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Marra, Celina Castagnari
Cunha, Isabel Cristina Kowal Olm
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Id: biblio-991313
Autor: Holanda, Flávia Lilalva de; Marra, Celina Castagnari; Cunha, Isabel Cristina Kowal Olm.
Título: Evidence of validity of the Competence Scale of Actions of Nurses in Emergencies / Evidências de validade da Escala de Competências das Ações do Enfermeiro em Emergências / Evidencias de validez de la Escala de Competencias de las Acciones del Enfermero en emergencias
Fonte: Rev. latinoam. enferm. (Online);27:e3128, 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico.
Resumo: ABSTRACT Objective: to evaluate the validity of the Competence Scale of Actions of Nurses in Emergencies based on internal structure, internal consistency, and external criteria. Methods: methodological study to verify new evidence of validity of the Scale, with contents previously validated. The Scale has 81 measurable actions at five levels of competence and can be applied both for self- and/or hetero-evaluation. Results: one hundred and forty seven nursing assistants and 41 managers from the five regions of Brazil participated in the study. They were linked to mobile prehospital emergency service, fixed prehospital emergency service, or hospital emergencies. Dimensionality was evidenced by exploratory factorial analysis of the 81 items, pointing out seven factors that explained 66.5% of the total data variance. Cronbach's alpha ranged from 0.79 to 0.98. The Kaiser-Meyer-Olkin 0.988 indicated that the correlations between the items were significant. In the external criterion, Pearson's correlations between hetero-evaluation competence scores and the manager's subjective classification were significant (p < 0.001), as well as differences in the means of these competencies by criterion group. In addition, scores by characteristics were evaluated to detect statistically different means. Conclusion: through the adopted Statistical Procedures, with multi-methods and multi-informants, different psychometric properties were analyzed. A summary of evidence was generated showing that the Scale is valid and reliable.

RESUMO Objetivo: avaliar evidências de validade da Escala de Competências das Ações do Enfermeiro em Emergências com base na estrutura interna, na consistência interna e no critério externo. Métodos: estudo metodológico para verificação de novas evidências de validade da Escala, com conteúdos previamente validados. A Escala com 81 ações mensuráveis em cinco níveis de competências pode ser realizada tanto para o enfermeiro se autoavaliar como outros o avaliarem. Resultados: participaram 407 enfermeiros assistenciais e 41 gestores das cinco regiões do Brasil, atuantes em emergências pré-hospitalar móvel, fixa ou hospitalar. A dimensionalidade foi evidenciada mediante análise fatorial exploratória dos 81 itens, apontando sete fatores que explicaram 66,5% da variância total dos dados. O alfa de Cronbach variou de 0,79 a 0,98. O Kaiser- Meyer-Olkin 0,988 indicou que as correlações entre os itens foram significantes. No critério externo, correlações de Pearson entre escores de competências de heteroavaliação e classificação subjetiva do gestor foram significantes (p<0,001), bem como diferenças das médias dessas competências por grupo critério. Adicionalmente, avaliaram-se escores por características, verificando-se médias estatisticamente distintas. Conclusão: por meio dos Procedimentos Estatísticos adotados, com multimétodos e multi-informantes, analisaram-se diferentes propriedades psicométricas, gerando um sumário de evidências, demostrando que a Escala é válida e confiável.

