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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1058986
Autor: Guerriero, Iara Coelho Zito; Minayo, Maria Cecilia.
Título: A aprovação da Resolução CNS nº 510/2016 é um avanço para a ciência brasileira / The approval of Resolution CNS no. 510/2016 is a progress for Brazilian science
Fonte: Saúde Soc;28(4):299-310, out.-dez. 2019. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo A Resolução nº 510/2016 do Conselho Nacional de Saúde determina diretrizes éticas específicas para as ciências humanas e sociais (CHS) e é resultado de anos de trabalho de pessoas e instituições que há muito apontavam a inadequação de uma única orientação de cunho biomédico para pesquisas em diferentes áreas. Discutem-se aqui as principais diferenças entre a pesquisa em CHS e a pesquisa biomédica. A disputa pelo poder de definir o que é ciência caracteriza o campo científico, no qual não cabe a interferência do sistema de Comitês de Ética em Pesquisa/Comissão Nacional de Ética em Pesquisa, cuja missão é a proteção do participante de pesquisa. Comentam-se seis mudanças que a Resolução nº 510/2016 traz. Observa-se que as normas brasileiras sobre ética em pesquisa ainda são restritas. No âmbito internacional, vários códigos de ética são mais abrangentes. A Noruega dispõe de diretrizes específicas para as ciências sociais, humanas, jurídicas e teológicas, que contemplam o valor e a função social da pesquisa; os interesses da sociedade; a necessidade da liberdade para investigar; o papel e os interesses dos gestores acadêmicos; os princípios e os interesses dentro das comunidades científicas, inclusive em suas relações com os estudantes; a responsabilidade das agências de financiamento; as consequências dos resultados das pesquisas; e a popularização da ciência.

Abstract The Brazilian National Health Council's Resolution no. 510/2016 states the specific ethical procedures for social science and humanities (SSH) research. It is the result of many people's work who, for a long time, have been arguing the inadequacy of one single strictly biomedical set of guidelines supposed to be applied in all areas. The main differences between SSH research and biomedical research are discussed in this article. The fight for the power to state what science is characterizes the scientific field, in which the interference of the Research Ethics Board/Brazilian Commission on Research Ethics system is not adequate, because the mission of this system is to protect research participants. We discuss six changes brought by Resolution no. 510/2016. Brazilian guidelines on research ethics are prominently narrow. At the international level, many research codes are broader. Norway has specific guidelines for research in Social Science, Humanities, Law and Theology, which include the discussion on research's social value and function; society's interests; the need for academic freedom to conduct research considering ethical procedures; the role and interests of academic managers; principles and interests within academic communities, including their relationship with students; funding agents' responsibility; researches' results consequences; and science popularization.
Descritores: Ciências Sociais
Saúde Pública
Conhecimento
Comitês de Ética em Pesquisa
Pesquisa Qualitativa
Ciências Humanas
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência


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Id: lil-621455
Autor: Pinho, Leandro Barbosa de; Hernández, Antonio Miguel Bañon; Kantorski, Luciane Prado.
Título: Equipe de saúde mental: análise do discurso sobre a prática no contexto da reforma psiquiátrica / Mental health team: discourse analysis about the practice in the psychiatric reform / Equipo de salud mental: análisis del discurso sobre la práctica en la reforma psiquiátrica
Fonte: Rev. eletrônica enferm;12(1):98-106, mar. 2010.
Idioma: pt.
Resumo: A reforma psiquiátrica vem introduzindo, no contexto brasileiro, importantes desafios para pensar a formação das equipes de saúde mental. Este estudo objetiva analisar o discurso de um trabalhador de saúde mental sobre sua própria prática, focalizando aspectos inerentes à formação da equipe para trabalhar nos serviços substitutivos. Procuramos extrair algumas dúvidas, posicionamentos ou ideologias que permeiam a inserção deste trabalhador no contexto atual do cuidado psiquiátrico. Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, desenvolvida no ano de 2006 em um serviço substitutivo de uma cidade do sul do país. O referencial teórico-filosófico utilizado foi a análise crítica do discurso (ACD). Os resultados apontam que o contexto da Reforma Psiquiátrica é capaz de reorientar discursos e processar mudanças, ao mesmo tempo em que encontra barreiras que dificultam sua consolidação. A formação das equipes, por exemplo, já começa a incorporar conhecimentos interdisciplinares, no entanto, na prática ainda concentrada na divisão de habilidades e competências, próximas à multidisciplinaridade. Esperamos que este estudo sirva de subsídio para outros estudos na área, para compreender como, discursivamente, nossa sociedade se relaciona com o louco e a loucura, com as aproximações e os distanciamentos característicos dessa relação.

