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Id: biblio-1356587
Autor: Figueiredo, Séfora Lima de; Silva, Edil Ferreira da.
Título: Desafios do fazer docente nas salas de recursos multifuncionais (SRM) / Challenges of teaching in multifunctional resource rooms (SRMs) / Desafíos del hacer docente en las salas de recursos multifuncionales (SRM)
Fonte: Psicol. ciênc. prof;42:e230191, 2022.
Idioma: pt.
Resumo: Este artigo objetiva compreender a relação entre o prescrito na legislação brasileira para o desenvolvimento do trabalho nas salas de recursos multifuncionais (SRM) e a realidade do trabalho na rede municipal de ensino de uma cidade do Nordeste brasileiro, além de mostrar como se mobilizam subjetivamente as professoras desse local frente às condições e organização do trabalho que lhes são impostas. As SRM são espaços instituídos nas escolas públicas brasileiras para atender ao direito universal à educação aos que apresentam deficiências, transtornos globais do desenvolvimento, altas habilidades ou superdotação, por meio do Atendimento Educacional Especializado (AEE). É um serviço recente e pouco conhecido nacionalmente; por isso, é permeado de nuances e desafios que somente as docentes executantes conseguem externar. A pesquisa adotou a Psicodinâmica do Trabalho (PDT) como arcabouço teórico-metodológico e usou, como método de coleta de dados, visitas institucionais e encontros coletivos de discussão. Oito SRM foram visitadas na etapa da observação e 4 professoras participaram do grupo de discussão coletiva. Os resultados demonstraram que as docentes "se desdobram" para dar conta da defasagem entre o prescrito e a realidade do trabalho no AEE. Diante dos constrangimentos e da sobrecarga relacionados à organização do trabalho, vivenciam constantes sofrimentos patológicos e criativos, portanto, se mostraram ativas nas escolas. Há um adoecimento psíquico atrelado ao fazer dessas docentes, algumas das quais pediram para deixar o AEE.(AU)

This article aims to understand the relationship between what is prescribed in Brazilian legislation for the development of work in the Multifunctional Resource Rooms (SRMs) and the real work of the municipal education network of a city in the northeast of Brazil, and show how these teachers subjectively mobilize in view of the conditions and organization of work imposed on them. The Multifunctional Resource Rooms (SRMs) are established spaces in Brazilian public schools to comply with the universal right to education to those with disabilities, global developmental disorders, high skills, or gifts by the Specialized Educational Assistance (SEA). It's a recent service and barely known nationally, and that is why it is permeated by nuances and challenges that only the acting teachers can externalize. The search adopted the Psychodynamics of Work as a theoretical-methodological framework and institutional visits and collective discussion meetings as method of data collection. We visited eight SRMs during the observational stage and four teachers participated in the collective discussion meetings. The results showed that the teachers make do to account for the gap between the prescribed and the actual work of SEA. They confront the embarrassment and the overload related to the work organization that keep them in constant pathological and creative suffering for them to show themselves as active in schools. The work of these teachers is tied to a worsening psychic condition leading some to request to leave the SEA.(AU)

