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Texto completo SciELO Brasil
Amaro Junior, Edson
Reed, Umbertina Conti
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Id: biblio-1098090
Autor: Rezende, Angelo R T; Pacheco, Sandra P; Branco, Sulamy C C; Fernandes, Rosangela D C; Boldrini, Carla R; Doria Filho, Ulysses; Bazán, Paulo R; Amaro Junior, Edson; Reed, Umbertina Conti; Casella, Erasmo Barbante.
Título: Combining neuropsychological tests to improve the assessment of arithmetic difficulties in children with ADHD / Combinando testes neuropsicológicos para melhorar a avaliação de dificuldades aritméticas em crianças com TDAH
Fonte: Arq. neuropsiquiatr;78(4):193-198, Apr. 2020. tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Objective: To compare the ways of evaluating arithmetic skills in Brazilian children with ADHD by combining three validated neuropsychological tests and determining whether they are sensitive to the methylphenidate treatment. Methods: Forty-two children (9‒12 years old) participated in the present study: 20 were children with ADHD (DSM-IV) and 22 were age-matched controls. A classification criterion was used for each test separately and one, for their combination to detect the presence of arithmetic difficulties at two time points: baseline (time 1); and when children with ADHD were taking 0.3‒0.5 mg/kg of methylphenidate (time 2). The study also assessed children's subtraction performance, combining parts of these tests. Results: Separately, the tests were only sensitive to differences between groups without medication. However, by combining the three neuropsychological tests, we observed a difference and detected a reduction in arithmetic difficulties associated with the methylphenidate treatment. The same effects were found in subtraction exercises, which require a borrowing procedure. Conclusions: The present study detected arithmetic difficulties in Brazilian children with ADHD and the effects of methylphenidate. Given this improvement in sensitivity, combining tests could be a promising alternative when working with limited samples.

Resumo Objetivo: Comparar as formas de avaliar as habilidades aritméticas em crianças brasileiras com TDAH, combinando três testes neuropsicológicos validados, e verificar se são sensíveis ao tratamento com metilfenidato. Métodos: Quarenta e duas crianças (9‒12 anos) participaram deste estudo: 20 eram crianças com TDAH (DSM-IV) e 22 eram controles pareados por idade. Usamos um critério de classificação para cada teste separadamente e outro para a combinação entre eles, visando detectar a presença de dificuldades aritméticas em dois momentos: início (tempo 1) e quando as crianças com TDAH estavam tomando 0,3‒0,5 mg/kg de metilfenidato (tempo 2). O estudo também avaliou o desempenho dessas crianças em operações de subtração, combinando partes desses testes. Resultados: Separadamente, os testes foram sensíveis apenas às diferenças entre os grupos sem medicação. Entretanto, ao combinar os três testes neuropsicológicos, foi possível observar uma diferença e detectar uma redução das dificuldades aritméticas associadas ao tratamento com metilfenidato. Os mesmos efeitos foram encontrados em exercícios de subtração que exigem o procedimento de empréstimo. Conclusões: O estudo foi capaz de detectar dificuldades aritméticas em crianças brasileiras com TDAH e os efeitos do metilfenidato. Dada essa melhora na sensibilidade, combinar testes poderia ser uma alternativa promissora ao trabalhar com amostras limitadas.
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade
-Brasil
Estimulantes do Sistema Nervoso Central
Metilfenidato
Testes Neuropsicológicos
Limites: Humanos
Criança
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-974669
Autor: Martinhago, Fernanda.
Título: TDAH e Ritalina: neuronarrativas em uma comunidade virtual da Rede Social Facebook / ADHD and Ritalin: neuronarratives in a virtual community of Facebook Social Network
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;23(10):3327-3336, Out. 2018.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O Trantorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) destaca-se por atingir cerca de 5% a 10% da população infanto-juvenil em diversos continentes, sendo a principal opção de tratamento o uso do metilfenidato (Ritalina). Neste contexto, esta pesquisa teve como objetivo compreender como os conteúdos veiculados nas redes sociais (comunidades virtuais) influenciam no modo pelo qual os familiares, membros destas comunidades, entendem o TDAH e o tratamento, bem como lidam com seus filhos com suspeita ou já diagnosticados com TDAH. A pesquisa foi desenvolvida na perspectiva da Antropologia Médica. A etnografia virtual foi elegida como metodologia de investigação para adentrar a uma comunidade virtual da rede social Facebook. Observou-se que a comunidade virtual investigada, constituída por mães de crianças e adolescentes diagnosticados com TDAH, discute principalmente o uso da medicação para tratamento do TDAH em seus filhos. As narrativas indicam que causa muita angústia em algumas mães darem a seus filhos um medicamento controlado. O sofrimento dos pais mediante as dificuldades de lidarem com seus filhos induz a ideia de que há necessidade de uma solução médica, pois vivemos em uma era em que os percalços da vida tornaram-se patologias.

