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Id: lil-735117
Autor: Campo-Arias, Adalberto; Herazo, Edwin.
Título: Estigma y salud mental en personas víctimas del conflicto armado interno colombiano en situación de desplazamiento forzado / Stigma and Mental Health in Victims of Colombia's Internal Armed Conflict in Situation of Forced Displacement
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;43(4):212-217, oct.-dic. 2014. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El prolongado fenómeno de violencia sociopolítica colombiana generó un alto número de víctimas, muchas de quienes sufrieron un continuo proceso de desplazamiento interno y del complejo estigma-discriminación. Objetivo: Postular por qué en Colombia las víctimas del conflicto armado interno en situación de desplazamiento (VCAISD) fueron estigmatizadas-discriminadas. Resultados: El estigma afecta a la salud mental no solo porque representa un estresor importante para las personas y los colectivos discriminados, sino también porque da cuenta de las desigualdades e inequidades que se observan en salud. Inicialmente, debido a que las VCAISD no se consideraron como tales, sino responsables de la situación, las desigualdades sociales y económicas que debieron afrontar dieron cuenta parcialmente de la baja categorización o estatus que recibieron, posiblemente por la deficiente construcción de capital social en el país. Asimismo, las VCAISD sufren de estigma y discriminación intersectorial por otras características como sexo, orientación sexual y origen étnico-racial o por reunir criterios de trastorno mental. Conclusiones: Se necesita un proceso de desarrollo social inclusivo para las VCAISD que reduzca los múltiples complejos estigma-discriminación y garantice el derecho a la salud mental.

Background: The prolonged sociopolitical phenomenon of Colombian violence generated a high number of victims, many of whom suffered a continual process of internal displacement and stigma-discrimination complex. Objective: To postulate possible mechanisms by which victims of Colombia's internal armed conflict in a situation of forced displacement were stigmatized and discriminated. Results: Stigma affects mental health, not only because it represents a major stressor for discriminated individuals and groups, but also because it accounts for inequalities and inequities in health. Initially, as the victims of the internal armed conflict in situation of forced displacement were not considered as such, but as responsible for the situation. Thus, they had to cope with the social and economic inequalities, explained partially by low categorization or status that they received, possibly due to poor construction of social capital in the country. Also, victims of the internal armed conflict suffer from intersectional stigma and discrimination due to other characteristics such as gender, sexual orientation, ethnic-racial origin, or meeting criteria for a mental disorder. Conclusions: An active process of inclusive social development is required for the displaced victims of the armed conflict,in order to reduce multiple stigma and ensure their mental health.
Descritores: Mudança Social
Saúde Mental
Conflitos Armados
Discriminação Social
Migração Humana
-Fatores Socioeconômicos
Violência
Afeto
Capital Social
Identidade de Gênero
Transtornos Mentais
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: biblio-1283819
Autor: Dias, Joana Angélica Andrade.
Título: Competência de pensamento crítico na formação acadêmica do enfermeiro pelo prisma das redes sociais de conhecimentos / Critical thinking competence in the academic training of nurses through the prism of the social networks of knowledge.
Fonte: Rio de Janeiro; s.n; 2019. 239 p. ilus.
Idioma: pt.
Tese: Apresentada a Universidade do Estado do Rio de Janeiro para obtenção do grau de Doutor.
Resumo: O pensamento crítico caracteriza-se como uma competência a ser desenvolvida durante a graduação em enfermagem, motivo pelo qual os futuros enfermeiros necessitam (re)construir conhecimentos que os permitirão agir pautados na mesma. Esta pesquisa tem como objetivo geral compreender como os acadêmicos de enfermagem constroem os conhecimentos necessários ao desenvolvimento da competência de pensamento crítico durante a sua formação, sob o prisma das redes sociais de conhecimentos. Estudo de abordagem qualitativa e quantitativa desenvolvido em uma universidade pública do interior da Bahia, junto a vinte e cinco discentes que cursavam concomitantemente quatro disciplinas obrigatórias do sétimo semestre da matriz curricular do Curso de Enfermagem. Utilizou-se como técnicas de coleta de informações a entrevista individual a membros de uma comunidade. Por tratar-se de pesquisa envolvendo seres humanos, obedeceu-se às Resoluções nº 466 de 12 de dezembro de 2012 e nº 510 de 7 de abril de 2016 do Conselho Nacional de Saúde, tendo sido o projeto submetido ao Comitê de Ética em Pesquisa da referida universidade, aprovado sob o parecer 2.187.908, CAE: 71245717.2.0000.0055. As informações foram tratadas com base na Metodologia de Análise de Redes Sociais e a Técnica de Análise Temática de Conteúdo. Os resultados foram divididos em três momentos distintos: 1º) Caracterização sócio demográfica das participantes; 2º) Redes de conhecimentos configuradas/tecidas a partir das relações interpessoais estabelecidas pelos acadêmicos de enfermagem na perspectiva da aquisição da competência do pensamento crítico e 3º) Categorias temáticas que dão objetividade aos conhecimentos construídos em rede pelos acadêmicos de enfermagem na perspectiva da aquisição da competência de pensamento crítico. Evidenciou-se que as participantes compõem duas redes (Rede de Conhecimentos Intraturma e Rede de Conhecimentos Extraturma), a partir das quais trocam e compartilham conhecimentos, contribuindo para a aquisição da sua competência de pensamento crítico. Descreveu-se como esses conhecimentos são construídos, que disciplinas e métodos pedagógicos cooperam para essa construção, que fontes utilizam e quais nós críticos/barreiras e facilidades/possibilidades encontram no percurso desta construção. Os conhecimentos necessários para o desenvolvimento da competência de pensamento crítico do bacharel em enfermagem não são construídos somente a partir de estudos individuais, mas também mediante trocas e compartilhamento de informações e conhecimentos entre os educandos e outros atores acadêmicos e não acadêmicos, assim como por meio da busca de outras instâncias ou espaços de produção, armazenamento e disseminação de informações e conhecimentos, via Internet, tais como bibliotecas virtuais, bases de dados online, Facebook, WhatsApp, entre outros, muito embora a presença física do professor e do discente na sala de aula ou nos campos de prática seja essencial para a sua formação profissional.

