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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1139476
Autor: Oliver, Sofia Lizarralde; Ribeiro, Helena.
Título: Zika virus syndrome, lack of environmental policies and risks of worsening by cyanobacteria proliferation in a climate change scenario / Síndrome do zika vírus, carência de políticas ambientais e riscos de agravamento por proliferação de cianobactérias em um cenário de mudanças climáticas
Fonte: Rev. saúde pública (Online);54:83, 2020.
Idioma: en.
Projeto: Capes.
Resumo: ABSTRACT Almost half of the Brazilian population has no access to sewage collection and treatment. Untreated effluents discharged in waters of reservoirs for human supply favor the flowering of cyanobacteria - and these microorganisms produce toxins, such as saxitoxin, which is a very potent neurotoxin present in reservoirs in the Northeast region. A recent study confirmed that chronic ingestion of neurotoxin-infected water associated with Zika virus infection could lead to a microcephaly-like outcome in pregnant mice. Cyanobacteria benefit from hot weather and organic matter in water, a condition that has been intensified by climate change, according to our previous studies. Considering the new findings, we emphasize that zika arbovirus is widespread and worsened when associated with climate change, especially in middle- or low-income countries with low levels of sanitation coverage.

RESUMO No Brasil, quase metade da população não tem acesso a coleta e tratamento de esgotos. Os efluentes não tratados, devido a contaminação das águas de reservatórios para abastecimento humano, geram florações de cianobactérias - e esses microrganismos produzem toxinas, como a saxitoxina, uma neurotoxina bastante potente e presente nos reservatórios da região Nordeste. Estudo recente confirmou que a ingestão crônica de água contaminada com neurotoxinas associada a infeção pelo zika vírus em camundongos prenhes poderia levar a desfecho semelhante a microcefalia. Cianobactérias são beneficiadas por tempo quente e matéria orgânica na água, e essas condições estão sendo intensificadas pelas mudanças climáticas, segundo nossos estudos anteriores. Aqui, ressaltamos que, à luz dos novos achados, a arbovirose do zika, associada às mudanças do clima, se amplifica e se agrava, sobretudo em países de média ou baixa renda, com baixos níveis de cobertura de saneamento.
Descritores: Mudança Climática
Infecção por Zika virus/epidemiologia
-Brasil/epidemiologia
Risco
Cianobactérias/fisiologia
Proliferação de Células
Política Ambiental
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-635703 LILACS-Express
Autor: JULIÁ, MARTA SUSANA.
Título: Aspectos del desarrollo institucional ambiental en Argentina / Aspcts of the innstitutional environmental development in Argentina
Fonte: Rev. luna azul;(31):87-103, jul.-dic. 2010.
Idioma: es.
Resumo: Los problemas ambientales actuales demandan acciones y respuestas por parte de las instituciones que tienen a su cargo la ejecución de la política ambiental y que gestionan el ambiente en el territorio que les compete. La dinámica propia de la temática ambiental ha impuesto un ritmo de respuesta institucional, política, administrativa y jurídica de tal naturaleza que la construcción teórica desde el derecho ambiental se ha visto, al menos, rezagada. Es en este sentido que, ante los escasos antecedentes en Argentina referidos a estudios jurídico-institucionales relacionados con la cuestión ambiental o ecológica entendida como problema político acuciante, nos propusimos intentar diferentes desarrollos teóricos y relevamientos de datos capaces de echar algo de luz a la situación en nuestro territorio. En este trabajo precisaremos, en primer término, nociones como gestión pública del ambiente e institucionalidad ambiental. En segundo término, nos ocuparemos de aquello que denominamos "nuevo orden ambiental Nacional". En ese marco abordaremos lo que aparece como sus impactos directos en la sanción legislativa nacional y provincial, pero principalmente en las instituciones ambientales nacionales y de las diferentes jurisdicciones provinciales². A los fines de este último punto, explicitaremos los diferentes modelos institucionales elaborados que nos permitieron caracterizar los organismos públicos estatales y su desarrollo. Por último, efectuamos algunas referencias a la trascendencia de la coordinación interjurisdiccional en materia ambiental. Asimismo, cabe destacar que el presente se inscribe en el marco del desarrollo de una novedosa línea de investigación entre los estudios jurídico-ambientales en Argentina. La misma intenta abordar los problemas ecológicos desde el derecho pero sin descuidar la especificidad y complejidad de lo ambiental.

