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Id: biblio-1254386
Autor: Villasana López, Pedro.
Título: De la crisis de los fundamentos, a los fundamentos de una crisis civilizatoria más allá de la Modernidad. COVID 19 como catalizador en Chile / From the crisis of the foundations, to the foundations of a civilizing crisis beyond Modernity. COVID 19 as a catalyst in Chile
Fonte: Salud bienestar colect;4(2):18-28, may.-ago. 2020.
Idioma: es.
Resumo: Con este trabajo intentamos una aproximación crítica a las tensiones que caracterizan este hoy que sobrevivimos, precipitado por la pandemia del Covid 19 como catalizador inesperado de la crisis civilizatoria que parece atravesamos como Humanidad. Para ello contrastamos la crisis de los fundamentos, con algunos fundamentos de la crisis, quede manera esencialmente recursiva se hacen posibles. La racionalidad y fines del modelo civilizatorio en crisis, en una posible transición acelerada por la pandemia, permiten hacer visibles algunas condiciones de posibilidad para la construcción de contratos sociales, lógicas y racionalidades que apuntan a la Humanidad como fin y razón de ser; frente al individualismo liquidador del sujeto y la individualidad; y a la Armonía, frente a la metáfora del Desarrollo sin límites y la racionalidad instrumental que la sostiene en la Modernidad Occidental.

With this work we try a critical approach to the tensions that characterize this today that we survive, precipitated by the Covid 19 pandemic as an unexpected catalyst of the civilizing crisis that seems to be going through as Humanity. To do this, we contrast the fundamentals crisis with some fundamentals of the crisis, which in an essentially recursive way are made possible. The rationality and ends of the civilizing model in crisis, in a possible transition accelerated by the pandemic, make it possible to make visible some conditions of possibility for the construction of social contracts, logics and rationales that point Humanity as an end and a reason for being; against the liquidating individualism of the subject and individuality; and Harmony, against the metaphor of Development without limits and the instrumental rationality that sustains it in Western Modernity.
Descritores: Civilização
Pandemias/estatística & dados numéricos
COVID-19
-Mudança Social
Chile/epidemiologia
Ocidente
Limites: Humanos
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: lil-547742
Autor: Rios, Luís Felipe; Parker, Richard; Terto Junior, Veriano.
Título: Sobre as inclinações carnais: inflexões do pensamento cristão sobre os desejos e as sensações prazerosas do baixo corporal / On carnal inclinations: from early Christianity to the present
Fonte: Physis (Rio J.);20(1):195-217, 2010.
Idioma: pt.
Resumo: Este ensaio consiste numa revisão sobre os significados da "carne" no Ocidente, enfocando seu trato no âmbito do cristianismo. Nossa expectativa é a de que um trabalho desta ordem possa auxiliar a iluminar as compreensões atuais sobre as questões referentes à sexualidade dentro e fora dos contextos religiosos do Brasil contemporâneo. Questões, lembramos, de especial interesse para os preocupados com velhas e novas problemáticas localizadas no campo do que se tem denominado direitos sexuais e reprodutivos, com repercussões no campo da Saúde Pública.

