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Id: biblio-1042308
Autor: Casadei, Graciele Reinert; Silva, Eraldo Schunk; Oliveira, Leonardo Pestillo de; Bennemann, Rose Mari.
Título: Coaching as a strategy for the health promotion of the elderly: a systematic review / Coaching como estratégia para a promoção da saúde de indivíduos idosos: revisão sistemática
Fonte: Rev. bras. geriatr. gerontol. (Online);22(4):e190056, 2019. tab, graf.
Idioma: en; pt.
Resumo: Abstract Objective: To evaluate the effect of the application of coaching on the health promotion of the elderly. Method: A systematic review was performed in the PubMed, MEDLINE and SciELO databases. The selection of articles followed the PRISMA guidelines, and the articles were published from 2008 to July 2018. The following descriptors were used: aged (idoso, anciano), elderly (idoso, anciano), coaching (tutoria, tutoría), mentoring (tutoria, tutoría) and health promotion (promoção da saúde, promoción de la salud). Boolean operators were used for all databases: (coaching OR mentoring) AND (health promotion) AND (aged OR elderly); (idoso) AND (tutoria OR coaching) AND (promoção da saúde); (anciano) AND (tutoría OR coaching) AND (promoción de la salud). Results: The final analysis included three articles. These evaluated coaching tools for changes in lifestyle and the reduction of health risks for the elderly. The results were positive, with a significant improvement in the quality of life (mental and physical), health status, goal attainment, self-efficacy and increased immunization of the evaluated elderly persons. Conclusion: The use of coaching in health promotion in elderly is still incipient, however, based on the results, health coaching proved to be an effective strategy to enable the elderly to reach the maximum potential of self-management in health. AU

Resumo Objetivo: Avaliar o efeito da aplicação do coaching na promoção da saúde do idoso. Método: Trata-se de uma revisão sistemática, realizada nas bases de dados PubMed, MEDLINE e SciELO. A seleção dos artigos seguiu as diretrizes do PRISMA, publicados no período de 2008 a julho de 2018. Foram utilizados os seguintes descritores: aged (idoso, anciano); elderly (idoso, anciano); coaching (tutoria, tutoría); mentoring (tutoria, tutoría) e health promotion (promoção da saúde, promoción de la salud). Operadores booleanos foram aplicados para todas as bases de dados: (coaching OR mentoring) AND (health promotion) AND (aged OR elderly); (idoso) AND (tutoria OR coaching) AND (promoção da saúde); (anciano) AND (tutoría OR coaching) AND (promoción de la salud). Resultados: A análise final contou com três artigos, os quais buscaram avaliar ferramentas de coaching para mudanças no estilo de vida e redução de riscos à saúde dos idosos. Os resultados alcançados foram positivos, com melhora significativa da qualidade de vida (mental e física), do estado de saúde, da obtenção de metas, autoeficácia e aumento da imunização dos idosos avaliados. Conclusão: A utilização do coaching na promoção da saúde em indivíduos idosos ainda é incipiente, porém com base nos resultados encontrados, o coaching em saúde mostrou-se uma estratégia eficaz para capacitar idosos a atingir o potencial máximo de autogerenciamento em saúde. AU
Descritores: Qualidade de Vida
Saúde do Idoso
Tutoria
Promoção da Saúde
Responsável: BR1421.1 - Centro de Referência e Documentação sobre o Envelhecimento


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Id: biblio-1051331
Autor: Menegaz, Jouhanna do Carmo; Fontes, Victoria Malcher Silva.
Título: Executive coaching para desenvolvimento de competências de enfermeiras líderes / Executive coaching to the development of competences of nurse leaders / Coaching ejecutivo para el desarrollo de habilidades de enfermeras líderes
Fonte: REME rev. min. enferm;24:e-1281, fev.2020.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: analisar o desenvolvimento de competências individuais de enfermeiras líderes em sessões de peer coaching. Método: estudo qualitativo, descritivo e analítico, realizado em hospital universitário do Norte do Brasil. Participaram oito enfermeiras gerentes de unidades assistenciais e técnicas. Os dados foram coletados no decorrer e após as sessões de peer coaching, por meio de observação não participante, documentos e entrevista. Posteriormente, foram reunidos e analisados pela técnica de análise de conteúdo. Resultado: realizaram-se 25 sessões. A partir do estado atual, elegeram-se um estado desejado e a competência ou habilidade relacionada. Foram eleitas: resolução de conflitos, supervisão, organização, processo administrativo, delegação, liderança, trabalho em equipe, tomada de decisão, comunicação e educação permanente. As competências foram avaliadas com desenvolvimento ausente, parcial ou integral. Conclusão: os resultados sugerem que, independentemente de os dados objetivos e subjetivos poderem classificar o desenvolvimento de competências, o despertar da consciência, a conduta de responsabilização e o processo de reflexão da experiência são avanços individuais e, consequentemente, organizacionais. Ressalta-se que o desenvolvimento de competências e a implementação de mudanças são possíveis com coaching. O processo modificou a percepção das enfermeiras, motivou e foi positivo, mesmo em cenário adverso.(AU)

