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Id: lil-640863
Autor: Castilho, Lilian.
Título: Applying molecular immunohematology discoveries to daily transfusion practice
Fonte: Rev. bras. hematol. hemoter;34(3):184-185, 2012.
Idioma: en.
Descritores: Transfusão de Sangue
Alergia e Imunologia
Hematologia
Tipo de Publ: Comentário
Responsável: BR408.1 - Biblioteca da Faculdade de Medicina - BFM


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Id: biblio-1023526
Autor: Leckman, James F; Alvarenga, Pedro G de; Ravagnani, Beatriz; Johnson, Isaac N S.
Título: What does immunology have to do with brain development and neuropsychiatric disorders?
Fonte: Rev. med. (Säo Paulo);98(4):241-253, jul.-ago. 2019.
Idioma: en.
Resumo: Introduction: Neural development is an enormously complex and dynamic process. From very early in brain development 'immune cells' play a key role in a number of processes including the formation and refinement of neural circuits, as well as sexual differentiation. There is a growing body of evidence that the immune system also plays an important role in the pathobiology of several neurodevelopmental and neuropsychiatric disorders. Objective: The goal of this article is to review the currently available data concerning the role of the 'immune system' in normal brain development, as well as its role in the pathobiology of neurodevelopmental and neuropsychiatric disorders. Methodology: We conducted a traditional literature search using PubMed and recent special issues of journals to locate relevant review articles. Results: The cellular and molecular processes that make up our 'immune system' are crucial to normal brain development and the formation and maintenance of neural circuits. It is also increasingly evident that the immune system and neuroinflammation play important roles in the pathobiology of at least a subset of individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD), schizophrenia, obsessive-compulsive disorder, Tourette syndrome and mood disorders, such as depression, as well as autoimmune and neurodegenerative disorders. Emerging evidence also points to the importance of the 'gut-brain axis' and an individual's microbiome, which can impact an individual's somatic and mental well-being. Conclusions: There are multidirectional interconnections across multiple biological systems in our brains and bodies that are mediated in part by the immune system. At present, however, the 'promise' of this field remains greater than the 'deliverables'. Time will tell whether novel interventions will be developed that will make a positive difference in the care of our patients. It is also possible that valid biomarkers will emerge that will guide a more personalized approach to treatment.

Introdução: O desenvolvimento neural é um processo extremamente complexo e dinâmico. Tao pronto se inicia o desenvolvimento do cérebro, as "células imunológicas" desempenham um papel fundamental em vários processos, incluindo a formação e aperfeiçoamento de circuitos neurais, bem como a diferenciação sexual. Há um crescente corpo de evidências de que o sistema imunológico também desempenha um papel importante na fisiopatologia de diversos transtornos neurodesenvolvimentais e neuropsiquiátricos. Objetivo: O objetivo deste artigo é revisar os dados atualmente disponíveis sobre o papel do "sistema imunológico" em relação ao desenvolvimento normal do cérebro, bem como a fisiopatogenia dos transtornos de neurodesenvolvimento e neuropsiquiátricos. Metodologia: Foi realizada uma pesquisa bibliográfica tradicional para localizar artigos de revisão relevantes. Resultados: Os processos celulares e moleculares que compõem o nosso "sistema imunológico" são cruciais para o desenvolvimento normal do cérebro e a formação e manutenção de circuitos neurais. É cada vez mais evidente que o sistema imunológico e neuroinflamação desempenham papéis importantes na etiopatogenia de pelo menos um subconjunto de indivíduos com autismo, esquizofrenia, transtorno obsessivo-compulsivo, síndrome de Tourette, depressão e transtornos do humor, bem como distúrbios autoimunes e neurodegenerativos. Evidências emergentes também apontam para a importância do eixo intestino-cerebral e do microbioma de um indivíduo em relação à sua saúde e bem-estar somático e mental. Conclusões: Existem interconexões multidirecionais entre múltiplos sistemas biológicos em nossos cérebros e corpos que são mediados em parte pelo sistema imunológico. No momento, no entanto, a "promessa" desse campo continua sendo maior do que os "resultados finais". O tempo dirá se novas intervenções serão desenvolvidas que farão uma diferença positiva no cuidado de nossos pacientes. Também é possível que surjam biomarcadores válidos que orientarão uma abordagem mais personalizada ao tratamento.
Descritores: Transtorno Autístico
Neuroimunomodulação
Síndrome de Tourette
Microglia
Transtornos do Humor
Transtornos do Neurodesenvolvimento
Transtorno do Espectro Autista
Sistema Imunitário
Imunidade Materno-Adquirida
Transtorno Obsessivo-Compulsivo
-Esquizofrenia
Estresse Psicológico
Citocinas
Depressão
Alergia e Imunologia
Responsável: BR66.1 - Divisão de Biblioteca e Documentação


