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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1054697
Autor: Lima, Agnes de Souza; Machado, Marcello; Pereira, Rita de Cassia Ribeiro; Carvalho, Yuri Karaccas de.
Título: Printing 3D models of canine jaw fractures for teaching undergraduate veterinary medicine
Fonte: Acta cir. bras;34(9):e201900906, 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: CNPq; . FAPAC.
Resumo: Abstract Purpose To develop 3D anatomical models, and corresponding radiographs, of canine jaw fractures. Methods A base model was generated from a mandibular bone scan. With this model it was possible to perform fracture planning according to the anatomical location. Results The 3D base model of the canine mandible was similar in conformation to the natural bone, demonstrating structures such as canine tooth crowns, premolars and molars, mental foramina, body of the mandible, ramus of the mandible, masseteric fossa, the coronoid process, condylar process, and angular process. It was not possible to obtain detail of the crown of the incisor teeth, mandibular symphysis, and the medullary channel. Production of the 3D CJF model took 10.6 h, used 150.1 g of filament (ABS) and cost US$5.83. Conclusion The 3D canine jaw fractures models, which reproduced natural canine jaw fractures, and their respective radiographic images, are a possible source of educational material for the teaching of veterinary medicine.
Descritores: Imageamento Tridimensional/veterinária
Educação em Veterinária/métodos
Impressão Tridimensional
Fraturas Mandibulares/veterinária
Modelos Anatômicos
-Fatores de Tempo
Radiografia/veterinária
Reprodutibilidade dos Testes
Imageamento Tridimensional/métodos
Mandíbula/anatomia & histologia
Mandíbula/diagnóstico por imagem
Fraturas Mandibulares/diagnóstico por imagem
Limites: Animais
Cães
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-43610
Autor: Organización Panamericana de la Salud; .Organización Mundial de la Salud; .Banco Interamericano de Desarrollo.
Título: Administración de programas de salud animal / Administration of animal health programs.
Fonte: s.l; Organización Panamericana de la Salud; 1986. 332 p. mapas, tab. (OPS. Programa de Adiestramiento en Salud Animal para América Latina).
Idioma: es.
Descritores: Saúde Pública Veterinária
Programas Nacionais de Saúde/organização & administração
-América Latina
Educação em Veterinária
Limites: Animais
Responsável: BR1.1 - BIREME
BR1.1/470.00; BR67.1/636.089*25


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Id: biblio-1007414
Autor: Morales B. , Abelardo; Moya A. , Manuel J; Estévez, Carmen.
Título: Diplomado patología de animales de experimentación en el Instituto Nacional de Higiene "Rafael Rangel" / Diplomate pathology of experimental animals National Institute of Hygiene "Rafael Rangel"
Fonte: Rev. Inst. Nac. Hig;48(1-2):151-156, 2017.
Idioma: es.
Descritores: Patologia
Patologia Veterinária
Educação em Veterinária
Anatomia Veterinária/educação
Animais de Laboratório
-Medicina Veterinária
Doenças dos Animais/epidemiologia
Limites: Animais
Masculino
Feminino
Responsável: VE9.1 - Biblioteca


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Id: biblio-914410
Autor: Lesnau, Giuliano Gustavo; Santos, Franklin Santana.
Título: Formação dos acadêmicos de medicina veterinária no processo de morte e morrer / Formation of academic veterinary medicine in the process of death and dying
Fonte: Biosci. j. (Online);29(2):429-433, mar./apr. 2013. tab.
Idioma: pt.
Resumo: A expansão do ensino superior de medicina veterinária no Brasil foi muito rápida, exigindo maior acompanhamento e fiscalização. Entretanto, isso não ocorreu na mesma velocidade. Muitos cursos trocaram os nomes e as cargas horárias das disciplinas de medicina veterinária em seu currículo, mas na realidade, não houve inovação nem mudança. Carências herdadas de um ensino tecnicista perpetuam na maioria dos cursos registrados no Brasil. Os veterinários se formam sem preparo psicológico ou emocional para enfrentarem uma situação de luto de seus clientes. Este treinamento é necessário, pois os animais fazem parte da família, dividindo intensamente as emoções de onde estiverem inseridos. Outras profissões da saúde também enfrentam esse problema e com isso, o tema passa a ser mais discutido em ambiente multidisciplinar. Infelizmente neste trabalho, verificamos a fuga do assunto: morte. A tendência é a de se criarem diretrizes extremamente técnicas, refletindo situações de distanásia até involuntária. Propomos aqui a inclusão de disciplinas preparatórias para o veterinário, com ênfase na comunicação e na empatia.