Abstract Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is notable for affecting between 5% and 10% of the child and adolescent populations in several continents. The main treatment for this is methylphenidate (Ritalin). In this context, the objective of this research was to understand how the contents transmitted in social networks (virtual communities) influence the way family members of these communities understand ADHD and its treatment, as well as how they deal with their children who are suspected of having, or are already diagnosed with, ADHD. The research was developed from the standpoint of Medical Anthropology. Virtual ethnography was chosen as the research methodology to observe a virtual community from the social network Facebook. The virtual community investigated consisted mainly of mothers of children and adolescents diagnosed with ADHD, and it was observed that they mainly discuss the use of medication (Ritalin or Concerta) to treat ADHD in their children. The narratives show that it causes a lot of anxiety in some mothers to give their children controlled substances. We live in an age in which the vissicitudes of life have been pathologised. As a result, parental suffering, as caused by the difficulties of dealing with their children, leads to the idea that medical solutions are necessary for them to aleviate their children's conditions
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/tratamento farmacológico
Rede Social
Estimulantes do Sistema Nervoso Central/uso terapêutico
Metilfenidato/uso terapêutico
-Ansiedade/etiologia
Ansiedade/epidemiologia
Interface Usuário-Computador
Família/psicologia
Narração
Mães/psicologia
Limites: Humanos
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1150731
Autor: Rodillo B, Eliana.
Título: Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en adolescentes / Attention deficit/hyperactivity disorder in adolescents
Fonte: Rev. Méd. Clín. Condes;26(1):52-59, ene-feb. 2015. tab.
Idioma: es.
Resumo: El Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) es un trastorno neurobiológico frecuente asociado a un importante impacto funcional, personal y social. Posee un fuerte componente genético, con múltiples genes involucrados, que interactúan con factores ambientales y neurobiológicos, aumentando la susceptibilidad genética y heterogeneidad del cuadro clínico. Los hallazgos más consistentes apuntan a una dismorfología, disfunción y baja conectividad de múltiples redes, fronto-estriatal, fronto-parietal y fronto-cerebelar, lo que refleja los distintos dominios cognitivos afectados en TDAH, como inhibición, atención, percepción del tiempo y aversión a la demora. Contrario a lo que se pensaba el TDAH no se resuelve en la adolescencia, pero cambian sus manifestaciones, su complejidad y potencial de daño. El diagnóstico de TDAH es complejo dada su alta heterogeneidad clínica y la ausencia de un marcador biológico. En esta revisión se describen las conductas propias del adolescente y los desafíos que plantea en este contexto el diagnóstico de TDAH y su tratamiento.

