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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-840275
Autor: Souza, Jonas Gordilho; Apolinario, Daniel; Farfel, José Marcelo; Jaluul, Omar; Magaldi, Regina Miksian; Busse, Alexandre Leopold; Campora, Flávia; Jacob-Filho, Wilson.
Título: Applicability of the Spoken Knowledge in Low Literacy Patients with Diabetes in Brazilian elderly / Aplicabilidade do Spoken Knowledge in Low Literacy Patients with Diabetes em idosos brasileiros
Fonte: Einstein (Säo Paulo);14(4):513-519, Oct.-Dec. 2016. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective To translate, adapt and evaluate the properties of a Brazilian Portuguese version of the Spoken Knowledge in Low Literacy Patients with Diabetes, which is a questionnaire that evaluate diabetes knowledge. Methods A cross-sectional study with type 2 diabetes patients aged ≥60 years, seen at a public healthcare organization in the city of Sao Paulo (SP). After the development of the Portuguese version, we evaluated the psychometrics properties and the association with sociodemographic and clinical variables. The regression models were adjusted for sociodemographic data, functional health literacy, duration of disease, use of insulin, and glycemic control. Results We evaluated 129 type 2 diabetic patients, with mean age of 75.9 (±6.2) years, mean scholling of 5.2 (±4.4) years, mean glycosylated hemoglobin of 7.2% (±1.4), and mean score on Spoken Knowledge in Low Literacy Patients with Diabetes of 42.1% (±25.8). In the regression model, the variables independently associated to Spoken Knowledge in Low Literacy Patients with Diabetes were schooling (B=0.193; p=0.003), use of insulin (B=1.326; p=0.004), duration of diabetes (B=0.053; p=0.022) and health literacy (B=0.108; p=0.021). The determination coefficient was 0.273. The Cronbach a was 0.75, demonstrating appropriate internal consistency. Conclusion This translated version of the Spoken Knowledge in Low Literacy Patients with Diabetes showed to be adequate to evaluate diabetes knowledge in elderly patients with low schooling levels. It presented normal distribution, adequate internal consistency, with no ceiling or floor effect. The tool is easy to be used, can be quickly applied and does not depend on reading skills.

RESUMO Objetivo Traduzir, adaptar e avaliar as propriedades de uma versão, em português do Brasil, do Spoken Knowledge in Low Literacy Patients with Diabetes, um questionário que avalia conhecimento em diabetes. Métodos Estudo transversal, em diabéticos tipo 2, com idade ≥60 anos de uma instituição pública de saúde, em São Paulo (SP). Após o desenvolvimento da versão na língua portuguesa, foram avaliadas suas propriedades psicométricas e associação com variáveis sociodemográficas e clínicas. Os modelos de regressão foram ajustados para dados sociodemográficos, alfabetismo funcional em saúde, tempo de doença, uso de insulina e controle glicêmico. Resultados Foram avaliados 129 diabéticos, com média de idade de 75,9 (±6,2) anos, escolaridade média de 5,2 (±4,4) anos, hemoglobina glicada média de 7,2% (±1,4) e valor médio do Spoken Knowledge in Low Literacy Patients with Diabetes de 42,1% (±25,8). No modelo de regressão, as variáveis associadas de forma independente ao Spoken Knowledge in Low Literacy Patients with Diabetes foram escolaridade (B=0,193; p=0,003), uso de insulina (B=1,326; p=0,004), tempo de doença (B=0,053; p=0,022) e alfabetismo em saúde (B=0,108; p=0,021). O coeficiente de determinação foi de 0,273. O a de Cronbach apresentou valor de 0,75, revelando consistência interna adequada. Conclusão Esta versão traduzida do Spoken Knowledge in Low LiteraFcy Patients with Diabetes mostrou-se adequada para avaliar conhecimentos em diabetes em idosos de baixa escolaridade, apresentando distribuição normal, consistência interna adequada, sem a presença de efeito teto ou chão. O instrumento teve boa aplicabilidade, já que pôde ser administrado de maneira rápida e não depende da capacidade de leitura.
Descritores: Inquéritos e Questionários
Diabetes Mellitus Tipo 2
Alfabetização em Saúde
-Psicometria
Fatores Socioeconômicos
Traduções
Brasil
Avaliação Geriátrica
Estudos Transversais
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Idoso
Idoso de 80 Anos ou mais
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1042988
Autor: Gavidia Catalán, Valentín; Garzón Fernández, Anabella; Talavera Ortega, Marta; Sendra Mocholí, Cristina; Mayoral García-Berlanga, Olga.
Título: Propuesta de alfabetización en salud a través de competencias en la educación obligatoria / Proposal of Health literacy through competencies in Compulsory Education
Fonte: Rev. cuba. salud pública;44(4), oct.-dic. 2018. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Las competencias en salud que deben adquirir los alumnos en su paso obligatorio por la escuela están por precisar y definir. Objetivo: Definir qué competencias en salud deben adquirir los ciudadanos en la escuela y comprobar hasta qué punto las propuestas curriculares ministeriales las tienen en cuenta. Métodos: Para conseguir el primer objetivo se ha llevado a cabo un estudio cualitativo en tres fases: 1) identificación de los problemas/situaciones de salud que debe conocer el alumnado y propuesta de desarrollo de competencias, 2) estudio Delphi para consensuar la propuesta de competencias para cada problema/situación de salud y 3) reunión de expertos para consensuar los resultados obtenidos por el método Delphi. Para el segundo objetivo se ha realizado un análisis del contenido del currículo de la educación obligatoria. Resultados: Se establecieron 8 ámbitos de salud a tratar en la escuela: adicciones, alimentación y actividad física, sexualidad, salud mental y emocional, medio ambiente, accidentes, higiene y promoción de la salud, y los problemas relacionados con cada uno de ellos. Se definió la competencia en salud y las subcompetencias para cada ámbito. Asimismo, se concretaron los contenidos de aprendizaje necesarios para desarrollar cada competencia. En el análisis curricular se detectaron carencias en las propuestas ministeriales. Conclusiones: Resulta necesario ofrecer una propuesta de competencias en salud a desarrollar durante la educación obligatoria, como la presentada, desglosada en lo que el alumnado debe saber, saber hacer y saber ser y estar, que sirva de referencia a los educadores en su toma de decisiones para planificar la enseñanza y elegir actividades aplicables en situaciones y contextos diversos(AU)