The expansion of veterinary medical education in Brazil was very fast, requiring closer monitoring and supervision. However, this does not occur simultaneously. Many courses have exchanged names and workloads of the disciplines of veterinary medicine in their curriculum, but in reality there wasn't innovation or change. Inherited deficiencies of an education in technicist perpetuate most of the courses registered in Brazil. Veterinarians graduate without emotional or psychological preparation to face a situation of mourning for their customers. This training is required, because the animals are part of the family, sharing intense emotions where they are inserted. Other health professions also face this problem and thus, the theme is going to be further discussed in a multidisciplinary environment. Unfortunately this work, we found the trail of the subject: death. The trend is to create highly technical guidelines, reflecting situations of dysthanasia even involuntary. We propose here to include preparatory classes for the vet, with emphasis on communication and empathy.
Descritores: Morte
Educação em Veterinária
Capacitação Profissional
Responsável: BR396.4


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Id: lil-781681
Autor: Paredes, Ana; Zuazo, José.
Título: Características de los ingresantes a la carrera de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Peruana Cayetano Heredia en el periodo 2010-2013 / Features entrants to the career of Veterinary Medicine and Animal Science at the Universidad Peruana Cayetano Heredia in the Period 2010-2013
Fonte: Salud tecnol. vet;2(2):113-119, jul.-dic. 2014. tab.
Idioma: es.
Resumo: El interés por la educación superior en el país ha ido incrementando con los años y junto con ella la competencia entre los centros que la ofrecen. La carrera de Medicina Veterinaria y Zootecnia tiene la misma tendencia creciente por lo que se hace necesario focalizar los esfuerzos de marketing en el potencial grupo poblacional que está dispuesto a estudiar la carrera y permita centrar los esfuerzos publicitarios ahorrando tiempo y dinero. En ese contexto el objetivo del estudio fue determinar las características de los ingresantes a la Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Peruana Cayetano Heredia (FAVEZ - UPCH) durante el periodo 2010- 2013 utilizando la base de datos de la Oficina de Admisión Matricula y Registro Académico (OFAD) de la universidad. Para ello se elaboró una base de datos utilizando el programa Microsoft Excel. La información fue resumida en base a estadística descriptiva y la asociación entre las variables fue analizada mediante la prueba de Chi Cuadrado. Se encontró que la población ingresante tuvo una tendencia creciente, y que el género predominante significativamente fue el femenino (74%), el 92,4% nacieron en Lima, y 98,2% tienen nacionalidad peruana, el 30,3% vive en Lima Centro, la edad de ingreso en promedio fue de 18,12 años, el 13,4% provinieron de un colegio nacional y el 86,6% de un colegio particular, la modalidad de ingreso de mayor preferencia fue la de factor excelencia con un 56,3%, y el 29,2% no tienen ningún tipo de beca. Los resultados encontrados representan una base para la caracterización de los potenciales postulantes a la carrera de Medicina Veterinaria y Zootecnia en la FAVEZ-UPCH...
Descritores: Educação Superior
Educação em Veterinária
Estudantes de Medicina
-Peru
Limites: Humanos
Adolescente
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: lil-781663
Autor: Flores, Jorge; Mendoza, Galy; Hung, Armando.
Título: Promoviendo un cambio curricular en la Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Peruana Cayetano Heredia con un perfil profesional definido desde el entorno de trabajo hacia la academia / Curricular change based on a professional profile defied from society needs
Fonte: Salud tecnol. vet;2(1):20-23, ene.-jun. 2014.
Idioma: es.
Resumo: Definir el perfil de referencia del futuro Médico Veterinario y Zootecnista para la reforma de los procesos de formación profesional. Metodología: La Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Peruana Cayetano Heredia trabajó con empresarios, empleadores, representantes de organismos nacionales, regionales e internacionales y egresados en la definición del perfil. Resultados y Conclusiones: El consenso apuntó a la formación de ciudadanos flexibles y capaces de aprender continuamente para reformular y reforzar sus fundamentos, competencias y criterios y así afrontar con éxito, liderazgo, emprendedorismo y una visión integral de su profesión, los cambios propios de una sociedad, cuyas necesidades e intereses evolucionan constantemente...