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Id: biblio-1021512
Autor: Braga, Catarina Joelma Magalhães; Pantoja, Lydia Dayanne Maia; Bachur, Tatiana Paschoalette Rodrigues; Aragão, Gislei Frota.
Título: Jogo de cartas como estratégia para o ensino de doenças autoimunes na graduação médica / Card game as strategy for the teaching of autoimmune diseases in medical graduation / Juego de cartas como estrategia para la enseñanza de enfermedades autoinmunes en la graduación médica
Fonte: RECIIS (Online);13(3):594-607, jul.-set. 2019. ilus.
Idioma: pt.
Resumo: A experiência relatada neste artigo envolveu a elaboração e aplicação do ImunoDAI, um jogo de cartas desenvolvido por alunos e professores do curso de Medicina para abordar o conteúdo técnico de vinte Doenças Autoimunes (DAI). As DAI compreendem numerosas doenças com diferentes apresentações clínicas que compartilham uma etiologia complexa, porém comum, representada pela resposta imunológica contra autoantígenos. O ImunoDAI trata-se de um jogo produzido coletivamente que, enquanto recurso pedagógico, possibilitou o trabalho com as DAI por meio da elaboração de quatro cartas contendo informações sobre as principais causas da doença; imunopatogênese; sinais e sintomas; diagnóstico e tratamento. A utilização do jogo facilitou a fixação dos conteúdos e favoreceu o processo de ensino-aprendizagem ao permitir múltiplas interações, promover a aprendizagem dos conteúdos, desenvolver autonomia, criatividade, cooperação mútua, discussões e tomadas de decisões, habilidades indispensáveis aos futuros médicos.

The experience reported in this article involved the development and application of ImmunoDAI, a card game developed by students and professors of the medical course to address the technical content of twenty autoimmune diseases (DAI). The DAI comprise numerous diseases with different clinical presentations that share a complex but common etiology represented by the immune response against autoantigens. The ImunoDAI is a collectively produced game that, as a pedagogical resource, made possible the work with the DAI through the elaboration of four letters containing information about the main causes of the disease; immunopathogenesis; signals and symptoms; diagnosis and treatment. The use of the game facilitated the fixing of contents and favored the teaching-learning process by allowing multiple interactions, promoting content learning, developing autonomy, creativity, cooperation, discussions and decision making, skills that are indispensable for future doctors.

A experiencia relatada en este artículo involucró la elaboración y aplicación del ImunoDAI, un juego de cartas desarrollado por alumnos y profesores del curso de Medicina para abordar el contenido técnico de veinte Enfermedades autoinmunes (DAI). Las DAI comprenden numerosas enfermedades con diferentes presentaciones clínicas que comparten una etiología compleja, pero común, representada por la respuesta inmunológica contra autoantígenos. El ImunoDAI es un juego producido colectivamente que, en cuanto recurso pedagógico, posibilitó el trabajo con las DAI por medio de la elaboración de cuatro cartas conteniendo informaciones sobre las principales causas de la enfermedad; inmunopatogenia; signos y síntomas; diagnóstico y tratamiento. La utilización del juego facilitó la fijación de los contenidos y favoreció el proceso de enseñanza-aprendizaje al permitir múltiples interacciones, promover el aprendizaje de los contenidos, desarrollar autonomía, creatividad, cooperación, discusiones y tomas de decisiones, habilidades indispensables para los futuros médicos.
Descritores: Jogos e Brinquedos
Doenças Autoimunes
Alergia e Imunologia
Materiais Educativos e de Divulgação
Aprendizagem
-Estudantes de Medicina
Ensino
Materiais de Ensino
Universidades
Criatividade
Educação Superior
Tomada de Decisões
Pesquisa Qualitativa
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR526.1 - Biblioteca de Saúde Pública


