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Id: biblio-1148160
Autor: Nascimento, Ramon dos Santos; Alves, Nívea Vilela; Borges, Eduardo Francisco de Deus; Souza, André Sampaio.
Título: Vivências do estágio no programa telessaúde Bahia: ênfase na qualificação das práticas dos profissionais da atenção básica / Study living in the telehealth Bahia program: emphasis on the qualification of the practices of the basic attention professionals
Fonte: Rev. Odontol. Araçatuba (Impr.);42(1):14-18, jan.-abr. 2021.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: Este trabalho tem como propósito relatar, a partir de um olhar acadêmico, as experiências vivenciadas no programa "Partiu Estágio" do governo da Bahia, direcionado à gestão da atenção básica e produção técnico-científica com o Telessaúde Redes Brasil. Metodologia: A vivência ocorreu no período de novembro de 2017 a julho de 2018, no município de Salvador, Bahia, e teve a participação de 07 estudantes de diferentes cursos de graduação. Ocorreram visitas, estudos de imersão teórica, rodas de conversas e dinâmicas, visando o entendimento da realidade do Sistema Único de Saúde e do programa Telessaúde. Resultados: O programa "Partiu Estágio" promoveu a aproximação entre universitários e Atenção Básica, enquanto o Telessaúde viabilizou a integração dos sistemas de informação em saúde. No período de experiência identificouse pontos positivos como a possibilidade de acompanhamento das ações de saúde do SUS e o funcionamento do Telessaúde, entretanto, existem fragilidades, especialmente, no que concerne à estrutura do Telessaúde e verbas para ampliação do programa. Conclusão: A relevância dos programas abordados é imprescindível, pois impacta na operacionalização da Atenção Básica. Ressalta-se a relevância de aproximar estudantes de cursos de graduação, voltados para saúde, a experimentarem os espaços de aprendizagem no SUS e na Atenção Primária(AU)

Objective: This study aimed to report, from an academic perspective, the experiences of the "Partiu Estágio" program of the Bahia government, aimed at the management of basic care and technical-scientific production with Telehealth Networks Brazil. Methodology: The experience occurred in the period from November 2017 to July 2018, in the city of Salvador, Bahia, and had the participation of 07 students from different undergraduate courses. Visits, theoretical immersion studies, conversation wheels and dynamics, aimed at understanding the reality of the Unified Health System and the Telehealth program. Results: The "Partiu Estágio" program promoted the rapprochement between university students and Primary Care, while Telehealth enabled the integration of health information systems. During the period of experience, positive points were identified such as the possibility of monitoring health actions of the SUS and the operation of Telehealth, as well as participation in the process of promoting the continuity of care of the population by the permeability of available resources, regardless of the place where assistance was generated. However, there are weaknesses, especially with regard to the structure of telehealth and funds to expand the program Conclusion: The relevance of the programs addressed is essential, as it impacts on the operationalization of Primary Care. It is important to highlight the relevance of bringing undergraduate, health-oriented students to experience the learning spaces in SUS and Primary Care(AU)
Descritores: Atenção Primária à Saúde
Estudantes de Medicina
Telemedicina
-Sistema Único de Saúde
Aprendizagem Baseada em Problemas
Responsável: BR186.1 - Biblioteca Honório Monteiro


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1144567
Autor: Vialart Vidal, María Niurka; Vidal Ledo, María Josefina; Pérez Matar, Rodolfo.
Título: Empleo de la salud móvil en Cuba para el enfrentamiento a la COVID-19 / Use of mobile health in Cuba to fight COVID-19
Fonte: Rev. cuba. salud pública;46(supl.1):e2545, 2020. graf.
Idioma: es.
