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Id: biblio-1050076
Autor: Pellanda, Luiz Ernesto Cabral.
Título: Ação terapêutica da psicanálise vista desde o paradigma da complexidade / Therapeutic action of psychoanalysis seen from the Complexity paradigm / Acción terapéutica del psicoanálisis vista desde el paradigma de la complejidad
Fonte: Rev. psicanal;26(3):http://revista.sppa.org.br/index.php/RPdaSPPA/article/view/397/488, dez. 2019.
Idioma: pt.
Resumo: Este texto retoma a questão da natureza terapêutica da psicanálise para levar em conta o novo Paradigma da complexidade, que traz consigo a questão seminal da auto-organização dos seres vivos. Nos anos 40/50 do século XX, ocorre mudança radical na ciência com o aparecimento da cibernética, que leva a uma profunda reconfiguração ao abordar a realidade com ideias de sistema, auto-organização, indeterminação e de não linearidade. Desses fatos podemos reconhecer o surgimento de uma nova epistemologia, uma epistemologia complexa na medida em que não nos aproximamos da realidade de uma maneira reducionista, septada, mas de forma tal que todas as dimensões da realidade sejam vistas como configurando um sistema ser vivo ­ ambiente. Então, o que mudou em psicanálise com a mudança de paradigma? Pensar por um novo vértice não modifica aquilo que é observado, mas seu entendimento. Psicanálise continua a ser Psicanálise e continua dependendo dessa relação bipessoal que ocorre no setting. Como são trazidos argumentos pouco abordados em nosso meio, o autor estende-se na descrição dos trabalhos que evidenciam novas abordagens de realidade e dos novos termos para descrevê-las que foram incorporados recentemente no vocabulário científico (AU)

This text retakes the question of the therapeutic nature of psychoanalysis to take into account the new Complexity paradigm, which brings with it the seminal question of the self-organization of living beings. It is a question of including Psychoanalysis in the context of the other human sciences, since we all have the object of the human being in its manifold manifestations. The work of Strachey (1934) was a landmark in its time, translated and reedited several times. It has been very useful for many years, since it is practically the only one to propose an explanation for the way of acting of psychoanalysis. In the 40s/50s of the twentieth century, radical change in science occurs with the emergence of cybernetics that leads to a profound reconfiguration in approaching reality with ideas of system, selforganization, indeterminacy and non-linearity. From these facts we can recognize the emergence of a new epistemology, a complex epistemology insofar as we do not approach reality in a reductionist way, septate, but in such a way that all dimensions of reality are seen as configuring a system living being - environment. So, what has changed in psychoanalysis with the paradigm shift? Thinking about a new vertex does not change what is observed, but its understanding. Psychoanalysis continues to be Psychoanalysis and continues depending on this two-person relationship that occurs in the setting. The arguments brought being little discussed in our midst, the author extends the description of the works that demonstrate new approaches to reality and the new terms to describe them which have recently been incorporated into the scientific vocabulary

Este texto retoma la cuestión de la naturaleza terapéutica del psicoanálisis para tener en cuenta el nuevo Paradigma de la complejidad, que trae consigo la cuestión seminal de la autoorganización de los seres vivos. En los años 40/50 del siglo XX, ocurre un cambio radical en la ciencia con la aparición de la cibernética que lleva a una profunda reconfiguración al abordar la realidad con ideas de sistema, autoorganización, indeterminación y no linealidad. De estos hechos podemos reconocer el surgimiento de una nueva epistemología, una epistemología compleja en la medida en que no nos acercamos a la realidad de una manera reduccionista, septada, sino de forma tal que todas las dimensiones de la realidad sean vistas como configurando un sistema ser vivo - medio ambiente. Entonces, ¿qué cambió en Psicoanálisis con el cambio de paradigma? Pensar por un nuevo vértice no modifica lo que se observa, sino su entendimiento. El psicoanálisis sigue siendo Psicoanálisis y continúa dependiendo de esa relación bi-personal que ocurre en el setting. Como se tratan argumentos poco abordados en nuestro medio, el autor se extiende en la descripción de los trabajos que evidencian nuevos enfoques de realidad y de los nuevos términos para describirlas que fueron incorporados recientemente en el vocabulario científico
Descritores: Psicanálise
-Aprendizagem Baseada em Problemas
Conhecimento
Neurociência Cognitiva
Responsável: BR18.9


