started antibiotic therapy and underwent thoracic drainage. Pleural fluid cultures grew Streptococcus anginosus. On day 11, the child had a clinical deterioration with recurrence of fever, hypoxia, and respiratory distress. At this point, considering the causative agent, he was submitted to video-assisted thoracoscopic decortication, with good progress thereafter. Comments: Streptococcus anginosus is a commensal bacterium of the human oral cavity capable of causing severe systemic infections. Although reports of complicated thoracic infections with this agent are rare in the pediatric population, they have been increasing in adults. Streptococcus anginosus has a high capacity to form abscess and empyema, requiring different therapeutic approaches when compared to complicated pneumonia caused by other agents.

RESUMO Objetivo: Alertar para a patogenicidade do Streptococcus anginosus que, apesar de raro em pediatria, pode causar infeções graves que necessitam de tratamento invasivo e antibioterapia de longo curso para obter um melhor prognóstico. Descrição do caso: Criança de seis anos, com atraso do desenvolvimento psicomotor, avaliado no serviço de urgência por febre e dificuldade respiratória. O exame físico, juntamente com os exames complementares, revelou uma pneumonia complicada com empiema no hemitórax esquerdo, tendo iniciado antibioterapia e sido submetido à drenagem do líquido pleural. Foi identificado Streptococcus anginosus nesse líquido. No 11º dia de doença, a criança agravou o seu estado clínico, com recidiva da febre, hipoxemia e dificuldade respiratória. Considerando-se o microrganismo identificado, o paciente foi submetido à decorticação pulmonar por videotoracoscopia, com boa evolução clínica posterior. Comentários: Streptococcus anginosus é uma bactéria comensal da cavidade oral humana, que pode causar infecções sistêmicas graves. Apesar de serem raros os casos descritos em pediatria, têm sido cada vez mais descritas infecções torácicas complicadas em adultos. Esse microrganismo também tem a capacidade de formar abcessos e empiemas, que precisam de intervenções terapêuticas diferentes, quando comparados a pneumonias complicadas causadas por outros agentes.
Descritores: Infecções Estreptocócicas/complicações
Empiema Pleural/microbiologia
Pneumonia Bacteriana/microbiologia
Streptococcus anginosus
-Infecções Estreptocócicas/terapia
Infecções Estreptocócicas/diagnóstico por imagem
Drenagem
Empiema Pleural/terapia
Empiema Pleural/diagnóstico por imagem
Pneumonia Bacteriana/terapia
Pneumonia Bacteriana/diagnóstico por imagem
Cirurgia Torácica Vídeoassistida
Transtornos do Neurodesenvolvimento/complicações
Antibacterianos/uso terapêutico
Limites: Humanos
Masculino
Criança
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-729505
Autor: Naranjo Flórez, Ricardo Andrés.
Título: Avances y perspectivas en Síndrome de Asperger / Progress and prospects in Asperger Syndrome
Fonte: NOVA publ. cient;12(21):81-101, ene.-jun. 2014. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: El síndrome de Asperger es un trastorno generalizado del desarrollo, fue descrito por Hans Asperger en 1944. Se caracteriza por una marcada alteración social, dificultades en la comunicación, déficit en la capacidad de juego y un rango de comportamiento e intereses repetitivos, sin un retardo significativo en el lenguaje, ni cognitivo. Considerando la importancia del tema actualmente, en este se hace una revisión amplia sobre el tema que abraca aspectos como: características clínicas, alteraciones al examen físico, posibles alteraciones estructurales y funcionales. También se especifican los criterios del DSM-IV, del diagnóstico diferencial y del diagnóstico diferencial. Finalmente, se puntualizan algunos aspectos relacionados con la genética y el tratamiento.

Asperger syndrome is a pervasive developmental disorder; it was described by Hans Asperger in 1944. It is characterized by a marked social disruption, difficulties in communication, deficit in the ability to play and a range of interests and repetitive behavior, without a significant language or cognitive delay. Considering the current importance of the item, this is done in a comprehensive review on the subject that covers aspects such as: clinical features, alterations to the physical examination, and possible structural and functional alterations. Also the DSM-IV criteria and the differential diagnosis are specified. Finally, some of the aspects related to the genetics and treatment are discussed.