This study develops a historical review of the meanings of the "flesh" in the West, focusing on its significance in the context of Christianity. Our hope is that a study along these lines can help to illuminate current understandings of questions related to sexuality both within and outside of the religious contexts found in contemporary Brazil. Such questions are of special interest for those who are concerned with both old and new problems found in the field that has come to be known as sexual and reproductive rights, with implications for the field of Public Health.
Descritores: Religião e Sexo
Cristianismo/história
Sexualidade
-Comportamento Sexual
Relações Metafísicas Mente-Corpo
Ocidente
Prazer
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Id: biblio-1145465
Autor: Cocco, Giuseppe.
Título: Covid-19: a catástrofe latino-americana, entre a caça e a imaginação / Covid-19: the Latin American catastrophe between the hunting and the imagination / Covid-19: la catástrofe latinoamericana, entre la caza y la imaginación
Fonte: RECIIS (Online);14(4):812-819, out.-dez. 2020.
Idioma: pt.
Resumo: Esta nota expõe um breve balanço da história da pandemia de Covid após sete meses de crise. Com esse objetivo, apreendemos três grandes tendências: o impacto letal do negacionismo em países como os Estados Unidos e o Brasil; a chegada da segunda onda na Europa e, enfim, a catástrofe nos países latinoamericanos onde os indicadores pioram em todos eles independentemente das políticas de contenção que foram implementadas desde o mês de março de 2020. Para a discussão dessas três tendências, elaboramos três momentos de reflexão de maior fôlego: a clivagem que separa os modelos de gestão da pandemia na Ásia no Ocidente; a necessidade de uma política social (como o auxílio emergencial) para tornar viáveis as políticas sanitárias na América Latina; e, enfim, uma reflexão mais geral sobre a relação entre as catástrofes e a imaginação.

This paper presents a brief analysis of the history concerning Covid pandemic after its beginning seven months ago. In pursuing this purpose we realised three major trends: the lethal impact of denialism in countries such as United States and Brazil; the arrival of the second wave of coronavirus in Europe; and finally, the Latin American catastrophe where the indicators of people affected by disease worsen in all their countries regardless of the policies to restrain it implemented since March 2020. To discuss these three trends, we have deepened three reflections: the cleavage between the management model of the pandemic in Asia and the Western management model; the need for a social policy (such as an emergency financial aid) to make health policies viable in Latin America; and at last a general reflection on the relationship between the catastrophes and the imagination.

Esta nota expone un breve análisis de la historia de la pandemia de Covid después de siete meses de crisis. Intentando alcanzar este propósito, hemos distinguido tres grandes tendencias: el impacto letal del negacionismo en países como Estados Unidos y Brasil; la llegada de la segunda ola a Europa; y finalmente la catástrofe latinoamericana donde los indicadores del contagio empeoraron en todos los países independiente de las políticas de contención implementadas desde marzo de 2020. Para discutir estas tres tendencias, hemos profundizado tres reflexiones: la diferencia entre el modelo de gestión de la pandemia en Asia y el modelo implementado en Occidente; la necesidad de una política social (como lo auxilio financiero de emergencia) para hacer viables las políticas de salud en Latinoamérica; y por último una reflexión de forma más general sobre la relación entre las catástrofes y la imaginación.
Descritores: Pneumonia Viral/prevenção & controle
Isolamento Social
Infecções por Coronavirus/prevenção & controle
Gestão em Saúde
Pandemias/prevenção & controle
-Estados Unidos
Brasil
Vacinas Virais
Ocidente
Negação em Psicologia
Política de Saúde
América Latina
Oriente Médio
Limites: Humanos
Responsável: BR526.1 - Biblioteca de Saúde Pública


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1039949
Autor: Di Pasquale, Mariano.
Título: Saberes médicos y reflexiones morales durante el período rosista: Buenos Aires, 1835-1847 / Medical knowledge and moral reflections during the Rosas era: Buenos Aires, 1835-1847
Fonte: Hist. ciênc. saúde-Manguinhos;26(3):733-752, jul.-set. 2019.
Idioma: es.
Resumo: Resumen Este artículo analiza cómo el discurso médico incorpora una serie de reflexiones sobre las conductas morales en Buenos Aires en la primera parte del siglo XIX. A través del estudio de tres textos, cuyos autores son los médicos Diego Alcorta, Guillermo Rawson y Francisco Javier Muñiz se identifican una serie de registros argumentales que resaltan el funcionamiento de los órganos, la cuestión de la herencia y la gravitación del clima en función de reflexionar sobre la moralidad de los individuos y las poblaciones. Este fenómeno de transferencia de saberes se debe a la presencia de la tradición médica francesa sumándose a factores locales derivados del intenso proceso de politización de la sociedad bajo el segundo gobierno de Juan Manuel de Rosas.