Critical thinking is characterized as a competence to be developed during nursing graduation, which is why future nurses need to (re) build knowledge that will allow them to act based upon it. This research has as general objective to understand how nursing undergraduates construct the necessary knowledge to develop a critical thinking competence during their training, under the prism of the social networks of knowledge. It is a qualitative and quantitative study developed at a public university in the interior of Bahia, Brazil, with twenty-five students who attended four compulsory courses of the seventh semester of the Curricular Matrix of the Nursing Course. Individual interviews were conducted as information collection technique. Since it was a research involving human beings, we followed Resolutions 466 of December 12, 2012 and 510 of April 7, 2016 of the National Health Council, and the project was submitted to the Ethics in Research Committee of the university, approved under decree 2.187.908, CAE: 71245717.2.0000.0055. The information was treated based on the Social Network Analysis Methodology and the Thematic Content Analysis Technique. The results were divided into three distinct moments: 1º) Socio-demographic characterization of the participants; 2º) Networks of knowledge configured from the interpersonal relations established by the nursing undergraduates in the perspective of the acquisition of the critical thinking competence and 3º) Thematic categories that bring objectivity to the knowledge constructed in network by the nursing undergraduates from the perspective of the acquisition of critical thinking. It was evidenced that the participants make up two networks (Intragroup Knowledge Network and Extragroup Knowledge Network), from which they exchange and share knowledge, contributing to the acquisition of their critical thinking competence. It was described how such knowledge is constructed, what disciplines and pedagogical methods cooperate for that construction, what sources they use and what critical nodes/barriers and facilities/possibilities they find in the course of this construction. The necessary knowledge for the development of the critical thinking competence of the nursing undergraduates is not only constructed from individual studies, but also through exchanges and sharing of information and knowledge among the students and other academic and non-academic actors, as well as through the search for other instances or spaces of production, storage and dissemination of information and knowledge via the Internet, such as virtual libraries, online databases, Facebook, WhatsApp, among others, even though the physical presence of the teacher and the student in the classroom or practice field is essential for their professional training.

