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Id: biblio-1285570
Autor: Aquino, Cyntia Cristinne Corrêa Baia de; Vila, Clodomiro Unsihuay.
Título: Optimal Dispatch and Technical and Economic Feasibility Analysis of Residential Microgrids Considering Demand Side Management
Fonte: Braz. arch. biol. technol;64(spe):e21200293, 2021. tab, graf.
Idioma: en.
Projeto: Companhia Paranaense de Energia; . CAPES-PRINT-UFPR.
Resumo: Abstract The electrical system is becoming more robust with the insertion of distributed energy resources (DERs) and the need for energy autonomy by consumers, given that the current scenario is a growth in demand for electric energy. This paper aims to apply a computational model capable of determining the optimal hourly allocation of controllable loads in residence, as well as studying the optimal dispatch of residential microgrids considering management on the demand side. In addition, this paper presents an economic feasibility analysis of residential microgrids considering distributed generation from wind and solar sources, distributed storage, electric vehicles, and residential controllable loads. Thus, it was possible to conclude that in residence, the insertion of distributed energy generation and storage elements can present a significant reduction in electric energy costs, which can be even greater if these elements are associated with optimized controllable load management.
Descritores: Veículos Automotores
Instalação Elétrica
Energia Eólica
-Energia Solar
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-698568
Autor: Pedroso, Amarilda Aparecida dos Santos; Reis, Amir Curcio dos; Souza, Rafael Rodrigo Silva de; Rabelo, Nayra Deise dos Anjos; Lucareli, Paulo Roberto Garcia; Bley, André Serra.
Título: Índice de incapacitação das lombalgias em motoristas de caminhão / Disability index of low back pain in truck drivers
Fonte: ABCS health sci;38(3):142-145, set.-dez. 2013. tab.
Idioma: pt.
Resumo: INTRODUÇÃO: As lombalgias são causas de morbidade e incapacidade na realização de atividades de vida diária. Motoristas de caminhão apresentam risco aumentado de desenvolvimento da lombalgia em razão das demandas mecânico-posturais características da profissão. OBJETIVO: Investigar o nível de interferência das lombalgias nas atividades de vida diária de motoristas de caminhão. MÉTODOS: Foi realizado um estudo transversal, no qual foram entrevistados 30 motoristas de caminhão, do sexo masculino, com idade entre 25 e 35 anos e com mais de cinco anos de experiência na profissão. Apenas os indivíduos que referiram dor lombar crônica, persistente há mais de três meses, foram instruídos a responder o questionário sobre o índice de incapacitação de Oswestry para dor lombar, com intuito de classificar os níveis de interferência das lombalgias nas atividades de vida diária. RESULTADOS: Vinte e nove motoristas de caminhão atenderam aos critérios de inclusão do estudo (média de idade 31,83±3,63 anos, tempo de experiência 8,93±2,4 anos e média de 13,66±2,47 horas diárias de trabalho). Vinte e dois motoristas (75,86%) apresentavam incapacidade mínima (score 8,45±6,58) e sete (24,14%), incapacidade moderada (score 27,14±6,3). CONCLUSÃO: Apenas 24,14% da amostra estudada apresentou incapacidade moderada, interferindo assim na realização de atividades de vida diária, tais como: problemas ao sentar, levantar peso e ficar de pé.

INTRODUCTION: Low back pain leads the morbidity and disability in performing daily living activities. Truck drivers have high risks to developing low back pain due to postural and mechanical characteristics of the profession. OBJECTIVE: To investigate the low back pain interference level in daily living activities of the truck drivers. METHODS: This is a cross-sectional studythat recruited 30 truck drivers, male, aged between 25 and 35 years old and more than five years of experience in this profession. Only individuals with chronic low back pain (at least three months), were instructed to answer the Oswestry disability index questionnaire, to classify the low back pain interference levels in daily activities. RESULTS: Twenty-ninetruck drivers were included (mean age 31.83±3.63 years, meanexperience 8.93±2.4 years and a mean daily work 13.66±2.47 hours). Twenty-two truck drivers (75.86%) showed minimal disability (score 8.45±6.58) and seven (24.14%), moderate disability (score 27.14±6.3). CONCLUSION: Only 24.14% of the sample showed moderate disability, that can be interfering in the daily living activities performance of the truck drivers, such as; problems when sitting, lifting and standing up.