To define the reference a new professional profile to use it as the main driver for its curricular philosophy and structure reform. Methods: The School of Veterinary Medicine of UPCH approached and worked with its stakeholders to define the profile. They were entrepreneurs, employers, national, regional and international organizations representatives and alumni. Results and Conclusions: The consensus profile was defined as in a flexible-citizen formation with the capacity of continuous learning to successfully adapt their knowledge foundations, competencies and criteria to a very continuous and dynamic change in society needs and priorities. Leadership, entrepreneurship and integral vision of its professional role were also claimed as professional attributes for future success...
Descritores: Educação em Veterinária
Educação em Veterinária/ética
Limites: Humanos
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Texto completo SciELO Chile
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Id: lil-772357
Autor: El Sharaby, Ashraf A; Alsafy, Mohamed A. M; El-Gendy, Samir A. A.
Título: Equine anatomedia: development, integration and evaluation of an e-learning resource in applied veterinary anatomy / Anatomedia equina: desarrollo, integración y evaluación de un recurso e-learning en anatomía veterinaria aplicada
Fonte: Int. j. morphol;33(4):1577-1584, Dec. 2015. ilus.
Idioma: en.
Resumo: In Egypt, there is a growing movement to encourage veterinary student-centered learning using the most up to date educational technologies. This paper focuses on a computer-facilitated learning program "Equine Anatomedia", which comprises now two modules (head and digit) fully integrated with the applied anatomy curriculum at Alexandria and Damanhour Universities. The educational design of this program allows students and clinicians to explore anatomical concepts, principles and procedure guidelines in a manner more suited to their individual learning needs than traditional methods. The program comprises over 300 high quality images and diagrams, audio and video clips as well as animated graphics with colored keys highlighting the anatomical features. Staff and student feedback indicates that Equine Anatomedia is an effective and engaging learning tool which helps students to develop their knowledge in anatomy and to appreciate its relevance in clinical situations. In addition, it encourages student-staff interaction and is a useful tool in overcoming the challenges of limited resources and increasing numbers of students.