Descritores: Síndrome de Asperger
-Transtorno Autístico
Comorbidade
Transtornos do Neurodesenvolvimento
Limites: Humanos
Responsável: CO332 - Facultad de Medicina


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Id: biblio-1136730
Autor: Coutinho, Virgínia Menezes; Queiroga, Bianca Arruda Manchester de; Souza, Rafaela Cristina de.
Título: Attachment style in children with chronic diseases: a comprehensive review / Estilo de apego em crianças com doenças crônicas: uma revisão integrativa
Fonte: Rev. Paul. Pediatr. (Ed. Port., Online);38:e2018308, 2020. tab, graf.
Idioma: en; pt.
Resumo: ABSTRACT Objective: To investigate how attachment style has been studied in children with chronic disease in the scientific literature, and what repercussions this attachment has on this population. Data sources: An integrative review of the literature was carried out from a survey in the LILACS, MEDLINE and SciELO databases, including original national and international publications in Portuguese, Spanish and English from 2007 to 2018, using the descriptors "apego" and "criança" in the Health Sciences Descriptors (DeCS), and "attachment" and "children" for the Medical Subject Headings (MeSH). Sixteen (16 articles) were obtained for the sample analysis. Data synthesis: The chronic diseases found in the research were neurobehavioral disorders such as attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and autism, childhood obesity, and chronic migraine. The predominant attachment style was insecurity, which could compromise the biopsychosocial development of the child. Conclusions: The type of attachment between child and primary caregiver may be considered a protective or risk factor for child development. Considering this premise, it is important to equip/inform families based on dialogic educational practices, in which professionals create opportunities and means for families to develop their skills and competencies, and acquire resources which meet the child's needs. It is important that this professional helps the family to build secure bases for their child with chronic disease, understanding that the main focus for promoting child development is in the family unit.

RESUMO Objetivo: Investigar, na literatura científica, de que forma o estilo de apego tem sido estudado nas crianças com doença crônica e as repercussões dessa vinculação nessa população. Fonte de dados: Realizou-se uma revisão integrativa da literatura por meio de um levantamento nas bases de dados Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS), Medical Literature Analysis and Retrieval System Online (MEDLINE) e Biblioteca Eletrônica Científica Online (SciELO) incluindo publicações originais nacionais e internacionais, em português, espanhol e inglês, no período de 2007 a 2018, utilizando-se os descritores apego e criança nos Descritores em Ciências da Saúde (DeCS) e attachment e children para o Medical Subject Headings (MeSH). Foi obtida uma amostra de 16 artigos para análise. Síntese dos dados: As doenças crônicas encontradas na pesquisa foram os distúrbios neurocomportamentais, como transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) e autismo, obesidade infantil e enxaqueca crônica. O estilo de apego predominante foi o inseguro, o que pode comprometer o desenvolvimento biopsicossocial dessa criança. Conclusões: O tipo de vinculação entre criança e cuidador primário pode ser considerado um fator de proteção ou risco para o desenvolvimento infantil. Haja vista essa premissa, é fundamental a instrumentalização das famílias baseada em práticas educativas dialógicas, nas quais os profissionais criam oportunidades e meios para que os familiares desenvolvam suas habilidades e competências e adquiram recursos que atendam às necessidades da criança. É importante que esse profissional auxilie a família a construir bases seguras para a criança com doença crônica, entendendo que é na unidade familiar que está o principal foco de promoção do desenvolvimento infantil.
Descritores: Desenvolvimento Infantil
Poder Familiar/psicologia
Apego ao Objeto
-Doença Crônica/psicologia
Transtornos do Neurodesenvolvimento/psicologia
Transtornos de Enxaqueca/psicologia
Relações Mãe-Filho
Obesidade/psicologia
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1377556
Autor: Heller, Heloisa Lima; Silva, Ana Luiza Antony Gomes de Matos da Costa; Andrade, Andressa Rabelo; Girardi, Juliana da Motta; Köptcke, Luciana Sepúlveda; Elias, Flavia Tavares Silva.