RESUMEN Objetivo: evaluar evidencias de validez de la Escala de Competencias de las Acciones del Enfermero en Emergencias con base en la estructura interna, en la consistencia interna y en el criterio externo. Métodos: estudio metodológico para verificación de nuevas evidencias de validez de la Escala, con contenidos previamente validados. La Escala con 81 acciones mensurables en cinco niveles de competencias puede ser realizada tanto para que el enfermero se autoevalúe como otros lo evalúen. Resultados: participaron 407 enfermeros asistenciales y 41 gestores de las cinco regiones de Brasil, actuantes en emergencias pre-hospitalaria móvil, fija o hospitalaria. La dimensionalidad fue evidenciada mediante análisis factorial exploratoria de los 81 ítems, apuntando siete factores que explicaron 66,5% de la variancia total de los datos. El alfa de Cronbach varió de 0,79 a 0,98. El Kaiser- Meyer-Olkin 0,988 indicó que las correlaciones entre los ítems fueron significantes. En el criterio externo, correlaciones de Pearson entre puntajes de competencias de heteroevaluación y clasificación subjetiva del gestor fueron significantes (p<0,001), así como diferencias de las medias de esas competencias por grupo criterio. Adicionalmente, se evaluaron puntajes por características, verificándose medias estadísticamente distintas. Conclusión: por medio de los Procedimientos Estadísticos adoptados, con multimétodos y multiinformantes, se analizaron diferentes propiedades psicométricas, generando un sumario de evidencias, demostrando que la Escala es válida y confiable.
Descritores: Enfermagem em Emergência/organização & administração
Avaliação de Desempenho Profissional/organização & administração
Escala de Avaliação Comportamental/estatística & dados numéricos
-Competência Profissional
Psicometria/estatística & dados numéricos
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1038339
Autor: PAULA, JONAS JARDIM DE.
Título: Religiosity is a moderator of the relationship between impulsivity and internalizing symptoms
Fonte: Arch. Clin. Psychiatry (Impr.) = Rev. psiquiatr. clín. (São Paulo) = Psiquiatria clínica;44(1):20-22, Jan.-Feb. 2017. graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Background There is growing interest in the role of religion in psychiatric disorders. Impulsivity is a psychological trait associated with acting without thinking, with a decision process favoring short-term outcomes without further consideration of its consequences, and is a risk factor for the development of mental disorders. Objective In this study, the objective was to analyze the role of religiosity as a possible moderator between the association of impulsivity and internalizing psychiatric symptoms. Methods The hypothesis was assessed in a cross-sectional study enrolling 366 adults evaluated using the abbreviated version of the Barratt Impulsiveness Scale-11, the Self Reporting Questionnaire-20, and the Duke Religion Index. Results Internalizing symptoms were significantly influenced by an interaction between religiosity and impulsivity. Religiosity acted as a protective factor against internalizing symptoms only for participants with high impulsivity. Discussion The results suggest a moderation role of religiosity in the association of impulsivity with internalizing symptoms.
Descritores: Religião
Transtornos Disruptivos, de Controle do Impulso e da Conduta
Comportamento Impulsivo
-Transtornos da Personalidade
Modelos Lineares
Saúde Mental
Estudos Transversais
Espiritualidade
Escala de Avaliação Comportamental
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: BR66.1 - Divisão de Biblioteca e Documentação


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Id: biblio-1019345
Autor: BEERTEN-DUIJKERS, JUDITH C. L. M; VISSERS, CONSTANCE TH. W. M; RINCK, MIKE; BARKLEY, RUSSELL A; EGGER, JOS I. M.
Título: Dutch translation and adaptation of the Barkley Deficits in Executive Functioning Scale (BDEFS)
Fonte: Arch. Clin. Psychiatry (Impr.) = Rev. psiquiatr. clín. (São Paulo) = Psiquiatria clínica;46(4):89-96, July-Aug. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Background Based on his model of self-regulation and executive functions, Barkley developed a self- and other-report questionnaire (the Barkley Deficits in Executive Functioning Scale - BDEFS). The BDEFS measures deficits in executive functions as expressed in daily life activities like self-management of time, self-organization, self-restraint, self-motivation, and self-regulation of emotion. Objectives This study created and analyzed a Dutch translation and adaptation in conformance with official guidelines. Methods The Dutch and English BDEFS were completed by 25 bilingual Dutch adults to evaluate semantic correspondence. Consequently, 60 Dutch participants completed the Dutch BDEFS, Barratt Impulsiveness Scale-Eleventh edition (BIS-11) and the Dysexecutive Questionnaire (DEX) to evaluate concurrent validity and internal consistency. Results The versions demonstrated sufficient semantic equivalence and Spearman's rho of total scores was high; items mostly showed moderate-to-high correlations. Regression analysis showed no proportional bias. Internal consistency was also high. Correlations between BDEFS, BIS-11 and DEX supported concurrent validity. Discussion We conclude that a successful BDEFS translation and adaptation was created with satisfactory reliability and validity. Further research should assess the utility of the BDEFS in Dutch clinical practice.
Descritores: Tradução
Inquéritos e Questionários
Função Executiva/fisiologia
Escala de Avaliação Comportamental
-Psicometria
Valor Preditivo dos Testes
Reprodutibilidade dos Testes
Autogestão/psicologia
Países Baixos
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Meia-Idade
Responsável: BR66.1 - Divisão de Biblioteca e Documentação