Abstract This article analyzes how medical discourse incorporated a series of reflections on moral behaviors in Buenos Aires in the early nineteenth century. Based on the study of three texts authored by the physicians Diego Alcorta, Guillermo Rawson and Francisco Javier Muñiz, it identifies a series of discursive registers that stress the role of organ functions, the question of heredity and the influence of climate in reflections on the morality of individuals and populations. This phenomenon of knowledge transfer is due to the presence of the French medical tradition, in addition to local factors stemming from the intense process of politicization of society under the second administration of Juan Manuel de Rosas.
Descritores: Médicos/história
Sistemas Políticos/história
Ativismo Político
Princípios Morais
-Argentina
Médicos/ética
Ocidente/história
França
Limites: Humanos
História do Século XIX
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-975429
Autor: Contatore, Octávio Augusto; Tesser, Charles Dalcanale; Barros, Nelson Filice de.
Título: Medicina chinesa/acupuntura: apontamentos históricos sobre a colonização de um saber / Chinese medicine/acupuncture: historical notes on the colonization of a body of knowledge
Fonte: Hist. ciênc. saúde-Manguinhos;25(3):841-858, jul.-set. 2018.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O colonialismo ocidental influenciou, a partir do século XIX, o encontro entre saberes tradicional e moderno, resultando na sobreposição da medicina ocidental como modo privilegiado de conhecimento. Em 1958 oficializou-se, sob o nome de medicina tradicional chinesa, a hibridização entre as medicinas chinesa e ocidental e, por meio do desenvolvimento da pesquisa biomédica sobre a acupuntura, cresceu o distanciamento do saber tradicional. Este ensaio aborda mudanças históricas sofridas pela medicina chinesa/acupuntura e discute, sob a óptica pós-colonial, os efeitos de sua absorção pela racionalidade médica moderna. Concluiu-se que o cientificismo na medicina chinesa não ampliou seu potencial terapêutico e resultou na perda de sua autoridade epistemológica.

Abstract Western colonialism influenced the encounter between traditional and modern knowledge from the nineteenth century onwards, resulting in the overlapping of Western medicine as a privileged form of knowledge. In 1958 the hybridization between Chinese and Western medicines became official under the name of traditional Chinese medicine and, through the development of biomedical research on acupuncture, it distanced itself from traditional knowledge. This essay presents historical changes experienced by Chinese medicine/acupuncture and discusses the effects of its absorption by modern medical reasoning from a postcolonial standpoint. The conclusion was that the scientism of Chinese medicine did not broaden its therapeutic potential and resulted in the loss of its epistemological authority.
Descritores: Política
Acupuntura/história
-Colonialismo/história
Conhecimento
Ocidente
Medicina Tradicional Chinesa/história
Limites: História do Século XX
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Lacerda, Rúbia Aparecida
Id: lil-268028
Autor: Fernandes, Antonio Tadeu.
Título: A medicina e as bases da civilizaçäo ocidental / The medicine and the bases of the occidental civilization
Fonte: In: Fernandes, Antonio Tadeu; Fernandes, Maria Olívia Vaz; Ribeiro Filho, Nelson; Graziano, Kazuko Uchikawa; Cavalcante, Nilton José Fernandes; Lacerda, Rúbia Aparecida. Infecçäo hospitalar e suas interfaces na área da saúde. Säo Paulo, Atheneu, 2000. p.25-42, ilus.
Idioma: pt.
Descritores: História Antiga
Medicina
Civilização
-Cristianismo/história
Mundo Romano
Ocidente
Hospitais/história
Limites: História Antiga
Responsável: BR31.1 - SIDC - Serviço de Informação e Documentação Científica
BR31.1; WX167, F391i, 2000, v.1


