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Id: biblio-1008993
Autor: Blotta, Eduardo Rodolfo; Di Fulvio, Susana Esther; Di Fiori, Natalia; Vitola, Dominga Teresa; Rossi, Cecilia Lucía; Pippino, Mónica Patricia; Pedemonte, Fabiana Mercedes; Martínez, Carlos Mario.
Título: Una mirada sobre la concepción del envejecimiento y su relación con la salud / A look at the conception of aging and its relation to health
Fonte: Vis. enferm. actual;13(48):23-29, 2016. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Este artículo presenta los avances de un proyecto de Secretaría de Extensión de la Universidad Nacional de Rosario que examina la visión social sobre el envejecimiento para poner en evidencia estereotipos y falencias de la concepción tradicional sobre la vejez. El proyecto tiene como propósito modificar dicha percepción y su relación con la salud desde un paradigma superador (AU)

This article presents the advances of a project of the Secretary of University Extension of Rosario National University (UNR), which examines the social vision of aging in order to put in evidence stereotypes and shortcomings in traditional conception of old age. The project aims to modify this perception and its relationship with health from a surpassing paradigm (AU)
Descritores: Qualidade de Vida
Envelhecimento
-Percepção
Saúde
Projetos
Limites: Humanos
Idoso
Responsável: AR144.1 - CIBCHACO - Centro de Información Biomedica del Chaco


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Texto completo SciELO Chile
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Id: biblio-1138536
Autor: Lama, Alexis.
Título: Grasas saturadas y salud / Saturated fats and health
Fonte: Rev. chil. cardiol;39(2):188-190, ago. 2020.
Idioma: es.
Descritores: Gorduras na Dieta
Saúde
Ácidos Graxos
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Carta
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1145912
Autor: Jimenez, Patricia; .Pineda, Bertha; .Salas, Yadira; .Clavo, Yaneth; .Guerrero, Pedro.
Título: Boletín Informativo NotiSalud Andinas septiembre 2020 / Newsletter NotiSalud Andinas september 2020.
Fonte: Lima; Organismo Andino de Salud Convenio Hipólito Unanue; 20200000. 28 p. (Boletín Informativo NotiSalud Andinas, 44, 44).
Idioma: es.
Resumo: Esta edición 44 del boletín NotiSalud Andinas está dedicado a la juventud. El Organismo Andino de Salud Convenio Hipólito Unanue trabaja para acompañar las transformaciones hacia el bienestar, e impulsa el debate sobre los derechos de las niñas, los niños, adolescentes y jóvenes. Saltemos de los convencionalismos, repensemos el desarrollo, creemos un marco diferente para un nuevo paradigma de la humanidad.
Descritores: Adolescente
Infecções por Coronavirus
Autoridades de Saúde
-Publicações Periódicas como Assunto
Editoração
Saúde
Tipo de Publ: Relatório Técnico
Responsável: PE263.1 - Centro de Documentación


