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Id: biblio-962175
Autor: Duran, Ana Clara; Lock, Karen; Latorre, Maria do Rosario D O; Jaime, Patricia Constante.
Título: Evaluating the use of in-store measures in retail food stores and restaurants in Brazil / Validade e confiabilidade de instrumentos de avaliação do microambiente alimentar no Brasil
Fonte: Rev. saúde pública (Online);49:80, 2015. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo.
Resumo: ABSTRACTOBJECTIVE To assess inter-rater reliability, test-retest reliability, and construct validity of retail food store, open-air food market, and restaurant observation tools adapted to the Brazilian urban context.METHODS This study is part of a cross-sectional observation survey conducted in 13 districts across the city of Sao Paulo, Brazil in 2010-2011. Food store and restaurant observational tools were developed based on previously available tools, and then tested it. They included measures on the availability, variety, quality, pricing, and promotion of fruits and vegetables and ultra-processed foods. We used Kappa statistics and intra-class correlation coefficients to assess inter-rater and test-retest reliabilities in samples of 142 restaurants, 97 retail food stores (including open-air food markets), and of 62 restaurants and 45 retail food stores (including open-air food markets), respectively. Construct validity as the tool's abilities to discriminate based on store types and different income contexts were assessed in the entire sample: 305 retail food stores, 8 fruits and vegetable markets, and 472 restaurants.RESULTS Inter-rater and test-retest reliability were generally high, with most Kappa values greater than 0.70 (range 0.49-1.00). Both tools discriminated between store types and neighborhoods with different median income. Fruits and vegetables were more likely to be found in middle to higher-income neighborhoods, while soda, fruit-flavored drink mixes, cookies, and chips were cheaper and more likely to be found in lower-income neighborhoods.CONCLUSIONS The measures were reliable and able to reveal significant differences across store types and different contexts. Although some items may require revision, results suggest that the tools may be used to reliably measure the food stores and restaurant food environment in urban settings of middle-income countries. Such studies can help .inform health promotion interventions and policies in these contexts.

RESUMOOBJETIVO Avaliar a confiabilidade intra- e inter-indivíduo e validade de construto de instrumentos de avaliação do microambiente alimentar em mercados, supermercados, feiras-livres e restaurantes adaptados ao contexto urbano brasileiro.MÉTODOS Estudo transversal conduzido em 2010-2011 em 13 distritos do município de São Paulo, Brasil. Instrumentos de avaliação do microambiente alimentar, utilizados em outros países, foram adaptados e testados para o contexto brasileiro. Foram coletadas medidas de disponibilidade, variedade, qualidade, preço e promoção de frutas, hortaliças e alimentos ultraprocessados. Estatísticas Kappa e Coeficiente de Correlação Intraclasse foram utilizados para avaliar as confiabilidades inter- e intra-avaliador em amostra de 142 restaurantes e 97 mercados, supermercados e feiras livres e em 62 restaurantes e 97 mercados, supermercados e feiras livres, respectivamente. A validade de construto, definida como a capacidade dos instrumentos em discriminar diferentes contextos, foi avaliada na totalidade da amostra: 305 mercados e supermercados, oito feiras livres e 472 restaurantes.RESULTADOS Os instrumentos foram considerados confiáveis, com coeficientes Kappa para as medidas inter- e intra-avaliadores, variando de 0,49 a 1,00. Eles também foram capazes de discriminar diferentes tipos de estabelecimentos e diferentes contextos socioeconômicos. Frutas e hortaliças foram mais encontradas em bairros de médio e alto nível socioeconômico, enquanto refrigerantes, refrescos em pó, biscoitos e salgadinhos foram mais encontrados em áreas de menor nível socioeconômico e apresentaram menores preços.CONCLUSÕES As medidas são confiáveis e capazes de discriminar diferentes estabelecimentos e contextos. Embora alguns itens ainda requeiram revisão, os resultados sugerem que os instrumentos podem ser utilizados para avaliar o ambiente alimentar em áreas urbanas de países de renda média. Tais estudos podem informar políticas e intervenções para promoção da saúde nesses contextos.
