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Id: biblio-985281
Autor: Nadalin, Sergio Odilon.
Título: Rumo à América: passageiros da rota Hamburgo-São Francisco do Sul na segunda metade dos Oitocentos / Heading to America: passengers of the Hamburg-São Francisco del Sul route in the second half of the 19th century / Rumbo a América: pasajeros de la ruta Hamburgo-São Francisco del Sul en la segunda mitad del siglo XIX
Fonte: Rev. bras. estud. popul;35(3):e0065, 2018. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo O presente texto tem como objetivo apresentar criticamente um conjunto de documentos que dizem respeito à e/imigração. Trata-se de listas de passageiros embarcados em Hamburgo e desembarcados em São Francisco do Sul, Santa Catarina, entre 1851 e 1889, traduzidas para o português, cujos originais fazem parte do acervo do Arquivo Histórico de Joinville, Santa Catarina. Basicamente, o conteúdo destas fontes inclui as "fichas técnicas" referentes a cada navio e à viagem relacionada, os nomes dos passageiros (constando ou não o nome dos familiares e outros acompanhantes), a idade, profissão, proveniência (geralmente local de origem), estado civil (quando era o caso), religião e observações diversas anotadas pelos tradutores.

Abstract The purpose of this text is to critically present a set of documents related to immigration. The lists of passengers who boarded in Hamburg and landed in São Francisco do Sul, Santa Catarina, between the years 1851 and 1889, translated to Portuguese, whose original documents are part of the Historical Archive of Joinville, SC. Basically, the contents of these sources include the "factsheets" concerning each vessel and each trip, the passengers' names (including names of family members and other accompanying persons), age, profession, place of origin (usually place of birth), marital status (when applicable), religion, and various observations noted by translators.

Resumen El presente texto tiene por objetivo presentar críticamente un conjunto de documentos que hablan sobre la e/inmigración. Se trata de nóminas de pasajeros embarcados en Hamburgo y que desembarcaron en São Francisco del Sur, Santa Catarina, entre 1851 y 1889, traducidas al portugués, cuyos originales forman parte del acervo del Archivo Histórico de Joinville, Santa Catarina. Básicamente, el contenido de estas fuentes incluyen las fichas técnicas de cada navío y el viaje concerniente, los nombres de los pasajeros (y en algunos casos el nombre de sus familiares u otros acompañantes), su edad, profesión, proveniencia (generalmente local de origen), su estado civil (cuando era el caso), religión y observaciones diversas de los traductores.
Descritores: Arquivos
Viagem
Emigração e Imigração
Migração Humana/história
Alemanha
-Navios
Demografia
Documentos
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR526.1 - Biblioteca de Saúde Pública


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Id: lil-605987
Autor: Schütz, Gustavo Ricardo; Haupenthal, Alessandro; Hubert, Marcel; Pereira, Suzana Matheus; Roesler, Helio.
Título: Método dinamométrico para avaliação da escora em barcos tipo Catamaran / Dynamometric method for the evaluation of hiking in Catamaran boats
Fonte: Rev. bras. educ. fís. esp;24(1):27-35, jan.-mar. 2010. ilus, tab.
Idioma: pt.
Resumo: Este estudo tem como objetivo propor e validar um método de medição da distância de escora ("De") e do momento de escora ("Me"), através do uso de plataformas de força para barcos tipo Catamaran. O novo método propõe a medição por dinamometria, com o posicionamento de plataformas de força abaixo de cada casco, e a mensuração das Forças de Reação do Solo (FRS). Com base nas equações clássicas da estática são determinadas as variáveis "De" e "Me". Para validar o método proposto, foi utilizada a validação concorrente, através da comparação com os valores obtidos por cinemetria através do sistema "Peak Motus". Para correlação entre os dois métodos optou-se pelo coeficiente de correlação intraclasse (ICC). Foram analisadas diferentes posturas em duas diferentes inclinações do barco, simulando o adernamento do barco. Os resultados encontrados apontaram alta correlação (ICC > 0,99) e pequeno erro médio (1,00 por cento para "De" e 0,96 por cento para "Me") entre os métodos. Com isto, o método proposto se mostrou válido e eficiente, pois mensurou as variáveis de maneira rápida e precisa e se torna importante à medida que facilita a análise e auxilia a velejadores e técnicos na tomada de decisões.