The current environmental problems demand action and answers from the institutions that are responsible for implementing the environmental policy and managing the environment in the territory of their competence. The typical dynamics of the environmental subject matter has set an institutional, political, administrative and legal answer rhythm of such nature that the theoretical construction from the Environmental Law has been, to say the least, left behind. It is in this sense that, in view of the scarce background referred to legal-institutional studies in Argentina in relation with the environmental or ecological matter -understood as an urgent political problem,- we decided to intend different theoretical developments and data surveys capable to throw a light upon this situation in our territory. In this work we will specify, in first place, ideas such as public environmental management and environmental institutionalism. Secondly, we will see to what we call "new environmental National order." In this framework we will deal with what appears as its direct impact in the national and provincial legislative sanction, but mainly in the national environmental institutions and the different provincial jurisdictions². For the purposes of this last point, we will explain the different institutional models developed which allowed us to characterize the state-owned public organisms and their development. Finally, we will make a reference to the importance of the interjurisdictional coordination in environmental matters. By the same token, it is worth noting that this work is registered within the framework of an innovative research line in the Judicial-Environmental Studies in Argentina. It intends to deal with ecological problems from the Law but without neglecting the specificity and complexity of the environmental issues.
Descritores: Gestão Ambiental
-Desenvolvimento Ecológico
Política Ambiental
Direitos Humanos
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO54.1 - Centro de Biblioteca e Información Científica


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Id: biblio-1127218
Autor: Canaza-Choque, Franklin A; Huanca-Arohuanca, Jesús W.
Título: Disputas por el oro azul: gobernanza hídrica y salud pública / Disputes for blue gold: water governance and public health
Fonte: Rev. salud pública;21(5):e379646, sep.-oct. 2019.
Idioma: es.
Resumo: RESUMEN El propósito del presente artículo es reflexionar sobre la capitalización de uno de los elementos básicos e indispensables para la vida en el planeta: el agua, recurso vital en donde se ha concentrado, en definitiva, todo el carácter configurador de la sociedad, y que en último caso, se ha convertido en el sentido y la razón de supervivencia de la población frente a mecánicas asociadas fuertemente al capital. Esta última idea es importante porque teóricamente permite desplegar un nexo estructural profundo entre la sociedad y el agua. Siguiendo esta dinámica, una última variable de análisis recae en la gobernanza del agua y sus principales restrictivas en un marco de dinámicas globales atmosféricas que lo atraviesan, y que, en última instancia, estremecen los derechos humanos y la salud pública. De esta manera, se busca una gobernanza hídrica que profundice el nexo y la integración múltiple entre sociedad, empresa, Estado y naturaleza en el manejo del agua sobre una base de principios y técnicas que generen políticas públicas mediadas por una participación completa de los diferentes actores que la involucran, así como la articulación en los diferentes contextos organizativos que legitimen el agua como un recurso compartido. De ahí, se parte que defender el agua como un bien común para todas y todos, sigue siendo un desafío en los diferentes niveles de Gobierno.(AU)