Descritores: Restaurantes/estatística & dados numéricos
Inquéritos e Questionários
Comércio/estatística & dados numéricos
Abastecimento de Alimentos/estatística & dados numéricos
Promoção da Saúde/métodos
-Verduras
Brasil
Qualidade dos Alimentos
Características de Residência
Inquéritos Nutricionais
Estudos Transversais
Reprodutibilidade dos Testes
Abastecimento de Alimentos/métodos
Frutas
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Estudo Observacional
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-962160
Autor: Chaves, Gabriela Costa; Hasenclever, Lia; Osorio-de-Castro, Claudia Garcia Serpa; Oliveira, Maria Auxiliadora.
Título: Strategies for price reduction of HIV medicines under a monopoly situation in Brazil / Estratégias de redução de preços de medicamentos para aids em situação de monopólio no Brasil
Fonte: Rev. saúde pública (Online);49:86, 2015. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To analyze Government strategies for reducing prices of antiretroviral medicines for HIV in Brazil. METHODS Analysis of Ministry of Health purchases of antiretroviral medicines, from 2005 to 2013. Expenditures and costs of the treatment per year were analyzed and compared to international prices of atazanavir. Price reductions were estimated based on the terms of a voluntary license of patent rights and technology transfer in the Partnership for Productive Development Agreement for atazanavir. RESULTS Atazanavir, a patented medicine, represented a significant share of the expenditures on antiretrovirals purchased from the private sector. Prices in Brazil were higher than international references, and no evidence was found of a relationship between purchase volume and price paid by the Ministry of Health. Concerning the latest strategy to reduce prices, involving local production of the 200 mg capsule, the price reduction was greater than the estimated reduction. As for the 300 mg capsule, the amounts paid in the first two years after the Partnership for Productive Development Agreement were close to the estimated values. Prices in nominal values for both dosage forms remained virtually constant between 2011 (the signature of the Partnership for Productive Development Agreement), 2012 and 2013 (after the establishment of the Partnership). CONCLUSIONS Price reduction of medicines is complex in limited-competition environments. The use of a Partnership for Productive Development Agreement as a strategy to increase the capacity of local production and to reduce prices raises issues regarding its effectiveness in reducing prices and to overcome patent barriers. Investments in research and development that can stimulate technological accumulation should be considered by the Government to strengthen its bargaining power to negotiate medicines prices under a monopoly situation.

RESUMO OBJETIVO Analisar as estratégias governamentais para redução de preço de medicamentos antirretrovirais para aids no Brasil. MÉTODOS Realizada análise das compras de medicamentos antirretrovirais pelo Ministério da Saúde, de 2005 a 2013. Foram analisados o gasto e o custo do tratamento por ano e comparados com os preços internacionais para o atazanavir. Foram estimadas as reduções com base no contrato da Parceria para Desenvolvimento Produtivo para obtenção de licença voluntária de patente e transferência de tecnologia do atazanavir. RESULTADOS O atazanavir teve peso expressivo nos gastos com antirretrovirais adquiridos no setor privado. Os preços praticados no Brasil foram mais altos que aqueles de referência internacional e não houve evidências da relação entre volume de compra e preço pago pelo Ministério da Saúde, por ser medicamento patenteado. Em relação à estratégia mais recente para reduzir preços, envolvendo produção local da cápsula de 200 mg, as reduções foram menores do que as estimadas. Quanto à cápsula de 300 mg, os valores pagos nos dois primeiros anos após a Parceria para Desenvolvimento Produtivo foram próximos aos estimados. Os preços em valores nominais mantiveram-se praticamente constantes entre 2011 (assinatura da Parceria para Desenvolvimento Produtivo), 2012 e 2013 (após estabelecida a Parceria). CONCLUSÕES A redução do preço de medicamentos é complexa em ambiente de concorrência limitada. O uso da Parceria para Desenvolvimento Produtivo como método para aumentar a capacidade de produção local e reduzir preços levanta questões em relação à redução efetiva dos preços e ao enfrentamento da barreira patentária. Investimentos em pesquisa e desenvolvimento que possam estimular a acumulação tecnológica devem ser considerados pelo governo para fortalecer seu poder de barganha ao negociar preços de medicamentos em situação de monopólio.
