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Id: biblio-1095040
Autor: Nevárez, Alfredo; Reyes, Perla; González, Cecilia; Ledezma, Fernando; Ortiz, Cesar; Nevárez, Martina.
Título: Praxias bucofonatorias con dispositivos bucales y realidad virtual inmersiva: un estudio piloto / Bucco-phonatory training practices with oral devices and immersive virtual reality: a pilot study
Fonte: Rev. chil. fonoaudiol. (En línea);18:1-10, nov. 2019. tab, ilus.
Idioma: es.
Resumo: El presente trabajo evalúa la efectividad de una intervención utilizando Praxias bucofonatorias con dispositivos bucales en conjunto con realidad virtual inmersiva (RVI), mediante programas diseñados para estimular estados de relajación e interacción en diferentes ambientes virtuales. Para ello, se aplicó la terapia integrada de vibro estimulación bucal palatina, ejercitación lingual y la exposición a imágenes y sonidos empleando RVI en un grupo de 6 niños con el diagnóstico de dislalia. Se comparó los resultados de esta intervención con el de una intervención utilizando únicamente la vibro estimulación bucal palatina en un grupo de 20 niños con diagnóstico de dislalia. Finalmente, se aplicó la terapia integrada de vibro estimulación bucal palatina, ejercitación lingual y RVI en un grupo de niños con autismo. Los resultados observados mostraron que la terapia con dispositivos bucales combinadas con RVI tendía a producir mayores avances que la terapia sin RVI. Además, se observó diferentes grados de avances individuales y grupales en el dominio fonético dependiendo las habilidades de hablainicial, los niños con mejores habilidades presentaban mayores avances. El grupo de niños con autismo presentó menores avances respecto de los otros dos grupos. A pesar de las limitantes del presente estudio (diferente cantidad de sujetos por grupo y distintas edades) puede considerarse esta propuesta como prometedora para futuros estudios.

