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Id: biblio-1284483
Autor: Souza, Juliano Mendes de Souza 1Universidade Federal do Paraná 2Docente do Programa de Mestrado em Ensino nas Ciências da Saúde das Faculdades Pequeno Príncipe pBrasil cCuritiba(edt); Daghetti, Gabryelle 1Faculdades Pequeno Príncipe Estudante de Medicina das Faculdades Pequeno Príncipe pBrasil cCuritiba(edt); Kato, Julia Maria Fujii 1Faculdades Pequeno Príncipe 2 Estudante de Medicina das Faculdades Pequeno Príncipe pBrasil Ccuritiba(edt); Bruch, Daniele redt 1Faculdades Pequeno Príncipe 2 Estudante de Medicina das Faculdades Pequeno Príncipe pBrasil c Curitiba(edt).
Título: Prevalência de arritmias em estudantes da área da saúde / Prevalence of arrhythmias in healthcare courses students
Fonte: Espaç. saúde (Online);22(1):[774], 2021. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Analisou-se a prevalência de arritmias entre estudantes da área da saúde através de um estudo observacional, tipo coorte retrospectiva, com abordagem quantitativa. A pesquisa deu-se através de uma entrevista estruturada e a realização de um eletrocardiograma. Participaram estudantes dos cursos de farmácia, biomedicina, medicina, psicologia e enfermagem. Foi demonstrada maior prevalência de arritmias entre os estudantes do curso de medicina sem diferença estatisticamente significante. Os grupos apresentaram em comum a presença de sintomas que podem ou não estar relacionados a alterações cardiovasculares, como tontura e palpitação, que podem estar diretamente relacionados à alta demanda emocional devido à sobrecarga de atividades acadêmicas.
Descritores:
Farmácia
Pesquisa
Estudantes
Eletrocardiografia
Cursos
Medicina
-Sinais e Sintomas
Área Programática de Saúde
Prevalência
Responsável: BR2497.1 - Biblioteca


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Id: lil-486936
Autor: Lagomarsino, Eduardo; Calle, Graciela.
Título: Las formulaciones huerfanas en la farmacia hospitalaria / Orphan formulations in the institutional pharmacy
Fonte: Med. infant;14(3):203-204, sept. 2007.
Idioma: es.
Descritores: Farmácia
Laboratórios Hospitalares
Preparações Farmacêuticas
Tecnologia Farmacêutica
Limites: Criança
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: AR94.1 - Centro de Información Pediatrica


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-1280614
Autor: Ceballos, Mauricio; Llano, Yaqueline; Salazar-Ospina, Andrea; Madrigal-Cadavid, Juliana; Pino-Marín, Daniel; Amariles, Pedro.
Título: Skills and practices of pharmacy staff for dispensing of drugs with fiscalized substances in drugstores and pharmacies
Fonte: Rev. saúde pública (Online);55:44, 2021. tab.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT OBJETIVE To evaluate the skills and practices of pharmacy staff during the dispensing of tramadol (drug with fiscalized substance) in drugstores and pharmacies in Medellin, Colombia. METHODS A cross-sectional study was performed. The simulated patient technique was used. The main outcomes included the information provided on the dispensed drug (tramadol), the use of tools to provide information, and the information provided on drug precautions and use recommendations. RESULTS We visited 305 drugstores and pharmacies. The average dispensing time was 2.3 min (SD 1.1 min). In nine drugstores and pharmacies (3.0%), tramadol was not dispensed because it was not in stock. In 17 drugstores and pharmacies (5.7%), the simulated patients were actively informed by the dispensing pharmacy staff; of these, 16 provided oral information and one provided oral and written information. Eight patients (2.7%) received information regarding tramadol use. However, 99% of patients were not informed about tramadol side effects such as dependence, sedation, or hypnosis, and none of the simulated female patients were informed on the precautions related to tramadol use during pregnancy or lactation. CONCLUSIONS Communication skills and appropriate practices of pharmacy staff are critical to patient self-care. However, this study shows their difficulty in counseling about precautions and use recommendations of drugs with fiscalized substances. These outcomes could inform future studies focusing on the rational use of these drugs in drugstores and pharmacies. It is necessary to improve the pharmacy staff competencies through continuing education programs, to facilitate access to information and training.