Introduction: Health competencies to be acquired by the students through Compulsory Education are yet to be defined. Objective: To define the health competencies that citizens must acquire at school and check to what extent ministerial curricular proposals take them into account. Methods: To accomplish the first objective, a qualitative study in three phases has been carried out: 1) Identification of health problems/situations that should be known by the students and a proposal for the development of competencies; 2) Delphi study to reach consensus in relation to the proposals of competencies for each health problem/situation; and 3) a meeting of experts to establish agreements on the results obtained by the Delphi method. For the second objective, an analysis of the contents of the curriculum of compulsory education is made. Results: Eight areas of Health to be addressed in school were defined: Addictions, Food and Physical Activity, Sexuality, Mental and Emotional Health, Environment, Accidents, Hygiene and Health Promotion, and the problems related to each one. Health Competency was defined and the Sub-competencies for each area. The necessary learning contents to develop each competency were specified; and deficiencies were detected in the ministerial proposals of the curriculum. Conclusions: It is necessary to offer a proposal of health competencies to be developed during Compulsory Education, as presented in this paper -considering what students must know, know how to do and know how to be-, that serves as a reference for educators in decision making to plan teaching and choose activities that can be applicable in diverse situations and contexts(AU)
Descritores: Serviços de Saúde Escolar
Alfabetização em Saúde
Promoção da Saúde
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1013184
Autor: Oscalices, Monica Isabelle Lopes; Okuno, Meiry Fernanda Pinto; Lopes, Maria Carolina Barbosa Teixeira; Batista, Ruth Ester Assayag; Campanharo, Cassia Regina Vancini.
Título: Health literacy and adherence to treatment of patients with heart failure / Literacia en salud y adhesión al tratamiento de pacientes con insuficiencia cardiaca / Literacia em saúde e adesão ao tratamento de pacientes com insuficiência cardíaca
Fonte: Rev. Esc. Enferm. USP;53:e03447, 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Objective: To relate the level of functional health literacy with adherence and barriers to non-adherence, rehospitalization, readmission and death in patients with heart failure. Method: A cross-sectional, analytical study with patients admitted to the emergency room with a diagnosis of heart failure. Literacy was assessed by the Newest Vital Sign. Patient adherence to medication treatment and barriers to non-compliance were assessed 90 days after discharge by the Morisky-Green test and the Brief Medical Questionnaire, respectively. Results: 100 patients participated in the study. The mean age was 63.3 years (± 15.2), with a predominance of white women. Medication adherence was low in 41.1% of participants, of which 55.9% presented inadequate literacy. Re-hospitalization and death were present in patients with inadequate literacy (p<0.001). Conclusion: The low level of literacy was directly related to lower adherence and the presence of barriers to medication adherence, as well as higher rehospitalization rates and death.