Attention Deficit/Hyperactivity Disorder is a frequent neurobiological condition with significant personal and social functional impairments. It has a strong genetic component, involving multiple genes which interact with environmental and neurobiological factors, thus increasing genetic susceptibility and clinical heterogeneity. The most consistent findings point towards a dismorphology, dysfunction and underconnectivity of multiple fronto-striatal, fronto-parietal and fronto-cerebellar networks reflecting the different cognitive domains involved in ADHD, such as inhibition, attention, time perception and aversion to delay. Contrary to earlier beliefs, ADHD is not resolved in adolescence, but there is a change in its manifestations, complexity and potential harm. The diagnosis of ADHD is complex due to his high clinical heterogenecity and the absence of a biological marker. In this review there is a description of the normal specific behavior of the adolescent and, in this context, of the challenges of the diagnosis and treatment of ADHD.
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/diagnóstico
Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/tratamento farmacológico
-Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/classificação
Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/terapia
Limites: Humanos
Adolescente
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1150691
Autor: López, Pablo.
Título: El metilfenidato podria ser un tratamiento eficaz comparado con placebo para el trastorno por déficit de atención e hiperactividad en niños y adolescentes / Methylphenidate could be an effective treatment for attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescents
Fonte: Evid. actual. práct. ambul;19(4):112-112, 2016. tab.
Idioma: es.
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/tratamento farmacológico
Metilfenidato/uso terapêutico
-Literatura de Revisão como Assunto
Ensaios Clínicos Controlados Aleatórios como Assunto
Metanálise como Assunto
Revisões Sistemáticas como Assunto
Estimulantes do Sistema Nervoso Central/efeitos adversos
Estimulantes do Sistema Nervoso Central/uso terapêutico
Metilfenidato/efeitos adversos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Comentário
Responsável: AR2.1 - Biblioteca Central


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Id: lil-684304
Autor: Calleja, José; Uribarri, José.
Título: Evaluación de la efectividad y seguridad de los antidepresivos para déficit atencional en población entre 6 y 19 años: revisión sistemática / Effectiveness and safety of antidepressants for ADHD in population between 6 and 19 years: a systematic review
Fonte: Medwave;12(8), sept. 2012. tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: el trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) dispone de intervenciones farmacológicas y no farmacológicas. El tratamiento farmacológico es necesario para la mayoría de los pacientes. Los antidepresivos representan una opción por lo que es importante conocer tanto su efectividad como su seguridad. Objetivo: identificar, sintetizar y evaluar la mejor evidencia disponible sobre la efectividad y seguridad de los antidepresivos en el tratamiento en déficit atencional en la población de 6 a 19 años. Métodos: se realizó una revisión sistemática de estudios de intervenciones, que evaluaron efectividad comparada entre antidepresivos y metilfenidato, que se midió en términos de funcionamiento educacional, funcionamiento psicosocial, calidad de vida y efectos adversos. Se usaron las bases de datos hasta febrero de 2012 en inglés y castellano: PubMed, LILACS, Cochrane, DARE y National Guideline Clearinghouse. Los artículos que cumplieron con criterios de inclusión fueron evaluados por dos investigadores en forma independiente. Resultados: de los 37 estudios encontrados inicialmente, se incluyeron 3, una revisión sistemática y 2 guías clínicas. Conclusiones: La evidencia disponible sobre el uso de los antidepresivos en el TDAH no lo sugiere como primera opción, su indicación está sujeta a comorbilidades y contextos. Son necesarios más estudios de calidad.

Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is generally treated with pharmacologic and non-pharmacologic interventions. Pharmacological treatment is necessary for most patients. Antidepressants are an option so it is important to know about their effectiveness and safety. Purpose: To identify, synthesize and evaluate the best available evidence on the effectiveness and safety of antidepressants in the treatment of ADHD in the 6-19 year-old population. Methods: A systematic review of intervention studies that evaluated effectiveness comparing antidepressants to methylphenidate was conducted. Outcomes assessed were educational performance, psychosocial functioning, quality of life and adverse effects. We searched the following databases up to February 2012 in English and Spanish: PubMed/MEDLINE, LILACS, Cochrane, DARE and National Guideline Clearinghouse. The articles that met inclusion criteria were assessed by two researchers independently. Results: Of the 37 studies found initially, three were included, a systematic review and two clinical guidelines. Conclusions: The available evidence on the use of antidepressants in ADHD suggests that they are not first choice; their indication is subject to comorbidities and context. Further good-quality studies are needed.
Descritores: Antidepressivos/uso terapêutico
Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/tratamento farmacológico
-Medicina Baseada em Evidências
Resultado do Tratamento
Segurança
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-955498
Autor: Faria, Ana Maria Del Bianco; Cardoso, Carmen Lúcia.
Título: Estresse em cuidadores de crianças com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade / Stress in caregivers of children with attention-deficit hyperactivity disorder / Estrés en cuidadores de niños con trastorno del déficit de atención e hiperactividad
Fonte: Psico (Porto Alegre);47(3):228-237, 2016. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivou-se avaliar o estresse, auto-percepção de estresse e de fatores estressantes em cuidadores de crianças com Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). Participaram 40 cuidadores, divididos em: Grupo clínico (G1) - 20 cuidadores de crianças diagnosticadas com TDAH; Grupo de comparação (G2) - 20 cuidadores de crianças sem TDAH. Utilizaram-se os instrumentos: Questionário de Capacidades e Dificuldades, Inventário de Sintomas de Stress para Adultos de Lipp, Questionário de Auto-Percepção de estresse. Os resultados apontaram percentual de cuidadores com indicadores de estresse significativamente maior no G1 do que encontrado no G2 (p = 0,001). No G1 houve maior percepção de estresse no convívio com a criança (p < 0,001), no cuidado com a criança (p < 0,001) e maior percepção de estresse (p = 0,003) quando comparados ao G2. Destaca-se a necessidade de cuidado ao cuidador, pois a vivência de estresse afeta a qualidade de vida, bem como a relação e o vínculo entre este e a criança.

This study aimed to assess stress and self-perception of stress and stressful factors in caregivers of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Participants were 40 caregivers, divided into: clinical group (G1) - 20 caregivers of children diagnosed with ADHD; comparison group (G2) - 20 caregivers of children without ADHD. The instruments used included the Strengths and Difficulties Questionnaire, Lipp's Inventory of Stress Symptoms for Adults and the self-perceived Stress Questionnaire. Results point to a percentage of caregivers with stress indicators significantly higher in G1 than that found in G2 (p = 0.001). In G1, there was a greater perception of stress in the life with the child (p < 0.001), in the care of the child (p < 0.001), and an even greater perception of stress (p = 0.003) when compared to G2. The need to care for caregiver is noteworthy, since experiencing stress affects quality of life and the relationship and bonding between caregiver and child.

El objetivo fue evaluar el estrés, la autopercepción del estrés y factores estresantes en cuidadores de niños con Trastorno del Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Participaron 40 cuidadores divididos en: Grupo clínico (G1) - 20 cuidadores de niños diagnosticados con TDAH; Grupo de comparación (G2) - 20 cuidadores de niños sin TDAH. Se utilizaron los instrumentos: Cuestionario de Capacidades y Dificultades, Inventario de Síntomas de Stress para Adultos de Lipp y Cuestionario de Autopercepción de Estrés. Los resultados señalaron el porcentual de cuidadores con indicadores de estrés significativamente mayor en el G1 que el encontrado en el G2 (p = 0,001). En el G1 hubo mayor percepción de estrés en la convivencia con el niño (p < 0,001), en el cuidado del niño (p < 0,001) y, aun, mayor percepción de estrés (p = 0,003) cuando comparado al G2. Se hace necesario cuidar del cuidador, pues la experiencia de estrés afecta la calidad de vida, la relación y el vínculo entre cuidador y niño.
Descritores: Estresse Psicológico
Cuidadores/psicologia
Angústia Psicológica
-Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR1323.1 - Biblioteca Central Irmão José Otão


