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Id: biblio-1099166
Autor: Gamboa-Jiménez, Rodrigo Alberto; Bernal-Leiva, Milenka Noemí; Gómez-Garay, Macarena Paz; Gutiérrez-Isla, María José; Monreal-Cortés, Catalina Belén; Muñoz-Guzmán, Valentina Verónica.
Título: Corporeidad, motricidad y propuestas pedagógico-prácticas en aulas de educación infantil / Corporality and motricity in early childhood classrooms: the relationship between discourse and praxis / Corporeidade e motricidade na sala de aula da educação infantil: a relação entre discurso e práxis
Fonte: Rev. latinoam. cienc. soc. niñez juv;18(1):1-22, ene.-jun. 2020. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Resumen (analítico) Este estudio cualitativo tiene por objetivo analizar la relación que se presenta entre el discurso y las propuestas pedagógico-prácticas en torno a la corporeidad y su expresión motriz en aulas de educación infantil. Para la recolección de la información se aplicaron entrevistas y observaciones a un grupo de educadoras de párvulos que se desempeñaba en tres realidades educativas de la ciudad de Viña del Mar, Chile. El análisis de la información se realizó desde una lógica inductiva interpretativa, siguiendo las directrices de fragmentación y articulación de la teoría fundamentada. Los hallazgos revelan tensiones entre discursos que valoran la corporeidad y su expresión motriz en edades tempranas, y lo que acontece en la realidad del aula infantil: prácticas corporales basadas en una visión tradicional, tecnocrática y funcional de la Educación Física.

Abstract (analytical) This qualitative study analyzes the relationship between discourse and practical pedagogical proposals that cover corporality and its motor expression in early childhood classrooms. For the information gathering process, interviews and field observations were conducted with a group of Early Childhood Educators who work in three educational contexts in the city of Viña del Mar, Chile. The information was analyzed using an interpretative inductive logic following fragmentation articulation guidelines of Grounded Theory. The findings reveal tensions between discourses that value corporality and its motor expression in early ages, and what is happening in the realities of children's classrooms, which are corporal practices based on a traditional, technocratic and functional vision of Physical Education.

Resumo (analítico) Este estudo qualitativo visa analisar a relação entre discurso e propostas pedagógico práticas em torno da corporeidade e sua expressão motora nas salas de aula da educação infantil. Para o processo de coleta de informações, entrevistas e observações de campo foram aplicadas a um grupo de educadores da primeira infância que trabalham em três realidades educacionais na cidade de Viña del Mar, no Chile. A análise da informação é realizada a partir de uma lógica indutiva interpretativa, seguindo as diretrizes de articulação de fragmentação de The Grounded Theory. Os achados revelam tensões entre discursos que valorizam a corporalidade e sua expressão motora nas primeiras idades, e o que está acontecendo na realidade da sala de aula das crianças: práticas corporais baseadas em uma visão tradicional, tecnocrática e funcional da Educação Física.
Descritores: Educação
Teoria Fundamentada
Responsável: CO335.1 - Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud de la Alianza CINDE


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Id: biblio-1055733
Autor: Pinto, Élida Graziane.
Título: Erosão orçamentário-financeira dos direitos sociais na Constituição de 1988 / Budgetary-financial erosion of social rights in the Constitution of 1988
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;24(12):4473-4478, dez. 2019.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Ao longo das três décadas de vigência da Constituição Federal, redesenhos normativos e fiscais foram introduzidos pela União nas garantias de organização federativa solidária e de custeio dos direitos sociais, a pretexto de resguardar a sustentabilidade intertemporal da dívida pública brasileira. Para equalizar a tensão entre estabilidade econômica e efetividade dos direitos sociais e sua repercussão para o processo de endividamento, foram mitigados paulatinamente os pisos de custeio da saúde e educação e o orçamento da seguridade social, os quais operavam, tanto no campo simbólico, quanto no pragmático, como uma espécie de contrapeso fiscal à necessidade de custo alegadamente ilimitado para as políticas monetária e cambial. Desvincular receitas, reduzir o escopo dos regimes de gasto mínimo e restringir o alcance interpretativo de transferências intergovernamentais equalizadoras das distorções federativas tornou-se estratégia, assumida - direta ou indiretamente - pela União desde o início da década de 1990, de estabilização macroeconômica, sobretudo, monetária. Assim tem sido empreendido um longo e ainda atual processo de desconstrução orçamentário-financeira dos direitos sociais, que restringe a identidade estrutural da CF/1988, a pretexto de consolidação fiscal cada vez mais exigente da redução do tamanho do Estado.