This study assesses the effectiveness of a therapy using Bucco-phonatory training practices with buccal devices and immersive virtual reality (RVI) through programs designed to stimulate states of relaxation and interaction in different virtual environments. In order to do so, an integrated therapy based on Intra buccal stimulation by means of vibrations in the palatal area, daily lingual exercises with a lingual exerciser device, and exposure to images and sounds using RVI was applied to a group of 6 children diagnosed with dyslalia. The results of this intervention were compared with those obtained in an intervention based only on intra buccal stimulation by means of vibrations in the palatal area (conducted on a a group of 20 children diagnosed with dyslalia). Finally, the integrated therapy of intra buccal stimulation by means of vibrations in the palatal area, lingual exercises, and RVI was applied to a group of children with autism. The results showed that therapy with oral devices combined with RVI tended to produce greater advances than therapy without RVI. In addition, individual differences in group advances in the phonetic domain were observed depending on the initial speech skills, children with better abilities presented greater advances. The group of children with autism progressed less than the other two groups. Even considering the limitations of this study, such as the heterogeneity in terms of group size and age, results can be considered as promising for future studies.
Descritores: Fonação/fisiologia
Distúrbios da Fala/terapia
Língua/fisiologia
Terapia por Exercício/instrumentação
Realidade Virtual
-Transtorno Autístico/terapia
Projetos Piloto
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1096839
Autor: Carvalho Filha, Francidalma Soares S; Silva, Hilma Mirella Costa e; Castro, Raimunda de Paula de; Moraes Filho, Iel Marciano de; Nascimento, Franc-Lane Sousa C. do.
Título: Coping e estresse familiar e enfrentamento na perspectiva do transtorno do espectro do autismo / Coping and family stress and counseling in the perspective of autism spectrum disorder
Fonte: REVISA (Online);7(1):23-30, 2018.
Idioma: pt.
Resumo: Analisou-se o cotidiano de pais/cuidadores e pessoas que estão no Espectro do Autismo. Trata-se de pesquisa qualitativa, exploratória, com abordagem qualitativa, do tipo estudo de caso. Foi aplicado uma entrevista á 32 pais/cuidadores de pessoas que vivem no transtorno do espectro autista, aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa. A mesma findou com a verificação de que a maioria dos cuidadores relatou que seu cotidiano é extremamente voltado aos cuidados da criança/pessoa com transtorno do espectro autista. Notou-se ainda que os maiores entraves enfrentadas pelos cuidadores foram as dificuldades com relação aos cuidados da criança com transtorno do espectro autista, tais como: comunicação e alimentação. Notou-se ainda, que as áreas mais afetadas no cotidiano dos cuidadores foram o lazer e o trabalho. Desta forma conclui-se que mesmo sabendo das dificuldades em se cuidar de pessoas que vivem no Espectro Autístico, sobretudo pelas características de inabilidades de comunicação e interação social, por isso, é fundamental que os cuidadores tenham à sua disposição uma rede de suporte, com vistas a se estimular o desenvolvimento dessas pessoas e buscar sua inserção nos mais diversos âmbitos, para que a mesma tenha uma vida o mais próximo possível do típico
Descritores: Transtorno Autístico
Responsável: BR2040.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-998392
Autor: Levy, Evelyn Talita Silveira; Elias, Nassim Chamel; Benitez, Priscila.
Título: Comunicação por troca de figuras e relações condicionais com estudantes com autismo / Communication by changing figures and conditional relations with students with autism / Comunicación por cambio de figuras y relaciones condicionales con estudiantes con autismo
Fonte: Psicol. Educ. (Online);(47):11-20, dez. 2018. ilus, tab.
Idioma: pt.
Resumo: Pessoas com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) podem apresentar dificuldade em aprender habilidades apropriadas de comunicação, sendo que muitas são não vocais. Para esses casos mais severos, uma estratégia compensatória seria o uso de Comunicação Alternativa e Aumentativa (CAA), como a comunicação por troca de figuras. O objetivo desse estudo foi investigar se as três primeiras fases do Sistema de Comunicação por Troca de Figuras poderiam ser apresentadas em uma única fase, em que respostas corretas de tentativas de escolha de acordo com o modelo (MTS) de identidade com as figuras de comunicação, produzissem acesso ao reforço específico, representado por cada figura. Participaram quatro estudantes com TEA, com idades entre quatro e 13 anos. O procedimento foi avaliado a partir de um esquema de linha de base (LB) múltipla entre participantes e teve início com avaliação de preferência, LB, seguida pelo ensino com tentativas de MTS de identidade e uso de dicas físicas e visuais, e retorno à LB. Em geral, os estudantes passaram de repertórios nulos avaliados no pré-teste para até sete respostas no retorno à linha de base. Isso significa que aprenderam a emitir respostas espontâneas de troca de figuras para ter acesso ao item reforçador. Os dados mostram uma viabilidade econômica no ensino de comunicação por troca de figuras, por ensinar várias respostas simultaneamente, ao invés de ensinar cada resposta individualmente. São propostas sugestões para condução de estudos futuros.

People with Autism Spectrum Disorder (ASD) may have difficulty learning appropriate communication skills, and many of them are non-vocal. For these more severe cases, a compensatory strategy would be the use of Alternative and Augmentative Communication, as the communication by exchange of figures. The purpose of this study was to investigate if the first three phases of the Picture Change Communication System could be presented in a single phase, where correct answers of attempts to choose according to the identity model (MTS) with the communication figures, to produce access to the specific reinforcement, represented by each figure. Four students with ASD, aged between four and 13 years participated. The procedure was evaluated from a multiple baseline scheme among participants and started with preference assessment, baseline, followed by teaching with MTS attempts of identity and use of physical and visual cues, and return to baseline. In general, students moved from null repertoires evaluated in the pre-test to up to seven responses on return to the baseline. This means that they have learned to issue spontaneous picture-exchange responses to gain access to the reinforcing item. The data show an economic viability in the teaching of communication by exchanging figures, by teaching several responses simultaneously, rather than teaching each response individually. Suggestions for conducting future studies are proposed.