Resumo: Desde que en el mes de marzo de 2020 aparecieron los primeros casos de la COVID-19 en Cuba se implementó una estrategia de trabajo intersectorial, concebida meses antes, conducida por el Ministerio de Salud Pública, el Sistema de la Defensa Civil y el Gobierno, para contener el riesgo de contagio y diseminación del nuevo coronavirus en el territorio nacional, así como minimizar los efectos negativos de una epidemia en el país. Esta estrategia contempla el fortalecimiento de la vigilancia epidemiológica, la organización de la atención médica en las unidades asistenciales, la capacitación de todo el personal de salud pública para el diagnóstico y atención a la COVID-19 y la protección del personal cubano que trabaja con los casos positivos. Para su cumplimiento se implementan medidas que conllevan, entre otras soluciones, al distanciamiento social, por lo que resulta necesario desempeñar, cuando sea posible, el estudio y el trabajo a distancia. De ahí que las tecnologías de la información y las comunicaciones resulten imprescindibles para la ejecución de estos procedimientos, a los que se les han incorporado acciones que están relacionadas directamente con la salud electrónica en general y en particular la salud móvil. Por eso es objetivo del presente artículo exponer las experiencias relacionadas con la salud móvil en el enfrentamiento a la COVID-19 en Cuba; porque con su empleo ha resultado ser una aliada para enfrentar la actual contingencia sanitaria provocada por esta enfermedad, a la vez que ayuda en los procesos de comunicación, educación y promoción de salud, con un efecto positivo al acercar a la cotidianidad de las personas la información que necesita para preservar su salud, de manera veraz y oportuna(AU)

From March, 2020 when the first cases of COVID-19 appeared in Cuba, it was implemented an intersectoral work strategy that was conceived some months earlier and directed by the Ministry of Public Health, the Civil Defense System and the Government to contain the risk of contagion and spreading of the new coronavirus in the national territory; as well as to minimize the negative effects of a pandemic in the country. This strategy includes the strengthening of epidemiologic surveillance, the organization of medical care in healthcare facilities, the training of all the public health's personnel for diagnosing and care of COVID-19 patients, and the protection of the personnel working with positive cases. For its compliance, there are implemented measures that entail, among other solutions, social distancing which implies when possible remote study and work. It is then when the information and communication technologies become essential for the implementation of these procedures which are linked to actions directly related with electronic health, in general, and particularly with mobile health. Thus, it is the aim of this article to show the experiences related to mobile health in the confrontation to COVID-19 in Cuba, because its use has turned into an ally to face the current sanitary contingency caused by this disease, while it helps in communication, education and health promotion's processes with a positive impact while bringing to people's daily life, in a truthful and appropriate way, all the information needed to protect their health(AU)
Descritores: Telemedicina
Infecções por Coronavirus
Tecnologia da Informação
-Cuba
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1147895
Autor: Figueroa, Luis Mauricio; Franco Agredo, Otoniel; Palta Uribe, Diego Alfredo; Dueñas Ramírez, Juan Carlos; Solarte Henao, Jorge Alexander; Marín Giraldo, Andrés Felipe; Acuña Saravia, María Fernanda; Hinaoui Salazar, Marisol; Sarmiento Ramírez, Guillermo Alberto; Castillo Clavijo, José Luis.
Título: Estrategias de educación en un programa de formación en cirugía pediátrica, como respuesta a la pandemia por COVID-19 / Education strategies in a pediatric surgery training program in response to the COVID-19 pandemic
Fonte: Rev. colomb. cir;35(4):553-557, 2020.
Idioma: es.
