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Id: biblio-1136986
Autor: Lima, Gregório Costa Luz de Souza; Carvalho, Gabriel Stumpf Duarte de; Figueiredo, Miguel Zobaran.
Título: A incompletude dos contratos de ônibus nos tempos da COVID-19 / La incompletitud de los contratos de autobús en tiempos de COVID-19 / Incomplete contracts for bus service during the COVID-19 pandemic
Fonte: Rev. adm. pública (Online);54(4):994-1009, jul.-ago. 2020. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo A pandemia da COVID-19 impõe sérios desafios ao setor de transporte público por ônibus. A queda da demanda em razão do isolamento social, a intensificação dos procedimentos de higienização, a aquisição de equipamentos de proteção individual e as restrições de lotação dos veículos ameaçam a viabilidade econômico-financeira do transporte coletivo brasileiro. A pandemia da COVID-19 pode ser caracterizada como um evento de força maior, ensejando reequilíbrio econômico-financeiro dos contratos de concessão de transporte público por ônibus. Entretanto, esta solução precisa ser buscada conjuntamente, pelo poder público e pelas empresas de transporte urbano, para garantir os interesses e as necessidades de ambas as partes. Este artigo sugere ações estratégicas para que o transporte coletivo continue operando durante a pandemia e os acordos de reequilíbrio econômico-financeiro estejam alinhados com o interesse público. A superação das incertezas e consequências causadas pela pandemia exige a criação de relações de confiança e apoio mútuo entre inciativa privada (operadores) e governo.

Resumen La pandemia de COVID-19 impone desafíos serios para el sector de transporte público por autobús. La caída de la demanda en función de las medidas de aislamiento social, la intensificación de los procedimientos de higiene, la adquisición del equipo de protección para los trabajadores y las restricciones en cuanto al número de pasajeros por vehículo amenazan la viabilidad económica-financiera del transporte colectivo brasileño. La pandemia de COVID-19 se puede caracterizar como acontecimiento de fuerza mayor que propicie el reequilibrio económico-financiero de contratos de concesión de transporte público por autobús. Sin embargo, esta solución debe buscarse en forma conjunta, por el gobierno y las empresas de transporte, para garantizar los intereses y las necesidades de ambas partes. Este artículo sugiere acciones estratégicas para que el transporte colectivo continúe funcionando durante la pandemia y los acuerdos de reequilibrio económico-financiero se alineen con el interés público. La superación de las incertidumbres y consecuencias de la pandemia requiere la creación de relaciones de confianza y apoyo mutuo entre la iniciativa privada (operadores) y los gobiernos.

Abstract The COVID-19 pandemic poses serious challenges for the public bus service. The fall in demand due to social distancing measures, the intensification of hygiene procedures, the acquisition of personal protective equipment, and restrictions on vehicle capacity threaten the financial viability of Brazilian public transportation. The COVID-19 pandemic may be characterized as a force majeure event, giving rise to an economic-financial balancing of public bus service contracts. However, this solution must be built by the public administration and transport companies to guarantee the interests and needs of both parties. Therefore, this article offers strategies to continue operating the service during the pandemic and to achieve economic and financial equilibrium protecting the public interest. Overcoming the uncertainties and consequences caused by the pandemic requires relationships of trust and mutual support between the private sector (operators) and government.
Descritores: Política Pública
Transportes
Infecções por Coronavirus
Área Urbana
Contratos
Economia
Empresas e Organizações de Serviço
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência


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Id: biblio-952592
Autor: Monteiro, Baltazar Ricardo; Candoso, Fátima; Reis, Magda; Bastos, Sónia.
Título: Análise de desempenho de indicadores de contratualização em cuidados de saúde primários no período de 2009-2015 em Lisboa e Vale do Tejo, Portugal / Analysis of the performance of contractualization primary health care indicators in the period 2009-2015 in Lisbon and Tagus Valley
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;22(3):807-818, mar. 2017. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo As reformas iniciadas em 1996 pretendiam que as Administrações Regionais de Saúde (ARS) viessem a ter um papel relevante no processo de transformação de um sistema de saúde de modelo integrado num outro de modelo contratual. O instrumento essencial desta transformação viria a ser a Agência de Contratualização, instituída em cada uma das ARS. O seu papel na nova cultura de contratualização era de proceder a negociação de orçamentos prospectivos com as instituições prestadoras de cuidados de saúde, onde se incluíam os Cuidados de Saúde Primários. Este artigo realiza uma análise longitudinal da evolução de um conjunto de 9 indicadores de contratualização de cuidados de saúde primários, em três Agrupamentos de Centros de Saúde (ACeS), da Administração Regional de Saúde de Lisboa e Vale do Tejo (ARSLVT). Verificamos que a fixação de metas, em sede de contratualização externa e a sua monitorização e acompanhamento são decisivos para que os profissionais de saúde definam trajetórias e objetivos de desempenho. Reconhecemos ainda, a necessidade de se reverem os indicadores de base, fazendo-os evoluir para indicadores de resultado.

Abstract Reforms started in 1996 intended that Regional Health Administrations (ARS) should play a relevant role in the process of transforming an integrated model towards a contractual health care model. The essential tool of this transformation would be the Contractualization Agency, established in each ARS. Its role in the new contractualization culture was to negotiate prospective budgets with health care institutions, which included Primary Health Care (PHC). This paper is a longitudinal analysis of the development of a set of nine PHC contractualization indicators in three Health Center Clusters (ACeS) of the Regional Health Administration of Lisbon and Tagus Valley (ARSLVT). We have noticed that the setting of goals, in terms of external contractualization and its monitoring and follow-up are decisive and help health professionals to define trajectories and performance goals. We also recognize the need to revise baseline indicators by developing them into outcome indicators.
Descritores: Atenção Primária à Saúde/organização & administração
Modelos Organizacionais
Reforma dos Serviços de Saúde
Contratos
-Portugal
Atenção Primária à Saúde/economia
Orçamentos
Estudos Longitudinais
Avaliação de Resultados em Cuidados de Saúde/métodos
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo Multicêntrico
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-952601
Autor: Monteiro, Baltazar Ricardo; Pisco, Ana Maria Silva Azenha; Candoso, Fátima; Bastos, Sónia; Reis, Magda.
Título: Cuidados primários em saúde em Portugal: 10 anos de contratualização com os serviços de saúde na Região de Lisboa / Primary healthcare in Portugal: 10 years of contractualization of health services in the region of Lisbon
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;22(3):725-736, mar. 2017. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo A contratualização consiste no desenvolvimento e implementação de um acordo documentado, através do qual uma das partes (financiador) prevê uma compensação à outra parte (prestador), em troca de um conjunto de serviços de saúde a uma população-alvo. Descrevemos, mediante um estudo de caso, a história e o processo de implementação da contratualização nos cuidados de saúde primários portugueses (desde 1992), dando-se ênfase à consolidação da reforma dos cuidados de saúde primários, iniciada em 2005 e apontando desafios de futuro. Este artigo recorre ao estudo de caso, para refletir sobre os resultados obtidos no Agrupamento de Centros de Saúde do Oeste Norte, da Administração Regional de Lisboa e Vale do Tejo, entre 2009 e 2015, depois de terem implementado a contratualização. Verificou-se que o pagamento por incentivos terá de ser ponderada, em vista dos resultados obtidos, fortemente influenciados pelas mudanças epidemiológicas e socioeconômicas.

