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Id: biblio-1250496 LILACS-Express
Autor: Antonelli-Ponti, Mayra; Monticelli, Patrícia Ferreira; Versuti, Fabiana Maris; Campos, Josiane Rosa; Elias, Luciana Carla dos Santos.
Título: Academic achievement and the effects of the student's learning context: a study on PISA data / Desempenho escolar e efeitos do contexto de aprendizagem do estudante: um estudo sobre os dados do PISA / Rendimiento escolar y efectos del contexto de aprendizaje del estudiante: un estudio sobre los datos del PISA
Fonte: Psico USF;26(1):13-25, Jan. 2021. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: School achievement is under a multiple factorial context related to student, school and family (SSF). Based on 23.141 Brazilians self-reports, obtained from PISA 2015, representative SSF measures were selected, and their impacts measured on school performance scores in mathematics, reading and science. The feeling of belonging to the school (BELONG) and parents' emotional support (EMOSUPS) were strongly correlated with the three investigated performances. EMOSUPS affected how the student feels at school and when being assessed. And the educational and cultural resources of the home affected EEC three dimensions, increasing EMOSUPS, BELONG and school performance, and decreasing anxiety during assessments. Thus, the importance of the school and family environments on students' performance is reiterated and calls for public policies in education that considers the three dimensions. (AU)

O desempenho escolar está sujeito a um contexto de múltiplos fatores, relacionados ao estudante, escola e família (EEF). A partir de autorrelatos de 23.141 brasileiros, obtidos do PISA 2015, foram selecionadas medidas representativas de EEF e medidos seus impactos sobre escores de desempenho escolar em matemática, leitura e ciências. Registrou-se forte correlação entre a sensação de pertencimento à escola (BELONG) e suporte emocional da família (EMOSUPS) com os três desempenhos investigados; o EMOSUPS teve efeito sobre como o estudante se sente na escola e quando é avaliado; os recursos educacionais e culturais do lar afetaram as três dimensões de EEC, no sentido de aumentar o EMOSUPS, BELONG, e os desempenhos escolares e diminuição da ansiedade durante avaliações. Reitera-se assim a importância do ambiente escolar e da família sobre o desempenho dos estudantes, e a necessidade de essas dimensões serem alvo de políticas públicas na área da educação. (AU)

El rendimiento escolar se comprende bajo un contexto factorial múltiple, relacionado con el estudiante, la escuela y la familia (EEF). Con base en 23.141 autoinformes de brasileños, obtenidos del examen PISA 2015, se seleccionaron medidas de EEF representativas y se midieron sus impactos en los puntajes de rendimiento escolar en matemáticas, lectura y ciencias. El sentimiento de pertenencia a la escuela (BELONG) y el apoyo emocional de los padres (EMOSUPS) se correlacionaron estrechamente con los tres desempeños investigados. El EMOSUPS influyó en cómo se siente el estudiante, tanto en la escuela como cuando está siendo evaluado. Los recursos educativos y culturales del hogar afectaron a las tres dimensiones del EEC, aumentando el EMOSUPS, BELONG y el rendimiento escolar, y disminuyendo la ansiedad durante las evaluaciones. Ante estos resultados, se reitera la importancia del entorno escolar y familiar en el rendimiento de los estudiantes y la necesidad de que las políticas públicas en educación consideren estas tres dimensiones. (AU)
Descritores: Ansiedade/psicologia
Leitura
Ciência/educação
Apoio Social
Avaliação Educacional
Relações Familiares/psicologia
Desempenho Acadêmico/psicologia
Matemática/educação
-Autorrelato
Limites: Humanos
Feminino
Adolescente
Responsável: BR1249.1 - Coordenadoria do Sistema de Bibliotecas


