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Id: biblio-1287537
Autor: Tomazelli, Jeane; Fernandes, Conceição.
Título: Psychosocial Care Centers and the profile of pervasive developmental disorder cases in Brazil, 2014-2017 / Centros de Atenção Psicossocial e o perfil dos casos com transtorno global do desenvolvimento no Brasil, 2014 - 2017
Fonte: Physis (Rio J.);31(2):e310221, 2021. tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract The study describes the profile of children and adolescents with pervasive developmental disorders (PDD) attended at the Psychosocial Care Centers (CAPS) and professionals from these establishments in Brazil and regions. It uses data from the Outpatient Information System of the Unified Health System (SIA/SUS) and the National System of Health Establishments System (SCNES) in 2014-2017. The SIA/SUS was deterministically linked with the SCNES, based on the establishment number. PDD cases were individualized using a variable coded SUS card; 18,852 diagnoses of PDD were recorded in CAPS, most of them by spontaneous demand, 73.2% performed in CAPSi, 50.3% in the age group of 1-6 years old, 80% male and highest proportions of females over 13 years (p <0.001). PDD was not specified in 54.3% of the diagnoses; autistic disorder was the most common PDD (27.2%). Professional teams vary by CAPS type; Procedures of communicative practices and psychosocial rehabilitation were not expressive (10.3%). It was concluded that studies are necessary to clarify a high spontaneous demand, to understand treatment outside CAPSi and to define parameters to evaluate if the procedures used are appropriated for the therapeutic project and possibilities monitoring and evaluate the care of people with PDD.

Resumo O estudo descreve o perfil de crianças e adolescentes com transtorno do desenvolvimento global (TGD) atendidas nos Centros de Atenção Psicossocial (CAPS) e profissionais destes estabelecimentos no Brasil e regiões. Utiliza dados do Sistema de Informações Ambulatoriais do Sistema Único de Saúde (SIA/SUS) e do Sistema Cadastro Nacional de Estabelecimentos de Saúde (SCNES) de 2014-2017. Relacionou-se deterministicamente as bases SIA/SUS e SCNES, usando o número do estabelecimento, os casos de TGD foram individualizados utilizando a variável cartão SUS codificada. Foram registrados 18.852 diagnósticos de TGD nos CAPS, a maioria por demanda espontânea, 73,2% realizadas em CAPSi, 50,3% na faixa etária de 1-6 anos, 80% do sexo masculino e maiores proporções de casos femininos a partir de 13 anos (p<0,001). Em 54,3% dos diagnósticos não foi especificado o tipo de TGD, sendo o autismo o mais frequente (27,2%) dentre os especificados. As equipes profissionais variaram segundo tipo de CAPS. Procedimentos de práticas comunicativas e reabilitação psicossocial foram pouco expressivas (10,3%). Conclui-se pela necessidade de estudos para esclarecer a alta demanda espontânea, os atendimentos fora do CAPSi e de se estabelecer parâmetros para avaliar se os procedimentos estão adequados ao projeto terapêutico permitindo monitorar e avaliar o atendimento às pessoas com TGD.
Descritores: Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil
Transtorno do Espectro Autista
Serviços de Saúde Mental
-Sistema Único de Saúde
Brasil
Saúde da Criança
Pessoal de Saúde
Saúde do Adolescente
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Lactente
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Adulto Jovem
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Id: biblio-1287542
Autor: Teixeira, Júlia Magna da Silva; Paiva, Sabrina Pereira.
Título: Violência contra a mulher e adoecimento mental: Percepções e práticas de profissionais de saúde em um Centro de Atenção Psicossocial / Violence against women and mental illness: perceptions and practices of health professionals in a Psychosocial Care Center
Fonte: Physis (Rio J.);31(2):e310214, 2021. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo A violência contra a mulher, uma das expressões da violência de gênero, reconhecida como problema de saúde pública, está muito presente na realidade brasileira e afeta sobremaneira a saúde mental e física das vítimas. Há lacuna quanto à investigação da temática no campo da saúde mental. O presente estudo objetivou compreender as percepções e práticas de profissionais de um Centro de Atenção Psicossocial (CAPS) diante da violência contra a mulher, através de entrevistas semi-estruturadas com profissionais de diferentes áreas (n=10). As narrativas foram classificadas em 4 eixos temáticos: Percepções e conceituações sobre o tema; relação entre violência contra a mulher e saúde mental; as intervenções profissionais e, por fim, as narrativas sobre o papel das políticas públicas, além dos apontamentos sobre os desafios atuais. Analisou-se que há um distanciamento entre as percepções e as ações realizadas, e que há muitos desafios ainda quanto ao trato dessa temática, entre eles a falta de estrutura social e política e a falta de capacitação destes profissionais.