Objective: to analyze the development of individual skills of leading nurses in peer coaching sessions. Method: qualitative, descriptive and analytical study, carried out in a university hospital in Northern Brazil. Eight nurse managers of care and technical units participated. Data were collected during and after peer coaching sessions, through nonparticipant observation, documents and interviews. Subsequently, they were gathered and analyzed using the content analysis technique. Result: 25 sessions were held. From the current state, a desired state and the related competence or skill were chosen. They were elected: conflict resolution, supervision, organization, administrative process, delegation, leadership, teamwork, decision making, communication and permanent education. Competences were assessed with absent, partial or integral development. Conclusion: the results suggest that, regardless of whether objective and subjective data can classify the development of competences, the awakening of consciousness, the conduct of accountability and the process of reflection of the experience are individual and, consequently, organizational advances. It is emphasized that the development of skills and the implementation of changes are possible with coaching. The process changed the nurses' perception, motivated and was positive, even in an adverse scenario. (AU)

Objetivo: analizar el desarrollo de las habilidades individuales de enfermeras líderes en sesiones de peer coaching. Método: estudio cualitativo, descriptivo y analítico realizado en un hospital universitario del norte de Brasil. Participaron ocho enfermeras gerentes de unidades de atención y técnicas. Los datos se recogieron durante y después de las sesiones de peer coaching, a través de la observación no participante, documentos y entrevistas. Posteriormente, se reunieron y analizaron utilizando la técnica de análisis de contenido. Resultado: se realizaron 25 sesiones. Del estado actual, se eligió un estado deseado y la competencia o habilidad relacionada. Se eligieron: resolución de conflictos, supervisión, organización, proceso administrativo, delegación, liderazgo, trabajo en equipo, toma de decisiones, comunicación y educación permanente. Las competencias se evaluaron con desarrollo ausente, parcial o integral. Conclusión: los resultados sugieren que, independientemente de si los datos objetivos y subjetivos pueden clasificar el desarrollo de competencias, el despertar de la conciencia, la conducta de la responsabilidad y el proceso de reflexión de la experiencia son avances individuales y, en consecuencia, organizacionales. Se enfatiza que el desarrollo de habilidades y la implementación de cambios son posibles con el coaching. El proceso cambió la percepción de las enfermeras, motivó y fue positivo, incluso en un escenario adverso. (AU)
Descritores: Administração de Recursos Humanos em Hospitais
Competência Profissional
Capacitação Profissional
Tutoria
Enfermeiras Administradoras
-Educação em Enfermagem
Hospitais Universitários
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR21.2 - BVS Enfermería


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Id: biblio-1014334
Autor: Corrales-Reyes, Ibraín Enrique; Reyes- Pérez, Juan José; Díaz-Santoya, Mayra Lorena.
Título: Asesores de tesis y publicación de artículos científicos en el pregrado / Thesis advisors and publication of scientific articles in undergraduate
Fonte: Rev. méd. hered;29(4):256-263, oct.-dic 2018. ilus, tab.
Idioma: es.
Descritores: Artigo de Revista
Dissertações Acadêmicas como Assunto
Portais de Acesso a Revistas Científicas
Tutoria
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Carta
Responsável: PE1.1 - Oficina Universitária de Biblioteca