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Id: biblio-1222965
Autor: Rangel Mendoza, Ana Sarai; Vázquez Flores, Flor María; Ruiz Vargas, Nancy; Juárez Nilo, Sarket; Hernández Segura, Gustavo; Gallegos-Torres, Ruth Magdalena.
Título: Calidad de vida emocional en estudiantes foráneos de tres licenciaturas de una universidad pública del estado de Querétaro, México / Emotional life quality in foreign students from three programs of a public university of Querétaro, Mexico
Fonte: Horiz. enferm;30(1):16-26, 2019. tab.
Idioma: es.
Resumo: INTRODUCCIÓN: La calidad de vida (CV) engloba aspectos que son comunes en todos los individuos. Ser estudiante foráneo implica que la persona tenga cambios significativos en su vida. OBJETIVO: Evaluar la calidad de vida emocional de los estudiantes foráneos de las Licenciaturas de Enfermería, Fisioterapia, Educación Física y Ciencias del Deporte (LEF). MATERIAL Y MÉTODOS: Estudio descriptivo, transversal. Se administró el instrumento "Calidad de vida emocional del estudiante foráneo" de 55 preguntas. Alfa de Cronbach de 0,9, validado y piloteado. Se seleccionaron para participar en el estudio alumnos que no viven en Querétaro, que tienen que trasladarse de un municipio lejano a la ciudad u otro estado para estudiar; mayores de edad, hombres y mujeres. RESULTADOS: se aplicaron 147 instrumentos a estudiantes de todos los semestres de cada licenciatura, 35 de la Lic. en Enf, 55 de LEF y 57 de Fisioterapia. CONCLUSIONES: la calidad de vida de los estudiantes foráneos que estudian en la UAQ están sustancialmente en niveles bajos. Lo anterior puede implicar diversas fuentes de estrés, lo que puede repercutir en la salud y el desempeño académico, por lo que se considera importante tomar en cuenta reforzar el aspecto tutorial en estos alumnos.

INTRODUCTION: Life Quality (LQ) covers aspects that are common in all person. To be a foreign student implies that the person had significant changes in his life. OBJECTIVE: To evaluate the emotional life quality of foreign students from Nursing, Physical Education and Sports Science (LEF) and Physiotherapy programs. MATERIAL AND METHODS: Descriptive and cross sectional study. It was applied the instrument "emotional quality life of the foreign student" with 55 questions. Cronbach's alpha of 0.9, validated and piloted. Students who don ́t are from Queretaro city were selected to participate in the study, that have to move of a distant municipality to the city or another condition to study; age more than 18th, men and women. RESULTS: 147 instruments were applied to students from all the semesters of each degree, 35 from nursing, 55 from LEF and 57 from Physiotherapy. CONCLUSIONS: life quality of the foreign students who study at UAQ are substantially in low levels. This can imply diverse sources of stress, what can reverberate in the health and the academic performance. It is important to have in mind to reinforce the tutorial aspect in these students.
Descritores: Qualidade de Vida/psicologia
Estudantes
Universidades
Emigrantes e Imigrantes/educação
-Autonomia Pessoal
Desempenho Acadêmico
Promoção da Saúde
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-721230
Autor: Pinzón-Amado, Alexander; Guerrero, Sonia; Moreno, Katherine; Landínez, Carolina; Pinzón, Julie.
Título: Ideación suicida en estudiantes de medicina: prevalencia y factores asociados / Suicide Ideation Among Medical Students: Prevalence and Associated Factors
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;42(supl.1):47-55, oct.-dic. 2013. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Los médicos tienen mayores tasas de suicidio en comparación con la población general. Este riesgo tiende a incrementarse incluso a partir del inicio de la formación de pregrado en medicina. Existen pocos estudios que evalúen la frecuencia de conductas suicidas en estudiantes de pregrado de medicina, especialmente en Latinoamérica. Objetivo: Determinar la prevalencia de vida y factores asociados con la ideación suicida e intentos suicidas en una muestra de estudiantes de medicina de Bucaramanga, Colombia. Materiales y métodos: Se condujo un estudio observacional analítico de corte transversal, para determinar la prevalencia de vida de ideación suicida e intentos suicidas, en una muestra no probabilística de estudiantes de medicina matriculados en las 3 facultades de medicina de Bucaramanga. El cuestionario autoaplicado fue respondido de forma voluntaria y anónima por los participantes. Las versiones validadas de las escalas CES-D y CAGE fueron utilizadas para evaluar síntomas depresivos y uso problemático de alcohol, respectivamente. Se generó un modelo multivariado de regresión logística, con el fin de ajustar los estimadores de las variables asociadas con el desenlace «ideación suicida alguna vez en la vida¼. Resultados: La muestra de estudio estuvo formada por 963 estudiantes. El 57% (n = 549) de los participantes fueron mujeres. El promedio de edad fue de 20,3 años (DE 2,3 años). En relación con la prevalencia de ideación suicida, el 15,7% (n = 149) de los estudiantes informó haber tenido por lo menos un episodio de ideación suicida serio a lo largo de la vida. El 5% (n = 47) señaló haber realizado por lo menos un intento suicida. El 13,9% (n = 131) de los estudiantes informó haber ingerido antidepresivos durante su entrenamiento médico. Las variables asociadas con la ideación suicida en el modelo de regresión logística fueron: síntomas depresivos clínicamente significativos (OR: 6,9; IC 95%: 4,54-10,4), historia de consumo de sustancias psicoactivas ilícitas (OR: 2,8; IC 95%: 1,6-4,8) y percepción del regular o mal rendimiento académico durante el último año (OR: 2,2; IC 95%: 1,38-3,63). El modelo de regresión logística clasificó correctamente al 85% de los sujetos con antecedente de ideación suicida. Conclusión: La ideación suicida es un fenómeno de frecuente ocurrencia en estudiantes de medicina. Es necesario que las facultades de medicina establezcan programas de detección e intervención temprana que permitan disminuir la probabilidad de ocurrencia de desenlaces negativos.