RESUMEN Objetivo: Relacionar el nivel de literacia funcional en salud con la adhesión y barreras para la no adhesión medicamentosa, el reingreso hospitalario y el fallecimiento en pacientes con insuficiencia cardiaca. Método: Estudio transversal, analítico, con pacientes hospitalizados en servicio de urgencias, con diagnóstico de insuficiencia cardiaca. La literacia fue evaluada en el alta por el Newest Vital Sign. La adhesión del paciente al tratamiento medicamentoso y las barreras para la no adhesión fueron evaluadas 90 días después del alta mediante la prueba de Morisky y el Brief Medical Questionnaire, respectivamente. Resultados: Participaron en el estudio 100 pacientes. El promedio de edad fue de 63,3 años, con predominio de mujeres blancas. En el 41,1% de los participantes, la adhesión medicamentosa fue baja, de esos el 55,9% presentaron inadecuada literacia. El reingreso y el fallecimiento estaban presentes en los pacientes con inadecuada literacia (p<0,001). Conclusión: El bajo nivel de literacia se relacionó directamente con menor adhesión y presencia de barreras para la adhesión medicamentosa, además de mayores índices de reingreso y el fallecimiento.

RESUMO Objetivo: Relacionar o nível de literacia funcional em saúde com a adesão e barreiras para a não adesão medicamentosa, a reinternação e o óbito em pacientes com insuficiência cardíaca. Método: Estudo transversal, analítico, com pacientes internados em serviço de emergência, com diagnóstico de insuficiência cardíaca. A literacia foi avaliada na alta pelo Newest Vital Sign. A adesão do paciente ao tratamento medicamentoso e as barreiras para a não adesão foram avaliadas 90 dias após a alta por meio do teste de Morisky-Green e Brief Medical Questionnaire, respectivamente. Resultados: Participaram do estudo 100 pacientes. A média de idade foi 63,3 anos (±15,2), com predomínio de mulheres brancas. Em 41,1% dos participantes a adesão medicamentosa foi baixa, destes, 55,9% apresentaram inadequada literacia. A reinternação e o óbito estavam presentes nos pacientes com inadequada literacia (p<0,001). Conclusão: O baixo nível de literacia relacionou-se diretamente com menor adesão e presença de barreiras para a adesão medicamentosa, além de maiores índices de reinternação e óbito.
Descritores: Educação em Saúde
Alfabetização em Saúde
Cooperação e Adesão ao Tratamento
-Enfermagem em Emergência
Insuficiência Cardíaca
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Meia-Idade
Responsável: BR41.1 - Biblioteca Wanda de Aguiar Horta


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1007204
Autor: Oscalices, Monica Isabelle Lopes; Okuno, Meiry Fernanda Pinto; Lopes, Maria Carolina Barbosa Teixeira; Batista, Ruth Ester Assayag; Campanharo, Cassia Regina Vancini.
Título: Literacia em saúde e adesão ao tratamento de pacientes com insuficiência cardíaca / Health literacy and adherence to treatment of patients with heart failure / Literacia en salud y adhesión al tratamiento de pacientes con insuficiencia cardiaca
Fonte: Rev. Esc. Enferm. USP;53, 2019.
Idioma: pt.
Resumo: OBJECTIVEe: To relate the level of functional health literacy with adherence and barriers to non-adherence, rehospitalization, readmission and death in patients with heart failure. METHOD: A cross-sectional, analytical study with patients admitted to the emergency room with a diagnosis of heart failure. Literacy was assessed by the Newest Vital Sign. Patient adherence to medication treatment and barriers to non-compliance were assessed 90 days after discharge by the Morisky-Green test and the Brief Medical Questionnaire, respectively. RESULTS: 100 patients participated in the study. The mean age was 63.3 years (± 15.2), with a predominance of white women. Medication adherence was low in 41.1% of participants, of which 55.9% presented inadequate literacy. Re-hospitalization and death were present in patients with inadequate literacy (p<0.001). CONCLUSION: The low level of literacy was directly related to lower adherence and the presence of barriers to medication adherence, as well as higher rehospitalization rates and death.