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Id: biblio-895686
Autor: Leopoldo, Kae; Joselevitch, Christina.
Título: A neurociência computacional no estudo dos processos cognitivos / Neuroscience computationnelle dans l'étude des processus cognitifs / La neurociencia computacional en el estudio de los procesos cognitivos / Computational neuroscience in the study of cognitive processes
Fonte: Psicol. USP;29(1):40-49, jan.-abr. 2018.
Idioma: pt.
Projeto: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo; . Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.
Resumo: Resumo Nas últimas décadas o estudo de processos cognitivos vem sendo influenciado por duas tendências: a legitimação de diversas formas e níveis de estudo e a tentativa de integração multidisciplinar. A primeira teve grande importância na segunda metade do século XX, quando linhas de pesquisa na psicologia cognitiva e nas neurociências fortaleceram-se. Nesse sentido, destacam-se os três níveis de Marr (computacional, algorítmico e implementacional) como forma de estruturar o estudo dos processos cognitivos. A segunda tendência é mais recente e busca, apoiada na primeira, aprofundar o entendimento dos processos cognitivos em suas diversas escalas e integrar diversos paradigmas de estudos, buscando consiliência teórica. O intento deste artigo é apresentar a neurociência computacional e suas possíveis contribuições para a psicologia cognitiva, articulando, por meio dos três níveis de Marr, uma base teórica que explicite o papel de cada uma das disciplinas e as suas possíveis interações.

Résumé Au long des dernières décennies, l'étude des processus cognitifs se voit influencé par deux tendances : la légitimation de plusieurs formes et niveaux d'études et l'essai d'intégration multidisciplinaire. La première a eu une grande importance pendant la deuxième moitié du XXe siècle, quand des lignes de recherche en psychologie cognitive et en neurosciences ont gagné force. Dans ce sens, on peut souligner les trois niveaux de Marr (computationnel, algorithmique et implémentationnel) comme moyens de structurer l'étude des procédés cognitifs. La deuxième tendance est plus récente et cherche, avec l'aide de la première, à approfondir la connaissance des procédés cognitifs et ses différentes échelles et à intégrer plusieurs modèles d'études, en cherchant des convergences théoriques. Le but de cet article est donc de présenter la neuroscience computationnelle et ses possibles contributions pour la psychologie cognitive en articulant, par les trois niveaux de Marr, une base théorique qui puisse expliciter le rôle de chacune des disciplines et de ses possibles interactions.

Resumen En las últimas décadas, el estudio de procesos cognitivos se ha visto influenciado por dos tendencias: la legitimación de diversas formas y niveles de estudio, y el intento de integración multidisciplinar. La primera tuvo gran importancia en la segunda mitad del siglo XX, cuando varias líneas de investigación en la psicología cognitiva y en las neurociencias se fortalecieron. En ese sentido, destacan los tres niveles de Marr (computacional, algorítmico e implementacional) como una manera de estructurar el estudio de los procesos cognitivos. La segunda tendencia es más reciente y busca, apoyada en la primera, profundizar la comprensión de los procesos cognitivos en sus diversas escalas e integrar diversos paradigmas de estudios, buscando consiliencia teórica. En este artículo, se intenta presentar la neurociencia computacional y sus posibles contribuciones para la psicología cognitiva, articulando, a través de los tres niveles de Marr, una base teórica que ponga de manifiesto el papel de cada una de las disciplinas y sus posibles interacciones.