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-951833
Autor: Aydinli, Fatma Esen; Çak, Tuna; Kirazli, Meltem Çiğdem; Çinar, Betül Çiçek; Pektaş, Alev; Çengel, Ebru Kültür; Aksoy, Songül.
Título: Effects of distractors on upright balance performance in school-aged children with attention deficit hyperactivity disorder, preliminary study / Efeitos de distrações sobre o desempenho do equilíbrio vertical em crianças em idade escolar com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade - estudo preliminar
Fonte: Braz. j. otorhinolaryngol. (Impr.);84(3):280-289, May-June 2018. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder is a common impairing neuropsychiatric disorder with onset in early childhood. Almost half of the children with attention deficit hyperactivity disorder also experience a variety of motor-related dysfunctions ranging from fine/gross motor control problems to difficulties in maintaining balance. Objectives: The main purpose of this study was to investigate the effects of distractors two different auditory distractors namely, relaxing music and white noise on upright balance performance in children with attention deficit hyperactivity disorder. Methods: We compared upright balance performance and the involvement of different sensory systems in the presence of auditory distractors between school-aged children with attention deficit hyperactivity disorder (n = 26) and typically developing controls (n = 20). Neurocom SMART Balance Master Dynamic Posturography device was used for the sensory organization test. Sensory organization test was repeated three times for each participant in three different test environments. Results: The balance scores in the silence environment were lower in the attention deficit hyperactivity disorder group but the differences were not statistically significant. In addition to lower balance scores the visual and vestibular ratios were also lower. Auditory distractors affected the general balance performance positively for both groups. More challenging conditions, using an unstable platform with distorted somatosensory signals were more affected. Relaxing music was more effective in the control group, and white noise was more effective in the attention deficit hyperactivity disorder group and the positive effects of white noise became more apparent in challenging conditions. Conclusion: To the best of our knowledge, this is the first study evaluating balance performance in children with attention deficit hyperactivity disorder under the effects of auditory distractors. Although more studies are needed, our results indicate that auditory distractors may have enhancing effects on upright balance performance in children with attention deficit hyperactivity disorder.

Resumo Introdução: O transtorno do déficit de atenção e hiperatividade é um distúrbio neuropsiquiátrico comum que causa comprometimentos, com início na primeira infância. Quase metade das crianças com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade também experimenta uma variedade de distúrbios relacionados às habilidades motoras, desde problemas de controle de habilidades motoras finas/grossas até dificuldades na manutenção do equilíbrio. Objetivos: O principal objetivo deste estudo foi investigar os efeitos de distrações, especificamente duas distrações auditivas diferentes, música relaxante e ruído branco, sobre o desempenho do equilíbrio vertical em crianças com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Método: Comparamos o desempenho do equilíbrio vertical e o envolvimento de diferentes sistemas sensoriais na presença de distração auditiva entre crianças em idade escolar com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (n = 26) e controles com desenvolvimento típico (n = 20). O dispositivo Neurocom Smart Balance Master Dynamic Posturography foi utilizado para o teste de organização sensorial. O teste de organização sensorial foi repetido três vezes para cada participante em três ambientes de teste diferentes. Resultados: Os escores de equilíbrio no ambiente em silêncio foram menores no grupo com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade, mas as diferenças não foram estatisticamente significativas. Além dos escores de equilíbrio mais baixos, as razões vestibulares e visuais também foram menores. As distrações auditivas afetaram positivamente o desempenho do equilíbrio geral para ambos os grupos. Condições mais desafiadoras, usando uma plataforma instável com sinais somatossensoriais distorcidos, foram mais afetados. Música relaxante foi mais eficaz no grupo de controle, e ruído branco foi mais eficaz no grupo de hiperatividade com déficit de atenção e os efeitos positivos do ruído branco se tornaram mais evidentes em condições desafiadoras. Conclusão: Que seja de nosso conhecimento, este é o primeiro estudo que avalia o desempenho do equilíbrio em crianças com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade sob os efeitos de distrações auditivas. Embora mais estudos sejam necessários, os nossos resultados indicam que as distrações auditivas podem ter efeitos de aumento no desempenho do equilíbrio vertical em crianças com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade.
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/fisiopatologia
Transtornos das Sensações/fisiopatologia
Equilíbrio Postural/fisiologia
-Tempo de Reação
Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/complicações
Estudos de Casos e Controles
Transtornos das Sensações/complicações
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1146522
Autor: Barros B, Jorge.
Título: La atención: el desafío clínico del trastorno atencional / The attention: a clinical challenge in attentional dysfunction
Fonte: Rev. Méd. Clín. Condes;23(5):552-558, sept. 2012.
Idioma: es.
Resumo: Este trabajo se ocupa del diagnóstico del déficit atencional, desde la historia de este síndrome, la neuropsicología y su comorbilidad más frecuente. Asimismo se intenta situar este cuadro clínico en el contexto cultural en que éste se manifiesta. Se hace especial énfasis en la disfunción atencional como el aspecto que más dificultades produce en la vida cotidiana de los sujetos con este cuadro. Por otra parte, se discute la utilidad que tiene la visión dimensional, sobre la tradicional visión categorial de este trastorno.