Abstract Violence against women is one of the manifestations of gender violence and it is still very present in the Brazilian society. It affects the mental and physical health of the victims and it is recognized as a public health issue. There is a gap in the subject related to mental health, thus, the present study aims to understand the perceptions and practices of professionals from a Psychosocial Care Center (Centro de Atenção Psicossocial, CAPS) regarding the violence against women, through semi-structured interviews with specialists from different areas (n = 10). The narratives were classified into four thematic axes: the perceptions about the subject; the relation between violence against women and mental health; the professional interventions; and, finally, the public policies and current challenges. It was concluded that there is a gap between the perceptions and the actions carried out by healthcare specialists. Moreover, there are still many challenges regarding the treatment of this issue, as the lack of social policies and training of these professionals.
Descritores: Percepção
Pessoal de Saúde
Violência contra a Mulher
Assistência à Saúde Mental
-Brasil
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Saúde da Mulher
Angústia Psicológica
Serviços de Saúde Mental
Limites: Humanos
Feminino
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Id: biblio-1287544
Autor: Romano, Bruna; Serpa Jr, Octavio Domont de.
Título: Singularidades da comunicação no encontro de pessoas surdas e profissionais de saúde mental / Communication singularities in the meeting between deaf people and mental health professionals
Fonte: Physis (Rio J.);31(2):e310208, 2021.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Parte da luta dos movimentos das pessoas com deficiência tem sido, não apenas o reconhecimento da diversidade humana, mas a compreensão de que pessoas com a mesma deficiência, por exemplo a surdez, não são um grupo homogêneo. Os profissionais da saúde, diante dessa diversidade podem sentir-se despreparados e com conhecimentos insuficientes. O objetivo deste estudo é apresentar as diferentes formas de comunicação que podem acontecer quando surdos são atendidos em serviços de saúde mental, por meio de um Estudo de Casos Múltiplos. Os resultados apontam para a diversidade nas formas de comunicação, convocando os profissionais a criarem novas formas de trabalho e cuidado no encontro com surdos usuários dos serviços de saúde mental. É no cotidiano do trabalho, com cada usuário que as formas de cuidado singulares que levam em conta a diversidade ganham vida e para que isso aconteça, é importante incluir a diversidade na comunicação. A criação de formas de comunicação que incluam a diversidade e as necessidades singulares, somente serão possíveis com apoio aos profissionais de saúde através de espaços informativos e de educação permanente.

