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Id: lil-747602
Autor: Abaúnza Chagín, María Claudia; Vargas Carreño, Elga Johanna; Rincón Rodríguez, Carlos Javier.
Título: Falso o verdadero: es esa la pregunta? / True or false: is that the question? / Falso ou verdadeiro, é essa a pergunta?
Fonte: Iatreia;28(2):120-127, abr.-jun. 2015. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: Objetivos: en los exámenes para estudiantes de medicina se emplean preguntas objetivas de la modalidad Falso o Verdadero (F/V), que solo tienen dos opciones de respuesta con alta probabilidad de ser contestadas correctamente por azar. El propósito de este trabajo fue demostrar que solicitar la argumentación de las respuestas disminuye el número de las correctas mejorando la capacidad de las preguntas para verificar los aprendizajes. Métodos: se revisaron 8.188 preguntas de F/V que requirieron sustentación de la respuesta, aplicadas en 28 evaluaciones de Patología de la carrera de Medicina de la Universidad de la Sabana durante cuatro semestres. Las respuestas se clasificaron en correctas e incorrectas y las sustentaciones, en correctas, parcialmente correctas o incorrectas. Se calculó el coeficiente de concordancia kappa entre las preguntas F/V y las preguntas F/V con sustentación, así como por período y por evaluación. Resultados: de un total de 8.188 preguntas, 6.112 (74,6%) fueron contestadas correctamente, 3.655 (44,6%) tuvieron sustentación correcta y 2.336 (28,5%) no fueron bien sustentadas, con un índice de concordancia global de 0,378 e índices bajos de concordancia por período. Conclusión: las preguntas de F/V pueden acompañarse de una sustentación que argumente la respuesta con el objetivo de reducir la probabilidad de responder simplemente por azar, desarrollar procesos cognitivos superiores y competencias comunicativas.

Objectives: Standard tests designed for medical students frequently include objective True/ False (T/F) questions, in which there are only two possible answers that can be successfully reached at random. The purpose of this work was to demonstrate that asking for support of the answers diminishes the number of randomly correct ones, so improving the ability of questions to verify learnings. Methods: 8.188 T/F questions whose answers had to be supported; they were applied in 28 written tests of Pathology, at the undergraduate medical program (La Sabana University, Chía, Colombia). Answers were classified as correct or incorrect, and their support, as correct, partially correct and incorrect. In order to analyze the data, the kappa agreement coefficient between T/F questions and T/F questions with support was calculated, as well as per term and per test. Results: Out of 8.188 T/F questions, 6.112 (74.6%) were correctly answered as true or false, 3.655 (44.6%) had a correct support, and 2.336 (28.5%) were not correctly supported, exhibiting a global agreement index of 0.378 and low agreement indexes per term. Conclusion: T/F questions could be accompanied by support of the answers in order to reduce the probability of randomly correct ones, to enhance the development of superior cognitive processes, and communicative essential competences.

Objetivos: nos exames para estudantes de medicina se empregam perguntas objetivas da modalidade Falso ou Verdadeiro (F/V), que só têm duas opções de resposta com alta probabilidade de ser contestadas corretamente por casualidade. O propósito deste trabalho foi demonstrar que solicitar a argumentação das respostas diminui o número das corretas melhorando a capacidade das perguntas para verificar as aprendizagens. Métodos: revisaram-se 8.188 perguntas de F/V que requereram sustentação da resposta, aplicadas em 28 avaliações de Patologia da carreira de Medicina da Universidade da Sabana durante quatro semestres. As respostas se classificaram em corretas e incorretas e as sustentações, em corretas, parcialmente corretas ou incorretas. Calculou-se o coeficiente de concordância kappa entre as perguntas F/V e as perguntas F/V com sustentação, bem como por período e por avaliação. Resultados: de um total de 8.188 perguntas, 6.112 (74,6%) foram respondidas corretamente, 3.655 (44,6%) tiveram sustentação correta e 2.336 (28,5%) não foram bem sustentadas, com um índice de concordância global de 0,378 e índices baixos de concordância por período. Conclusão: as perguntas de F/V podem acompanhar-se de uma sustentação que argumente a resposta com o objetivo de reduzir a probabilidade de responder simplesmente por casualidade, desenvolver processos cognitivos superiores e concorrências comunicativas.
Descritores: Estudantes de Medicina
Educação de Graduação em Medicina
Avaliação Educacional
-Faculdades de Medicina
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO332 - Facultad de Medicina


