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Szwarcwald, Célia Landmann
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Id: biblio-898583
Autor: Almeida, Wanessa da Silva de; Szwarcwald, Célia Landmann; Frias, Paulo Germano de; Souza Júnior, Paulo Roberto Borges de; Lima, Raquel Barbosa de; Rabello Neto, Dácio de Lyra; Escalante, Juan José Cortez.
Título: Captação de óbitos não informados ao Ministério da Saúde: pesquisa de busca ativa de óbitos em municípios brasileiros / Capturing deaths not informed to the Ministry of Health: proactive search of deaths in Brazilian municipalities
Fonte: Rev. bras. epidemiol;20(2):200-211, Abr.-Jun. 2017. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: RESUMO: Introdução: A busca ativa de óbitos é uma estratégia de captação de eventos que não foram informados ao Sistema de Informações sobre Mortalidade (SIM) do Ministério da Saúde (MS). Sua importância na redução do sub-registro de óbitos e na avaliação da operacionalização do sistema de informações é amplamente conhecida. Objetivo: Descrever a metodologia e os principais achados da pesquisa de busca ativa de óbitos realizada em 2013, estabelecendo a contribuição das diferentes fontes de informação. Métodos: A pesquisa foi realizada em 79 municípios brasileiros. Foram investigadas diversas fontes oficiais e não oficiais de informações sobre óbitos de residentes nesses municípios. Todas as fontes de informações investigadas e os casos encontrados foram digitados em um painel on-line. A segunda etapa da pesquisa foi de confirmação dos casos para verificar as informações sobre o ano do óbito e o município de residência, assim como para completar informações faltantes. Resultados: Foram encontrados 2.265 óbitos que não foram informados ao SIM. Desses, 49,3% foram encontrados em fontes não oficiais, cemitérios e funerárias. Em alguns municípios rurais, condições precárias de sepultamento foram encontradas em cemitérios no meio da mata, sem registro do falecido. Os fatores de correção foram inversamente associados ao nível de adequação das informações de mortalidade. Conclusão: Os achados confirmam a associação entre o nível de adequação das informações e a cobertura do registro de óbitos, e indicam que a aplicação de pesquisas de busca ativa é um método efetivo para capturar óbitos não informados ao MS.

ABSTRACT: Introduction: The proactive search of deaths is a strategy for capturing events that were not informed to the Mortality Information System of Ministry of Health. Its importance to reduce underreporting of deaths and to evaluate the operation of the information system is widely known. Objective: To describe the methodology and main findings of the Proactive Search of Deaths, 2013, establishing the contribution of different information sources. Methods: The research was carried out in 79 Brazilian municipalities. We investigated several official and unofficial sources of information about deaths of municipality residents. Every information source investigated and all cases found in each source were typed in an on-line panel. The second stage of the research was the confirmation of cases to verify information of year and residence and to complete missing information. For all confirmed cases, we estimated the completeness of death registration and correction factors according to the adequacy level of mortality information. Results: We found 2,265 deaths that were not informed to the Mortality Information System. From those, 49.3% were found in unofficial sources, cemeteries and funeral homes. In some rural municipalities, precarious burial conditions were found in cemeteries in the middle of the forest and no registration of the deceased. Correction factors were inversely associated to the adequacy level of mortality information. Conclusion: The findings confirm the association between level of information adequacy and completeness of death registration, and indicate that the application of the proactive search is an effective method to capture deaths not informed to the Ministry of Health.
Descritores: Sistemas de Informação
Sistema de Registros
Atestado de Óbito
Mortalidade
-População Urbana
Brasil/epidemiologia
Governo
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-625157
Autor: Silva, Karen Schein da; Kruse, Maria Henriqueta Luce.
Título: Em defesa da sociedade: a invenção dos cuidados paliativos e a produção de subjetividades / In defense of society: the invention of palliative care and the production of subjectivities / En defensa de la sociedad: la invención de los cuidados paliativos y la producción de subjetividades
Fonte: Rev. Esc. Enferm. USP;46(2):460-465, abr. 2012.