Abstract Contractualization consists in the development and implementation of a documented agreement whereby one party (payer) provides compensation to the other party (provider) in exchange for a set of health services to a targeted population. We describe, through a case study, the history and the process of implementation of primary health care contractualization (since 1992) in Portugal, emphasizing the consolidation and future challenges of the primary healthcare reform started in 2005. This article resorts to a case study to reflect on the results obtained in the Cluster of Health Centers of the Northern West, Regional Administration of Lisbon and Tagus Valley, between 2009 and 2015, following implementation of contractualization. It was found that the incentive-related payments will have to be weighted considering the results obtained, strongly influenced by epidemiological and socioeconomic change.
Descritores: Atenção Primária à Saúde/organização & administração
Reforma dos Serviços de Saúde
Assistência à Saúde/organização & administração
Contratos
-Portugal
Atenção Primária à Saúde/economia
Atenção Primária à Saúde/tendências
Assistência à Saúde/economia
Assistência à Saúde/tendências
Serviços de Saúde/tendências
Necessidades e Demandas de Serviços de Saúde
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-974681
Autor: Silva, João Felipe Marques da; Carvalho, Brígida Gimenez; Domingos, Carolina Milena.
Título: A governança e a relação público-privado no cotidiano das práticas em municípios de pequeno porte / Health governance and the public-private relationship in small municipalities
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;23(10):3179-3188, Out. 2018.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo No contexto institucional do sistema de saúde ressalta-se que a relação entre os setores público e privado ocorre, sobretudo, para a execução de serviços de saúde de média complexidade, principalmente nos municípios de pequeno porte (MPP). Assim, este artigo objetiva analisar a relação entre gestores públicos e prestadores privados no processo de governança regional, quanto aos fatores envolvidos na contratualização e nos mecanismos de gestão e planejamento das ações de média complexidade. Trata-se de um estudo de caso de natureza qualitativa, realizado em uma região de saúde do Paraná por meio de entrevistas com gestores públicos e privados, realizadas no período de dezembro de 2016 a fevereiro de 2017, e análise documental de instrumentos de gestão e tabelas de contratos firmados entre os mesmos. Os resultados apontam interdependência na relação de gestores públicos e prestadores privados; assimetrias de poder; interesses e benefícios, a depender da tipificação de contrato entre o município com o prestador; destacando-se vantagens e práticas clientelistas. O incipiente processo de planejamento e de medidas regulatórias pelos municípios da região e Estado demonstram a necessidade de investir em ações que favoreçam a governança, a capacidade regulatória de governos locais e o controle social nesta região.

Abstract Within the institutional healthcare system, the public and private sectors come into relationship mainly in the context of the execution of medium-complexity health services, especially in small municipalities (SMs). The aim of this study is to analyse the relationship between public managers and private providers in the regional governance process with regard to the factors involved in the contracting process and management and planning mechanisms of medium-complexity actions. This is a qualitative case study conducted in a health region of the state of Paraná via interviews with public and private managers performed from December 2016 to February 2017. Documental analysis of management tools and price schedules in contracts between public and private managers was also performed. The results indicated interdependence in the relationship between public managers and private providers, power asymmetries, interests, and benefits, depending on the type of contract between the municipality and the provider and, of particular note, advantages and clientelistic practices. The incipient planning process and regulatory measures of the municipalities in the region and state indicate the need to invest in actions that favour governance, the regulatory capacity of local governments, and social scrutiny in this region.
Descritores: Setor Público/organização & administração
Setor Privado/organização & administração
Assistência à Saúde/organização & administração
-Regionalização/organização & administração
Brasil
Cidades
Contratos
Parcerias Público-Privadas
Programas Governamentais/organização & administração
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Chile
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Id: lil-797329
Autor: Chiang Vega, María M; Gómez Fuentealba, Nelly M; Wackerling Patiño, Lissette M.
Título: Compromiso organizacional del funcionario municipal rural de la Provincia de Nuble, Chile / Organization commitment of rural municipal workers
Fonte: Cienc. Trab;18(56):134-138, ago. 2016. graf, tab.
Idioma: es.
Projeto: Universidad del Bío-Bío.
Resumo: INTRODUCCIÓN: La importancia del compromiso organizacional en el área pública es relevante al momento de analizar la disposición y el comportamiento hacia la tarea para el logro de los fines institucionales. OBJETIVO: Analizar los tipos de compromiso organizacional (afectivo, normativo y de continuación) basados en la teoría de Meyer y Allen (1991) presente en funcionarios de dos municipalidades chilenas comparando los tipos de compromiso entre éstas, según género y tipo de contrato. MATERIALES Y MÉTODO: La muestra es de 82 trabajadores, se realiza un estudio descriptivo no experimental de carácter transversal aplicando cuestionario para compromiso del trabajador de Meyer y Allen (1991). RESULTADOS: Se encuentra una diferencia en los compromisos afectivo y normativo entre ambas instituciones y símil con respecto al compromiso de continuación. Con respecto al compromiso versus género, no existen diferencias estadísticamente significativas. En el análisis de relación entre compromiso versus tipo de contrato, el nivel de compromiso no varía según el tipo de contrato que tienen los funcionarios municipales.