Descritores: Farmácias
Farmácia
Preparações Farmacêuticas
Serviços Comunitários de Farmácia
-Brasil
Estudos Transversais
Colômbia
Limites: Humanos
Feminino
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1178680
Autor: Lugo R, Gladys B; Maidana, Gladys M; Acosta, Patricia; Domenech, María G; Marti, Adriana; Samaniego, Lourdes.
Título: Errores en las prescripciones de pacientes ambulatorios recibidas en la farmacia interna de un centro asistencial público / Errors in outpatient prescriptions received in the internal pharmacy of a public assistance center
Fonte: Con-ciencia (La Paz);6(2):51-61, nov. 2018. tab..
Idioma: es.
Resumo: INTRODUCCIÓN: la prescripción, de uno o varios medicamentos, forma parte de un acto médico y relaciona al médico prescriptor con otros profesionales. Los errores en la prescripción médica constituyen una de las causas más frecuentes de los acontecimientos adversos ligados a la asistencia sanitaria. Los errores que se producen en esa cadena son potencialmente dañinos para el paciente y por lo tanto deben ser prevenidos, evitados y corregidos. OBJETIVO: evaluar los errores en las prescripciones de pacientes ambulatorios que acu-dieron a la Farmacia Interna de un centro asistencial público de febrero a julio del año 2012. METODOLOGÍA: estudio observacional descriptivo de corte transverso, con muestreo no probabilístico, por conveniencia, que consistió en la revisión de 437 recetas de pacientes ambulatorios que retiraron medicamentos de la Farmacia Interna de un centro asistencial público de febrero a julio del 2012. RESULTADOS: los errores de prescripción más frecuentes encontrados en las recetas fueron la ausencia de la especificación de la dosis del principio activo (32%) y en la presentación de medicamentos (23,5%). De los requisitos para las prescripciones exigidos por el Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social en hospitales públicos de Paraguay, la falta del número de ficha del paciente fue el error prevalente (40,6%). El rango de número de errores por cada prescripción osciló entre uno a cinco. Casi la mitad de las prescripciones presentó al menos un error y más del 20% no presentó ninguno. CONCLUSIÓN: si bien los problemas detectados no significaron daños al paciente, podrían ocasionar problemas graves en el momento de la dispensación de los medicamentos y confusión en el dispensador. Por ello, conocer el proceso de la prescripción, desde que el médico emite la orden hasta que el paciente recibe el medicamento, ayuda a prevenirlos.

INTRODUCTION: the prescription of one or several medications is part of a medical act and relates to the prescribing physician with other professionals. Errors in medical prescription are one of the most frequent causes of adverse events linked to health care. The errors that occur in that chain are potentially harmful to the patient and therefore should be prevented, avoided and corrected. OBJECTIVE: to evaluate the errors in the prescriptions of outpatients who attended the Internal Pharmacy of a public assistance center from February to July of 2012. METHODOLOGY: descriptive observational study of transverse section, with non-probabilistic sampling, for convenience, which consisted in the review of 437 prescriptions of outpatients that withdrew medications from the Internal Pharmacy of a public assistance center from February to July 2012. The most frequent prescription errors found were the absence of specifications of the dose of the active ingredient (32%) and (23.5%) of prescription did not specified how the medication was supplied Of all requirements for the prescriptions by the Ministry of Public Health and Social Welfare in public hospitals in Paraguay, the lack of the patient's file number was the prevalent error (40.6%). The range of number of errors per prescription ranged from one to five. Almost half of the prescriptions presented at least one error and more than 20% did not present any. CONCLUSION: Although the problems detected did not cause harm to the patient, they could cause serious problems at the time of dispensing the drugs and confusion in the dispenser. Therefore, knowing the process of the prescription, since the doctor issues the order until the patient receives the medication, helps prevent them.