Idioma: pt.
Resumo: O artigo é uma reflexão teórica que faz parte de um estudo denominado Em Defesa da Sociedade: a invenção dos Cuidados Paliativos. Para articular tal discussão, utilizamos o manual de Cuidados Paliativos, publicado no ano de 2007 pela Organização Mundial da Saúde (OMS), entendendo-o como parte de um artefato capaz de produzir subjetividades e governar condutas. Nesse sentido, pretendemos descobrir como os discursos sobre os Cuidados Paliativos se articulam e efetuam a invenção de uma nova disciplina que funcionaria como uma estratégia biopolítica para defender a sociedade. A partir da análise textual do discurso instituído pelo manual, com o auxílio do referencial dos Estudos Culturais e sob a inspiração dos escritos de Michel Foucault, articulamos uma das possíveis leituras deste guia. Desta maneira observamos a (re)organização e a (re)invenção de uma disciplina que investe na subjetividade dos indivíduos constituindo aparatos de verdade que regulam e governam a população.

This article is a theoretical reflection that is part of a study named Em Defesa da Sociedade: a invenção dos Cuidados Paliativos (In Defense of Society: the invention of Palliative Care). In order to articulate this discussion, we used the 2007edition of the Palliative Care Manual published by the World Health Organization (WHO), as we understand it is part of a body of work capable of producing subjectivities and ruling conduct. In this sense, we intend to understand how the discourses on palliative care are associated and promote the invention of a new subject that would work as a bio-political strategy in order to defend society. Based on the textual analysis of the discourse presented in the manual, with the help of the Cultural Studies framework and inspired by the works of Michel Foucault, we present one of the possible meanings derived from the readings of the WHO Guide. Thus, we observe the (re)organization and (re)invention of a subject that invests in the subjectivity of individuals and constitutes an actual framework that regulates and rules the population.

Reflexión teórica que forma parte de un estudio denominado En Defensa de la Sociedad: la invención de los Cuidados Paliativos. Para articular la discusión, utilizamos el manual de Cuidados Paliativos, publicado en 2007 por la Organización Mundial de la Salud (OMS), entendiéndolo como parte de un artefacto capaz de producir subjetividades y gobernar conductas. En tal sentido, pretendemos conocer el modo en el que los discursos sobre Cuidados Paliativos se articulan y generan la invención de una nueva disciplina que funciona como estrategia biopolitica para la defensa social. A partir del análisis textual del discurso instituido por el manual, con ayuda del referencial teórico de Estudios Culturales y bajo inspiración de escritos de Michel Foucault, articulamos una posible lectura de la guía. Así, observamos la (re)organización y la (re)invención de una disciplina que invierten en la subjetividad de los individuos, constituyendo aparatos de verdad que regulan y gobiernan la población.
Descritores: Cuidados Paliativos
Enfermagem
Governo
Política de Saúde
Responsável: BR41.1 - Biblioteca Wanda de Aguiar Horta


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Id: biblio-1121188
Autor: Molesini, Joana Angelica Oliveira.
Título: A Reforma Sanitária na Bahia: um lugar na história (1987 a 1989) / Health Reform in Bahia: a place in history (1987 to 1989).
Fonte: Salvador; s.n; 20 dez. 2011. 263 p. ilus.
Idioma: pt.
Tese: Apresentada a Universidade Federal da Bahia. Escola de Enfermagem para obtenção do grau de Doutor.