Este artículo tiene como objetivo comprender la relación entre lo prescrito por la legislación brasileña en cuanto al desarrollo del trabajo en las Salas de Recursos Multifuncionales (SRM) y el trabajo real de la red de educación municipal de una ciudad del noreste de Brasil, así como mostrar cómo movilizar a los profesores de este lugar en vista de las condiciones y organización del trabajo que se les imponen. Las SRM son espacios instituidos en las escuelas públicas brasileñas para atender el derecho universal a la educación a quienes presentan discapacidades, trastornos globales del desarrollo, altas habilidades o superdotación, mediante la Atención Educativa Especializada (AEE). Este es un servicio reciente y poco conocido en el país; por eso es permeado de matices y desafíos que solamente las docentes ejecutantes consiguen externar. La investigación adoptó la Psicodinámica del Trabajo como base teórico-metodológico y como método de recolección de datos las visitas institucionales y encuentros colectivos de discusión. Ocho SRM fueron visitadas en la etapa de observación y cuatro profesoras participaron en el grupo de discusión colectiva. Los resultados demostraron que las docentes trabajan mucho para dar cuenta del retraso entre lo prescrito y la realidad del trabajo en la AEE. Ante las restricciones y la sobrecarga laboral, vivencian sufrimientos patológicos y creativos, pero se mostraron activas en las escuelas. Hay una enfermedad psíquica sujeta al hacer de estas docentes, y algunas de ellas solicitaron salir de la AEE.(AU)
Descritores: Trabalho
Saúde Mental
Educação
Docentes
Psicoterapia Psicodinâmica
-Inclusão Escolar
Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil
Criança Excepcional
Criança Superdotada
Saúde da Criança
Doença
Crianças com Deficiência
Crescimento e Desenvolvimento
Pesquisa Interdisciplinar
Assistência à Saúde Mental
Comportamento Multitarefa
Aprendizagem
Limites: Humanos
Feminino
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: BR1552.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1343916
Autor: Abadie, Y; Jacobo Dillon, A; Andrade, M.
Título: Retraso del lenguaje [Trastornos generalizados del desarrollo] / Language delay [Generalized developmental disorders]
Fonte: Med. infant;16(4):445-449, Dic 2009.
Idioma: es.
Descritores: Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil/diagnóstico
Transtornos da Linguagem/diagnóstico
-Audiometria de Tons Puros
Diagnóstico Diferencial
Limites: Humanos
Masculino
Pré-Escolar
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: AR305.1 - SID - Servicio de Información y Documentación


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Id: biblio-1319516
Autor: Avila Beltran, Flavia Roxana.
Título: Impacto psicosocial del autista en la familia / sss.
Fonte: Cochabamba; s.n; 2002. 60 p. tab, graf.
Idioma: es.
Tese: Apresentada a Universidad Mayor de San Simon. Facultad de Medicina para obtenção do grau de Especialidad en Medicina Familiar.
Resumo: El autismo considerado como un transtornos profundo del desarrollo. En Bolivia no se tiene ningun dato de cuantas familias son afectadas. El presente estudio se realizo en Cochabamba a familias pertenecientes a la Asociacion de padres Autistas. Las familias presentan disfuncion familiar, con una red de apoyo social insufiente, con adaptabilidad caotica, los mas afectados son los hermanos de la persona autista. Existe una dificultad en nuestro medio para hacer un adecuado diagnostico, manejo y tratamiento del autista donde las familias tienen escaso apoyo social insuficiente con adaptabilidad...
Descritores: Família/psicologia
Transtorno Autístico/complicações
Transtorno Autístico/genética
Transtorno Autístico/psicologia
Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil
Responsável: BO134.1 - Biblioteca
00963 MED.P3271


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Id: biblio-1287537
Autor: Tomazelli, Jeane; Fernandes, Conceição.
Título: Psychosocial Care Centers and the profile of pervasive developmental disorder cases in Brazil, 2014-2017 / Centros de Atenção Psicossocial e o perfil dos casos com transtorno global do desenvolvimento no Brasil, 2014 - 2017
Fonte: Physis (Rio J.);31(2):e310221, 2021. tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract The study describes the profile of children and adolescents with pervasive developmental disorders (PDD) attended at the Psychosocial Care Centers (CAPS) and professionals from these establishments in Brazil and regions. It uses data from the Outpatient Information System of the Unified Health System (SIA/SUS) and the National System of Health Establishments System (SCNES) in 2014-2017. The SIA/SUS was deterministically linked with the SCNES, based on the establishment number. PDD cases were individualized using a variable coded SUS card; 18,852 diagnoses of PDD were recorded in CAPS, most of them by spontaneous demand, 73.2% performed in CAPSi, 50.3% in the age group of 1-6 years old, 80% male and highest proportions of females over 13 years (p <0.001). PDD was not specified in 54.3% of the diagnoses; autistic disorder was the most common PDD (27.2%). Professional teams vary by CAPS type; Procedures of communicative practices and psychosocial rehabilitation were not expressive (10.3%). It was concluded that studies are necessary to clarify a high spontaneous demand, to understand treatment outside CAPSi and to define parameters to evaluate if the procedures used are appropriated for the therapeutic project and possibilities monitoring and evaluate the care of people with PDD.