This study aimed to propose and to validate a method for the measurement of hiking distance (Hd) and hiking moment (Hm) in Catamaran boats, through the use of force plates. This new method proposes the measurement by dynamometry, with the positioning of a force plate below each boat hoof to measure the Ground Reaction Forces (GRF). Based on the classic static equations Hd and Hm were determined. In order to validate the method a validation of competing was carried out through the comparison with kinematic values measured through the Peak Motus system. Intraclass correlation coeficient was used. Different positions in two different inclinations of the boat, simulating the boat heeling, had been analyzed. The results showed a high correlation (ICC > 0.99) and a small average error (1.00 percent for Hd and 0.96 percent for Hm) between the methods. Thus, the new method seems to be valid and efficient since it measured the variables in a fast and precise way, facilitating the analysis and assisting sailors and coaches on decision taking.
Descritores: Navios/normas
Fenômenos Biomecânicos
Equipamentos de Medição
Esportes Aquáticos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-869852
Autor: Saavedra P., Willybaldo; Campos R., Camilo.
Título: Riesgos psicosociales: nuevos escenarios de organización del trabajo y su efecto en la salud de los trabajadores de una empresa chilena del área portuaria / Psychosocial risks: new scenarios of labor organization and its effect on the health of dockworkers at a port in Chile
Fonte: Rev. chil. ter. ocup;16(2):193-206, dic. 2016. tab.
Idioma: es.
Resumo: La actividad portuaria se desarrolla dentro de un contexto donde la salud de los trabajadores se ve constantemente expuesta, dadas las múltiples situaciones peligrosas que conlleva esta actividad. Es en este contexto que las altas presiones ejercidas por la organización, traducidas en la constante presión por movilizar el mayor número de carga y cumplir con rendimientos de productividad, sumado a las relaciones interpersonales, el contenido del trabajo y la realización de la tarea, entre otras, pueden afectar tanto al desarrollo del trabajo como a la salud del trabajador, lo cual se conoce como riesgos psicosociales. El objetivo de esta investigación fue determinar el nivel de riesgo psicosocial de los trabajadores de diferentes áreas de un puerto del norte de Chile. Se diseñó un estudio descriptivo, de corte transversal, sobre 298 trabajadores, seleccionados mediante un muestreo no probabilístico. Se aplicó el instrumento SUSESO ISTAS-21, versión corta de la superintendencia de seguridad social del gobierno de Chile. En cuanto a las secciones en las que los trabajadores desempeñan sus funciones, el porcentaje mayor correspondió a personal operativo con un 45,3 por ciento (135), y el menor fue AG. Con un 9,1 por ciento (27). Se encontraron diferencias estadísticamente significativas entre las distintas áreas en las dimensiones exigencias psicológicas, trabajo activo y desarrollo de habilidades y compensación. Para futuras investigaciones e intervenciones organizacionales se sugiere la incorporación de metodologías de trabajo cualitativas. Se concluye que el personal portuario presenta una elevada exposición de riesgos psicosociales en el ambiente laboral.

The port activity is developed within a context where the health of the workers is constantly exposed, giving the multiple dangerous situations that this activity entails. Is in this context that the high demands that the organization requires traduced in the constant pressure to mobilize the most amount of load and achieve with the productivity requirements, added to the interpersonal relations, the workload, the realization of the task, among others; might affect the development of the task, like, as well, the health of the worker, this is known like psychosocial risk. The objective of this research is to determine the level of psychosocial risks at the workplace of members in different areas at a port in the north of Chile. A descriptive and cross-sectional study was carried out on 298 workers, who were selected through a non-probability based sampling. An abridged version of the SUSESO ISTAS -21 (instrument provided by the government of Chile), was applied. Regarding the sections in which workers perform their duties, the highest percentage corresponded to operational staff with a 45.3 percent (135) and the lowest to management and administration with a 9.1 percent (27). Significant statistical differences between the areas were found in the dimensions of psychological requirements, active work & skill development, and compensation. For future research and interventions, it is recommended to incorporate qualitative work methodologies to do a more detailed analysis. Data suggests that port workers have high exposure to psychosocial risks in their workplace.
Descritores: Saúde do Trabalhador
Risco
Navios
Condições de Trabalho
-Esgotamento Profissional
Chile
Epidemiologia Descritiva
Carga de Trabalho
Limites: Seres Humanos
Masculino
Adulto
Feminino
Meia-Idade
Responsável: CL1.1 - Biblioteca Central