Las personas con trastorno del espectro del autismo (TEA) pueden presentar dificultades para aprender habilidades apropiadas de comunicación, muchas de las cuales no son vocales. Para en estos casos más severos, una estrategia compensatoria sería el uso de Comunicación Alternativa y Aumentativa (CAA), como la comunicación por intercambio de figuras. El objetivo de este estudio fue investigar si las tres primeras fases del Sistema de Comunicación por Intercambio de Figuras podrían ser presentadas en una sola fase, en que respuestas correctas de intentos de elección de acuerdo con el modelo (MTS) de identidad con las figuras de comunicación, produjeran acceso al refuerzo específico, representado por cada figura. Participaron cuatro estudiantes con TEA, con edades entre cuatro y 13 años. El procedimiento fue evaluado a partir de un esquema de línea de base (LB) múltiple entre participantes y tuvo inicio con evaluación de preferencia, LB, seguida por la enseñanza con intentos de MTS de identidad y uso de indicios físicos y visuales, y retorno a la LB. En general, los estudiantes pasaron de repertorios nulos evaluados en el pre test para hasta siete respuestas al retorno a la línea de base. Esto significa que han aprendido a emitir respuestas espontáneas de intercambio de figuras para tener acceso al elemento reforzador. Los datos muestran una viabilidad económica en la enseñanza de la comunicación por intercambio de figuras, por enseñar varias respuestas simultáneamente, en lugar de enseñar cada respuesta individualmente. Se proponen sugerencias para la conducción de estudios futuros.
Descritores: Transtorno Autístico
Comunicação
Educação Especial
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: BR195.3 - Biblioteca Nadir Gouvêa Kfouri


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-985357
Autor: Rodrigues, Maurício A; Dias, Laura de F; Moreira, Renata V; Ribeiro, Patrícia D.
Título: Mosaic 15q duplication syndrome (tetrasomy 15q11. 1-q13.2) in a child with behavior disorders: case report
Fonte: Rev. bras. psiquiatr;41(1):93-95, Jan.-Mar. 2019. graf.
Idioma: en.
Descritores: Transtorno Autístico/genética
Cromossomos Humanos Par 15/genética
Tetrassomia/genética
-Genoma Humano
Duplicação Gênica
Mosaicismo
Limites: Humanos
Feminino
Criança
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Carta
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1034765
Autor: Vela, Carmelita; Granados, Dora.
Título: Interacción en niños con trastorno del espectro autista / Interaction in children with autism spectrum disorder
Fonte: Rev. enferm. neurol;14(1):37-44, ene.-abr. 2015.
Idioma: es.
Resumo: Actualmente existen investigaciones enfocadas en demostrar que la interacción es importante para favorecer el desarrollo cognoscitivo, del lenguaje, social y emocional de niños con desarrollo normal y de niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Se ha propuesto que los padres de niños con TEA pueden actuar como coterapeutas de sus hijos en las interacciones cotidianas. El objetivo del estudio fue describir las características de comportamiento de niños con TEA al interactuar con su cuidador principal a través de juego libre. Participaron 16 niños con TEA de 4 a 12 años de edad con su cuidador principal. Se videograbó la interacción durante 15 minutos. A los padres se les indicó que establecieran un juego libre con sus hijos utilizando los materiales didácticos colocados en una caja. Se observó la videograbación para analizar la interacción considerando: actividad, movimientos estereotipados, contacto visual, respuesta impositiva o no impositiva, verbal, objetal, gestual, gestual-verbal o visual. Durante la interacción los niños estuvieron activos 80%. El 43% respondió en forma verbal, 35% a través de objetos y 22% utilizando gestos. Sólo en el 57% de la interacción los niños establecieron contacto visual. El estudio de la interacción en niños con TEA permite analizar las dificultades que presentan en lenguaje, interacción social y desarrollo cognoscitivo. La evaluación del desarrollo mediante pruebas estandarizadas en estos niños es compleja, por lo que el análisis de las interacciones posibilita describir el desarrollo y diseñar estrategias de apoyo para que los padres favorezcan el progreso del niño en la vida diaria.