OBJETIVO: Relacionar o nível de literacia funcional em saúde com a adesão e barreiras para a não adesão medicamentosa, a reinternação e o óbito em pacientes com insuficiência cardíaca. MÉTODO: Estudo transversal, analítico, com pacientes internados em serviço de emergência, com diagnóstico de insuficiência cardíaca. A literacia foi avaliada na alta pelo Newest Vital Sign. A adesão do paciente ao tratamento medicamentoso e as barreiras para a não adesão foram avaliadas 90 dias após a alta por meio do teste de Morisky-Green e Brief Medical Questionnaire, respectivamente. RESULTADOS: Participaram do estudo 100 pacientes. A média de idade foi 63,3 anos (±15,2), com predomínio de mulheres brancas. Em 41,1% dos participantes a adesão medicamentosa foi baixa, destes, 55,9% apresentaram inadequada literacia. A reinternação e o óbito estavam presentes nos pacientes com inadequada literacia (p<0,001). CONCLUSÂO: O baixo nível de literacia relacionou-se diretamente com menor adesão e presença de barreiras para a adesão medicamentosa, além de maiores índices de reinternação e óbito.

OBJETIVO: Relacionar el nivel de literacia funcional en salud con la adhesión y barreras para la no adhesión medicamentosa, el reingreso hospitalario y el fallecimiento en pacientes con insuficiencia cardiaca. MÉTODO: Estudio transversal, analítico, con pacientes hospitalizados en servicio de urgencias, con diagnóstico de insuficiencia cardiaca. La literacia fue evaluada en el alta por el Newest Vital Sign. La adhesión del paciente al tratamiento medicamentoso y las barreras para la no adhesión fueron evaluadas 90 días después del alta mediante la prueba de Morisky y el Brief Medical Questionnaire, respectivamente. RESULTADOS: Participaron en el estudio 100 pacientes. El promedio de edad fue de 63,3 años, con predominio de mujeres blancas. En el 41,1% de los participantes, la adhesión medicamentosa fue baja, de esos el 55,9% presentaron inadecuada literacia. El reingreso y el fallecimiento estaban presentes en los pacientes con inadecuada literacia (p<0,001). CONCLUSIÓN: El bajo nivel de literacia se relacionó directamente con menor adhesión y presencia de barreras para la adhesión medicamentosa, además de mayores índices de reingreso y el fallecimiento.
Descritores: Educação em Saúde
Cooperação do Paciente
Alfabetização em Saúde
Insuficiência Cardíaca
-Enfermagem em Emergência
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Meia-Idade
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR79.1 - CIC - Centro de Informação Cardiovascular Mendonça de Barros