Descritores: Veículos Automotores
Dor Lombar
Postura
Inquéritos e Questionários
Saúde do Trabalhador
-Estudos Transversais
Limites: Humanos
Masculino
Adulto
Responsável: BR1342.1 - Biblioteca da Escola de Enfermagem BENF


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Id: biblio-1281963
Autor: Brito, Manuel; Aliso, Kelly; Rivas, Antonio.
Título: Rodilla flotante en adultos: 30 años de revisión / Floating knee in adults: a 30 years review
Fonte: Rev. venez. cir. ortop. traumatol;45(1):58-62, 2013. ilus, graf.
Idioma: es.
Resumo: La rodilla flotante es la asociación simultánea de fracturas ipsilaterales del fémur y la tibia que incluye una combinación de fracturas diafisiarias, metafisiarias e intraarticulares. Su tratamiento representa un reto terapéutico. Se realizó un estudio retrospectivo, analítico, observacional de cohorte hospitalaria conducido en un centro de IV nivel. Se incluyeron todos los pacientes de ambos sexos con edad igual o mayor a 16 años, que ingresaron con diagnóstico de rodilla flotante, desde enero 1980 a diciembre 2010. Se incluyeron 314 pacientes. 71 % de sexo masculino y edad promedio de 28,22 años. El grupo etario de 16-25 años fue el más afectado. 66% fueron abiertas. Los accidents automovilísticos fueron la causa en 92% de los casos. 58% fueron tipo I de Fraser. La técnica quirúrgica que se relacionó con los mejores resultados clínicos y radiológicos al término del seguimiento fue el enclavado endomedular bloqueado tanto para el fémur como para la tibia. La tasa de infección fue 14% y mortalidad del 6%(AU)

A floating knee is the simultaneous ipsilateral association fractures of the femur and tibia which includes a combination of diaphyseal, metaphyseal and intraarticular fractures. lts an high-energy injury caused trauma and is associated with high risk of morbidity and mortality. Treatment of floating knee representa a therapeutic challenge. We performed a prospective, analytic cohort observational hospital conducted a level IV center. We included all patients of both sexes, aged greater than or equal to 16 years, admitted with the diagnosis of knee Floating Hospital Universitario de Los Andes, from January 1980 to December 2010. 314 patients were found. 71 % were male and mean age 28.22 years. The age group 16-25 years was the most affected. 66% were open. The cause was motor vehicle accidents in 92% of cases. 58% were type I Fraser. The surgical technique was associated with better clinical and radiological follow-up was at the end of the locked intramedullary nailing both the femur and tibia for. The infection rate was 14% and mortality of 6%(AU)
Descritores: Fraturas da Tíbia/complicações
Inquéritos de Morbidade
Fraturas do Fêmur/complicações
Traumatismos do Joelho/cirurgia
-Veículos Automotores
Procedimentos Ortopédicos
Fraturas Ósseas
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Estudo de Avaliação
Responsável: VE1.1 - Biblioteca Humberto Garcia Arocha


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Id: biblio-962209
Autor: Magno, Laio; Castellanos, Marcelo Eduardo Pfeiffer.
Título: Meanings and vulnerability to HIV/AIDS among long-distance truck drivers in Brazil / Significados e vulnerabilidade ao HIV/aids entre caminhoneiros de rota longa no Brasil
Fonte: Rev. saúde pública (Online);50:76, 2016.
Idioma: en.