Descritores: Infecções por HIV/tratamento farmacológico
Antirretrovirais/economia
Sulfato de Atazanavir/economia
-Brasil
Infecções por HIV/economia
Custos de Medicamentos
Comércio/economia
Controle de Custos
Sulfato de Atazanavir/uso terapêutico
Acesso aos Serviços de Saúde/economia
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-962137
Autor: Ribeiro, Helena.
Título: Free-trade agreements: challenges for global health / Tratados de livre comércio: desafios para a saúde global
Fonte: Rev. saúde pública (Online);49:52, 2015.
Idioma: en.
Resumo: In this study new free-trade agreements are discussed, which are based on the breaking down of tariff and technical barriers and normally exclude most of the poorest countries in the world. Considering the current context of economic globalization and its health impacts, seven controversial points of these treaties and their possible implications for global public health are presented, mainly regarding health equity and other health determinants. Finally, this research proposes a greater social and health professionals participation in the formulation and discussion of these treaties, and a deeper insertion of Brazil in this important international agenda.

São discutidos os novos tratados de livre comércio, os quais se baseiam em quebra de barreiras tarifárias e técnicas e excluem a maior parte dos países mais pobres do mundo. Considerando-se o atual contexto de globalização econômica, são apresentados sete pontos polêmicos desses tratados e suas possíveis implicações para a saúde pública global, sobretudo no que diz respeito à equidade em saúde e a outros deteminantes da saúde. Conclui-se defendendo maior participação social e de profissionais de saúde na formulação e discussão desses tratados e inserção do Brasil nesta importante e atual discussão internacional.
Descritores: Saúde Global/tendências
Comércio/tendências
Cooperação Internacional
-Brasil
Comércio/legislação & jurisprudência
Comércio/normas
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-635722 LILACS-Express
Autor: Carballo Penela, Adolfo; García Negro, María do Carme.
Título: Hacia el desarrollo sostenible de organizaciones y empresas: la huella ecológica corporativa y su aplicación a un productor de mejillón en Galicia (España) / Towads sustainabble development in organizations and businesses: the corporative ecological footprint and its application to a mussel producer in galicia Spain
Fonte: Rev. luna azul;(27):8-26, dic. 2008. ilus, tab.
Idioma: es.
Resumo: La Huella Ecológica (HE) es un indicador que proporciona un marco de análisis para el estudio de la demanda humana de bioproductividad. En los últimos años se ha avanzado en su aplicación a organizaciones, destacándose su potencialidad como herramienta de gestión empresarial. Este artículo parte de la exposición de cuestiones generales relacionadas con el funcionamiento del indicador. Seguidamente, se señalan las diferentes opciones de cálculo en lo que se refiere a la huella de empresas, estimando la HE de una empresa productora de mejillón en dos años diferentes, 2002 y 2007, de acuerdo al método compuesto de las cuentas contables (MC3). El objetivo del estudio es detectar qué actividades realizadas por la empresa generan una mayor huella y, además, analizar la evolución del indicador en el período considerado. Los resultados muestran una HE reducida, causada principalmente por el consumo de combustibles de la embarcación de la empresa. Así mismo, se produce un incremento de la huella en 2007, debido a dos hechos puntuales relacionados con la sustitución de una batea y reparaciones en la embarcación.