Abstract In recent decades the study of cognitive processes has been influenced by two tendencies: legitimation of several forms and levels of study and the attempt of multidisciplinary integration. The first had great importance in the second half of the 20th century, when research lines in cognitive psychology and neuroscience were strengthened. In this sense, Marr's three levels of analysis (computational, algorithmic, and implementation) are one way to structure the study of cognitive processes. The second tendency is more recent and, supported by the first one, seeks to deepen the understanding of cognitive processes in their different scales and to integrate several paradigms of studies in order to reach theoretical consilience. This article aims to introduce computational neuroscience and its possible contributions to cognitive psychology, articulating, through Marr's three levels, a theoretical basis that explains the role of each of the disciplines and their possible interactions.
Descritores: Visão Ocular
Cognição
Metodologias Computacionais
Neurociência Cognitiva/tendências
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR85.1 - Biblioteca Dante Moreira Leite


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Id: biblio-840183
Autor: Haase, Vitor Geraldi; Starling-Alves, Isabella.
Título: In search of the moral-psychological and neuroevolutionary basis of political partisanship / Em busca das bases moral-psicológicas e neuroevolutivas do partidarismo político
Fonte: Dement. neuropsychol;11(1):15-23, Jan.-Mar. 2017.
Idioma: en.
Projeto: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais; . CNPq; . CNPq.
Resumo: ABSTRACT In many countries, a radical political divide brings several socially relevant decisions to a standstill. Could cognitive, affective and social (CAS) neuroscience help better understand these questions? The present article reviews the moral-psychological and neuroevolutionary basis of the political partisanship divide. A non-systematic literature review and a conceptual analysis were conducted. Three main points are identified and discussed: 1) Political partisan behavior rests upon deep moral emotions. It is automatically processed and impervious to contradiction. The moral motifs characterizing political partisanship are epigenetically set across different cultures; 2) Political partisanship is linked to personality traits, whose neural foundations are associated with moral feelings and judgement; 3) Self-deception is a major characteristic of political partisanship that probably evolved as an evolutionary adaptive strategy to deal with the intragroup-extragroup dynamics of human evolution. CAS neuroscience evidence may not resolve the political divide, but can contribute to a better understanding of its biological foundations.

RESUMO Em diversos países, uma divisão política radical leva à estagnação de várias decisões socialmente relevantes. Poderia a neurociência cognitiva, afetiva e social (CAS) contribuir para a compreensão dessas questões? O presente artigo revisa as bases morais psicológicas e neuroevolutivas do partidarismo político. Uma revisão não-sistemática da literatura e uma análise conceitual foram realizadas. Três pontos principais são identificados e discutidos: 1) o comportamento político partidário tem como base emoções morais profundas. Ele é automaticamente processado e insensível à contradição. Os motivos morais que caracterizam o partidarismo político são definidos epigeneticamente através de diferentes culturas; 2) partidarismo político está ligado a traços de personalidade, cujas fundações neurais estão associadas a sentimentos e julgamentos morais; 3) O auto-engano é uma das principais características de partidarismo político, que provavelmente evoluiu como estratégia evolutiva adaptativa para lidar com a dinâmica intragrupo-extragrupo da evolução humana. As evidências da neurociência CAS podem não resolver a divisão política, mas podem contribuir para uma melhor compreensão de seus fundamentos biológicos.
Descritores: Personalidade
Política
Neurociência Cognitiva
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR15.3 - Biblioteca Emília Bustamante