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Id: biblio-1046686
Autor: Rostovskaya, Tamara K; Sizikova, Valeria V; Kuchmaeva, Oksana V; Petrova, Tatiana E; Abdrashitova, Aygerim H.
Título: The focus on health and a healthy lifestyle among young people as an essential factor for national segurity in Russia and Kazakhstan
Fonte: Prensa méd. argent;105(9 especial):589-595, oct 2019.
Idioma: en.
Resumo: Investigating various factors and trends that may influence youth's health is crucial to forecasting potential changes in the situation with national healthcare for the younger generation and developing integrated measures to improve it. The findings from relevant sociological research conducted in Kazakhstan and Russia have helped assess the current situation with youth's health and their knowledge of how to maintain it, and could also be employed in working out relevant recommendations in the area of youth policy and healthcare.
Descritores: Alfabetização em Saúde/tendências
Fatores de Proteção
Fatores Sociológicos
Estilo de Vida Saudável
Limites: Seres Humanos
Adolescente
Responsável: AR392.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1016546
Autor: Firmino, Ramon Targino.
Título: Validação para a língua portuguesa do Brasil e desenvolvimento da versão reduzida do Hong Kong Oral Health Literacy Assessment Task for Paediatric Dentistry (HKOHLAT-P) / Validation to the Brazilian Portuguese language and development of a reduced form of the Hong Kong Oral Health Literacy Assessment task for Paediatric Dentistry (HKOHLAT-P).
Fonte: Belo Horizonte; s.n; 2019. 190 p. ilus, mapas, tab, graf.
Idioma: en; pt.
Tese: Apresentada a Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Odontologia para obtenção do grau de Doutor.
Resumo: O objetivo do estudo foi adaptar transculturalmente e validar para a língua portuguesa do Brasil o questionário Hong Kong Oral Health Literacy Assessment Task for Paediatric Dentistry (HKOHLAT-P) e desenvolver uma versão reduzida deste instrumento. A adaptação transcultural envolveu traduções, unificação das traduções, retrotradução, revisão da retrotradução, pré-teste, discussão pelo comitê de especialistas e produção da versão final em português. Duzentos pais/responsáveis e pré-escolares entre 3 a 5 anos de idade de Campina Grande, Paraíba, participaram do estudo. O responsável pela criança respondeu à versão adaptada para o Brasil do HKOHLAT-P (BHKOHLAT-P), um questionário sócio demográfico e de hábitos de leitura, o questionário Brazilian Early Childhood Oral Health Impact Scale (B-ECOHIS), além do instrumento Brazilian Rapid Estimate of Adult Literacy in Dentistry (BREALD30). O HKOHLAT-P foi respondido uma segunda vez por todos os pais/responsáveis, após 15 dias, para avaliação da confiabilidade teste-reteste. As crianças foram examinadas para diagnóstico de cárie dentária (ICDAS-II) por um examinador calibrado (K = 0,83-0,99). A confiabilidade do instrumento foi testada através da consistência interna e da confiabilidade teste-reteste. Análise fatorial exploratória (AFE) e confirmatória (AFC) avaliaram a dimensionalidade do instrumento. As validades convergente, divergente, concorrente e preditiva foram avaliadas. Modelos de regressão múltiplos de Poisson testaram a associação entre os escores do BHKOHLAT-P e variáveis de interesse (p<0,05). A Teoria da Resposta ao Item foi empregada para reduzir o número de itens do instrumento, utilizando curvas características dos itens e parâmetros de discriminação e dificuldade. A versão reduzida teve sua dimensionalidade avaliada pela AFC; sua validade e confiabilidade testadas. O instrumento demonstrou excelente consistência interna (Alfa de Cronbach = 0,92) e confiabilidade teste-reteste (CCI = 0,95). A AFE e AFC demonstraram que o instrumento é unidimensional. Houve correlação positiva entre os escores do BHKOHLAT-P e do BREALD-30 (r = 0,71; p<0,001) (validade convergente), número de anos de estudo (r = 0,60; p<0,001) e horas dedicadas à leitura (r = 0,34; p<0,001) (validade concorrente). Houve correlação negativa entre os escores do BHKOHLATP, escores do B-ECOHIS (r = -0,23; p=0,001) e o número de dentes cavitados (r = - 0,15; p=0,026) (validade preditiva). Após o controle por variáveis de confusão, os escores do BHKOHLAT-P não permaneceram associados com os do B-ECOHIS, número de dentes com cárie cavitada e presença de cárie (validade divergente). A versão reduzida compreendeu 30 itens (BHKOHLAT-P-30). A AFC demonstrou que o instrumento reduzido é unidimensional. O BHKOHLAT-P-30 demonstrou consistência interna (Alfa de Cronbach = 0,91) e confiabilidade teste-reteste (CCI = 0,95) excelentes. Os escores do BHKOHLAT-P-30 foram correlacionados com os escores do BREALD-30 (r = 0,71; p<0,001), número de anos de escolaridade (r = 0,60; p<0,001) e número de horas dedicadas à leitura (r = 0,33; p<0,001). Houve correlação negativa entre os escores do BHKOHLAT-P-30, do B-ECOHIS (r = -0,21; p=0,002) e o número de dentes cavitados (r = -0,18; p=0,010). Conclui-se que as versões longa e curta demonstraram boa confiabilidade e validade. A versão curta demonstrou propriedades psicométricas semelhantes às da longa, com substancial redução na quantidade de itens. (AU)