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Id: lil-450949
Autor: Batista, Bianca H Brum; Nunes, Magda Lahorgue.
Título: Validação para língua portuguesa de duas escalas para avaliação de hábitos e qualidade de sono em crianças / Language validation of two scales to evaluate sleep quality in children
Fonte: J. epilepsy clin. neurophysiol;12(3):143-148, Sept. 2006. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: OBJETIVO: Apresentar a validação para língua portuguesa das escalas de avaliação do sono: "Inventário dos hábitos de sono para crianças pré-escolares" e "Questionário sobre o comportamento do sono". MÉTODOS: Inicialmente as escalas foram traduzidas para português, após receberam tradução reversa, em reunião de consenso foi avaliada a melhor versão. As escalas foram aplicadas em dois grupos de crianças (controle e com epilepsia). Os pacientes com epilepsia foram estratificados pela gravidade através da classificação de Engel. Os escores obtidos foram comparados entre si e relacionados com a gravidade da epilepsia. RESULTADOS: A escala "Inventário dos hábitos de sono para crianças pré-escolares" evidenciou maior incidência de alterações na rotina da hora de dormir, na ritmicidade do sono e de separação dos pais no grupo com epilepsia refratária. Crianças com epilepsia controlada apresentaram hábitos do sono mais saudáveis (p < 0,05). A aplicação do "Questionário sobre o comportamento do sono" evidenciou alterações na qualidade do sono no grupo com epilepsia (p < 0,001). Quanto maior a refratariedade da epilepsia pior a qualidade do sono (p < 0,001). CONCLUSÃO: Disponibilizamos através da validação para língua portuguesa questionários para avaliação de distúrbios do sono na infância. A aplicação destes questionários demonstrou a influência exercida pela epilepsia com crises não controladas na qualidade do sono.

OBJECTIVE: Validation to Portuguese of the questionaries: Sleep Habits Inventory for Preschool Children and Sleep Behavior Questionaire. METHODS: The English version of the questionnaires was translated and back translated independently by two professionals, after that the best version was choose. The Portuguese version was applied in two groups of children: patients with epilepsy and a control group. Patients with epilepsy were classified according to Engel score. Results obtained on both groups were related to epilepsy refractoriness. RESULTS: Sleep Habits Inventory for Preschool Children applied in children between 2-6 years of age showed that patients with refractory epilepsy have a major incidence of disorders in the sleep rhythm and routines. Furthermore, they also have more problems to be separated from parents. Children with well controlled epilepsy have more incidence of health sleep habits (p < 0,05). The score of Sleep Behavior Questionnaire applied in children between 7-14 years of age showed significant difference among children with epilepsy (47,52 ± 10,9) and controls (30,52 ± 3,75) (p < 0,001). Refractory epilepsies related with worse sleep quality (p < 0.001). CONCLUSION: Two questionnaires that evaluate sleep habits were translated and validated to be used in Portuguese. Application of these questionnaires in controls and in children with epilepsy showed that uncontrolled epilepsy influences quality of sleep.
Descritores: Sono/fisiologia
Epilepsia/patologia
Higiene do Sono/fisiologia
-Transtornos do Sono-Vigília/diagnóstico
Inquéritos e Questionários
Escala de Avaliação Comportamental
Limites: Seres Humanos
Pré-Escolar
Tipo de Publ: Estudos de Avaliação
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-976171
Autor: Fernández Gonzalez, María Emilia; Frómeta Rivaflecha, Grisel; Vidal Rodríguez, Elizabeth Leyte.
Título: Valoración de la autoestima en pacientes adultos con estrabismo / Evaluation of self-esteem in adult patients with strabismus
Fonte: Medisan;22(9), nov.-dic. 2018. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Se efectuó un estudio longitudinal, prospectivo y comparativo de 43 adultos con estrabismo, quienes acudieron al Servicio de Oftalmología del Hospital Infantil Sur de Santiago de Cuba, desde enero del 2015 hasta mayo del 2017, a fin de valorar su autoestima. A todos se les realizó un examen oftalmológico completo, que mostró el grado de desviación media antes y después de la cirugía. Se les aplicó una prueba de autoestima de Rosenberg, previa a la intervención y 2 meses después de esta. Prevalecieron el sexo femenino, la edad media de 48,5 años y la exotropía. Antes de la cirugía, el nivel de autoestima estuvo por debajo de 25 puntos en la mayoría de los pacientes (81,3 por ciento); sin embargo, posterior a esta fue baja en solo 2,3 por ciento y normal en 90,6 por ciento, lo que causó un impacto favorable en la calidad de vida e integración social de los afectados.