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Id: biblio-891007
Autor: Silva, Marcello Weynes Barros; Sousa-Muñoz, Rilva Lopes; Frade, Heitor Cabral; Fernandes, Priscilla Alencar; Magalhães, Andrêssa de Oliveira.
Título: Sundown syndrome and symptoms of anxiety and depression in hospitalized elderly / Síndrome do pôr do sol e sintomas de ansiedade e depressão em idosos hospitalizados
Fonte: Dement. neuropsychol;11(2):154-161, Apr.-June 2017. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Sundown syndrome is characterized by the sudden appearance of neuropsychiatric symptoms such as agitation, confusion and anxiety in a chronologic fashion, usually during late afternoon or early evening. Objective: To evaluate the prevalence of sundown syndrome in university hospital wards and its relationship with anxiety/depression symptoms, cognitive decline, and clinical and demographic variables. Methods: We evaluated 70 patients admitted to the Lauro Wanderley University Hospital (HULW), João Pessoa-PB, Brazil. Data collection instruments were the Confusion Assessment Method (CAM), the Mini-Mental State Exam (MMSE) and the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS). Results: Mean patient age was 68.4±6.4 years, 55.7% were male, 67.1% were illiterate or had incomplete primary education. It was observed that 14.3% of patients had delirium, 15.7% had cognitive deficits, while 21.4% and 18.6% had anxious and depressive symptoms, respectively. The age of patients with delirium (71.9±8.7) was significantly higher than those without (67.8±5.8). At 95% confidence, there was a significant difference in the groups with and without delirium for the MMSE and HADS-D scales. Conclusion: We verified the occurrence of delirium compatible with the sundown syndrome and associated with depressive symptoms and cognitive deficit, with no apparent relationship with infectious processes or fever, number of drugs used, hospital stay or anxious symptomatology.

RESUMO A síndrome de Sundown é caracterizada pelo aparecimento súbito de sintomas neuropsiquiátricos como agitação, confusão e ansiedade de forma cronológica, geralmente no final da tarde ou no início da noite. Objetivo: Avaliar a prevalência da síndrome do por do sol em enfermarias de um hospital universitário e sua relação com sintomatologia depressivo-ansiosa, déficit cognitivo e variáveis clínicas e demográficas. Métodos: Foram avaliados 70 pacientes admitidos nas enfermarias Hospital Universitário Lauro Wanderley (HULW), João Pessoa-PB, Brasil. Os instrumentos de coleta de dados foram a Escala de Avaliação de Quadros Confusionais (Confusion Assessment Method - CAM), o Mini-Exame do Estado Mental (MEEM) e a Escala Hospitalar de Ansiedade e Depressão (HADS). Resultados: A média de idade de 68,4±6,4 anos, 55,7% do sexo masculino, 67,1% não alfabetizados ou com instrução fundamental incompleta. Observou-se que 14,3% dos pacientes tinham delirium, 15,7% tinham déficit cognitivo, enquanto 21,4% e 18,6% apresentavam sintomas ansiosos e depressivos, respectivamente. A idade dos pacientes com delirium (71,9±8,7) foi significativamente maior que a dos que não apresentavam este quadro (67,8±5,8). Com 95% de confiança, há diferença significativa nos grupos com e sem delirium em relação das escalas do MEEM e do HADS-D. Conclusão: Verificamos a ocorrência de delirium compatível com a síndrome do pôr do sol e associado com sintomas depressivos e déficit cognitivo, sem relação aparente com processo infeccioso ou febre, número de medicamentos em uso, permanência hospitalar e sintomatologia ansiosa.
Descritores: Demência
Neurociência Cognitiva
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR15.3 - Biblioteca Emília Bustamante


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Id: lil-675808
Autor: Almondes, Katie; Torro, Nelson.
Título: Science and time: cognition and human development
Fonte: Estud. psicol. (Natal);18(1):107-107, jan.-mar. 2013.
Idioma: en.
Descritores: Fenômenos Psicológicos
Comportamento
Neurociências
Neurociência Cognitiva
-Psicologia
Brasil
Editorial
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: BR1274.1 - Biblioteca Central Zila Mamede