ABSTRACT The purpose of the present is to reflect on the capitalization of one of the basic and indispensable elements for life on the planet: water, vital resource where it has concentrated, in short, all the configurator character of society, and that in the last case, it has become the sense and the reason for survival of the population against mechanics strongly associated with capital. This Last idea is important, because theoretically it allows to deploy a deep structural nexus between society and water. Following this dynamic, a last variable of analysis lies in the water governance and its main restrictive in a framework of global atmospheric dynamics that traverse it, and that ultimately, they shake the human rights and the public health. That way, to seek a water governance that deepens the nexus and the multiple integration between society, company, State and nature in the management of waters on a basis of principles and techniques that generate public policies mediated by a complete participation of the different actors that involve it, as well as the articulation in the different organisational contexts they legitimize the water as a shared resource, and that this, it must be defended as a common good for all, it remains a challenge at different levels of government.(AU)
Descritores: Abastecimento de Água
Mudança Climática
Recursos Hídricos/provisão & distribuição
Política Ambiental/tendências
Direitos Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-868834
Autor: Siguí, Norman L.
Título: ¿Por qué continúa la contaminación de aguas en Guatemala? / Why does water pollution continue in Guatemala?
Fonte: Cienc. tecnol. salud;3(2):167-175, jul.-dic. 2016.
Idioma: es.
Resumo: Para la protección ambiental se han emitido en Guatemala tres reglamentos que se refieren al agua residual, y una ley de protección y mejoramiento del medio ambiente. El último reglamento emitido es el Acuerdo Gubernativo 236-2006, denominado Reglamento de las Descargas y Reúso de Aguas Residuales y de la Disposiciónde Lodos, que derogó los reglamentos anteriores (Acuerdo Gubernativo del Reglamento de Requisitos Mínimos y sus Límites Máximos Permisibles de Contaminación para la Descarga de Aguas Servidas (1989) y Acuerdo Gubernativo del Reglamento de Descargas de Aguas Residuales a Cuerpos Receptores (2005)). El problema es que, el reglamento vigente tiene varias deficiencias y en muchos aspectos no mejoró lo que se había estipulado en losacuerdos previos, además al compararlo con los reglamentos equivalentes de México y Costa Rica, el reglamento guatemalteco es ineficaz. Entre las carencias se encuentra que; no diferencia los cuerpos de agua receptores, el plazo de cumplimiento es largo, no distingue tipos de industria, se redujeron las categorías de reúso de agua residual, disminuye el involucramiento del Ministerio de Salud Pública y Asistencia Social, la periodicidad de muestreoses menor, no se considera la medición de demanda química de oxígeno, la medición de color en el agua no es la adecuada y no considera la presencia de parásitos en las descargas. En virtud de la protección ambiental que el país requiere, es necesario realizar una revisión al Acuerdo Gubernativo de 2006 del Reglamento de las Descargas y Reúso de Aguas Residuales y de la Disposición de Lodos, que debería concluir con la derogación del reglamento y la emisión de uno nuevo más completo, mejorado y que se base en investigación científica.

For the environmental protection in Guatemala there have been three regulations for discharge and reuse of wastewater and sludge disposal, and one law for environmental protection. The last regulation issued that is currentlyin force is the Environment Agreement 236-2006 “Regulation of Discharge and Reuse of Wastewater and SludgeDisposal”, repealing the previous regulations (Government Agreement 60-1989 and 66-2005). But the regulation 236-2006 has many deficiencies and in many aspects did not improve what had been stipulated in the previous agreements, also when is compared with the regulations of Mexico and Costa Rica, Guatemala's regulations are ineffective. Among the deficiencies in 236-2006, it is observed that: there is not difference between receiving bodies,the compliance deadline is long, there is not difference for industries and their wastewater, the reuse categoriesfor wastewater was reduced, there is less engagement of the Health Ministry, less frequency of sampling, it is notconsidered the measurement of chemical oxygen demand, color measurement in water is not adequate and there isnot consideration for the presence of helminths in the treated wastewater. For the environmental protection that thecountry needs, it is necessary to perform a review of the Government Agreement 236-2006 and it should conclude with the repeal of regulation and issuance of a new one more complete, improved and based on scientific research.
Descritores: Águas Residuárias/legislação & jurisprudência
Parasitos
Política Ambiental
Limites: Humanos
Animais
Responsável: GT49.1