A longitudinal, prospective and comparative study of 43 adults with strabismus who went to the Ophthalmology Service of the Southern Pediatric Hospital in Santiago de Cuba, from January, 2015 to May, 2017 was carried out, in order to evaluate their self-esteem. A complete ophthalmological exam was carried out to all, which showed the average deviation degree before and after surgery. A Rosenberg self-esteem test was applied, previous to the intervention and 2 months after it. The female sex, the mean age of 48.5 years and the exotropy prevailed. Before surgery, the self-esteem level was below 25 points in most of the patients (81.3 percent); however, after this it was low in only 2.3 percent and normal in 90.6 percent, what caused a favourable impact in the life quality and social integration of the affected patients.
Descritores: Autoimagem
Estrabismo/psicologia
Escala de Avaliação Comportamental
-Atenção Secundária à Saúde
Exotropia
Limites: Seres Humanos
Masculino
Adolescente
Adulto
Meia-Idade
Idoso
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-965552
Autor: Moyano-Díaz, Emilio; Páez, Darío; Torres, Mauricio.
Título: Propiedades psicométricas del cuestionario para medir estrategias de aumento de la felicidad (HIS) en versión castellana (CEA-EAP) / Psychometric properties of the questionnaire to measure strategies to increase happiness (HIS) in Spanish version (CEA-EAP)
Fonte: Ter. psicol;34(2):143-154, jul. 2016. tab.
Idioma: es.
Resumo: Se adaptó al contexto chileno la Escala de Incremento de la Felicidad (HIS, de Tkach y Lyubomirsky, 2006) para medir estrategias conductuales de incremento de la felicidad, con el nombre de Cuestionario de Estrategias para Aumentar los Estados de Ánimo Positivos (CEA-EAP) con 44 ítems en formato likert de 4 puntos. Este, junto con la EFS (Lyubomirsky y Lepper 1999) fue respondido por 443 estudiantes universitarios (Cronbach global de .80), quienes se autoclasificaron como extra o introvertidos. El ANAFAC mostró una estructura diferente a la original de ocho factores y mayoritariamente con buena confiabilidad. Las estrategias de control mental y auto-cuidado o reevaluación positiva y reorientación positiva de la atención, las de sociabilización recreativa o festejar y, en menor medida pero también otras tres diferentes estrategias, se asociaron a felicidad (EFS), y a la autoclasificación de extrovertido. Ocio pasivo se asoció a introversión y no tuvo relación con la EFS.

The scale of happiness increase (HIS, of Tkach and Lyubomirsky, 2006) to measure behavioural strategies of increased happiness, was adapted to the Chilean context with the name of questionnaire of strategies to increase positive moods (CEA-EAP), with 44 items in 4-point likert format. This, together with the EFS (Lyubomirsky y Lepper 1999) was answered by 443 undergraduates (global Cronbach's alpha =.80), who self-rated as extra or Introverted. The ANAFAC showed an 8 factors structure ­mostly with good reliability­ that differed from the original. The strategies of mental and self-care control or positive re-evaluation and positive reorientation of attention, the recreational socialization or celebrate and, to a lesser extent but also other three different strategies were associated with happiness (EFS), and to the self-rating of Extrovert. Passive leisure was associated with introversion and had no relationship with the EFS.
Descritores: Psicometria
Medidas, Métodos e Teorias
Inquéritos e Questionários
Escala de Avaliação Comportamental
Felicidade
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto
Tipo de Publ: Ensaio Clínico
Responsável: CL58.1 - Biblioteca


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Id: biblio-964867
Autor: San Nicolás, Sara; Iraurgi, Ioseba.
Título: Desarrollo de una Escala de Autoinforme para la valoración del TDAH en la infancia (EA-TDAH): Estudio Delphi y datos de adecuación psicométrica / Development of a self reported scale for ADHD in childhood (EA-ADHD): Delphi study and preliminary psychometric data
Fonte: Ter. psicol;34(1):41-52, abr. 2016. tab.
Idioma: es.
Resumo: El objetivo del presente estudio es desarrollar una escala de evaluación del TDAH en la infancia, diseñada específicamente para ser respondida por los propios menores. Se generó una escala preliminar (IM1) basada en los criterios DSM-IV para el TDAH, incluyendo otros signos y síntomas relacionados. Se utilizó el método Delphi para analizar la validez aparente y de contenido. Asimismo se llevó a cabo un pilotaje de la versión final del instrumento (IM2) con una muestra normativa de 384 escolares de entre nueve y 17 años. El EA-TDAH fue valorado por los expertos como clínicamente útil y obtuvo una alta consistencia interna (α=.86) así como una validez estructural adecuada. El instrumento mostró validez discriminante en tanto que el grupo clasificado como 'No TDAH' mostró puntuaciones más bajas que el grupo 'Probable TDAH' (13.8%). Aunque se requiere ampliar el estudio incorporando muestras clínicas, la EA-TDAH parece ser una escala adecuada para valorar signos y síntomas de TDAH.