The ecological footprint (EF) is an indicator which provides a referential framework for the analysis of human demand of bioproductivity. In recent years, it has been applied to organizations, highlighting its potential as a business management tool. Firstly, this article introduces general questions regarding the indicator's functionality. Secondly, corporate calculation methods are presented. Finally, the EF of a mussel producer company in two different years, 2002 and 2007, was estimated using the "compound method of financial accounting" (MC3). This study aims to find out which activities carried out by the company generate a higher footprint, as well as analyzing the evolution of the indicator in the study period. Results show a reduced footprint, basically related with fuel consumption of, used in the vessel that the company owns. There is also an increase in the footprint in 2007, due to concrete facts related to raft replacement and vessel repair.
Descritores: Desenvolvimento Sustentável
-Bivalves
Comércio
Contabilidade
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO54.1 - Centro de Biblioteca e Información Científica


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Luiza, Vera Lúcia
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Id: biblio-1043318
Autor: Bertoldi, Andréa Dâmaso; Chaves, Luisa Arueira; Ross-Degnan, Dennis; Luiza, Vera Lucia; Emmerick, Isabel Cristina Martins; Silva, Rondineli Mendes da; Campos, Mônica Rodrigues.
Título: Brazilian generics market change after Farmácia Popular program
Fonte: Rev. saúde pública (Online);53:94, jan. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico; . Health Delivery Systems Center for Diabetes Translational Research.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To evaluate trends in the use of generic and non-generic medicines to treat hypertension and diabetes under the Farmácia Popular Program (FP) and its impact on generic medicines sales volume and market share in the Brazilian pharmaceutical market. METHODS This longitudinal, retrospective study used interrupted time series design to analyze changes in monthly sales volume and proportion of medicines sales (market share) for oral antidiabetic and antihypertensive medicines for generic versus non-generic products. Analyses were conducted in a combined dataset that aggregate monthly sales volumes from the Farmácia Popular program and from the QuintilesIMS™ (IQVIA) national market sales data from January 2007 to December 2012. The Farmácia Popular program phases analyzed included: a) 2009 reductions in medicines reference prices (AFP-II) and b) 2011 implementation of free medicines program for hypertension and diabetes, the Saúde não tem preço (SNTP - Health has no price). RESULTS Patterns of use for FP-covered antidiabetic and antihypertensive medicines were similar to their use in the market in general. After one year of the decreases in government subsidies in April 2010, market share of antidiabetic and antihypertensive medicines experienced relative declines of -54.5% and -59.9%, respectively. However, when FP-covered medicines were made free to patients, overall market volume for antidiabetic and antihypertensive generics increased dramatically, with 242.6% and 277.0% relative increases by February 2012, as well as non-generics with relative increase of 209.7% and 279% for antidiabetic and antihypertensive medicines, respectively. CONCLUSIONS Ministry of Health policies on the amount of patient cost sharing and on the choice of medicines on coverage lists have substantial impacts on overall generic sales volume in retail pharmacies.
Descritores: Medicamentos Genéricos/uso terapêutico
Comércio/tendências
Serviços Comunitários de Farmácia/tendências
Hipoglicemiantes/uso terapêutico
Programas Nacionais de Saúde/tendências
Anti-Hipertensivos/uso terapêutico
-Farmácias/tendências
Farmácias/estatística & dados numéricos
Valores de Referência
Fatores de Tempo
Brasil
Avaliação de Programas e Projetos de Saúde
Estudos Retrospectivos
Estudos Longitudinais
Comércio/estatística & dados numéricos
Serviços Comunitários de Farmácia/estatística & dados numéricos
Diabetes Mellitus/tratamento farmacológico
Análise de Séries Temporais Interrompida
Política de Saúde
Hipertensão/tratamento farmacológico
Programas Nacionais de Saúde/estatística & dados numéricos
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1043337
Autor: Borges, Camila Aparecida; Jaime, Patricia Constante.