Currently there is research focused on demonstrating that of interaction is important for the stimulation of cognitive, social, emotional and language development of typically developing children and children with Autism Spectrum Disorder (ASD). It has been proposed that the parents of children with ASD may act as co-therapists for their children in everyday interactions. The aim of this study was to describe the behavioral characteristics of children with ASD when than interact with their primary caregiver through free play. Participated 16 children with ASD from 4-12 years old with their primary caregiver. Interaction was videotaped for 15 minutes. Parents were then instructed to establish a free play with their children using teaching materials placed in a box. Interaction was analyzed by watching the video recording, considering: activity, stereotyped movements, eye contact, impositive response or not impositive response and whether interaction was verbal, objetal, gestural, verbal or gestural-visual. During the interaction the children were active 80%. 43% responded verbally, 35% using objects and 22% through gestures. Children in only 57% of the interaction established visual contact. The study of interaction in children with ASD to analysis of the difficulties presented in language, social interaction and cognitive development. Evaluation of developmental by standardized tests in these children is complex, so that the analysis of interactions permits the description of development and the design of support strategies for parents in order to encourage their child's progress in daily life.
Descritores: Transtorno Autístico/terapia
-Comportamento
Limites: Criança
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: MX380.1 - Coordianción de Investigación en Enfermería


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Id: biblio-1095337
Autor: Soto Henao, Eliana María.
Título: El autismo: La realidad afuera o fuera de la realidad / Autism: Reality outside or outside reality
Fonte: Poiésis (En línea);19(Jun.):1-6, 2010.
Idioma: es.
Resumo: La palabra Autismo viene del griego auto, que significa "propio, uno mismo". Fue utilizada por primera vez por el psiquiatra suizo Eugene Bleuler en un tomo del American Journal of Insanity en 1912. El primer investigador que describiera el autismo fue el psiquiatra Leo Kanner, en 1943, donde denominó este síndrome como "un desorden del contacto afectivo"

The word Autism comes from the Greek auto, which means "own, oneself." It was first used by the Swiss psychiatrist Eugene Bleuler in a volume of the American Journal of Insanity in 1912. The first researcher to describe autism was the psychiatrist Leo Kanner, in 1943, where he called this syndrome "a disorder of affective contact"
Descritores: Transtorno Autístico
-Desenvolvimento Infantil
Deficiências do Desenvolvimento
Transtorno do Espectro Autista
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Relatório Técnico
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1058675
Autor: Taboada-Huarcaya, Xiomara.
Título: Efecto de la intervención psicomotriz con participación del cuidador sobre la comunicación gestual de una niña con autismo / Effect of psychomotor intervention with the participation of a caretaker on the gesture communication of a child with autism
Fonte: Rev. méd. hered;30(2):100-104, abr. 2019. tab.
Idioma: es.
Resumo: Se presenta el caso de una niña de 3 años, con trastorno del espectro autista que mostraba dificultades para relacionarse e integrar los gestos faciales y corporales a su lenguaje verbal; además, se mostraba inflexible a los cambios posturales y presentaba fuerte apego a objetos inanimados. Se brindó una nueva herramienta de intervención en base al movimiento y el afecto a través de las relaciones primarias. El objetivo fue facilitar el gesto motor, de manera que se lograse una comunicación gestual integrada a la verbal y se favoreciese la conexión espontánea de la niña con su cuidador y el entorno. (AU)