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1136160
Autor: Lacerda, Daniele Costa Rachid; Gorga, Maria Luiza; Cabar, Fabio Roberto.
Título: The teaching of Medical Law in Brasil
Fonte: Rev. Assoc. Med. Bras. (1992);66(10):1366-1370, Oct. 2020. graf.
Idioma: en.
Resumo: SUMMARY OBJECTIVE: To provide a brief overview of the teaching of medical law in Brazilian law schools, proposing a syllabus if needed. METHODS: Survey the curricula of the best-ranked Law Schools in the country and reference Law Schools in the USA and Europe. Analyze the disciplines offered and their relation to the actual demands of the industry. RESULTS: The offer of medical law disciplines in Brasil is very scarce and concentrated in one city (São Paulo). Most of the few existing disciplines focus on bioethical issues rather than law and lawsuits. CONCLUSION: There is a need to reformulate the teaching of medical law in Brasil by including new disciplines and broadening the subjects approached.

RESUMO OBJETIVO: Apresentar um breve panorama da situação do ensino do direito médico nas faculdades de direito brasileiras, com a proposta de uma matriz curricular, se necessário. MÉTODO: Levantamento dos currículos das Faculdades de Direito mais bem classificadas do país e das Faculdades de Direito de referência nos EUA e Europa. Análise das disciplinas oferecidas e sua relação com as reais demandas da área. RESULTADOS: A oferta de disciplinas de direito médico no Brasil é muito escassa e concentrada em uma cidade (São Paulo). A maioria das poucas disciplinas existentes enfoca questões bioéticas, em vez de leis e ações judiciais. CONCLUSÃO: há necessidade de reformulação do ensino do direito médico no Brasil, com inclusão de novas disciplinas e ampliação das disciplinas abordadas.
Descritores: Ensino
-Faculdades de Medicina
Brasil
Inquéritos e Questionários
Currículo
Temas Bioéticos
Europa (Continente)
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1177109
Autor: Vaz, Arthur de Alvarenga Mafra Baptista; Carvalho, Arthur Hamacek de; Araújo, Gabriel Andrade de; ZschaberAnacleto, José Hyde Augusto; Silva Filho, Oswaldo Eugênio de Moura e; Mello, Rômulo Carvalho Vaz de.
Título: Panorama atual do ensino da Patologia Clínica/Medicina Laboratorial nas escolas médicas do Brasil / Current overview of the teaching of Clinical Pathology/Laboratory Medicine in medical schools in Brazil
Fonte: Rev. méd. Minas Gerais;30(supl.4):S48-S52, 2020.
Idioma: pt.
Conferência: Apresentado em: Congresso Médico da Região Centro Sul, 4, Barbacena, s.d.
Resumo: Introdução: Os testes laboratoriais exercem papel fundamental no atendimento médico de uma maneira geral há muitos anos. Além disso, o gasto com exames laboratoriais representa menos de 3% do custo total em saúde, tornando a relação custo-benefício altamente favorável ao uso dessa ferramenta. A despeito dessa enorme importância, a educação médica em relação a testes laboratoriais no Brasil ainda é incerta não existindo dados concretos sobre o ensino da Patologia Clínca/Medicina Laboratorial até a data do estudo (2019). Objetivo: Pretende-se traçar um panorama atual do ensino da Patologia Clínica/Medicina Laboratorial na graduação das escolas médicas do Brasil, comparando com o ensino da Patologia Geral. Materiais e métodos: Foi realizada uma pesquisa de levantamento ou um inquérito de dados das matrizes curriculares das escolas médicas do Brasil, por meio do acesso ao seu portal eletrônico. A relação de todas as instituições de ensino médico foi obtida junto ao site do Ministério da Educação no ano de 2019. Resultados: No Brasil há um predomínio de escolas privadas sobre públicas, sendo método de ensino tradicional (59%) mais comum em relação ao Problem-Based Learning (39%). Somente 23% das escolas médicas do Brasil possuem a disciplina de Patologia Clínica/Medicina Laboratorial em suas matrizes curriculares. Em contrapartida, a Patologia Geral está presente em 57% das escolas. A região Centro-Oeste possui a menor prevalência (14,24%) quanto ao ensino de Patologia Clínica/Medicina Laboratorial, enquanto que a região Sudeste mostrou a maior prevalência (28,57%). Conclusão: Apenas 23% das escolas médicas no Brasil possuem o ensino da Patologia Clínica/Medicina Laboratorial em suas grades curriculares. (AU)