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-840011
Autor: Feitosa, Renato Castiglia.
Título: Emissários submarinos de esgotos como alternativa à minimização de riscos à saúde humana e ambiental / Ocean outfalls as an alternative to minimizing risks to human and environmental health
Fonte: Ciênc. saúde coletiva;22(6):2037-2048, jun. 2017. tab, graf.
Idioma: pt.
Resumo: Resumo Emissários submarinos são apresentados como uma eficiente alternativa para o destino final de efluentes sanitários em regiões costeiras densamente povoadas em virtude da elevada capacidade de dispersão e depuração da matéria orgânica no ambiente marinho, e por demandar pequenas áreas para sua implementação. A probabilidade de condições improprias de balneabilidade, em áreas costeiras adjacentes aos emissários submarinos de esgotos de Ipanema, Barra da Tijuca e Icaraí, é avaliada com base em metodologia computacional probabilística que contempla em conjunto a modelagem hidrodinâmica, de transporte e decaimento bacteriano. Os resultados mostram que as concentrações de coliformes fecais são influenciadas fortemente pela radiação solar e todos os fatores responsáveis por sua mitigação no ambiente marinho. Os referidos emissários não comprometem a balneabilidade na região costeira, visto que as condições improprias de balneabilidade são restringidas às regiões adjacentes aos pontos de lançamento do efluente. A poluição observada nas praias é indicativa da contaminação que ocorre pelos sistemas lagunares, rios e canais ambientalmente degradados.

Abstract Submarine outfalls are proposed as an efficient alternative for the final destination of wastewater in densely populated coastal areas, due to the high dispersal capacity and the clearance of organic matter in the marine environment, and because they require small areas for implementation. This paper evaluates the probability of unsuitable bathing conditions in coastal areas nearby to the Ipanema, Barra da Tijuca and Icaraí outfalls based on a computational methodology gathering hydrodynamic, pollutant transport, and bacterial decay modelling. The results show a strong influence of solar radiation and all factors that mitigate its levels in the marine environment on coliform concentration. The aforementioned outfalls do not pollute the coastal areas, and unsuitable bathing conditions are restricted to nearby effluent launching points. The pollution observed at the beaches indicates that the contamination occurs due to the polluted estuarine systems, rivers and canals that flow to the coast.
Descritores: Monitoramento Ambiental/métodos
Águas Residuais/análise
Poluentes da Água/análise
Poluição da Água/análise
-Brasil
Saúde Ambiental
Risco
Rios
Água do Mar/análise
Esgotos/análise
Navios
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-837415
Autor: Knoll, Luíza Möller; Ramos, Roberta Juliano.
Título: Armazenamento de gêneros alimentícios em navios brasileiros / Storage of foodstuffs in Brazilian ships
Fonte: Hig. aliment;31(268/269):25-30, 30/06/2017.
Idioma: pt.
Resumo: Uma refeição, além de ser aparentemente saudável e saborosa, precisa ser segura do ponto de vista microbiológico. Para tal, preconiza-se um controle de qualidade efetivo de toda a cadeia alimentar, desde a produção, armazenamento, distribuição até o consumo do alimento, bem como, de todos os processos de manipulação que se fizerem necessários. Em embarcações isto se torna ainda mais difícil. Os surtos de doenças transmitidas por alimentos em navios são motivo de grande preocupação, devido à potencial gravidade das consequências para a saúde dos passageiros e de toda a tripulação A inexistência de um registo atualizado dos surtos ocorridos, assim como das condições das embarcações e saúde dos seus ocupantes, constitui fatores limitantes para a implementação de medidas preventivas. Este trabalho visou avaliar o armazenamento dos gêneros alimentícios em navios brasileiros, relatando os locais de conservação desses alimentos e suas condições de higiene. No total 55 navios foram visitados e avaliados. Os dados foram coletados por meio do checklist baseado na RDC 216 ANVISA (2004). O resultado demonstrou um baixo nível de adequação ao que preconiza a legislação brasileira: Equipamentos 40,5%, Higienização Instalações, Equipamentos, Móveis e Utensílios 57,7%, Controle Integrado de Vetores e Pragas 46,4%, Matérias-Primas, Ingredientes e Embalagens 66,7%, Documentação e Registro 54,6% e uma Adequação Geral de 59,0%.
Descritores: Inspeção de Alimentos/métodos
Inocuidade dos Alimentos
Serviços de Alimentação/organização & administração
Armazenamento de Alimentos/normas
Navios
-Brasil
Lista de Checagem/estatística & dados numéricos
Higiene dos Alimentos
Conservação de Alimentos/normas
Equipamentos para Alimentos
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR908


