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Id: biblio-1148101
Autor: Satizabal Reyes, Melania; Aguilar Arias, Andrea.
Título: Aportes desde la universidad pública a la construcción de paz: prácticas formativas de Terapia Ocupacional y Fonoaudiología con un grupo de personas en proceso de reincorporación en Cali, Colombia / Contributions from the public university to the construction of peace: Occupational Therapy and Speech Therapy training practices with a group of people in process of reinstatement in Cali, Colombia / Contribuições da universidade pública para a construção da paz: práticas de treinamento em Terapia Ocupacional e Fonoaudiologia com um grupo de pessoas em processo de reincorporação em Cali, Colômbia
Fonte: Rev. Ocup. Hum. (En línea);19(2):73-85, 2019.
Idioma: es.
Resumo: En el marco de la firma del Acuerdo de Paz entre el Gobierno colombiano y las Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia ­ Ejército del Pueblo (FARC-EP), la Universidad del Valle implementó un programa que promueve el desarrollo de prácticas profesionales. Esto permitió a docentes y estudiantes de Terapia Ocupacional y Fonoaudiología elaborar una propuesta que se desarrolló en la ciudad de Cali con la población en proceso de reincorporación y sus familias, como parte del convenio entre la Universidad y la Agencia para la Reincorporación y la Normalización, durante el primer semestre del 2018. La experiencia tuvo el propósito de favorecer los procesos de lectura y escritura en los participantes, promoviendo su participación social y la construcción de ciudadanía. La propuesta privilegió un enfoque de construcción conjunta. Participaron diez personas adultas y seis infantes. Se realizaron cinco encuentros, en los cuales se identificaron necesidades e intereses relacionados con leer y escribir, y se construyeron de manera conjunta actividades de promoción de la lectura y la escritura a través de la poesía, el cuento y el teatro. La propuesta posibilitó un ejercicio de reconocimiento y resignificación mutua que permite la construcción de ciudadanía y de profesionales como sujetos políticos.

Within the framework of the signing of the Peace Agreement between the Colombian Government and the Revolutionary Armed Forces of Colombia ­ People's Army (FARC-EP), Universidad del Valle implemented a program that promotes the development of professional practices, which allowed the preparation of a proposal from teachers and students of Occupational Therapy and Speech Therapy, which was carried out within the framework of the agreement with the Agency for Reincorporation and Standardization. It was carried out in the city of Cali with the population in the process of reinstatement and their families during the first half of 2018 with the purpose of supporting the reading and writing processes in the participating population, thus favoring their social participation and the construction of citizenship. The proposal favored a joint construction approach among all involved. 10 adults and 6 children participated. Five meetings were held which allowed identifying the needs and interests of the participants in relation to reading and writing, and jointly build activities that promoted reading and writing through poetry, storytelling and theater. The proposal enabled an exercise of recognition and mutual resignification that allows the construction of citizenship and professionals as political subjects.

No âmbito da assinatura do Acordo de Paz entre o Governo da Colômbia e as Forças Armadas Revolucionárias da Colômbia - Exército Popular (FARC-EP), a Universidad del Valle implementou um programa que promove o desenvolvimento de práticas profissionais. Isso permitiu que professores e alunos de Terapia Ocupacional e Fonoaudiologia elaborassem uma proposta - desenvolvida na cidade de Cali com a população no processo de reincorporação e suas famílias -, como parte do acordo entre a Universidade e a Agência de Reincorporação e Padronização, durante o primeiro semestre de 2018. A experiência teve como objetivo favorecer os processos de leitura e escrita dos participantes, promovendo sua participação social e a construção da cidadania. A proposta privilegiou uma abordagem de construção conjunta. Participaram dez adultos e seis meninos. Foram realizados cinco encontros, nos quais foram identificadas necessidades e interesses relacionados à leitura e à escrita, e foram construídas, conjuntamente, atividades para promover a leitura e a escrita através da poesia, contos e teatro. A proposta possibilitou um exercício de reconhecimento e ressignificação mútuos, que permite a construção da cidadania e dos profissionais como sujeitos políticos.
Descritores: Prática Profissional
Universidades
Terapia Ocupacional
Fonoaudiologia
-Leitura
Redação
Tipo de Publ: Relatos de Casos
Responsável: CO5.1 - Centro de Información y Conocimiento