El pensamiento crítico se caracteriza como una competencia a ser desarrollada durante el grado en enfermería, motivo por el cual los futuros enfermeros necesitan (re)construir conocimientos que les permitirán actuar pautados en ella. Esta investigación tiene como objetivo general comprender cómo los académicos de enfermería construyen los conocimientos necesarios al desarrollo de la competencia de pensamiento crítico durante su formación, bajo el prisma de las redes sociales de conocimientos. Estudio de abordaje cualitativo y cuantitativo desarrollado em una universidad pública del interior de Bahia, Brasil, junto a veinticinco discentes que cursaban concomitantemente cuatro disciplinas obligatorias del séptimo semestre de la matriz curricular del Curso de Enfermería. Se utilizó, como técnica de colecta de informaciones la entrevista individual a miembros de una comunidad. Por tratarse de una investigación involucrando seres humanos, se obedeció a las Resoluciones nº 466 de 12 de diciembre de 2012 y nº 510 de 7 de abril de 2016 del Consejo Nacional de Salud, sometiendo el proyecto al Comité de Ética en Investigación de la referida universidad, aprobado bajo parecer 2.187.908, CAE: 71245717.2.0000.0055. Las informaciones fueron tratadas con base en la Metodología de Análisis de Redes Sociales y la Técnica de Análisis Temática de Contenido. Los resultados fueron divididos em tres momentos distintos: 1º) Caracterización sociodemográfica de las participantes; 2º) Redes de conocimientos configuradas/tejidas a partir de las relaciones interpersonales establecidas por los académicos de enfermería en la perspectiva de la adquisición de la competencia del pensamiento crítico y 3º) Categorías temáticas que dan objetividad a los conocimientos construidos en red por los académicos de enfermería en la perspectiva de la adquisición de la competencia de pensamiento crítico. Se evidenció que las participantes componen dos redes (Red de Conocimientos Intragrupo y Red de Conocimientos Extragrupo), a partir de las cuales intercambian y comparten conocimientos, contribuyendo para la adquisición de su competencia de pensamiento crítico. Se describió cómo esos conocimientos son construidos, qué disciplinas y métodos pedagógicos cooperan para esa construcción, qué fuentes utilizan y qué nudos críticos/barreras y facilidades/posibilidades encuentran en el recorrido de esa construcción. Los conocimientos necesarios para el desarrollo de la competencia de pensamiento crítico del estudiante de enfermería no son solamente construidos a partir de estudios individuales, pero también mediante intercambios y el compartir de informaciones y conocimientos entre los educandos y otros actores académicos y no académicos, así como por medio de la búsqueda de otras instancias o espacios de producción, almacenamiento y diseminación de informaciones y conocimientos, vía Internet, tales como bibliotecas virtuales, bases de datos online, Facebook, WhatsApp, entre otros, aunque la presencia física del profesor y del discente en la sala de clase o en los campos de práctica sea esencial para su formación profesional.
Descritores: Estudantes de Enfermagem
Pensamento
Educação em Enfermagem
Programas de Graduação em Enfermagem
Capacitação Profissional
Docentes
Rede Social
Capital Social
-Brasil
Pesquisa Metodológica em Enfermagem
Limites: Humanos
Responsável: BR1366.1 - Biblioteca Biomédica B - CB/B (Odontologia e Enfermagem)
BR1366.1; 614.253.5, D541, TE786


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Souza, Regina Kazue Tanno de
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Id: biblio-962139
Autor: Loch, Mathias Roberto; Souza, Regina Kazue Tanno de; Mesas, Arthur Eumann; González, Alberto Durán; Rodriguez-Artalejo, Fernando.
Título: Association between social capital and self-perception of health in Brazilian adults / Associação entre capital social e autopercepção de saúde em adultos brasileiros
Fonte: Rev. saúde pública (Online);49:53, 2015. tab.
Idioma: en.
Projeto: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior.
Resumo: OBJECTIVE To investigate the association between social capital and social capital and self-perception of health based on examining the influence of health-related behaviors as possible mediators of this relationship.METHODS A cross-sectional study was used with 1,081 subjects, which is representative of the population of individuals aged 40 years or more in a medium-sized city in Southern Brazil. The subjects who perceived their health as fine, bad or very bad were considered to have a negative self-perception of their health. The social capital indicators were: number of friends, people from whom they could borrow money from when needed; the extent of trust in community members; whether or not members of the community helped each other; community safety; and extent of participation in community activities. The behaviors were: physical activity during leisure time, fruits and vegetable consumption, tobacco use and alcohol abuse. The odds ratios (OR) and confidence intervals (CI) 95% were calculated by binary logistic regression. The significance of mediation was verified using the Sobel test.RESULTS Following adjustment for demographic and clinical variables, subjects with fewer friends (OR = 1.39, 95%CI 1.08;1.80), those who perceived less frequently help from people in the neighborhood (OR = 1.30, 95%CI 1.01;1.68), who saw the violent neighborhood (OR = 1.33, 95%CI 1.01;1.74) and who had not participated in any community activity (OR = 1.39, 95%CI 1.07;1.80) had more negative self-perception of their health. Physical activity during leisure time was a significant mediator in the relationship between all social capital indicators (except for the borrowed money variable) and self-perceived health. Fruit and vegetable consumption was a significant mediator of the relationship between the extent of participation in community activities and self-perceived health. Tobacco use and alcohol abuse did not seem to have a mediating role in any relationship.CONCLUSIONS Lifestyle seems to only partially explain the relationship between social capital and self-perceived health. Among the investigated behaviors, physical activity during leisure time is what seems to have the most important role as a mediator of this relationship.