Introduction: It is well documented that physicians have higher rates of suicide than the general population. This risk tends to increase even from the beginning of undergraduate training in medicine. There are few studies evaluating the frequency of suicidal behaviors in undergraduate medical students, particularly in Latin America. Objective: To determine the lifetime prevalence and the variables associated with suicidal ideation and suicide attempts in a sample of medical students from the city of Bucaramanga, Colombia. Materials and methods: An analytical cross-sectional observational study was conducted to determine the lifetime prevalence of suicidal ideation and suicide attempts in a nonrandom sample of medical students enrolled in three medical schools in Bucaramanga. A self-administered questionnaire was voluntarily and anonymously answered by the participants. Validated versions of the CES-D and CAGE scales were used to assess the presence of depressive symptoms and problematic alcohol use, respectively. A multivariate logistic regression model was generated in order to adjust the estimates of variables associated with the outcome «suicidal ideation in life¼. Results: The study sample consisted of 963 medical students, of which 57% (n = 549) of the participants were women. The average age was 20.3 years (SD = 2.3 years). Having had at least one episode of serious suicidal ideation in their lifetime was reported by 15.7% (n = 149) of the students, with 5% (n = 47) of the students reported having made at least one suicide attempt. Having taken antidepressants during their medical training was reported by 13.9% (n = 131) of the students. The variables associated with the presence of suicidal ideation in the logistic regression model were: clinically significant depressive symptoms (OR: 6.9, 95% CI; 4.54-10.4), history of illicit psychoactive substance use (OR 2.8, 95% CI; 1.6-4.8), and perception of poor academic performance over the past year (OR: 2.2, 95% CI; 1.4-3.6). The logistic regression model correctly classified 85% of the subjects with a history of suicidal ideation. Conclusion: Suicidal ideation is a frequently occurring phenomenon in medical students. Medical schools need to establish screening procedures for early detection and intervention of students with emotional distress and suicide risk.
Descritores: Ideação Suicida
-Médicos
Estudantes de Medicina
Suicídio
Prevalência
Desempenho Acadêmico
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: lil-715333
Autor: Rubio-Grillo, María Helena; Salazar-Torres, Lenis Judith; Rojas-Fajardo, Aida.
Título: Habilidades motoras y de procedimiento que interfieren en la vida académica habitual de un grupo de estudiantes con signos y síntomas de TDAH / Procedural Motor Skills and Interference in the Academic Life Routine of a Group of Schoolchildren With Signs and Symptoms of ADHD
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;43(1):18-24, ene.-mar. 2014. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Hay una ascendente prevalencia del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en las instituciones educativas. Las dificultades en el desarrollo académico se manifiestan en la lentitud del procesamiento de información, dificultades en la planificación y la memoria de trabajo, dificultades en mantener la concentración y en seleccionar los datos o estímulos relevantes para la ejecución y la finalización de tareas. Si no se establecen medidas educativas y adecuada intervención especializada, estas características pueden afectar a los aprendizajes significativos. Se propuso identificar las habilidades motoras y de procedimiento que interfieren en las actividades académicas de un grupo de estudiantes de básica primaria con signos y síntomas de TDAH. Material y métodos: Investigación descriptiva, en la que participaron estudiantes de 2.º a 4.º grado de básica primaria, en quienes se detectaron signos y síntomas de TDAH a partir de los cuestionarios para profesores y de conducta en la escuela. Se determinaron las habilidades motoras y de procedimiento, y se evidenció cuáles interferían en la ejecución de actividades académicas. Resultados: La población que presentó comportamientos de inatención e hiperactividad manifestó dificultades de comportamiento, bajo funcionamiento académico y, a su vez, mayor dificultad en las habilidades de postura y de organización de espacio y objetos, lo que interfirió en las actividades de la vida académica diaria. Conclusiones: La valoración de las habilidades motoras y de procedimiento permitió determinar las dificultades específicas en las actividades cotidianas y acordar las estra tegias de intervención en el aula de clase.