We present the case of a 3-year-old girl with autism that showed difficulties to stablish relationships and to integrate facial and body gestures to her verbal language. In addition, she showed inflexibility to postural changes and strong bond to inanimate objects. A new intervention tool was offered based on providing affection and movement through primary relationships. The objective was to facilitate motor gesture to achieve gesture communication integrated to verbal language favoring spontaneous connection of the girl with her caretaker and with her surroundings. (AU)
Descritores: Participação do Paciente
Transtornos Psicomotores
Transtorno Autístico
Cuidadores
Intervenção Educacional Precoce
Limites: Humanos
Feminino
Pré-Escolar
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1043534
Autor: Pacífico, Maria Clara; de Paula, Cristiane Silvestre; Namur, Victor Santos; Lowenthal, Rosane; Bosa, Cleonice Alves; Teixeira, Maria Cristina Triguero Veloz.
Título: Preliminary evidence of the validity process of the Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS): translation, cross-cultural adaptation and semantic equivalence of the Brazilian Portuguese version / Evidências preliminares do processo de validação da Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS): tradução, adaptação transcultural e equivalência semântica para a versão em português do Brasil
Fonte: Trends psychiatry psychother. (Impr.);41(3):218-226, July-Sept. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Objectives: To translate and back-translate the Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) into Brazilian Portuguese, to assess its cross-cultural semantic equivalence, and to verify indicators of quality of the final version by analyzing the inter-rater reliability of the ADOS scores. Methods: This study had three stages: 1) translation and back-translation; 2) semantic equivalence analysis; and 3) pre-test to verify the agreement between mental health specialists and an ADOS senior examiner regarding the scoring procedure. Authorization to translate and carry out the cultural adaptation of the instrument was first obtained from the Western Psychological Services, publishers of the instrument. Results: The main preliminary results pointed to good equivalence between the original English version and the final version and the Brazilian version following the cultural adaptation process. Some semantic differences were found between the original version and the back-translation into English, but they did not interfere with the first translation into Portuguese or into the final version. One of the limitations of the study was the small sample size; for that reason, the inter-rater reliability of the ADOS scores between the specialists and the senior examiner using the kappa coefficient was adequate for 7 out of 10 areas. Conclusions: We conclude that the creation of an official Brazilian version of ADOS will help to strengthen clinical and scientific research into ASD, and deter the use of other unauthorized versions of ADOS in the country.

Resumo Objetivos: Traduzir e retrotraduzir a Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) para a língua portuguesa do Brasil, verificar sua equivalência semântica transcultural e verificar indicadores de qualidade da versão final analisando a confiabilidade interavaliadores na pontuação da ADOS. Métodos: O estudo teve três etapas: 1) tradução e retrotradução; 2) análise de equivalência semântica; e 3) pré-teste para verificar a concordância entre especialistas em saúde mental e um examinador sênior em relação ao procedimento de pontuação. A realização do estudo foi feita com a autorização da Western Psychological Services, distribuidor oficial do instrumento. Resultados: Os principais resultados preliminares indicaram uma boa equivalência entre a versão original em inglês e a versão brasileira após o processo de adaptação cultural. Algumas diferenças semânticas foram encontradas entre a versão original e a retrotradução, mas que não interferiram na primeira tradução para o português nem na versão final. Uma das limitações do estudo foi o tamanho amostral pequeno; em razão disso, a confiabilidade interavaliadores entre as pontuações da ADOS dadas pelos especialistas e pelo examinador sênior utilizando o coeficiente kappa foi adequada para 7 das 10 áreas. Conclusão: Conclui-se que, com a versão brasileira da ADOS, oficializa-se uma versão única da escala em português, fortalecendo os campos clínicos e científicos de pesquisa em TEA e impedindo que no país sejam utilizadas outras versões não autorizadas da ADOS.
Descritores: Semântica
Transtorno Autístico/diagnóstico
-Portugal
Psicometria
Traduções
Brasil
Variações Dependentes do Observador
Comparação Transcultural
Reprodutibilidade dos Testes
Idioma
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo de Avaliação
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
Texto completo
Id: lil-788008
Autor: Soares, Amanda; Shiozawa, Pedro; Trevizol, Alisson Paulino; Paula, Cristiane Silvestre de; Lowenthal, Rosane; Cordeiro, Quirino.
Título: Effects of augmentation agents in autistic disorder patients treated with risperidone: a systematic review and a meta-analysis / Efeito de estratégias de potencialização da risperidona em pacientes com transtorno do espectro autista: revisão sistemática e metanálise
Fonte: Trends psychiatry psychother. (Impr.);38(2):114-116, abr. jun. 2016. tab, graf.
Idioma: en.
Descritores: Psicotrópicos/uso terapêutico
Transtorno Autístico/tratamento farmacológico
Risperidona/uso terapêutico
-Quimioterapia Combinada
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Carta
Metanálise
Revisão Sistemática
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Collet, Neusa
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Id: biblio-960739
Autor: Pinto, Rayssa Naftaly Muniz; Torquato, Isolda Maria Barros; Collet, Neusa; Reichert, Altamira Pereira da Silva; Souza Neto, Vinicius Lino de; Saraiva, Alynne Mendonça.
Título: Autismo infantil: impacto do diagnóstico e repercussões nas relações familiares / Autismo infantil: el impacto del diagnóstico y efectos sobre las relaciones familiares / Infantile autism: impact of diagnosis and repercussions in family relationships
Fonte: Rev. gaúch. enferm;37(3):e61572, 2016.
Idioma: pt.
Resumo: RESUMO Objetivo Analisar o contexto da revelação do diagnóstico do autismo e o impacto deste nas relações familiares. Métodos Trata-se de um estudo qualitativo, realizado com 10 familiares de crianças autistas, assistidas no Centro de Atenção Psicossocial Infanto Juvenil em um município da Paraíba. A coleta ocorreu entre julho e agosto de 2013 por meio de entrevista semiestruturada cujos dados foram interpretados pela análise de conteúdo na modalidade temática. Resultados Identificou-se uma Unidade Temática Central com respectivas categorias: o impacto da revelação do diagnóstico de autismo para a família; características da revelação do diagnóstico: o local, o tempo e a relação dialógica entre o profissional e a família; alteração nas relações familiares e a sobrecarga materna no cuidado à criança autista. Conclusões Há necessidade do profissional de saúde que noticiará o autismo saber preparar melhor a família para enfrentar as dificuldades impostas pela síndrome e para conquistar a autonomia no cuidado ao autista.