Resumo: Introducción. La pandemia por COVID-19 ha ocasionado cambios de todo orden en el mundo. Las medidas de emergencia han impactado de manera negativa la oportunidad en la prestación de los servicios de salud y los procesos de educación médica. Los educadores se han visto obligados a innovar y apoyarse mucho más en las tecnologías de la información y la comunicación, con el fin de lograr los objetivos de formación. Objetivo. Describir la implementación de estrategias de enseñanza para hacer frente a los retos que impone la pandemia por COVID-19 en un programa de formación en cirugía pediátrica. Métodos. Revisión de los registros y la asistencia a las actividades académicas programadas antes y después de la llegada del coronavirus a Colombia. Resultados. Como respuesta a la contingencia, y con el apoyo de las tecnologías de la información y la comunicación, se incrementó el número de actividades académicas en un 100 %, se logró duplicar la asistencia a las mismas y la participación de expertos nacionales e internacionales. Conclusión. La nueva normalidad impuesta por la pandemia por COVID-19 exige a los educadores en salud desarrollar estrategias de enseñanza y aprendizaje innovadoras las cuales, con la integración de las tecnologías disponibles, permiten enfrentar las dificultades y cumplir con los objetivos de formación en salud

Introduction. The COVID-19 pandemic has caused changes of all kinds in the world. The emergency measures have negatively affected the opportunity in the provision of health services and the medical education processes. Educators have been forced to innovate and have supported much more on information and communication technologies, in order to achieve the training objectives. Objective. To describe the implementation of teaching strategies to face the challenges posed by the COVID-19 pandemic in a pediatric surgery training program. Methods. Review of records and attendance at scheduled academic activities before and after the arrival of the coronavirus in Colombia. Results. In response to the contingency, and with the support of information and communication technologies, the number of academic activities was increased by 100%, attendance at them was doubled and the participation of national and international experts. Conclusion. The new normal imposed by the COVID-19 pandemic requires health educators to develop inno-vative teaching and learning strategies, which, with the integration of available technologies, make it possible to face difficulties and meet health-training objectives
Descritores: Infecções por Coronavirus
-Telemedicina
Educação Médica
Projetos de Tecnologias de Informação e Comunicação
Limites: Humanos
Responsável: CO113


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Texto completo SciELO Brasil
Polanczyk, Carisi Anne
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Id: biblio-1089512
Autor: Zanotto, Bruna Stella; Etges, Ana Paula Beck da Silva; Siqueira, Ana Célia; Silva, Rodolfo Souza da; Bastos, Cynthia; Araujo, Aline Lutz de; Moreira, Taís de Campos; Matturro, Lucas; Polanczyk, Carisi Anne; Gonçalves, Marcelo.
Título: Avaliação Econômica de um Serviço de Telemedicina para ampliação da Atenção Primária à Saúde no Rio Grande do Sul: o microcusteio do Projeto TeleOftalmo / Economic Evaluation of a Telemedicine Service to expand Primary Health Care in Rio Grande do Sul: TeleOftalmo's microcosting analysis
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;25(4):1349-1360, abr. 2020. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Este estudo avaliou o custo de um serviço público de telediagnóstico em oftalmologia. O método de custeio baseado em atividades e tempo (TDABC) foi adotado para examinar os componentes de custos relacionados à teleoftalmologia. Com este método, também foi possível estabelecer o custo unitário padrão que o telediagnóstico deveria ter, dada a capacidade instalada e utilização de profissionais. Dados de um ano de telediagnósticos foram considerados, e avaliou-se a mudança do custo por telediagnóstico ao longo do período de adaptação da tecnologia no sistema. O custo padrão calculado por diagnóstico oftalmológico a distância foi de R$ 119, considerando a emissão de 1.080 laudos de telediagnóstico oftalmológico por mês. Foi identificado um desequilíbrio entre as atividades que sugere a capacidade do método TDABC orientar ações de gestão e melhoria na alocação dos recursos. Ao longo de um ano, o custo unitário real passou de R$ 783 para R$ 283, ainda havendo espaço para se aproximar do custo padrão estimado. Avaliações econômicas parciais possuem importante aporte para subsidiar a incorporação de novas tecnologias. O TDABC merece destaque nesse sentido, pois permite obter informações mais precisas sobre custo da tecnologia, melhorando a capacidade de dimensionamento e gerenciamento da organização de saúde.