Projeto: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To understand the meanings assigned by long-distance truck drivers to HIV/AIDS and its transmission and prevention, bearing in mind different contexts of vulnerability. METHODS Qualitative research with 22 truck drivers. Semi-structured interviews and participant observation were conducted in highways of the state of Bahia in 2013. We selected male truck drivers, with one year or more of work experience in long-distance routes. We carried out the thematic analysis of the interviews, to identify different contexts of vulnerability. RESULTS The results showed that the insertion of truck drivers in contexts of high social vulnerability (poor working conditions, violence on the roads, and use of alcohol and other drugs) along with the advances in access and effectiveness of treatment for AIDS promote a reduced perception of the risk and severity of this disease. In addition, the notion of "risk group" and the symbolic division between "home space" (protected) and "street space" (unprotected) intensified a restricted and specific use of condoms, guided by the opposition between "woman of the street" (unknown women, prostitutes, among others) and "woman of the house" (wives, girlfriends). CONCLUSIONS The meanings assigned by truckers to AIDS incorporated elements of recent transformations of the expanded social context, such as the development of health technologies (especially anti-retroviral drugs) and the guarantee of free access to treatment in the Brazilian public health system; but also incorporated old elements of social vulnerability context - such as the poor working conditions on Brazilian highways.

RESUMO OBJETIVO Compreender os significados atribuídos pelos caminhoneiros de rota longa ao HIV/aids e à sua transmissão e prevenção, tendo em vista diferentes contextos de vulnerabilidade. MÉTODOS Pesquisa qualitativa com 22 caminhoneiros. Foram realizadas entrevistas semi-estruturadas e observação participante em rodovias do estado da Bahia em 2013. Foram selecionados caminhoneiros do sexo masculino, com um ano ou mais de experiência de trabalho em rotas de longa distância. Realizou-se análise temática das entrevistas, orientada para identificação de diferentes contextos de vulnerabilidade. RESULTADOS Os resultados mostraram que a inserção dos caminhoneiros em contextos de alta vulnerabilidade social (más condições de trabalho, violência nas estradas e uso de álcool e outras drogas) e os avanços no acesso e efetividade do tratamento para aids favorecem a minimização da percepção de risco e gravidade dessa doença. Além disso, a noção de "grupo de risco" e a divisão simbólica entre "espaço da casa" (protegido) e "espaço da rua" (desprotegido) intensificaram um uso restrito e específico do preservativo, orientado pela oposição entre "mulher do mundo" (desconhecidas, prostitutas, entre outros) e "mulher de casa" (esposas, namoradas). CONCLUSÕES Os significados atribuídos pelos caminhoneiros à aids incorporaram elementos de transformações recentes do contexto social ampliado, como o desenvolvimento de tecnologias em saúde (com destaque para os antirretrovirais) e a garantia de acesso gratuito ao tratamento no sistema público de saúde no Brasil; mas também incorporaram antigos elementos do contexto de vulnerabilidade social - a exemplo das más condições de trabalho nas estradas brasileiras.
Descritores: Condução de Veículo
Síndrome de Imunodeficiência Adquirida/prevenção & controle
Síndrome de Imunodeficiência Adquirida/transmissão
-Assunção de Riscos
Fatores Socioeconômicos
Brasil
Parceiros Sexuais
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Fatores de Risco
Síndrome de Imunodeficiência Adquirida/psicologia
Veículos Automotores
Pessoa de Meia-Idade
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Idoso
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-903217
Autor: Sousa, Daiane Castro Bittencourt de; Pitombo, Cira Souza; Rocha, Samille Santos; Salgueiro, Ana Rita; Delgado, Juan Pedro Moreno.
Título: Violence in public transportation: an approach based on spatial analysis / Violência em transporte público: uma abordagem baseada em análise espacial
Fonte: Rev. saúde pública (Online);51:127, 2017. graf.
Idioma: en.
Projeto: National Council for Scientific and Technological Development (CNPq).