Introduction: There is a rising prevalence of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) in educational institutions. Difficulties in academic development manifest as: slow information processing, difficulty in planning and working memory, difficulty staying focused, struggle selecting data or stimuli relevant to the implementation and completion of tasks. If adequate educational measures and specialized intervention are not established, the characteristics may affect instrumental learning. The aim of this study is to identify procedural motor skills that interfere with academic activities in a group of elementary school children, with signs and symptoms of ADHD. Material and methods: Descriptive study including children from 2nd to 4th grade of elementary school in which teachers detected signs and symptoms of ADHD by using questionnaires and observing school behavior. Procedural motor skills were identified and it was evidenced which skills interfered in the execution of academic activities. Results: The population that showed inattention and hyperactivity behaviors manifested behavioral problems, low academic performance, and in turn, greater difficulty in postural skills and skill related with organization of space and objects, which interfered with the activities of daily living academic routine, as expected. Conclusions: The assessment of procedural motor skills allowed to determine specific difficulties in routine activities, and to agree on intervention strategies in the classroom.
Descritores: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade
Atividades Cotidianas
Desempenho Acadêmico
-Instituições Acadêmicas
Sinais e Sintomas
Comportamento
Docentes
Comportamento Problema
Destreza Motora
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: lil-779609
Autor: Ricardo-Ramírez, Carmenza; Álvarez-Gómez, Matilde; Rodríguez-Gázquez, María de los Ángeles.
Título: Características sociodemográficas y trastornos mentales en niños y adolescentes de consulta externa psiquiátrica infantil de una clínica de Medellín / Sociodemographic characteristics and mental disorders in children and adolescents psychiatric outpatient clinic children of Medellin
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;44(2):115-120, abr.-jun. 2015. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: Los trastornos mentales en el mundo afectan a un 15-30% de los niños y adolescentes, lo que compromete el funcionamiento y el desarrollo emocional, cognitivo y social, afectan a las relaciones interpersonales y el rendimiento escolar y aumentan el riesgo de consumo de sustancias y de suicidio. Objetivo: Describir las características sociodemográficas y los trastornos mentales de niños y adolescentes de consulta psiquiátrica. Método: Estudio descriptivo retrospectivo que analizó la totalidad de las historias clínicas de niños y adolescentes de ambos sexos de 5-16 años que asistieron por primera vez a consulta externa de psiquiatría en una clínica universitaria de Medellín, desde julio de 2010 a julio de 2012. Resultados: Se estudió a 197 pacientes; la media de edad era 11±3,5 años; el sexo más frecuente fue el masculino (69%); el 46,2% pertenecía a familia nuclear. Los trastornos psiquiátricos más prevalentes fueron el déficit de atención e hiperactividad (44,2%), los depresivos (9,1%) y el obsesivo-compulsivo (8,1%). Un 61% tenía comorbilidad psiquiátrica; la más frecuente fue el trastorno oposicional desafiante con déficit de atención e hiperactividad (35,6%). Conclusiones: La frecuencia de trastornos mentales y comorbilidades encontradas en este estudio es similar a la reportada por otros investigadores.