Descritores: Farmácia
Dosagem
Prescrições
-Atenção à Saúde
Hospitais Públicos
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: BO138.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1100671
Autor: Catanzariti , Alejandro Gabriel.
Título: La evaluación de la farmacoterapia a cargo de un farmacéutico redujo la indicación de medicación inapropiada pero no disminuyó las hospitalizaciones / Evaluation of medication by a pharmacist reduced the prescription of inappropriate drugs but not hospitalizations
Fonte: Evid. actual. práct. ambul;20(3):68-68, 2017.
Idioma: es.
Descritores: Prescrições de Medicamentos/estatística & dados numéricos
Polimedicação
Prescrição Inadequada/prevenção & controle
-Farmácia
Atenção Primária à Saúde/normas
Algoritmos
Preparações Farmacêuticas/administração & dosagem
Ensaios Clínicos Controlados Aleatórios como Assunto
Estudos Multicêntricos como Assunto
Revisão de Uso de Medicamentos
Efeitos Colaterais e Reações Adversas Relacionados a Medicamentos/prevenção & controle
Vida Independente
Substituição de Medicamentos/estatística & dados numéricos
Reconciliação de Medicamentos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Idoso
Idoso de 80 Anos ou mais
Tipo de Publ: Comentário
Responsável: AR2.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1138940
Autor: Renzo Aquino-Canchari, Christian; Fredi Ospina-Meza, Richard; Guillén-Macedo, Karla.
Título: Las 100 revistas de mayor impacto sobre farmacología, toxicología y farmacia / The 100 highest impact pharmacology, toxicology and pharmacy journals
Fonte: Rev. cuba. invest. bioméd;39(3):e679, jul.-set. 2020. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Los indicadores bibliométricos ayudan a evaluar la repercusión de la evidencia disponible. Objetivo: Comparar el Factor de Impacto, el Eigenfactor Score, SCImago Journal & Country Rank y el Source Normalized Impact per Paper, en revistas de farmacología, toxicología y farmacia de mayor impacto a nivel mundial en sus ediciones 2018. Métodos: Estudio descriptivo, retrospectivo, obtenido del análisis bibliométrico. Se realizó una búsqueda electrónica en el Instituto para la Información Científica en revistas incluidas en el Journal Citation Report (https://scijournal.org/), para la obtención del Factor de Impacto y Puntuación del factor propio, en el portal web oficial de Scimago Journal para acceder al SCImago Journal & Country Rank (https://www.scimagojr.com/) y para la obtención del Source Normalized Impact per Paper en el portal Journal Indicators (https://www.journalindicators.com/indicators), edición 2018. Los datos se cuantificaron mediante el paquete estadístico STATA v.14.0. Se analizó las características de las revistas para cada indicador, la correlación entre las variables se estimó mediante la prueba de Spearman. Resultados: Se analizaron 100 revistas, todas indizadas en las bases de datos seleccionadas. Los coeficientes de correlación de Spearman obtenidos entre los indicadores estudiados fueron: Factor de Impacto y Puntuación del factor propio = 0,246; Factor de Impacto y Scimago Journal & Country Rank = 0,758; Factor de impacto y Source Normalized Impact per Paper = 0,680; Puntuación del factor propio y Scimago Journal & Country Rank = 0,367, Puntuación del factor propio y Source Normalized Impact per Paper = 0,264 y SCImago Journal & Country Rank y Source Normalized Impact per Paper = 0,541; además fueron estadísticamente significativas (p < 0,05). Conclusiones: Se encontró una correlación moderada a alta y significativa entre el factor de impacto, Puntuación del factor propio, SCImago Journal & Country Rank y el Source Normalized Impact per Paper(AU)