In Brazilian context the Psychiatric Reform is introducing important challenges to think about the mental health team?s education. This study aims to analyze the discourse of one mental health worker about the own practice, focusing inherent aspects to the formation of the team for working in the substitutive services. We sought to extract some doubts, positioning or ideologies that permeate the insertion of this worker in the current context of psychiatric care. This is a qualitative research, developed in 2006 at a substitutive service of a city of the southern Brazil. We used the critical discourse analysis (CDA. The results point that the psychiatric reform context is capable to reorient discourses and to process changes, at the same time where it finds barriers that difficult its consolidation. The team?s formation starts to incorporate interdisciplinary knowledge, for example. However, in the practical it is still focused in abilities and competences division, close to the multidisciplinary knowledge. We hope that this study serves as a subsidy for other studies Mental Health to enlarge, discursively, the understanding of how our society relates with the mad and madness, and with the approaches and distancing characteristic of this relationship.

La reforma psiquiátrica ha sido un importante movimiento para discutir, en el contexto brasileño, la formación de los equipos de salud mental. Este estudio pretende analizar el discurso de un trabajador de salud mental sobre su práctica, focalizando aspectos inherentes a la formación del equipo para trabajar en los servicios sustitutivos. Buscamos explotar algunas dudas, posicionamientos o ideologías que permean la inserción del trabajador en el contexto actual del cuidado psiquiátrico. Se trata de una investigación cualitativa, desarrollada en 2006 en un servicio sustitutivo de una ciudad del sur de Brasil. El referencial teórico-filosófico utilizado fue el análisis crítico del discurso (ACD). Los resultados apuntan que el contexto de la Reforma Psiquiátrica es capaz de reorientar discursos y procesar cambios, al mismo tiempo que encuentra barreras que dificultan su consolidación. La formación de los equipos, por ejemplo, ya empieza a incorporar conocimientos interdisciplinarios, sin embargo, en la práctica aún concentrándose en la división de las habilidades y competencias, cercas de la multidisciplinaridad. Esperamos que este estudio sirva de estímulo para otros estudios en el área, para comprender como, discursivamente, nuestra sociedad se relaciona con el loco y la locura, con las aproximaciones y los distanciamientos característicos de esta relación.
Descritores: Enfermagem Psiquiátrica
Ciências Sociais
Saúde Mental
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: lil-797690
Autor: Martínez Trujillo, Nelcy; Díaz Bernal, Zoe; Chao Flores, Marianela; Martínez Boloña, Yoana.
Título: Las ciencias sociales en la enfermería de Salud Pública en Cuba / Social Sciences in Public Health Nursing in Cuba
Fonte: Rev. cuba. enferm;31(3):0-0, jul.-set. 2015.
Idioma: es.
Resumo: El enfoque salubrista en enfermería implica que la práctica de estos profesionales contribuya con los esfuerzos organizados de las comunidades para alcanzar sus metas de salud. En Cuba, si bien esta área de desarrollo de la profesión ha logrado resultados evidentes, aun existen reservas de mejora. La aplicación práctica de campos del saber tales como la filosofía, la sociología y la antropología son algunas de ellas. El presente estudio tiene como objetivo analizar las contribuciones que la aplicación de estas disciplinas harían a la consolidación de este enfoque en la práctica de la enfermería salubrista en el país(AU)