Introduction: Mental disorders in the world affecting 15% to 30% in children and adolescents, altering its function and emotional, cognitive and social. Affect interpersonal relationships, school performance and increased substance use and the risk of suicide. Objective: describe the social-demographic characteristics and mental disorders of children and adolescents of psychiatric consultation. Method: Retrospective descriptive study that analyzed all the histories of children and adolescents of both sexes from5 to 16 yearswhoattended for the first time outpatient psychiatry university clinic of Medellin, from July 2010 to July 2012. Results: We studied 197 patients, the average age was 11±3.5 years, male sex was the most common 69%, 46.2% belonged to nuclear family. The most prevalent psychiatric disorders were 44.2%ADHD, depressive disorders 9.1% and 8.1% TOC. 61% had psychiatric comorbidity, the most frequent was oppositional defiant disorder with ADHD 35.6%. Conclusions: The frequency of mental disorders and comorbidities found in this study were similar to those reported by other researchers.
Descritores: Encaminhamento e Consulta
Relações Interpessoais
Transtornos Mentais
-Psiquiatria
Atenção
Suicídio
Núcleo Familiar
Demografia
Transtornos de Deficit da Atenção e do Comportamento Disruptivo
Afeto
Transtorno Depressivo
Desempenho Acadêmico
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Criança
Adolescente
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: lil-779615
Autor: Machado-Duque, Manuel Enrique; Echeverri Chabur, Jorge Enrique; Machado-Alba, Jorge Enrique.
Título: Somnolencia diurna excesiva, mala calidad del sueño y bajo rendimiento académico en estudiantes de Medicina / Excessive Daytime Sleepiness, Poor Quality Sleep, and Low Academic Performance in Medical Students
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;44(3):137-142, jul.-dic. 2015. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: La calidad del sueño y la somnolencia excesiva diurna (SED) alteran la capacidad cognoscitiva y el desempeño de los estudiantes de Medicina por alteración de sus horarios de sueño. Se pretendió establecer la prevalencia de SED y la calidad del sueño y evaluar su asociación con bajo rendimiento académico. Material y métodos: Estudio descriptivo observacional que incluyó una muestra aleatoria de 217 estudiantes de Medicina de la Universidad Tecnológica de Pereira que respondieron el cuestionario de Índice de Calidad de Sueño de Pittsburg (ICSP) y la escala de somnolencia de Epworth. Además se incluyeron variables sociodemográficas, clínicas y académicas. Se realizaron análisis multivariables buscando asociación con bajo rendimiento académico. Resultados: Los estudiantes evaluados tenían una edad promedio de 21,7 ± 3,3 arios; el 59,4% eran varones. Se estableció que el 49,8% tenía criterios de SED y el 79,3% eran malos dormidores (ICSP > 5). El 43,3% tuvo bajo rendimiento académico durante el último semestre. El análisis bivariado reveló que haber consumido tabaco o alcohol hasta la embriaguez, tener calidad de sueño subjetiva bastante mala, eficiencia <65% y ser mal dormidor se asociaron con mayor riesgo de bajo desempeño. En el análisis multivariable, una eficiencia de sueño < 65% se asoció estadísticamente con pobre rendimiento académico (p = 0,024; odds ratio = 4,23; Intervalo de confianza del 95%, 1,12-15,42). Conclusiones: La baja calidad del sueño determinada por baja eficiencia influye en un menor rendimiento académico al final del semestre de los estudiantes de Medicina.

Introduction:Quality of sleep and excessive daytime sleepiness (EDS) affect cognitive ability and performance of medical students. This study attempts to determine the prevalence of EDS, sleep quality, and assess their association with poor academic performance in this population. Material and methods: A descriptive, observational study was conducted on a random sample of 217 medical students from the Universidad Tecnológica de Pereira, who completed the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) questionnaire and the Epworth sleepiness scale. Socio-demographic, clinic and academic variables were also measured. Multivariate analyses for poor academic performance were performed. Results:The included students had a mean age of 21.7 ± 3.3 years, of whom 59.4% were men. Almost half (49.8%) had EDS criteria, and 79.3% were poor sleepers (PSQI > 5), while 43.3% had poor academic performance during the last semester. The bivariate analysis showed that having used tobacco or alcohol until intoxicated, fairly bad subjective sleep quality, sleep efficiency < 65%, and being a poor sleeper were associated with increased risk of low performance. Sleep efficiency < 65% was statistically associated with poor academic performance (P=.024; OR = 4.23; 95% CI, 1.12-15.42) in the multivariate analysis. Conclusions: A poor sleep quality determined by low efficiency was related to poor academic achievement at the end of semester in medical students.
Descritores: Estudantes de Medicina
Desempenho Acadêmico
Sonolência
-Sono
Estudantes/psicologia
Razão de Chances
Análise Multivariada
Gestão da Qualidade
Afeto
Intoxicação Alcoólica
Sucesso Acadêmico
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría


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Id: biblio-1143512
Autor: Angélico, Antonio Paulo; Bauth, Murilo Freitas.
Título: Avaliação da ansiedade de estudantes de psicologia em situações experimentais de falar em público / Evaluation of anxiety in experimental situations of public speaking with psychology students / Evaluación de la ansiedad de estudiantes de psicología en situaciones experimentales de hablar en público
Fonte: Psicol. ciênc. prof;40:e214267, jan.-maio 2020. tab.
Idioma: pt.
Projeto: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG.
Resumo: Resumo Durante o percurso no ensino superior, os universitários se deparam com diversas atividades acadêmicas de falar em público (como, por exemplo, apresentações de seminários), que podem ser fortes causadores de ansiedade e afetos negativos, implicando prejuízos significativos para o rendimento acadêmico dos alunos e seus respectivos contextos sociais. Objetivou-se comparar grupos com e sem plateia em relação ao grau de ansiedade vivenciada frente a uma situação experimental de falar em público. Participaram 72 estudantes de psicologia, que foram submetidos ao Teste de Simulação de Falar em Público e responderam ao Inventário de Ansiedade de Beck, Inventário de Habilidades Sociais, Escala de Auto-Avaliação ao Falar em Público e Questionário Sociodemográfico e Ocupacional. Verificou-se que o grupo com plateia apresentou uma redução significativa do nível de ansiedade geral, subjetiva e autonômica após o discurso. Além disso, constatou-se que quanto mais elaborado o repertório de habilidades sociais gerais e de falar em público de um universitário e mais positivas as autoavaliações frente a essa tarefa, menor foi o grau de ansiedade experimentado nessa situação. Sugerem-se novas pesquisas com maior número de universitários, provenientes de diferentes cursos universitários, que permitam examinar as associações entre habilidades sociais, autoavaliações ao falar em público e ansiedade social.

Abstract Throughout the course of higher education, college students are faced with a variety of academic public speaking activities (such as seminar presentations), which can be strong causes of anxiety and negative feelings, leading to significant damage to their academic performance and social contexts. It was aimed to compare groups with and without audience as to the level of anxiety experienced facing an experimental situation of public speaking. 72 psychology students were submitted to the Public Speaking Simulation Test and answered the Beck's Anxiety Inventory, Social Skills Inventory, Public Self Statements During Public Speaking Scale and Sociodemographic and Occupational Questionnaire. It was verified that the group with the audience presented a significant reduction of the level of general, subjective and autonomic anxiety after the speech. Besides, it was found that the more elaborate the general social skills and public speaking repertoire of a student were, as well as more positive self-assessments facing this task, the lower the degree of anxiety undergone in this situation. Further research is suggested with higher number of students, from different courses, allowing the examination and associations between social skills, self-assessment when public speaking and social anxiety.