Título: Necessidades de cuidadores de crianças com transtorno de neurodesenvolvimento: overview / Necessities of caregivers of children with neurodevelopmental disorder: an overview
Fonte: Rev. APS;24(4):746-762, 20211230.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: analisar estratégias de como o sistema de saúde e outras redes de apoio podem prover suporte de saúde de famílias/cuidadores de crianças com transtorno de neurodesenvolvimento (TND). Métodos: trata-se de um overviewde revisões estruturada de acordo com o checklist PRISMA e registrada na plataforma PROSPERO CRD42018102193. Buscas foram realizadas em dez bases da literatura com descritores padronizados MESH. A análise narrativa foi realizada para sistematizar elementos das estratégias, aspectos de implementação e equidade. Resultados: foram triados 3215 títulos e resumos, após retirada de duplicidades e leitura de título e resumo, 127 foram para leitura completa e 11 atenderam aos critérios. Quatro estratégias abordaram as principais necessidades dos cuidadores: 1. Estimular que as estratégias de atenção integral à saúde sejam centradas na família das crianças com TND, 2. Promover melhores condições de vida para as famílias, por meio de apoio emocional, social e financeiro, 3. Incentivar e fortalecer vínculos afetivos entre os cuidadores e os profissionais da saúde, 4. Promover linhas de cuidado para os cuidadores, centradas na autonomia e no autocuidado. Conclusões: as quatro estratégias abordadas procuram atender às necessidades dos cuidadores de crianças com TND para promover um maior suporte às famílias.

Objective: analyze strategies that can provide health support for families/caregivers of children diagnosed with neurodevelopmental disorders (NDD) by the health system and other support networks.Methods: it is an overview of reviews structured according to the PRISMA checklist and registered on the PROSPERO CRD42018102193 platform. Searches were performed on ten literature databases with standardized MESH descriptors. Narrative analysis was carried out to systematize elements of the strategies, aspects of implementation and equity. Results: 3215 titles and abstracts were screened, after duplicates were removed and the title and abstract were read, 127 were selected for complete reading, and 11 met the eligibility criteria. The caregivers' needs were approached in four strategies: 1. Encourage that health care strategies are centered on the family of children with NDD, 2. Promote better living conditions for families, through emotional, social and financial support, 3. Encourage strengthening affective bonds between caregivers and health professionals, 4. Promote lines of care for caregivers, centered on autonomy and self-care. Conclusions: The four strategies addressed seek tomeet the needs of caregivers of children with NDD to promote greater support for families. They are independent but complementary, and the four pillars must be present for quality support.
Descritores: Cuidadores
Transtornos do Neurodesenvolvimento
-Apoio Social
Criança
Assistência Integral à Saúde
Determinação de Necessidades de Cuidados de Saúde
Necessidades e Demandas de Serviços de Saúde
Responsável: BR378.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1347526
Autor: García García, Ramiro Jorge; Robinson Agramonte, María de los Ángeles.
Título: Comorbilidad en pacientes con trastornos del neurodesarrollo / Comorbility in patients with neurodevelopmental disorders
Fonte: Rev. cuba. pediatr;92(4):e1108, oct.-dic. 2020. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El término trastornos del neurodesarrollo incluye diferentes combinaciones de deficiencias en las habilidades esperadas para la edad cronológica de un niño, considerando las esferas motoras, del lenguaje, la socialización, sensorial y el control de esfínter, y en los pacientes afectados pueden asociarse algunas enfermedades (comorbilidad). Objetivo: Examinar las principales comorbilidades crónicas que pueden presentarse en pacientes con trastornos del neurodesarrollo. Métodos: Las fuentes de búsquedas fueron las bases de datos computarizadas: PubMed, Ebsco, SciELO. Además, referencias identificadas en los artículos revisados y que se consideraron importantes y con validez científica. con diez años o menos de publicación, 42/59 se publicaron en los últimos cinco años. Se utilizaron para la búsqueda las palabras clave: trastornos del neurodesarrollo, desarrollo infantil, comorbilidad, trastorno autístico; en idioma español, inglés, o francés, en dependencia de la fuente Resultados: Las comorbilidades más frecuentes, o importantes por su implicación en la vida de los pacientes con trastornos del neurodesarrollo son: la epilepsia, los trastornos de la audición y la visión, las enfermedades mentales, las dificultades en la deglución y el estado nutricional deficiente. Consideraciones finales: La ocurrencia de comorbilidad en pacientes con trastornos del neurodesarrollo es frecuente, puede presentarse en el sistema nervioso o en otros sistemas del organismo y contribuye a que la calidad de vida de estos pacientes se afecte en mayor cuantía(AU)