Resumo: A Reforma Sanitária é resultado do movimento social iniciado no final dos anos 1970, que clamava pela democratização da sociedade brasileira e pela construção de um sistema nacional de saúde descentralizado e universal. Na Bahia, estudos registram avanços e retrocessos na implantação da Reforma Sanitária associados às mudanças na gestão política do Estado em 1989. O marco do início da implantação da Reforma Sanitária na secretaria estadual da Saúde na Bahia é a eleição de um grupo político de oposição para governar o estado, permitindo a inserção de formuladores do ideário da Reforma Sanitária na execução da política estadual de saúde. Esse estudo objetiva analisar a implantação da Reforma Sanitária na Bahia no período entre 1987 e 1989. É um estudo de caso de caráter histórico, exploratório e analítico, tomando como recorte o espaço institucional da Secretaria da Saúde do Estado da Bahia. Utiliza-se a abordagem da micro-história recorrendo ao jogo de escalas e ao conhecimento indiciário tomando como referencial a corrente italiana. Foram utilizados na análise os tipos de poder técnico, administrativo e político definidos por Mario Testa. Na coleta das informações foram utilizados documentos e entrevistas. Foram entrevistados sujeitos instituídos e de grupos naturais do processo de implantação da Reforma Sanitária na Bahia. Buscou-se reconstruir acontecimentos na perspectiva do primeiro informante entrevistado, o então gestor máximo da secretaria da Saúde no período do estudo. Utiliza-se o mapa de ideias e a linha narrativa como ponto de partida para identificar as epifanias e o foco principal da narrativa, para em seguida selecionar outros informantes, e com estes fazer entrevistas focadas. Com a análise dos documentos busca-se corroborar e valorizar as evidências oriundas das narrativas dos entrevistados. Utiliza-se também da análise do discurso para descobrir similitudes e diferenças relacionadas ao contexto da política estadual de saúde no período estudado. Os resultados são apresentados em um cronograma histórico, e sistematizados em quatro itens: a conformação da secretaria estadual da Saúde, e as mudanças na sua organização administrativa operadas desde sua criação, o que permitiu a constituição de um poder técnico e administrativo localizado no nível central; a conformação do Movimento Sanitário na Bahia que inicia-se junto ao movimento da Reforma Psiquiátrica e amplia-se ao se articular com entidades dos profissionais de saúde e outras organizações sociais, e que influenciou na formulação do programa do governador eleito em 1986 e na indicação do gestor máximo da secretaria estadual da Saúde; a implantação institucional da Reforma Sanitária, revelando o processo político e o jogo de interesses que determinaram os constrangimento para o processo de redemocratização da saúde e sua operação na Bahia; e os impasses políticos no interior do governo que conduziram ao afastamento do gestor estadual da saúde em maio de 1989. Conclui-se que o projeto de implantação da Reforma Sanitária através Sesab iniciou um processo que não avançou pelos impasses criados pelo jogo político partidário e por não se constituir em prioridade para o governo da mudança.
Descritores: Formulação de Políticas
Política
Reforma dos Serviços de Saúde
Sistemas Nacionais de Saúde/organização & administração
Governo
Política de Saúde
-Sistema Único de Saúde
Gestão em Saúde
Planejamento em Saúde
História
Responsável: BR2149.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1118802
Autor: Fundación Nacional para el Desarrollo. FUNDE; .Centro de Monitoreo e Incidencia Fiscal. CEMIF.
Título: Reporte sobre la ejecución presupuestaria. Abril, 2020 / Report on budget execution. April, 2020.
Fonte: San Salvador; La Fundación y el Centro; junio de 2020. 36 p.
Idioma: es.