Introduction: Bibliometric indicators are useful to evaluate the impact of the evidence available. Objective: Compare the Impact Factor, the Eigenfactor Score, the SCImago Journal & Country Rank and the Source Normalized Impact per Paper of the highest worldwide impact pharmacology, toxicology and pharmacy journals in their 2018 editions. Methods: A retrospective descriptive study was performed of data obtained from bibliometric analysis. An electronic search was conducted at the Scientific Information Institute of journals included in the Journal Citation Report (https://scijournal.org/) to obtain the Impact Factor and the Eigenfactor Score, in the SCImago Journal official web portal to access the SCImago Journal & Country Rank (https://www.scimagojr.com/) and in Journal Indicators (https://www.journalindicators.com/indicators) 2018 edition to obtain the Source Normalized Impact per Paper. Data were quantified with the statistical package STATA v.14.0. An analysis was done of the characteristics of the journals for each indicator, whereas correlation between the variables was estimated with Spearman's test. Results: A total 100 journals were examined, all of them indexed in the databases selected. Examination of the indicators studied revealed the following Spearman's correlation coefficients: Impact Factor and Eigenfactor Score = 0,246; Impact Factor and SCImago Journal & Country Rank = 0,758; Impact Factor and Source Normalized Impact per Paper = 0,680; Eigenfactor Score and SCImago Journal & Country Rank = 0,367, Eigenfactor Score and Source Normalized Impact per Paper = 0,264, and SCImago Journal & Country Rank and Source Normalized Impact per Paper = 0,541. They were all statistically significant (p < 0,05). Conclusions: A moderate to high and significant correlation was found between Impact Factor, Eigenfactor Score, SCImago Journal & Country Rank and Source Normalized Impact per Paper(AU)
Descritores: Farmacologia
Farmácia
Toxicologia
-Epidemiologia Descritiva
Estudos Retrospectivos
Indicadores Bibliométricos
Fator de Impacto de Revistas
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1181977
Autor: Perú. Ministerio de Salud. Dirección General de Medicamentos, Insumos y Drogas.
Título: Medicamentos esenciales al alcance de todos: SISMED. Directiva / Essential medicines available to all SISMED. directive.
Fonte: Lima; Perú. Ministerio de Salud. Dirección General de Medicamentos, Insumos y Drogas; Nov 2002. 41 p.
Idioma: es.
Resumo: La presente publicación diseña el Sistema Integrado de Suministro de medicamentos e Insumos Médico - Quirúrgicos SISMED, cuya directiva permite mejorar la accesibilidad de la población a medicamentos esenciales de calidad promoviendo a la vez su utilización racional
Descritores: Assistência Farmacêutica
Farmácia
Preparações Farmacêuticas/administração & dosagem
Preparações Farmacêuticas/normas
Preparações Farmacêuticas/provisão & distribuição
-Peru
Responsável: PE18.1 - Biblioteca Central
[{"text": "PE18.1", "_a": "MS/DIGEMID 0066"}]


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Id: biblio-1151315
Autor: Silva, Rosangela de Lima; Mendes, Suellen; Miguel, Beatriz Aparecida de Carvalho; Souza, Gabriel Felipe Moreira de; Silva, Mariana Nunes da; Chiminelli, Millena Ellen de Jesus; Silva, Natalia de Paiva da; Braga, Kelly Cristiane Gusso.
Título: Enfrentamento à pandemia da Covid-19: experiências da farmácia do Paraná da 2ª Regional de Saúde / Confronting the Covid-19 pandemic: Experiences of the Paraná Pharmacy from the 2nd Health Regional
Fonte: Rev. Saúde Pública Paraná (Online);3(supl. 1):238-249, dez. 11, 2020.
Idioma: pt.