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Id: biblio-897721
Autor: Kottow, Miguel.
Título: Bioética e ampliação moral biotecnológica / Bioethics and biotechnical moral enhancement / Bioética y realce moral biotécnico
Fonte: Rev. bioét. (Impr.);26(1):31-38, jan.-abr. 2018.
Idioma: pt.
Resumo: Resumen El acelerado desarrollo de la neurociencia abre expectativas para aplicaciones médico-terapéuticas en afecciones neurológicas y conductuales, aún muy incipientes y provisorias. Con más celeridad avanzan propuestas de intervenciones cerebrales para realzar cognición, memoria y aprendizaje. Usos y abusos, así como beneficios y riesgos de tales intervenciones de biorealce son analizados por la neuroética. En la literatura bioética reciente se debate sobre la necesidad urgente de un biorealce moral instrumental, dada la lentitud e insuficiencia de la maduración moral tradicional mediante educación y socialización, peligrosamente rezagada con respecto al desarrollo cognitivo de la tecnociencia por el riesgo de que potentes armas destructivas caigan en manos de personas y grupos dispuestos a generar catástrofes masivas. La bioética latinoamericana debe participar activamente en el debate del realce moral biotécnico, en vista de las consecuencias locales que presenta la investigación y eventual implementación de intervenciones cerebrales con fines morales.

Abstract The rapid development of neuroscience has given rise to expectations regarding the potential medical- therapeutic applications of neurological and behavioral diseases, which remain incipient and provisional. Proposals of cerebral interventions to enhance cognition, memory and learning, meanwhile, have advanced more quickly. Neuroethics analyzes the uses, abuses, benefits and risks of bioenhancement. Recent publications in bioethics journals have debated the urgent need for an instrumental and moral bioenhancement, due to the protracted and insufficient moral maturation achieved by the traditional processes of education and socialization, which have been too slow to meet the cognitive development of technoscience, due to the risk that such technology might fall into the hands of individuals and groups who wish to carry out actions with catastrophic results. Latin American bioethics must actively participate in the debate on the moral enhancement of biotechnology, in view of the local consequences of research and the potential implementation of cerebral interventions for moral ends.

Resumo O rápido desenvolvimento da neurociência estimula expectativas para aplicações médico-terapêuticas em doenças neurológicas e comportamentais, ainda muito incipientes e provisórias. Com maior rapidez avançam propostas de intervenções cerebrais para melhorar cognição, memória e aprendizagem. Usos e abusos, assim como benefícios e riscos de tais intervenções de ampliação são analisados pela neuroética. Na literatura bioética recente se debate sobre a necessidade urgente de uma bioampliação moral instrumental, dada a lentidão e insuficiência do amadurecimento moral tradicional mediante a educação e socialização, perigosamente atrasado em relação ao desenvolvimento cognitivo da tecnociência dado o risco de potentes armas destrutivas caírem nas mãos de pessoas e grupos dispostos a gerar catástrofes massivas. A bioética latino-americana deve participar ativamente do debate sobre a ampliação moral da biotecnologia, em vista das consequências locais da pesquisa e eventual implementação de intervenções cerebrais com fins morais.
Descritores: Bioética
Neurociências
Desenvolvimento Moral
Ética Médica
Neurociência Cognitiva
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência


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Id: biblio-916213
Autor: Bin, L; Cambaceres, C; Waisburg, H; Imventarza, O; Iturry, M.
Título: Funciones ejecutivas y calidad de vida de pacientes pediátricos trasplantados hepáticos / Executive functions and quality of life in pediatric patients who underwent liver transplantation
Fonte: Med. infant;21(4):291-300, diciembre 2014. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Objetivos: caracterización de las Funciones Ejecutivas (FE) y Calidad de Vida (CV) en niños de 8 a 12 años con trasplante hepático (TxHep). Metodología: Se evaluó al primer paciente de la agenda de seguimiento de TxHep (37 niños). Excluidos 7: 6 por discapacidad intelectual: 16,6%, 1 desertó. Instrumentos: escala Graffar, WISC III, NEPSY II, d2, Test de Trazados A y B, y Peds QL. FE: 30 TxHep y 30 controles. (Statistical Package for Social Sciences, versión 11.5). Resultados: 53,3% diagnóstico de Falla Hepática Fulminante (FHF), 70% TxHep con dificultades escolares. CI total: diferencia estadísticamente significativa: p < 0.023; T test de Student (TtS), entre FHF (82 ± 8.2) y el resto TxHep (75.43 ± 6.5). 60% TxHep en el nivel fronterizo. Diferencias estadísticamente significativas FE: Flexibilidad cognitiva; Fijación de Metas; y Procesamiento de la Información. Calidad de Vida: déficit leve en el dominio Escolar (score Z, -0.88 ± 0.87) y en el Psicosocial (score Z, -0.63 ± 1.06), en el reporte de niños TxHep. Conclusiones: una muestra mas amplia podría diferenciar las FE y CV entre FHF y otros diagnósticos. La intervención oportuna del diagnóstico y terapia neurocognitivos favorecen el neurodesarrollo acompañando la sobrevida (AU)