Resumo: Actualmente, se enfrenta una crisis sanitaria a nivel mundial y El Salvador no es la excepción, pues es golpeado por la pandemia de COVID-19, lo cual causa efectos en las finanzas públicas del Estado que están complicando aún más la sostenibilidad fiscal. En este contexto, se ha realizado un análisis de cómo se encuentra los ingresos y gastos públicos al mes de abril del año en curso. A final de 2019, las perspectivas de recaudación eran muy alentadoras para el Estado, debido a que se estimaba que el crecimiento económico superaría el 2.3 % por la entrada de mayores flujos de Inversión Extranjera Directa (IED), principalmente de China. Sin embargo, estas perspectivas se derrumbaron cuando el país enfrentó la pandemia por COVID-19, pues implicó limitar la movilidad de la gran mayoría de los sectores productivos, por la cuarentena para prevenir contagios del virus, afectando la actividad económica. Esto se tradujo en la afectación de la recaudación tributaria, tal como se explica en este reporte. También se analiza el comportamiento de los ingresos por contribuciones especiales, así como el financiamiento al que ha recurrido el Gobierno para atender la emergencia de la pandemia y cubrir las deficiencias en los ingresos por la poca recaudación tributaria. De manera particular, se detallan las autorizaciones de financiamiento que se le ha dado al Ejecutivo por parte del Legislativo, para paliar los efectos de la crisis sanitaria. La parte más importante que contiene este informe es el seguimiento a la ejecución presupuestaria mensual hasta abril. Acá se presenta el gasto devengado y programado del Gobierno central, especificando qué mes registró 8 el mayor gasto ejecutado, más aún cuando se está atendiendo diversas necesidades provocadas por la pandemia. Para determinar cuáles son los gastos con mayor concentración de recursos, se presenta la ejecución por rubros de agrupación. La finalidad es demostrar qué instituciones tienen fuerte concentración de gasto y quiénes devengan más de lo programado; también, se muestra la ejecución a nivel institucional. En el marco de la pandemia por COVID-19, ha sido necesario realizar modificaciones presupuestarias que han sido aprobadas por la Asamblea Legislativa y son abordadas en este informe. Se finaliza con una serie de consideraciones importantes que se derivan del análisis de la recaudación de ingresos y ejecución presupuestaria.

Currently, a health crisis is facing worldwide and El Salvador is no exception, as it is hit by the COVID-19 pandemic, which causes effects on the State's public finances that are further complicating fiscal sustainability. In this context, an analysis has been made of how the public income and expenses are as of April of the current year. At the end of 2019, the collection prospects were very encouraging for the State, since it was estimated that economic growth would exceed 2.3% due to the entry of higher flows of Foreign Direct Investment (FDI), mainly from China. However, these perspectives collapsed when the country faced the COVID-19 pandemic, as it implied limiting the mobility of the vast majority of productive sectors, due to quarantine to prevent virus infections, affecting economic activity. This resulted in the impact on tax collection, as explained in this report. The behavior of income from special contributions is also analyzed, as well as the financing that the Government has resorted to to address the emergency of the pandemic and to cover the deficiencies in income due to the low tax collection. In a particular way, the financing authorizations that have been given to the Executive by the Legislature are detailed, to alleviate the effects of the health crisis. The most important part of this report is the monitoring of the monthly budget execution until April. The accrued and programmed spending of the central government is presented here, specifying which month 8 recorded the highest expenditure executed, even more so when various needs caused by the pandemic are being met. To determine which are the expenses with the highest concentration of resources, the execution by grouping items is presented. The purpose is to show which institutions have a strong concentration of spending and which ones earn more than programmed; also, execution at the institutional level is shown. In the framework of the COVID-19 pandemic, it has been necessary to make budget modifications that have been approved by the Legislative Assembly and are addressed in this report. It ends with a series of important considerations derived from the analysis of revenue collection and budget execution.
Descritores:
Orçamentos
Gastos em Saúde
Despesas Públicas
Governo
-Impostos
Desenvolvimento Econômico
Quarentena
Relatório de Pesquisa
Responsável: SV2 - Departamento de Gobernanza y Gestión del Conocimiento


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Id: biblio-976318
Autor: Herrera Marín, Lilian Estefanya; Rubio Olarte, Ingrid Lizeth; Vera Márquez, Ángela Victoria.