Abstract Throughout the three decades of the Federal Constitution, normative and fiscal redesigns were introduced by the Union in the guarantees of solidary federative organization and of social rights costing, under the pretext of safeguarding the intertemporal sustainability of the Brazilian public debt. In order to equalize the tension between economic stability and the effectiveness of social rights and their repercussion for the indebtedness process, the health and education minimum spending and the social security budget were gradually mitigated, which operated both in the symbolic field and in the pragmatic, as a kind of fiscal balance to the need for allegedly unlimited cost for monetary and cambial policies. Unlink taxes, reduce the scope of minimum spending regimes and restrict the interpretative scope of intergovernmental equalization transfers of federative distortions has become a strategy, assumed - directly or indirectly - by the Union since the early 1990s, of macroeconomic stabilization policy, above all, monetary. Thus, a long and still ongoing process of budgetary and financial deconstruction of social rights has been undertaken, which restricts the structural identity of the FC/1988, under the pretext of increasingly demanding fiscal consolidation of the reduction of the size of the state.
Descritores: Orçamentos/legislação & jurisprudência
Governo Federal
Financiamento da Assistência à Saúde
Direitos Humanos/legislação & jurisprudência
-Previdência Social/economia
Previdência Social/legislação & jurisprudência
Brasil
Educação/economia
Educação/legislação & jurisprudência
Direitos Humanos/economia
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1055797
Autor: Kuenzer, Acacia Zeneida.
Título: Sistema educacional e a formação de trabalhadores: a desqualificação do Ensino Médio Flexível / Education system and the training of workers: the disqualification of flexible high school education
Fonte: Ciênc. Saúde Colet;25(1):57-66, jan. 2020.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Este artigo propõe-se a analisar a reforma do Ensino Médio e seus impactos para o projeto de educação dos que vivem do trabalho. A partir da análise da Lei 13.415/2017, das estatísticas recentes e da nova proposta de organização curricular, vai levantar argumentos que apontam a flexibilização do Ensino Médio como uma das expressões do projeto pedagógico do regime de acumulação flexível, cuja lógica continua sendo a distribuição desigual do conhecimento, porém com uma forma diferenciada. Seu objetivo é a formação de subjetividades flexíveis que se submetam à precarização do trabalho, naturalizando a instabilidade, a insegurança e a desregulamentação em nome da suposta autonomia de escolha. Do ponto de vista ontológico, o artigo aponta que a reforma do Ensino Médio responde ao alinhamento da formação ao regime de acumulação flexível. Do ponto de vista epistemológico, confronta a concepção de práxis que orientou a elaboração das diretrizes curriculares em 2012, com as dimensões de individualismo, fragmentação, presentismo e pragmatismo presentes nas novas diretrizes. A partir da análise, a autora reforça a necessidade de criar outras formas de organização curricular no exercício da autonomia pela escola como uma alternativa para a formação integral dos jovens.