Purpose: To describe executive functions (EF) and quality of life (QOL) in children between 8 and 12 years of age who underwent liver transplantation (LTx). Methods: Patients from the list of LTx patients in follow-up were evaluated (37 children). Excluded 7: 6 because of intellectual disability: 16.6%, 1 dropped out. Tools: Graffar index, WISC III, NEPSY II, d2, Trail Making Tests A and B, and Peds QL. EF: 30 LTx and 30 controls. (Statistical Package for Social Sciences, versión 11.5). Results: 53.3% had a diagnosis of acute liver failure (ALF), 70% of LTx had difficulties in their school performance. Total IQ: a significant statistical difference was found: p < 0.023; Student's t test (StT), between patients with ALF (82 ± 8.2) and the remaining LTx patients (75.43 ± 6.5). Sixty percent had a borderline level. Statistically significant differences in EF: Cognitive flexibility; Goal setting; and Information Processing speed. QOL: A mild deficit in the School (Z-score, -0.88 ± 0.87) and Psychosocial Domain (Z score, -0.63 ± 1.06) in the LTx children's report. Conclusions: A larger study sample will be useful to differentiate EF and QOL in LTx children with ALF and those with other diagnoses. Early intervention after diagnosis and neurocognitive therapy is important to improve patients' quality of survival (AU)
Descritores: Qualidade de Vida
Transplante de Fígado/psicologia
Função Executiva
Testes Neuropsicológicos
Neuropsicologia
-Estudos de Casos e Controles
Cognição
Neurociência Cognitiva
Limites: Seres Humanos
Criança
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: AR305.1 - SID - Servicio de Información y Documentación


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Id: lil-788672
Autor: Moscoso, Manolete S; Lengacher, Cecile A.
Título: Mecanismos neurocognitivos de la terapia basada en Mindfulness / Neurocognitive mechanisms of the Mindfulness based therapy
Fonte: Liberabit;21(2):221-233, jul.-dic. 2015. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Presentamos un resumen y una breve historia del creciente campo de Intervenciones Basadas en mindfulness o conciencia plena. En los últimos tiempos, existe un gran interés en este modelo terapéutico para reducir la vulnerabilidad al estrés crónico y distrés emocional. Mindfulness requiere intencionalmente enfocar nuestra atención a las experiencias que ocurren en el momento presente. A medida que la investigación avanza en esta temática, es vital definir cuidadosamente la estructura de mindfulness y comprender mejor sus mecanismos de acción neurocognitiva. Este informe presenta un marco conceptual que enfatiza el papel central de control atencional y mecanismos de sostenibilidad para desarrollar las habilidades de conciencia plena. También, repasamos la estructura de mindfulness y la autorregulación de las emociones; luego describimos brevemente nuestra investigación relacionada con nuestro programa de Reducción del Estrés en Cáncer de Mama basado en Mindfulness (MBSR-AC) en la University of South Florida. Se presenta, a partir de esta premisa, un modelo propuesto que explica nuestros mecanismos cognitivos basados en la lógica del modelo de biocomportamental.