The purpose of this study is to develop a self reported scale specifically designed to assess ADHD symptoms and signs (EA-TDAH). Methods: A preliminary scale was generated based on DSM­IV criteria for ADHD and related signs. The Delphi technique was used due to analyze content and apparent validity. A pilot study was conducted using a normative sample compound by 382 children and adolescents aged nine to 17. The EA-TDAH scale was rated by experts as clinically useful, and it showed high internal consistency (α=.86) and an adequate structural validity with two components. According to YSR's DSM correspondences, participants were classified as possible ADHD cases (13.8%) and not ADHD cases, it was the first group that showed higher ratings in the new scale. Although further investigation with clinical samples is needed, EA-TDAH seems to be an adequate scale for assessing ADHD symptoms and signs.
Descritores: Psicometria
Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade
Escala de Avaliação Comportamental
-Programas de Rastreamento
Reprodutibilidade dos Testes
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Estudos de Validação
Responsável: CL58.1 - Biblioteca


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Id: biblio-908418
Autor: Oliveira Júnior, Carlos Roberto; Machado, Daniel Rodrigues; Santos, Franklin Santana; Silva, José Vitor da; Domingues, Elaine Aparecida Rocha.
Título: Adaptação transcultural da Collett-Lester Fear of Death Scale à realidade brasileira / Adaptación transcultural de Collett-Lester Fear of Death Scale a la realidad brasileña / Cross cultural adaptation of Collett-Lester Fear of Death Scale to the brazilian reality
Fonte: Rev. pesqui. cuid. fundam. (Online);10(1):210-216, jan.-mar. 2018. ilus.
Idioma: en; pt.
Resumo: Objective: to accomplish the cultural adaptation of Collett-Lester Fear of Death Scale (CL-FODS). Methods: This is a methodological and descriptive study. The Fear of Death Scale was originally developed in the United States and validated in different cultural contexts. The original version of the CL-fods is composed of 28 items grouped into four dimensions. This scale is designed to evaluate the fear of death and dying. Results: To get the first version was held its translation into Portuguese separately by three experts in English. The first version was submitted to the body of five judges for the “Assessment of Equivalence Semantics and Idiomatic” from which it obtained the second version, which was submitted to the second five panel of judges for the “Evaluation of Conceptual Equivalence and Cultural” (third version). Following developed the Focus Group, in which the CL-FODS was analyzed by community representatives of both genders, different age groups and levels of education, establishing the fourth version, which was submitted to back-translation and sent to author of the original version of the scale. After the suggested by him, reached to the final version of CL-FODS. Conclusion: According to the developed methodological steps, it is considered this instrument properly adapted to the Brazilian culture.

Objetivo: realizar la adaptación de trans-cultural de la Collett-Lester Fear of Death Scale (CL-FODS) - Escala de Miedo de la Muerte de Collett-Lester (EMMCL). Métodos: Se trata de un estudio metodológico y descriptivo. La Escala de Miedo a la muerte fue originalmente desarrollado en los Estados Unidos de América y validado en diferentes contextos culturales. La versión original de CL-fods se compone de 28 items agrupados en cuatro dimensiones. Esta escala está diseñada para evaluar el miedo a la muerte y del morir. Resultados: Para comprar la primera versión, su traducción al portugués se realizó por separado por tres expertos en Inglés. La primera versión fue presentada a un comité de cinco jueces para la “Evaluación de los equivalencia semántica e idiomática” cuando se obtuvo la segunda la versión que fue presentada al segundo grupo de cinco jueces para la “Evaluación de las equivalencias Conceptual y Cultural” (tercera versión). A continuación, se desarrolló el grupo focal, en el que el EMMCL fue analizado por representantes de la comunidad, de ambos sexos, diferentes edades y niveles de educación, obteniendo la creación de la cuarta versión, que se sometió a back-translation que fue enviada al autor de la versión original de la escala. Después de arreglar los ajustes sugeridos por él, se llegó a la versión final de EMMCL. Conclusión: De acuerdo con los pasos metodológicos desarrollados, se considera la presente escala correctamente adaptada a la cultura brasileña.