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Id: biblio-840239
Autor: Richard Mejia, Christian; Jimena Cáceres, Onice; Alejandra Vera, Claudia; Inga-Berrospi, Fiorella; Mayta-Tristán, Percy.
Título: Percepción y factores asociados a insatisfacción que los médicos recién graduados tienen de sus asesores de tesis, Lima-Perú / Perception and factors associated to dissatisfaction that physicians and recent graduates have about their thesis advisors, Lima-Peru
Fonte: Educ. med. super;30(4):340-348, oct.-dic. 2016. graf, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: el asesor de la tesis es una pieza clave, apoya en el proceso para acceder al título e incluso es quien incentiva a que se llegue hasta la publicación de los resultados. Objetivo: determinar el compromiso y los factores asociados a la insatisfacción de los asesores de tesis. Métodos: todos los encuestados fueron tesistas recién graduados de Lima y la variable de interés fue la percepción de satisfacción que brindó su asesor en los pasos del proceso de titulación. Resultados: el 9,3 por ciento (nueve) de los encuestados manifestó sentirse insatisfechos con la asesoría. El ser considerado investigador (RPa: 0,03; IC 95 por ciento 0,01-0,10), el que el asesorado lo haya podido elegir (RPa: 0,62; IC 95 %: 0,42-0,91), la motivación que brindase durante el proceso de tesis (RPa: 0,31; IC 95 %: 0,13-0,78) y que le incentivara a publicar la tesis (RPa: 0,07; IC 95 por ciento: 0,01-0,91) fueron factores que disminuyeron la insatisfacción; el que haya cobrado estuvo asociado a una mayor insatisfacción (RPa: 2,04; IC 95 por ciento: 1,17-3,55). Conclusiones: se encontró algunos factores asociados a la percepción de la satisfacción de los asesorados de tesis. Esto puede ser tomado en cuenta por las instituciones educativas, para tener una plana docente que permita brindar una mejor asesoría(AU)

Introduction: The thesis advisor is a key element, supports the process to be granted the diploma and is even he who encourages for the results to be published. Objective: Determine the commitments and factors associated to dissatisfaction of thesis advisors. Methods: All the interviewees were Lima degree thesis presenters who graduated recently, and the variable of interest was dissatisfaction perception provided by their advisors in process of diploma granting. Results: 9.3 percent (nine) of the interviewees manifested dissatisfaction with their advisorship. Being considered an investigator (RPa: 0.03; IC 95 percent: 0.01-0.10), being chosen by the advised (RPa: 0.62; IC 95 %: 0.42-0.91), the motivation received during the thesis creation (RPa: 0.31; IC 95 percent: 0.13-0.78), and the encouragement to publish the theses (RPa: 0.31; IC 95 percent: 0.13-0.78) were factors that decreased dissatisfaction. Charging for the thesis was associated to greater dissatisfaction (RPa: 2.04; IC 95 percent: 1.17-3.55). Conclusions: Some factor associated to satisfaction perception by the advised thesis presenters were found. This may be taken into consideration by education institutions, in order to have a teaching prospect permitting to provide better advisorship(AU)
Descritores: Satisfação Pessoal
Papel Profissional
Dissertações Acadêmicas como Assunto
Tutoria
Corpo Clínico Hospitalar/psicologia
-Peru
Inquéritos e Questionários
Limites: Seres Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-989724
Autor: Alvarez-Helle, Camila; Ortiz-Moreira, Liliana; Perez-Villalobos, Cristhian.
Título: Percepción de las competencias docentes del tutor clínico según estudiantes de odontología de universidad chilena / Perception of the teaching competencies of the clinical tutor according to dentistry students of a Chilean university
Fonte: Educ. med. super;32(2):0-0, abr.-jun. 2018. tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: La etapa clínica de la carrera de Odontología involucra la atención de pacientes bajo la supervisión de tutores clínicos, los cuales no solo deben ser instructores de técnicas, sino que además, demostrar habilidades del saber, saber hacer y saber ser. Actualmente, no se cuenta con un instrumento específico para medir competencias docentes en tutores de odontología en la Universidad de Concepción. Objetivos : Evaluar la validez y confiabilidad de un instrumento de medición de competencias docentes del tutor de Odontología. Determinar la percepción de las competencias docentes que exhibe el tutor clínico según los estudiantes del ciclo clínico de la carrera de Odontología de una universidad tradicional chilena. Métodos: Estudio no experimental de alcance analítico relacional y corte transversal en muestra no probabilística de 70 estudiantes de ciclo clínico de Odontología de la Universidad de Concepción. Se determinaron propiedades psicométricas del Cuestionario de Evaluación de Docentes Clínicos de Odontología (CEDC-O) y se aplicó para analizar la percepción de las competencias docentes. Resultados: CEDC-O presentó propiedades psicométricas adecuadas para evaluar competencias docentes de tutores de Odontología, encontrándose tres factores. Los estudiantes consideraron que sus tutores asignaron autonomía y tareas clínicas acorde a su nivel de experiencia, pero consideraron que no los estimularon a pensar en cómo potenciar sus fortalezas. Conclusión: El CEDC-O presenta evidencia de validez para utilizarlo en tutores de Odontología. Los estudiantes de este estudio tienen una percepción moderada de las competencias docentes de sus tutores, haciendo énfasis en la falta de feedback efectivo(AU)