Título: Development and evaluation of food environment audit instrument: Auditnova / Desenvolvimento e avaliação de instrumento de auditoria do ambiente alimentar: Auditnova
Fonte: Rev. saúde pública (Online);53:91, jan. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To develop and assess the reliability of an instrument that enables auditing information on consumer food environment indicators, such as availability, price, promotional and advertising strategies, and quantity of brands available, using the food recommendations adopted by the Dietary Guidelines for the Brazilian Population as a theoretical basis. METHODS This is a methodological study in two phases: 1. development of the audit instrument and 2. assessment of its reliability and reproducibility . The Content Validity Index was estimated for each instrument item (>0.80 satisfactory). Inter-rater and test-retest reliability were assessed by percentage agreement and Kappa coefficients. Pearson's correlation coefficient and Scatter-plots were used to measure the degree of linear correlation between two quantitative variables. RESULTS The Content Validity Index was 0.91. Inter-rater and test-retest reliability were mostly high (Kappa> 0.80), for food availability indicators. Among the items that measure advertising, Kappa values for inter-rater reliability ranged from 0.57 to 1.00 and for the test-retest ranged from 0.18 to 0.90. Prices and quantity of brands showed a positive linear correlation between measurements performed by researcher 1 and 2 and between visits 1 and 2. CONCLUSIONS AUDITNOVA is reliable for measuring aspects such as availability, price, quantity of brands, and advertising of foods available in the consumer food environment.

RESUMO OBJETIVO Desenvolver e avaliar a confiabilidade de um instrumento de auditoria do ambiente alimentar do consumidor que possibilite captar informações sobre indicadores do ambiente alimentar do consumidor como disponibilidade, preço, estratégias promocionais e publicitárias e quantidade de marcas disponíveis, utilizando como base teórica as recomendações alimentares adotadas pelo Guia Alimentar para a População Brasileira. MÉTODOS Trata-se de um estudo metodológico em duas fases: 1. desenvolvimento do instrumento de auditoria e 2. avaliação de sua confiabilidade e reprodutibilidade . Foi calculado o índice de validade de conteúdo para cada item do instrumento (satisfatório > 0,80). A confiabilidade interavaliadores e teste-reteste foram avaliadas por percentual de concordância e coeficientes de Kappa. O coeficiente de correlação de Pearson e scatter-plots foram utilizados para medir o grau da correlação linear entre duas variáveis quantitativas. RESULTADOS O índice de validade de conteúdo total foi de 0,91. A confiabilidade interavaliadores e teste-reteste foram altas (Kappa >0,80), em sua maioria, para indicadores de disponibilidade de alimentos. Entre os itens que medem a publicidade, a confiabilidade interavaliadores apresentou valores de Kappa de 0,57 a 1,00, enquanto o teste-reteste apresentou Kappas de 0,18 a 0,90. Preços e quantidade de marcas apresentaram correlação linear positiva entre as medidas realizadas pelo pesquisador 1 e 2 e entre as visitas 1 e 2. CONCLUSÕES O AUDITNOVA é confiável para mensurar aspectos como disponibilidade, preço, quantidade de marcas e publicidade de alimentos disponíveis no ambiente alimentar do consumidor.
Descritores: Inquéritos e Questionários/normas
Comércio/estatística & dados numéricos
Alimentos/estatística & dados numéricos
Abastecimento de Alimentos/estatística & dados numéricos
-Valores de Referência
Brasil
Variações Dependentes do Observador
Reprodutibilidade dos Testes
Publicidade/estatística & dados numéricos
Abastecimento de Alimentos/normas
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo de Validação
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Id: biblio-1043340
Autor: Molin, Thaís Ramos Dal; Leal, Gabriela Camera; Müller, Larissa Sabo; Muratt, Diana Tomazzi; Marcon, Gabriela Zanella; Carvalho, Leandro Machado de; Viana, Carine.