Abstract This article analyzes high school education reform and its impact on the education project on those who work for a living. By analyzing Law 13.415/2017, recent statistics and the new proposal for curricular organization, arguments will be identified that point to the flexibilization of high school education as an expression of the pedagogical project of the flexible accumulation system, whose logic continues to be the unequal distribution of knowledge, but in a differentiated way. The aim is the formation of flexible subjectivities submitted to the precarity of work, naturalizing instability, insecurity and deregulation for an alleged autonomy of choice. From the ontological viewpoint, the article shows that the high school education reform responds to the alignment of the flexible accumulation system formation. In epistemological terms, it compares the conception of praxis that guided the drafting of the curricular guidelines in 2012 with the dimensions of individualism, fragmentation, presentism and pragmatism present in the new guidelines. Based on the analysis, the author emphasizes the need to create other forms of curricular organization in the exercise of autonomy by the school as an alternative for the integral formation of young individuals.
Descritores: Educação/organização & administração
Recursos Humanos
-Brasil
Currículo
Educação/legislação & jurisprudência
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1148045
Autor: Gómez Tabares, Gustavo.
Título: La educación continúa virtual ¿Quiénes son los favorecidos? / Education remains virtual: Who are favored?
Fonte: Rev. colomb. menopaus;26(3):5-5, 2020.
Idioma: es.
Resumo: Creo que todos estamos de acuerdo en que la pandemia ha traído cosas buenas, regulares y malas; también, en que no todos lo sufren así, pues lo que para algunos es bueno, para otros no lo es o lo es menos. Ha sido como una ruleta, y algunos en todos los campos han sido favorecidos -como por ejemplo los servicios a domicilio, los supermercados, el internet, las empresas de comunicación virtual-, mientras otros han sido extremadamente perjudicados -por ejemplo los restaurantes, los conciertos, los deportes masivos, el transporte

I believe that pandemics brought good, and bad things
Descritores: Educação
-Pandemias
Aprendizagem
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
História do Século XXI
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: CO5.1 - Centro de Información y Conocimiento


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Id: biblio-1144711
Autor: Fernández-Simo, Deibe; Cid-Fernández, Xosé Manuel; Carrera-Fernández, María Victoria.
Título: Déficits en la acción socioeducativa dirigida a adolescentes vulnerables latinoamericanos residentes en España / Deficits in educational action with vulnerable adolescents from Latin America living in Spain / Déficits na ação socio-educacional com adolescência vulnerável da América Latina e residente na Espanha
Fonte: Rev. latinoam. cienc. soc. niñez juv;18(2):21-44, jul.-dic. 2020. tab.
Idioma: es.
Resumo: Resumen (analítico) El Sistema de Protección a la Infancia y a la Adolescencia español utiliza los mismos mecanismos con la población tutelada nacional que con la extranjera de origen latinoamericano. Con esta investigación se pretende conocer las dificultades específicas de la juventud procedente de América Latina, en edad de emancipación y que tiene expediente de protección, así como identificar estrategias eficaces para la actuación socioeducativa. Mediante metodología cualitativa, en el marco de la teoría fundamentada, se realizan con juventud tutelada seis seguimientos longitudinales y cuatro relatos de vida. Se concluye con dos grupos de discusión con figuras profesionales especializadas. Los resultados muestran déficits en el acompañamiento socioeducativo, especialmente producto del choque entre las metas del proyecto migratorio y la rigidez del sistema. Se constata la ausencia de redes sociales de apoyo para la emancipación.

Abstract (analytical) The Protection System for Children and Adolescents in Spain has the same mechanisms for the national population as it does for the foreign population of children and Young people who are originally from Latin American. This research aimed to determine the specific emancipation difficulties of youths from Latin America with a Child Protective Service record, as well as to identify effective strategies for socioeducational actions. Using a qualitative methodology within the grounded theory framework, six longitudinal monitoring studies and four life story narrations are conducted with protected young people. The study concluded with two discussion groups with specialized professional figures. The results reveal deficits in educational accompaniment, especially as a result of the collision between migratory project goals and the rigidity of the education system. The absence of social support networks to contribute to their emancipation is confirmed.