This paper deals with the diagnosis of ADHD, the history of this syndrome, the neuropsychological findings and its most frequent comorbidity. It also attempts to place this condition in the cultural context in which it appears. Special emphasis is placed on the attentional dysfunction as the most critical aspect affecting the daily lives of those who suffer from this condition. Furthermore, we discuss the usefulness of the dimensional approach to the diagnosis of this disorder, over the traditional categorical view.
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/diagnóstico
Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/epidemiologia
-Comorbidade
Neuropsicologia
Limites: Humanos
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1126745
Autor: Vega Falcón, Vladimir; Villacrés Gavilanes, Silvia Carolina; Sánchez Martínez, Belkis.
Título: Relación entre índice de masa corporal y trastorno por déficit de atención con hiperactividad en niños / Relationship between body mass index and attention deficit disorder with hyperactivity in children
Fonte: Rev. cuba. pediatr;92(2):e793, abr.-jun. 2020. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El índice de masa corporal es un indicador de la densidad corporal. El trastorno por déficit de atención con hiperactividad es un síndrome que presenta tres síntomas: inatención, hiperactividad e impulsividad. Objetivo: Analizar la relación entre el índice de masa corporal y el trastorno por déficit de atención con hiperactividad en niños. Métodos: Investigación observacional, transversal, analítica bivariada y ambispectiva, desarrollada en 111 niñas y 125 niños, de 10 a 12 años de edad estudiantes de la Unidad Educativa Hispano América de la ciudad de Ambato, Ecuador, en el período septiembre 2017- febrero 2018. Los datos del índice de masa corporal y el trastorno por déficit de atención se procesaron en Microsoft Excel, el software Minitab® 18.1 para el cálculo de los coeficientes de correlación de Pearson y Spearman, y prueba de Grubbs para comprobar normalidad y análisis de valores atípicos. Resultados: La media del índice de masa corporal fue de 20,15 en niños y 20,63 en niñas, lo que se consideró normal. El trastorno por déficit de atención: 93,7 por ciento de niñas y 90,4 por ciento de niños, también fue normal. En estos últimos, existió una ligera predisposición por este trastorno. La correlación entre ambas variables fue ligeramente positiva: niñas 0,02 y niños 0,457. Conclusiones: El índice de masa corporal y el trastorno por déficit de atención con hiperactividad tienen parámetros normales en niñas y niños y existe entre ambos una correlación positiva débil. Es necesario establecer estrategias educativas para la disminución de la obesidad y malnutrición infantil(AU)