OBJETIVO Analisar a associação entre indicadores de capital social e autopercepção de saúde com base em comportamentos relacionados à saúde como possíveis mediadores dessa relação.MÉTODOS Realizou-se estudo transversal com 1.081 sujeitos, representativos da população de 40 anos ou mais de município da região Sul do Brasil. Os sujeitos que percebiam sua saúde como regular, ruim ou muito ruim foram considerados com autopercepção negativa. Os indicadores de capital social foram: número de amigos; pessoas que emprestariam dinheiro em caso de necessidade; confiança nas pessoas do bairro; frequência de ajuda entre as pessoas do bairro; segurança no bairro; e participação comunitária. Os comportamentos investigados foram prática de atividade física no lazer, consumo de frutas e verduras, tabagismo e consumo abusivo de álcool. A razão de odds (OR) e seus intervalos de confiança (IC) 95% foram calculados por regressão logística binária, em diferentes modelos. A significância da mediação foi verificada pelo teste de Sobel.RESULTADOS Na análise ajustada pelas variáveis demográficas e clínicas, maior autopercepção negativa de saúde foi apresentada por pessoas com menor número de amigos (OR = 1,39; IC95% 1,08;1,80), que percebiam menor frequência de ajuda entre as pessoas no bairro (OR = 1,30; IC95% 1,01;1,68), que consideravam o bairro violento (OR = 1,33; IC95% 1,01;1,74) e que não haviam participado de atividade comunitária (OR = 1,39; IC95% 1,07;1,80). A atividade física no lazer foi um mediador significativo na relação entre todos os indicadores de capital social, e a autopercepção de saúde. O consumo de frutas e verduras foi um mediador significativo da relação entre a participação comunitária e a autopercepção de saúde. Tabagismo e consumo abusivo de álcool não mediaram nenhuma relação.CONCLUSÕES O estilo de vida parece explicar parcialmente a relação entre capital social e autopercepção de saúde. Dos comportamentos investigados, a atividade física no lazer parece ter papel mais importante como mediador dessa relação.
Descritores: Autoimagem
Nível de Saúde
Capital Social
Estilo de Vida
-Qualidade de Vida
Fatores Socioeconômicos
Brasil
Estudos Transversais
Entrevistas como Assunto
Pessoa de Meia-Idade
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1043377
Autor: Deslandes, Suely; Maksud, Ivia.
Título: Capitais científicos em saúde coletiva: proposta de análise inspirada nas fontes utilizadas na obra Homo academicus / Scientific capital in public health: an analysis inspired by Homo academicus and its sources
Fonte: Saúde Soc;28(3):324-336, jul.-set. 2019. tab.
Idioma: pt.
Projeto: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).
Resumo: Resumo Espaço social de produção de saberes e práticas, a saúde coletiva (SC) é reconhecida por seus estudiosos como um campo, a partir da acepção de Pierre Bourdieu. O campo científico é um microcosmo social dotado de leis próprias, em que se inserem os agentes e as instituições que produzem/reproduzem/difundem a ciência. Este ensaio visa propor, a partir da obra Homo academicus, de Bourdieu, um conjunto de indicadores para uma matriz de análise da distribuição de capitais de prestígio, notoriedade e poder universitário no campo científico da SC brasileira. Adaptamos os indicadores levando em conta os dados disponíveis, de modo a garantir sua viabilidade de aplicação. Utilizamos documentos oficiais que definem critérios de produtividade desejáveis para o desempenho de docentes permanentes de programas de pós-graduação e critérios de elegibilidade para a obtenção de bolsas de produtividade em pesquisa. A matriz apresentada permite um mapeamento da distribuição de capitais entre os diferentes pesquisadores, segundo sua origem disciplinar ou institucional. O exercício analítico sobre o campo da SC a partir da distribuição de capitais políticos, prestígio e notoriedade nos ajuda a conhecer melhor suas dinâmicas de produção de distinção. Empreender esse tipo de análise nos convida, nos dizeres de Bourdieu, a uma "autoanálise coletiva".