Título: Representaciones sociales: excombatientes de grupos armados al margen de la ley y proceso de reintegración / Social Representations: Ex-combatants from Illegal Armed Groups and Reintegration Processes / Representações sociais: ex-combatentes de grupos armados fora da lei e processos de reintegração
Fonte: Pensam. psicol;16(2):7-19, jul.-dic. 2018. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Resumen Objetivo. Describir las representaciones sociales que un grupo de estudiantes del área de la salud tienen sobre los excombatientes de grupos armados al margen de la ley en Colombia y el proceso de reintegración. Método. Se realizó un estudio cualitativo, desde un enfoque procesual de la teoría de representaciones sociales. En la investigación participaron 20 estudiantes del área de la salud. La recolección de datos se realizó con las técnicas de asociación libre para conocer el componente semántico de las representaciones, y se realizó una entrevista semiestructurada administrada de forma individual, con el fin de identificar las dimensiones de información, actitud y campo representacional. Resultados. Se presentaron connotaciones negativas en las representaciones sociales hacia los excombatientes de grupos armados ilegales y una percepción de baja expectativa al cambio. Se identificaron valoraciones positivas frente al proceso de reintegración y la influencia de los medios de comunicación con respecto a la calidad y el acceso a la información sobre estos objetos de representación. Conclusión. Los hallazgos sugieren dificultades, por parte de los participantes, para la inclusión de los grupos al margen de la ley a la sociedad, lo que implica procesos de discriminación y expectativas favorables frente al proceso de reintegración.

Abstract Objective. To describe the social views of a group of university students studying health, regarding ex-combatants from armed rebel groups in Colombia and their reintegration process. Method. A qualitative study with a procedural approach from the social representations theory was performed. The participants of the study were 20 health students. The data was collected through two techniques: free association, to develop the semantic components of the views expressed by participants, and semi-structured individual interviews, in order to identify the dimensions of information, attitude, and the representational field. Results. The study discovered a frequent prevalence of prejudices against ex-combatants and low prospects of change. A positive perception regarding reintegration of the ex-combatants and the influence of the media regarding the quality and accessibility of the information about the subjects of representation was identified. Conclusion: The findings suggest that there are difficulties in the inclusion of this societal group by the participants. Also, they expressed discrimination and positive expectations related to the reintegration process.

Resumo Escopo. Este trabalho teve por escopo descrever as representações sociais que um grupo de estudantes da área da saúde têm sobre ex-combatentes de grupos fora da lei e os processos de reintegração. Metodologia: Para isto, foi feito um estudo qualitativo, desde um enfoque processual da teoria de representações sociais. Na pesquisa participaram 20 estudantes da área da saúde. A recolecção de dados foi feita com as técnicas de associação livre para conhecer o componente semântico das representações, e foi feita uma entrevista semiestruturada administrada individualmente com o fim de identificar as dimensões de informação, atitude e campo representacional. Resultados. Apresentam-se conotações negativas nas representações sociais para os ex-combatentes de grupos armados ilegais e uma percepção de baixa expectativa de mudança. Foram identificadas valorações positivas frente a processos de reintegração e a influencia dos médios de comunicação com respeito à qualidade e aceso à informação sobre estes objetos de representação. Conclusão. As descobertas sugerem dificuldades, por parte dos participantes, para a inclusão dos grupos fora da lei à sociedade, processos de discriminação e expectativas favoráveis frente ao processo de reintegração.
Descritores: Conflitos Armados
-Colômbia
Atividades Militares
Governo
Limites: Humanos
Responsável: CO334.1 - Biblioteca General


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: lil-671711
Autor: Vasquez, Hans; Vargas, María; Palomino, Christian.
Título: Regulación de ensayos clínicos y autorización de medicamentos para comercialización / Regulation of clinical trials and authorization for commercialisation of drugs
Fonte: Rev. peru. med. exp. salud publica;30(1):148-149, ene.-mar. 2013. ilus, graf, mapas, tab.
Idioma: es.
Descritores: Ensaios Clínicos como Assunto/legislação & jurisprudência
Ensaios Clínicos como Assunto/normas
Governo
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Comentário
Carta
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-662940
Autor: Fuentes, Duilio; Minaya, Gabriela; Ayala-Quintanilla, Beatriz.