Introduction: The clinical phase of dental career involves real patients treatment under the supervision of clinical tutors, who mustn´t be just instructors of techniques, but also demonstrate skills of "to know, to know how and to know how to be". Currently, there is no specific instrument that measures teachers competencies in tutors of dentistry at the University of Concepcion. Objectives : Evaluate the validity and reliability of an instrument of measurement of teaching competences of the tutor of dentistry. Establish the perception of the teaching competences that the clinical tutor shows according to students of the clinical cycle of the dental career of a traditional Chilean university. Methods : Cross-sectional study in a non-probabilistic sample of 70 students from the clinical cycle of dentistry of the University of Concepción. The psychometric properties of the Evaluation Questionnaire for Clinical Teachers of Dentistry (CEDC-O) were determined and applied to analyze the perception of teaching competencies. Results: CEDC-O presented adequate psychometric properties to evaluate teacher competences of tutors of dentistry, with three factors. The students considered that their tutors assigned autonomy and clinical tasks according to their level of experience, but considered that they didn´t stimulate them on how to increase their strengths. Conclusion: The results showed that CEDC-O presents evidence of validity for use in dental tutors, and that students of this study have a moderate perception of the teaching competencies of their clinical tutors, emphasizing the lack of effective feedback(AU)
Descritores: Competência Profissional
Educação em Odontologia/métodos
Tutoria
-Chile
Limites: Seres Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: biblio-1002391
Autor: Ciampolini, Vitor; Milistetd, Michel; Brasil, Vinicius Zeilmann; Nascimento, Juarez Vieira do.
Título: Teaching strategies adopted in coach education programs: analysis of publications from 2009 to 2015 / Estratégias de ensino adotadas em programas de formação de treinadores: análise das publicações entre 2009 e 2015
Fonte: J. Phys. Educ. (Maringá);30:e3006, 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT In order to overcome the limitations and negative perceptions often addressed to coach education programs, the sports coaching literature has offered important contributions for its improvement. Thus, through analyzing scientific articles published between 2009 and 2015, this study aimed to identify the teaching strategies adopted in small-scale, large-scale, and university-based programs. An automatic search for articles was conducted in the following databases: PUBMED, SCOPUS, Web of Science, PyscNET, and SPORTDiscus. Manual search was conducted in two non-indexed peer-reviewed journals. Afterwards, 731 articles were found and 16 were selected by applying the established criteria. The results indicated that most of the studies selected took place in a university-based context. In relation to the teaching strategies adopted, we verified a common intent to engage coaches in group discussions and reflection activities. Based on the articles analyzed, we suggest that the teaching strategies adopted in coach education programs indicate a trend towards learner-centered approaches (coach-centered), meeting the international guidelines for the improvement and effectiveness of these endeavors.

RESUMO De modo a superar as limitações e percepções negativas atribuídas por treinadores esportivos aos programas de formação, estudos recentes têm contribuído com importantes direcionamentos para seu aprimoramento. Assim, por meio da análise de artigos científicos publicados entre 2009 e 2015, este estudo buscou identificar as estratégias de ensino adotadas em programas de formação de treinadores de pequena escala, larga escala e universitários. A busca automática por artigos foi realizada nas bases de dados PUBMED, SCOPUS, Web of Science, PyscNET e SPORTDiscus, e a busca manual realizou-se em dois periódicos não indexados. Na busca inicial foram encontrados 731 estudos e, por meio da aplicação dos critérios de exclusão estabelecidos, 16 foram selecionados. Os resultados indicam que a maior parte dos estudos concentra-se nos programas universitários. Com relação às estratégias de ensino utilizadas, percebeu-se, de maneira geral, a utilização de estratégias que priorizam o engajamento dos treinadores esportivos em atividades que envolvem discussões em grupo e a reflexão. Com base nos artigos analisados verificou-se que as estratégias de ensino adotadas nos programas de formação de treinadores apontam pela tendência da adoção de abordagens centradas no aprendiz (treinadores), indo ao encontro das orientações internacionais para o aperfeiçoamento e a efetividade destas iniciativas.
Descritores: Ensino
Programas
Monitores de Aptidão Física
Capacitação de Professores
-Educação
Desempenho Profissional
Tutoria
Tipo de Publ: 57788
Responsável: BR513.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1026286
Autor: Gil Muñoz, Juan Carlos.
Título: De la tutoría a la mentoría. La clave para una investigación exitosa / From tutoring to mentoring. The way for a successful investigation
Fonte: Rev. Soc. Colomb. Oftalmol;52(1):6-7, 2019.
Idioma: es.
Descritores: Pesquisa
-Apoio à Pesquisa como Assunto
Tutoria
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: CO119