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Id: biblio-1145859
Autor: Moita, Polyanne Aparecida Alves.
Título: O ensino de informática em enfermagem, nos cursos de graduação da cidade de Brasília - DF e do município de São Paulo - SP / The Teaching of nursing informatics in undergraduate nursing courses in Brasilia-DF and in São Paulo-SP.
Fonte: São Paulo; s.n; 2011. 112 p.
Idioma: pt.
Tese: Apresentada a Universidade de São Paulo - USP para obtenção do grau de Mestre.
Resumo: A informática e as Tecnologias da informação e comunicação (TICs) tem grande impacto na atualização dos profissionais da saúde, exigindo que os mesmos estejam cada vez mais preparados para acompanhar o uso das tecnologias, buscando conhecimentos teóricos relacionados a essa temática, a fim de promover a convergência entre o desenvolvimento humano e tecnológico, bem como propiciar a utilização da tecnologia de forma humanizada. Nesse sentido, realizou-se um estudo exploratório descritivo e documental, com os objetivos de identificar e analisar os planos das disciplinas de informática em enfermagem dos cursos de graduação de enfermagem da cidade de Brasília- DF e das Universidades do Município de São Paulo-SP, e caracterizar o perfil acadêmico dos professores que as ministram. Para a coleta de dados utilizou-se o sistema eletrônico, e-MEC, de acompanhamento dos processos educacionais nacionais, estruturado pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) para identificar as Instituições de Ensino Superior (IES) que possuíam disciplina de informática em enfermagem na grade curricular dos curso de enfermagem. Fizeram parte do estudo 3 (três) 11% (IES) que possuiam disciplinas relacionadas a informática em enfermagem, que eram ministradas regularmente. Os planos de disciplinas foram analisados à luz de referenciais teóricos sobre educação e informática em enfermagem pesquisados nacional e internacionalmente, e a análise do perfil acadêmico dos professores foi realizada após estes terem respondido um questionário que visava identificar qual a formação acadêmica, especializações cursadas, tempo de formado, tempo de experiência profissional, tempo de experiência na área de ensino, e tempo em que ministra a disciplina pesquisada. Os resultados revelaram que o plano de disciplinas ministrados apresenta objetivos e conteúdos voltado, predominantemente, para aspectos de uso básico docomputador sem articular a informática com o processo de trabalho do enfermeiro. As disciplinas, foco deste estudo, apresentam uma carga horária, com média de 40,3 horas. Com relação ao semestre em que a disciplina é ministrada, duas são ministradas no 3º semestre e uma no 1º semestre e apenas 1 disciplina tem caráter obrigatório. Com relação aos professores que ministram as disciplinas de informática em enfermagem, os resultados mostraram que estes não são da área de enfermagem ou saúde, e isso nos remete a realidade de que os profissionais da saúde, precisam buscar essa formação fora do seu campo de atuação e poucos cursos formais sobre essa temática são oferecidos no país. Concluí-se que a Informática em Enfermagem deva estar presente na formação do enfermeiro de modo a oferecer aos graduandos conhecimentos sobre a aplicação do uso da informática na assistência, na administração, no ensino e na pesquisa. Denota-se que urge a necessidade de uma reflexão nacional conjuntas das instituições de ensino e dos órgaos de classe sobre as competências e habilidades de informática em enfermagem, considerando os modelos e as experiências de capacitação dos enfermeiros propostos internacionalmente. Acredita-se, ainda, que o processo ensino aprendizagem de informática em enfermagem deve estar fundamentado em abordagens inovadoras, com a utilização das novas tecnologias da informação e comunicação, bem como embasado em experiências concretas da prática profissional.

Computing and Information and Communications Techonology (ICTs) has a great impact on utilization of health care professionals, requiring that they are increasinglyprepared to accompany the use of technology, seeking theoretical knowledge related to this issue in order to promote convergence between the human and technological development as well as enabling the use of technology in a humane way. Thus, this study is an exploratory study and documentation, with the objectives of identifying and analyzing the plans of the disciplines of nursing informatics for undergraduate nursing of Brasilia-DF and the University of São Paulo-SP And characterize the academic profile of teachers who teach. To collect data we used the electronic system, e-MEC, the national monitoring of educational processes, structured by the National Institute of Educational Studies Teixeira (INEP) to identify the Higher Education Institutions who had discipline of nursing informatics in the curriculum of the nursing program. The study group 3 (three) 11% (IES) who possessed disciplines related to nursing informatics, and which were held regularly. The plans of subjects were analyzed based on theoretical frameworks on education and nursing informatics surveyed nationally and internationally, and analysis of the academic profile of teachers was carried out after they answered a questionnaire that aimed to identify which academic specializations attended, time trained, professional experience, length ofexperience in teaching, and time in administering the discipline studied. The results revealed that the plan presents objectives and disciplines taught content focused predominantly on aspects of basic computer use without linking the computer with the process of nursing work. Disciplines, the focus of this study, have a heavy workload, with an average of 40.3 hours. With respect to the semester in which the discipline is taught, are taught in two three and a half in the 1st half and only one discipline has character. With respect to teachers who teach the disciplines of nursing informatics, the results showed they are not in the nursing area, and this leads us to the reality that health professionals need to seek such training outside their field of action and few formal courses on this topic are offered throughout the country. We concluded that the nursing informatics should be present in nursing education in order to offer knowledge to undergraduates on the application of information technology in care, administration, teaching and research. Denotes that there is urgent need for a joint reflection of the national educational institutions and the organs of class on the skills and abilities of nursing informatics, considering the models and experiences of training of nurses offered internationally. It is believed also that the learning process of nursing informatics should be based on innovative approaches to the use of new information technologies and communication as well as grounded in practical experience of professional practice.
Descritores: Informática Médica
Saúde
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: BR41.1 - Biblioteca Wanda de Aguiar Horta
BR41.1