Resumo O estudo descreve o perfil de crianças e adolescentes com transtorno do desenvolvimento global (TGD) atendidas nos Centros de Atenção Psicossocial (CAPS) e profissionais destes estabelecimentos no Brasil e regiões. Utiliza dados do Sistema de Informações Ambulatoriais do Sistema Único de Saúde (SIA/SUS) e do Sistema Cadastro Nacional de Estabelecimentos de Saúde (SCNES) de 2014-2017. Relacionou-se deterministicamente as bases SIA/SUS e SCNES, usando o número do estabelecimento, os casos de TGD foram individualizados utilizando a variável cartão SUS codificada. Foram registrados 18.852 diagnósticos de TGD nos CAPS, a maioria por demanda espontânea, 73,2% realizadas em CAPSi, 50,3% na faixa etária de 1-6 anos, 80% do sexo masculino e maiores proporções de casos femininos a partir de 13 anos (p<0,001). Em 54,3% dos diagnósticos não foi especificado o tipo de TGD, sendo o autismo o mais frequente (27,2%) dentre os especificados. As equipes profissionais variaram segundo tipo de CAPS. Procedimentos de práticas comunicativas e reabilitação psicossocial foram pouco expressivas (10,3%). Conclui-se pela necessidade de estudos para esclarecer a alta demanda espontânea, os atendimentos fora do CAPSi e de se estabelecer parâmetros para avaliar se os procedimentos estão adequados ao projeto terapêutico permitindo monitorar e avaliar o atendimento às pessoas com TGD.
Descritores: Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil
Transtorno do Espectro Autista
Serviços de Saúde Mental
-Sistema Único de Saúde
Brasil
Saúde da Criança
Pessoal de Saúde
Saúde do Adolescente
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Lactente
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Adulto Jovem
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Id: biblio-1283694
Autor: Valdizán, José Ramón.
Título: El estudio del sueño en pacientes con trastornos generalizados del desarrollo / Sleep studies in patients with generalized development disorders
Fonte: Salud(i)ciencia (Impresa) = Salud(i)ciencia (En linea);14(5):306-308, ago. 2006.
Idioma: es.
Descritores: Sono
Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil
Tipo de Publ: Entrevista
Responsável: AR392.1 - Biblioteca


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Id: lil-494388
Autor: Cortez Bellotti de Oliveira, M; Napoli, S; Liendo, S; Belottini, C; Contreras, M. M; Aráoz, L; D´Albano, A; Waisburg, H.
Título: Consideraciones diagnósticas de los trastornos del espectro autista. Experienia de un servicio / Diagnostic Considerations in autism spectrum disorders: experience of a department
Fonte: Med. infant;15(2):84-94, jun. 2008. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: El proceso diagnóstico de los Trastornos Generalizados del Desarrollo (TGD) es un camino arduo para la mayoria de las familias. El tiempo hasta el diagnóstico influye en el acceso al tratamiento especifico, en el pronóstico y en el nivel de estrés familiar. Objetivo: describir la población de niños con o sin diagnóstico previo de TGD que consultaron a nuestro servicio, así como también describir el proceso del diagnóstico a través del análisis de algunas variables como: tiempo entre preocupación paterna y diagnóstico, número de profesionales consultados, conducta pediatríca y sintomas más prevalentes como motivo de consulta. Métodos: estudio transversal y retrospectivo. Se incluyeron las historias clínicas de los 76 niños atendidos en el servidio de clínicas Interdisciplinarias del Hospital Garrahan desde enero de 2004 hasta mayo de 2006. Resultados: 76 niños; relación sexo masculino; femenino 3.75:1. Los padres notaron los síntomas a los 25.5 más menos 9,1 meses y se preocuparon a los 28,2 más menos 13,5 meses. La edad de la primera consulta a un profesional fue a los 32 más menos 13.6 meses. El pedíatra fue el primer profesional que consultaron en 67,1 por ciento. La conducta del pediatra, luego de la consulta de los padres fue en el 57,6 por ciento derivar a otros profesionales y 42,4 por ciento adoptaron conducta expectante. Los padres consultaron a 3 más menos 2,3 profesionales hasta el diagnóstico definitivo. Los niños llegaron a nuestro consultorio por primera vez a la edad de 48,8 más menos 15,9 meses, variando de 25 hasta 85 meses. En 73,6 por ciento de los casos consultaron por trastornos en la comunicación, en 50 por ciento por trastornos en la socialización, en 42,1 por ciento por trastornos en la conducta y en el 32,9 por ciento por trastornos asociados. En nuestro análisis encontramos que los padres llevaron un promedio de 20 más menos 14,8 meses hasta el diagnóstico.
Descritores: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais
Análise de Dados
Transtorno Autístico/diagnóstico
Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil/diagnóstico
Técnicas e Procedimentos Diagnósticos
-Demografia
Estudos Retrospectivos
Limites: Pré-Escolar
Criança
Responsável: AR94.1 - Centro de Información Pediatrica