Abstract Part of the struggles of people with disabilities and their movements has been, not only the recognition of human diversity but the understanding that people with the same disability, like deafness, are not a homogeneous group. Health professionals, when facing that diversity, generally feel unprepared and with insufficient knowledge. The objective of this study is to present different forms of communication that may happen when deaf subjects meet these professionals in mental health services, using Multiple Case Study. The results point to diversity in ways of communicating, calling the professionals to create new forms of work and care in the meeting with users in mental health services. It is in the daily work, with every different service user, that suggestions of care which take diversity into account, gain life. And for that, it is also important to include diversity in the way of communicating. The creation of unique forms of communication demanded of health professionals is only possible with the support of informational spaces and continuing education.
Descritores: Atitude do Pessoal de Saúde
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Comunicação
Pessoas com Deficiência Auditiva/psicologia
Surdez
Serviços de Saúde Mental
-Barreiras de Comunicação
Educação Continuada
Acesso aos Serviços de Saúde
Individualidade
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Id: lil-669225
Autor: Palacio A, Carlos A.
Título: La pertinencia social y el posgrado en psiquiatría / Social Pertinence and the Post-Graduate in Psychiatry
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;41(supl.1):31-36, oct. 2012.
Idioma: es.
Resumo: El comportamiento epidemiológico de la población resulta del proceso salud-enfermedad y de las diferentes variables biopsicosociales que participan en él. Los cambios demográficos que muestran inversión de la pirámide poblacional y alta incidencia de enfermedades crónicas -entre ellas los trastornos mentales y las neurodegenerativas- han originado una alta demanda de atención psiquiátrica en los diferentes niveles. El sistema de salud, con su profunda crisis, y la falta de respuesta del sector educativo en la formación del recurso humano muestran la carencia de responsabilidad social de la especialidad psiquiátrica en el país. No tenemos un proceso educativo que garantice que los egresados médicos puedan atender de manera adecuada a las personas que requieran el servicio, nuestros posgrados no responden a las necesidades en salud respecto al número de especialistas que se forman, como tampoco en la calidad y pertinencia del especialista que necesita la región. Los altos costos en la utilización de servicios de salud mental (consulta, medicamentos), así como la falta de accesibilidad a ellos, son la muestra de que el país no tiene una respuesta oportuna y eficaz a la situación epidemiológica de las alteraciones mentales. Se requieren políticas solidas, válidas, continuas, que involucren el sector educativo y el de la salud con el propósito de darle solución a esta problemática.

The epidemiological behavior of the population stems from health-disease processes and different biopsychosocial variables in which they participate in. Demographic changes show change in the population pyramid and the high incidence of chronic diseases, including mental disorders and neurodegenerative diseases, which have led to a high demand for psychiatric care at different levels. The health system, with its deep crisis, and the lack of response of the education sector in human resource training show a lack of social responsibility with regards to Psychiatric specialty in the country. We have an educational process that ensures that medical graduates respond appropriately to people who require service. However, our graduate programs do not meet the health needs and the number of specialists are not qualified as specialists and do not meet the needs in this region. The high costs of mental health services (eg, consultation and medicines) and lack of access to these services are proof that Colombia does not have a timely and effective response to the epidemiological situation of mental illness. Solid, valid, and continous policies are needed to invole education and health sectors in order to provide solutions to this problem.
Descritores: Psiquiatria
Responsabilidade Social
Serviços de Saúde Mental
-Encaminhamento e Consulta
Sistemas de Saúde
Doenças Neurodegenerativas
Custos e Análise de Custo
Necessidades e Demandas de Serviços de Saúde
Transtornos Mentais
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: biblio-1290818
Autor: Leitão, Iagor Brum; Avellar, Luziane Zacche; Constantinidis, Teresinha Cid.
Título: Produção de conhecimentos sobre o CAPSI entre 2002 e 2017: revisão integrativa da literatura / Integrative rewiew of studies conducted in CAPSI published between 2002 and 2017 / Revisión integrativa de estudios realizados en CAPSI publicados entre 2002 y 2017
Fonte: Estud. Interdiscip. Psicol;10(3):181-205, dez. 2019. Tab, Ilus.
Idioma: pt.
Resumo: Este estudo objetivou discutir as principais questões que atravessam o Centro de Atenção Psicossocial Infanto-Juvenil (CAPSi) e a forma em que é produzido o conhecimento sobre esse serviço. Trata-se de uma revisão integrativa de artigos frutos de pesquisas realizadas em unidades CAPSi, publicados entre 2002 e 2017 e indexados nas bases dedados PePSIC e SciELO. Utilizou-se a palavra-chave "CAPSi" como termo de pesquisa. O levantamento final resultou em 29 artigos. Identificou-se a prevalência do método qualitativo; entrevistas como técnica de coleta de dados mais utilizada; prevalência de pesquisas realizadas na região Sudeste; número expressivo de pesquisas desenvolvidas por Universidades Federais e Estaduais e as principais questões se colocam diante à atenção psicossocial infanto-juvenil. A revisão também aponta alto índice de encaminhamento de casos ao CAPSi que se referem à questões de aprendizagem e conduta, assim como o desconhecimento da população sobre os serviços oferecidos pelos CAPSi