Introduction: The body mass index is an indicator of body density, determined by the relationship between body weight and height. Attention deficit hyperactivity disorder is a syndrome with three symptoms: inattention, hyperactivity and impulsivity. Objective: To analyze the relationship between the body mass index and the attention deficit hyperactivity disorder in students. Methods: Observational, cross-sectional, bivariate and ambispective analytical research, carried out in a population of 111 girls and 125 boys, from 10 to 12 years of the Hispanic American Education Unit of the city of Ambato, Ecuador, in the period September 2017 - February 2018. Processing data in Microsoft Excel for body mass index and for the attention deficit hyperactivity disorder, and with Minitab® 18.1 software for the calculation of coefficients of Pearson and Spearman correlation, as well as the normality tests and analysis of outliers with the Grubbs test. Results: The average for body mass index was 20.15 in boys and 20.63 in girls, considered normal. Normal results were obtained in the attention deficit hyperactivity disorder in 93.7 percent of girls and 90.4 percent of boys, there being a slight predisposition for this disorder. The correlation between both variables was slightly positive: girls 0.202 and boys 0.457. Conclusions: Both, body mass index and the attention deficit hyperactivity disorder have normal parameters in girls and boys, with a weak positive correlation between them. It was proposed to establish educational strategies for the reduction of obesity and child malnutrition(AU)
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade/complicações
Índice de Massa Corporal
Obesidade Pediátrica/complicações
-Estudos Transversais
Equador
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Texto completo SciELO Chile
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Id: lil-781893
Autor: Ramos G, Carlos; Pérez-Salas, Claudia.
Título: Propiedades psicométricas: ADHD Rating Scale IV en formato autoreporte / Psychometric propertis: ADHD Rating Scale IV self-report
Fonte: Rev. chil. neuro-psiquiatr;54(1):9-18, mar. 2016. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: The ADHD Rating Scale IV (ADHD RS IV) is a questionnaire with 18 items which evaluates attention deficit, hyperactivity and impulsivity that make up the attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The contribution of this study to the research of ADHD are two: the analysis of the psychometric properties of ADHD RS IV in an adaptation of self-report format and reporting a study in a context where there is not a previous research. Method: The research is based on a quantitative no experimental design, transactional court, in order to adapt an instrument in a new context. Data analysis was based on statistical processes Cronbach’s alpha, correlation of each item with the total scale, measures of central tendency and dispersion, comparison of means using Student’s t, Pearson correlation and confirmatory factor analysis. Results: We found adequate internal consistency coefficients for scales attention deficit, hyperactivity/impulsivity and total ADHD. Each of the scales were significantly correlated and they permit evaluate different aspects of human cognition and behavior. The goodness of fit of the model tested in confirmatory factor analysis allows us to replicate the scale in its classic composition. Conclusions: The ADHD RS IV has adequate psychometric properties to be administered in the form of self-reporting for the assessment of impulsivity/hyperactivity, attention deficit or a combination of both symptomatology in the Ecuadorian context.

El instrumento ADHD Rating Scale IV (ADHD RS IV) es un cuestionario de 18 ítems que permite valorar el déficit de atención, la hiperactividad e impulsividad que conforman el trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). El aporte del presente estudio a la línea de investigación del TDAH se basa en el análisis de las propiedades psicométricas del instrumento en una adaptación en formato de auto-reporte, además, se trata de un estudio no realizado previamente en el contexto ecuatoriano. Método: La investigación se basa en un diseño cuantitativo no experimental, de corte transeccional, con el fin de adaptar un instrumento en un contexto nuevo. El análisis de datos se basó en los procesos estadísticos Alfa de Cronbach, correlación de cada ítem con el total de la escala, medidas de tendencia central y dispersión, comparación de medias mediante t de Student, correlación de Pearson y análisis factorial confirmatorio. Resultados: Se encontraron coeficientes de consistencia interna adecuados para las escalas déficit de atención, hiperactividad/impulsividad y escala total TDAH. Cada una de las escalas se correlaciona significativamente, midiendo diferentes aspectos de la cognición y el comportamiento humano. La bondad de ajuste del modelo testeado en el análisis factorial confirmatorio permite replicar la escala en su composición clásica. Conclusiones: La ADHD RS IVposee adecuadas propiedades psicométricas para ser administrada en formato de auto-reporte, para realizar una valoración de la impulsividad/hiperactividad, déficit de atención o la combinación de ambas sintomatologías en el contexto ecuatoriano.
Descritores: Psicometria
Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade
Comportamento Impulsivo
-Estudantes
Inquéritos e Questionários
Autorrelato
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Responsável: CL58.1 - Biblioteca



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