Introduction: The term neurodevelopmental disorder includes different combinations of deficiencies in the abilities expected for the chronological age of a child, taking into account the motor, speech, socialization, sensorial and sphincter control's scopes, and in the affected patients can be related some diseases (comorbility). Objective: To examine the main chronic comorbilities that can present in patients with neurodevelopmental disorders. Methods: The search sources were computerized databases as: PubMed, Ebsco, SciELO; also references identified in the reviewed articles and that were considered as important and with scientific validity, with ten or less years of being published. 42 of 59 were published in the last five years. There were used for the search the following keywords in Spanish, English and French languages, depending on the source: neurodevelopmental disorders, children development, comorbility, autistic disorder. Results: The most frequent comorbilities or the ones which are important due to their impact in the life of patients with neurodevelopmental disorders are: epilepsy, audition and sight disorders, mental conditions, deglutition difficulty and poor nutritional state. Final considerations: The occurrence of comorbility in patients with neurodevelopmental disorders is frequent; it can be present in the nervous system or in other systems of the body, and it contributes for the life quality of these patients being less affected(AU)
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade
Comorbidade
Transtornos do Neurodesenvolvimento
-Sinais e Sintomas
Desenvolvimento Infantil
Indicadores de Qualidade de Vida
Transtorno do Espectro Autista
Limites: Humanos
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Texto completo SciELO Brasil
Cecatti, José Guilherme
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Id: biblio-977824
Autor: Pereira, Cynara Maria; Pacagnella, Rodolfo Carvalho; Parpinelli, Mary Angela; Andreucci, Carla Betina; Zanardi, Dulce Maria; Souza, Renato; Angelini, Carina Robles; Silveira, Carla; Cecatti, José Guilherme.
Título: Drug use during pregnancy and its consequences: A nested case control study on severe maternal morbidity / Uso de drogas na gestação e suas consequências: um estudo de caso-controle aninhado sobre morbidade materna grave
Fonte: Rev. bras. ginecol. obstet;40(9):518-526, Sept. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Objective To assess the relationship between the use of psychoactive substances during pregnancy and the occurrence of severe maternal morbidity (SMM), perinatal outcomes and repercussions on the neuropsychomotor development of exposed children. Methods A case-control study nested within a cohort of severe maternal morbidity (COMMAG) was performed. Women with SMM were considered cases. Controls were thosewith low-risk pregnancy,without SMMand admitted during the same time period as the cases. Cohort data were collected retrospectively in hospital records for childbirth. A face-to-face interview was also performed with 638 women (323 without SMM and 315 with SMM) and their children of the index pregnancy between 6 months and 5 years after childbirth. During the interview, substance abuse during pregnancy was assessed by a modified question from the Alcohol, Smoking and Substance Involvement Screening Test 2.0 (ASSIST) and the neuropsychomotor development in the children was assessed by the Denver Developmental Screening Test, 2nd edition. Results The prevalence of licit or illicit drug use during pregnancy was ~ 17%. Among drug users, 63.9% used alcohol, 58.3% used tobacco, 9.2% used cocaine/crack and 4.6% used marijuana. There was no association between drug use during pregnancy and SMM, although tobacco use during pregnancy was associated with bleeding, presence of near-miss clinical criteria (NMCC) and alteration in infant development; alcohol use was associated with neonatal asphyxia; and cocaine/crack use was associated with the occurrence of some clinical complications during pregnancy. Conclusion The use of psychoactive substances during pregnancy is frequent and associated with worse maternal, perinatal and child development outcomes.