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1126658
Autor: Rodríguez Lora, Haydeé; García Batista, Gilberto Andrés; Addine Fernández, Fátima.
Título: Una mirada a la formación investigativa en la medicina desde el doctorado / A look at the research training in medicine since the doctorate
Fonte: Rev. cuba. med. mil;48(4):e314, oct.-dic. 2019.
Idioma: es.
Resumo: La formación investigativa es un proceso continuo donde se desarrollan habilidades, capacidades y valores de la actividad científica, tanto en el pregrado como en el postgrado, que van a permitir actuar en la práctica y transformarla. Es un componente básico en la preparación profesional del médico; su naturaleza es sistémica y se ha realizado por dos vías fundamentales: la sustentada en la práctica y la que se realiza a partir de cursos y actividades académicas planificadas, como son los programas de formación doctoral. Constituye una necesidad acceder al conocimiento científico acumulado en las tesis doctorales, no solo con vistas a encontrar nuevas vías de solución a problemas de la práctica médica actual, también, las deficiencias teórico metodológicas pudieran ser enriquecedoras al proceso educativo en cuanto a la formación científica de los educandos. Pero, muchos son los retos a los que se enfrenta hoy la formación investigativa de los profesionales de la salud en el pregrado y el postgrado. Mirarla desde el punto más alto de su formación, la formación doctoral, constituye motivo de reflexión en esta contribución científica(AU)

Research training is a continuous process where skills, capacities and values ​​of scientific activity are developed, both at undergraduate and postgraduate level, which will allow acting in practice and transform it. It is a basic component in the professional preparation of the doctor, its nature is systemic and has been carried out in two fundamental ways: the one supported in practice and the one that is carried out from courses and planned academic activities, such as doctoral training programs. It is a necessity to access the scientific knowledge accumulated in the doctoral theses, not only with a view to finding new ways of solving problems of current medical practice, also, theoretical methodological deficiencies, could be enriching to the educational process in terms of scientific training of the students. But, there are many challenges facing the research training of health professionals in the undergraduate and postgraduate programs. Looking at it from the highest point of its formation, doctoral training, is a reason for reflection in this scientific contribution(AU)
Descritores: Saúde
Conhecimento
Preparativos para Desastre
Cursos
Fixação Ocular
Tutoria
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1126657
Autor: Carassou Gutiérrez, Mara; Plascencia Vital, Judith.
Título: Visión reflexiva del desarrollo tecnológico en la salud / Reflective vision of technological development in health
Fonte: Rev. cuba. med. mil;48(4):e265, oct.-dic. 2019.
Idioma: es.
Resumo: La vida del hombre en la actualidad, no puede concebirse sin los avances de la ciencia y la técnica que tuvieron lugar entre los siglos XVIII y XX. Cada día se invierte más en el desarrollo de la ciencia y la tecnología. Desde la óptica de la profesión médica, interesa el constante desarrollo científico que permita mejorar la salud de la población. Sin embargo, debe ser una preocupación, los perjuicios a la salud de los individuos que representa el desarrollo tecnológico. Se llevó a cabo un análisis bibliográfico y documental, con el objetivo de valorar los efectos negativos para la salud humana, de los avances científico- técnicos, específicamente en Cuba. El uso indiscriminado de los avances científico-tecnológicos puede dañar la salud y el abuso de estos, puede dar al traste con la vida del hombre(AU)

The life of man today, cannot be conceived without the advances of science and technology, which took place between the eighteenth and twentieth centuries. Every day more is invested in the development of science and technology. From the perspective of the medical profession, interested in the constant scientific development, to improve the health of the population. However, it must be a concern, the damages to the health of the individuals that represent the technological development. A bibliographic and documentary analysis was carried out, with the objective of assessing the negative effects for human health, of scientific and technical advances, specifically in Cuba. The indiscriminate use of scientific-technological advances can damage the health and abuse of these, can ruin the life of man(AU)
Descritores: População
Ciência
Visão Ocular
Desenvolvimento Tecnológico
Saúde
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1143275
Autor: Fong Estrada, Juana Adela.
Título: Crónica de la Gerontogeriatría en Santiago de Cuba / Chronicle of Gerontogeriatry in Santiago de Cuba
Fonte: Medisan;24(6)
Idioma: es.
Resumo: La Gerontología estudia el proceso de envejecimiento y la Geriatría se ocupa de los aspectos clínicos, terapéuticos, preventivos y sociales, en la salud y la enfermedad del anciano. Se expone su surgimiento en el mundo, el país y su desarrollo en la provincia de Santiago de Cuba, así como las experiencias de los pioneros en dicha especialidad.