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Id: lil-499001
Autor: Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde.
Título: Subsídios para construção da política nacional de saúde ambiental / Subsidies for the Construccion of the Environmental Health National Policy.
Fonte: Brasília; Ministério da Saúde; 2007. 56 p. (Série B. Textos Básicos de Saúde).
Idioma: pt.
Resumo: Este documento traz subsídios para a elaboração da Política Nacional de Saúde Ambiental. Tal política deverá contribuir para proteger e promover a saúde humana por meio de um conjunto de ações integradas com instâncias de governo e da sociedade civil para fortalecer atores sociais e indivíduos no enfrentamento dos determinantes socioambientais e na prevenção dos agravos decorrentes da exposição humana a ambientes adversos. Sendo assim, este documento versa sobre os processos de construção, interlocução, os princípios, as diretrizes e os instrumentos cabíveis à referida política. O conceito de saúde ambiental é trabalhado de forma ampliada e pensado a partir da Reforma Sanitária, sendo entendido como um processo de transformação da norma legal e do aparelho institucional em um contexto de democratização. Tal processo se dá em prol da promoção e da proteção à saúde dos cidadãos, cuja expressão material concretiza-se na busca do direito universal à saúde e de um ambiente ecologicamente equilibrado em consonância com os princípios e as diretrizes do Sistema Único de Saúde (SUS), do Sistema Nacional de Meio Ambiente (Sisnama), do Sistema Nacional de Gerenciamento de Recursos Hídricos (Singreh) e de outros afins. Para a efetivação da Política Nacional de Saúde Ambiental, são sugeridas algumas linhas de atuação: (1) a estruturação e o fortalecimento da Vigilância em Saúde Ambiental; (2) a construção de agendas intersetoriais integradas; (3) o fomento à promoção de ambientes saudáveis; (4) o estímulo à produção de conhecimento e desenvolvimento de capacidades em saúde ambiental; e (5) a construção de um Sistema de Informação Integrado em Saúde Ambiental. A construção de ações intra e intersetoriais é o eixo central para a formulação da Política Nacional de Saúde Ambiental, pois, dessa forma, pode-se compatibilizar os procedimentos da Vigilância em Saúde Ambiental, que estão em desenvolvimento no Sistema Único de Saúde (SUS), com aqueles praticados por outros setores, para que sejam potencializados os recursos disponíveis e seja evitada a superposição de ações e os conflitos de mandatos entre instituições. A Política Nacional de Saúde Ambiental se construirá por meio de articulação, sinergia e integração das ações já empreendidas por várias instâncias de governo situadas em diversos Ministérios, bem como por meio das iniciativas efetuadas pela sociedade civil, para que, ao longo do tempo, vá se conformando como uma sólida Política Pública Integrada de governo legitimada socialmente pela pactuação de uma Agenda Integrada de Saúde Ambiental
Descritores: Saúde Ambiental/economia
Vigilância Sanitária Ambiental
Política Ambiental/legislação & jurisprudência
-Brasil
Limites: Humanos
Tipo de Publ: GOVERNMENT PUBLICATIONS
Responsável: BR1.1 - BIREME
BR599.1; 10001021939, MT; BR599.1; 10001021940, AG, e.2; BR599.1; 10001021941, AG, e.3; BR58.1; 504.03, B823s. 1740; BR58.1; 504.03, B823s, ex.2. 1741; BR58.1; 504.03, B823s, ex.3. 1742; BR58.1; 504.03, B823s, ex.4. 1743; BR58.1; 504.03, B823s, ex.5. 1744; BR58.1; 504.03, B823s, ex.6. 1745; BR276.2; 614.2, B823s; BR67.1; 614.7, b242, t48954/200; BR599.1; 10001021939


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Id: lil-749486 LILACS-Express
Autor: Granobles T. , Juan Carlos; Grajales Q. , Alberto.
Título: Plan de desarrollo de la Ganadería del Quindío, a partir del enfoque de sistemas de producción / Development plan of the department of quindío - Colombia livestoc, from the prooduction systems approcch
Fonte: Rev. luna azul;(40):170-194, ene.-jun. 2015. ilus, graf, tab.
Idioma: es.
Resumo: Se realizó el análisis de los sistemas de producción bovina en el departamento del Quindío, a través de las técnicas de caracterización y tipificación, teniendo como ejes principales los componentes: económico, social y ambiental. A partir de la caracterización de los sistemas de producción, se determinaron las debilidades y amenazas del sector ganadero del departamento y se diseñaron alternativas para el desarrollo de la ganadería. El análisis de los sistemas de producción se complementó con la información de estudios como: Visión Colombia 2019 II Centenario, Plan de Desarrollo Nacional 2006-2010, Plan Estratégico de la Ganadería 2019 y Plan de Desarrollo Quindío 2006-2010, de manera que articule la problemática de los productores con las políticas oficiales, gremiales y departamentales. A partir del análisis de sistemas y la articulación con los planes de desarrollo se encontraron cinco problemas de tipo económico, tres problemas de tipo social y cuatro de tipo ambiental prioritarios para la ganadería del Quindío. A cada problema se le asignó un objetivo para su solución, los objetivos se agruparon en estrategias, a partir de las estrategias encontradas se generaron tres programas: "Una ganadería competitiva para el Quindío", "Una ganadería equitativa para el Quindío" y "Una ganadería sostenible y amigable al medio ambiente". A partir de los tres programas planteados y sus respectivas estrategias se generaron un total de doce proyectos que deben realizarse para desarrollar la ganadería del departamento.