INTRODUCTION: The importance of organizational commitment in the public area is relevant when the layout and behaviour are analysed toward the corporate goals achievements. OBJECTIVE: To Analyse the types of organizational commitment (affective, normative and continuance) based on the theory of Meyer and Allen (1991) present in two Chilean officials municipalities comparing the types of compromise between them, by gender and type of contract. MATERIALS AND MATHODS: The sample is comprised by 82 workers, a non-experimental descriptive cross-sectional study was made by using questionnaire commitment worker of Meyer and Allen (1991). RESULTS: We found a difference in the affective and normative commitments between both institutions and a similar regarding the continuance commitment. Concerning commitment versus gender, no statistically significant differences were found. The analysis of relationship between commitment versus contract type, the commitment level does not vary depending on the type of contract that municipal workers have.
Descritores: Setor Público
Engajamento no Trabalho
Governo Local
Categorias de Trabalhadores/psicologia
-Zona Rural
Chile
Fatores Sexuais
Estudos Transversais
Inquéritos e Questionários
Análise de Variância
Contratos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Brasil
Marcon, Sônia Silva
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Id: biblio-1139796
Autor: Liberatti, Vanessa Moraes; Pedro, Danielli Rafaeli Candido; Costa, Raquel Gvozd; Pissinati, Paloma de Souza Cavalcante; Marcon, Sônia Silva; Haddad, Maria do Carmo Fernandez Lourenço.
Título: Percepção de gestores, prestadores e auditores sobre a contratualização no Sistema Único de Saúde / Perception of managers, providers and auditors of contracting in the Brazilian Unified Health System / Percepición de los gestores, proveedores y auditores para la contratación en el Sistema Único de Salud Brasileño
Fonte: Trab. educ. saúde;18(3):e00274105, 2020.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O objetivo do estudo foi compreender a percepção de gestores, prestadores e auditores sobre o processo de contratualização do Sistema Único de Saúde. Tratou-se de um estudo descritivo, com abordagem qualitativa, realizado em Maringá, Paraná, em setembro e outubro de 2017, com gestores, prestadores de serviços e auditores que atuam no Sistema. Os dados foram coletados por meio de questões norteadoras. A análise levou à construção de duas categorias: potencialidades e barreiras no processo de contratualização com o Sistema Único de Saúde; avaliação e uso de instrumentos na auditoria do Sistema. Em relação às potencialidades, evidenciou-se que o processo de contratualização qualifica a gestão da saúde baseada nas legislações específicas e que a principal barreira se refere à tabela de valores praticada pelo Sistema Único de Saúde. Em relação à segunda categoria, analisou-se que o uso de instrumentos permite a padronização de parâmetros, o que confere à contratualização maior assertividade. Concluímos que é necessário o uso de instrumento de auditoria validado e acordado com prestadores, para se ter transparência e melhores resultados nas metas pactuadas.

Abstract The objective of the study was to understand the perception of managers, providers and auditors of the process of contracting within the Brazilian Unified Health System (Sistema Único de Saúde). This was a descriptive study, using a qualitative approach, carried out in Maringá, Paraná, in September and October 2017, with managers, service providers and auditors who work in the system. Data were collected through guiding questions. The analysis led to the definition of two categories: opportunities and barriers in the contracting process with the Health System; evaluation and use of instruments in the System audit. Regarding the opportunities, it was evidenced that the contracting process improves the quality of health management based on specific legislation and that the main barrier is related to the scale of values practiced by the Health System. In relation to the second category, the analysis indicates that the use of instruments allows the standardization of parameters, which provides greater assertiveness to the contracting process. We conclude that it is necessary to use an audited instrument validated and agreed with providers, in order to ensure transparency and better results in term of the agreed upon goals.

