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Id: biblio-1052869
Autor: Miranda, Clara Lisboa Santana; Cruz, Poliana Valdelice; Bendo, Cristiane Baccin; Martins, Carolina Castro.
Título: Avaliação do conhecimento de Graduandos do curso de Odontologia sobre o uso de fluoretos em Odontopediatria: um estudo coorte / Evaluation of the knowledge of undergraduate dental students regarding the indications of fluoride for children: a cohort study
Fonte: Arq. odontol;56:1-10, jan.-dez. 2020. ilus, tab.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: O objetivo do estudo foi avaliar o conhecimento de Graduandos da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais (FAO-UFMG) quanto às indicações de uso de fluoretos em crianças. Métodos: Em 2015, dois grupos de estudantes foram convidados a participar do estudo: Grupo 1 (G1): 78 alunos do 1º período e Grupo 2 (G2): 72 alunos do 9º período (baseline). Em 2016, o G1 participou da reaplicação do mesmo questionário e a amostra de alunos recuperada foi de 66 graduandos (tempo 2 ­ T2). Foi realizada análise estatística dos dados usando os Testes Qui-quadrado de Pearson, Exato de Fisher e McNemar. Resultados: Comparando as respostas, houve diferenças de resposta em todas as questões entre G1 em baseline e G2 (p < 0,05). O conhecimento entre G1 no T2 e G2 foi semelhante (p > 0,05). As respostas foram diferentes entre G1 em baseline e G1 em T2 (p < 0,05), mostrando uma melhora do conhecimento para os mesmos alunos. Conclusão: No geral, pode-se dizer que ainda há uma defasagem no conhecimento, visto que muitas questões foram respondidas de maneira insatisfatória. (AU)

Aim: This study s oughtto compare the knowledge of undergraduate students from the Dental School of Universidade Federal de Minas Gerais (FOUFMG) regarding the recommendations of fluoride use for children. Methods: In 2015, two groups of students took part in the study: Group 1 (G1): 78 students from the 1stsemester and Group 2 (G2): 72 students from the last semester (baseline). In 2016, G1 answered the same questionnaire, and the sample retrieved was of 66 students (time 2). Pearson's Chi-square, Fisher's exact, and McNemar tests were used for statistical analysis. Results: Comparing the responses, the answers were different between G1 at the baseline and G2 (p < 0.05). The answers of the questionnaire were similar between G1 at time 2 and G2 at the baseline (p > 0.05). The answers were different between G1 at the baseline and G1 at time 2 (p < 0.05), illustrating an improvement in knowledge. Conclusion:In conclusion, there is still a lack of knowledge, as many questions were not properly answered by the students. (AU)
Descritores: Estudantes de Odontologia
Criança
Odontopediatria
Conhecimento
Dentifrícios
Educação
Fluoretos/administração & dosagem
Flúor
-Inquéritos e Questionários
Estudos Longitudinais
Avaliação Educacional
Responsável: BR365.1 - BIB - Biblioteca


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Almeida, Nilza Alves Marques
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Id: biblio-1052478
Autor: Junqueira, Tainara Lucinda; Coelho, Amanda Santos Fernandes; Sousa, Marília Cordeiro de; Louro, Nathalya da Silva; Silva, Priscila Salomão da; Almeida, Nilza Alves Marques.
Título: Gestantes que recebem informações de profissionais de saúde conhecem seus direitos no período gravídico-puerperal / Pregnant women who receive information from health professionals and are made aware of their rights in the pregnancy-puerperal period
Fonte: Enferm. foco (Brasília);10(4):67-72, 2019. tab.
Idioma: pt.
Resumo: Objetivo: Associar a aquisição de conhecimento de gestantes sobre os direitos no período gravídico-puerperal com recebimento de informações por profissionais de saúde. Metodologia: Estudo transversal, descritivo, quantitativo, prospectivo, composto por 88 gestantes, no período de maio a agosto de 2018. Análise com teste de Qui-quadrado e Exato de Fisher. Resultados: Houve associação quanto quem recebeu informação e acertou sobre o período de licença maternidade (p=0.005722), sobre o direito de abono de falta no trabalho mediante apresentação do atestado médico e comparecimento (p=0.007903), e a lei do acompanhante (p=0.005869). Houve associação de quem não recebeu informação e errou sobre o direito de realizar no mínimo 6 consultas e demais exames complementares no horário de trabalho (p=0.02705). Conclusão: É de suma importância que as gestantes recebam orientações sobre os direitos por parte dos profissionais de saúde e exijam seu cumprimento, melhorando sua assistência obstétrica. (AU)