Resumo: O surgimento do novo coronavírus exigiu a readaptação de diversos sistemas pertencentes à sociedade. Neste contexto, houve a necessidade da reestruturação dos fluxos de grande parte dos serviços de saúde. O presente relato de experiência descreve as ações adotadas pela Farmácia do Paraná (2ª RSM) para minimizar os impactos da pandemia aos pacientes e funcionários. Foram adotadas medidas de caráter administrativo, organizacional e estrutural, incluindo alterações nos processos de dispensação de medicamentos, nas renovações de cadastro e na busca ativa por usuários elegíveis ao serviço "Remédio em Casa". No panorama inicial da estratégia foi possível verificar um incremento no envio de medicamentos via SEDEX, refletindo em uma redução na quantidade de atendimentos presenciais. Tais ações, realizadas de maneira coordenada, contribuem para a redução do risco de contágio e exposição à Covid-19, refreando o avanço da contaminação e reforçando a importância das medidas de isolamento social. (AU)

The emergence of the new coronavirus required the readaptation of several social systems. In this context, there was a need to restructure flows of many health services. This experience report describes the actions adopted by "Pharmacy of Paraná" (2nd RSM) to minimize the impacts of the pandemic on patients and employees. Administrative, organizational, and structural measures were adopted, including changes in drug dispensing processes, registration renewals, and active search for eligible users of the "Remedies at Home" service. In the initial scenario of the strategy, there was an increase in sending medication via "SEDEX", which reduces the amount of inperson care. These actions, carried out in a coordinated manner, reduce the risk of contagion and exposure to Covid-19, curbing contamination and reinforcing the importance of social isolation measures. (AU)
Descritores: Farmácia
Estratégias de Saúde
Coronavirus
Serviços de Saúde
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR1961 - Biblioteca


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Texto completo SciELO Chile
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Id: biblio-1058663
Autor: Cabello C, Felipe.
Título: Julio Escámez Contreras y su original mural Historia de la Medicina y de la Farmacia en Chile / Julio Escámez Contreras and his masterful mural History of the Medicine and Pharmacy in Chile
Fonte: Rev. méd. Chile;147(9):1190-1198, set. 2019. graf.
Idioma: es.
Resumo: Julio Escámez Contreras was a highly creative, skilled and versatile Chilean painter who painted in Chile from 1940 to 1974 when he went into exile to Costa Rica and died there in 2015. In 1953-54, Escámez painted a large mural in a private pharmacy in the city of Concepcion, Chile, The History of Medicine and Pharmacy in Chile. This mural describes the origins and development of medicine and pharmacy in Chile, placing that origin in the medicinal activities of the mapuche indigenous population. The mural consists of three sections, each painted on the upper segment of three adjacent walls in the pharmacy, with each section focused on one period in the evolution of medicine and pharmacy in Chile. The first section is devoted to indigenous medical practices including its pharmacopeia and religious practices, the second describes medical approaches during colonial times, still with strong indigenous components but also with indigenous and Catholic hybrid religious elements, while the third depicts modern medicine, including chemistry, anatomical, physical and pharmacological activities complemented with public health components such as nursing, vaccination and health education. Read from left to right, the mural provides a highly lively, accurate and valid depiction of the evolution of medicine and pharmacy in Chile. Escámez' artistry and skill in the use of perspective, color, landscape, architecture and Chilean subjects, including real life individuals, produces a typical Chilean mural. However, his originality and consummate use of a non-verbal visual language delivers a more universal message, one that helps to explain the repeated efforts, of the government responsible for his exile, to destroy some of the works produced by him.
Descritores: Farmácia
-Chile
Saúde Pública
Limites: Humanos
Masculino
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1140170
Autor: Cunha, Mila Silva; Campos, Hudson Manoel Nogueira; Mattos, Mússio Pirajá.
Título: A formação construtivista de educandos de farmácia na gestão do sus: abordagens e contribuições para ambientes virtuais de aprendizagem / The constructive education of pharmacy students in sus management: approaches and contributions to virtual learning environments / La formación constructiva de educandos de farmacia en la gestión del sus: enfoques y contribuciones en entornos virtuales de aprendizaje
Fonte: Rev. baiana saúde pública;43(1):288-300, 2019.