The nursing approach in nursing implies that the practice of these professionals contributes to the organized efforts of the communities to achieve their health goals. In Cuba, although this area of ​​development of the profession has achieved evident results, there are still reservations for improvement. The practical application of fields of knowledge such as philosophy, sociology and anthropology are some of them. The present study aims to analyze the contributions that the application of these disciplines would make to the consolidation of this approach in the practice of health nursing in the country(AU)
Descritores: Enfermagem em Saúde Pública/métodos
Ciências Sociais/educação
-Cuba
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: lil-39352
Autor: Franco Agudelo, Saúl.
Título: Tendencias en los aspectos sociales de las enfermedades tropicales / Tendencies in social aspects of tropical diseases
Fonte: Invest. educ. enferm;3(1):43-55, mar. 1985.
Idioma: es.
Conferência: Apresentado em: Reunión Sobre Tendencias y Perspectivas de las Ciencias Sociales Aplicadas a Salud, Cuenca, nov.-dic. 1983.
Descritores: Medicina Tropical/tendências
Ciências Sociais
-Febre Amarela
Leishmaniose
Doença de Chagas
Filariose
Malária
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-518270
Autor: Anadón, Marta.
Título: La investigación llamada “cualitativa”: de la dinámica de su evolución a los innegables logros y los cuestionamientos presentes / The so-called “qualitative research”: from their evolution dynamics to their undeniable achievements and present challenges
Fonte: Invest. educ. enferm;26(2):198-211, sept. 2008. tab.
Idioma: es.
Resumo: Este documento articula una reflexión sobre los logros de la investigación denominada “cualitativa”, logros que no son independientes del contexto general que ha orientado el desarrollo de las ciencias sociales y humanas. En particular, apunta a mostrar que los enfoques cualitativos han consolidado su dimensión epistemológica y su legitimidad científica. Las elecciones metodológicas de recolección de datos y los modos de interpretación y de análisis se han estabilizado también, dando a la comunidad científica sólidos puntos de referencia. Este balance nos lleva a reflexionar sobre sus logros porque los enfoques cualitativos, preocupados por comprender una pluralidad de formas de expresión humana (artes, danza, literatura y otras formas estéticas), sufren actualmente de un estallido en las maneras de hacer la investigación y de legitimar el conocimiento producido.

This document summarizes an analysis regarding studies classified as “qualitative”, research that is not independent from the general trend of developed social studies. Particularly, this study emphasizes that the qualitative focuses within studies have solidified their place in genuine science. Within these “qualitative” approaches, and procedures have become well established and even a point of reference for scientific analyses. This new balance within science brings us to think about these advancements because these qualitative studies, with aims to understand the diversity of human expression (within arts, dance, literature, and other esthetic forms), currently have been degraded with the outbreak of uncontrolled research aimed to disprove or legitimize claims.

Cet article amorce une réflexion sur les acquis de la recherche dite “qualitative”, acquis qui ne sont pas indépendants du contexte général qui a orienté le développement des sciences sociales et humaines. Plus particulièrement, il vise à montrer que les approches qualitatives ont consolidé leur dimension épistémologique et leur légitimité scientifique. Les choix méthodologiques de saisie des données et des modes d'interprétation et d'analyse se sont aussi stabilisés donnant à la communauté scientifique des points de repères solides. Ce bilan, nous amène à réfléchir sur ces acquis car les approches qualitatives, préoccupées de comprendre une pluralité de formes d'expression humaine (arts, danse, littérature, et autres formes esthétiques.), souffrent actuellement d'un éclatement des manières de faire la recherche et de légitimer la connaissance produite.
Descritores: Antropologia Cultural
Ciências Sociais
Conhecimento
Pesquisa Qualitativa
Metodologia
Limites: Humanos
Responsável: CO103.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1091874
Autor: Ortiz, Mario Elkin Ramírez.
Título: A psicanálise é interdisciplinar / El psicoanálisis es interdisciplinario / Psychoanalysis is interdisciplinary
Fonte: Psicol. rev. (Belo Horizonte);25(1):303-310, jan.-abr. 2019.
Idioma: es.
Resumo: O artigo apresenta uma conferência em um evento científico sobre transdisciplinaridade, realizado na cidade de Belo Horizonte, em 2018. Recorre-se à experiência, na Colômbia, de um grupo interdisciplinar sobre violências, composto por antropólogos, advogados, cientistas políticos, sociólogos, historiadores e psicanalistas, para mostrar as possibilidades de pesquisas interdisciplinares nas quais se produzem saberes inéditos sobre um objeto compartilhado. Argumenta-se que a participação da psicanálise nesse grupo foi possível devido ao fato de que esta é interdisciplinar, primeiro com Freud e depois com Lacan. Freud, ao encontrar o limite do saber biomédico, recorre à Antropologia, à História e à Literatura, por exemplo, para produzir uma nova teoria. Jacques Lacan utiliza a Linguística, a Antropologia estrutural e a Topologia para propor seus principais operadores teóricos e clínicos. Em síntese, a psicanálise é transdisciplinar desde sua fundação.