Abstract This study evaluated the cost of public telediagnostic service in ophthalmology. The time-driven activity-based costing method (TDABC) was adopted to examine the cost components related to teleophthalmology. This method allowed us to establish the standard unit cost of telediagnosis, given the installed capacity and utilization of professionals. We considered data from one year of telediagnoses and evaluated the cost per telediagnosis change throughout technology adaptation in the system. The standard cost calculated by distance ophthalmic diagnosis was approximately R$ 119, considering the issuance of 1,080 monthly ophthalmic telediagnostic reports. We identified an imbalance between activities, which suggests the TDABC method's ability to guide management actions and improve resource allocation. The actual unit cost fell from R$ 783 to R$ 283 over one year - with room to approach the estimated standard cost. Partial economic evaluations contribute significantly to support the incorporation of new technologies. The TDABC method deserves prominence, as it enables us to retrieve more accurate information on the cost of technology, improving the scalability and management capacity of the healthcare system.
Descritores: Oftalmologia/economia
Telemedicina/economia
-Brasil
Análise Custo-Benefício
Assistência à Saúde/economia
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
Mengue, Sotero Serrate
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Id: biblio-1089536
Autor: Katz, Natan; Roman, Rudi; Rados, Dimitris Varvaki; Oliveira, Elise Botteselle de; Schmitz, Carlos André Aita; Gonçalves, Marcelo Rodrigues; Mengue, Sotero Serrate; Umpierre, Roberto Nunes.
Título: Acesso e regulação ao cuidado especializado no Rio Grande do Sul: a estratégia RegulaSUS do TelessaúdeRS-UFRGS / Access and regulation of specialized care in Rio Grande do Sul: the RegulaSUS strategy of TelessaúdeRS-UFRGS
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;25(4):1389-1400, abr. 2020. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Na Atenção Primária à Saúde (APS) acesso e integralidade são fortemente influenciados pela coordenação do cuidado, que por sua vez recebe impacto positivo da articulação de ações de telessaúde para a telerregulação da assistência. Criamos uma metodologia de telerregulação (Projeto RegulaSUS) baseada em protocolos específicos firmemente alicerçados em evidências. A partir de dados do sistema de regulação e do TelessaúdeRS exploramos os efeitos do RegulaSUS na APS e no acesso ao cuidado especializado. A metodologia foi capaz de criar protocolos abrangentes, com expressiva redução média da fila de consultas especializadas de 30% em 360 dias. Reduziu o tempo de espera na marcação de consultas em especialidades clínicas (mediana de 66 dias), mas não em cirúrgicas. Tempos de espera nos casos mantidos em fila variaram de forma inversa, aumentado em especialidades clínicas e diminuindo em cirúrgicas. O uso de teleconsultorias espontâneas aumentou com a exposição dos profissionais ao RegulaSUS. A intervenção tem potencial na integração de sistemas de saúde, principalmente em países de baixa e média renda, e faz com que a telessaúde atue como metasserviço, construindo redes eficientes, qualificadas e equânimes.

Abstract In Primary Health Care (PHC), access, and integrality are strongly influenced by the coordination of care, which in turn receives a positive impact from the articulation of telehealth actions for teleregulation of care. We created a teleregulation method (RegulaSUS Project) based on specific protocols firmly grounded in scientific evidence. From data of the regulatory system and TelessaúdeRS, we explored the effects of RegulaSUS on PHC and access to specialized care. This method set comprehensive protocols, with a significant mean reduction of 30% in the specialized visits queue over 360 days. It reduced waiting time for medical clinical visits (median of 66 days) but not for surgical appointments. Waiting times for queued cases varied inversely, increasing for clinical and declining for surgical specialties. The use of teleconsultations unrelated to regulation increased with the exposure of professionals to RegulaSUS. The intervention evidence potentiality in the integration of health systems, mainly among low- and middle-income countries, and makes telehealth act as a meta-service, building efficient, qualified, and equitable networks.