Resumen El objetivo del estudio fue comprender la percepción de los gestores, proveedores y auditores sobre el proceso de contratación del Sistema Único de Salud brasileño. Este fue un estudio descriptivo, con un enfoque cualitativo, realizado en Maringá, Paraná, en septiembre y octubre de 2017, con gestores, proveedores de servicios y auditores que actúan en el Sistema. Los datos se recopilaron por medio de preguntas orientadas. El análisis llevó a la construcción de dos categorías: potencialidades y barreras en el proceso de contratación con el Sistema Único de Salud; evaluación y uso de instrumentos en la auditoría del Sistema. Con respecto a las potencialidades, se constató que el proceso de contratación califica la gestión de la salud basada en las legislaciones específica y que la barrera principal se refiere a la tabla de valores practicadas por el Sistema Único de Salud. Con respecto a la segunda categoría, se analizó que el uso de instrumentos permite la estandarización de parámetros, lo que le da al contrato una mayor asertividad. Concluimos que es necesario utilizar un instrumento de auditoria validado y en acuerdo con los proveedores, para tener transparencia y mejores resultados en los objetivos acordados.
Descritores: Avaliação em Saúde
Sistema Único de Saúde
Saúde Pública
Gestão em Saúde
Contratos
Auditoria de Enfermagem
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR15.3 - Biblioteca Emília Bustamante


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Id: biblio-912089
Autor: Chavarría, T.
Título: Desarrollo e implementación de una herramienta para la validación de cuentas médicas y gestión de glosas en el sector salud en Colombia / Development and implementation of a validation tool for medical bills and disallowance management in the health sector in Colombia / Desenvolvimento e implementação de uma ferramenta para a validação de contas médicas e gestão de glosas no setor saúde na Colômbia
Fonte: Med. U.P.B = Med. UPB;37(2):131-141, 22 de agosto de 2018.
Idioma: es.
Resumo: Objetivo: la investigación pretende validar una herramienta de auditoría para la validación de cuentas médicas y la gestión de glosas en los procesos de auditoría con el fin de evaluar, controlar y mejorar los estándares de calidad y gestión en las instituciones de salud. Metodología: se optó por un estudio de corte exploratorio mixto. La investigación se realizó en tres fases: primero, se identificaron las principales causas por la que las EPS glosan las facturas a las IPS; posteriormente, se diseñó una herramienta que permite la auditoría interna de las facturas, previo envío a las EPS y la gestión de las glosas recibidas y; finalmente, se sometió la herramienta a validación por medio de un panel de expertos. Resultados: se diseñó una herramienta incorporando criterios de validación de facturas para los conceptos de tarifas y soportes, se incorporaron seis módulos que permiten parametrizar contratos EPS ­ IPS, registrar facturas, auditar soportes y tarifas, cargar facturas de forma masiva, gestionar glosas y generar indicadores y soportes del proceso de gestión. La herramienta fue validada con un panel de expertos, conformado por cinco miembros, quienes valoraron la usabilidad, claridad, facilidad y factibilidad de aplicación de la herramienta en el sector salud. Conclusiones: la investigación propone una herramienta constituida por diferentes módulos de acuerdo con el proceso y se valoraron criterios de claridad, cumplimiento de normatividad y factibilidad de aplicación en las IPS del país. El panel de expertos coincidió en la importancia del desarrollo de estas herramientas que entregan información de cumplimiento normativo y de la gestión hospitalaria ya que benefician la toma de decisiones acertada y oportuna en la gestión de glosas y los procesos de recuperación de cartera en las IPS.