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To carry out a spatial analysis of the occurrence of acts of violence (specifically robberies) in public transportation, identifying the regions of greater incidence, using geostatistics, and possible causes with the aid of a multicriteria analysis in the Geographic Information System. METHODS The unit of analysis is the traffic analysis zone of the survey named Origem-Destino, carried out in Salvador, state of Bahia, in 2013. The robberies recorded by the Department of Public Security of Bahia in 2013 were located and made compatible with the limits of the traffic analysis zones and, later, associated with the respective centroids. After determining the regions with the highest probability of robbery, we carried out a geographic analysis of the possible causes in the region with the highest robbery potential, considering the factors analyzed using a multicriteria analysis in a Geographic Information System environment. RESULTS The execution of the two steps of this study allowed us to identify areas corresponding to the greater probability of occurrence of robberies in public transportation. In addition, the three most vulnerable road sections (Estrada da Liberdade, Rua Pero Vaz, and Avenida General San Martin) were identified in these areas. In these sections, the factors that most contribute with the potential for robbery in buses are: F1 - proximity to places that facilitate escape, F3 - great movement of persons, and F2 - absence of policing, respectively. CONCLUSIONS Indicator Kriging (geostatistical estimation) can be used to construct a spatial probability surface, which can be a useful tool for the implementation of public policies. The multicriteria analysis in the Geographic Information System environment allowed us to understand the spatial factors related to the phenomenon under analysis.

RESUMO OBJETIVO Realizar uma análise espacial da ocorrência de atos de violência (específicamente roubos) em transporte público, identificando as regiões de maior incidência, por meio da geoestatística, e possíveis causas com auxílio de análise multicritério em Sistema de Informação Geográfica. MÉTODOS A unidade de análise é a zona de tráfego da pesquisa Origem-Destino, realizada em Salvador, BA, Brasil, em 2013. Os roubos registrados pela Secretaria de Segurança Pública da Bahia, no mesmo ano, foram localizados e compatibilizados aos limites das zonas de tráfego e, posteriormente, associados aos respectivos centroides. Após determinação das regiões de maior probabilidade de ocorrências, foi feita uma análise geográfica de possíveis causas na região de maior potencial, considerando fatores analisados por meio de uma análise multicritério em ambiente de Sistema de Informação Geográfica. RESULTADOS A execução das duas etapas deste trabalho permitiu identificar áreas correspondentes à maior probabilidade de ocorrência de roubo em transporte público. Além disso, foram identificados três trechos viários (Estrada da Liberdade, Rua Pero Vaz e Avenida General San Martin) mais vulneráveis, localizados nessas áreas. Nesses trechos, os fatores que mais contribuem para o potencial de ocorrência de roubo em ônibus são: F1 - proximidade a locais que facilitam a fuga, F3 - grande movimentação de pessoas e F2 - ausência de policiamento, respectivamente. CONCLUSÕES Com o uso da Krigagem indicativa (estimação geoestatística), é possível a construção de uma superfície espacial de probabilidades de ocorrências, que pode ser uma ferramenta útil para implementação de políticas públicas. A análise multicritério no ambiente do Sistema de Informação Geográfica permitiu a compreensão dos fatores espaciais relacionados ao fenômeno em análise.
Descritores: Roubo/estatística & dados numéricos
Transportes
População Urbana
Violência/estatística & dados numéricos
Sistemas de Informação Geográfica/estatística & dados numéricos
-Brasil
Setor Público
Veículos Automotores
Análise Espacial
Limites: Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-962265
Autor: Híjar, Martha; Pérez-Núñez, Ricardo; Salinas-Rodríguez, Aarón.