Descritores: Atenção Primária à Saúde/organização & administração
Telemedicina/organização & administração
Acesso aos Serviços de Saúde/organização & administração
-Agendamento de Consultas
Atenção Primária à Saúde/estatística & dados numéricos
Encaminhamento e Consulta/organização & administração
Encaminhamento e Consulta/estatística & dados numéricos
Fatores de Tempo
Brasil
Listas de Espera
Telemedicina/estatística & dados numéricos
Fortalecimento Institucional
Análise de Dados
Acesso aos Serviços de Saúde/estatística & dados numéricos
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-1101068
Autor: Harzheim, Erno; Martins, Caroline; Wollmann, Lucas; Pedebos, Lucas Alexandre; Faller, Lívia de Almeida; Marques, Maximiliano das Chagas; Minei, Tales Shinji Sawakuchi; Cunha, Carlo Roberto Hackmann da; Telles, Luiz Felipe; Moura, Luana Jonata Nunes de; Leal, Márcia Helena; Rodrigues, Atila Szczecinski; Rech, Milena Rodrigues Agostinho; D'Avila, Otávio Pereira.
Título: Ações federais para apoio e fortalecimento local no combate ao COVID-19: a Atenção Primária à Saúde (APS) no assento do condutor / Federal actions to support and strengthen local efforts to combat COVID-19: Primary Health Care (PHC) in the driver's seat
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;25(supl.1):2493-2497, Mar. 2020. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O Ministério da Saúde, por intermédio da Secretaria de Atenção Primária à Saúde e em parceria com a Secretaria de Vigilância em Saúde construiu e implementou estratégias da Atenção Primária à Saúde (APS) no âmbito do apoio aos gestores locais e em articulação com o Conselho Nacional de Secretários Estaduais (CONASS) e Municipais de Saúde (CONASEMS) para o combate ao COVID-19. Essas ações têm a APS como a grande responsável por diversas áreas e recursos físicos, humanos e financeiros, assim como permite impulsionar o avanço nacional para o uso de tecnologias de informação e comunicação e novas parcerias para realização de pesquisas.

Abstract The Ministry of Health, through the Primary Health Care Secretariat and in partnership with the Secretariat of Health Surveillance, built and implemented Primary Health Care (PHC) strategies within the scope of support to local managers and in partnership with the National Health Secretaries Council (CONASS) and the National Municipal Health Secretariats Council (CONASEMS) to combat COVID-19. These actions have PHC as the main responsible for several areas and physical, human, and financial resources, as well as allow boosting national progress towards the use of information and communication technologies and new partnerships for conducting research.
Descritores: Pneumonia Viral/prevenção & controle
Atenção Primária à Saúde/organização & administração
Infecções por Coronavirus/prevenção & controle
Pandemias/prevenção & controle
Betacoronavirus
-Pneumonia Viral/diagnóstico
Brasil
Bases de Dados Factuais
Telemedicina
Infecções por Coronavirus
Infecções por Coronavirus/diagnóstico
Governo Federal
Influenza Humana/diagnóstico
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: lil-787236
Autor: Cano Ortiz, Sergio D; Gonzales Videuax, Zoila; Borrás Gonzalez, Amilcar; Langmann, Reinhardt; Haehnel, Hartmut; Regueiferos Diaz, Ludmila.
Título: Software para la conectividad de la consuta provincial del neurodesarrollo infantil y la discapacidad en Santiago de Cuba / Software for connectivity of the medical consultation for infant neuro-development and handicap in Santiago de Cuba
Fonte: Rev. cuba. inform. méd;8(2), jul.-dic. 2016.
Idioma: es.