Resumo (analítico) O Sistema de Proteção da Infância e da Adolescência Espanhola, atua com os mesmos mecanismos com a população tutelada nacional estrangeira e com a de origem latinoamericana. A investigação pretende conhecer as dificuldades específicas da juventude, com expedientes de proteção com as nacionalidades da américa latina, durante a emancipação, assim como identificar estratégias eficazes para a atuação socioeducativa, mediante uma metodologia qualitativa. O marco da teoria fundamentada, realizase com juventude tutelada de seis seguimentos longitudinais e de quatro relatos de vida. Conclui com grupos de discussão com figuras profissionais especializadas. Os resultados mostram déficits em acompanhamento socioeducativo, especialmente produto de choque entre as metas de projeto migratório e da rigidez do sistema. Constata-se a ausência de redes sociais de apoio para a emancipação.
Descritores: Pesquisa
Educação
Teoria Fundamentada
-Estratégias
Responsável: CO335.1 - Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud de la Alianza CINDE


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Id: biblio-1144712
Autor: Zenklusen, Denise.
Título: «Quiero seguir estudiando para ser alguien¼: análisis de trayectorias educativas de jóvenes peruanos en Argentina / «I want to continue studying, to be someone¼. An analysis of the educational trajectories of Peruvian youth in Argentina / «Quero seguir estudando, para ser alguém¼. Uma análise das trajetórias educacionais da juventude peruana na Argentina
Fonte: Rev. latinoam. cienc. soc. niñez juv;18(2):45-71, jul.-dic. 2020.
Idioma: es.
Resumo: Resumen (analítico) Basado en un trabajo de campo etnográfico -de observación participante y entrevistas en profundidad- el artículo aborda las trayectorias educativas de los/as jóvenes peruanos/as que residen en dos barrios periféricos de la ciudad de Córdoba, Argentina. Además de describir y analizar las diferentes experiencias vinculadas a la educación en la ciudad, indaga -desde una perspectiva interseccional- la manera en que los proyectos migratorios familiares y las expectativas educativas de los adultos se articulan y tensionan con los proyectos educativos de los hijos y las hijas. Los resultados muestran que, a pesar de las expectativas de las familias en torno a la educación básica y universitaria en Argentina, las y los jóvenes se topan con dificultades concretas. Así, padres, madres, hijos e hijas despliegan un conjunto de estrategias para tratar de sostener ese proyecto educativo.

Abstract (analytical) The following article details a research study that uses an ethnographic method based on in-depth interviews and participant observation to examine the educational trajectories of young Peruvians who live in two peripheral neighborhoods of the city of Córdoba, Argentina. In addition to describing and analyzing their different experiences of education in the city, the study uses an intersectional perspective to identify how family migratory projects and educational expectations of parents are articulated and are in conflict with the educational projects defined by their children. The results show that despite the expectations of families in terms of basic and university education in Argentina, young people face specific difficulties in continuing with their educational trajectories. To address this, parents and children use a range of strategies to sustain these trajectories.

Resumo (analítico): Baseado em um trabalho de campo etnográfico -de entrevistas aprofundadas e observação participante - o artigo aborda as trajetórias educativas de jovens peruanos que redisem em dois bairros periféricos da cidade de Córdoba, Argentina. Além de descrever e analisar as diferentes experiências relacionadas à educação na cidade, questiona- desde uma perspectiva intersetorial - a maneira na qual os projetos migratórios familiares e as expectativas educacionais dos adultos são articulados e enfatizados nos projetos educacionais dos mais jovens. Os resultados mostram que, apesar das expectativas das famílias em relação à educação básica e universitária na Argentina, os jovens encontram dificuldades específicas. Assim pais, mães e filhos desenvolvem um conjunto de estratégias para tentar sustentar o projeto educacional.
Descritores: Pais
Educação
Mães
-Observação
Responsável: CO335.1 - Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud de la Alianza CINDE