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Id: biblio-1006291
Autor: Garzón, Hernan; Quiroga, Jennifer.
Título: Diseño e implementación de una propuesta didáctica por medio de la utilización de herramientas virtuales para el aprendizaje de inmunología en enfermedad periodontal / Design and implementation of a didactic model through the use of virtual tools for the learning of immunology in periodontal disease
Fonte: Acta odontol. Colomb. (En linea);8(2):59-71, 2018.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: el contexto actual presenta diversas posibilidades para la innovación en el campo educativo, siendo una de estas la utilización de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). En odontología los esfuerzos para la introducción de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje han sido progresivos y algo difíciles, debido a las características propias de la disciplina, la cual exige prácticas pre-clínicas y con pacientes. Sin embargo, la infinidad de herramientas que ofrecen las TIC han hecho que sean más atractivas, versátiles y útiles para el fortalecimiento de procesos educativos en áreas complejas. En el área de periodoncia se presenta una dificultad para el aprendizaje de Inmunología en Enfermedad Periodontal por la cantidad de horas dedicadas y su complejidad. Objetivo: diseñar e implementar una propuesta didáctica a través de herramientas virtuales para fortalecer el proceso de aprendizaje respecto a la inmunología en enfermedad periodontal. Materiales y métodos: investigación cualitativa de tipo investigación-acción. Se elaboró una plataforma en Moodle con cinco módulos, cada uno con objetivos de carácter cognitivo, procedimental y actitudinal; así como el planteamiento de actividades que fortalecieran el aprendizaje del estudiante y un proceso evaluativo, en el cual tanto el tutor como el estudiante forman parte activa dando lugar a una evaluación procesual. Discusión y conclusión: aunque la elaboración de este tipo de propuestas se redefine constantemente en la práctica, son una estrategia útil en odontología, la cual arrojaría resultados satisfactorios para el fortalecimiento de procesos de aprendizaje en aquellos temas que presentan mayor dificultad.

Background: the current context presents several possibilities for innovation in the educational field, one of which is the use of Information and Communication Technologies (ICT). In dentistry, the efforts for the introduction of ICT in teaching-learning processes have been progressive and somewhat difficult, due to the characteristics of the discipline that requires pre-clinical practices and with patients. However, the myriad of tools offered by ICT have made them more attractive, versatile and useful for strengthening educational processes in complex areas. In the area of periodontics there is a difficulty for the learning of Immunology in Periodontal Disease due to the number of hours dedicated and its complexity. Objective: to design and implement a didactic proposal through virtual tools to strengthen the learning process regarding immunology in periodontal disease. Materials and methods: pedagogical research of qualitative type framed within Action Research. A platform was developed in Moodle with five modules, each one with cognitive, procedural and attitudinal objectives; as well as the approach of activities that strengthened the student's learning and an evaluation process in which both the tutor and the student are an active part, giving rise to a procedural evaluation. Discussion and conclusion: although the development of this type of proposal is constantly redefined in practice, as an initial exercise it is useful to show a useful strategy in dentistry that would eventually yield satisfactory results for the strengthening of learning processes in those subjects that present greater difficulty.
Descritores: Doenças Periodontais
Educação
-Materiais de Ensino
Desenho de Programas de Computador
Interface Usuário-Computador
Colômbia
Alergia e Imunologia
Aprendizagem
Limites: Seres Humanos
Responsável: CO136.1 - Biblioteca


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Id: lil-713675
Autor: Lladó, Ana Cristina Amorim Oliveira Gaia; Mihon, Claudia Elena; Silva, Madalena; Galzerano, Antonio.
Título: Systemic mastocytosis - a diagnostic challenge
Fonte: Rev. bras. hematol. hemoter;36(3):226-229, May-Jun/2014. ilus.
Idioma: en.
Resumo: Mastocytosis refers to a group of disorders characterized by the infiltration of clonally derived mast cells to the skin or extracutaneous tissues resulting in a heterogeneous clinical picture. It is a rare hematologic disorder in all its forms. The exact incidence is unknown; it affects patients of any age and males and females equally. Its molecular pathogenesis is incompletely understood. The clinical features of mastocytosis result from both chronic and episodic mast cell mediator release, signs and symptoms arising from diffuse or focal tissue infiltration, and, occasionally, the presence of an associated non-mast cell clonal hematologic disease. The histopathologic analysis is essential for definitive diagnosis but there is no curative treatment. The authors report a clinical case of a 72-year-old woman with no history of allergies, with bicytopenia, weight loss, and diffuse axial osteolytic lesions. This is a rare clinical case of aggressive systemic mastocytosis for which palliative treatment can improve survival and quality of life. A brief review of the literature about this pathology is also included.
Descritores: Biópsia
Células da Medula Óssea
Mastocitose Sistêmica
Alergia e Imunologia
Limites: Seres Humanos
Feminino
Idoso
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR408.1 - Biblioteca da Faculdade de Medicina - BFM