Resumo Objetivo Avaliar a relação entre o uso de substâncias psicoativas na gestação e a ocorrência de morbidade materna grave (MMG), resultados perinatais e repercussões no desenvolvimento neuropsicomotor das crianças expostas. Métodos Estudo de caso-controle a partir de uma coorte de morbidade materna grave (COMMAG). Mulheres com MMG foram consideradas casos. Controles foram mulheres com gestação de baixo risco, admitidas no mesmo período que os casos. Os dados da coorte foram coletados retrospectivamente em prontuários de internação para o parto e entrevistas presenciais conduzidas com 638 mulheres e seus filhos da gestação-índice, entre 6 meses e 5 anos após o parto. Na entrevista, o uso de substâncias na gestação foi avaliado com uma pergunta modificada introduzida no questionário para triagem do uso de álcool, tabaco e outras substâncias 2.0 (ASSIST, na sigla em inglês) e o desenvolvimento neuropsicomotor das crianças foi avaliado pelo teste de triagem do desenvolvimento Denver II. Resultados A prevalência do uso de drogas lícitas ou ilícitas na gestação foi de cerca de 17%. Das usuárias, 63,9% usaram álcool, 58,3% usaram tabaco, 9,2% usaram cocaína/crack e 4,6% usaram maconha. Não houve associação entre o uso de drogas na gestação eMMG. Contudo, o uso de tabaco foi associado a hemorragia, presença de critérios clínicos de near miss e alteração no desenvolvimento infantil. O uso de álcool foi associado à asfixia neonatal e o uso de cocaína/crack à ocorrência de alguma complicação clínica na gestação. Conclusão O abuso de substâncias lícitas ou ilícitas na gestação é frequente e associado a piores desfechos maternos, perinatais e do desenvolvimento infantil.
Descritores: Complicações na Gravidez/induzido quimicamente
Psicotrópicos/efeitos adversos
Transtornos do Neurodesenvolvimento/induzido quimicamente
-Índice de Gravidade de Doença
Resultado da Gravidez
Estudos de Casos e Controles
Estudos Retrospectivos
Transtornos Relacionados ao Uso de Substâncias/complicações
Limites: Humanos
Feminino
Gravidez
Lactente
Pré-Escolar
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-880066
Autor: Palácio, Siméia Gaspar; Guerra, Adriana Carla; Vasconcellos, Aline; Antunes, Mateus Dias.
Título: Intervenção psicomotora em escolares com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade / Psychomotor interventions in school children with attention deficit and hyperactivit y disorder
Fonte: Saude e pesqui. (Impr.);10(3):433-439, Set-Dez. 2017. ilus, tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: O presente estudo teve como objetivo analisar os efeitos da psicomotricidade sobre o desempenho motor de escolares com Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade. O mesmo foi realizado nas escolas da rede municipal de ensino de Maringá com 24 crianças de sete a dez anos diagnosticadas com o respectivo transtorno. Foram realizadas avaliações do desempenho motor utilizando o instrumento Movement Battery Assessment for Children (MABC-2). As crianças, cujo desempenho motor foi classificado como de risco e com significante dificuldade, foram convidadas a participar de um programa de intervenção psicomotora, constando de dez sessões, duas vezes semanais com duração de 60 minutos. Ao término das sessões as mesmas foram reavaliadas pelo mesmo instrumento, sendo constatado que houve diferença estatisticamente significativa nas habilidades de destreza manual (p=0.0026), habilidade com bola (p=0.0186) e equilíbrio (p=<0001). Conclui-se que o programa de intervenção psicomotora foi efetivo para a melhora do desempenho motor das crianças com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade, influenciando positivamente a motricidade fina, global e equilíbrio.

The effects of psychomotoricity on the motor performance of school children with attention deficit and hyperactivity disorder are investigated. Research was undertaken in municipal schools of Maringá, Brazil, featuring 24 children, aged between 7 and 10 years, diagnosed with the disorder. Motor performance assessments were undertaken with the Movement Battery Assessment for Children (MABC-2). Children with risk classification and great difficulty were invited to participate in a program of psychomotor intervention, with ten 60-minute sessions, twice a week. At the end of the sessions, the children were re-evaluated with the same tool. There was a significantly statistic difference in manual dexterity (p=0.0026), capacity with a ball (p=0.0186) and equilibrium (p=<0001). Results show that the program of psychomotor intervention was effective for an improvement in the motor performance of children with attention deficit and hyperactivity disorder, positively affecting fine and global motoricity and equilibrium.