En Egipto, hay un movimiento creciente para fomentar el aprendizaje centrado en el estudiante de veterinaria utilizando las más modernas tecnologías educativas existentes a la fecha. Este trabajo se centra en un programa de aprendizaje por computación denominado "Anatomedia de Equinos", que en la actualidad está conformado de dos módulos (cabeza y dedos) totalmente integrados con el plan de estudios de la asignatura Anatomía Aplicada en las Universidades de Alejandría y Damanhour, Egipto. El diseño educativo de este programa permite a los estudiantes y los médicos clínicos explorar los conceptos anatómicos, como así también principios y directrices de procedimiento relacionados a sus necesidades individuales de aprendizaje, de una manera más adecuada que los métodos tradicionales de aprendizaje. El programa cuenta con más de 300 imágenes de alta calidad y diagramas, audios y vídeos, así como gráficos animados con identificaciones de colores que destacan las características anatómicas. La retroalimentación del personal a cargo del programa y de parte de los estudiantes indica que Anatomedia de Equinos es una herramienta de aprendizaje eficaz y atractiva que ayuda a los estudiantes a desarrollar sus conocimientos en anatomía y les permite apreciar su importancia en situaciones clínicas. Además, el programa permite fomentar la interacción alumno-personal y constituye una herramienta útil que ayuda a superar los retos que ocasionan los recursos limitados y el número creciente de estudiantes.
Descritores: Anatomia Veterinária/educação
Instrução por Computador/métodos
Educação em Veterinária/métodos
Cavalos/anatomia & histologia
-Equidae/anatomia & histologia
Aprendizagem
Ensino
Limites: Animais
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: lil-765284
Autor: Paredes, Ana; Zuazo, José.
Título: Características de los ingresantes a la carrera de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Peruana Cayetano Heredia en el periodo 2010-2013 / Features entrants to the career of Veterinary Medicine and Animal Science at the Universidad Peruana Cayetano Heredia in the Period 2010-2013
Fonte: Salud tecnol. vet;2(2):113-119, jul.-dic. 2014. tab.
Idioma: es.
Resumo: El interés por la educación superior en el país ha ido incrementando con los años y junto con ella la competencia entre los centros que la ofrecen. La carrera de Medicina Veterinaria y Zootecnia tiene la misma tendencia creciente por lo que se hace necesario focalizar los esfuerzos de marketing en el potencial grupo poblacional que está dispuesto a estudiar la carrera y permita centrar los esfuerzos publicitarios ahorrando tiempo y dinero. En ese contexto el objetivo del estudio fue determinar las características de los ingresantes a la Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Peruana Cayetano Heredia (FAVEZ - UPCH) durante el periodo 2010- 2013 utilizando la base de datos de la Oficina de Admisión Matricula y Registro Académico (OFAD) de la universidad. Para ello se elaboró una base de datos utilizando el programa Microsoft Excel. La información fue resumida en base a estadística descriptiva y la asociación entre las variables fue analizada mediante la prueba de Chi Cuadrado. Se encontró que la población ingresante tuvo una tendencia creciente, y que el género predominante significativamente fue el femenino (74%), el 92,4% nacieron en Lima, y 98,2% tienen nacionalidad peruana, el 30,3% vive en Lima Centro, la edad de ingreso en promedio fue de 18,12 años, el 13,4% provinieron de un colegio nacional y el 86,6% de un colegio particular, la modalidad de ingreso de mayor preferencia fue la de factor excelencia con un 56,3%, y el 29,2% no tienen ningún tipo de beca. Los resultados encontrados representan una base para la caracterización de los potenciales postulantes a la carrera de Medicina Veterinaria y Zootecnia en la FAVEZ-UPCH.
Descritores: Educação Superior
Educação em Veterinária
Estudantes de Medicina
-Peru
Limites: Humanos
Masculino
Adolescente
Feminino
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: lil-765281
Autor: Flores, Jorge; Mendoza, Galy; Hung, Armando.
Título: Promoviendo un cambio curricular en la Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Peruana Cayetano Heredia con un perfil profesional definido desde el entorno de trabajo hacia la academia / Curricular change based on a professional profile defied from society needs
Fonte: Salud tecnol. vet;2(1):20-23, ene.-jun. 2014.
Idioma: es.
Resumo: Objetivo: definir el perfil de referencia del futuro Médico Veterinario y Zootecnista para la reforma de los procesos de formación profesional. Metodología: La Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Peruana Cayetano Heredia trabajó con empresarios, empleadores, representantes de organismos nacionales, regionales e internacionales y egresados en la definición del perfil. Resultados y Conclusiones: El consenso apuntó a la formación de ciudadanos flexibles y capaces de aprender continuamente para reformular y reforzar sus fundamentos, competencias y criterios y así afrontar con éxito, liderazgo, emprendedorismo y una visión integral de su profesión, los cambios propios de una sociedad, cuyas necesidades e intereses evolucionan constantemente.