Abstract A social space for the production of knowledge and practices, public health (PH) is recognized by its researchers as a "field," in accordance with Pierre Bourdieu's basilar definition. The scientific field is a social microcosm with its own laws, in which the agents and institutions that produce, reproduce and disseminate science are inscribed. Based on Bourdieu's work Homo academicus, this essay proposes a set of indicators to compose an analysis matrix for the distribution of prestige capital, notoriety, and academic power in the Brazilian PH scientific field. These indicators were adapted to the nationally available data, so as to ensure the feasibility of their application. We made use of official documents that define the desirable productivity criteria for the performance of permanent professors in graduate courses and the eligibility criteria for research productivity scholarships. The proposed matrix allows for a mapping of capital distribution among researchers, according to their field or institution of origin. Such an analytical exercise on the distribution of political capital, prestige and notoriety in the PH scientific field helps us better understand the field's dynamics when it comes to the production of academic distinction. This kind of analysis invites us, in Bourdieu's words, to a "collective self-analysis."
Descritores: Instituições Acadêmicas
Saúde Pública
Domínios Científicos
Publicações Científicas e Técnicas
Capital Social
Responsável: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência


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Id: lil-783579 LILACS-Express
Autor: Marín López, Yuli; Bedoya Patiño, Carlos Gilberto; Cárdenas Grajales, Gloria Inés.
Título: ESTRATEGIAS DE ADAPTACIÓN Y MEDIOS DE VIDA DE LAS FAMILIAS INTEGRANTES DE LA FUNDACIÓN CONSEJO VEREDAL -FCV-, MUNICIPIO DE CALARCÁ, QUINDÍO / ADAPTATION STRATEGIES AND LIVELIHOOD OF FAMILIES MAKING UP THE VILLAGE FOUNDATION COUNCIL -VFC- MUNICIPALITY OF CALARCÁ, QUINDÍO
Fonte: Rev. luna azul;(41):201-239, jul.-dic. 2015. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Este artículo presenta la estructura de estrategias de vida de la organización campesina Fundación Consejo Veredal ubicada en la vereda Travesías, municipio de Calarcá, en ella se llevó a cabo un estudio con nueve familias beneficiarias del proceso de reforma agraria Ley 160 de 1994 que tuvo como objetivo la identificación de las estrategias de vida de los hogares y las restricciones que impiden el éxito de estas estrategias. El estudio se realizó mediante la caracterización de los sistemas de producción y la identificación de los medios de vida que despliegan las familias para su supervivencia. Se utilizó la metodología de Enfoque de Medios de Vida del DFID -Department for International Development- a través de la cual se valoraron los capitales: Humano, Social, Natural, Físico y Financiero por medio de la medición de 17 indicadores pertenecientes a cinco capitales. Los resultados del estudio permitieron la identificación de los medios de vida utilizados por esta comunidad para adaptarse a las nuevas dinámicas generadas por los efectos de la globalización en el sector rural en economías campesinas y particularmente por la crisis cafetera. Se logró la identificación de estrategias que implementan las familias con el fin de generar ingresos y mejores condiciones de vida, así como las interacciones que se establecen entre estas y fenómenos sociales como: la pobreza, el origen y distribución de los ingresos, las políticas para la diversificación, diversificación vs. agricultura, organización social, educación y acceso a mercados. Los resultados del estudio muestran que los capitales de mayor valoración fueron el Humano con una media de 4,16 y el Físico con una media de 4,04. Los capitales con menor valoración fueron el Social con una media de 3,09 y el Financiero con una media de 3,29. El Capital Natural se ubica en un rango medio con 3,56.

This article presents the structure of living strategies of the rural organization "Village Foundation Council" located in the Travesías village, municipality of Calarcá, where a study with nine families beneficiary of the process of the agrarian reformation Law 160 of 1994 took place which had as objective the identification of living strategies of the homes and the restrictions which inhibit the success of these strategies. The study was carried out through the characterization of the production systems and the identification of livelihood families display for their survival. The DFID -Department for International Development- Livehood Focus methodology was used to value the human, social, natural, physical and financial capitals by means of the measurement of 17 indicators belonging to five capitals. The results of the study allowed the identification of the ways of livelihood used by this community to adapt to the new dynamics generated by the effects of globalization in the rural sector in peasant economy and particularly because of the coffee growers crisis. It was possible to achieve the identification of strategies that the families implement in order to generate income and better living conditions as well as the interactions that exist between these and social phenomena such as poverty, origin and distribution of incomes, policies for diversification, diversification vs. agriculture, social organization, education and access to markets. The results of the study, shows that the capitals with higher evaluation were the social with a 4.16 average and Physical with a 4.04. average The capitals with lower evaluation were the Social with a 3.09 average and the financial with a 3.29 average. The natural capital is located in a middle range with 3.56.
Descritores: Capital Social
-Adaptação
Economia Rural
Sobrevivência
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO54.1 - Centro de Biblioteca e Información Científica