Introduction: Laboratory tests play, in general, a fundamental role in medical care for many years. In addition, the cost of laboratory tests represents less than 3% of the total spent on the health system, making the cost-benefit ratio highly favorable to its use. Despite this enormous importance, medical education regarding those tests in Brazil is still uncertain, with no concrete data about the teaching of Clinical Pathology/Laboratory Medicine found until the date of the study (2019). Objective: To draw a current overview of the teaching of Clinical Pathology/Laboratory Medicine in undergraduate medical schools in the country, comparing with the teaching of General Pathology. Materials and methods: A survey was conducted by a data collection from curricular matrices of medical schools in Brazil, by the access to their websites. The list of the medical education institutions was obtained by the website of the Ministério da Educação in 2019. Results: In Brazil there is a predominance of private over public schools, the traditional teaching method (59%) is more common in relation to Problem-Based Learning (39%). Only 23% of medical schools in Brazil have the subject of Clinical Pathology/Laboratory Medicine in their curriculum matrix. In contrast, General Pathology subject is present in 57% of the schools. The Midwest region has the lowest prevalence (14,24%) regarding the teaching of Clinical Pathology/Laboratory Medicine, while the Southeast region showed the highest prevalence (28,57%) .Conclusion: Only 23% of medical schools in Brazil have the teaching of Clinical Pathology/Laboratory Medicine in their curriculum.
Descritores: Patologia Clínica/educação
Educação Médica
Avaliação Educacional
-Patologia Clínica
Instituições Acadêmicas
Faculdades de Medicina
Educação Médica/métodos
Responsável: BR1561.1 - Biblioteca Virtual AMMG


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: lil-777080
Autor: Vela Valdés, Juan.
Título: La formación masiva de médicos como factor clave en la cobertura sanitaria universal en Cuba / Massive medical training as a key factor of universal health coverage in Cuba
Fonte: Rev. cuba. salud pública;41(supl.1), 2015.
Idioma: es.
Resumo: La formación integral de recursos humanos en salud es requisito para lograr una cobertura universal.El objetivo de este trabajo es lograr un acercamiento histórico a la correspondencia que han tenido las políticas educacionales en la Revolución con la formación de médicos y las acciones relevantes desarrolladas en la educación médica, y cómo esta ha sido un factor clave para lograr la cobertura sanitaria universal, expresada en los indicadores sanitarios de la población cubana. Se utilizó el método histórico-lógico, se efectuaron entrevistas en profundidad, revisión bibliográfica, análisis documental; se estudiaron documentos normativos, curriculares y discursos. Se identificaron los momentos que marcaron políticas educacionales para la formación de médicos: Reforma Universitaria, Resolución de Política Educacional del Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba, Constitución de la República de Cuba y distintas intervenciones deFidel. Se analizaron momentos planteados en la Reforma Universitaria sobre la formación de médicos: las nacientes escuelas de medicina, los nuevos escenarios docentes, hechos relevantes en la formación de médicos, cifras de médicos titulados, requisitos de selección, tipo de médico a graduar con unaformación integral. Se analizaron indicadores sanitarios y la cobertura en salud. Se graduaron la cantidad necesaria de médicos con la formación integral para cumplimentar las políticas de salud,garantizar la cobertura sanitaria universal y cumplir misiones internacionalistas.Utilizar los recursos materiales y humanos del sistema de salud es una fortaleza de la educación médica cubana(AU)