Objetivo: realizar a adaptação transcultural da Collett-Lester Fear of Death Scale (CL-FODS) – Escala de Medo da Morte de Collett-Lester (EMMCL). Métodos: Trata-se de um estudo metodológico e descritivo. A escala de Medo da Morte foi originalmente elaborada nos Estados Unidos da América e validada em diversos contextos culturais. A versão original da CL-FODS está constituída por 28 itens agrupados em quatro dimensões. Essa escala é destinada a avaliação do medo da morte e do morrer. Resultados: Para se adquirir a primeira versão, foi realizada a sua tradução para a língua portuguesa, separadamente, por três peritos em inglês. A primeira versão foi submetida ao corpo de cinco juízes para a “Avaliação das Equivalências Semântica e Idiomática” da qual se obteve a segunda versão, que foi submetida ao segundo grupo de cinco juízes para a “Avaliação das Equivalências Conceitual e Cultural” (terceira versão). A seguir desenvolveu-se o Grupo Focal, no qual a EMMCL foi analisada por representantes da comunidade, de ambos os gêneros, diferentes faixas etárias e graus de escolaridade, estabelecendo-se a quarta versão, que foi submetida à back-translation e enviada ao autor da versão original da escala. Após os ajustes sugeridos por ele, alcançou-se a versão final da EMMCL. Conclusão: De acordo com as etapas metodológicas desenvolvidas, considera-se o presente instrumento devidamente adaptado à cultura brasileira.
Descritores: Atitude Frente à Morte
Escala de Avaliação Comportamental
Comparação Transcultural
Assistência à Saúde Culturalmente Competente/métodos
Tradução
Traduções
-Brasil
Limites: Masculino
Feminino
Seres Humanos
Responsável: BR1208.1 - BSEN - Biblioteca Setorial de Enfermagem e Nutrição


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Silva, Rose Mary Ferreira Lisboa da
Meira, Zilda Maria Alves
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Id: biblio-883659
Autor: Araújo, Fátima Darlene da Rocha; Silva, Rose Mary Ferreira Lisboa da; Tonelli, Henrique de Assis Fonseca; Guimarães, Adriana Furletti M; Meira, Zilda Maria Alves.
Título: Prognóstico da Cardiomiopatia dilatada com insuficiência cardíaca grave de acordo com escalas de classificação funcional na infância / Prognosis of dilated cardiomyopathy with severe heart failure according to functional classification scales in childhood
Fonte: Int. j. cardiovasc. sci. (Impr.);31(1):f:12-l:21, jan.-mar. 2018. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Fundamento: A insuficiência cardíaca é principal manifestação da cardiomiopatia dilatada na infância, e a avaliação sistematizada dos sinais e sintomas permite acompanhar o resultado do tratamento. Objetivo: Avaliar o uso de três escalas de classificação funcional da insuficiência cardíaca na evolução de crianças e adolescentes com cardiomiopatia dilatada. Métodos: Estudo longitudinal e observacional incluindo pacientes de zero a 18 anos com cardiomiopatia dilatada e insuficiência cardíaca inicial grave. Todos foram acompanhados por meio das escalas New York Heart Association (NYHA), The New York University Pediatric Heart Failure Index (The NYU PHFI) e Ross versão 2012. As análises estatísticas foram feitas com uso do Statistical Package for Social Science , versão 14.0, com teste de Mann-Whitney, teste qui quadrado ou de Fisher, aplicação da Curva Característica de Operação, teste de Wilcoxon e coeficiente de Kappa, para comparação das escalas, e curva Kaplan-Meier, para avaliação da sobrevida. O nível de significância adotado foi de 5%. Resultados: Foram incluídos 57 pacientes, com idade de 1 a 200 meses (média de 48,7 ± 55,9) e seguimento de 6 a 209 meses (média de 63,6 ± 48,4). Houve substancial concordância das escalas Ross 2012 e The NYU PHFI com a NYHA (Kappa = 0,71 e 0,82, respectivamente). A análise pareada pelo teste de Wilcoxon, comparando as escalas antes e após o tratamento, foi significativa (p < 0,0001). A sobrevida maior foi encontrada nos pacientes com classes I/II pela NYHA ou pontuação menor que 11 pontos nas outras. Conclusão: O uso das escalas de avaliação funcional da insuficiência cardíaca se mostrou útil no seguimento e na avaliação da resposta terapêutica. Pacientes que permaneceram em classes funcionais III ou IV de NYHA, ou com pontuação igual ou maior que 11 na Ross 2012 ou na The NYU PHFI tiveram pior prognóstico