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade
Modalidades de Fisioterapia
Promoção da Saúde
-Transtornos do Neurodesenvolvimento
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: BR313.1 - Biblioteca Ana Bove


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Id: biblio-991301
Autor: Suárez Ferrer, Yamilé; Moreno Mora, Roberto.
Título: Caracterización de las familias que abandonan el tratamiento de estimulación temprana. Centro Senén Casas Regueiro / Characterization of the families that abandon the early stimulation treatment. Senén Casas Regueiro Center
Fonte: Rev. habanera cienc. méd;17(6):965-976, nov.-dic. 2018. tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: se desconoce por qué las familias y consecuentemente el infante interrumpe o abandona el tratamiento establecido por el Programa de Atención Temprana para los trastornos del neurodesarrollo. Objetivo: Describir las características de las familias que abandonan el tratamiento de estimulación temprana en el centro Senén Casa Regueiro. Material y Métodos: estudio descriptivo, transversal en familias de infantes de 0 a 12 años con trastornos del neurodesarrollo en La Habana Vieja durante el periodo 2014-2015, que considera variables demográficas, sociales y económicas. En el análisis se emplearon las frecuencias absolutas y relativas, la media, la desviación estándar y las pruebas x2. Resultados: la prevalencia de abandono del tratamiento fue del 88,0 por ciento. Los porcentajes de mayor interrupción se presentaron en madres o tutores de 15-18 años (47,20 por ciento, x2 = 10,47 p = 0.0001) y en hijos de padres divorciados (52,00 por ciento). El nivel de escolaridad que mayor porcentaje aportó al problema fue el primario (52,00 por ciento, x2 = 20, 69 p= 0,0000), en familias con mayor número de hijos; de 3-4 hijos (86,40 por ciento, x2 = 29,90 p = 0,00000), que poseían viviendas en malas condiciones (48,00 por ciento x2 = 9,45 p = 0,00021). Los tratamientos más prolongados expresaron mayor porcentaje de abandono (60,00 por ciento, x2 = 3,75 p = 0,053519). Tanto las familias que desertaron del tratamiento, como las que no, presentaron elevados porcentajes de buena satisfacción con el programa (95,20 por ciento y 94,12 por ciento respectivamente). Conclusiones: predominó el abandono al tratamiento en madres cuyos grupos de edades oscilaron entre 15-18 años, divorciadas, en niños con tratamientos más prolongados; destacándose el nivel de escolaridad primario de las madres y las malas condiciones de la vivienda. Asimismo, interrumpieron el tratamiento las familias con mayor número de hijos y menor número de personas con remuneración monetaria(AU)

Introduction: It is unknown why families and consequently, the infant interrupt or abandon the treatment established by the Early Care Program for neurodevelopmental disorders. Objective: To describe the characteristics of families that abandon the early stimulation treatment at the "Senén Casas Regueiro" Center of Comprehensive Pediatric Rehabilitation. Material and Methods: A descriptive, cross-sectional study was conducted in families of infants with neurodevelopmental disorders from 0 to 12 years old in Old Havana, during the period 2014-2015. Demographic, social, and economic variables were considered. Absolute and relative frequencies, the mean, the standard deviation, and the chi-squared tests were used in the analysis. Results: The prevalence of abandonment of treatment was 88.0 percent. The percentages of greatest interruption occurred in mothers or guardians aged 15-18 years (47.20 percent; x2= 10.47; p = 0.0001), and in children of divorced parents (52.00 percent). The level of education that contributed in the highest percentage to the problem was primary schooling (52.00 percent; x2 = 20, 69; p = 0.0000) in families with the largest number of children; families with 3-4 children (86.40 percent; X2 = 29.90; p = 0.00000), who lived in homes in poor conditions (48.00 percent x2 = 9.45; p = 0.00021). Longer treatments expressed a greater percentage of abandonment (60.00 percent; x2 = 3.75; p = 0.053519). Both the families that abandoned the treatment and those that did not do it, showed high percentages of good satisfaction with the program (95.20 percent and 94.12 percent, respectively). Conclusions: Abandonment of treatment predominated in mothers whose age groups ranged between 15-18 years; divorced; in children with more prolonged treatments; highlighting the mothers with primary schooling and poor housing conditions. Likewise, families with a greater number of children and a smaller number of people with monetary remuneration interrupted the treatment(AU)
Descritores: Características da Família
Recusa do Paciente ao Tratamento
Transtornos do Neurodesenvolvimento/reabilitação
Transtornos do Neurodesenvolvimento/terapia
-Epidemiologia Descritiva
Estudos Transversais
ESOPHAGEAL ATRESIA0
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-959548
Autor: Aviles, Clara; Madariaga, Patricia; Reinbach Hoffman, Katya.