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Registro de Ensaios Clínicos
Id: biblio-1146532
Autor: Guamán Yupangui, Lino Patricio; Rivadeneira Guerrero, María Fernanda; Moncayo Benalcazar, Ana Lucía; Cóndor, José; Astudillo, Fabricio; Buitrón, Janett; Tello, Betzabé; Torres, Ana L.
Título: Capital social y malnutrición en población indígena menor de 5 años de cinco cantones de la provincia de Chimborazo / Social capital and malnutrition in the indigenous population under 5 years of age in five cantons of the province of Chimborazo
Fonte: Rev. ecuat. pediatr;21(3):1-11, 31 Diciembre 2020.
Idioma: es.
Reg. de E.C: CT
Resumo: Introducción: El capital social (CS) incluye varios componentes de la organización social, que podrían mejorar la situación de salud. Existe poca información sobre su asociación con la Desnutrición Crónica (DC). Metodología: El presente estudio transversal analítico fue realizado en los cantones de Riobamba, Alausí, Guamote, Guano y Colta en el periodo 2018-2019. Con una muestra probabilística mediante encuestas a madres/cuidadores se determinó el CS, determinantes de la salud, y mediciones antropométricas. El análisis de datos se realizó mediante regresión bivariada y multivariada, con cálculo de Odds e intervalos de confianza al 95 %, se consideró significativo un valor de p menor a 0.05, se utilizó el software SPSS versión 25.0. Resultados: Se estudiaron 1228 niños, el 50.5% (n = 620) hombres y 49.5% (n= 680) mujeres. Con DC el 52.6% (n = 326) de los hombres y el 46.7% (n = 284) de las mujeres. Los hijos cuyos padres no han escuchado hablar sobre desnutrición infantil presentaron un OR 1.46 (IC95%=1.13-1.9) para el desarrollo de DC. Esta asociación se mantuvo significativa después del ajuste por sexo, edad del niño/a, número de hijos e ingresos económicos. Conclusiones: La asociación entre el CS y la DC en la población indígena menor de 5 años de la provincia de Chimborazo se observó en la falta de información sobre nutrición infantil.

Introduction: Social capital (SC) includes several components of social organization, which could improve the health situation. There is little information on its association with chronic malnutrition. Methods: Cross-sectional and analytical study in 1228 indigenous children under 5 years of age from the Riobamba, Alausí, Guamote, Guano and Colta cantons, in the province of Chimborazo. Surveys were conducted with mothers / caregivers on SC, to assess the dimensions: trust and solidarity, collective action and cooperation, information, communication and social cohesion. Anthropometric measurements were made to the children to determine chronic malnutrition. Data analysis was performed using bivariate and multivariate regression, with calculation of Odds Ratio and 95% confidence intervals, a value of p less than 0.05 was considered significant. SPSS software version 25.0 was used. Results: 50.5% (n = 620) of the children studied were men and 49.5% (n = 680) were women. 52.6% (n = 326) of men and 46.7% (n = 284) of women presented chronic malnutrition. Children whose parents have not heard about child malnutrition were 1.46 (95% CI = 1.13-1.9) times more likely to have chronic malnutrition compared to those who did. This association remained significant after adjusting for sex, age of the child, number of children, and income. Conclusions: The association between CS and chronic malnutrition in the indigenous population under 5 years of age in the province of Chimborazo was observed in the lack of information on child nutrition
Descritores: Desnutrição
Grupos Populacionais
Capital Social
-Desenvolvimento Infantil
Limites: Humanos
Responsável: EC150


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Id: biblio-900929
Autor: Medina González, Viena.
Título: Gestión del conocimiento y capital social: su relación en contextos universitarios / Knowledge management and social capital: their relationship in university contexts
Fonte: Rev. cub. inf. cienc. salud = Rev. cuba. inf. cienc. salud;28(3):0-0, jul.-set. 2017. graf.
Idioma: es.
Resumo: El objetivo de este estudio es sistematizar los elementos teóricos que evidencian el enlace entre la gestión del conocimiento y el capital social en contextos universitarios. Se abordan aspectos teóricos del capital social y la gestión del conocimiento, y específicamente su presencia en contextos universitarios. Se estudian los criterios de importantes exponentes del tema capital social, así como sus elementos identificativos y dimensiones. En el caso de la gestión del conocimiento se hace alusión a estudiosos del tema y sus procesos estratégicos. Se examina la estrecha relación entre capital social, gestión del conocimiento y capital intelectual como una triada que impulsa el desarrollo del conocimiento en las organizaciones. Como resultado se propone una relación entre aquellos aspectos que evidencian el estrecho vínculo entre el capital social y la gestión del conocimiento en las universidades(AU)