This study aimed to discuss the main issues that cross the Child-Juvenil Psychosocial Care Center (CAPSi) and the way in which knowledge about this service is produced. It's an integrative review of articles from researches carried out in CAPSi units, published between 2002 and 2017 and indexed in the databases of PePSIC and SciELO. "CAPSi" was used as the search term. The final survey resulted in 29 articles. The prevalence of the qualitative method was identified; interviews as the most used data collection technique; prevalence of research carried out in the Southeast region, and expressive number of researches developed by Federal and State Universities and the main issues facing child-juvenil psychosocial attention. The review also indicates a high rate of referral of cases to CAPSi that refer to questions of learning and conduct, as well as the lack of knowledge of the population about the services offered by CAPSi.

El estudio del siguiente estudio es discutir las principales cuestiones que atraviesan el Centro de Atención Psicosocial Infanto-Juvenil (CAPSi) y la forma en que se produce el conocimiento sobre ese servicio. Se trata de una revisión integrativa de artículos que son fruto de investigaciones realizadas en unidades CAPSi, publicados entre 2002 y 2017, indexados en las bases huellas PePSIC y SciELO. Se utilizó "CAPSi" como término de investigación. El levantamiento final resultó en 29 artículos. Se identificó prevalencia del método cualitativo; entrevistas como técnica de recolección de datos más utilizada; prevalencia de investigaciones realizadas en la región Sudeste; número expresivo de investigaciones desarrolladas por Universidades Federales y Estatales y las principales cuestiones se plantean ante la atención psicosocial infanto-juvenil. La revisión también indica una alta tasa de derivación de casos a CAPSi que se refieren a cuestiones de aprendizaje y conducta, así como falta de conocimiento de la población sobre los servicios ofrecidos por CAPSi. AU
Descritores: Atenção Primária à Saúde
Serviços de Saúde Mental
-Criança
Adolescente
Limites: Humanos
Criança
Adulto
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR512.1 - Biblioteca Setorial do Centro de Ciências da Saúde


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Id: biblio-1222732
Autor: Montenegro, Francisco Valberdan Pinheiro(edt); Lima, Leandro Sobral de(edt).
Título: Oficinas de alfabetização com usuários de um Caps-AD / Literacy workshops with users of a Caps-AD
Fonte: Rev. psicol. (Fortaleza, Online);12(1):173-181, 2021.
Idioma: pt.
Resumo: O presente artigo objetiva relatar uma experiência de intervenção que consistiu na realização de Oficinas de Alfabetização com usuários de um Centro de Atenção Psicossocial para pessoas com necessidades decorrentes do uso de Álcool e outras Drogas (CAPS-AD), ocorridas ao longo do segundo semestre de 2019. Partindo da articulação teórica entre os referenciais da atenção psicossocial e da pedagogia crítica, o artigo apresenta um estudo de abordagem qualitativa, do tipo relato de experiência, no qual se descreve a referida intervenção a partir das informações coletadas através da observação participante. Entre os principais resultados da intervenção estão a formação de vínculos entre os participantes, a constituição de um espaço de aprendizagem coletiva e a significativa adesão dos participantes ao uso de metodologias ativas. Além disso, o estudo depreende a autonomia como ferramenta fundamental nesse processo. Por fim, o artigo argumenta a importância das Oficinas de Alfabetização como recursos estratégicos na clínica ampliada de saúde mental e sinaliza a necessidade de mais estudos sobre a alfabetização no âmbito da atenção psicossocial.