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Texto completo SciELO Venezuela
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Id: lil-749969
Autor: Fernández-D´Pool, Janice; Jameson, Robby; Brito, Ángel.
Título: Dolor musculoesquelético en tripulantes de tanques petroleros venezolanos / Musculoskeletal pain in Venezuelan oil tanker crews
Fonte: Invest. clín;55(2):107-118, jun. 2014. tab.
Idioma: es.
Resumo: El objetivo de esta investigación fue analizar la prevalencia de dolor musculoesquelético (DoME) en 155 tripulantes de tanqueros petroleros venezolanos. Se realizó un estudio descriptivo y transversal, aplicando el cuestionario Estandarizado Nórdico. La prevalencia de DoME (n=127) fue de 82%. La edad en los tripulantes que refirieron DoME fue 39,29 ± 10,16 años, rango 24-60 años y los que lo negaron fue de 34,93 ± 9,76 años, rango 24-58 años (p<0,05); el IMC del grupo con DoME fue de 29,94 ± 4,31 Kg/m², mientras que el otro fue de 30,02 ± 4,96 Kg/m². El 83% de los tripulantes con DoME tenían una antigüedad laboral de 10 años o menos (4,31 ± 2,44 años). La ocurrencia de DoME para los tripulantes de sala de máquinas y de cubierta fue similar (50%) y su frecuencia por región anatómica fue: 57% en espalda inferior, 32% en rodillas, 24% en cuello, 24% en espalda superior y 19% hombros. Se demostró asociación directa significativa (p<0,05) entre el DoME de espalda baja y antigüedad, así como entre edad e IMC (p<0,01); cargo con el área de trabajo; y una asociación inversa significativa (p<0,01) entre lumbalgia y DoME de rodillas, edad y dolor de cuello y antigüedad laboral en el tanquero con el cargo. Los tripulantes en área de cubierta mostraron una ocurrencia más alta de DoME en cuello (33%) que los de máquinas (15%) (p<0,01). Estos hallazgos sugieren la necesidad de implementar programas de salud para reducir la ocurrencia de DoME en el lugar de trabajo.