Gerontology studies the aging process and Geriatrics is in charge of the clinical, therapeutic, preventive and social aspects, in the health and disease of the elderly. Its emergence in the world, the country and its development in Santiago de Cuba province is exposed, as well as the experiences of the pioneers in this specialty.
Descritores: Idoso
Geriatria/história
-Envelhecimento
Saúde
Cuba
Responsável: CU418.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba


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Id: biblio-1145380
Autor: Alfie, José.
Título: Editorial / Editorial
Fonte: Rev. Hosp. Ital. B. Aires (2004);40(4):163-163, dic. 2020.
Idioma: es.
Descritores: Medicina
-Saúde/tendências
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: AR2.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1126645
Autor: Belaunde Clausell, Antonio; Ramos, Guido Emilio Lluis; Pavón, Luis Alberto Bestard.
Título: Fragilidad en ancianos hospitalizados en un servicio de medicina interna / Frailty in elderly hospitalized in an internal medicine service
Fonte: Rev. cuba. med. mil;48(4):e361, oct.-dic. 2019. tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El síndrome de fragilidad es consecuencia de la disminución en la resistencia y reservas fisiológicas del anciano, que lo hace vulnerable a efectos adversos para la salud. Objetivos: Determinar la prevalencia de fragilidad en los adultos mayores ingresados en sala de medicina interna del Hospital Militar Central "Dr. Carlos J. Finlay" e identificar dentro de un conjunto de factores biológicos, psicológicos, sociales y funcionales, cuáles tienen mayor asociación a la fragilidad. Método: Estudio observacional, de corte transversal. Para el diagnóstico de fragilidad se utilizaron los criterios propuestos por la Asociación de Combatientes de la Revolución Cubana. Resultados: Se constató una prevalencia de fragilidad del 62,9 por ciento. Se determinó la presencia de asociación significativa entre fragilidad y los siguientes factores de riesgo: viudez, malnutrición, deterioro cognitivo, depresión, discapacidad y alteración de las pruebas de flexibilidad y movilidad. Conclusiones: La prevalencia de fragilidad es alta y se halló entre los valores esperados para ancianos que habitan en Latinoamérica y el Caribe. La discapacidad y el deterioro cognitivo constituyeron factores de riesgo para fragilidad(AU)

Introduction: The frailty syndrome is a consequence of the decrease in resistance and physiological reserves of the elderly, which makes it vulnerable to adverse health effects. Objectives: To determine the prevalence of frailty in older adults admitted to the internal medicine ward of the Central Military Hospital "Dr. Carlos J. Finlay " and identify within a set of biological, psychological, social and functional factors, which have greater association with frailty. Method: Observational, cross-sectional study. The criteria proposed by the Association of Combatants of the Cuban Revolution were used to diagnose frailty. Results: A prevalence of frailty of 62.9 percent was found. The presence of a significant association between frailty and the following risk factors was determined: widowhood, malnutrition, cognitive impairment, depression, disability and impaired flexibility and mobility tests. Conclusions: The prevalence of frailty is high and was among the expected values ​​for elderly people living in Latin America and the Caribbean. Disability and cognitive impairment constituted risk factors for frailty
Descritores: Saúde
Prevalência
Disfunção Cognitiva
Fragilidade
-Estudos Transversais
Limites: Humanos
Pessoa de Meia-Idade
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1145359
Autor: Alfie, José.
Título: Editorial / Editorial
Fonte: Rev. Hosp. Ital. B. Aires (2004);36(4):131-131, dic. 2016.
Idioma: es.
Descritores: Medicina
-Saúde/tendências
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: AR2.1 - Biblioteca Central



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