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Id: lil-623819
Autor: Ribeiro, Cláudio Tadeu Daniel.
Título: Proceedings, of the round table on immunology and immunopathology
Fonte: Mem. Inst. Oswaldo Cruz;81(supl.2):167-168, 1986.
Idioma: en.
Descritores: Alergia e Imunologia/organização & administração
Visitas com Preceptor
-Congressos como Assunto
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1000875
Autor: Kõlliker Frers, Rodolfo.
Título: Inmunología / Immunology.
Fonte: Ciudad Autónoma de Buenos Aires; Corpus; 2016. 920 p. ilus, tab.
Idioma: es.
Descritores: Alergia e Imunologia
Doenças do Sistema Imune
Hipersensibilidade
Sistema Imunitário
-Dessensibilização Imunológica
Imunidade
Imunidade Inata
Imunologia de Transplantes
Imunoterapia
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Manuais
Responsável: AR338.1 - Biblioteca
AR338.1; 616.9, K46. 07/5230


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Id: biblio-966906
Autor: Cabrejos Perotti, S; Eduardo Cárdenas Bravo, L; Negro Álvarez, J M; Aguinaga Ontoso, E; Ivancevich, J C; Bozzola, C M.
Título: Buscando la mejor "evidencia" en Alergología / Searching for the best evidence in allergology
Fonte: Arch. alerg. inmunol. clin;39(1):22-31, 2008. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: La Alergología Clínica y las ciencias médicas generan día a día preguntas a los que las practicamos. Para responder a estas preguntas existen distintos tipos de fuentes; sin embargo, estamos obligados a buscar la mejor información posible para resolverlas. Los tiempos en los que vivimos y desarrollamos la profesión médica exigen información de calidad dado el mar de datos disponibles en las fuentes a nuestra disposición; de entre todas las conocidas, es Internet la que mayor volumen nos ofrece. El adecuado manejo de este recurso nos permitirá acceder a información que debería ser por regla general basada en la evidencia. El objetivo de este artículo es proponer una guía de recursos web de utilidad para la práctica diaria en alergología.(AU)

Clinic Allergology and medical sciences practice are constant generators of questions. To answer these questions there are multiple sources; however, we most search for the best possible information. Times we are living in and practice medical profession require high quality information because of the great sea of data we find in the available sources; from all of these, internet is the one that offers a great volume of information. An appropriate use of this resource will allow us to achieve information that should be always evidence based medicine. The objective of this article is to propose a guide of web resources useful in daily Allergology practice. (AU)
Descritores: Medicina Baseada em Evidências
Alergia e Imunologia
Centros de Informação
-Internet
Responsável: AR144.1 - CIBCHACO - Centro de Información Biomedica del Chaco