This article aims to report an intervention experience that consisted of Literacy Workshops with users of a Psychosocial Care Center for people with needs arising from the use of Alcohol and other Drugs (CAPS-AD). Starting from the theoretical articulation between the references of psychosocial care and critical pedagogy, the article presents an experience report type study in which the methodology of participant observation was used. The Literacy Workshops took place throughout the second semester of 2019. Among the main results of the intervention are the formation of bonds between the participants and the constitution of a space for sharing their perceptions about educational processes and exclusion in a literate society. The use of active methodologies in conducting the workshops resulted in satisfactory adherence by the participants. In addition, autonomy stands out as a methodological tool and an important result in the educational practices of young people and adults. Finally, the article argues the importance of Literacy Workshops as strategic resources in the expanded mental health clinic and signals the need for further studies on literacy within the scope of psychosocial care.
Descritores: Educação
Alfabetização
Aprendizagem
-Serviços de Saúde Mental
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR6.3 - Biblioteca de Ciências Humanas


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Id: lil-735108
Autor: Campo-Arias, Adalberto; Oviedo, Heidi Celina; Herazo, Edwin.
Título: Estigma: barrera de acceso a servicios en salud mental / Stigma: Barrier to Access to Mental Health Services
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;43(3):162-167, jul.-sep. 2014. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El estigma percibido supone una barrera sociocultural para el acceso a servicios de salud mental y priva a las personas que reúnen criterios de trastorno mental de la posibilidad de disfrutar de atención integral e integrada. Objetivo: Actualizar los mecanismos institucionales por los cuales el estigma, percibido y perpetrado, relacionado con los trastornos mentales se configura como una barrera de acceso a la salud mental. Resultados: El estigma como barrera para el acceso a servicios de salud mental se materializa con la reducción de solicitud de atención, la escasa asignación de recursos a salud mental, el proceso sistemático de pauperización de las personas que los padecen, el incremento del riesgo de implicaciones en delitos y el contacto con el sistema legal y en invisibilización de la vulnerabilidad de estas personas. Conclusiones: Se necesita un proceso estructurado de sensibilización y educación de los distintos colectivos para promover el conocimiento sobre los trastornos mentales, favorecer la rehabilitación psicosocial en comunidad y la inclusión social y laboral. En Colombia, es necesario estudiar la frecuencia y las variables asociadas al estigma relacionado con trastornos mentales. Este conocimiento permitirá la implementación de acciones para favorecer la inclusión social de las personas que reúnen los criterios de trastorno mental.