The objective of this investigation was to analyze the prevalence of musculoskeletal pain (MSP) in oil tanker crew members in Venezuela. A descriptive cross-sectional study was implemented, using a modified version of the Standardized Nordic Questionnaires. The prevalence of MSP in 127 men was 82%. The mean age was statistically different (p < 0.05) between the MSP group (39.29 ± 10.16 years, range 24-60) and the no-MSP group (34.9 ± 9.76 years, range 24-58 years). There was no significant difference between the body mass indexes (BMI) of the MSP group (29.94 ± 4.31 kg/m²) and the no-MSP group (30.02 ± 4.96 km/m²). The majority of the crew members with MSP (83%) had ≤ 10 years seniority, mean value of 4.31 ± 2.44 years. MSP occurrence was the same (50%) for crew members located in engine rooms and decks. The MSP frequency for anatomical region was 57% in lower back, 32% knees, 24% in neck and upper back and 19% shoulders. There was a significant association between lower back pain and seniority (p < 0.05), also between age and BMI (p < 0.01); and an inverse significant correlation (p < 0.01) between lower back pain and knee pain, age and neck pain and seniority in the job. The crew members in the deck area showed a higher occurrence of neck pain (33%) than the engine crew (16%) (p< 0.01). Our findings suggest the need to implement health programs to reduce the occurrence of MSP in the workplace.
Descritores: Dor Musculoesquelética/epidemiologia
Doenças Profissionais/epidemiologia
-Índice de Massa Corporal
Estudos Transversais
Dor Musculoesquelética/etiologia
Ocupações
Especificidade de Órgãos
Doenças Profissionais/etiologia
Medição da Dor
Petróleo
Prevalência
Navios
Venezuela/epidemiologia
Local de Trabalho
Limites: Adulto
Seres Humanos
Masculino
Meia-Idade
Responsável: VE1.1 - Biblioteca Humberto Garcia Arocha


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Id: lil-725469
Autor: Garcia, Susana V.
Título: La pesca comercial y el estudio de la fauna marina en la Argentina, 1890-1930 / Commercial fishing and the study of marine fauna in Argentina, 1890-1930 / Commercial fishing and the study of marine fauna in Argentina, 1890-1930
Fonte: Hist. ciênc. saúde-Manguinhos;21(3):827-845, Jul-Sep/2014. graf.
Idioma: es.
Resumo: Este trabajo examina la relación entre el desarrollo de la pesca comercial marítima y el estudio de la fauna marina en la Argentina de fines del siglo XIX y las primeras décadas del siglo XX. Se analizan las investigaciones ictiológicas, la comercialización de productos marítimos frescos y las oportunidades que ofrecieron los mercados urbanos para la formación de colecciones. También se focaliza en los inicios de la pesca de altura que posibilitaría la captura y estudio de nuevas especies así como la acumulación de información sobre el ambiente marino.

This paper examines the relationship between the development of commercial maritime fishing and the study of marine fauna in Argentina between the end of the nineteenth century and the first decades of the twentieth century. It analyzes ichthyological research, the commercialization of fresh maritime products and the opportunities that urban markets offered for the creation of collections. It also focuses on the beginnings of deep-sea fishing, which would make it possible to capture and study new species as well as gather information about the marine environment.
Descritores: Pesqueiros/história
Biologia Marinha/história
-Argentina
Peixes
Navios/história
Limites: Animais
História do Século XIX
História do Século XX
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: lil-725462
Autor: Passetti, Gabriel.
Título: O Brasil no relato de viagens do comandante Robert FitzRoy do HMS Beagle, 1828-1839 / Brazil in the travel journal by Captain Robert FitzRoy of the HMS Beagle, 1828-1839
Fonte: Hist. ciênc. saúde-Manguinhos;21(3):911-930, Jul-Sep/2014. graf.
Idioma: pt.
Resumo: Na década de 1830, os navios da Marinha Real britânica tinham a missão de realizar mapeamentos precisos de costas e portos, contatar governos locais e estabelecer relações comerciais e diplomáticas. Ao voltar à Inglaterra, homens como Robert FitzRoy, comandante do His Majesty’s Ship (HMS) Beagle, publicaram relatos de suas expedições. Descreveram e analisaram as sociedades visitadas, comparando-as com a atuação britânica no globo. No Brasil, entusiasmaram-se com as paisagens tropicais e criticaram seus habitantes, tidos como ineficientes na exploração econômica e socialmente atrasados. Naqueles anos, a ciência acompanhou a expansão imperial britânica, e os relatos dos comandantes legitimaram discursos sobre suas práticas de dominação.