Título: Advances in Mexico in the middle of the decade of action for road safety 2011-2020 / Avances en México a la mitad del decenio de acción para la seguridad vial 2011-2020
Fonte: Rev. saúde pública (Online);52:67, 2018. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT OBJECTIVE To analyze the progress towards the accomplishment of the expected goal in the middle of the Decade of Action for Road Safety 2011-2020 in Mexico and its states. METHODS This is a secondary analysis of road traffic deaths in Mexico between 1999 and 2015. We projected the trend for the period 2011-2020 using a time series analysis (autoregressive integrated moving average models). We used the value of the Aikaike Information Criterion to determine the best model for the national level and its 32 states. RESULTS Mexico is progressing, approaching the proposed goal, which translates into 10,856 potentially prevented deaths in the five-year period from 2011 to 2015. This was due to a decrease in the number of deaths of motor vehicle occupants, as the deaths of pedestrians and motorcyclists were higher than expected. At least one third of the states had values below their goal; although the mortality rate remains unacceptably high in five of them. We identified four states with more deaths than those originally projected and other states with an increasing trend; thus, both cases need to strengthen their prevention actions. CONCLUSIONS The analysis can allow us to see the progress of the country in the middle of the Decade of Action, as well as identify the challenges in the prevention of traffic injuries in vulnerable users. It contributes with elements that provide a basis for a need to rethink both the national goal and the goal of the different states.

RESUMEN OBJETIVO Analizar el avance de la meta esperada a mitad del Decenio de Acción para la Seguridad Vial 2011-2020 en México y sus entidades federativas. MÉTODOS Análisis secundario de las muertes por accidentes de tránsito en México para el 1999-2015. Se proyectó la tendencia para el periodo 2011-2020 utilizando análisis de series de tiempo (modelos autorregresivos integrados de medias móviles). Se utilizó el valor del Criterio de Información de Aikaike para determinar el mejor modelo para el nivel nacional y sus 32 entidades federativas. RESULTADOS México va avanzando cercano a la meta propuesta, lo que se ha traducido en 10,856 defunciones potencialmente prevenidas en el quinquenio 2011 a 2015. Esto ha sido a expensas de una disminución en el número de muertes de ocupantes de vehículos de motor; ya que las muertes en peatones y motociclistas han ido por arriba de lo que se esperaba. Al menos una tercera parte de las entidades federativas tuvo el número de defunciones por debajo de su meta; aunque en cinco de ellas la tasa de mortalidad continúa inaceptablemente alta. Se identificaron cuatro entidades con más muertes que las proyectadas originalmente y otras con tendencia al incremento donde se requiere, para ambos casos, fortalecer las acciones de prevención. CONCLUSIONES El análisis realizado permite observar los avances del país a mitad del Decenio de Acción, así como identificar los retos en materia de prevención de lesiones causadas por el tránsito en usuarios vulnerables. Aporta elementos para soportar la necesidad de replantear tanto la meta nacional como la de las distintas entidades federativas.
Descritores: Acidentes de Trânsito/tendências
Gestão da Segurança/tendências
Prevenção de Acidentes/tendências
-Fatores de Tempo
Acidentes de Trânsito/mortalidade
Acidentes de Trânsito/prevenção & controle
Gestão da Segurança/estatística & dados numéricos
Veículos Automotores/estatística & dados numéricos
Análise Espaço-Temporal
Prevenção de Acidentes/estatística & dados numéricos
México/epidemiologia
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Tipo de Publ: Estudo Observacional
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-791191 LILACS-Express
Autor: Toro O. , Eliana M; Escobar Z. , Antonio H; Granada E. , Mauricio.
Título: LITERATURE REVIEW ON THE VEHICLE ROUTING PROBLEM IN THE GREEN TRANSPORTATION CONTEXT / REVISIÓN DE LA LITERATURA DEL PROBLEMA DE RUTEO DE VEHÍCULOS EN UN CONTEXTO DE TRANSPORTE VERDE
Fonte: Rev. luna azul;(42):362-387, ene.-jun. 2016. ilus, graf, tab.
Idioma: en.
Resumo: In the efficient management of the supply chain the optimal management of transport of consumables and finished products appears. The costs associated with transport have direct impact on the final value consumers must pay, which in addition to requiring competitive products also demand that they are generated in environmentally friendly organizations. Aware of this reality, this document is intended to be a starting point for Master's and Doctoral degree students who want to work in a line of research recently proposed: green routing. The state of the art of the vehicle routing problem is presented in this paper, listing its variants, models and methodologies for solution. Furthermore, the proposed interaction between variants of classical routing problems and environmental effects of its operations, known in the literature as Green-VRP is presented. The goal is to generate a discussion in which mathematical models and solution strategies that can be applied within organizations that consider within their objectives an efficient and sustainable operation are posed.