Título: Estudio comparativo de funciones neuropsicológicas a los 8 años de niños prematuros y nacidos de término / Comparative study of neupsychological functions in preterm and term childrens at eight years old
Fonte: Rev. chil. pediatr;89(4):471-476, ago. 2018. tab.
Idioma: es.
Resumo: INTRODUCCIÓN: El seguimiento de niños nacidos prematuros extremos de edad escolar revela menor desarrollo de funciones neuropsicológicas, en comparación con sus pares nacidos de término. OBJETIVO: Comparar las funciones neuropsicológicas de escolares con antecedente de prematuridad y niños de término alrededor de los 8 años de edad. PACIENTES Y MÉTODO: Investigación no experimental, cuantitativa, de diseño correlacional. Se incluyeron 43 niños nacidos con menos de 1500 grs. de peso y/o menos 32 semanas de gestación, y un grupo control constituído por 40 niños de término, compañeros de curso del grupo muestra. Ambos grupos sin diagnóstico de discapacidad neurológica, sensorial ni cognitiva. Los padres firmaron documento de consentimiento informado y se recopila ron datos por medio de la Evaluación Neuropsicológica Infantil-ENI 2, que evalúa las características neuropsicológicas de niños y jóvenes entre 5 y 16 años a través de 14 procesos neuropsicológicos: habilidades construccionales, memoria, habilidades perceptuales, lenguaje, habilidades metalingüísticas, lectura, escritura, aritmética, habilidades espaciales, atención, habilidades conceptuales, fluidez, flexibilidad cognoscitiva y planeación. Datos obtenidos se analizaron con prueba Kruskal Wallis, estableciéndose nivel de significación en p < 0,05. RESULTADOS: Los hallazgos de la investigación coinciden parcialmente con problemas globales referidos por la literatura. En general se observa menor puntaje estándar a menor edad gestacional. Se encontraron diferencias significativas en sub pruebas de habilidades gráficas, percepción auditiva, atención auditiva y flexibilidad cognoscitiva. CONCLUSIONES: Los niños con antecedente de prematuridad extrema que participaron en la investigación evidencian una variedad de déficits en funciones neuropsicológicas, aunque su rendimiento, al igual que el del grupo control, es disarmónico, con puntajes altos en algunos ítems y bajos en otros.

INTRODUCTION: Monitoring of extremely preterm infants of school age reveals poor development of neuropsychological functions, compared to their full term peers. OBJECTIVE: To compare the neurop sychological functions of schoolchildren with history of extreme prematurity and full term children of the same age. PATIENTS AND METHOD: Non-experimental, cross-sectional research. Forty-three pre term children who born weighting less than 1,500 g and/or less than 32 weeks of gestational age and a control group made up of forty full-term children, classmates of the sample group were included. Both groups had no diagnosis of neurological, sensory or cognitive disability. Parents signed infor med consent forms and data were collected through the Child Neuropsychological Assessment-ENI2, which considers 14 items: construction skills, memory, Perceptual skills, language, metalinguistic skills, reading, writing, arithmetic, skills spatial, attention, conceptual skills, fluency, cognitive flexi bility and planning. Data obtained were analyzed with Kruskal-Wallis test, establishing significance level at p < 05. RESULTS: Research findings partially agree with problems reported in the literature. In general, a lower standard score was observed at lower gestational age. There were significant differen ces in subtests of graphical skills, auditory perception, auditory attention, and cognitive flexibility. CONCLUSIONS: Children with history of extreme prematurity who participated in this research showed a variety of deficits in neuropsychological functions, although their performance, as well as that of the control group, is disharmonic, with high scores in some items and low ones in others.