In the 1830s, the Royal Navy’s ships were charged with precisely mapping out coastlines and ports, contacting local governments, and establishing trade and diplomatic relations. On returning to Britain, men like Robert FitzRoy, captain of the His Majesty’s Ship (HMS) Beagle, would publish reports on their expeditions. They described and analyzed the societies they visited and compared them with Britain’s actions around the globe. Brazil’s tropical landscapes inspired their admiration, but its inhabitants were criticized for the inefficiency of their economic explorations and social backwardness. In this period, science accompanied the expansion of the British Empire, and accounts written by ships’ captains legitimized the discourse about its practices of domination.
Descritores: Expedições/história
Registros como Assunto
Navios/história
-Brasil
Militares/história
Reino Unido
Limites: História do Século XIX
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Biografia
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Leite, Josete Luzia
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Id: lil-722675
Autor: Costa, Laís de Miranda Crispim; Santos, Regina Maria dos; Santos, Tânia Cristina Franco; Trezza, Maria Cristina Soares Figueiredo; Leite, Josete Luzia.
Título: Contribuição do Projeto HOPE para a configuração da identidade profissional das primeiras enfermeiras alagoanas, 1973 a 1977 / Project HOPE contribution to the setting up of the professional identity of the first nurses from Alagoas, 1973-1977 / Contribución del Proyecto HOPE para la formación de la identidad profesional de las primeras enfermeras alagoanas, 1973-1977
Fonte: Rev. bras. enferm;67(4):535-542, Jul-Aug/2014.
Idioma: pt.
Resumo: Estudo histórico-social cujo objetivo foi analisar a contribuição das enfermeiras norte-americanas do Projeto HOPE à configuração da identidade profissional das primeiras enfermeiras formadas em Alagoas, no período de 1973 a 1977. O referencial teórico foi o "Processo Civilizador" de Norbert Elias. As fontes primárias foram documentos oficiais e arquivos pessoais de 13 entrevistados via história oral temática; as secundárias foram autores da História do Brasil/Alagoas. A análise dos dados evidenciou que a configuração da identidade profissional das primeiras enfermeiras formadas em Alagoas foi um processo civilizador, com todas as nuances que compõem as relações de poder. Houve uma contribuição significativa da Enfermagem norte-americana. Entretanto o movimento de resistência a essa dominação foi muito forte, resultando num Curso que conseguiu aproveitar o avanço tecnológico e o prestígio trazido pelos Estados Unidos para construir uma Enfermagem singular, a partir do tecido social bordado neste encontro de tantas culturas diferentes.

Social-historical study conducted to examine the contribution of the American Nurses of Project HOPE to the configuration of the professional identity of the first trained nurses in Alagoas, in the period of 1973-1977. The theoretical framework was the "Civilizing Process" of Norbert Elias. Primary sources were official documents and personal files of 13 respondents by oral history; the secondary sources were authors of the History of Brazil/Alagoas. Data analysis showed that the configuration of the professional identity of the first trained nurses in Alagoas was a civilizing process, with all the nuances that make up the power relations. There was a significant contribution of American Nursing. However the movement of resistance to this domination was very strong, resulting in a Course that could take advantage of technological advancement and prestige brought by the United States, to build a unique Nursing from the social fabric embroidery at this meeting with so many different cultures.