Título: Regulatory framework for dietary supplements and the public health challenge / Marco regulatório dos suplementos alimentares e o desafio à saúde pública
Fonte: Rev. saúde pública (Online);53:90, jan. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoa de Nível Superior.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE The new regulatory framework for dietary supplements in Brazil prompted this analysis of the current outlook of these products and the challenges posed by the new guidelines. METHODS We conducted a qualitative, observational and descriptive study of dietary supplements commercialized in Brazilian online stores with the help of the Google® search tool. We considered the ingredients on the labels, the effects attributed to these products and the commercial claims used as a means of promoting them to assess the necessary changes for the legal framework in the new guidelines. Finally, with the help of a database, we compared the effects declared by the manufacturers and attributed to certain ingredients with the scientific evidence described in literature. RESULTS In total, we purchased 44 dietary supplements from Brazilian online stores (n = 7). Of the samples studied, 34.2% could not be classified in the category Dietary Supplements, as recommended by the new regulation of the Brazilian Health Regulatory Agency due to the presence of prohibited substances; 16% of products should be commercialized as medicines. Regarding the commercial appeals, 97.7% had banned expressions. Numerous claims of effects attributed to certain products were characterized as consumer fraud because they have no scientific evidence. CONCLUSIONS The necessary changes represent a major regulatory and production challenge due to the wide range of dietary supplements and markets, an effort that aims to protect the consumers' health. Some previous gaps in the regulatory framework were not fully solved.

RESUMO OBJETIVO O novo marco regulatório para os suplementos alimentares no Brasil instigou a presente análise do panorama atual desses produtos e os desafios impostos pelas novas diretrizes. MÉTODOS Foi realizado um estudo qualitativo, observacional e descritivo dos suplementos alimentares comercializados em lojas virtuais brasileiras, com o auxílio da ferramenta de busca Google®. Os ingredientes declarados nos rótulos, bem como os efeitos atribuídos a esses produtos e as alegações comerciais utilizadas como forma de promovê-los foram levados em consideração a fim de avaliarmos as mudanças necessárias para o enquadramento legal nas novas diretrizes. Por fim, com o auxílio de base de dados, foram comparados os efeitos declarados pelos fabricantes e atribuídos a determinados ingredientes com as evidências científicas descritas na literatura. RESULTADOS No total, foram adquiridos 44 suplementos alimentares provenientes de lojas virtuais brasileiras (n = 7). Das amostras estudadas, 34,2% não poderiam ser enquadradas na categoria Suplementos Alimentares, conforme preconiza a nova regulação da Agência Nacional de Vigilância Sanitária, em decorrência de presença de substâncias não permitidas; 16% dos produtos deveriam ser comercializados como medicamentos. Quanto aos apelos comerciais, 97,7% apresentavam expressões não permitidas. Inúmeras alegações de efeitos atribuídos a determinados produtos, por não possuírem comprovação científica, foram caracterizadas como fraude contra o consumidor. CONCLUSÕES Dada a extensa gama de suplementos alimentares e pontos de comercialização, as mudanças necessárias representam um grande desafio regulatório e de produção, esforço este que visa a proteger a saúde dos consumidores. Algumas lacunas previamente existentes ao marco regulatório ainda não foram totalmente solucionadas.
Descritores: Rotulagem de Produtos/legislação & jurisprudência
Comércio/legislação & jurisprudência
Suplementos Nutricionais/normas
-Rotulagem de Produtos/normas
Brasil
Saúde Pública
Comércio/normas
Pesquisa Qualitativa
Ingredientes de Alimentos/normas
Legislação sobre Alimentos/normas
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1101857
Autor: Azeredo, Catarina Machado; Leite, Maria Alvim; Rauber, Fernanda; Ricardo, Camila Zancheta; Levy, Renata Bertazzi.
Título: Are laws restricting soft drinks sales in Brazilian schools able to lower their availability?