En el gerenciamiento eficiente de la cadena de suministro aparece la gestión óptima del transporte de insumos y productos terminados. Los costos asociados al transporte tienen impacto directo sobre el valor final que deben pagar los consumidores, que además de requerir productos competitivos también exigen que los mismos sean generados en organizaciones amigables con el medioambiente. Consientes de esa realidad este documento pretende ser un punto de partida para estudiantes de maestría y doctorado que quieran trabajar en una línea de investigación propuesta recientemente: el ruteo verde. En este trabajo se muestra un estado del arte del problema de ruteo de vehículos, enumerando sus variantes, modelos y metodologías de solución. Además, se presenta la interacción que se ha propuesto entre variantes clásicas de los problemas de ruteo y los efectos ambientales de su operación, denominados en la literatura como Green-VRP. El objetivo es generar una discusión donde se planteen modelos matemáticos y estrategias de solución que puedan ser aplicadas en organizaciones que consideren dentro de sus objetivos una operación eficiente y sustentable.
Descritores: Emissões de Veículos
-Estatística como Assunto
Veículos Automotores
Meio Ambiente
Limites: Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: CO54.1 - Centro de Biblioteca e Información Científica


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Id: biblio-890086
Autor: Seguel Conejeros, Katherine; Navarrete Espinoza, Eduardo; Bahamondes Valenzuela, Gabriela.
Título: Explicación de la accidentabilidad laboral basada en factores de riesgo psicosocial y rasgos de personalidad en el transporte forestal / Explanation of occupational accidents based on psychosocial risk factors and personality traits in forestry transport
Fonte: Cienc. Trab;19(60):157-165, dic. 2017. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: RESUMEN: 24. Los conductores de transporte forestal trabajan por largos períodos de tiempo, lo que implica un incremento de fatiga y que, sumado a factores tanto personales como del medio, afectan la capacidad de respuesta ante reacciones inmediatas, pudiendo desencadenar eventos indeseados en la conducción. Por esto, se hace necesario indagar respecto a la personali dad de los individuos y su relación con el comportamiento que manifies tan en su entorno laboral. Se realizó un estudio en 2 empresas del rubro transporte forestal, con el objetivo de analizar la relación entre factores de riesgo psicosocial, el nivel de rasgos de personalidad que poseen los conductores y su posible efecto sobre la accidentabilidad. La muestra estuvo compuesta por 62 conductores, agrupados en dos clasificaciones, según condición de accidentabilidad, en accidentados y no accidentados. Se evaluó el riesgo psicosocial mediante el cuestionario SUSESO/ISTAS 21, y para los rasgos de personalidad, autoestima, impulsividad, locus de control y tensión se utilizaron test especializados; además, se realizó un registro sociodemográfico. Los resultados de la evaluación de riesgo psicosocial determinaron que ambas empresas estaban expuestas a ries go bajo. Según condición de accidentabilidad, en ambos grupos se obtuvo igual nivel de autoestima y prevaleció la ausencia de estrés. Para la condición con accidente, la tendencia fue a la manifestación de nive les altos de impulsividad; y, para la condición sin accidente, a presentar locus de control externo. Se determinaron diferencias significativas, según condición de accidentabilidad, solo en la dimensión de riesgo psicosocial trabajo activo y desarrollo de habilidades. Para el grupo con accidentes, trabajo activo y desarrollo de habilidades fue la dimensión que presentó un mayor número de correlaciones significativas, tanto con otras dimensiones de riesgo psicosocial, así como también con estrés percibido; en cambio, en el grupo sin accidentes, el mayor número de correlaciones significativas se presentó entre doble presencia y los rasgos de personalidad impulsividad, locus de control y tensión.