Estudio socio histórico que objetivó analizar la contribución de las enfermeras del Proyecto Norte Americano HOPE para la formación de la identidad profesional de las primeras enfermeras formadas en Alagoas, en el período de 1973-1977. El marco teórico utilizado fue el "proceso de civilización" de Norbert Elias. Las fuentes primarias fueran los documentos oficiales y los archivos personales de los 13 encuestados por medio de la historia oral y los secundarios fueron autores de la Historia de Brasil/ Alagoas. El análisis de los datos mostró que la configuración de la identidad profesional de las primeras enfermeras formadas en Alagoas fue un proceso de civilización, con todos los matices que componen las relaciones de poder. Hubo una importante contribución de la Enfermería de los Estados Unidos de América. Sin embargo, el movimiento de resistencia a esta dominación fue muy fuerte, lo que resultó en un Curso que tomó ventaja de los avances tecnológicos y del prestigio planteado por los Estados Unidos, para construir una Enfermería única a partir del tejido social bordado en el encuentro de culturas tan diferentes.
Descritores: História da Enfermagem
Missões Médicas Oficiais/história
Papel do Profissional de Enfermagem
Identificação Social
Navios/história
-Atitude do Pessoal de Saúde
Brasil
Características Culturais
Relações Interprofissionais
Cooperação Internacional/história
Inquéritos e Questionários
Estados Unidos
Limites: Seres Humanos
História do Século XX
Tipo de Publ: Artigo Histórico
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Curti, Suely Pires
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Id: lil-710411
Autor: Borborema, Samanta Etel Treiger; Silva, Daniela Bernardes Borges da; Silva, Kátia Corrêa Oliveira; Pinho, Margarete Aparecida Benega; Curti, Suely Pires; Paiva, Terezinha Maria de; Santos, Cecília Luiza Simões.
Título: Molecular charatterization of influenza b virus outbreak on a cruise ship in Brazil 2012 / Caracterização molecular de surto de vírus influenza B em cruzeiro marítimo no Brasil 2012
Fonte: Rev. Inst. Med. Trop. Säo Paulo;56(3):185-189, May-Jun/2014. tab, graf.
Idioma: en.
Resumo: In February 2012, an outbreak of respiratory illness occurred on the cruise ship MSC Armonia in Brazil. A 31-year-old female crew member was hospitalized with respiratory failure and subsequently died. To study the etiology of the respiratory illness, tissue taken at necropsy from the deceased woman and respiratory specimens from thirteen passengers and crew members with respiratory symptoms were analyzed. Influenza real-time RT-PCR assays were performed, and the full-length hemagglutinin (HA) gene of influenza-positive samples was sequenced. Influenza B virus was detected in samples from seven of the individuals, suggesting that it was the cause of this respiratory illness outbreak. The sequence analysis of the HA gene indicated that the virus was closely related to the B/Brisbane/60/2008-like virus, Victoria lineage, a virus contained in the 2011-12 influenza vaccine for the Southern Hemisphere. Since the recommended composition of the influenza vaccine for use during the 2013 season changed, an intensive surveillance of viruses circulating worldwide is crucial. Molecular analysis is an important tool to characterize the pathogen responsible for an outbreak such as this. In addition, laboratory disease surveillance contributes to the control measures for vaccine-preventable influenza.

Em fevereiro de 2012, durante a temporada de verão no Brasil, um surto de doença respiratória ocorreu no navio de cruzeiro MSC Armonia. Mulher de 31 anos, membro da tripulação, foi internada com insuficiência respiratória e morreu. Com o objetivo de estudar a etiologia da doença foram investigadas necrópsia de tecido do caso fatal e secreções respiratórias de 13 passageiros e membros da tripulação com sintomas respiratórios. O teste de influenza por RT-PCR em tempo real foi realizado e o gene completo da hemaglutinina (HA) das amostras positivas foi sequenciado. O vírus influenza B foi detectado em sete indivíduos, sugerindo-o como a causa do surto de doença respiratória a bordo do navio. A análise da sequência do gene da HA indicou que os vírus estão fortemente relacionados com o vírus B/Brisbane/60/2008, linhagem Victoria, componente da vacina de influenza para 2011-2012 no hemisfério sul. Uma vez que a composição da vacina foi alterada para uso na temporada de 2012-2013, é essencial a vigilância ativa dos vírus circulantes em todo o mundo. A análise molecular é uma ferramenta importante para caracterização do patógeno responsável pelo surto. Além disso, a vigilância de doenças baseada em dados laboratoriais contribui para as medidas de controle da influenza, uma doença imunoprevinível.
Descritores: Surtos de Doenças
Vírus da Influenza B/genética
Influenza Humana/epidemiologia
Navios
-Brasil/epidemiologia
Influenza Humana/diagnóstico
Filogenia
Reação em Cadeia da Polimerase Via Transcriptase Reversa
Limites: Adulto
Criança
Feminino
Seres Humanos
Masculino
Adulto Jovem
Tipo de Publ: Research Support, Non-U.S. Gov't
Responsável: BR1.1 - BIREME



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