Fonte: Rev. saúde pública (Online);54:42, 2020. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Bloomberg Philanthropies; . Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo; . Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To describe students protected by laws and exposed to soft drinks sales and assess whether forbidding laws are associated with lower availability of these beverages. METHODS We identified laws forbidding non-government administered cafeterias or sales of soft drinks in schools in the 27 Brazilian state capitals. Data on soft drinks sales were obtained from Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2015 (PeNSE - National Survey of School Health 2015), for a representative sample of 9th graders from public and private schools. Students were attributed with the status of their school regarding the law and sale of soft drinks. Co-variables were school status (public or private), school size, geographic regions, mother's educational level, score of goods and services. We performed multivariate analyses using Poisson regression. RESULTS The total of 23 laws forbidding sales of soft drinks covered 63.0% of capitals, comprising 56.9% of students. Law coverage was higher among students from more developed regions (67.6%) and in public schools (60.6%), compared with those from less developed regions (38.0%) and private schools (45.8%). Soft drinks were available for 33.9% of students. Students attending public schools in less developed regions had the lowest availability of soft drinks, regardless of law coverage (14.8%; 12.0%); while students attending private schools in these regions had a high availability, regardless of law coverage (82.1%; 73.4%). Restrictive laws were associated with lower sales of soft drinks in more developed regions, and restrictions had a greater association with the availability of soft drinks in public schools (PR = 0.25; 95%CI = 0.15-0.41), compared with private schools (PR = 0.48; 95%CI = 0.35-0.66). CONCLUSION Laws restricting soft drinks in schools were associated with fewer sales in more developed regions. Private schools were less compliant with the law than public schools. A broadly enforced national law could reduce the availability of soft drinks in schools.
Descritores: Instituições Acadêmicas/legislação & jurisprudência
Bebidas Gaseificadas
Comércio/legislação & jurisprudência
-Instituições Acadêmicas/estatística & dados numéricos
Estudantes/estatística & dados numéricos
Brasil
Inquéritos e Questionários
Setor Público/legislação & jurisprudência
Setor Privado/legislação & jurisprudência
Fidelidade a Diretrizes/estatística & dados numéricos
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Estudo Comparativo
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-1127254
Autor: Paula, Antonio da Cruz; Maldonado, José Manuel Santos de Varge; Gadelha, Carlos Augusto Grabois.
Título: Healthcare telemonitoring and business dynamics: challenges and opportunities for SUS / Telemonitoramento e a dinâmica empresarial em saúde: desafios e oportunidades para o SUS
Fonte: Rev. saúde pública (Online);54:65, 2020. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Fiocruz/Fiotec; . Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To point out challenges and opportunities for the Brazilian Unified Health System (SUS) with the use of telemonitoring to face the increasing costs of non-communicable chronic diseases, based on its general panorama in Brazil, business dynamics and reapplication of data from American studies. METHODS Quali-quantitative approach with exploratory research. The field work focused on the analysis of the national market from private companies, since no experiences or studies related to this theme were identified in the SUS. To analyze the panorama and market dynamics, we investigated the offer of this technology based on the products and services available and their demand by reference hospitals the ten largest private health plan companies. To support the central discussion, we analyzed the reduction of costs with hospital admissions by the SUS due to chronic non-communicable diseases sensitive to telemonitoring (HCDST), using data from Datasus and some American studies from the MEDLINE/PubMed database. RESULTS Although in the embryonic phase, business agents search for new business opportunities, whereas public initiatives for the use of telemonitoring in collective health seem inexistent. The reapplication of U.S. data would reduce spending on HCDST and provide benefits, such as the reduction in emergency room care, acute hospitalizations, readmissions and home care time, among others, which point to even greater economic gains. CONCLUSIONS The development of a major project to reduce HCDST using this technology has the potential to advance in a comprehensive network of primary care, contribute to a greater dynamism of the national productive and innovative base and induce innovations along the chain of this emerging industry.