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Id: lil-328108
Autor: Opitz, John M.
Título: O que é normal considerado no contexto da genetizaçäo da civilizaçäo ocidental? / What is normal considered in the context of geneticization of western civilization
Fonte: Bioética;5(2):131-143, 1997.
Idioma: pt.
Resumo: Geneticizaçäo é uma preocupaçäo sempre crescente com as partes anormais ou potencialmente anormais de nós mesmos, e o temor que possam, prejudicialmente, afetar nossa saúde ou nossa qualidade de vida e a de nossos filhos. A crescente conscientizaçäo das populaçöes "modernas" quanto à quantidade absoluta de genes pode ser chamada de genomania, a qual tem o potencial de se tornar a obsessäo ocidental preponderante. O primeiro efeito da "revoluçäo" da biologia molecular é a grave minimizaçäo da pesquisa clínica. Provavelmente, centenas de anormalidades de cromossomos submicroscópicos esperam para ser descobertas através de novos métodos moleculares de correlaçäo clínica
Descritores: Ética Médica
Genética
-Qualidade de Vida
Ocidente
Responsável: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência


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Id: biblio-1041965
Autor: Silva, Érica Quinaglia.
Título: Ideário da morte no Ocidente: a bioética em uma perspectiva antropológica crítica / Conceptions of death in the Western world: bioethics from a critical anthropological perspective / Ideario de la muerte en Occidente: la bioética en una perspectiva antropológica crítica
Fonte: Rev. bioét. (Impr.);27(1):38-45, jan.-mar. 2019.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo A morte é simbólica, histórica e socialmente construída. Mais do que um processo biológico, é uma elaboração cultural, e discuti-la significa, portanto, entender suas representações e práticas. Embora seja atualmente entendida de forma negativa, nem sempre foi tida como tabu. Este artigo busca desvelar de que modo foi estabelecida a oposição entre a vida e a morte em proveito da vida como positividade e as consequências do banimento da ideia de finitude em prol de um mito de imortalidade. A partir de uma revisão da literatura sobre as concepções da morte no Ocidente, especificamente no Brasil, esta discussão propõe repensar a bioética como campo disciplinar que deve abarcar, para além de modelos dogmáticos e autoritários, valores morais plurais. Esta reflexão permite encarar a morte como constituinte da vida e, assim, arrostar a impossibilidade do nada, fim inexorável, como possibilidade infinda, em suas diversas acepções e seus diferentes sentidos.

Abstract Death is symbolically, historically and socially constructed. More than a biological process, death is a cultural elaboration, and discussing it means, therefore, to understand its representations and practices. Although it is currently understood negatively, it was not always considered a taboo. This article aims to unveil how the opposition between life and death favoring life as a positivity was established and what are the consequences of banishing the idea of finitude in favor of a myth of immortality. Through a literature review of the conceptions of death in the Western world, specifically in Brazil, this discussion proposes to rethink bioethics as a discipline that should include, besides dogmatic and authoritarian models, plural moral values. This reflection allows us to face death as a part of life and, thus, to confront the impossibility of nothingness, an inexorable end, as an endless possibility, in its various and different meanings.

Resumen La muerte es simbólica, histórica y socialmente construida. Más que un proceso biológico, es una elaboración cultural, y discutirla significa, por lo tanto, entender sus representaciones y prácticas. Aunque ella sea actualmente entendida de forma negativa, no siempre fue considerada como tabú. Este artículo busca desvelar de qué modo se estableció la oposición entre la vida y la muerte en provecho de la vida como positividad y las consecuencias de la exclusión de la idea de finitud en favor de un mito de inmortalidad. A partir de una revisión de la literatura sobre las concepciones de la muerte en Occidente, específicamente en Brasil, esta discusión propone repensar la bioética como campo disciplinar que debe abarcar, además de modelos dogmáticos y autoritarios, valores morales plurales. Esta reflexión permite encarar la muerte como constituyente de la vida y, así, confrontar la imposibilidad de la nada, fin inexorable, como posibilidad sin fin, en sus diversas acepciones y sus diferentes sentidos.
Descritores: Bioética
Ocidente
Vida
Morte
Responsável: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência


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Id: biblio-1002695
Autor: Martins, Carlos José; Muñoz, Jorge Andrés Jiménez.
Título: Modernity and the regulation of bodies: Elias meets Foucault
Fonte: Motriz (Online);25(1):e1018214, 2019.
Idioma: en.
Resumo: This article seeks to reflect on the possibility of a meeting ground where Michel Foucault and Norbert Elias' thought comes together around the issue of the regulation of drives and bodily practices within modernity. Such drives - among which we highlight the use of force and violence, as well as the acceptable regulation of their release and applications - have been the object of particular procedures within the modern era, whether seen in relation to individuals or from to the social body.(AU)
Descritores: Comportamento Social/história
Esportes/tendências
Civilização/história
Corpo Humano
-Ocidente
Responsável: BR33.1 - Divisão Técnica de Biblioteca e Documentação


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Id: biblio-1043545
Autor: Ávila-Carbajal, Javier; Pedroza, Mariana; Angulo, Oscar.
Título: Yagé: Crisis de occidente y trabajo espiritual / Yagé: Western crisis and spiritual work
Fonte: Univ. salud;21(3):240-252, Sep.-Dic. 2019.
Idioma: es.
Resumo: Resumen Introducción: Ante la crisis epistemológica y sistémica que se encuentra en la civilización occidental, el yagé emerge como alternativa que invita a una reponderación axiológica profunda. Asimismo, el ritual del yagé evidencia los límites del conocimiento médico moderno, dando pauta al abordaje transdisciplinario. Por otro lado, se presentan consecuencias de inserción en el libre mercado, implicando problemas de lucro a costa de tradiciones originarias. En este contexto, se explora el concepto «trabajo espiritual¼ como práctica que busca descolocarse del colonialismo mercantil al tiempo que se aleja del modelo médico moderno. Objetivo: Reflexionar la incorporación del ritual de yagé en Occidente y sus posibilidades como alternativa epistemológica y médica. Materiales y métodos: Revisión de artículos de la base de datos especializados Web of Science, con la palabra clave: "ayahuasca". Resultados: Se estructuró la información teniendo en cuenta los aspectos relacionados con: (a) el contexto de incorporación del yagé al occidente, (b) los límites del conocimiento médico moderno y (c) los problemas de inserción al libre mercado. Conclusiones: Se apoya el diagnóstico de la ruptura epistemológica con occidente, pero reconociendo el estado inicial de las investigaciones y la falta de evidencias documentadas para entrar en una etapa más fructífera para el debate.

Abstract Introduction: In the face of epistemological and systemic crisis in Western civilization, yagé emerges as an alternative that invites a deep axiological reponderation. The yagé ritual demonstrates the limits of modern medical knowledge, giving guidance to a transdisciplinary approach. On the other hand, there are consequences of insertion into the free market, involving profit problems at the expense of original traditions. Thus, the concept of "spiritual work" is explored as a practice that seeks to dislodge itself from commercial colonialism while moving away from the modern medical model. Objective: To reflect on the incorporation of the yage ritual in the West and its possibilities as an epistemological and medical alternative. Materials and methods: Review of articles from the specialized Web of Science database, with the keyword: "ayahuasca". Results: The information was structured considering aspects related to: (a) the context of incorporation of yagé into the West, (b) the limits of modern medical knowledge and (c) the problems of insertion into the free market. Conclusions: The diagnosis of the epistemological rupture with the West is supported while recognizing the initial state of the investigations and the lack of documented evidence in order to enter into a more fruitful debate.
Descritores: Saúde Mental
Banisteriopsis
-Conhecimento
Ocidente
Responsável: CO146.1 - CESUN - Centro de Estudios en Salud



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