Resumen Durante su camino en la enseñanza superior, los estudiantes universitarios enfrentan a diversas actividades académicas de hablar en público (como las presentaciones de seminarios), que pueden provocar ansiedad y afectos negativos, causándoles pérdidas significativas en el rendimiento académico y sus respectivos contextos sociales. Se objetivó comparar grupos con y sin audiencia en relación con el grado de ansiedad experimentado frente a una situación experimental de hablar en público. Participaron 72 estudiantes de psicología, que realizaron la Prueba de Simulación de Hablar en Público y respondieron al Inventario de Ansiedad de Beck, el Inventario de Habilidades Sociales, la Escala de Autoevaluación al Hablar en Público y el Cuestionario sociodemográfico y ocupacional. Se verificó que el grupo con audiencia presentó una reducción significativa del nivel de ansiedad general, subjetiva y autonómica después del discurso. Además, se constató que cuanto más elaborado el repertorio de habilidades sociales generales y de hablar en público de un universitario y más positivas las autoevaluaciones frente a esa tarea, menor fue el grado de ansiedad experimentado en la situación. Se sugieren nuevas investigaciones con más universitarios de diferentes cursos para examinar las asociaciones entre habilidades sociales, autoevaluaciones al hablar en público y ansiedad social.
Descritores: Ansiedade
Fala
Estudantes
Emoções
Interação Social
-Pesquisa
Autoavaliação (Psicologia)
Simulação
Educação Superior
Habilidades Sociais
Desempenho Acadêmico
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Responsável: BR1552.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1136454
Autor: Santos, Emanuelle Mandú Meira dos; Constantino, Bruna; Rocha, Marina Monzani da; Mastroeni, Marco Fabio.
Título: Predictors of low perceptual-motor skills in children at 4-5 years of age / Preditores da baixa habilidade percepto-motora em crianças de 4-5 anos de idade
Fonte: Rev. Bras. Saúde Mater. Infant. (Online);20(3):759-767, July-Sept. 2020. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: Abstract Objectives: the purpose of this study was to evaluate the predictors of low perceptual-motor skills in children at preschool age. Methods: this is a cross-sectional study nested in a birth cohort involving mother-child pairs. The children's perceptual-motor skills were assessed individually in their homes when they were 4-5 years old using the Pre-Literacy Skills and Knowledge Test (THCP®), a vali-dated Brazilian instrument. Logistic regression analysis was used to estimate the association between cognitive perceptual-motor skills and potential maternal and child risk factors. Results: of the 199 children included in the study, 53.8% were boys, 90.8% attended school, and 91.1% were enrolled in a public school. Among the children, 114 (57.3%), 41 (20.6%) and 44 (22.1%) had low, moderate and high perceptual-motor skills, respectively. Multivariate logistic regression analysis revealed greater odds of children at preschool age having low perceptual motor skills for boys (OR=2.10; CI95%= 1.14-3.88), children who did not attend school (OR=4.61; CI95%= 1.21-17.49), and those with a household income <5 minimum wages (MW) (OR=4.28; CI95%= 1.49-12.26). Conclusions: our study showed that male gender, not attending school and a monthly household income <5 MW were predictors of low perceptual-motor skills in children at 4-5 years of age.

Resumo Objetivos: avaliar os preditores da baixa habilidade percepto-motora em crianças em idade pré-escolar. Métodos: trata-se de um estudo transversal aninhado a uma coorte de nascimentos envol-vendo pares de mães-crianças. A habilidade percepto-motora das crianças foi avaliada indi-vidualmente em suas residências quando completaram 4-5 anos de idade, utilizando-se o Teste de Habilidades e Conhecimento Pré-Alfabetização (THCP®), um instrumento brasileiro validado. Análise de regressão logística foi utilizada para estimar a associação entre a baixa habilidade percepto-motora das crianças e potenciais fatores de risco materno-infantil. Resultados: das 199 crianças incluídas no estudo, 53,8% eram meninos, 90,8% frequen-tavam a escola, e 91,1% estudavam em escola pública. Entre as crianças, 114 (57,3%), 41 (20,6%) e 44 (22,1%) revelaram baixa, moderada e elevada habilidade percepto-motora, respectivamente. A análise de regressão logística ajustada revelou maior chance de crianças em idade pré-escolar apresentar baixa habilidade percepto-motora quando em meninos (OR=2,10; IC95%=1,14-3,88), crianças que não frequentavam a escola (OR=4,61; IC95%=1,21-17,49), e possuíam renda familiar <5 salários mínimos (SM) (OR=4,28; IC95%=1,49-12,26). Conclusões: nosso estudo revelou que sexo masculino, renda familiar <5 SM, e não frequentar a escola foram preditores significativos da baixa habilidade percepto-motora em crianças de 4-5 anos de idade.
Descritores: Percepção
Fatores de Risco
Transtornos Cognitivos
Desempenho Acadêmico
Destreza Motora
-Estudos Transversais
Relações Mãe-Filho
Limites: Humanos
Pré-Escolar
Responsável: BR663.1 - Biblioteca da Saúde da Mulher e da Criança