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Id: biblio-1144713
Autor: Orcasita, Linda Teresa; Sevilla, Teresita María; Acevedo-Velasco, Victoria Eugenia; Montenegro, José Luis; Tamayo, María Camila; Rueda-Toro, Juan Sebastián.
Título: Apoyo social familiar para el bienestar de hijos gays e hijas lesbianas / Family social support for the wellbeing of their gay and lesbian children / Apoio social familiar para o bem-estar de crianças lésbicas e gays
Fonte: Rev. latinoam. cienc. soc. niñez juv;18(2):73-95, jul.-dic. 2020.
Idioma: es.
Resumo: Resumen (analítico) Este artículo presenta una revisión sobre los procesos de revelación y aceptación de la orientación sexual y el papel del apoyo social familiar como un aspecto fundamental para el bienestar de hijos gays e hijas lesbianas. Se resalta que los padres, madres, hijos e hijas atraviesan diferentes etapas para lograr la aceptación de la orientación homosexual. Así mismo, el apoyo informacional permite el apoyo emocional por parte de los padres y madres. Se evidencia que ciertas creencias, estereotipos e información insuficiente, así como la pobre educación acerca de la orientación homosexual obstaculizan el apoyo social brindado por las familias a sus hijos e hijas. Se recomienda para futuras investigaciones el abordaje del apoyo social familiar, entendido como un proceso transversal, presente y activo en las familias con hijos gays e hijas lesbianas.

Abstract (analytical) This article presents a thematic review of the processes of coming out and acceptance of the sexual orientation of lesbian and gay children and the fundamental role of social support for their welfare. It highlights that parents and sons/daughters go through different stages to achieve acceptance of homosexual orientation. In addition, the study finds that information facilitates emotional support from parents. It is evident that certain beliefs, stereotypes, and insufficient and false information, as well as limited education about homosexual orientation, act as obstacles for providing social support to lesbian and gay children by their families. Recommendations for further research include considering family social support as a crosscutting process that is present and active in families with gay and lesbian children.

Resumo (analítico) O artigo apresenta uma revisão temática do processo de revelação e aceitação da orientação sexual e o papel fundamental que o apoio social desempenha para o bem-estar de crianças lésbicas e gays. Destaca-se que pais e filhos/filhas passam por estágios diferentes para chegar à aceitação da homossexualidade. Além disso, apoio informacional permite apoio emocional por pais e mães. É evidente que algumas crenças, esteriótipos e informações falsas e insuficientes, assim como baixo nível de educação sobre a homossexualidade se tornam obstáculos para prover apoio social para filhas e filhos lésbicas e gays por parte de suas famílias. Recomendase para pesquisas futuras, a abordagem de apoio social familiar, entendendo que esse é um processo transversal presente e ativo nas famílias com filhos e filhas gays e lésbicas.
Descritores: Apoio Social
Núcleo Familiar
Informação
-Comportamento Sexual
Homossexualidade
Educação
Responsável: CO335.1 - Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud de la Alianza CINDE


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Id: biblio-1121043
Autor: Chavarria Muñoz, Karen; Tapiero Calderón, Mónica Andrea; Chaparro Africano, Adriana María.
Título: Construcción de un sistema participativo de garantía con y para la Arac (Asociación Red Agroecológica Campesina) en el municipio de Subachoque, Cundinamarca, en 2015 / Construction of a participatory guarantee system with and for the peasant agroecological network association (Arac for its acronym in spanish) in the municipality of Subachoque, Cundinamarca, in 2015
Fonte: Rev. luna azul;49(0):[64]-[89], 2019. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Introducción. Una de las principales necesidades manifiestas de la ARAC en 2014, era el mejoramiento y ampliación de sus canales de comercialización, así como la falta de confianza y verificación de sus procesos productivos para ser coherentes con su misión en producción agroecológica. Objetivo. En este contexto, la presente investigación tuvo como objetivo la creación de un Sistema Participativo de Garantía (SPG) con y para la organización ARAC. Metodología. Se desarrolló una Investigación Acción Participativa (IAP) durante el año 2015. El proceso incluyó a todos los productores, aunque no contó con los consumidores por la dificultad de coordinar sus tiempos. Las cuatro fases de la investigación incluyeron: diagnóstico, estructuración del SPG de la ARAC, visitas de certificación y Escuelas Agroecológicas de Campo (EAC). Resultados. Como resultados se creó el SPG-ARAC con un comité vinculado a la estructura orgánica de la asociación y un reglamento que reúne normas y procedimientos a seguir en la implementación de los procesos productivos, así como mecanismos de control y verificación inspirados en los principios agroecológicos de la ARAC y en la Resolución 187 de 2006 del Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural (MADR). Se realizaron visitas de certificación a 22 sistemas de producción agropecuaria o de procesamiento y cuatro EAC. Conclusión. La implementación del SPG-ARAC demuestra que fue posible desarrollar un SPG con y para la ARAC, y que la organización se encuentra cerca de completar la transición agroecológica en los subsistemas de producción agrícola, mientras en los sistemas de producción pecuaria y de transformación se encuentran varias dificultades. Las principales limitantes identificadas gracias al SPG, para lograr la transición agroecológica de la organización son: la consecución de semillas y pie de cría ecológicos, el abastecimiento continuo de agua, la producción de pastos y forrajes ecológicos para la alimentación animal, y el uso de medicina alopática.