RESUMO OBJETIVO Apontar desafios e oportunidades para o Sistema Único de Saúde (SUS) com o uso do telemonitoramento para enfrentar o aumento crescente dos custos com as doenças crônicas não transmissíveis, a partir do seu panorama geral no Brasil, dinâmica empresarial e reaplicação de dados de estudos americanos. MÉTODOS Este trabalho se enquadra na abordagem quali-quantitativa com pesquisa do tipo exploratória, e o trabalho de campo se concentrou na análise do mercado nacional a partir das empresas privadas, pois não se identificaram experiências ou estudos relacionados a esse tema no SUS. Para análise do panorama e da dinâmica do mercado, investigou-se a oferta a partir dos produtos e serviços disponíveis e a demanda por meio dos hospitais de referência, bem como as dez maiores empresas de planos de saúde privados. Para subsidiar a discussão central deste estudo, analisou-se a redução de custos com as internações hospitalares pelo SUS decorrentes das doenças crônicas não transmissíveis mais impactadas pelo telemonitoramento (IDCST), utilizando-se dados do Datasus e de alguns estudos americanos da base de dados MEDLINE/PubMed. RESULTADOS Embora em fase embrionária, os agentes empresariais se posicionam na busca por novas oportunidades de negócios, enquanto na saúde coletiva não há aparentemente iniciativas públicas para o uso do telemonitoramento. A reaplicação dos dados estadunidenses implicaria uma redução significativa nos gastos com IDCST pelo SUS, sem considerar outros benefícios, tais como a redução nos atendimentos nas salas de emergência, internações agudas, reinternações e tempo de cuidados domiciliares, entre outros, que apontam para ganhos econômicos ainda superiores com o uso do telemonitoramento. CONCLUSÕES O desenvolvimento de um grande projeto para a redução das IDCST a partir dessa tecnologia tem potencial para avançar em uma rede integral de atenção básica, contribuir para uma maior dinamização da base produtiva e inovativa nacional e induzir inovações em toda a cadeia dessa indústria emergente.
Descritores: Custos de Cuidados de Saúde/estatística & dados numéricos
Telemedicina/economia
Atenção à Saúde
Hospitalização
-Brasil
Telemedicina/estatística & dados numéricos
Comércio
Serviço Hospitalar de Emergência
Doenças não Transmissíveis
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-635705 LILACS-Express
Autor: ECHEVERRI CAÑAS, LINA MARÍA.
Título: Inserción del mercadeo verde en prácticas empresariales en Colombia: casos de estudio / Insertion f greeen marketing in business practices in Colombia: case studies
Fonte: Rev. luna azul;(31):122-138, jul.-dic. 2010. ilus.
Idioma: es.
Resumo: El abordaje del mercadeo verde o ecológico en Colombia está en una etapa introductoria. Algunas empresas colombianas, especialmente las pequeñas y medianas, han decidido insertarse en la tendencia de prácticas ecológicas incluyéndolas en el diseño de nuevos productos. El Gobierno colombiano no ha sido ajeno tampoco a esta tendencia, y ha adoptado programas de sostenibilidad y fomento de prácticas ecológicas empresariales. Sin embargo, hay una asimetría en el proceso de certificación ecológica frente a los mercados internacionales. El objetivo central del presente artículo es exponer una conceptualización del mercadeo ecológico a partir de casos de estudio que permiten construir una interpretación real sobre hechos, experiencias y percepciones relacionadas con el mercadeo ecológico en Colombia.

The approach to Green or Ecological Marketing in Colombia is at the introductory stage. Some Colombian companies, especially small and medium sized ones, have decided to start the trend of ecological practices including them in the design of new products. The Colombian Government hasn't been unaware to this tendency and it has adopted sustainability and promotion programs for ecological business practices. However, there is an asymmetry in the ecological certification process in the face of international markets. The main objective of this article is to expose a conceptualization of the ecological market from the case studies that allow the construction of a real interpretation about facts, experiences and perceptions related to the ecological market in Colombia.
Descritores: Marketing
-Colômbia
Comércio
Ecologia
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Artigo Clássico
Responsável: CO54.1 - Centro de Biblioteca e Información Científica



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