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Id: biblio-1282207
Autor: Márquez Riccheri, A; Lardet Farrero, P; Olivera, L; Rodríguez, E; Cafiero, P J.
Título: Evolución cognitiva en la etapa escolar de un grupo de niños con retraso global del desarrollo / Cognitive evolution in the school stage of a group of children with global developmental delay
Fonte: Med. infant;28(1):3-9, Marzo 2021. ilus, Tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Existen pocos estudios sobre la evolución del retraso global del desarrollo (RGD), por lo que se cuestiona su valor pronóstico. Objetivo: Describir la evolución cognitiva en la edad escolar de niños con diagnóstico inicial de RGD. Pacientes y Métodos: Estudio observacional, transversal, con análisis prospectivo y retrospectivo. Fueron incluidos niños de seis a once años de edad, con diagnóstico previo de RGD. La variable punto final fue la presencia o no del déficit cognitivo (menor a dos desvíos estándares en las pruebas cognitivas), se realizó análisis con el paquete estadístico R. Resultados: Se estudiaron 150 pacientes con diagnóstico inicial de RGD, 86 con compromiso leve y 64 moderado-severo. El déficit cognitivo persistió en 75 pacientes (50%), 34.8% en el grupo leve y 70.3% en el moderado-severo Del resto, un 13% tuvo rendimiento promedio, un 20%, limítrofe y el 17% perfil discrepante. El análisis univariado identificó cuatro factores de riesgo asociados a persistencia del compromiso cognitivo: el grado de compromiso inicial moderado/severo (OR 4,59, 2,24-9,78), el tiempo de tratamiento menor a tres años (OR 2,30 1,02-5,34), las necesidades básicas insatisfechas (OR 1,62 0,76-3,47) y la presencia de síndrome genético (OR 2,99 1,09-8,99). El modelo de regresión logística con mayor poder explicativo incluyó estas cuatro variables (p 0.9998). Conclusiones: La trayectoria cognitiva mostró un 50 % de persistencia del déficit cognitivo. El grado de compromiso inicial, la duración del tratamiento, las necesidades básicas insatisfechas y la presencia de un síndrome genético asociado mostraron asociación con la persistencia del mismo (AU)

Introduction: Studies on the outcome of global developmental delay (GDD) are scarce, and therefore, their prognostic value is questionable. Objective: To describe the cognitive outcome at school age of children initially diagnosed with GDD. Patients and Methods: Cross-sectional, observational study with a prospective and retrospective analysis. Children between six and 11 years of age with a previous diagnosis of GDD were included. The endpoint variable was the presence or not of a cognitive deficit (two standard deviations below the mean on cognitive tests). Analyses were performed using the R Statistical Software. Results: 150 patients with an initial diagnosis of GDD were studied, 86 with mild and 64 with moderate-to-severe involvement. The cognitive deficit persisted in 75 patients (50%); 34.8% of whom were in the mild and 70.3% in the moderate-to-severe group. Of the remaining patients, performance was average in 13%, borderline in 20%, and the profile was discrepant in 17%. Univariate analysis identified four risk factors associated with persistence of the cognitive deficit: initial moderate-to-severe degree of the deficit (OR 4.59, 2.24-9.78), treatment duration less than three years (OR 2.30, 1.02-5.34), unsatisfied basic needs (OR 1.62, 0.76- 3.47), and presence of a genetic syndrome (OR 2.99, 1.09-8.99). The logistic regression model with the strongest explanatory power included these four variables (p 0.9998). Conclusions: In 50% the cognitive course showed a persistent cognitive deficit. The degree of initial compromise, treatment duration, unsatisfied basic needs, and presence of a genetic syndrome were associated with persistence of the deficit. (AU)
Descritores: Desenvolvimento Infantil
Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil/complicações
Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil/diagnóstico
Fatores de Risco
Deficiência Intelectual/diagnóstico
-Estudos Prospectivos
Estudos Retrospectivos
Limites: Humanos
Criança
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: AR305.1 - SID - Servicio de Información y Documentación