Objective: This study aims to validate an audit tool for medical accounts and the management of disallowances in the audit processes to assess, control, and improve quality standards and management in the hospitals. Methodology: A mixed, exploratory study was conducted. Research was carried out in three phases: first, we identified the main causes for which the EPS deny the medical bills to the IPS; subsequently, a tool was designed to internally audit invoices before sending them to the EPS and the management of the disallowances received; lastly, the tool was submitted to validation by a panel of experts. Results: A tool was designed that incorporates the validation of rates and supports. Six modules were incorporated to parameterize EPS - IPS contracts, register invoices, validate accounting supports and rates, batch invoicing, manage disallowances and generate indicators and accounting supports of the management process. The tool was validated by 5-member panel of experts who evaluated the usability, clarity, ease, and viability of the application of the tool in the health sector. Conclusions: This study proposes a tool made up of different modules based on the process and the criteria assessed included clarity, regulation compliance, and feasibility of application in the IPS offices around the country. The panel of experts agreed on the importance of the development of tools that provide information on regulation compliance and hospital management, as they benefit correct and opportune decision-making in the management of disallowances and portfolio recovery processes in the hospitals.

Objetivo: a investigação pretende validar una ferramenta de auditoria para a validação de contas médicas e a gestão de glosas nos processos de auditoria com o fim de avaliar, controlar e melhorar os padrões de qualidade e gestão nas instituições de saúde. Metodologia: se optou por um estudo de corte exploratório misto. A investigação se realizou em três fases: primeiro, se identificaram as principais causas pela que as EPS glosam as faturas às IPS; posteriormente, se desenhou uma ferramenta que permite a auditoria interna das faturas, prévio envio às EPS e a gestão das glosas recebidas e; finalmente, se submeteu a ferramenta a validação por meio de um painel de especialistas. Resultados: se desenhou uma ferramenta incorporando critérios de validação de faturas para os conceitos de tarifas e suportes, se incorporaram seis módulos que permitem parametrizar contratos EPS ­ IPS, registrar faturas, auditar suportes e tarifas, carregar faturas de forma massiva, gerir glosas e gerar indicadores e suportes do processo de gestão. A ferramenta foi validada com um painel de especialistas, conformado por cinco membros, quem valoraram a usabilidade, claridade, facilidade e factibilidade de aplicação da ferramenta no setor saúde. Conclusões: a investigação propõe uma ferramenta constituída por diferentes módulos de acordo com o processo e se valorizaram critérios de claridade, cumprimento de normatividade e factibilidade de aplicação nas IPS do país. O painel de especialistas coincidiu na importância do desenvolvimento destas ferramentas que entregam informação de cumprimento normativo e da gestão hospitalar já que beneficiam a toma de decisões acertada e oportuna na gestão de glosas e os processos de recuperação de carteira nas IPS.
Descritores: Auditoria Médica
-Organização e Administração
Faturamento
Contratos
Administração Financeira
Administração Hospitalar
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo de Validação
Responsável: CO101 - Facultad de Medicina


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-845848
Autor: Quintana-Cepeda, Anamaría.
Título: El papel de la Corte Constitucional en el análisis de los contratos de medicina prepagada / The role of the Constitutional Court on the analysis of contracts of prepaid medicine programs
Fonte: Rev. salud pública;18(5):827-836, sep.-oct. 2016.
Idioma: es.
Resumo: RESUMEN A partir del año 1991, con el establecimiento de la actual Constitución Política colombiana y la designación de la Corte Constitucional como guardiana y protectora de la misma, los valores constitucionales han permeado todas las materias y áreas del derecho, inclusive aquellas que se entendían dispuestas a la autonomía de la voluntad de los particulares. El contrato de Medicina prepagada es un buen ejemplo de este fenómeno en la medida en que la Corte Constitucional colombiana, mediante sentencias de revisión de tutela, con la intención de proteger el derecho a la salud y reprender las conductas contrarias al principio de buena fe, ha limitado la libertad contractual de particulares -empresas de medicina prepagada-, en beneficio del usuario de este servicio. Esta protección se ha realizado imponiendo a las empresas obligaciones y cargas de verificación del estado de salud del paciente y prohibiendo la inclusión de cláusulas generales de preexistencias y exclusiones en los contratos. Sin embargo se encuentra un vacío en lo referente al deber de los usuarios de actuar de buena fe.(AU)