This article presents a conference on a scientific event on transdisciplinarity in the city of Belo Horizonte in 2018. The experience of an interdisciplinary group composed by anthropologists, lawyers, political scientists, sociologists, historians and psychoanalysts about violence in Colombia was also approached to show the possibilities of interdisciplinary researches in which unprecedented knowledge about a shared object is produced. It is argued that the participation of psychoanalysis in this group was possible due to the fact that psychoanalysis is interdisciplinary, first with Freud and then with Lacan. Freud, for example, when setting the limit of biomedical knowledge, resorts to anthropology, history, and literature, to produce a new theory. Jacques Lacan uses Linguistics, Structural Anthropology and Topology to propose its main theoretical and clinical operators. In short, psychoanalysis has been transdisciplinary since its foundation.

El artículo presenta una conferencia de un evento científico sobre transdisciplinariedad en la ciudad de Belo Horizonte, en 2018. Se acude a la experiencia, en Colombia, de un grupo interdisciplinario sobre violencias compuesto por antropólogos, abogados, politólogos, sociólogos, historiadores y psicoanalistas para mostrar las posibilidades de investigaciones interdisciplinares en las cuales se produzcan saberes inéditos sobre un objeto compartido. Se argumenta que la participación del psicoanálisis en ese grupo fue posible debido al hecho de que el psicoanálisis es interdisciplinario, primero con Freud y después con Lacan. Freud, al encontrar el límite del saber biomédico, acude a la antropología, a la historia y a la literatura, por ejemplo, para producir una teoría nueva. Jacques Lacan utiliza la lingüística, la antropología estructural y la topología para proponer sus principales operadores teóricos y clínicos. En síntesis, el psicoanálisis es interdisciplinario desde su fundación.
Descritores: Pesquisa Interdisciplinar
-Psicanálise
Ciências Sociais
Responsável: BR370.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-916563
Autor: Millen-Neto, Alvaro(edt); Bergamini-Gusmão, Álvaro(edt); Santoro-Salvador, Marco Antônio(edt).
Título: THE HISTORY OF CAPOEIRA IN THE SOUTH REGION OF THE STATE OF RIO DE JANEIRO: REUPDATES FROM THE PAST BY THE GUARDIANS OF MEMORY / LA HISTORIA DE LA CAPOEIRA EN LA REGIÓN SUR FLUMINENSE: LA REVITALIZACIÓN DEL PASADO DESDE LOS GUARDIANES DE LA MEMORIA / A HISTÓRIA DA CAPOEIRA NA REGIÃO SUL FLUMINENSE: AS REATUALIZAÇÕES DO PASSADO A PARTIR DOS GUARDIÕES DA MEMÓRIA
Fonte: Educ. fis. deporte;35(1):http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/26835/20784962, Enero 2016.
Idioma: en.
Resumo: Aim: To investigate one version of the history of capoeira in the southern region of the State of Rio de Janeiro, using the perspectives of those responsible for the consolidation of the current stabilized capoeira groups. Method: The research was structured around oral history methodologies and theories about memory. Specifically, the research is based on the narratives of eight capoeira masters, who are active in this region. Results and Conclusion: The testimonials clarified the relevance of one master who is even remembered by the collective memory of those younger practitioners. We also concluded that the masters that have chosen to limit their practices to the root identity, and to resist to the globalization of culture, nowadays have less power in the capoeira market.