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Id: biblio-998579
Autor: Guerrero Quiroz, Enmanuel Isidoro; Alvarado Corral, Raúl Francisco; Bravo Muñoz, Marx Italo; Quizhpi Paredes, Diana Elizabeth; Martínez Reyes, Fray Cleiton.
Título: Apendicitis aguda en pacientes pediátricos oncológicos en el Instituto del Cáncer SOLCA-Cuenca. 2017 / Acute appendicitis in oncological pediatric patients at the Cancer Institute SOLCA-Cuenca. 2017
Fonte: Rev. Fac. Cienc. Méd. Univ. Cuenca;36(3):33-41, dic. 2018. tab.
Idioma: es.
Resumo: Antecedentes: La apendicitis aguda es una urgencia abdominal quirúrgica, en donde la presentación clínica y el diagnóstico generalmente son diferentes cuando se presenta en pacientes oncológicos a consecuencia de la alteración inmunológica propia del cáncer y secundarios al tratamiento con quimioterapia. Método: Se realizó un estudio descriptivo, retrospectivo desde enero del 2011 hasta junio del 2017. Se revisaron las historias clínicas de 433 pacientes con cáncer en menores de 18 años, que fueron atendidos en SOLCA-Cuenca, y se incluyó a 12 pacientes que presentaron apendicitis aguda. Se realizó una descripción de sus características clínicas, patológicas y terapéuticas. La información se incluyó en una base de datos y luego fueron analizados en el programa EXCEL y SPSSv20 portable. Resultados: El promedio de edad de los pacientes fue de 9.58 años en igual proporción para hombres y mujeres. La media de glóbulos blancos fue de 10.500 células por microlitro y su rango estuvo entre 400 y 21.600 células por microlitro. Los neutrófilos, plaquetas y hemoglobina tuvieron una media de 66%, 275.416 células por microlitro y 11 g/dl respectivamente, con un promedio de hospitalización de 18.5 días. El 66% de pacientes presentaron un valor mayor de 7 sobre 10 en la escala de Alvarado. La apendicitis aguda fue más frecuencia (4 casos) en la fase de mantenimiento del tratamiento oncológico. Los resultados patológicos más comunes fueron: apéndice congestivo, flemonoso, perforativo, con 3 casos cada uno. La ceftriaxona fue el antibiótico pre-quirúrgico más utilizado (5 pacientes) y la combinación de meropenem con metronizadol durante el pos-operatorio (4 pacientes). Una paciente (8,3%) falleció 9 días después del procedimiento quirúrgico debido a shock séptico secundario a peritonitis aguda. Conclusiones: La apendicitis aguda se presentó en el 2.7% de los pacientes oncológicos. La historia natural en lo que a manifestaciones clínicas se refiere, se presentaron en los pacientes oncológicos que en los no oncológicos. La escala de Alvarado fue una prueba diagnóstica válida en los dos grupos.

Background: Acute appendicitis is a surgical abdominal emergency, in which the clinical presentation and diagnosis are generally different when it occurs in oncological patients as a consequence of the immunological alteration characteristic of cancer and secondary to treatment with chemotherapy. Method: A descriptive, retrospective study was conducted from January 2011 to June 2017. The medical records of 433 patients with cancer in children under 18 years of age were reviewed; they were treated in SOLCA-Cuenca, and 12 patients who presented acute appendicitis were included. A description of its clinical, pathological and therapeutic characteristics was made. The information was included in a database and then analyzed in the portable program EXCEL and SPSSv20 Results: The average age of the patients was 9.58 years in the same proportion for men and women. The average of white blood cells was 10,500 cells per microliter and its range was between 400 and 21,600 cells per microliter. The neutrophils, platelets and hemoglobin had an average of 66%, 275,416 cells per microliter and 11g / dl respectively, with an average hospitalization of 18.5 days. A 66% of patients presented a value higher than 7 on to 10 in the Alvarado scale (method used to diagnose acute appendicitis). Acute appendicitis was more frequent (4 cases) in the maintenance phase of oncological treatment. The most common pathological results were: congestive appendix, phlegmonous, perforative, with 3 cases each. The ceftriaxone was the most used pre-surgical antibiotic (5 patients) and the combination of meropenem with metronizadol during the post-surgery period (4 patients). One patient (8.3%) died 9 days after the surgical procedure due to septic shock secondary to acute peritonitis. Conclusions: Acute appendicitis occurred in 2.7% of cancer patients. The natural history as far as clinical manifestations was presented in the oncological patients as in the non-oncological patients. The Alvarado scale was a valid diagnostic test in both groups. It is necessary to be careful with the interpretation of laboratory and image data.
Descritores: Pediatria
Apendicite
Oncologia
-Diagnóstico
Alergia e Imunologia
Neoplasias
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Recém-Nascido
Lactente
Pré-Escolar
Criança
Adolescente
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: EC3.1 - Biblioteca