An analysis of livestock production systems in the Department of Quindío through the characterization and classification techniques, having the following as main components: economic, social and environmental. From the characterization of production systems, weaknesses and threats to the livestock in the Department were identified and alternatives for livestock development were designed. The analysis of production systems was supplemented with information from studies such as: Colombia Vision II Centenary 2019, the National Development Plan 2006 to 2010, the Livestock Strategic Plan 2019 and the Quindío Development Plan 2006 to 2010, in such a way that it articulates the farmers problems with governmental,, trade associations and Departmental policies. From the systems analysis and coordination with development plans five economic problems, three social problems and four environmental problems of first importance for the livestock of Quindío were found. Each problem was assigned an objective for its solution and objectives were grouped into strategies. From the strategies found, three programs were created: "A competitive livestock for Quindío", "A fair livestock for Quindío" and "A sustainable and environment friendly livestock". From the three programs set and their own strategies a total of twelve projects were generated that must be undertaken in order to develop livestock in the Department of Quindío.
Descritores: Política Ambiental
-Classificação
Colômbia
Meio Ambiente
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO54.1 - Centro de Biblioteca e Información Científica


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Id: biblio-902054 LILACS-Express
Autor: Muñoz-Valencia, Andrea Lucía; Franco-Cano, Carlos Alberto; Triviño-Arbeláez, Héctor Fabián; Álvarez-León, Ricardo.
Título: Evaluación de la gestión de residuos peligrosos (respel) y sus implicaciones en el desarrollo sostenible de las actividades productivas en cinco municipios del departamento del quindío, colombia / Assessment of hazardous waste management (respel) and its implications for sustainable development of productive activities in five municipalities of the department of quindio, colombia
Fonte: Rev. luna azul;(44):334-347, ene.-jun. 2017. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Objetivos: Revisar la normatividad de residuos peligrosos en Colombia, su aplicabilidad y reglamentación, en un departamento pequeño que tiene una reducida generación, con el fin de identificar los vacíos existentes y la aplicabilidad de la política ambiental nacional, así como un análisis DOFA en la aplicabilidad de la normatividad de residuos peligrosos en el departamento del Quindío, comprobando la gestión integral y sus implicaciones. Metodología: La revisión incluyó la revisión de la comprensión de la normatividad, así como la bibliografía usada en la formulación de la política, los casos exitosos en otros países y la realización de encuestas en el trabajo de campo a los generadores de residuos, con lo cual se obtuvo la información necesaria para evaluar la aplicación de la Política Nacional en el departamento del Quindío. Resultados: Se visibilizaron las realidades de los generadores de residuos peligrosos en los cinco municipios del Quindío frente a la normativa ambiental y la Política Nacional, se encontró que la normativa nacional excluye a este sector, toda vez que hace exigencias que son difíciles de cumplir, por tanto no se aplica la norma. Discusión: Actualmente, no se promueve a nivel regional y nacional, la gestión de residuos peligrosos ni las opciones que faciliten el cumplimiento de las normas específicas, sin poner en riesgo la sustentabilidad ambiental, la sostenibilidad económica y social de los generadores de residuos peligrosos en los cinco municipios del Quindío. Conclusiones: Como producto de la investigación, se propone un modelo de gestión de residuos peligrosos, con dos variables dependiendo del volumen y características de los residuos generados, que incluye el ajuste normativo, la asociatividad de los generadores, una modificación del marco tarifario (con base en la regulación de los parámetros críticos de recolección y transporte), y el acompañamiento de los sectores comprometidos con la sostenibilidad ambiental, principalmente con la capacitación, formación ambiental y fortalecimiento técnico referido al manejo de los residuos o desechos peligrosos (líquidos, gaseosos, sólidos), orgánicos (que pueden tener procesos de compostaje) e inorgánicos (que pueden ser utilizados como reciclado o reutilizados como logística reversa o inversa) y los inservibles. Existe un gran desafío para un país, en especial cuando éste se enmarca en compromisos de convenios internacionales, al no tener en cuenta la heterogeneidad de las regiones, en cuanto a las capacidades de gestión y eliminación adecuada de residuos.