The purpose of this study is to systematize the theoretical elements that evidence the link between the management of the knowledge and the social capital in university contexts. Theoretical aspects of social capital and knowledge management are addressed, particularly their presence in university contexts. An analysis was made of criteria of outstanding specialists from the field of social capital, as well as its identifying elements and dimensions. In the case of knowledge management, reference is made to professionals dealing with the topic and its strategic processes. A discussion is provided about the close relationship between social capital, knowledge management and intellectual capital as a triad fostering the development of knowledge in organizations. As a result, a relationship is proposed between aspects which closely link social capital and knowledge management in universities(AU)
Descritores: Gestão do Conhecimento
Capital Social
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-900935
Autor: Álvarez Aceves, Mariana; Demuner Flores, María del Rosario.
Título: Capital social y uso del conocimiento en el sector salud: una revisión narrativa de la literatura / Social capital and use of the knowledge in the health sector: a narrative review of the literature
Fonte: Rev. cub. inf. cienc. salud = Rev. cuba. inf. cienc. salud;28(4):1-13, oct.-dic. 2017.
Idioma: es.
Resumo: En el sector salud, las brechas entre la generación del conocimiento científico y su uso para la toma de decisiones comprometen la calidad de la atención brindada. Estas brechas se han relacionado con diferentes factores, entre ellos el capital social. Este trabajo explora el papel del capital social en el uso del conocimiento en el sector salud. Para hacerlo se recurrió a una revisión de la literatura de los últimos veinte años. Los hallazgos reportaron que las tres dimensiones del capital social, es decir, el capital estructural, el capital relacional y el capital cognitivo, se han relacionado teóricamente con la gestión y el uso del conocimiento y que el capital social se considera un predictor significativo de la práctica basada en evidencias. Se concluye que fomentar la confianza y los lazos de comunicación entre los empleados, así como buscar relaciones con investigadores, potencian el uso de las evidencias científicas en la toma de decisiones. Estas acciones se traducen en beneficios para los usuarios finales del sistema de salud(AU)

In the health sector, gaps persist between scientific knowledge´s production and its use for decision-making; and these gaps compromise the quality of provided care. These gaps have been related to different factors, including social capital. This paper explores the role of social capital in the use of knowledge in the health sector. To do so, a review of the literature of the last twenty years was conducted. Among the main findings, three dimensions of social capital (i.e. structural capital, relational capital and cognitive capital) have been theoretically related to knowledge use and management; and social capital is highlighted as a significant predictor of evidence-based practice. Encouraging trust and strengthening communication links among employees, as well as seeking relationships with researchers have the potential to foster scientific knowledge use in decision-making. These actions can be translated into benefits for final health system´s users(AU)
Descritores: Tomada de Decisões
Prática Clínica Baseada em Evidências/educação
Gestão do Conhecimento
Capital Social
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-890534
Autor: Jorge, Kelly Oliva; Paiva, Paula Cristina Pelli; Ferreira, Efigênia Ferreira e; Vale, Miriam Pimenta do; Kawachi, Ichiro; Zarzar, Patrícia Maria.
Título: Alcohol intake among adolescent students and association with social capital and socioeconomic status / Consumo de bebida alcoólica por estudantes adolescentes e sua associação com capital social e condição socioeconômica
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;23(3):741-750, Mar. 2018. tab.
Idioma: en.
Resumo: Abstract The aim was to evaluate the prevalence of alcohol consumption, binge drinking and their association with social capital and socioeconomic factors among Brazilian adolescents students. A cross-sectional study was carried out with a randomly selected representative sample of 936 adolescents aged 15 to 19 years. Information on alcohol consumption, social capital and socioeconomic status was collected using the Alcohol Use Disorders Identification Test, the Integrated Questionnaire for the Measurement of Social Capital and Social Vulnerability Index, respectively. The prevalence of alcohol consumption was 50.3% and binge drinking 36% the last year. Adolescents who reported believing that people in their community could help solve a collective problem (with the water supply) and those classified as having high social vulnerability had lower likelihood of binge drinking (PR = 0.776 [95%CI:0.620 to 0.971] and PR = 0.660 [95%CI:0.542 to 0.803], respectively). The prevalence of alcohol consumption and binge drinking the last year is high among participants. Those with higher socioeconomic status as well as lower perceptions of community capital social are more likely to display binge-drinking behavior.