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Id: biblio-1147567
Autor: Napoli, S; Aráoz, L; Liendo, S; Bellotti, M; Belottini, C; Contreras, M. M.
Título: Estabilidad en el diagnóstico, la cognición y el lenguaje en un grupo de niños con trastornos generalizados del desarrollo / Stability of the diagnosis and of cognitive and language development evaluation in a group of children with pervasive developmental disorders
Fonte: Med. infant;17(1):8-15, Marzo 2010. Tab.
Idioma: es.
Resumo: Objetivo: observar la estabilidad del diagnóstico de trastorno generalizado del desarrollo (TGD) de la cognición y del lenguaje en una muestra de niños menores de 5 años. Material y Método: 32 niños (30 varones, 2 niñas) con diagnóstico de TGD (realizado con CARS, criterios de DSM IV y criterio clínico). Evaluación del desarrollo con CAT. Dos años después reevaluación con ADI-R, ADOS, criterios del DSM IV y criterio clínico. Cognición: Test Raven. Resultados: En la primera evaluación el diagnóstico se realizó a los 42 meses ± 11 (25-63). TA 23 (71%), TGDNE 9 (28%). Desarrollo: 4 niños normales; 14 retraso, y 14 no evaluables. Lenguaje: 13 (40%) verbales, y 19 (60%) no. En la reevaluación la edad fue de 76 ± 15 meses (50 a 114). Los diagnósticos fueron: TA 20 (62,5%), TGDNE 8 (25%), retardo mental 1 (3%), no cumplen criterios para TGD 3 (9,3%) 1 ADHD, 2 signos residuales en conducta. Evaluación cognitiva: normal 10 (31%); retraso 19 (59%); 3 (9.4%) no accedieron. Lenguaje: 65% (21/32) verbales. Del grupo total, 25 (78%) niños mantuvieron el diagnóstico, 28 (87%) permanecieron dentro de la categoría TGD. En cambio sólo el 37% mantuvo el diagnóstico cognitivo. Conclusiones: la estabilidad del diagnóstico de TA fue alta en un período entre 2 y 5 años. La estabilidad de la cognición fue baja (AU)

Objective: To assess the stability of the diagnosis of pervasive developmental disorders (PDD) of cognitive and language development in a series of children under 5 years of age. Material and Methods: 32 children (30 male, 2 female) with a diagnosis of PDD (made based on CARS, DSM IV criteria, and clinical evaluation). Developmental evaluation was by CAT. The children were reevaluated two years later using the ADI-R, ADOS, DSM IV criteria, and clinical criteria. Cognitive development was measured by Raven's Test. Results: On first evaluation, the diagnosis was made at 42 months ± 11 (25-63). Autistic disorder (AD) 23 (71%), PDDNOS 9 (28%). Cognitive development: normal 4, delayed 14, and 14 could not be evaluated. Language development: 13 (40%) verbal and 19 (60%) not verbal. Reevaluation took place at 76 ± 15 months (50 a 114). Diagnoses were: AD 20 (62.5%), PDD-NOS 8 (25%), mental retardation 1 (3%), did not meet PDD criteria 3 (9.3%) ADHD 1, residual signs in behavior 2. Cognitive development: normal 10 (31%); delayed 19 (59%); 3 were not evaluated (9.4%). Language development: 65% (21/32) verbal. Overall, the diagnosis was maintained in 25 (78%) children; 28 (87%) children stayed within the PDD category. However, the cognitive diagnosis was maintained in only 37%. Conclusions: firmness of the diagnosis of AD was high in the period between 2 and 5 years of age. Diagnosis of cognitive development was not stable (AU)
Descritores: Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil/classificação
Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil/diagnóstico
Cognição
Idioma
Testes Neuropsicológicos
-Estudos Retrospectivos
Estudos Longitudinais
Progressão da Doença
Limites: Humanos
Lactente
Pré-Escolar
Responsável: AR305.1 - SID - Servicio de Información y Documentación