ABSTRACT: 29. The drivers of forestry transport work for long periods of time, which implies an increase in fatigue and which, added to both personal and environmental factors, affect the ability to respond to immediate reactions, which can trigger unwanted driving events. Therefore, it is necessary to inquire about the personality of individuals and their relationship with the behavior they manifest in their work environ ment. A study was carried out in 2 companies in the forest transport sector, with the aim of analyzing the relationship between psycho social risk factors, the level of personality traits that drivers have and their possible effect on accident rates. The sample consisted of 62 drivers, grouped into two classifications, depending on accident conditions, in accidents and not accidents. Psychosocial risk was assessed using the SUSESO/ISTAS 21 questionnaire, and specialized tests were used for personality trais, self-esteem, impulsivity, locus of control and tension; In addition, a sociodemographic record was made. The results of the psychosocial risk assessment determined that both companies were exposed to low risk. Depending on acci dent condition, in both groups the same level of self-esteem was obtained and the absence of stress prevailed. For the accident condi tion, the tendency was to manifest high levels of impulsivity; and, for the condition without accident, to present locus of external control. Significant differences were determined, according to the accident rate, only in the psychosocial risk dimension, active work and skills development. For the group with accidents, active work and skills development, it was the dimension that presented a greater number of significant correlations, both with other dimen sions of psychosocial risk, as well as with perceived stress; however, in the group without accidents, the greatest number of significant correlations occurred between double presence and personality traits impulsivity, locus of control and tension.
Descritores: Personalidade
Condução de Veículo
Acidentes de Trabalho/estatística & dados numéricos
Agricultura Florestal
-Fatores Socioeconômicos
Florestas
Chile
Inquéritos e Questionários
Fatores de Risco
Medição de Risco
Veículos Automotores
Comportamento Impulsivo
Controle Interno-Externo
Limites: Humanos
Masculino
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Idoso
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Chile
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Id: biblio-890072
Autor: Navarrete Espinoza, Eduardo; Feliu Saavedra, Natali; Bahamondes Valenzuela, Gabriela.
Título: Influencia de la carga organizacional y trastornos del sueño en la accidentabilidad de conductores de camiones / Influence of both the organizational burden and sleep disorders in accident rates of truck drivers
Fonte: Cienc. Trab;19(59):67-75, ago. 2017. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: RESUMEN Con el objetivo de determinar la influencia de los niveles de estrés, trastornos del sueño y carga organizacional en la accidentabilidad de conductores que trabajan en diferentes sistemas de turnos se realizó un estudio en una empresa de transporte forestal. Las variables estudiadas fueron: estrés, trastornos del sueño (insomnio, somnolencia, apnea del sueño y síndrome de piernas inquietas), factores de riesgo psicosocial, impacto de los turnos y accidentabilidad. Como resultado se determinó que el turno rotativo presentó mayor cantidad de conductores con presencia de trastornos del sueño que el turno diurno. La evaluación de riesgos psicosociales clasificó al turno diurno con riesgo alto nivel 1 y al turno rotativo sin riesgo. A modo de conclusión se determinó que existe relación entre accidentabilidad y las variables evaluadas, presentándose correlaciones significativas para el turno diurno, entre accidentabilidad, estrés y apoyo social; en cambio, el turno rotativo, presentó una correlación significativa entre accidentabilidad y compensaciones.

ABSTRACT A study was conducted in a transport company, in order to deter mine the influence of organizational burden and sleep disorders in both rotating shift and daytime shifts of truck drivers. The studied variables were: stress, sleep disorders (insomnia, drowsiness, sleep apnea and restless leg syndrome), psychosocial risk factors, impact of working shifts and accidents. It found more frequency of drivers with sleep disorder in rotating shift than daytime shift. The daytime shift was describe as high psychosocial risk, level 1, and rotating shift was describe as without risk according to the same evaluation. The psychosocial risk of daytime shift was evaluated as high risk, level 1, and rotating shift was described as without risk. A relation ship among accident rates and the studied variables was determined. The daytime shift showed significant correlations among variables such as accident rates, stress and social support; in the other hand, the correlation among accident rates and compensation was signifi cant to the rotating shift.