Objectives: To review the regulations for hazardous waste in Colombia, its applicability and regulation, in a small Department that has a reduced generation in order to identify gaps, and the applicability of the national environmental policy, as well as a DAFO analysis in the applicability of the regulations of hazardous waste in the department of Quindío, checking integrated management and its implications. Methodology: The revision included a review of the understanding of the regulations, as well as the literature used in the formulation of the policy, the successful cases in other countries and surveys to waste generators in the field work, with the purpose of obtaining the information needed to evaluate the implementation of the National Policy in the Department of Quindío. Results: The realities of hazardous waste generators became visible in the five municipalities of Quindío against the environmental regulations and the National Policy. It was found that the national legislation excludes this sector since it makes demands that are difficult to fulfill, therefore the rule is not applied. Discussion: Currently, management of hazardous waste or options to facilitate the achievement of specific standards without compromising environmental, economic and social sustainability of the generators of hazardous waste in the five municipalities of Quindío is not promoted at the regional and national level. Conclusions: As a result of the research, a model of hazardous waste management is proposed with two variables depending on the volume and characteristics of waste generated including regulatory setting, the association of the generators, a modification of the rate structure (based on the regulation of critical collection and transport parameters), and the accompaniment of the sectors committed to environmental sustainability, mainly through training, environmental education and technical strengthening relative to the handling of residues or hazardous waste (liquid, gaseous, solids), organic (which may have composting processes) and inorganic (which can be used as recycled or reused as reverse or inverse logistics) and unusable. There is a great challenge for a country, especially when it is part of commitments to international conventions, when it does not take into account the heterogeneity of the regions in terms of management skills and proper waste disposal.
Descritores: Política
Resíduos Perigosos
-Gerenciamento de Resíduos
Política Ambiental
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO54.1 - Centro de Biblioteca e Información Científica


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Id: biblio-1132248
Autor: Oliveira, Fábio Ribeiro de; Santos, Rui Ferreira dos; França, Sergio Luiz Braga; Rangel, Luís Alberto Duncan.
Título: Strategies and Challenges for the Circular Economy: a Case Study in Portugal and a Panorama for Brazil
Fonte: Braz. arch. biol. technol;63:e20180646, 2020. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: CAPES.
Resumo: Abstract: This article is about a case study based on the participation and contact with dynamized activities through action plans for the circular economy in Europe, specifically in Portugal. It aims to identify the main in-progress actions and the challenges for the diffusion of the circular economy in the Portuguese nation and draw a panorama for Brazil, transiting through different data sources, economic sectors and stakeholders. Through data triangulation, the investigative plan contemplated participatory observations in workshops, interviews with experts, documental analyses and means of communication. After going through data cross checking for validation, the content was aggregated to a strategic analysis matrix. As a result, it was possible to identify the strengths, weaknesses, opportunities and challenges associated with the growth of the circular economy in Portugal, as well as to indicate directions and possibilities in the Brazilian context. It is possible to realize, for both countries, the importance of the international benchmarking for the recognition and promotion of circular economy actions, besides the necessity to revise laws aligned with the internal e external market rules, by increasing the offer of circular products and services.
Descritores: Desenvolvimento Econômico
Política Ambiental/economia
Governança
-Portugal
Planejamento Estratégico
Brasil
Benchmarking
Países em Desenvolvimento/economia
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1182125
Autor: Instituto Nacional de Protección del Medio Ambiente para la Salud (Perú).
Título: Ordenamiento y manejo ambiental en zonas de turismo / Ordering and environmental handling in zones of turism.
Fonte: Lima; INAPMAS; 2000. 81 p. ilus, map, tab, graf.
Idioma: es.
Descritores: Conservação dos Recursos Naturais
Peru
Política Ambiental
Responsável: PE14.1 - Biblioteca de la Sede Central
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Id: biblio-1182124
Autor: Instituto Nacional de Protección del Medio Ambiente para la Salud (Perú).
Título: ¿Cómo proteger el ambiente para promover nuestra salud?: manual para el ejercicio de los derechos ambientales / How to protect the atmosphere to promote our heatlh.
Fonte: Lima; INAPMAS; 2001. 63 p. ilus.
Idioma: es.
Descritores: Conservação dos Recursos Naturais
Gestão Ambiental
Manual de Referência
Política Ambiental
Responsável: PE14.1 - Biblioteca de la Sede Central
[{"text": "PE14.1", "_d": "INS-77"}]



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