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Id: biblio-1165153
Autor: Tellechea Rotta Newra.
Título: Trastorno del espectro autista y trastorno específico del lenguaje ¿Dos entidades diferentes o un continuo de manifestaciones neuropsicológicas? / [Autism spectrum disorder and specific language disorder. Are two different entities or a continuum of neuropsychological manifestations?].
Fonte: Medicina (B.Aires);73 Suppl 1:10-5, 2013.
Idioma: es.
Resumo: Follow-up of children with delayed language development underscores the fact that, in several cases, language difficulties coexist with other symptoms such as social behavior changes. Autism spectrum disorder (ASD) and language specific disorder (LSD) are developmental disorders that are defined differently, but have some common language and social behavior characteristics which impose diagnostic difficulties. For this reason it is believed that they may share not only symptomatic but also ethiological aspects. With that in mind, we performed a literature search of works that discussed and, with their results, clarified this issue. Although several studies have allowed clearer and frequent diagnosis of both ASD and LSD, many cases persist in which the question in this article's title cannot be clearly answered, especially in children younger than two years of age.
Descritores: Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil/diagnóstico
Transtornos do Desenvolvimento da Linguagem/diagnóstico
-Criança
Diagnóstico Precoce
Fatores Etários
Feminino
Humanos
Masculino
Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil/fisiopatologia
Transtornos da Comunicação/fisiopatologia
Transtornos do Comportamento Social/fisiopatologia
Transtornos do Desenvolvimento da Linguagem/fisiopatologia
Tipo de Publ: Resumo em Inglês
Artigo de Revista
Revisão
Responsável: AR5.1 - Centro de Gestión del Conocimiento y las Comunicaciónes


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Id: biblio-1165152
Autor: Dos Santos Riesgo Rudimar; Becker Michele M; Ranzan Josiane; Bragatti Winckler María I; Ohlweiler Lygia.
Título: Evolución de los niños con retraso del desarrollo y conductas del espectro autista / [Follow up of patients with developmental delay and autistic spectrum disorders].
Fonte: Medicina (B.Aires);73 Suppl 1:16-9, 2013.
Idioma: es.
Resumo: The evolution of autism symptoms during life were revised, from childhood to adulthood. Little information is available. After a search in PubMed, no more than 40 publications address this issue. The review was divided into two parts: a) how change the three main symptoms of autism change; b) how change the other autism-associated symptoms. The three main symptoms, called "Triad of Wing" (communication problems, social skills deficits, and a restricted repertoire of interests) do not change significantly during lifetime. The diagnosis of autism remains stable during lifetime, and 80

of children continue with this diagnosis in adulthood. Furthermore, it is difficult to establish first diagnostic of autism in adults. In relation to the associated symptoms, one of the earliest are sleep disturbances and one of the most prevalent is both bipolar and anxiety disorders. Sleep disturbances are age-limited and disappear easily. Bipolar disorders are usually more severe in children with autism when compared to children without autism. The mood transitions are faster in autistic children. Anxiety is usually more intense in cognitive preserved autistic patients and tends to increase with age. The two main prognostic factors for autism in adults are: a) total IQ above 70. b) functional language before 6 years of age.
Descritores: Deficiências do Desenvolvimento/fisiopatologia
Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil/fisiopatologia
-Adulto
Criança
Deficiências do Desenvolvimento/diagnóstico
Fatores Etários
Feminino
Humanos
Masculino
Prognóstico
Progressão da Doença
Seguimentos
Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil/diagnóstico
Tipo de Publ: Resumo em Inglês
Artigo de Revista
Revisão
Responsável: AR5.1 - Centro de Gestión del Conocimiento y las Comunicaciónes



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