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Id: biblio-1026171
Autor: Lewgoy, Alzira Maria Baptista; Machado, Raquel Nunes; Faber, Thaís; Fagundes, Marlise Iara; Kuplich, Nadia Mora.
Título: A perspectiva interprofissional na residência integrada multiprofissional em saúde hospitalar / An interprofessional perspective in the integrated multiprofessional residency in hospital care
Fonte: Clin. biomed. res;39(1):58-68, 2019.
Idioma: pt.
Resumo: Introdução: Descrever a experiência em educação Interprofissional de um dos programas da Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Hospitalar na perspectiva da tutoria em um hospital-escola do sul do Brasil. Métodos: Relato de experiência com residentes do Programa de controle de infecção sobre desenvolvimento de habilidades interpessoais e práticas colaborativas no trabalho em equipe, a partir do grupo de orientação interprofissional com familiares acompanhantes de pacientes portadores de bactérias multirresistentes. Resultados: Inclusão do tema educação interprofissional no eixo teórico do Programa de controle de infecção para qualificação do serviço e dos residentes; vinculação de outros profissionais expandindo a ação colaborativa e educativa no atendimento às necessidades e direitos dos familiares e acompanhantes além de comparar o aumento do número de participantes no grupo com as taxas de adesão à higienização das mãos da equipe assistencial da unidade de internação. Conclusão: A educação interprofissional na formação em serviço é estratégica para implementação de práticas colaborativas, de prevenção e de controle de infecções na afirmação dos princípios do SUS. (AU)

Introduction: To describe an interprofessional education experience in one of the programs of the Integrated Multiprofessional Residency in Hospital Care from the perspective of mentoring in a teaching hospital in southern Brazil. Methods: Residents reported their experience in the Infection Control Program, including the development of interpersonal skills and collaborative teamwork practices. They participated in the interprofessional guidance group with family members of patients with multidrug-resistant bacteria. Results: The topic of interprofessional education was included in the theoretical axis of the Infection Control Program to qualify the service and residents. Other professionals were involved, thus expanding collaborative and educational action to meet the needs and rights of family members and caregivers. In addition, the increase in the number of participants in the group was compared to the rates of adherence to hand hygiene in the inpatient unit team. Conclusion: Interprofessional education in in-service training is strategic for the implementation of collaborative prevention and infection control practices in accordance with SUS principles. (AU)
Descritores: Equipe de Assistência ao Paciente
Educação de Pós-Graduação
Tutoria
Relações Interprofissionais
-Controle de Infecções
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR18.1 - Biblioteca FAMED/HCPA


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Id: lil-739968
Autor: Rodríguez López, Medardo; Morera Negre, Marta María; García Puentes, Erick.
Título: El profesor tutor en la Carrera de Enfermería / The tutor professor in Nursing Studies
Fonte: Rev. cienc. med. Pinar Rio;17(5):146-160, sep.-oct. 2013.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: las universidades médicas cubanas enfrentan el reto de formar especialistas en enfermería en un nuevo modelo pedagógico, fundamentado en una fuerte vinculación estudio - trabajo, que necesita desarrollar una tutoría integradora de los componentes académico, laboral e investigativo de los futuros profesionales. Objetivo: modelar el proceso de formación del profesor tutor para la carrera de enfermería. Método: para lo cual se realizó un estudio de tipo descriptivo, prospectivo y longitudinal, el universo de estudio estuvo constituido por todos los tutores de la provincia los cuales a su vez constituyeron la muestra (120), se tuvieron en cuentas métodos teóricos, empíricos y estadísticos, la información se proceso en una microcomputadora y se muestran para generalizar el estudio. Resultados: el trabajo presenta este problema y los fundamentos de carácter epistemológico de su fundamentación teórica. La totalidad de este proceso formativo descansa en la calidad de la preparación de los tutores para ejercer esta función. Estos tutores son a su vez profesionales en ejercicio que no poseen una formación pedagógica de carácter teórico, por lo que se apoyan en una formación no sistémica y empírica, lo que sin duda nos pone ante la tarea de la formación de este profesional. Conclusiones: el proceso de formación del profesor tutor en enfermería es asistémico, descontextualizado y falto de fundamentación teórica.