The comprehensive formation of human resources for health is a requirement for universal coverage. The objective of this paper was to make a historical approach to the educational policies of the revolution related to the formation of physicians, the relevant actions taken in the medical education and how it has become a key factor to achieve universal health coverage as expressed in health indicators of the population. The historical-logical method, the in-depth interviews, the literature review and the documentary analysis were all used together with the study of regulatory and curricular documents and speeches. The periods in which educational policies for the formation of physicians had been encouraged were identified as follows: University Reform, Educational Policy Resolution of the First Congress of the Communist Party of Cuba, Constitution of the Republic of Cuba and various speeches delivered by Commander in Chief Fidel Castro Ruz. Some aspects of the University Reform about the medical training were also analyzed such as the new medical school, new teaching settings, relevant events in the medical formation, number of graduates as doctors, eligibility requirements, types of doctor to be graduated with the new comprehensive formation. Health indicators and health coverage were also examined. The required number of physicians with comprehensive training to implement the health policies, to ensure universal coverage and to accomplish internationalist missions has graduated from the medical schools. Utilizing the human and material resources of the health system is one of the strengths of the Cuban medical education(AU)
Descritores: Faculdades de Medicina
Educação Médica
Atenção à Saúde
Capacitação Profissional
-Cuba
Limites: Humanos
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Id: lil-589378
Autor: Gomez Garcia, Alejandra; Sanchez Cantillo, Natalia; Valencia Mesa, Ana Lucia; Franco Vesquez, Jose Gabriel.
Título: Prevalencia de síndrome ansioso en estudiantes de medicina de una universidad privada de Medellín: 2005 / Prevalence of the anxious syndrome in students of a private medical school, Medellín 2005
Fonte: Med. U.P.B = Med. UPB;27(1):39-46, ene.-jun. 2008. tab, Ilus.
Idioma: es.
Resumo: Introducción. El Síndrome Ansioso afecta a los estudiantes universitarios, considerando que la universidad exige mayor compromiso de quienes acceden a ella. Objetivo. El objetivo de este estudio fue evaluar la frecuencia y las características asociadas en elSíndrome Ansioso, en estudiantes de la Facultad de Medicina de una universidad privada. Materiales y métodos. Estudio descriptivo, realizado en una muestra por conveniencia en 183 estudiantes de medicina, durante el segundo periodo académico de 2005. Se utilizó una encuesta autoaplicada. Para evaluar la ansiedad se empleó el Test de Zung.Resultados. El 1.2% de los estudiantes presenta ansiedad severa, un 12.9% moderada, otro 40.6% leve, y un 45.3% normal. Las situaciones más estresantes reportadas fueron: los exámenes (81.4%), los problemas familiares (45.4%), los problemas con el novio/esposo o novia/esposa (35.05%) y los problemas económicos (27.9%). Conclusión. El Síndrome Ansioso en estudiantes de Medicina de la universidad privada evaluada es un problema que merece atención de los organismos encargados de los programas de bienestar universitario. Test de Zung.

Introduction. Anxious syndrome affects university students, considering college demands greater commitment from those who access it. Objective. To evaluate the frequency and the characteristics associated to the Anxious Syndrome in students of a private medical school. Materials and methods. Descriptive study, made from a convenience sample of 183 medical students, during the second academic period of 2005. A self-reported questionnaire was performed. In order to evaluate student's anxiety level, the Test of Zung was used. Results. 1,2% of the students presented a severe anxiety level, 12,9% a moderate one, another40,6% had a mild, and 45,3% a normal one. The most stressful situations reported were: tests (81.4%), family problems (45.4%), problems with the husband/ fiancè or wife/ fiancèe (35.1%) and economic problems (27.9%). Conclusion. Anxious syndrome in students is a problem that deserves attention from the organismsin charge of the programs of university well-being.
Descritores: Ansiedade
-Faculdades de Medicina
Estudantes de Medicina
Universidades
Afeto
Promoção da Saúde
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: CO101.1 - BCdeS - Biblioteca Ciencias de la Salud


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Texto completo SciELO Chile
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Id: biblio-991380
Autor: Antunes Barros, Rinaldo; Silva Menezes, Marta; Lins, Liliane.
Título: Quality of life of medical students in Brazil: a comparative study / Calidad de vida de estudiantes de medicina en Brasil: un estudio comparativo
Fonte: Rev. méd. Chile;147(1):107-113, 2019. tab.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT Background: VERAS survey multicenter project, carried out in 2011-2012, evaluated the quality of life (QoL) of students from 22 Brazilian medical schools. Aim: To evaluate QoL of undergraduate medical students, taking Veras-q national data as comparison. Material and Methods: We evaluated the QoL of 197 medical students in a Brazilian private medical school at Salvador, Bahia, Brazil in 2014. Students in the first two years were grouped in Phase I; those in years three and four were grouped in Phase II. Those in the internship (fifth and sixth years) were grouped in Phase III. Results: Students from Phase I group had better QoL averages than those from Phase II. Phase I students presented significantly (p < 0.05) better scores in the Psychological and Use of Time domains. Compared to Phase II students, those in Phase III obtained better scores in the Physical and Environmental domains. Female students had significantly lower (p < 0.01) scores than male students in Physical, Psychological and Use of Time domains. Compared to the national sample survey, these students had higher (p < 0.01) scores in all domains, except for the Physical domain in Phase II (p < 0.4352). Conclusions: These students had a better quality of life than those surveyed in the national Veras-q study. Female students had lower scores. Adjusted schedules and lower work overload, as consequences of effective interdisciplinarity in curricular components, may have contributed to higher students' QoL.