The aim of the study was to cross culturally adapt and validate for the Brazilian Portuguese language the Hong Kong Oral Health Literacy Assessment Task for Paediatric Dentistry (HKOHLAT-P) questionnaire and to develop a reduced version of the instrument. The cross-cultural adaptation comprised translations, unification of translations, back-translation, analysis by an expert panel, pre-test, discussion by the expert panel and production of the final version in Portuguese. Two hundred parents/caregivers and preschoolers aged 3 to 5 years old from Campina Grande, Paraíba, participated in the study. One of the child's parent/caregiver answered to the Brazilian version of the HKOHLAT-P (BHKOHLAT-P), a sociodemographic and reading habits questionnaire, the Early Childhood Oral Health Impact Scale (BECOHIS) and the Brazilian Rapid Estimate of Adult Literacy in Dentistry (BREALD-30) instrument. BHKOHLAT-P was answered a second time by all participants, after a 15 days-interval, to assess test-retest reliability. Children were examined for the diagnosis of dental caries (ICDAS-II) by a calibrated examiner (K = 0.83-0.99). The reliability of the instrument was measured by internal consistency and test-retest reliability. Exploratory (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) evaluated the dimensionality of the instrument. Convergent, divergent, concurrent and predictive validity were evaluated. Poisson regression models tested the effect of family income and education on the association between BHKOHLAT-P and exploratory variables (p<0.05). Item response theory was employed to reduce the number of items of the instrument, using item characteristic curves, discrimination and difficulty parameters. The reduced version had its dimensionality assessed by FCA; its reliability and validity tested. The instrument showed excellent internal consistency (Cronbach's alpha = 0.93) and testretest reliability (ICC = 0.95). EFA and CFA showed the instrument to be unidimensional. There was a positive correlation between BHKOHLAT-P and BREALD-30 scores (r = 0.71; p<0.001) (convergent validity), the number of years of schooling (r = 0.60; p<0.001) and hours spent reading (r = 0.34; p<0.001) (concurrent validity). There was a negative correlation between BHKOHLAT-P and B-ECOHIS scores (r = - 0.23; p=0.001) and with number of cavitated teeth (r = - 0.15; p=0.026) (predictive validity). At the multivariate model, BHKOHLAT-P scores were not associated with B-ECOHIS scores, number of cavitated teeth or with the presence of caries (divergent validity). The reduced version comprised 30 items (BHKOHLAT-P30). CFA showed the reduced instrument to be unidimensional. BHKOHLAT-P-30 had excellent internal consistency (Cronbach's alpha = 0.91) and test-retest reliability (CCI = 0.95). BHKOHLAT-P-30 scores were correlated with BREALD-30 scores (r = 0.71; p<0.001), number of years of schooling (r = 0.60; p<0.001) and hours spent reading (r = 0.33; p<0.001). There was a negative correlation between BHKOHLAT-P-30 and BECOHIS scores (r = -0.21; p=0.002) and with number of cavitated teeth (r = -0.18; p=0.010). In conclusion, the long and reduced versions showed good reliability and validity. The reduced version demonstrated psychometric properties similar to those of the long version, with a substantial reduction in the number of items. (AU)
Descritores: Tradução
Criança
Saúde Bucal
Inquéritos e Questionários
Estudos de Validação
Cárie Dentária
Avaliação de Programas e Instrumentos de Pesquisa
Alfabetização em Saúde
-Epidemiologia
Responsável: BR365.1 - BIB - Biblioteca
BR365.1; D047, F525v, 2019


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1011954
Autor: Almeida, Kaoana Maria Vieira de; Toye, Christine; Silveira, Liciana Vaz de Arruda; Slatyer, Susan; Hill, Keith; Jacinto, Alessandro Ferrari.
Título: Assessment of functional health literacy in Brazilian carers of older people / Avaliação do analfabetismo funcional em saúde em cuidadores de idosos brasileiros
Fonte: Dement. neuropsychol;13(2):180-186, Apr.-June 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT. Individuals with low health literacy have less knowledge of their own health condition. Carers play a key role in older people's activities of daily living. Objective: to evaluate the performance of carers of older people using the S-TOFHLA (Short Test of Functional Health Literacy in Adults) and to identify caregiver characteristics associated with low functional health literacy. Methods: a cross-sectional study was conducted. The S-TOFHLA, a sociodemographic instrument, the Mini-Mental State Exam and the Patient Health Questionnaire-2 were applied to 80 carers of older patients routinely followed by doctors from the Primary Health Care Sector of the City of Botucatu, São Paulo. The multivariate analysis used an ordinal logistic regression model with test (S-TOFHLA) scores as the dependent variable. The level of statistical significance adopted was 0.05. Results: the individuals had a mean age of 54.6 (± 11.7); 27% of the carers evaluated had inadequate levels of health literacy (S-TOFHLA ≥54). A higher proportion of individuals with low education had inadequate or marginal health literacy (p<0.001). Conclusion: nearly 1/3 of the carers had marginal or inadequate levels of health literacy. These results highlight the difficulties of many carers in understanding health information.

RESUMO. Indivíduos com baixo alfabetismo em saúde têm menos conhecimento sobre sua própria condição de saúde. Cuidadores desempenham um papel fundamental nas atividades de vida diária dos idosos. Objetivo: avaliar o desempenho de cuidadores de pessoas idosas usando o "S-TOFHLA (Short Test of Functional Health Literacy in Adults)" e identificar características do cuidador associadas ao baixa alfabetismo em saúde. Métodos: um estudo transversal foi conduzido. O S-TOFHLA, um instrumento sociodemográfico, o Miniexame do Estado Mental e o "Patient Health Questionnaire - 2" foram aplicados a 80 cuidadores de pacientes idosos rotineiramente acompanhados por médicos do Setor de Atenção Primária à Saúde da cidade de Botucatu, São Paulo. A análise multivariada utilizou um modelo de regressão logística ordinal com os escores do S-TOFHLA como variável dependente. O nível de significância estatística adotado foi de 0,05. Resultados: os indivíduos tiveram idade média de 54,6 (± 11,7) anos; 27% dos cuidadores avaliados apresentavam níveis inadequados de alfabetização em saúde. Uma proporção maior de indivíduos com baixa escolaridade apresentou alfabetização em saúde inadequada e limítrofe (p<0,001). Conclusão: aproximadamente 1/3 dos cuidadores apresentaram níveis limítrofes e inadequados de alfabetização em saúde. Esses resultados destacam as dificuldades de muitos cuidadores em compreender informações sobre saúde.
Descritores: Idoso
Educação em Saúde
Cuidadores
Escolaridade
Alfabetização em Saúde
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: BR15.3 - Biblioteca Emília Bustamante