ABSTRACT Since 1991, when the current Colombian Constitution came into force and the Constitutional Court was appointed as its guardian and protector, constitutional values have permeated all subjects and areas of law, even those that were previously considered as private matters. Prepaid medicine contracts are a good example of this phenomenon, since the Colombian Constitutional Court has limited individual freedom of contract to private parties -prepaid medical companies- for the benefit of final users of this service through "acción de tutela", in order to protect the right to healthcare and to prevent some behaviors that violate the principle of good faith. The Court has demanded private companies to assess the health condition of patients and has prohibited pre-existent and exclusion clauses that diminish the responsibilities of said companies. Nevertheless, there is a gap in the law regarding the duties of good faith that concern the user, which will be addressed in this paper.(AU)
Descritores: Planos de Pré-Pagamento em Saúde/legislação & jurisprudência
Direito Sanitário
Contratos/legislação & jurisprudência
Assistência ao Paciente
Direitos Humanos/legislação & jurisprudência
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1126956
Autor: Giménez-Espert, María del Carmen; Castellano-Rioja, Elena; Prado-Gascó, Vicente Javier.
Título: Empathy, emotional intelligence, and communication in Nursing: The moderating effect of the organizational factors / Empatia, inteligência emocional e comunicação em enfermagem: efeito moderador de fatores organizacionais / Empatía, inteligencia emocional y comunicación en enfermería: efecto moderador de los factores organizacionales
Fonte: Rev. latinoam. enferm. (Online);28:e3333, 2020. tab.
Idioma: en.
Resumo: Objective: to evaluate the relation and the moderating effect of the organizational factors on the attitudes towards communication, empathy, and emotional intelligence in the nurses. Method: a cross-sectional study was conducted with a convenience sample of 268 nurses from Valencia, Spain. The attitudes towards communication were evaluated by means of the specifically designed instrument, those towards empathy with the Jefferson's Scale of Empathy for Nursing Students, and those towards emotional intelligence by means of the Trait Meta-Mood Scale, consisting of 24 items. The effect of the studied variables was assessed by means of ANOVA, multiple linear regression models were applied, and the moderating effect was analyzed using PROCESS. Results: there are statistically significant differences based on the type on contract (permanent); and statistically significant differences were found in the cognitive dimension of the attitudes towards communication. Regarding the regression models, the perspective taking dimension of empathy was the main predictive variable tn the dimensions of the attitudes towards communication. Finally, a moderating effect of the type of contract was evidenced in the effect of emotional reparation over the cognitive dimension of the attitudes towards communication. Conclusion: the organizational factors exert an influence on the attitudes towards communication, empathy, and emotional intelligence.

Objetivo: avaliar a relação e o efeito moderador dos fatores organizacionais nas atitudes dos enfermeiros em relação à comunicação, empatia e inteligência emocional. Método: estudo transversal em amostra de conveniência de 268 enfermeiros de Valência, Espanha. As atitudes em relação à comunicação foram avaliadas usando o instrumento desenvolvido para esse fim, a empatia com a Jefferson Scale of Empathy for Nursing Student e a inteligência emocional usando a Trait Meta-Mood Scale de 24 itens. O efeito das variáveis estudadas foi avaliado por meio de ANOVA, modelos de regressão linear múltipla foram realizados e o efeito moderador foi analisado por PROCESS. Resultados: existem diferenças estatisticamente significativas dependendo do tipo de contrato (permanente); e diferenças estatisticamente significantes foram encontradas na dimensão cognitiva das atitudes em relação à comunicação. Em relação aos modelos de regressão, a dimensão tomada de perspectiva da empatia foi a principal variável preditora nas dimensões das atitudes em relação à comunicação. Finalmente, um efeito moderador do tipo de contrato foi demonstrado no efeito do reparo emocional sobre a dimensão cognitiva das atitudes em relação à comunicação. Conclusão: fatores organizacionais influenciam atitudes em relação à comunicação, empatia e inteligência emocional.