DOI: 10.5935/2359-4802.20170085 12 International Journal of Cardiovascular Sciences. 2018;31(1)12-21 ARTIGO ORIGINAL Correspondência: Fátima Derlene da Rocha Araújo Rua Indiana, 789, Ap 301. CEP: 30460350, Jardim América, Belo Horizonte, MG ­ Brasil. E-mail: fatima.derlene@hotmail.com, cleverpsi@hotmail.com Prognóstico da Cardiomiopatia Dilatada com Insuficiência Cardíaca Grave de Acordo com Escalas de Classificação Funcional na Infância Prognosis of Dilated Cardiomyopathy with Severe Heart Failure according to Functional Classification Scales in Childhood Fátima Derlene da Rocha Araújo, Rose Mary Ferreira Lisboa da Silva, Henrique de Assis Fonseca Tonelli, Adriana Furletti M Guimarães, Sandra Regina Tolentino Castilho, Zilda Maria Alves Meira Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG ­ Brasil Artigo recebido em 14/02/2017; revisado em 17/04/2017; aceito em 05/06/2017 Resumo Fundamento: A insuficiência cardíaca é principal manifestação da cardiomiopatia dilatada na infância, e a avaliação sistematizada dos sinais e sintomas permite acompanhar o resultado do tratamento. Objetivo: Avaliar o uso de três escalas de classificação funcional da insuficiência cardíaca na evolução de crianças e adolescentes com cardiomiopatia dilatada. Métodos: Estudo longitudinal e observacional incluindo pacientes de zero a 18 anos com cardiomiopatia dilatada e insuficiência cardíaca inicial grave. Todos foram acompanhados por meio das escalas New York Heart Association (NYHA), The New York University Pediatric Heart Failure Index (The NYU PHFI) e Ross versão 2012. As análises estatísticas foram feitas com uso do Statistical Package for Social Science , versão 14.0, com teste de Mann-Whitney, teste qui quadrado ou de Fisher, aplicação da Curva Característica de Operação, teste de Wilcoxon e coeficiente de Kappa, para comparação das escalas, e curva Kaplan-Meier, para avaliação da sobrevida. O nível de significância adotado foi de 5%. Resultados: Foram incluídos 57 pacientes, com idade de 1 a 200 meses (média de 48,7 ± 55,9) e seguimento de 6 a 209 meses (média de 63,6 ± 48,4). Houve substancial concordância das escalas Ross 2012 e The NYU PHFI com a NYHA (Kappa = 0,71 e 0,82, respectivamente). A análise pareada pelo teste de Wilcoxon, comparando as escalas antes e após o tratamento, foi significativa (p < 0,0001). A sobrevida maior foi encontrada nos pacientes com classes I/II pela NYHA ou pontuação menor que 11 pontos nas outras. Conclusão: O uso das escalas de avaliação funcional da insuficiência cardíaca se mostrou útil no seguimento e na avaliação da resposta terapêutica. Pacientes que permaneceram em classes funcionais III ou IV de NYHA, ou com pontuação igual ou maior que 11 na Ross 2012 ou na The NYU PHFI tiveram pior prognóstico. (Int J Cardiovasc Sci. 2018;31(1)12-21) Palavras-chave: Cardiomiopatia Dilatada, Prognóstico, Insuficiência Cardíaca, Escalas, Criança, Adolescentes. Abstract Background: Heart failure is the main manifestation of dilated cardiomyopathy in childhood, and the systematic evaluation of signs and symptoms allows monitoring the treatment outcome. Objective: To evaluate the use of three functional classification scales of heart failure in children and adolescents with dilated cardiomyopathy. Methods: Longitudinal and observational study including patients from zero to 18 years with dilated cardiomyopathy and severe initial heart failure. All of them were followed up using the New York Heart Association (NYHA), The New York University Pediatric Heart Failure Index (The NYU PHFI) and Ross version 2012 scales. Statistical analyzes were done using Statistical Package for Social Science, version 14.0, with Mann-Whitney test, Chi-Square test or Fisher's test, application of the Operating Characteristic Curve, Wilcoxon test and Kappa coefficient for comparison of scales and Kaplan-Meier curve for survival evaluation. The level of significance adopted was 5%. Results: A total of 57 patients, aged from 1 to 200 months (mean of 48.7 ± 55.9) and follow-up of 6 to 209 months (mean of 63.6 ± 48.4) were included. There was substantial agreement between the Ross 2012 scales, The NYU PHFI and NYHA (Kappa = 0.71 and 0.82, respectively). Paired analysis by the Wilcoxon test, comparing the scales before and after treatment, was significant (p < 0.0001). The greatest survival was found in patients with class I/II by NYHA or scores lower than 11 points in the others. Conclusion: The use of functional assessment scales of heart failure proved to be useful in the follow-up and evaluation of the therapeutic response and there was no difference between them. Patients who remained in functional classification III or IV NYHA or scores ≥ 11 in Ross 2012 or The NYU PHFI had worse prognosis
Descritores: Adolescente
Escala de Avaliação Comportamental/normas
Cardiomiopatia Dilatada/complicações
Cardiomiopatia Dilatada/etiologia
Criança
Insuficiência Cardíaca/complicações
Prognóstico
-Antraciclinas
Cateterismo Cardíaco/métodos
Diagnóstico
Ecocardiografia/métodos
Ventrículos do Coração
Miocardite/etiologia
Estudos Observacionais como Assunto/métodos
Curva ROC
Análise Estatística
Resultado do Tratamento
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: BR44.1 - Serviço de Biblioteca, Documentação Científica e Didática Prof. Dr. Luiz Venere Décourt