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Texto completo SciELO Costa Rica
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Id: biblio-891497
Autor: Vargas Gómez, Dennia; Rodríguez González, Diana.
Título: Efectividad en la suplementación con omega 3 (Pescado) y vitamina D durante el periodo gestacional para la prevención de diversas alergias en el lactante de 0-1 año de edad / Effectiveness in the omega 3 (Fish) and vitamin D supplementation during the gestational period for the prevention of various allergies in the 0-1 year old infant / Eficácia na suplementação de ômega 3 (peixe) e vitamina D durante o período gestacional para a prevenção de várias alergias na criança de 0 a 1 ano
Fonte: Enferm. actual Costa Rica (Online) = Rev. electron. enferm. actual Costa Rica;(34):110-126, Jan.-Jun. 2018. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Resumen El objetivo de esta investigación fue describir la efectividad de la suplementación con omega 3 (pescado) y vitamina D durante la etapa gestacional para la prevención de diversas alergias en el lactante de 0 a 1 año. Se presenta los resultados de una compilación y categorización de la mejor evidencia científica disponible. Se aplicó la metodología sugerida para la práctica clínica basada en la evidencia, la cual inició con el establecimiento de una pregunta clínica seguido por la búsqueda de la información en las bases de datos Medline, Science Direct y Cochrane Library, obteniendo 334 artículos de los cuales al aplicar los criterios de selección se conservan 9. Luego se llevó a cabo un análisis crítico utilizando la plataforma FLC 2.0 y clasificando la evidencia por su calidad y grados de recomendación según Canadian TaskForce on Preventive Health Care.Se concluye que a pesar de que los beneficios de la vitamina D y el omega 3 son múltiples, y que el uso en conjunto de ambos en el embarazo, podría significar una mejora no solo sobre la salud materna sino también sobre el feto y lactante; al no contar con estudios con resultados contundentes, no se puede generalizar o recomendar en la práctica clínica.

Abstract The objective of this research was to describe the effectiveness of omega 3 (fish) and vitamin D supplementation during the gestational stage for the prevention of various allergies in infants aged 0 to 1 year. The results of a compilation and categorization of the best available scientific evidence are presented. The methodology suggested for the clinical practice based on the evidence was applied, which began with the establishment of a clinical question followed by the search of the information in the Medline, Science Direct and Cochrane Library databases, obtaining 334 articles of which when the selection criteria are applied, they are kept 9. Then, a critical analysis was carried out using the FLC 2.0 platform and the evidence was classified by its quality and degrees of recommendation according to the Canadian Task Force on Preventive Health Care. It is concluded that although the benefits of vitamin D and omega 3 are multiple, and that the joint use of both in pregnancy, could mean an improvement not only on maternal health but also on the fetus and infant; By not having studies with conclusive results, it can not be generalized or recommended in clinical practice.

Resumo O objetivo desta pesquisa foi descrever a eficácia da suplementação de ômega 3 (peixe) e vitamina D durante o estágio gestacional para a prevenção de várias alergias em lactentes de 0 a 1 ano de idade. Os resultados de uma compilação e categorização das melhores evidências científicas disponíveis são apresentados. Foi aplicada a metodologia sugerida para a prática clínica baseada na evidência, que começou com o estabelecimento de uma questão clínica seguida pela busca da informação nos bancos de dados da Medline, Science Direct e Cochrane Library, obtendo 334 artigos dos quais quando os critérios de seleção são aplicados, eles são mantidos 9. Então, uma análise crítica foi realizada usando a plataforma FLC 2.0 e a evidência foi classificada por sua qualidade e graus de recomendação de acordo com a Canadian Task Force on Preventive Health Care. Conclui-se que, embora os benefícios da vitamina D e omega 3 sejam múltiplos e que o uso conjunto de ambos na gravidez, pode significar uma melhora não só na saúde materna, mas também no feto e no bebê; Ao não ter estudos com resultados conclusivos, não pode ser generalizada ou recomendada na prática clínica.
Descritores: Proteínas da Gravidez/imunologia
Ácidos Graxos Ômega-3
Alergia e Imunologia
Nutrição Pré-Natal
-Costa Rica
Gestantes
Hipersensibilidade/prevenção & controle
Limites: Seres Humanos
Feminino
Gravidez
Recém-Nascido
Lactente
Responsável: CR1.1 - BINASSS - Biblioteca Nacional de Salud y Seguridad Social



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