Resumo O objetivo foi avaliar prevalência do consumo de bebida alcoólica e associação com o capital social e fatores socioeconômicos em estudantes adolescentes. Estudo transversal realizado com amostra representativa aleatória de 936 adolescentes de 15 a 19 anos. Informações sobre o consumo de álcool no último ano, capital social e condição socioeconômica foram levantadas utilizando-se o Teste de Triagem para Abordar Problemas Relacionados com Álcool (AUDIT), Questionário Integrado para Medir Capital Social e Índice de Vulnerabilidade Social, respectivamente. Prevalência de consumo de bebida alcoólica foi de 50,3% e consumo abusivo de álcool 36,0%, no último ano. Os adolescentes que relataram acreditar que as pessoas em sua comunidade possam ajudar a resolver problemas coletivos (como o abastecimento de água) e os classificados como pertencentes ao grupo de alta vulnerabilidade social apresentaram menor probabilidade de consumo abusivo de álcool (RP = [IC95%:0,620-0,971] 0,776 e PR = [IC95%:0,542-,803] 0,660). As prevalências de consumo de bebidas alcoólicas e consumo abusivo de álcool no último ano foram altas. Adolescentes com melhor condição socioeconômica e menor percepção do capital social foram mais propensos a apresentar um comportamento de consumo abusivo de bebidas alcoólicas.
Descritores: Estudantes/estatística & dados numéricos
Consumo de Bebidas Alcoólicas/epidemiologia
Consumo Excessivo de Bebidas Alcoólicas/epidemiologia
Capital Social
-Fatores Socioeconômicos
Brasil/epidemiologia
Prevalência
Estudos Transversais
Inquéritos e Questionários
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Moreira, Martha Cristina Nunes
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Id: biblio-1039462
Autor: Moreira, Martha Cristina Nunes; Nascimento, Marcos Antonio Ferreira do; Campos, Daniel de Souza; Albernaz, Lidianne; Costa, Ana Carolina Carioca da; Barros, Letícia Baptista de Paula; Horovitz, Dafne Dain Gandelman; Martins, Antilia Januária; Madureira, Adelino Furtado; Oliveira, Nicole Velloso de; Pinto, Márcia.
Título: Adoecimentos raros e o diálogo associativo: ressignificações para experiências morais / Rare diseases and the associative dialogue: resignifications for moral experiences
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;24(10):3673-3682, Oct. 2019. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Neste artigo, buscamos discutir a experiência de familiares de crianças e adolescentes com doenças raras como uma experiência moral. A experiência moral se caracteriza pelo sofrimento que é lido, coletivamente, como acontecimento catastrófico, mobilizando recursos para significação e sentido que possibilitem reconstruções identitárias, valoração de novas trajetórias a partir de um diagnóstico raro, assim como a busca de pares. Nesse sentido, é fundamental a construção de relações de reconhecimento, alteridade e pertencimento. A partir de uma perspectiva interacionista simbólica, os resultados mostram dois núcleos: (1) o susto como surpresa diante do diagnóstico inesperado, levando a busca de pares e promoção do reconhecimento social; (2) o custo envolvido com a trajetória de uma doença rara que implica um trabalho de care e a aquisição de capital associativo como possibilidade de fortalecimento e construção de capital social de cuidado à saúde.

Abstract This paper aims to discuss the experience of relatives of children and adolescents with rare diseases as a moral experience. Moral experience is characterized by suffering that is socially interpreted as a catastrophic event, mobilizing resources for signification and meaning that allow the reconstruction of identity, the appreciation of itineraries from a rare diagnosis, as well as the search for peers. Thus, the construction of relationships of recognition, alterity, and belonging is fundamental. From a symbolic interactionist perspective, the results show two significant cores: (1) shock as a surprise in the face of an unexpected diagnosis, leading to the search for peers and promotion of social recognition; (2) the cost involved with the course of a rare disease that implies a care work and the acquisition of associative capital as a possibility of strengthening and building the social capital of health care.
Descritores: Estresse Psicológico
Família/psicologia
Doenças Raras/psicologia
Capital Social
-Grupo Associado
Doença Catastrófica/psicologia
Grupos Focais
Atenção à Saúde/organização & administração
Doenças Raras/diagnóstico
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: BR1.1 - BIREME



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