Introduction: One of the main obvious needs of the ARAC in 2014 was the improvement and expansion of its commercialization channels, as well as the lack of trust and verification of its productive processes, to be consistent with its mission in agroecological production. Objective: In this context, this research aimed to create a Participatory Guarantee System (SPG by its acronym in Spanish) with and for the ARAC organization. Methodology: A Participatory Action Research strategy (IAP for its acronym in Spanish) was applied during 2015. The process included all producers, although there were no consumers due to the difficulty for coordinating their times. The four phases of the research included: diagnosis, structuring of the SPG-ARAC, certification visits, and Agroecological Field Schools (EAC for its acronym in Spanish). Results: As a result, the SPG-ARAC was created with a committee linked to the organizational structure of the association, and a regulation that gathers standards and procedures to follow in the implementation of production processes, as well as control and verification mechanisms inspired by the agroecological principles of ARAC and stated in Resolution 187 of 2006 of the Ministry of Agriculture and Rural Development (MADR for its acronym in Spanish). Certification visits were made to 22 agricultural or processing production systems and to 4 EAC. Conclusions: The implementation of the SPG-ARAC demonstrates that it was possible to develop an SPG with and for the ARAC, and that the organization is close to completing the agroecological transition in the agricultural production subsystems, while in the livestock production and transformation systems there are several difficulties. The main limitations identified thanks to the SPG to achieve the agroecological transition of the organization are: the achievement of organic seeds and breeding stock, the continuous supply of water, the production of pastures and organic forages for animal feed, and the use of allopathic medicine.
Descritores: Participação da Comunidade
-Economia Rural
Educação
Agricultura Sustentável
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO54.1 - Centro de Biblioteca e Información Científica


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Id: biblio-1121046
Autor: Merino Gómez, Tania.
Título: Logros y desafíos de la red universitaria REDMA: por la sostenibilidad ambiental de la educación superior en Cuba / Achievements and challenges of the REDMA university network: for the environmental sustainability of higher education in Cuba
Fonte: Rev. luna azul;49(0):[109]-[125], 2019. tab.
Idioma: es.
Resumo: Entre los temas más citados que hacen parte de las preocupaciones del mundo actual están la sostenibilidad ambiental y el desarrollo, no solo desde la reflexión de teóricos, humanistas, políticos y otros, sino también desde las agendas y agencias internacionales que los han posicionado como prioridad básica a ser atendida como salvaguarda de la vida en el planeta, en este sentido, la internacionalización de la economía y de los problemas socioculturales como la crisis ambiental y de valores, se tornan en asuntos medulares a considerar en la formación de profesionales. Desde la Educación Superior cubana, el logro de los fines mencionados está estrechamente relacionado con la capacidad de movilización colectiva y de proyección responsable de acciones que ofrece el trabajo en redes, de ahí que el objetivo de la presente disertación sea exponer los principales avances y resultados que ofrece hoy la Red de Medio Ambiente del MES (REDMA), en sus más de 20 años de conformada donde, desde la investigación y el intercambio científico, se integran procesos y políticas en la gestión del conocimiento y la innovación en favor del medioambiente, la prevención de riesgos y peligros, y la adaptación al cambio climático; las vías utilizadas para la compilación y selección de las mejores experiencias fueron el registro de información y la sistematización; los resultados expuestos evidencian sus contribuciones a la formación integral y multifacética de profesionales comprometidos con el desarrollo económico-social y sostenible del país.