Descritores: Transtornos do Sono-Vigília/etiologia
Condução de Veículo
Acidentes de Trabalho/estatística & dados numéricos
Carga de Trabalho
Agricultura Florestal
-Transtornos do Sono-Vigília/epidemiologia
Apoio Social
Estudos Transversais
Inquéritos e Questionários
Fatores de Risco
Veículos Automotores
Estresse Ocupacional/etiologia
Estresse Ocupacional/epidemiologia
Jornada de Trabalho em Turnos
Correlação de Dados
Limites: Humanos
Masculino
Feminino
Adulto
Pessoa de Meia-Idade
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Id: biblio-1129480
Autor: Soares, Deisi Cardoso; Cecagno, Diana; Quadros, Lenice de Castro Muniz de; Spagnolo, Lílian Moura de Lima; Cunha, Tuany Nunes; Fritzen, Fabiano Milano.
Título: Tecnologias da informação e comunicação na educação em saúde acerca do Coronavírus: relato de experiência / Tecnologías de la información y comunicación en educación sanitaria relacionadas con Coronavirus: reporte de experiencia / Information and communication technologies applied to health education related to Coronavirus: experience report
Fonte: J. nurs. health;10(4):20104027, abr.2020.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: relatar a experiência de docentes da Universidade Federal de Pelotas quanto ao uso de tecnologias de informação e comunicação no desenvolvimento de atividades de educação em saúde para trabalhadores do transporte individual de passageiros e entregadores, quanto à prevenção do coronavírus. Método: relato de experiência sobre ação de educação em saúde, realizada entre abril e maio de 2020, utilizando-se infográficos e podcasts como material educativo que foram disseminados por intermédio de redes sociais e aplicativos de mensagens instantâneas de texto para celulares. Resultados: os materiais educativos sobre as medidas de prevenção ao coronavírus foram produzidos pelos docentes e disponibilizados online para as associações e sindicatos de motoristas de Pelotas e outras regiões do Brasil. Conclusões: a ação foi considerada bem-sucedida, em virtude da ampla difusão do material produzido para diferentes regiões do Brasil.(AU)

Objective: to report the experience of teachers at the Federal University of Pelotas regarding the use of information technologies and communication in the development health education activities for workers in the individual transport passengers and delivery personnel, regarding the prevention of Coronavirus. Method: experience report on health education action, carried out between April and May 2020, using infographics and podcasts as educational material that were disseminated through social networks and instant messaging applications for mobile phones. Results: the educational materials on Coronavirus prevention measures were produced by teachers and made available online for drivers' associations and unions in Pelotas and other regions of Brazil. Conclusions: the action was considered successful, due to the wide dissemination of the material produced to different regions of Brazil.(AU)

Objetivo: informar sobre la experiencia de profesores de la Universidad Federal de Pelotas con respecto al uso de las tecnologías de la información y la comunicación en el desarrollo de actividades de educación sanitaria para los trabajadores en el transporte individual de pasajeros y el personal de entrega, en relación con la prevención del Coronavirus. Método: informe de experiencia sobre acciones de educación para la salud, realizado entre abril y mayo de 2020, utilizando material educativo que se difundió por medio de redes sociales y aplicaciones de mensajería instantánea para teléfonos celulares. Resultados: los materiales educativos sobre las medidas de prevención del Coronavirus fueron producidos por profesores y puestos a disposición en línea para las asociaciones y sindicatos de conductores en Pelotas y otras regiones de Brasil. Conclusiones: la acción se consideró exitosa debido a la amplia difusión del material producido a diferentes regiones de Brasil.(AU)
Descritores: Recursos Audiovisuais
Educação em Saúde
Saúde do Trabalhador
Infecções por Coronavirus/prevenção & controle
Veículos Automotores
Tecnologia da Informação
Limites: Humanos
Responsável: BR1060.1 - Biblioteca do Campus Porto



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