Objetivo: evaluar la relación y el efecto moderador de los factores organizacionales sobre las actitudes hacia la comunicación, empatía e inteligencia emocional de los enfermeros. Método: se realizó un estudio transversal en una muestra por conveniencia de 268 enfermeros de Valencia, España. Las actitudes hacia la comunicación se evaluaron mediante el instrumento diseñado para tal fin: la empatía con la Jefferson Scale of Empathy for Nursing Student y la inteligencia emocional mediante la Trait Meta-Mood Scale de 24 ítems. El efecto de las variables estudiadas se evaluó mediante ANOVA, se realizaron modelos de regresión lineal múltiple y el efecto moderador se analizó mediante PROCESS. Resultados: existen diferencias estadísticamente significativas en función del tipo de contrato (permanente); se encontraron diferencias estadísticamente significativas en la dimensión cognitiva de las actitudes hacia la comunicación. Con respecto a los modelos de regresión, la dimensión toma de perspectiva de la empatía fue la principal variable predictora en las dimensiones de las actitudes hacia la comunicación. Finalmente, se evidenció un efecto moderador del tipo de contrato en el efecto de la reparación emocional sobre la dimensión cognitiva de las actitudes hacia la comunicación. Conclusión: los factores organizacionales influyen en las actitudes hacia la comunicación, empatía e inteligencia emocional.
Descritores: Estudantes de Enfermagem
Estudos Transversais
Comunicação
Indicadores de Qualidade em Assistência à Saúde
Afeto
Contratos
Empatia
Inteligência Emocional
Serviço Hospitalar de Enfermagem
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR26.1 - Biblioteca Central


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Id: lil-518281
Autor: Rodríguez Corredor, Zuly Andrea; Molina Marín, Gloria.
Título: Relaciones contractuales entre las instituciones prestadoras y aseguradoras de servicios de salud del municipio de Medellín, Colombia, 2005-2006 / Contractual relationships between Health Insurance Companies and hospitals, Medellín, Colombia, 2005-2006
Fonte: Invest. educ. enferm;27(1):78-85, mar. 2009. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Objetivo: caracterizar las relaciones entre las instituciones prestadoras y las aseguradoras alrededor de los procesos de contratación. Metodología: se realizó un estudio cualitativo, en el cual se entrevistaron 29 funcionarios de diferentes instituciones aseguradoras y prestadoras de servicios de salud de la ciudad de Medellín. Para las entrevistas se utilizó una guía de entrevista semiestructurada. El análisis de la información se realizó siguiendo los criterios de codificación y categorización propuestos por Huberman y Miles, y de él surgieron dos categorías analíticas y una interpretativa. Resultados: los hallazgos muestran que las Instituciones Prestadoras de Servicios han realizado transformaciones administrativas para mejorar y mantenerse en el mercado; se visualiza una posición dominante de las aseguradoras, expresada en la imposición de tarifas y condiciones para la contratación de servicios de salud, así mismo hay factores políticos que condicionan los procesos contractuales. Conclusiones: hay un desequilibrio de poder entre los actores, que se expresa en la contratación, en la cual las aseguradoras dominan el proceso, en detrimento de los otros actores como las instituciones prestadoras de servicios y los usuarios.

Objective: to characterize the relationships between Insurance Companies and hospitals within the contracting out process. Methodology: an exploratory study was conducted, involving twenty-nine officials from several health institutions located in Medellín city. The recollection of the information was made through semiestructural interviews based on a guide. The analysis of information was made following the coding criteria proposed by Huberman and Miles. It was developed in three steps, through which descriptive, analytic and interpretative categories emerged. Results: findings suggest that hospitals have carried out administrative transformations in order to improve and maintain within a market environment. The health insurance companies achieve a dominant position between the actors of the health system, which is expressed through out the contracting out process, with imposition of tariffs and conditions to the contracts. Conclusions: there is unbalance in power of actors, within which, the health insurers dominate the contracting out process, which generate conflicts between actors.
Descritores: Seguradoras
Contratos
Pesquisa Qualitativa
Pesquisa em Enfermagem
Privatização
Sistemas de Saúde
Limites: Humanos
Responsável: CO103.1 - Biblioteca



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