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Id: biblio-1099174
Autor: Ortiz-Piedrahíta, Vanessa.
Título: Subjetivación de la blanquitud por jóvenes universitarios: un estudio comparativo / Subjective construction of whiteness by Young university students: a comparative study / Subjetivação da branquitude em jovens universitários: um estudo comparativo
Fonte: Rev. latinoam. cienc. soc. niñez juv;18(1):183-206, ene.-jun. 2020.
Idioma: es.
Resumo: Resumen (analítico) Este trabajo se inscribe en los estudios interdisciplinarios y decoloniales sobre la blanquitud. Describe la construcción subjetiva de la identidad blanca por jóvenes universitarios de Brasilia y Medellín, ello a partir de categorías que se interrelacionan, como la clase social, la etnicidad y la raza. Por medio de un abordaje metodológico cualitativo y comparativo se logró captar el universo significativo de los participantes. Finalmente, se presentan algunas reflexiones sobre el proceso performativo, y a veces contradictorio, que implica el reconocerse a través de los valores y privilegios que otorga la blanquitud en espacios tanto académicos como extracurriculares.

Abstract (analytical) This article forms part of interdisciplinary and colonial studies on whiteness and uses interrelated categories such as social class, ethnicity and race to explore the subjective construction of whiteness by young university students in Brasilia and Medellín. Based on a qualitative and comparative methodological approach, it was possible to capture the significant universe of university students who participate in the study. The author presents reflections and conclusions on the performative and sometimes contradictory process that implies recognizing oneself through the values and social privileges of whiteness in academic and extra-curricular spaces.

Resumo (analítico) O artigo faz parte dos estudos interdisciplinares e de-coloniais sobre a branquitude e descreve, a partir de categorias inter-relacionadas como classe social, etnia e raça, a construção subjetiva da branquitude de jovens universitários de Brasília e Medellín. A partir de uma abordagem metodológica qualitativa-comparativa, foi possível estudar o universo significativo dos universitários que fizeram parte da pesquisa. Finalmente, são apresentadas algumas reflexões e conclusões sobre o processo performativo e às vezes contraditório que implica reconhecer-se através dos valores e privilégios sociais da blanquitude hegemônica em espaços acadêmicos e extracurriculares.
Descritores: Classe Social
Estudantes
Estudos Interdisciplinares
-Universidades
Grupos Étnicos
Responsável: CO335.1 - Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud de la Alianza CINDE


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Id: biblio-1128581
Autor: Santos, Adrielly; Silva, Wanderson Roberto; Santana, Moema de Souza; Campos, Juliana Alvares Duarte Bonini.
Título: Distortion and dissatisfaction with body size per the demographic and academic characteristics and the nutritional status of university students
Fonte: Rev. ciênc. farm. básica apl;41:[12], 01/01/2020. tab.
Idioma: en.
Resumo: To identify the prevalence of distortion and dissatisfaction with the body size of Brazilian university students, and establish their relationship with the demographic and academic characteristics and the anthropometric nutritional status. The sample consisted of students from a public university in the state of São Paulo. The Figure Rating Scale (FRS) for Brazilian adults was used as an instrument. The participants selected the figure that corresponded to the current body and another one for the desired body. The prevalence of distortion and dissatisfaction with body sizewas calculated with 95% confidence interval (95% CI). The association between the variables was evaluated by the Chi-Square Test (χ2). The significance level of 5% was adopted. A total of 356 students (women=71.63%) with a mean age of 20.95 (SD=2.55) years participated. The prevalence of distortion and dissatisfaction with body size was 73.03% (95% CI=68.23­77.83) and 79.49% (95% CI=75.3­83.68), respectively. There was a high prevalence of distortion with body size among individuals with low weight (χ2=9.523, p=0.009). Students who distorted the body size (52.31% [95% CI=47.12­57.50]) underestimated their body size. The type of distortion was related to sex (χ2=26.35, p<0.001), physical activity (χ2=4.51, p=0.034), use of supplements (χ2=4.62, p=0.032), andthe anthropometric nutritional status (χ2=9.05, p=0.011). Students dissatisfied with the body (58.66% [95% CI=52.92­64.40]) wished to reduce the body size. The type of dissatisfaction was related to sex (χ2=5.79, p=0.016) and anthropometric nutritional status (χ2=89.83, p<0.001). The prevalence of body size underestimation was higher among men, students who practice physical activity, subjects using dietary supplements and underweight individuals. The wish to decrease body size was higher among women and overweight/obese individuals.(AU)
Descritores: Distorção da Percepção
Estudantes
Universidades
Estado Nutricional/etnologia
Tamanho Corporal/etnologia
-Imagem Corporal/psicologia
Brasil
Responsável: BR33.1 - Divisão Técnica de Biblioteca e Documentação