Introduction: cuban medical university face the challenge of training specialists in nursing care in a new pedagogical model, supported on a well-built connection of study and work, needing to develop a comprehensive tutorship of the academic, work-related and investigative components of the future health professionals. Objective: to model the process of training of the tutor professor in nursing studies. Method: a descriptive, prospective and longitudinal study comprising a target group of all the tutor professors of the province, who made the sample at the same time (120). Theoretical, empiric and statistical methods were used to process the data, showing them to generalize the study. Results: the research paper presents this problem and bases of epistemological character of its theoretical foundation. The totality of this training process stands on the quality of preparation of the tutor professors to perform this function. These tutor professors are practicing professionals who had a non-pedagogical theoretical instruction; therefore they are supported on a non-systemic and empiric teaching, in consequence, the duty is to train these professionals. Conclusions: the process of training the tutor professor in nursing studies is nonsystemic, decontextualized and lack of theoretical foundation.
Descritores: Mentores
Educação Continuada em Enfermagem
-Cuba
Docentes de Enfermagem
Tutoria
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-739967
Autor: Madiedo Oropesa, Anabel; Aguado Ibarra, Marlén; Gómez Guerra, Diana Belkys; Ramírez Pérez, Noelvis; Núñez Díaz, Brenda de la Caridad.
Título: Desempeño del tutor en la formación del médico general / Performance of course tutors in the training of general doctors
Fonte: Rev. cienc. med. Pinar Rio;17(5):137-145, sep.-oct. 2013.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: la tutoría es una práctica reconocida desde la antigüedad que ha tenido gran relevancia a través de los tiempos y como función del profesor universitario se puede evidenciar desde el surgimiento de la Universidad. Objetivo: caracterizar la preparación del tutor en el proceso de formación del médico general en el Policlínico Universitario Hermanos Cruz del Municipio Pinar del Río en el curso 2012-2013. Material y métodos: se realizó un estudio investigativo en el campo de la educación de pregrado, se emplearon métodos teóricos y empíricos de investigación. Se diseñó una encuesta y una entrevista a expertos. La encuesta fue dirigida a los tutores de estudiantes de medicina resultando un total de 34, se incluyeron aspectos como: categoría profesional y pedagógica, años de experiencia como especialistas, grado académico, años de labor tutelar, años académicos y número de estudiantes que atienden, asistencia a actividades de preparación pedagógica. Resultados: fueron identificados como factores responsables la carencia de categoría docente, predominio de instructores, deficiente preparación científico pedagógica y profesional de los tutores y asistencia irregular a las actividades metodológicas. Conclusiones: la preparación del tutor en el proceso de formación del médico general en el Policlínico Universitario Hermanos Cruz del Municipio Pinar del Río en el curso 2012-2013 se caracteriza porque la mayor parte de los tutores tiene una extensa experiencia como especialistas de I grado en Medicina General Integral, prevalecen los instructores, una importante representación de ellos no posee categoría docente.

Introduction: mentoring is a recognized practice since ancient times has been very important over time and as a function of a university professor can be evidenced from the emergence of the University. Objective: to characterize the tutor preparation training process of the general practitioner at "Hermanos Cruz" University Clinic in Pinar del Rio in the year 2012-2013. Material and methods: a research study in the field of undergraduate education was conducted, theoretical and empirical methods were used in this research and a survey and interview experts were designed. The survey was addressed to tutors medical students resulting in a total of 34, aspects such as professional and pedagogical years experience as specialists, academic degree, years of work tutelary academic years and the number of students they serve assistance to educational preparation activities were included. Results: factors responsible for the lack of teaching category, prevalence of instructors, poor educational scientific and professional preparation of tutors and irregular attendance methodological activities were identified. Conclusions: most of the tutors have extensive experience as a First Degree Specialists on General Medicine prevail instructors, a strong representation of them do not have teaching category. It characterizes tutor preparation training process of the general practitioner at "Hermanos Cruz" University Clinic in Pinar del Rio during 2012-2013.
Descritores: Desenvolvimento de Pessoal
Educação de Graduação em Medicina
-Mentores
Cuba
Clínicos Gerais
Tutoria
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME



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