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Chiesa, Anna Maria
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Id: biblio-912526
Autor: Pina-Oliveira, Alfredo Almeida; Chiesa, Anna Maria.
Título: Manual "Toda Hora é Hora de Cuidar" e e-book conceitual: promoção da saúde revisitada / Handbook "Toda Hora é Hora de Cuidar" and conceptual e-book: revisiting health promotion
Fonte: Saude e pesqui. (Impr.);11(2):325-335, Maio-Ago 2018. ilus.
Idioma: pt.
Resumo: Este estudo teve como objetivo analisar as dimensões de saúde e bem-estar contidas em materiais educativos impressos que enfatizam a promoção da saúde na primeira infância. Pesquisa qualitativa sobre a avaliação crítica de manual e e-book conceitual relacionado à promoção da saúde na primeira infância baseada no referencial de saúde e bem-estar de Ronald Labonte. Evidenciou-se por meio da frequência temática a ênfase da dimensão biológica nos documentos analisados, porém com a incorporação transversal das dimensões afetivas e sociais associadas a abordagens críticas para o cuidado de crianças, sem desconsiderar suas famílias e suas comunidades. O diagrama de Labonte permitiu avaliar de modo dialético os conteúdos de promoção da saúde em materiais instrucionais elaborados para a educação de profissionais que promovem a saúde e o bem-estar infantil.

Current paper analyzes health and well-being in educational printed materials which underscore health promotion in childhood. A qualitative research on the critical evaluation of the handbook and conceptual e-book related to health promotion in childhood based on Ronald Labonte´s health and well-being references. Through thematic frequency, results reveal emphasis on the biological dimension in the documents analyzed, with the transversal incorporation of affective and social dimensions, associated with critical stances for child care, without disregarding their families and communities. Labonte diagram evaluated dialectically the contents of health promotion in instructional material prepared for the education of professional who enhance health and well-being.
Descritores: Desenvolvimento Infantil
Alfabetização em Saúde
Promoção da Saúde
Capacitação em Serviço
Manuais como Assunto
Responsável: BR313.1 - Biblioteca Ana Bove


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Id: biblio-897436
Autor: Saraiva, Cristina; Luz, Maria Deolinda da.
Título: Teste de literacia funcional em saúde no adulto: processo preliminar de adaptação cultural e validação / Alfabetización funcional prueba de la salud en adultos: proceso preliminar de adaptación cultural y validación / The test of functional health literacy in adult: preliminary process of cross-cultural adaptation and validation
Fonte: Rev. baiana enferm;31(1):e17986, 2017. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Objectivo proceder à tradução, adaptação cultural e validação da versão portuguesa (Portugal) do teste de literacia Funcional em saúde, nos adultos; e identificar o nível de literacia em saúde das pessoas com Doença Pulmonar Obstrutriva Crónica. Método tradução e adaptação cultural da versão original para língua portuguesa utilizada pelas instituições de saúde segundo as orientações de Beaton. Aplicada a versão portuguesa do teste a 148 participantes com o diagnóstico de doença pulmonar obstrutiva crónica por meio da entrevista. Realizada a análise estatística. Resultados a validação da consistência interna e da correlação dos itens da escala do pré-teste e do teste foi determinada de acordo com os critérios estabelecidos entre razoável e excelente. Conclusão a experiência adquirida por meio do contacto prolongado com o sistema de cuidados de saúde, nomeadamente por uma doença crónica, como a DPOC, e com aptidões de literacia, pode contribuir para a compreensão e o conhecimento do próprio estado de saúde, bem como o desenvolvimento de competências para gerir, tomar decisões e utilizar adequadamente os cuidados de saúde.