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Id: biblio-1147226
Autor: Fernández, María Belén.
Título: Reflexiones sobre la educación universitaria en pandemia. Experiencia en odontología / Reflections on university education in a pandemic. Experience in dentistry
Fonte: Rev. Asoc. Odontol. Argent;108(3):95-96, dic. 2020.
Idioma: es.
Resumo: ¿Cuándo fue que nos despertamos y nos dimos cuenta de que estábamos en una escena de película? Algo impensado para nosotros, un aislamiento, nos hizo sentir más que nunca que somos seres sociales. ¿Y qué ocurrió con la educación en este contexto? El modo en que el ámbito universitario atravesó la pandemia y la inclusión de la tecnología en la enseñanza odontológica invitan a reflexionar sobre los cambios que tuvieron lugar y que llegaron para quedarse (AU)

That moment when we found ourselves in the middle of a movie scene. Something unexpected for us, the isolation showed us the importance for human beings to socialise. The changes experienced in education during the lockdown in 2020 with the inclusion of technology like internet in dental education, invites us to reflect about those changes and how they will affect dental education in the future (AU)
Descritores: Tecnologia Odontológica
Educação a Distância
Educação em Odontologia
Pandemias
-Estudantes de Odontologia
Universidades
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: AR29.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1147522
Autor: Ceriani Cernadas, José María.
Título: A 20 años del nacimiento del Instituto Universitario / 20 years after the birth of the Institute Academic
Fonte: Rev. Hosp. Ital. B. Aires (2004);36(1):5-5, mar. 2016.
Idioma: es.
Descritores: Faculdades de Medicina/história
Universidades/história
-Argentina
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Carta
Responsável: AR2.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1147350
Autor: Vietto, Valeria.
Título: El Instituto Universitario como Centro Cochrane Colaborador: oportunidades y desafíos / The University Institute as a Cochrane Center Collaborator: opportunities and challenges
Fonte: Rev. Hosp. Ital. B. Aires (2004);36(1):3-4, mar. 2016.
Idioma: es.
Descritores: Universidades/organização & administração
Literatura de Revisão como Assunto
-Argentina
Pesquisa
Hospitais de Ensino/organização & administração
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Editorial
Responsável: AR2.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1103708
Autor: Ávila Sotolongo, Lázaro Jesús; Pereira Olivera, Lisette; Cuevas Jomarrón, Orlando Juan; Rodríguez Álamo, Rodolfo.
Título: La Federación Estudiantil Universitaria de fiesta en sus 95 años de vida / The University Student Federation celebrated its 95 years of life
Fonte: Rev. medica electron;40(4):1305-1309, jul.-ago. 2018.
Idioma: es.
Descritores: Estudantes de Saúde Pública/história
Aniversários e Eventos Especiais
-Médicos/história
Estudantes de Medicina
Universidades/história
Organizações de Normalização Profissional/história
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: CU424.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1103691
Autor: Ferrer Lozano, Yovanny; Morejón Trofimova, Yanett; Machín Sánchez, Ada; García García, Aleyda.
Título: Julio Aristegui Villamil: el médico de los pobres / Julio Aristegui Villamil: the Physician of the Poor
Fonte: Rev. medica electron;40(4):1282-1287, jul.-ago. 2018.
Idioma: es.
Resumo: Julio Miguel Aristegui Villamil se gradúa de Doctor en Medicina en la Universidad de La Habana en 1929 y regresa a Cárdenas, su ciudad natal, a ejercer su profesión. Sus ideas progresistas lo afilian a la Izquierda Médica, dentro de la Federación Médica de Cuba. Por el ejercicio desinteresado de su profesión la población le llega a nombrar "el médico de los pobres" (AU).

Julio Miguel Aristegui Villamil graduated as doctor in Medicine in the University of Havana in 1929 and came back to Cardenas, his home city, to practice his profession. His progressive ideas led him to enroll in the Izquierdad Médica (Medical Left translated in English), a group inside the Medical Federation of Cuba. Because of the selfless practice of his profession, the people began to call him "the doctor of the poors" (AU).
Descritores: Médicos/história
Custos de Cuidados de Saúde/ética
-Médicos/ética
Universidades/história
Cuidados Médicos/história
Políticas
Serviços de Saúde/ética
Limites: Humanos
Masculino
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: CU424.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-1126665
Autor: Requeiro Almeida, Reinaldo; Suarez Monzón, Noemí; Pupo Cejas, Yumila.
Título: Improntas sociales retardatarias de la buena salud en el ámbito social y universitario / Delayed social imprints of good health in the social and university environment
Fonte: Rev. cuba. med. mil;48(supl.1):e386, 2019.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: El concepto de improntas sociales retardatarias de la buena salud, alude a los comportamientos instaurados en las personas y decisores, que tienden a retrasar el advenimiento de prácticas beneficiosas, tanto para la convivencia interpersonal, como respecto al medio circundante. Objetivo: Disertar acerca de los elementos sociales que retardan la buena salud, en el ámbito social y universitario. Métodos: Se realizó una revisión bibliográfica basada en el análisis de 28 fuentes documentales, seleccionadas como determinantes en el curso de la construcción teórica de la definición en cuestión. Los documentos citados fueron en su mayoría, artículos de revistas científicas publicados en los últimos cinco años, y accesibles a través de Pubmed, Scielo y ScienceDirect. Conclusiones: Las improntas retardatarias de la buena salud en el ámbito social y universitario, constituyen idearios sociales que condicionan los cambios de comportamientos orientados a la buena adaptación y el autocuidado, de frente a las propuestas a cargo de organismos internacionales respecto a la promoción de la salud(AU)