Background: The perceived stigma represents a sociocultural barrier to access mental health services and prevents individuals who meet criteria for a mental disorder the possibility of receiving comprehensive and integred care. Objective: To update institutionalmechanisms bywhich stigma related to mental disorders, perceived and perpetrated, acts as a barrier to mental health access. Results: Stigmaas abarriertoaccesstomentalhealthservicesisduetoa reduction inservice requests, the allocation of limited resources to mental health, the systematic process of impoverishment of the people who suffer a mental disorder, increased risk of crime, and implications in contact with the legal system, and the invisibility of the vulnerability of these people. Conclusions: Structured awareness and education programs are needed to promote awareness about mental disorders, promote community-based psychosocial rehabilitation, and reintegration into productive life process. In Colombia, the frequency and variables associated with the stigma of mental disorders needs to be studied. This knowledge will enable the implementation of measures to promote the social and labor inclusion of people who meet the criteria for mental disorders.
Descritores: Risco
Estigma Social
Necessidades e Demandas de Serviços de Saúde
Transtornos Mentais
Serviços de Saúde Mental
-Características de Residência
Saúde Mental
Alocação de Recursos
Educação
Reabilitação Psiquiátrica
Recursos em Saúde
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: lil-779630
Autor: Campo-Arias, Adalberto; Herazo, Edwin.
Título: El complejo estigma-discriminación asociado a trastorno mental como factor de riesgo de suicidio / The Stigma-discrimination Complex Associated With Mental Disorder as a Risk Factor for Suicide
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;44(4):243-250, oct.-dic. 2015. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Se propone el concepto "complejo estigma-discriminación asociado a trastorno mental" (CEDATM) para englobar los términos usados en la teoría de la atribución: estigma, estereotipo, prejuicio y discriminación. El CEDATM (el internalizado y el percibido) es un fenómeno frecuente que puede explicar un porcentaje de los casos de suicidio. Objetivo: Revisar los factores que pueden explicar la asociación existente entre CEDATM y suicidio y postular posibles mecanismos implicados subyacentes. Resultados: Se identificaron artículos en MEDLINE con los descriptores en inglés para "estigma", "trastornos mentales" y "suicidio" o "tasa de suicidio". Se incluyeron artículos publicados entre enero de 2000 y junio de 2014. No se consideraron revisiones del tema y estudios de casos. Los dos estudios incluidos mostraron que el estigma incrementa el riesgo de comportamientos suicidas. Se evidenció que las personas con estigma internalizado realizaron más intentos de suicidio y que la tasa de suicidio en población general es más alta en los países con mayor estigma percibido. Se consideró que la relación entre CEDATM y suicidio se establece por mecanismos interrelacionados: un mecanismo "directo" que incluye el CEDATM percibido y se configura como barreras de acceso a servicios y acciones en salud mental, y un mecanismo "indirecto" que involucra el CEDATM internalizado y que incrementa la vulnerabilidad a episodios depresivos y comportamientos autolesivos repetidos que pueden terminar en suicidio. Conclusiones: El CEDATM impacta negativamente en la calidad de vida de las personas que reúnen criterios de trastornos mentales y da cuenta de un número importante de suicidios. Una primera vía se relaciona con el estigma percibido, que se configura como barrera de acceso a servicios y acciones en salud mental, y una segunda ruta que incluye comportamientos autolesivos repetidos que reducen la autoestima e incrementan el estrés percibido. Se necesitan investigaciones que profundicen en el conocimiento de esta asociación.

Background: The concept stigma-discrimination complex associated with mental disorder (SDCAMD) is proposed to encompass the terms used in the attribution theory: stigma, stereotype, prejudice and discrimination. SDCAMD is one of the most frequent disorders worldwide. Internalized and perceived SDCAMD may explain a number of suicide cases. Objective: To update the factors that may explain the association between SDCAMD and suicide, and postulate possible underlying mechanisms. Results: Articles were identified in MEDLINE using the descriptors for "stigma", "mental disorders" and "suicide" or "suicide rate". Articles published between January 2000 and June 2014 were included. Reviews and case studies were not considered. The two included studies showed that stigma increased the risk of suicidal behaviors. It was evident that people who meet criteria for mental disorder and reported high self-stigma made a greater number of suicide attempts, and countries with high stigma in the general population have a higher suicide rate. It was considered that the relationship between SDCAMD and suicide is established by a set of interrelated mechanisms. A "direct" mechanism involving perceived stigma and is configured as a barrier to access mental health services, and an "indirect" mechanism involving the self-stigma, which increases the vulnerability to depressive episodes and repeated self-injurious behaviors that ultimately end in suicide. Conclusions: The SDCAMD impacts negatively on the quality of life of people who meet criteria for mental disorders, and accounts for a significant number of suicides. One way is related to the perceived stigma that is configured as a barrier to access mental health services and, the second one includes repeated self-injurious behaviors that reduce self-esteem nd increases perceived stress. Further research is required to increase the knowledge of this association.
Descritores: Fatores de Risco
Comportamento Autodestrutivo
Discriminação Social
Transtornos Mentais
-Preconceito
Qualidade de Vida
Associação
Autoimagem
Estereotipagem
Suicídio
Ego
Serviços de Saúde Mental
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: lil-791336
Autor: Sánchez Díaz, Natalia; Osorio, Andrés Duarte; Gómez Restrepo, Carlos; Bohórquez Peñaranda, Adriana Patricia.
Título: Implementación de la guía de práctica clínica para el manejo de adultos con esquizofrenia en Colombia / Implementation of a Clinical Practice Guidelines for the Management of Adults With Schizophrenia in Colombia
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;45(2):60-66, abr.-jun. 2016. tab.
Idioma: es.
Resumo: Objetivos: Presentar las estrategias y actividades globales que permitan llevar a la práctica las recomendaciones contenidas en la guía (GPCE). Priorizar las recomendaciones, identificar potenciales barreras y facilitadores, plantear estrategias de solución y desarrollar un sistema de seguimiento y evaluación de la implementación de las recomendaciones contenidas en la GPCE. Método: Durante el proceso de elaboración de la GPCE, se incluyeron profesionales con dedicación primordial a implementación. En las reuniones identificaron estos tópicos y posteriormente se complementaron con revisiones de literatura sobre implementación de guías de esquizofrenia. Se tuvieron en cuenta las discusiones planteadas en las reuniones de socialización, y las reuniones conjuntas con el Ministerio de Salud y Protección Social y el Instituto de Evaluación Tecnológica en Salud. Resultados: El capítulo de implementación de la GPCE incluye la descripción de las potenciales barreras, las estrategias de solución, los facilitadores y los indicadores de seguimiento, estos últimos categorizados por estructura, proceso y resultado. Las barreras identificadas se categorizaron en 3 grupos, haciendo referencia al contexto cultural, el sistema de salud y las intervenciones propuestas. Los temas referentes a estrategias de solución y facilitadoras incluyen programas de educación a la comunidad en salud mental, entrenamiento en salud mental a trabajadores de la salud de atención primaria, descentralización de los servicios de salud mental e integración a nivel primario, utilización de tecnologías de la información y la comunicación y telemedicina. Conclusión: La implementación de la GPCE dentro del Sistema General de Seguridad Social en Salud en Colombia plantea múltiples retos. Las potenciales barreras, estrategias facilitadoras e indicadores de seguimiento y evaluación descritos en el presente artículo, pueden brindar un soporte eficiente para contribuir al éxito de este proceso en las instituciones prestadoras de servicios de salud que adopten la guía.