Among the most cited issues that are part of the concerns of today's world are environmental sustainability and development, not only from the reflection of theorists, humanists, politicians and others, but also from international agendas and agencies which have positioned them as a basic priority to be addressed as a safeguard of life on the planet. In this sense, the internationalization of the economy and socio-cultural problems, such as the environmental and values crises, become core issues to be considered in the training of professionals. From the Cuban Higher Education, the achievement of the aforementioned purposes is closely related to the capacity of collective mobilization and responsible projection of actions offered by networking. Hence, the objective of this reflection is to present the main advances and results offered today by the Environment Network of the MES (REDMA), in its more than twenty years of formation where, from research and scientific exchange, processes and policies are integrated into knowledge management and innovation in favor of the environment, the prevention of risks and dangers, and the adaptation to climate change. The routes used for the compilation and selection of the best experiences were the registration of information and systematization. The exposed results show their contributions to the comprehensive and multifaceted training of professionals committed to the economic-social sustainable development of the country.
Descritores: Desenvolvimento Sustentável
-Educação
Meio Ambiente
Capital Social de Redes
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO54.1 - Centro de Biblioteca e Información Científica


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1126667
Autor: Rocha Vázquez, Mabel; Alpízar Fernández, Raúl; Mur Villar, Norma.
Título: Concepción teórico metodológica del desarrollo de la autoevaluación en la carrera de medicina / Theoretical and methodological conception of the development of self-evaluation in medicine carrer
Fonte: Rev. cuba. med. mil;48(supl.1):e389, 2019.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El proceso de formación del médico en Cuba, tiene características particulares que lo hacen diferente al de otras carreras. Se distingue la inserción en el contexto atencional desde el primer año y durante toda la carrera, donde se vinculan a través de la educación en el trabajo a la atención médica. En el aseguramiento de la calidad de las carreras universitarias, la autoevaluación juega un rol fundamental, y las particularidades de la formación son esenciales para que la autoevaluación cumpla sus propósitos. Objetivo: Fundamentar la concepción teórico metodológica para el desarrollo de la autoevaluación en el ámbito universitario. Métodos: Se utilizaron métodos teóricos y empíricos para comprender la esencia de la autoevaluación, e identificar tendencias y regularidades que caracterizan el surgimiento, evolución y desarrollo de este proceso. Conclusiones: Los principios enunciados fueron la combinación de teoría y práctica con expresión en el contexto atencional, la responsabilidad y el compromiso del claustro, la direccionalidad del trabajo metodológico y la sistematicidad. Estos constituyen las bases que sustentan la concepción del desarrollo de la autoevaluación, en aras de perfeccionar el proceso y acercarlo a la realidad y características de la carrera(AU)

Introduction: The medical training process in Cuba has particular characteristics that make it different from other careers. It distinguishes insertion in the context of patient's primary assistance from the first year and throughout the career, where they are linked through a concept of education at work to medical care. The self-evaluation plays a main role to assure of the quality of the university careers, and the particularities of the training are essential for the self-evaluation to fulfil its purposes. Objective: To base the theoretical-methodological conception for the development of the self-evaluation in the university environment. Methods: Theoretical and empirical methods, were used to understand the essence of self-evaluation, and identify trends and regularities that characterize the emergence, evolution and development of this process. Conclusions: The principles enunciated were the combination of theory and practice with expression in the context of patient's primary assistance, the responsibility and commitment of the faculty, the directionality of the methodological work and the systematicity. These aspects constitute bases, guidelines and rules, which support the conception of the development of the self-evaluation, in order to improve the process and bring it closer to the reality and characteristics of the career(AU)
Descritores: Corrida
Autoavaliação
Gestão da Qualidade
Educação
Docentes
Medicina
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional



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