Introduction: The concept of delayed social imprints of good health, refers to behaviors established in people and decision makers, which tend to delay the upcoming of beneficial practices, both for interpersonal coexistence and the surrounding environment. Objective: To talk about the social elements that delay good health, in the social and university environment. Methods: A bibliographic review was made based on the analysis of 28 documentary sources, selected as determinants in the course of the theoretical construction of the definition in question. The documents were, in most cases, articles of scientific journals published in the last five years, and accessible through Pubmed, Scielo and ScienceDirect. Conclusions: The delayed imprints of good health in the social sphere and the university, constitute social ideologies that allow changes of behaviors oriented to the good adaptation and the self-care, in front of the proposals in charge of international organisms regarding to the promotion of the health(AU)
Descritores: Publicações Periódicas como Assunto
Universidades
Agências Internacionais
Métodos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CU1.1 - Biblioteca Médica Nacional


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-1056933 LILACS-Express
Autor: Lima, Claudia Henschel de; Sampaio, Thalles Cavalcanti dos Santos Mendonça; Cunha, Julia da Silva.
Título: A supervisão clínico-institucional como dispositivo de qualificação na Atenção Psicossocial: uma experiência de parceria com a Universidade / Clinical-institutional supervision as a qualification device in Psychosocial Care: an experience of partnership with the University
Fonte: Physis (Rio J.);29(3):e290314, 2019. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Apresenta-se a condução da supervisão clínico-institucional em um centro de atenção psicossocial localizado no município de Volta Redonda, no estado do Rio de Janeiro, resultando de projeto de extensão que vigorou entre os anos de 2012 e 2015, em uma universidade localizada no mesmo município. O processo de reforma psiquiátrica no município é apresentado a partir de duas interrogações do projeto de extensão: Em que momento da reforma psiquiátrica se encontra o município de Volta Redonda? Que clínica fora possível, até aquele momento, no CAPS? A partir dessas interrogações, descreveu-se o processo da supervisão clínico-institucional, destacando a psicanálise como marco teórico principal na análise sobre a forma como o cotidiano dos usuários do CAPS-II se situa no horizonte da reforma psiquiátrica, sobre o papel da psiquiatria no CAPS e na construção de um saber alternativo à psiquiatria, que considere a relevância da teoria, da posição subjetiva dos usuários e do saber dos profissionais. Destaca-se, ao final, a relevância da parceria com a universidade, como espaço de formação e reflexão crítica permanente sobre a oferta de serviços em saúde mental no horizonte da reforma psiquiátrica.

Abstract The conduct of clinical and institutional supervision is presented at a psychosocial care center located in the city of Volta Redonda, state of Rio de Janeiro, Brazil, resulting from an extension project that took place between 2012 and 2015, in a university located in same municipality. The process of psychiatric reform in the municipality is presented with two questions of the extension project: When is the psychiatric reform in Volta Redonda? What clinic had been possible so far at CAPS? From these questions, the process of clinical-institutional supervision was described, highlighting psychoanalysis as the main theoretical framework in the analysis of how the daily life of CAPS-II users lies on the horizon of psychiatric reform, on the role of psychiatry in the CAPS and in the construction of an alternative knowledge to psychiatry, recognizing the relevance of the theory, the subjective position of users and the knowledge of professionals. Finally, we highlight the relevance of the partnership with the university, as a space for formation and permanent critical reflection on the provision of mental health services within the psychiatric reform.
Descritores: Saúde Mental
Pessoal de Saúde/educação
Procedimentos Clínicos
Gestão em Saúde
Serviços de Saúde Mental
-Psiquiatria/história
Psicanálise
Universidades
Brasil
Pesquisa Qualitativa
Capacitação Profissional
Política de Saúde
Administração Hospitalar
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C



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