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Id: biblio-882960
Autor: Barco, María; de Rodríguez, Lucy.
Título: Valoración del cuidado de Enfermería brindado durante el proceso de parto. Ensayo clínico controlado de una intervención basada en la Teoría de Swanson versus cuidado convencional / Valorização do cuidado de Enfermagem brindado durante o processo de parto. Ensaio clínico controlado de uma intervenção baseada na Teoria de Swanson versus cuidado convencional / Evaluation of the Nursing Care Offered during the Parturition Process. Controlled Clinical Trial of an Intervention based on Swanson's Theory of Caring versus Conventional Care
Fonte: Invest. educ. enferm;36(1):[E05], Feb 15 2018. Tab 1, Tab 2.
Idioma: en.
Resumo: Objective. This work sought to compare the evaluation of the nursing care provided during the parturition process in the intervention group based on Swanson's theory of caring versus that of the control group that received conventional care. Methods. Preventive-type controlled clinical trial conducted in a tier II hospital in San Gil, Santander (Colombia). During the parturition process, the intervention group received care based on Swanson's theory of caring (n=20) and the control group received conventional care (n=23). During immediate postpartum, the mothers were applied the Professional care rating scale by Swanson, validated into Spanish in Colombia. Results. Assessment of professional care in the intervention group was Excellent with an average for the scale total of 59.8 points of a possible maximum of 60 points, while in the control group it was Good with 50.2 (p<0.0001). In the 15 items that make up the scale and in both subscales (Compassionate Healer and Competent Healer) higher scores were also observed in the intervention group compared to those of the control group. Conclusion. The intervention derived from Swanson's theory of caring was associated to a better evaluation of professional nursing care by women during the parturition process.(AU)

Objetivo. Comparar la valoración del cuidado de enfermería brindado durante el proceso de parto en el grupo de Intervención basada en la Teoría de Swanson versus la del grupo de Control que recibió cuidado convencional. Métodos. Ensayo clínico controlado de tipo preventivo realizado en un hospital de segundo nivel de atención en San Gil, Santander (Colombia). Durante el proceso de parto el grupo de Intervención recibió cuidado basado en la Teoría de Swanson (n=20) y al grupo de Control se le practicó el cuidado convencional (n=23). En el postparto inmediato se aplicó a las madres la Escala de Valoración del cuidado profesional de Swanson, validada al español en Colombia. Resultados. La valoración del cuidado profesional en el grupo de Intervención fue Excelente con un promedio para el total de la escala de 59.8 puntos de un máximo posible de 60, mientras que en el grupo de Control fue Bueno con 50.2 (p<0.0001). En los 15 ítems que conforman la escala y en las dos subescalas (Sanador Compasivo y Sanador Competente) también se observaron mayores puntajes en el grupo de Intervención comparados con los del grupo de Control. Conclusión. La intervención derivada de la teoría de Swanson se asoció a una mejor valoración del cuidado profesional de enfermería por parte de las mujeres durante el proceso de parto. (AU)

Objetivo. Comparar a valorização do cuidado de enfermagem brindado durante o processo de parto no grupo de Intervenção baseada na Teoria de Swanson versus a do grupo de Controle que recebeu cuidado convencional. Métodos. Ensaio clínico controlado de tipo preventivo realizado num hospital de segundo nível de atenção em San Gil, Santander (Colômbia). Durante o processo de parto o grupo de Intervenção recebeu cuidado baseado na Teoria de Swanson (n=20) e ao grupo de Controle se lhe praticou o cuidado convencional (n=23). No pós-parto imediato se aplicou às mães a Escala de Valorização do cuidado profissional de Swanson, validada ao espanhol na Colômbia. Resultados. A valorização do cuidado profissional no grupo de Intervenção foi Excelente com uma média para o total da escala de 59.8 pontos de um máximo possível de 60, enquanto que no grupo de Controle foi Bom com 50.2 (p<0.0001). Nos 15 itens que conformam a escala e nas duas sub-escalas (Curador Compassivo e Curador Competente) também se observaram maiores pontuações no grupo de Intervenção comparados com os do grupo de Controle. Conclusão. A intervenção derivada da teoria de Swanson se associou a uma melhor valorização do cuidado profissional de enfermagem por parte das mulheres durante o processo de parto.(AU)
Descritores: Escala de Avaliação Comportamental
Ensaio Clínico Controlado
Trabalho de Parto
Cuidados de Enfermagem
Parto
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO103.1 - Biblioteca



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