Aim: To define the reference a new professional profile to use it as the main driver for its curricular philosophy and structure reform. Methods: The School of Veterinary Medicine of UPCH approached and worked with its stakeholders to define the profile. They were entrepreneurs, employers, national, regional and international organizations representatives and alumni. Results and Conclusions: The consensus profile was defined as in a flexible-citizen formation with the capacity of continuous learning to successfully adapt their knowledge foundations, competencies and criteria to a very continuous and dynamic change in society needs and priorities. Leadership, entrepreneurship and integral vision of its professional role were also claimed as professional attributes for future success.
Descritores: Educação em Veterinária
Educação em Veterinária/ética
Limites: Humanos
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: lil-667532
Autor: Borges, T D; Sans, E C O; Braga, J S; Machado, M F; Molento, C F M.
Título: Ensino de bem-estar e dor animal em cursos de medicina veterinária no Brasil / Teaching pain and animal welfare in Veterinary Medicine courses in Brazil
Fonte: Arq. bras. med. vet. zootec;65(1):29-36, fev. 2013. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Currículos de medicina veterinária devem disponibilizar ferramentas para que os futuros profissionais atendam a demanda da sociedade, que inclui preocupações diretas com os animais. O objetivo deste trabalho foi traçar um perfil do panorama geral do ensino da medicina veterinária em relação a questões de bem-estar e dor animal. O método utilizado foi análise de documentos disponíveis online e coleta de dados via aplicação de questionários para coordenadores de curso de medicina veterinária. A descrição do curso, sua grade curricular e ementário foram estudados. Observou-se que 46% das 94 instituições estudadas apresentavam a disciplina de bem-estar animal e 26% ofereciam a disciplina de etologia. Houve evidência de que há uma pronta relação com a esfera física do bem-estar animal, sendo que as outras duas esferas, comportamental e psicológica, não recebem atenção similar ao longo dos cursos. Na avaliação do ementário, o termo "bem-estar animal" é empregado com caráter difuso e o termo "dor" encontra-se presente em 54% dos cursos estudados, relacionado principalmente a disciplinas de patologia, fisiologia, farmacologia e anestesiologia. Conclui-se que o ensino brasileiro de medicina veterinária enfatiza a esfera física do bem-estar animal, sendo importante o enriquecimento em relação às esferas comportamental e psicológica e ao ensino da dor.

The curricula of veterinary medicine should provide tools for future professionals to meet society demands, which include direct concerns for the animals. The overall scenario of education in veterinary medicine on issues of animal welfare and pain was studied. This study was conducted through the analysis of documents available online and via questionnaires to coordinators of veterinary medicine programs. The program description, its curriculum and course content descriptions were considered. Results show that 46% of the 94 institutions studied offer an animal welfare course and 26% offer an ethology course. We observed a direct relationship with the physical component of animal welfare; the other two components, the behavioral and psychological ones, do not receive similar attention throughout the programs. In the study of course contents of the veterinary programs, the term 'animal welfare' is used in a diffuse manner and the term 'pain' appears in 54% of the programs studied, mainly related to disciplines covering its pathology, physiology, pharmacology and anesthesiology. We conclude that in the teaching of veterinary medicine in Brazil there is an emphasis on the physical realm of animal welfare, and that there is room for improvement in the naturalness and psychological realms and in the teaching of pain.
Descritores: Bem-Estar do Animal/estatística & dados numéricos
Educação em Veterinária/estatística & dados numéricos
Educação em Veterinária/métodos
Limites: Animais
Responsável: BR68.1 - Biblioteca Virginie Buff D'Ápice



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