Resumo: El presente trabajo aborda los primeros pasos hacia la conexión informática de las entidades que conforman la Consulta Provincial del Neurodesarrollo Infantil y la Discapacidad (CPNDI) en Santiago de Cuba. Se propone un sistema basado en tecnología Web para su uso en infraestructuras de comunicación limitadas como ocurre en zonas rurales, desarrollado en colaboración con la Universidad de Ciencias Aplicadas de Dus-seldorf y la Univ. Benemérita de Puebla, México. El sistema se basa en el acoplamiento de un sistema de gestión de pacientes con acceso a equipos médicos ambulatorios con un sistema de asistencia especializada orientado al tratamiento de pacientes vía un navegador de internet. La combinación efectiva de aplicaciones web remotas y locales facilita una integración efectiva del equipamiento médico ambulatorio requerido en el sitio remoto donde se encuentra el paciente con el sistema de asistencia especializada donde se encuentran los doctores y especialistas todo a través de tecnología web(AU)

In this paper are discussed, the first steps for a telemedicine network which connects the units and places within the Medical Consultation for Infant Neurodevelopment and Handicap (CPNDI) in Santiago de Cuba. A web-based system for use to connect sites within the CPNDI structure and to access rural areas with limited communication infrastructures is finally proposed. The system consists of a patient management system and a medical device system that are available to the doctor and the patient-side assistant during treatment via an Internet browser. The combination of local and remote web applications enables a seamless integration of the medical devices required at the patient's location into the doctor's remote station based on browser technology(AU)
Descritores: Aplicações da Informática Médica
Design de Software
Telemedicina
Auxiliares de Comunicação para Pessoas com Deficiência
Transtornos do Neurodesenvolvimento/epidemiologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1133176
Autor: Maciel, Fernanda Beatriz Melo; Santos, Hebert Luan Pereira Campos dos; Carneiro, Raquel Araújo da Silva; Souza, Eliana Amorim de; Prado, Nília Maria de Brito Lima; Teixeira, Carmen Fontes de Souza.
Título: Agente comunitário de saúde: reflexões sobre o processo de trabalho em saúde em tempos de pandemia de Covid-19 / Community health workers: reflections on the health work process in Covid-19 pandemic times
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;25(supl.2):4185-4195, Mar. 2020. graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O objetivo deste estudo é discutir a reorganização do processo de trabalho do Agente Comunitário de Saúde (ACS) em decorrência da pandemia da Covid-19, considerando sua importância enquanto um elo de articulação entre a comunidade e os serviços de saúde. Foi realizada uma revisão de literatura nas bases de dados Biblioteca Virtual em Saúde, Scientific Electronic Library Online e Portal Brasileiro de Publicações Científicas em acesso aberto e revisão documental de notas técnicas e normativas das secretarias estaduais de saúde do Brasil. A análise baseou-se nas premissas da Atenção Primária à Saúde e nos eixos do trabalho do ACS, especialmente a competência cultural e a orientação comunitária, buscando discutir as mudanças introduzidas neste trabalho no que diz respeito aos seguintes aspectos: apoio às equipes de saúde, utilização da telessaúde e educação em saúde. Concluiu-se que a pandemia de Covid-19 demandou reorganização do processo de trabalho e dos fluxos assistenciais, e para que o ACS continue desenvolvendo suas atividades deve-se garantir condições dignas de trabalho, capacitação e educação permanente, evidenciando-se inclusive, a preocupação quanto à possível descontinuidade de outros cuidados necessários para garantir a atenção à saúde da população no território.

Abstract Abstract This study discusses the reorganization of the Community Health Workers (CHWs) work process as a result of the Covid-19 pandemic, considering its importance as a link between the community and the health services in the field of basic care. The literature review comes from the following databases: Virtual Health Library, Scientific Electronic Library Online, and the Brazilian Scientific Publications Portal databases in open access and document review of technical and normative notes from the Municipal Health Secretariats in Brazil. The analysis was based on the premises of Primary Health Care and on the axes of the CHW work, especially cultural competence and community orientation, aiming to discuss the changes introduced in this work regarding the following aspects: 1) health teams support, 2) use of telehealth, and 3) health education. This study concluded that the Covid-19 pandemic demanded reorganization of the work process and assistance flows in the field of basic care. In order for the CHW to continue developing their activities it is necessary to guarantee decent working conditions, training and continuing education, including the concern about the possible discontinuity of other care needed to ensure the population health care in the territory.