Objetivo: investigar una versión de la historia de capoeira en la región sur del Estado de Río de Janeiro, desde la perspectiva de los responsables de la consolidación de los actuales grupos establecidos. Método: se realizó una encuesta estructurada a partir de la metodología de la historia oral y las teorías acerca de la memoria. Las fuentes consultadas tienen como base los informes de ocho maestros de capoeira que trabajan en la región investigada. Resultados y conclusión: los informes permiten observar la importancia de un maestro que es poco recordado por la memoria colectiva de los practicantes más nuevos. También es posible inferir que los maestros que optaron por una raíz que demarca identidad resisten las influencias culturales globalizadas, actualmente tienen menos cuotas de poder en el mercado de capoeira en la región.

Objetivo: pesquisar uma versão da história de capoeira na região sul do Estado de Rio de Janeiro, desde a perspectiva dos responsáveis pela consolidação dos atuais grupos estabelecidos. Método: realizou-se uma encuesta estruturada a partir da metodologia da história oral e as teorias a respeito da memória. As fontes consultadas têm como base os relatórios de oito maestros de capoeira que trabalham na região pesquisada. Resultados e conclusão: os relatórios permitem observar a importância de um maestro que é pouco recordado pela memória coletiva dos praticantes mais novos. Também é possível inferir que os maestros que optaram por uma raiz que demarca identidade resistem às influências culturais globalizadas, atualmente têm menos quotas de poder no mercado de capoeira na região.
Descritores: Ciências Sociais
Responsável: CO197.1 - Biblioteca de Educación Física


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Id: lil-564638
Autor: Mariátegui Chiappe, Javier.
Título: La medicina como ciencia social / Medicine as social science
Fonte: Rev. neuropsiquiatr;71(1/4):3-7, ene.-dic. 2008.
Idioma: es.
Descritores: Ciências Sociais
Medicina
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: lil-666520
Autor: Pedersen, Duncan.
Título: El desarrollo humano y la salud mental: Perspectivas socioculturales y apuntes metodológicos / Human development and mental health: sociocultural perspectives and methodological notes
Fonte: An. salud ment;14(1/2):7-14, 1998.
Idioma: es.
Resumo: Se discuten las perspectivas socioculturales de los conceptos salud mental y desarrollo bio-psico-social del ser humano. Se señala que en ciencias sociales, el abordaje de la salud y enfermedad se realiza desde dos tendencias principales: cultural y social; las cuales no son contrapuestas sino complementarias. La influencia de los patrones culturales en la generación de ciertas enfermedades se hace evidente en el reconocimiento de los efectos patogénicos y patoplásticos de los estilos de vida. Los cambios culturales y los patrones de crianza son otros ejemplos de lo anterior. El enfoque sociocultural considera al hombre como un ser biológico que vive en un grupo humano específico y que es portador y a la vez creador de cultura; es decir, estudia las diferentes estrategias culturales desarrolladas por los diversos grupos humanos en sus negociaciones con el ambiente. Las investigaciones socioculturales de la salud y enfermedad se realizan desde tres tendencias fundamentales: 1) El estudio del "discurso popular ", es decir lo que una población particular dice sobre la salud y enfermedad; 2) El estudio delo que una población hace por mantener la salud y luchar contrala enfermedad; 3) El estudio de los condicionantes culturales y los determinantes socioeconómicos de los fenómenos salud y enfermedad. Por último, se discuten algunos problemas de método que se enfrentan en la investigación en salud mental y desarrollo humano.