RESUMEN Objetivo Analizar contexto de revelación del diagnóstico de autismo y el impacto de esto en las relaciones familiares. Métodos Se trata de un estudio cualitativo con 10 familiares de niños autistas que reciben asistencia en el Centro de Atención Psicosocial para Niños y Jóvenes en un municipio de Paraíba. Los datos fueron recolectados entre julio y agosto de 2013 a través de entrevistas semiestructuradas y los datos fueron interpretados por el análisis de contenido en la modalidad temática. Resultados Se identificó una Unidad Temática Central con respectivas categorías: el impacto de revelar el diagnóstico de autismo para la familia; la divulgación de las características de diagnóstico: el lugar, la hora y la relación dialógica entre el profesional y la familia; cambios en las relaciones familiares y la sobrecarga ,manterna en el cuidado del niño autista. Conclusiones Existe la necesidad de profesionales de salud que informarán el el autismo para preparar mejor a la familia para hacer frente a las dificultades impuestas por el síndrome y para la autonomía en el cuidado del autista.

ABSTRACT Objective To analyse the context in which the diagnosis of autism is revealed and the impact of this revelation on family relationships. Methods This is a qualitative study with 10 families of autistic children assisted at the Psychosocial Care Centre for Children and Youths in a municipality of Paraíba. Data were collected between July and August 2013 through semi-structured interviews and interpreted using thematic content analysis. Results The identified Main Unit of Analysis and the respective categories were: the impact of disclosing the diagnosis of autism to the family; characteristics of diagnosis disclosure: the place, time, and the dialogic relationship between the professional and the family; changes in family relationships and the mother's burden when caring for the autistic child. Conclusions The health professionals who report autism should better prepare the family to cope with the difficulties of this syndrome and autonomously care for the autistic child.
Descritores: Relações Familiares
-Transtorno Autístico/diagnóstico
Efeitos Psicossociais da Doença
Limites: Humanos
Feminino
Criança
Adulto
Responsável: BR1.1 - BIREME



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