Título: Rol del estado como autoridad reguladora de ensayos clínicos en el Perú / Role of the state as regulatory authority of clinical trials in Peru
Fonte: Rev. peru. med. exp. salud publica;29(4):516-520, oct.-dic. 2012. ilus, graf, mapas, tab.
Idioma: es.
Resumo: El artículo hace una revisión histórica del proceso regulatorio de ensayos clínicos hasta llegar a la publicación del Reglamento de ensayos clínicos en el Perú, mediante Decreto Supremo 017-2006-SA. En menos de un año se modificó parte del Reglamento, teniendo muchas críticas entre ellas las de la Defensoría del Pueblo. Por otra parte, se hace un recuento de los logros como autoridad reguladora que han fortalecido su rol rector y su principal objetivo de protección de los derechos, seguridad y bienestar de los participantes en ensayos clínicos. Estos logros son los siguientes: el registro interno de ensayos clínicos, fortalecimiento de las inspecciones a todos los actores de la investigación, el sistema de notificación de eventos adversos serios (REAS-NET), la publicación de la Guía de aspectos éticos, legales y metodológicos de los ensayos clínicos para su uso por los comités de ética, que mereció un premio internacional, el primer puesto en la categoría de Fiscalización y cumplimiento de la ley, por la buena práctica de gestión pública: “Protegiendo los derechos de las personas participantes en estudios experimentales”, la publicación del nuevo Manual de procedimientos de ensayos clínicos y el Plan de implementación de la Red Nacional de Bioética en el Perú.

This article sheds the light on historical review of the clinical trials regulatory process to the publication of the Clinical Trials Regulation in Peru, by Supreme Decree 017-2006-SA. In this context, that Regulation was amended within one year, with many critics including from the Ombudsman. It also considers the achievements as a regulatory authority that has strengthened its steering and its main objective of protecting the rights, safety and welfare of human subjects in clinical trials. Those achievements are: the internal register of clinical trials, strengthening inspections on all stakeholders that take part in research, the Notification System of Serious Adverse Events (REAS-NET), the publication of the Guideline: “Ethical, Legal and methodology in clinical trials for use of the Ethical Review Board “ which won an international award; the 1st prize in the category of fizcalization and accomplishment of the law by the Good Practice of Public Management: “Protecting the rights of human subjects in experimental studies”, the publication of the new Manual of Procedures for Clinical Trials and the implementation Plan of the National Bioethics Network in Peru.
Descritores: Ensaios Clínicos como Assunto/legislação & jurisprudência
Ensaios Clínicos como Assunto/normas
Governo
-Direitos do Paciente
Peru
Papel (figurativo)
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-662939
Autor: Mazzetti, Pilar; Silva-Paredes, Gustavo; Cornejo-Olivas, Mario.
Título: Rol del estado en los ensayos clínicos / Role of government in clinical trials
Fonte: Rev. peru. med. exp. salud publica;29(4):509-515, oct.-dic. 2012. ilus, graf, mapas, tab.
Idioma: es.
Resumo: La regulación de los ensayos clínicos por el Estado es un proceso en constante cambio y adecuación, cuyo reto actual consiste en salvaguardar la seguridad de los participantes y equilibrar la carga administrativa. El desarrollo y la regulación de los ensayos clínicos en los distintos países varían según la realidad, el contexto, su ejecución nacional o multinacional, condicionando que la regulación puramente nacional resulte insuficiente y se precise conocer parte de la regulación internacional. El objetivo de esta publicación es mostrar una visión global del rol de Estado en la regulación de los ensayos clínicos en distintas realidades. Para ello, se ha realizado una revisión de la regulación en la Unión Europea, Estados Unidos de Norteamérica y algunos países de Latinoamérica, para llegar finalmente al Perú. La tendencia actual en la regulación de los ensayos clínicos, se caracteriza por el incremento en los estándares de calidad, el garantizar la seguridad de los participantes, promover la transparencia, la disminución de los procesos burocráticos y el fortalecimiento de los comités de ética, en el marco de procesos democráticos abiertos, que convoquen e integren a todos los interesados en procesos dinámicos basados en el conocimiento actual y los cambios que se suceden. El reto actual es promover el desarrollo de ensayos clínicos desde el Estado (universidades, centros de investigación, institutos especializados, hospitales, etc.) para los aspectos que el país necesita, incluidos medicamentos huérfanos, enfermedades prevalentes y abandonadas, y el uso terapéutico de los principios activos originarios.