Idioma: pt.
Resumo: A educação construtivista é uma excelente alternativa para direcionar uma formação farmacêutica com as competências necessárias para atuar no âmbito da gestão do Sistema Único de Saúde (SUS). Este artigo tem como objetivo relatar a vivência do ambiente virtual como ferramenta de formação construtivista em saúde. Trata-se da experiência entre educador e educandos do curso de farmácia, com uso de metodologias ativas de ensino-aprendizagem baseadas no construtivismo. Em busca dessa construção, foi utilizado o webfólio como ferramenta de formação construtivista na disciplina práticas em saúde coletiva II: gestão. Assim, a proposta de utilização desse método é fundamentada à luz da obra de Paulo Freire em simbiose com Manoel de Barros. O processo de aprendizagem com a construção do webfólio e viagem educacional permitiu refletir sobre a realidade da nossa sociedade e a formação de agentes transformadores para gestão do SUS. Assim, os educandos foram empoderados e sensibilizados a seguir com o compromisso de reproduzir a corresponsabilidade no âmbito profissional, buscando a qualidade do atendimento com vistas à integralidade da assistência ao cuidado. A utilização dessas ferramentas foi assertiva por estimular uma formação por competências, interdisciplinaridade, interprofissionalidade, além de permitir nos maravilharmos com novas experimentações por meio de uma sociedade que muda permanentemente.

Constructivist education is an excellent alternative to direct pharmaceutical training with the necessary skills to act within the scope of the Unified Health System (SUS) management. This article reports the experience of virtual environments as a tool for constructivist education in health, namely the experience between educator and Pharmacy students with use of active teaching-learning methodologies based on constructivism. A webfólio was used as a tool for constructivist training in the discipline Practices in Collective Health II: Management. Thus, the theoretical framework is based on the work of Paulo Freire and Manoel de Barros. The learning process with the construction of the webfólio and educational trip allowed to reflect on the reality of our society and the formation of transforming agents for SUS management. Thus, the students were empowered and sensitized to follow the commitment to reproduce co-responsibility in professional settings, seeking the quality of care while aiming for the integrality of care. The use of these tools was assertive as it stimulated education based on competences, interdisciplinarity, interprofessionality, in addition to allowing us to marvel at new experiments through a society that changes permanently.

La educación constructivista es una excelente alternativa para brindar la formación farmacéutica con las competencias necesarias para actuar en el ámbito de la gestión del Sistema Único de Salud (SUS). Este artículo tiene como objetivo relatar la vivencia del ambiente virtual como una herramienta de formación constructivista en salud. Esta es la experiencia entre educador y alumnos del curso de Farmacia con el uso de metodologías activas de enseñanza-aprendizaje basadas en el constructivismo. Para esa construcción se utilizó el webfólio como herramienta de formación constructivista en la disciplina Prácticas en Salud Colectiva II: Gestión. Así la propuesta de utilización de este método está fundamentada bajo la luz de la obra de Paulo Freire en simbiosis con Manoel de Barros. El proceso de aprendizaje con la construcción del webfólio y el viaje educativo permitió reflexionar sobre la realidad de nuestra sociedad y la formación de agentes transformadores para la gestión del SUS. Los estudiantes fueron empoderados y sensibilizados a seguir con el compromiso de reproducir la corresponsabilidad en el ámbito profesional, buscando la calidad de la atención para la integralidad de la asistencia al cuidado. La utilización de esas herramientas permitió estimular una formación por competencias, interdisciplinaridad, interprofesionalidad, además de sorprendernos con nuevas experiencias en una sociedad que cambia permanentemente.
Descritores: Farmácia
Qualidade da Assistência à Saúde
Estudantes de Farmácia
Sistema Único de Saúde
Indústria da Construção
Responsável: BR15.1 - Biblioteca de Ciências Biomédicas



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