Sociocultural views about mental health and bio-psyco-social human development were reviewed. Health and illness in social sciences are discussed from cultural and social trends. The recognition of pathogenic and pathoplastic affects of life styles is evidenced by the influence of cultural models. Cultural changes and rearing models are other examples. Sociocultural view regards man as a biological existence living in specific social groups, being a carrier and creator of culture; sociocultural views study different cultural strategies develop by several human groups on their enviormental transactions. Sociocultural research considers three fundamental trends about health and illness: 1) The study of popular speechõ (what a particular population says about health and illness); 2) The study of what a particular population performs in order to maintain heatlh and fight against illness, 3) The study of cultural conditioners and socioeconomic determinants about health and illness phenomena /why(. Finally, methodological problems in health and illness research are reviewed.
Descritores: Características Culturais
Ciências Sociais
Desenvolvimento Humano
Doença
Pesquisa
Metodologia
Saúde Mental
Limites: Humanos
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: biblio-869868
Autor: Buitrón Aranda, Aymé Gabriela; Carbajal-Arroyo, Luz; Velásquez-Carranza, Doris.
Título: Representaciones sociales de estudiantes de enfermer¡a en torno a su proyecto de vida y valores / Social representations of nursing students about their proyect authors
Fonte: Rev. enferm. herediana;9(2):72-78, jul.-dic. 2016. tab.
Idioma: es.
Resumo: Objetivos: conocer los datos sociodemográficos de los estudiantes del cuarto año de enfermería de la Universidad Peruana Cayetano Heredia, así como la escala de valores y metas de su proyecto de vida. Material y Métodos: se aplicó una encuesta anónima y voluntaria sólo a estudiantes de 18 años o más del cuarto año de estudios de la Universidad Peruana Cayetano Heredia, se analizaron los datos utilizando el programa STATA v12 y la prueba de chi cuadrado con una significancia estadística de 0,05. Resultados: un 60,71% de estudiantes de enfermería encuestados han nacido en Lima, la mayoría se considera de clase media o media baja; 70% de sus padres nacieron en provincias fuera de Lima y cerca al 80% tiene por lo menos un abuelo de la sierra peruana. Respecto a su proyecto de vida y valores, los encuestados manifiestan que quieren un trabajo interesante aunque no sea en su profesión y no consideran que sea importante mandar y decir a otros lo que tienen que hacer, a diferencia de la mayoría de estudiantes de otras Facultades. Ellos están en desacuerdo con el aborto y las prácticas homosexuales. Ellos se muestran colectivistas y aprecian el orden, la limpieza, la humildad y el respeto a lo tradicional. Conclusiones: los estudiantes de enfermería se encuentran entre los más tradicionales de la Universidad Peruana Cayetano Heredia, son hijos de migrantes con tradición de la cultura andina y colectivista, pero su iniciativa para convertirse en profesionales nos permite comprender su apertura al cambio y la autodirección.

Objectives: to know socio demographic data of students from 4th nursing course of Cayetano Heredia University, as well as value scale and goals of their life project. Material and methods: an anonymous survey has been applies only for students in their eighteens and so on from the fourth year of studies of the Cayetano Heredia Peruvian University, datas were of analyzed wing the STATA v12 scherme and the proof of chi-square with a significance stadistic of 0.005. Results: 60,71% of nursing students surveyed have born in Lima, the vait mayority from middle status or low categority 70% of their parents were born in provinces abroad / outside Lima and almost 80% have at least and grandfather from Peruvian highlands. About life proyects and values, respondents manifest wantig a interesting job althought it is not their profesion and they do not consider being a boss or telling what to do to people in opposite to the mayority students from another schools they are disagreed with and homosexual activities. They are collectivist and they appreciate the order, cleaning, humility, and respect for tradition. Conclusions: nursing students are the most traditionals in Cayetano Heredia Peruvian University, they are like children of traditional migrants of Aridean culture and collectivisit, but their instiative to become professional let us undertand their opening to changuig and self-direction.
Descritores: Ciência
Ciências Sociais
Educação em Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
Limites: Humanos
Masculino
Adolescente
Feminino
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca



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