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Id: biblio-1283705
Autor: Socorro Morales, Alfonso.
Título: Soy residente del postgrado de cirugía / I am a resident of the postgraduate degree in surgery
Fonte: Rev. venez. cir;74(1):19-20, 2021. ilus.
Idioma: es.
Descritores: Faculdades de Medicina
Educação de Pós-Graduação
Desempenho Acadêmico
-Estudantes de Medicina
Corpo Clínico Hospitalar
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Comentário
Responsável: VE1.1 - Biblioteca Humberto Garcia Arocha


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Autor: Díaz Cárdenas, Shyrley; Arrieta Vergara, Katherine; Simancas-Pallares, Miguel.
Título: Adicción a internet y rendimiento académico de estudiantes de Odontología / Internet Addiction and Academic Performance in Dental Students
Fonte: Rev. colomb. psiquiatr;48(4):198-207, oct.-dic. 2019. tab.
Idioma: es.
Resumo: RESUMEN Objetivo: Estimar la asociación entre la adicción a internet (AI) y el rendimiento académico de los estudiantes de Odontología de la Universidad de Cartagena. Material y métodos: Estudio de corte transversal en 402 estudiantes, seleccionados de modo no probabilístico, que respondieron a un cuestionario anónimo autoaplicado que incluía variables sociodemográficas, rendimiento académico (promedio acumulado del último semestre), presencia de AI (test de Young) y variables relacionadas con la AI en función del rendimiento académico. Los datos se analizaron a partir de proporciones, relaciones entre variables con test de la X 2, y la asociación se obtuvo por razones de disparidad (OR) a través de regresión logística nominal. Resultados: El 75,3% de los estudiantes mostraban AI; el 24,63% utilizaba internet mucho menos que la población promedio; el 73,13% mostraba una AI leve; el 2,24%, una AI moderada y no hubo casos de AI grave; el 5,2% tenía bajo rendimiento académico. En el análisis multivariable, el modelo que mejor explica la AI en relación con el rendimiento académico fue: estudiar en semestres inferiores (OR = 0,54; IC95%, 0,32-0,91), estudiar en lugar distinto de la casa (OR = 3,38; IC95%, 1,71-6,68), usar elemento no portátil para estudiar (OR = 0,41; IC95%, 0,19-0,89), chatear por celular (OR = 2,43; IC95%, 1,45-3,06) y demorar más de 18 min (OR = 3,20; IC95%, 1,71-5,99) mientras se estudia. Conclusiones: El rendimiento académico no se asocia con la AI. Sin embargo, estudiar en semestres inferiores, en un lugar distinto de la casa, emplear elementos no portátiles para estudiar e invertir más de 18 min en contestar el celular y chatear mientras se estudia son covariables estadísticamente asociadas con la AI.

ABSTRACT Objective: To determine the association between Internet addiction (IA) and academic performance in dental students at the University of Cartagena. Material and methods: A cross-sectional study was conducted in 402 students included through non-probabilistic sampling who answered an anonymous and self-reporting questionnaire that included socio-demographic variables, academic performance (last semester overall grade), presence of IA (Young's Test) and covariates related to IA based on academic performance. Data were analysed by means of proportions, relationships between variables with the X 2 test and strength of association was estimated with odds ratios (OR) using nominal logistic regression. Results: Approximately 24.63% of the students used the Internet much less than the average population, but 75.3% had IA; 73.13% of cases were considered mild and 2.24% moderate. There were no severe cases. Around 5.2% had poor academic performance. In multivariate analysis, the model that best explained IA in relation to academic performance was: studying in lower-level courses (OR=0.54; 95% CI, 0.32-0.91); studying in a different places of the house (OR=3.38; 95% CI, 1.71-6.68); not using laptop for studying (OR=0.41; 95% CI, 0.19-0.89), chatting on mobile phone (OR=2.43; 95% CI, 1.45-3.06); and spending more than 18 minutes on mobile phone while studying (OR=3.20; 95% CI, 1.71-5.99). Conclusions: Academic performance was not associated with AI. However, studying in lower-level courses, in a different place of the house, not using laptop to study, and spending more than 18 minutes answering their mobile phone and chatting on mobile phone while studying were covariates statistically associated with IA.
Descritores: Estudantes de Odontologia
Internet
Desempenho Acadêmico
-Universidades
Razão de Chances
Estudos Transversais
Análise Multivariada
Telefone Celular
Ego
Anônimos e Pseudônimos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Responsável: CO78 - Asociación Colombiana de Psiquiatría



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