Descritores: Transtornos do Neurodesenvolvimento/epidemiologia
Doenças do Prematuro/epidemiologia
-Recém-Nascido Prematuro
Estudos de Casos e Controles
Desenvolvimento Infantil
Chile/epidemiologia
Estudos Transversais
Fatores de Risco
Transtornos do Neurodesenvolvimento/diagnóstico
Transtornos do Neurodesenvolvimento/etiologia
Doenças do Prematuro/diagnóstico
Doenças do Prematuro/etiologia
Testes Neuropsicológicos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Recém-Nascido
Criança
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1352084
Autor: Castillo-Paredes, Antonio; Montalva Valenzuela, Felipe; Nanjarí Miranda, Rodrigo.
Título: Actividad Física, Ejercicio Físico y Calidad de Vida en niños y adolescentes con Trastorno por déficit de atención y/o hiperactividad / Physical activity, exercise and quality of life in children and adolescents with Attention deficit hyperactivity disorder
Fonte: Rev. habanera cienc. méd;20(5):e3714, 2021. tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El Trastorno por déficit de atención y/o hiperactividad (TDAH) es un trastorno del neurodesarrollo que afecta la calidad de vida en niños y adolescentes, y se extiende hasta la edad adulta. La literatura señala que la práctica de actividad física y ejercicio físico establece beneficios positivos para el organismo del ser humano, a nivel físico, biológico y psicológico. Objetivo: Examinar los efectos de las intervenciones de actividad física o ejercicio físico sobre la calidad de vida en niños y adolescentes diagnosticados con TDAH. Material y Método: La búsqueda de las investigaciones fueron realizadas a través de Google Scholar, Scopus, Pubmed, Scielo, Web of Science, Dialnet y Redalyc, seleccionando solo investigaciones de libre acceso en idioma español. Se consideraron los últimos 5 años para el análisis de las investigaciones, se buscaron mediante las palabras utilizadas Actividad Física y Calidad de vida en niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, Ejercicio Físico y Calidad de vida en niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, Actividad Física y Calidad de vida en niños y adolescentes con TDAH, Ejercicio Físico y Calidad de vida en niños y adolescentes con TDAH. Desarrollo: Los 8 artículos seleccionados y extraídos de las bases de datos, concuerdan con los criterios de inclusión relacionados con los beneficios en la calidad de vida físicos, a nivel psicológicos, biológicos y sociales. Conclusiones: Intervenciones de actividad física y ejercicio físico con una duración de 15 min a 90 min en niños y adolescentes con TDAH pueden ser beneficiosas en la calidad de vida(AU)

Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder that affects quality of life in children and adolescents, extending into adulthood. The literature indicates that the practice of physical activity and physical exercise establishes positive benefits for the human body at a physical, biological and psychological level. Objective: To examine the effects of physical activity or physical exercise interventions on quality of life in children and adolescents diagnosed with ADHD. Material and Methods: The search for research was carried out through Google Scholar, Scopus, Pubmed, Scielo, Web of Science, Dialnet and Redalyc, selecting only open access research in Spanish. The last 5 years were considered for the analysis of the research; they were searched using the words: Physical Activity and Quality of life in children and adolescents with attention deficit and hyperactivity disorder, Physical Exercise and Quality of life in children and adolescents with attention deficit disorder with hyperactivity, Physical Activity and Quality of life in children and adolescents with ADHD, Physical Exercise and Quality of life in children and adolescents with ADHD. Development: The 8 articles selected and extracted from the databases agree with the inclusion criteria related to the physical, psychological, biological and social benefits on quality of life. Conclusions: Physical activity and physical exercise interventions with a duration of 15-90 minutes in children and adolescents with ADHD can be beneficial on quality of life(AU)
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/terapia
Exercício Físico/psicologia
Corpo Humano
Transtornos do Neurodesenvolvimento
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional



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