Objectives: To present overall strategies and activities for the implementation process of the recommendations contained in the clinical practice guideline for the management of adults with schizophrenia (GPCE) published by the Colombian Ministry of Health and Welfare (MSPS). Prioritize the proposed recommendations, identify barriers and solving strategies to implement the GPCE, and develop a monitoring and evaluation system for the key recommendations. Method: The Guideline Developer Group (GDG) included professionals with primary dedication to implementation issues that accompanied the entire process. During the GDG meetings implementation topics were identified and discussed, and later complemented by literature reviews concerning the experience of mental health guidelines implementation at national and international level. Additionally, feedback from the discussions raised during the socialization meetings, and joint meetings with the MSPS and the Institute of Technology Assessment in Health (IETS) were included. The prioritization of recommendations was made in conjunction with the GDG, following the proposed steps in the methodological guide for the development of Clinical Practice Guidelines with Economic Evaluation in the General System of Social Security in Colombian Health (GMEGPC) using the tools 13 and 14. The conclusions and final adjustments were discussed with the GPCE leaders. Results: The implementation chapter includes a description of the potential barriers, solution strategies, facilitators and monitoring indicators. The identified barriers were categorized in the following 3 groups: Cultural context, health system and proposed interventions. The issues related to solving strategies and facilitating education programs include community mental health, mental health training for health workers in primary care, decentralization and integration of mental health services at the primary care level, use of technologies information and communication and telemedicine. To monitor and evaluate o the implementation process, five (5) indicators were designed one (1) structure, two (2) process and two (2) outcome indicators. Conclusion: The GPCE implementation within the Colombian General health System of Social Security (SGSSSC) poses multiple challenges. Potential barriers, enabling strategies and indicators for monitoring and evaluation described in this article, can provide efficient support to ensure the success of this process in the institutions that will adopt the guideline.
Descritores: Esquizofrenia
Guias de Prática Clínica como Assunto
Serviços de Saúde Mental
Categorias de Trabalhadores
-Ajustamento Social
Avaliação da Tecnologia Biomédica
Características de Residência
Saúde Mental
Pessoal de Saúde
Colômbia
Tecnologia da Informação
Articulações
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: biblio-1135846
Autor: Palombini, Analice; Pasini, Vera; Zanchet, Lívia; Bongiovanni, Julia; Zambillo, Marciana; Guerra, Sandra Zanatta; Oliveira Neto, Antonio B; Ehlers, Letícia Presser.
Título: Autonomia e exercício de direitos na experiência da gestão autônoma da medicação / Autonomy and rights exercise in autonomous management of medication experience / Autonomía y ejercicio de derechos en la experiencia de la gestión autónoma de la medicación
Fonte: Psicol. ciênc. prof;40:e190411, jan.-maio 2020.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O artigo investigou os efeitos de uso da versão brasileira do Guia da Gestão Autônoma da Medicação (GAM-BR) em grupos de intervenção em serviços públicos saúde mental. Objetiva-se analisar narrativas de usuários, psiquiatras e demais profissionais a partir da relação de cada um deles com a prescrição medicamentosa, mote do trabalho com o Guia. Participaram da pesquisa três CAPS do sul do país, integrantes da pesquisa multicêntrica GAM-BR. O áudio das falas produzidas nos grupos focais e nas entrevistas foi gravado, transcrito e transformado em narrativas por meio da extração dos núcleos argumentais. Os resultados apontam para a ampliação da concepção de autonomia e maior reconhecimento dos direitos dos usuários. Sugere, porém, dificuldades no exercício desses direitos, especialmente com relação ao tratamento medicamentoso, visto como condição para manutenção do vínculo com os serviços. Ressalta a importância de maior reflexão, tendo em vista a manutenção da lógica da escolha, privatizante e individualista, em detrimento da lógica do cuidado que valoriza o trabalho em rede e a corresponsabilização.