We are presenting an overview and a brief history of the growing field of Mindfulness Based Interventions. There has been a significant interest in this therapeutic model to reduce vulnerability to chronic stress and emotional distress in recent times. Mindfulness requires intentionally bringing our attention to the experiences that occur in the present moment. As the research advances in this line of inquiry, it is vital to carefully define the construct of Mindfulness and better understand its neurocognitive mechanisms of action. This review presents conceptual framework that emphasizes the central role of attentional control and sustainability mechanisms to build mindfulness skills. We also review the construct of Mindfulness and self-regulation of emotions; then describe briefly our research related to our Mindfulness Based-Stress Reduction Breast Cancer (MBSR-BC) program at the University of South Florida. With this premise, we present a model explaining our proposed cognitive mechanisms based on the Logic of the Biobehavioral Model.
Descritores: Neurociência Cognitiva
Terapia Cognitiva
Atenção Plena
Estresse Psicológico
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: lil-783427
Autor: Galván Celis, Valeria; Mikhailova Pechonkina, Irina; Dzib Goodin, Alma.
Título: La relación entre los procesos de lecto-escritura y la música desde la perspectiva neurocognitiva / The relationship between reading and writing and music processes from neurocognitive perspective
Fonte: Rev. chil. neuropsicol. (En línea);9(1/2):21-24, jul.-dic.2014.
Idioma: es.
Resumo: La relación entre la música y el lenguaje ha sido ampliamente estudiada desde diversas perspectivas y en general se atribuyen a la música efectos sobre los procesos cognitivos, aunque no queda claro el porqué de dichos efectos, encontrando relaciones específicas con otros aspectos como la prosodia, la memoria, la percepción tonal, a lo cual se agrega que ambos procesos comparten características fonético-fonológicas y visuales que se encuentran alojados en estructuras cerebrales compartidas. El presente artículo es un estudio documental, a partir de estudios neurocientíficos, evolutivos y psicológicos que tiene como objetivo analizar las relaciones neuro-anatómicas, fonológicas y visuales del procesamiento del lenguaje que intervienen en la música, buscando conocer si existen vías compartidas, producto del proceso evolutivo que expliquen el desarrollo del proceso de la lecto-escritura, y su relación con características musicales y con ello reconocer los efectos cognitivos de la música sobre los procesos lingüísticos con una base neurocognitiva. Para ello se analiza en primer lugar la relación entre la música y el lenguaje como antecedente acústico a la representación visual del lenguaje. La conclusión es que el procesamiento acústico del ambiente dio paso tanto al lenguaje como a la música, generando estructuras complejas, pero debido a la necesidad de representación gráfica y con fines prácticos, se desarrollaron alfabetos distintos, aunque bajo los mismos principios, lo cual permite comprender el porqué las vías neuronales se comparten tanto en los procesos lingüísticos como en la música, por lo que se encuentran relaciones estrechas en su desarrollo a nivel cerebral...

The relationship between music and language has been extensively studied from different perspectives, and generally have been attributed effects of music on cognitive processes, although it is unclear why these effects are produced, more than finding specific relations with other aspects such as prosody, memory, tonal perception, which is added that both processes share phonetic- phonological and visual features that are hosted on brain structures. This article is a documentary study from neuroscientists, evolutionary and psychological studies, to analyse the neuro - anatomical and visual - phonological processing relationships with the music shared with language, seeking to know if there are common pathways, product of the evolutionary practice of reading and writing, and their relationship to musical characteristics which can allow to recognize cognitive effects of music on language processes with neurocognitive basis to recognize a clear relationship between music and language as acoustic background to the visual representation of language. The conclusion is that acoustic environmental processing ushered in both language and music, creating complex structures due to the need for graphical representation for practical purposes, human beings developed different alphabets, but under the same principles that allow us to understand why the neural pathways are shared both linguistic processes like music, are close relationships in their development in the brain...
Descritores: Neurociência Cognitiva
Linguagem
Música/psicologia
Leitura
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central



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