Descritores: Pneumonia Viral/epidemiologia
Infecções por Coronavirus/epidemiologia
Agentes Comunitários de Saúde/organização & administração
-Brasil
Controle de Doenças Transmissíveis
Saúde Pública
Educação em Saúde
Coleta de Dados
Telemedicina
Infecções por Coronavirus
Pandemias
Betacoronavirus
Serviços de Assistência Domiciliar
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1133179
Autor: Fontes, Ana Filipa; Barbosa, Rita Ribeiro; Brito, Dinis.
Título: Onde mora a autonomia do paciente em tempos de crise em Portugal? / Where does patient autonomy live, in times of crisis in Portugal?
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;25(supl.2):4197-4200, Mar. 2020.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo A pandemia de COVID-19 fez-nos questionar práticas diárias até então instituídas, como o simples aperto de mão. Levantou também outras questões, algumas de índole ético-legal. Estarão a ser cumpridos os princípios éticos que devem orientar a prestação de cuidados individualizados? Conseguiremos nós, profissionais de saúde, fornecer instrumentos aos doentes para que possam usufruir plenamente do seu direito de autonomia? A garantia de soluções de segurança necessárias, para diminuir o risco de contágio na prestação de cuidados, salvaguarda o princípio da não maleficiência. Todavia, o risco de contágio é impossível de eliminar na totalidade, existindo um residual associado à utilização das instalações físicas dos serviços de saúde. Mas, não deverá a decisão de assumir esse risco ser alvo do arbítrio livre, informado e esclarecido do doente? A diminuição da atividade assistencial presencial motivou a incorporação de outras ferramentas de comunicação como telefone, correio eletrónico e videochamada. Poderá o paciente realmente decidir sobre a forma como prefere ser consultado, ou estaremos nós a impor o modelo de consulta? Nos últimos meses ocorreram mudanças profundas na forma de trabalho em Saúde, que permanecerão. Não existirão, contudo, princípios éticos da biomedicina, que deverão sempre prevalecer?

Abstract Coronavirus disease 2019 made us question daily practices, such as the simple handshake. It also raised some ethical and legal issues. Are the ethical principles, that should guide the provision of individualized care, being fulfilled? Will we, as health professionals, be able to provide patients with instruments so that they can fully exercise their autonomy? The guarantee of necessary security solutions, to reduce the risk of contagion in the provision of care, safeguards the principle of non-maleficence. However, the risk of contagion is impossible to completely eliminate, and there is a residual risk associated with the use of physical facilities in healthcare services. But, shouldn't the decision to take that risk be the subject of the patient's free and informed will? The incorporation of telemedicine platforms is ideal for managing several challenges posed by COVID-19, such as the decrease in face-to-face health care assistance. Can the patient really decide how he prefers to be consulted, or are we imposing the consultation model? There have been profound changes in healthcare systems. However, one must remember that there are ethical principles of biomedicine, that should always prevail?
Descritores: Pneumonia Viral/epidemiologia
Infecções por Coronavirus/epidemiologia
Autonomia Pessoal
Direitos do Paciente
-Portugal
Programas de Rastreamento
Telemedicina
Infecções por Coronavirus
Confidencialidade
Preferência do Paciente
Pandemias
Betacoronavirus
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1146455
Autor: Pessalacia, Juliana Dias Reis.
Título: Telessaúde durante a pandemia da COVID-19 no Brasil e a Enfermagem / Telesalud durante la pandemia COVID-19 en Brasil y Enfermería / Telehealth during the COVID-19 pandemic in Brazil and Nursing
Fonte: Rev. enferm. Cent.-Oeste Min;10(1):4182, out. 2020.
Idioma: pt.
Descritores:
Avaliação da Tecnologia Biomédica
Telemedicina
Coronavirus
Estratégia Saúde da Família
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: BR1259.1 - DIBIB - Divisão de Biblioteca



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