Abstract This article analyzed the effects of using the Brazilian version of the Autonomous Medication Management Guide (GAM-BR) in intervention groups in mental health services. Users, psychiatrists and other professionals' narratives were verified to check the relationship of each one with the prescription, the main principle of the guide. Three CAPS (mental health care services) from the south of the country have participated in this research, all members of the multicentric research GAM-BR. The material was audio-recorded, transcribed and transformed in narratives. The results show increase of the conception of autonomy and wider acknowledgment of users' rights. A broadening concept of users' autonomy and a greater recognition of their rights was observed. However, issues were found in the exercise of rights, especially regarding drug treatment, which was seen as a condition for their bond maintenance with services. Further reflection on this subject is emphasized, owing to maintaining the logic of choice, which focuses on privatization and individualism, instead of the care that enhances network and co-responsibility.

Resumen El artículo investiga los efectos de uso de la Guía de Gestión Autónoma de la Medicación (GAM-BR), versión brasileña, en grupos de intervención en servicios de salud mental. El objetivo fue analizar narrativas de usuarios, psiquiatras y otros profesionales a partir de su relación con la prescripción de medicamentos, principio del trabajo con la Guía. Participaron en la investigación tres CAPS (Centros de atención psicosocial) del Sur del país, todos miembros de la investigación multicéntrica acerca de la GAM. Todo el material de audio fue grabado, transcrito y transformado en narrativas por medio de la extracción de los núcleos de significación. Se señala la expansión de la noción de autonomía de los usuarios y un mayor reconocimiento de sus derechos. Se presentaron dificultades para avanzar en el ejercicio de esos derechos, especialmente en cuanto al tratamiento farmacológico, que todavía se ve como una condición a la manutención del vínculo con los servicios. Es necesaria una mayor reflexión acerca del tema, considerando la manutención de la lógica de la elección, privatizante e individualista, en lugar de una lógica del cuidado que valorice el trabajo en la red y la corresponsabilización.
Descritores: Psiquiatria
Autonomia Pessoal
Tratamento Farmacológico
Prescrições
-Pesquisa
Recursos Audiovisuais
Terapêutica
Preparações Farmacêuticas
Grupos Focais
Serviços de Saúde Mental
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Estudo Multicêntrico
Responsável: BR1552.1 - Biblioteca Central



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