The regulation of clinical trials by the Government is a process of continuous change and adaptation, current challenge is to ensure the safety of participants and get balance of administrative procedures. Development and regulation of clinical trials in different countries vary according to the situation, context national or international execution, determining the insufficiency of national regulation requiring review of international regulation. The aim of this publication is to present a comprehensive overview of the role of Government in the regulation of clinical trials in different realities. It includes a review of the regulation in The European Union, The United States and some Latin American countries and finally the regulation in Peru. Contemporary trends in the regulation of clinical trials, are characterized by increasing standards of quality, ensuring the safety of the participants, promote transparency, lower bureaucratic processes and strengthening ethics IRB committees in the framework of open democratic processes, involving all stakeholders in dynamic processes based on current knowledge and changing tendencies. The challenge is to promote the development of clinical trials from the government institutions (universities, research centers, institutes, hospitals, etc.) priorizing local needs including orphan drugs, prevalent and neglected diseases, and therapeutic use of active components of local native plants.
Descritores: Ensaios Clínicos como Assunto/legislação & jurisprudência
Ensaios Clínicos como Assunto/normas
Governo
-Papel (figurativo)
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-596576
Autor: Barzola-Cordero, Violeta; Llamosas, Ena; Echegaray, Ciro; Cuzco, María; Peralta, Felipe.
Título: Experiencia del Ministerio de Salud en la implementación de las brigadas de médicos especialistas en las zonas de Aseguramiento Universal en Perú, 2009-2010 / Implementation of medical specialists brigades in the areas of Universal Health coverage: the peruvian Ministry of Health experience, 2009-2010
Fonte: Rev. peru. med. exp. salud publica;28(2):352-361, jun. 2011. ilus, graf, mapas, tab.
Idioma: es.
Resumo: Perú tiene alto grado de inequidad reflejado en la distribución de morbilidad-mortalidad, concordante con la inaccesibilidad a atención de salud y déficit de recursos humanos, especialmente en zonas alejadas de la capital. El Ministerio de Salud de Perú, reconociendo el derecho de toda la población a salud de calidad, inició el Aseguramiento Universal en Salud (AUS), en este marco, incrementó el acceso a atención especializada en zonas pilotos del AUS, mediante brigadas de médicos especialistas. Este artículo ofrece una aproximación a esta estrategia; presenta los procesos de gestión e implementación, hace un análisis cuantitativo con indicadores de producción/eficiencia, y brinda una mirada cualitativa desde la perspectiva de los brigadistas. Sus principales conclusiones inciden en la falta de gestión eficaz y eficiente, traducida en ausencia de: metas de producción, planes de trabajo, trabajo coparticipativo con actores locales, monitoreo y supervisión efectivos, reincidente escasez de recursos humanos y tecnológicos, y elevados costos.

Peru has a high degree of inequity reflected in the distribution of morbidity and mortality, consistent with the inaccessibility to health care and human resource gap, especially in remote areas of the capital. The Peruvian Ministry of Health, recognizing the right of all people to quality health care, initiated the Universal Health Insurance (AUS), and in this context, increased access to specialized care in pilot AUS areas by brigades of specialist doctors. This article offers an approach to this strategy presents the management and implementation processes, a quantitative analysis with indicators of output / efficiency, and provides a qualitative look from the perspective of the members of the brigades. Its main findings reflect the lack of effective and efficient management, translated in the absence of: production goals, work plans, working partnerships with local stakeholders, monitoring and effective supervision, recurrent shortages of human and technological resources, and high costs.