Objetivo traducir a la adaptación cultural y validación de la versión en portugués (Portugal), de la prueba de alfabetización funcional de la salud, en adultos. Método la traducción y adaptación cultural de la versión original en portugués utilizado por las instituciones de salud bajo la dirección de Beaton. Se aplica la versión en inglés de la prueba a 148 participantes con un diagnóstico de enfermedad pulmonar obstructiva crónica a través de la entrevista. Realizó el análisis estadístico. Resultados la validación de la consistencia interna y la correlación de los elementos anteriores a la prueba de escala y se determinó la prueba de acuerdo con los criterios de razonable y excelente. Conclusión el nivel adecuado de alfabetización funcional en salud es el más representativo de estos participantes en todos los niveles educativos, excepto en el 1er ciclo. Se necesitan más estudios sobre una población más amplia con la enfermedad crónica y saludable en esta versión en portugués (Portugal).

Objective to translate the cultural adaptation and validation of the test of functional health literacy in adults into Portuguese (Portugal). Methods the original English version of the test was translated by applying standardized translation methods and cultural adaptations used in Portuguese health care settings. The 148 patients with chronic obstructive pulmonary disease completed the Portuguese version and participated in an interview. We applied statistical analysis. Results the validation, internal consistency and item to scale pretest correlation as the final Portuguese version, were determined according to established criteria, between satisfactory and excellent. Conclusions the adequate level of functional health literacy is the most representative in participants who lived longest with CODP and all level of education, except in 1st cycle). More research is needed in a large population with chronic disease and healthy with the Portuguese version.
Descritores: Adaptação
Estudos de Validação
Doença Pulmonar Obstrutiva Crônica
Alfabetização em Saúde
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: BR342.1 - Biblioteca Universitária de Saúde


  10 / 51 LILACS  
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Id: biblio-1004851
Autor: León-Landa, Edgar Humberto; Orozco-Castillo, Liliana; Argüelles-Nava, Vianey Guadalupe; Hernández-Barrera, Lucía; Luzanía-Valerio, Manuel Salvador; Campos-Uscanga, Yolanda.
Título: La alfabetización en salud como factor clave en el autocuidado de la dieta en personas con diabetes mellitus tipo 2 / Health literacy as a key factor in diet self-care in patients with type 2 diabetes mellitus
Fonte: Univ. salud;21(2):132-140, mayo-ago. 2019. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Resumen Introducción: Alfabetización en Salud (AS) es un término que proviene del inglés health literacy, se refiere al conjunto de habilidades sociales y cognitivas que determinan la capacidad de una persona para acceder, entender y utilizar la información de forma que le permita mantener un buen estado de salud. Objetivo: Determinar la asociación entre AS y las conductas de autocuidado en personas con diabetes mellitus tipo 2. Materiales y métodos: Estudio cuantitativo, transversal y analítico llevado a cabo en dos centros de salud de atención primaria de la ciudad de Xalapa, Veracruz, México entre agosto-noviembre de 2016. La AS se midió con el European Health Literacy Survey (HLS-EU-Q47) y las conductas de autocuidado con el Summary of Diabetes Self-care Activities (SDSCA) de Toobert y Glasgow. Se eligieron 90 personas con diabetes mellitus tipo 2 que acudían a consulta. La participación fue voluntaria y previa firma de consentimiento informado. Resultados: El autocuidado de la dieta mostró asociación con la AS en su dimensión de promoción de la salud (p=0,018). Conclusiones: La AS se relaciona con las conductas de autocuidado, en específico de la dieta; a medida que aumenta la AS mejora el autocuidado.

Abstract Introduction: Health literacy refers to the set of social and cognitive skills that define the person's ability to access, understand and utilize information in such a way that a healthy condition can be maintained. Objective: To determine the association between AS and self-care behaviors in patients with type 2 diabetes mellitus. Materials and methods: A quantitative, cross-sectional and analytical study carried out in two primary health care centers in the city of Xalapa, Veracruz-Mexico, from August to November 2016. The AS was measured through the European Health Literacy Survey (HLS-EU-Q47) and the self-care behaviors were assessed using the Summary of Diabetes Self-care Activities (SDSCA) by Toobert and Glasgow. We chose 90 people with type 2 diabetes mellitus who attended consultation at the health care centers. Although their participation was voluntary, participants were required to sign the informed consent form. Results: Diet self-care was associated with AS, in a health promotion context (p=0.018). Conclusions: AS is directly related to self-care behaviors, specifically to diet.
Descritores: Diabetes Mellitus Tipo 2
-Autocuidado
Educação em Saúde
Alfabetização em Saúde
Limites: Seres Humanos
Responsável: CO146.1 - CESUN - Centro de Estudios en Salud



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