Antecedentes: El proyecto multicéntrico VERAS evaluó la calidad de vida de estudiantes de medicina en los años 2011-2012. Objetivo: Evaluar la calidad de vida de un grupo de estudiantes de medicina y compararla con los datos del proyecto VERAS. Material y Métodos: Se evaluó calidad de vida en 197 estudiantes de medicina de universidades privadas de Salvador, Bahía, Brasil en 2014. Los estudiantes de los dos primeros años fueron agrupados en la fase I, aquellos de tercer y cuarto año en fase II y los del internado en fase III. Resultados: Los estudiantes en fase I tuvieron mejor calidad de vida que aquellos en fase II. Los estudiantes en fase I tuvieron mejores puntajes en los dominios psicológico y uso del tiempo. Los estudiantes en fase III tuvieron mejores puntajes en los dominios físico y ambiental que los estudiantes en fase II. Las mujeres obtuvieron menores puntajes en los dominios físico, psicológico y uso del tiempo, que los hombres. Al comparar con el estudio nacional, estos estudiantes tuvieron mejores puntajes en todos los dominios, excepto el físico en estudiantes en fase II. Conclusiones: Estos estudiantes tuvieron mejor calidad de vida que sus pares estudiados previamente. Las mujeres tuvieron puntajes más bajos que los hombres. Una menor carga de trabajo, como consecuencia de un currículo multidisciplinario, puede haber influido en esta mejor calidad de vida.
Descritores: Qualidade de Vida/psicologia
Estudantes de Medicina/estatística & dados numéricos
-Faculdades de Medicina/estatística & dados numéricos
Fatores Socioeconômicos
Estudantes de Medicina
Brasil
Fatores Sexuais
Estudos Transversais
Inquéritos e Questionários
Análise de Regressão
Setor Privado/estatística & dados numéricos
Distribuição por Sexo
Estatísticas não Paramétricas
Educação de Graduação em Medicina/estatística & dados numéricos
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto
Adulto Jovem
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1160863
Autor: Ferreira, Luis.
Título: Cambios educativos orientados a mejorar la eficiencia y calidad de la atención médica / Educative changes oriented to improve the medical care eficiency and quality
Fonte: Bol. Acad. Nac. Med. B.Aires;(supl):89-92, jul. 1992.
Idioma: es.
Conferência: Apresentado em: Seminario Calidad y Costo de la Atención Médica, 4, Buenos Aires, 22-23 oct. 1992.
Descritores: Assistência Médica
Educação Médica
Faculdades de Medicina
Médicos
-Medicina Preventiva
Medicina Social
Responsável: AR1.1 - Biblioteca Rafael Herrera Vegas


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Id: biblio-1160862
Autor: Martínez Marull, Alfredo.
Título: Cambios educativos orientados a mejorar la eficiencia y calidad de la atención médica / Educative changes oriente to improve the medical care eficiency and quality
Fonte: Bol. Acad. Nac. Med. B.Aires;(supl):93-8, jul. 1992.
Idioma: es.
Conferência: Apresentado em: Seminario Calidad y Costo de la Atención Médica, 4, Buenos Aires], 22-23 oct. 1992.
Descritores: Educação de Graduação em Medicina
Educação de Pós-Graduação em Medicina
Faculdades de Medicina
Ética Médica
-Análise Custo-Eficiência
Educação Médica
Internato e Residência
Qualidade da Assistência à Saúde
Responsável: AR1.1 - Biblioteca Rafael Herrera Vegas


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Id: biblio-1160860
Autor: Binia, Alberto.
Título: Cambios educativos orientados a mejorar la ediciencia y calidad de la atención médica / Educative changes oriente to improve the medical care:eficiency and quality
Fonte: Bol. Acad. Nac. Med. B.Aires;(supl):105-13, jul. 1992.
Idioma: es.
Conferência: Apresentado em: Seminario Calidad y Costo de la Atención Médica, 4, Buenos Aires, 22-23 oct. 1992.
Descritores: Acreditação
Educação de Graduação em Medicina
Faculdades de Medicina
Responsável: AR1.1 - Biblioteca Rafael Herrera Vegas


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Id: biblio-1160818
Autor: Burucua, José E.
Título: Educación médica del postgrado / Graduate medical education
Fonte: Bol. Acad. Nac. Med. B.Aires;(supl):101-4, jul. 1992.
Idioma: es.
Conferência: Apresentado em: Seminario sobre Calidad y costo de la Atención Médica, 3, Buenos Aires, 12-13 jun. 1991.
Descritores: Educação de Pós-Graduação em Medicina
Faculdades de Medicina
-Corpo Clínico Hospitalar
Responsável: AR1.1 - Biblioteca Rafael Herrera Vegas



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