Descritores: Assistência à Saúde/organização & administração
Medicina/organização & administração
Cobertura Universal do Seguro de Saúde/organização & administração
-Governo
Peru
Fatores de Tempo
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-596575
Autor: Pardo, Karim; Andia, Marcelino; Rodriguez, Amado; Pérez, Walter; Moscoso, Betsy.
Título: Remuneraciones, beneficios e incentivos laborales percibidos por trabajadores del sector salud en el Perú: análisis comparativo entre el Ministerio de Salud y la Seguridad Social, 2009 / Remunerations, benefits and labor incentives perceived by health care workers in Peru: an analysis comparing the Ministry of Health and the Social Insurance, 2009
Fonte: Rev. peru. med. exp. salud publica;28(2):342-351, jun. 2011. ilus, graf, mapas, tab.
Idioma: es.
Resumo: Objetivos. Describir las principales características de la situación remunerativa general y las políticas de incentivos en los trabajadores del sector salud de Perú comparándolos de acuerdo con la institución de procedencia y a la modalidad de contrato. Materiales y métodos. Se realizó un estudio de diseño mixto que incluyó un abordaje cualitativo y componentes cuantitativos durante los años 2008 y 2009 sobre personal profesional y técnico del Ministerio de Salud (MINSA) y la seguridad social (EsSalud); evaluándose la estructura salarial considerando los incentivos, bonificaciones y remuneraciones de acuerdo al puesto de trabajo, modalidad de contrato e institución. Resultados. La política de remuneraciones y bonificaciones está determinada por los cargos y el tiempo de servicio. Las modalidades de contratación se rigen por los regímenes para el sistema público (DL 276) y el sistema privado (DL 728); el Contrato Administrativo de Servicios (CAS) y exclusivamente en el MINSA por los Comités Locales de Administración de Salud (CLAS). La estructura salarial difiere entre ambas instituciones, sobre todo en función a los incentivos y beneficios, siendo menores los ingresos en el MINSA. La Asignación Especial por Trabajo Asistencial (AETA) es propia del MINSA pero la proporción en que se da varía de acuerdo con la región. Los profesionales CAS tienen un menor salario que sus pares nombrados en el MINSA, contrario a lo que ocurre en EsSalud. Los ingresos más bajos se presentan en la modalidad CLAS. Conclusiones. Existe diferencia en la estructura y los montos salariales de acuerdo a la institución y al tipo de contrato suscrito.

Objective. To describe the main characteristics of the general salaries situation and the incentive policies of health care workers of Peru, comparing them by their origin institution and type of contract. Materials and methods. A mixed design study was done including both quantitative and qualitative components during 2008 and 2009 with both professional and technical personnel of the Ministry of Health (MINSA) and the Social Insurance (EsSalud) in Peru. The salary structure was primarily evaluated considering incentives, bonuses and other remunerations according to position, type of contract and work place. Results. Remuneration and bonus policies at the national level are determined by the responsibilities and amount of time served. The type of contract is determined by the programs of the public system (DL 276) and the private system (DL 728), also by the Special Program of Contract Services Administration (CAS) and exclusively in MINSA contracting is determined by local health administration Committees (CLAS). The salary structure differs between both types of institutions, especially with respect to incentives and benefits. An special economic incentive for assistance (AETA) is unique to MINSA, but the proportion of assistance varies by region. The professionals of MINSA have lower salaries than those of EsSalud, in all types of contracts. A professional contracted through CAS generally has a lower salary than staff peers in MINSA, though this situation is reversed in EsSalud. The lowest salaries are found in contracts made through CLAS. Conclusions. The structure and salary amounts differ between MINSA and EsSalud, just as they differ by existing contracting types.
Descritores: Atitude do Pessoal de Saúde
Governo
Reembolso de Incentivo
Salários e Benefícios
Previdência Social
-Peru
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME



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