Objective: To associate the pregnant women ́s knowledge regarding their rights in the pregnancy-puerperal period with the information received from health professionals. Methodology: A cross-sectional, descriptive, quantitative and prospective study, composed by 88 pregnant women, during the period of May to August of 2018. Analysis using chi square test and Fisher's Exact test. Results: An association of those who received information was found with those who got the right period of maternity leave (p=0.005722), in relation to the right to paid time off upon presentation of the medical certificate (p=0.007903), and the law of companionship (p=0.005869). There was an association of those who did not receive information and missed about their right of carrying out at least 6 doctor appointments and other complementary examinations during working hours (p=0.02705). Conclusion: It is extremely important that pregnant women receive guidance on their rights from health professionals, enforcing them and improving their obstetric care. (AU)

Objetivo: Asociar la adquisición de conocimiento de las mujeres embarazadas sobre los derechos en el período gravídico-puerperal con el recibimiento de informaciones por profesionales de salud. Metodología: Estudio transversal, descriptivo, cuantitativo, prospectivo, compuesto por 88 gestantes, en el período de mayo a agosto de 2018. Análisis con prueba de Chi-cuadrado y Exacto de Fisher. Resultados: Se observó asociación de quien recibió información y acertó sobre el período de licencia maternidad (p=0.005722), sobre el derecho de inasistencia al trabajo mediante la presentación del certificado médico (p=0.007903), y la ley del acompañante (p=0.005869). Se observó asociación de quien no recibió información y se equivocó sobre el derecho de realizar por lo menos 6 consultas y demás exámenes complementarios en el horario de trabajo (p=0.02705). Conclusión: Es de suma importancia que las mujeres embarazadas reciban orientaciones sobre los derechos por parte de los profesionales de salud y exijan su cumplimiento, mejorando su asistencia obstétrica. (AU)
Descritores: Gestantes
-Mulheres
Direitos da Mulher
Conhecimento
Legislação
Responsável: BR1898.2 - Biblioteca


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-974309
Autor: Piantola, Marco Aurélio Floriano; Moreno, Ana Carolina Ramos; Matielo, Heloísa Alonso; Taschner, Natalia Pasternak; Cavalcante, Rafael Ciro Marques; Khan, Samia; Ferreira, Rita de Cássia Café.
Título: Adopt a Bacterium - an active and collaborative learning experience in microbiology based on social media
Fonte: Braz. j. microbiol;49(4):942-948, Oct.-Dec. 2018. graf.
Idioma: en.
Resumo: ABSTRACT The "Adopt a Bacterium" project is based on the use of social network as a tool in Microbiology undergraduate education, improving student learning and encouraging students to participate in collaborative learning. The approach involves active participation of both students and teachers, emphasizing knowledge exchange, based on widely used social media. Students were organized in groups and asked to adopt a specific bacterial genus and, subsequently, submit posts about "adopted genus". The formative assessment is based on posting information on Facebook®, and the summative assessment involves presentation of seminars about the adopted theme. To evaluate the project, students filled out three anonymous and voluntary surveys. Most of the students enjoyed the activities and positively evaluated the experience. A large amount of students declared a change in their attitude towards the way they processed information, especially regarding the use of scientific sources. Finally, we evaluated knowledge retention six months after the end of the course and students were able to recall relevant Microbiology concepts. Our results suggest that the "Adopt a Bacterium" project represents a useful strategy in Microbiology learning and may be applied to other academic fields.
Descritores: Estudantes/psicologia
Conhecimento
Microbiologia/educação
-Estudantes/estatística & dados numéricos
Universidades/estatística & dados numéricos
Inquéritos e Questionários
Mídias Sociais/instrumentação
Mídias Sociais/estatística & dados numéricos
Aprendizagem
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Adolescente
Adulto
Adulto Jovem
Responsável: BR1.1 - BIREME


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Id: biblio-1046166
Autor: Musso, Carlos Guido.
Título: Epistemología de la Introspección: la clave interior de la investigación / The epistemology of introspection: the inner key to scientific research
Fonte: Arch. argent. pediatr;117(6):357-359, dic. 2019.
Idioma: en; es.
Descritores: Pesquisadores
Conhecimento
Empatia
Pesquisa Científica e Desenvolvimento Tecnológico
Linguagem
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Comentário
Responsável: AR94.1 - Centro de Información Pediatrica


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Id: biblio-1043545
Autor: Ávila-Carbajal, Javier; Pedroza, Mariana; Angulo, Oscar.
Título: Yagé: Crisis de occidente y trabajo espiritual / Yagé: Western crisis and spiritual work
Fonte: Univ. salud;21(3):240-252, Sep.-Dic. 2019.
Idioma: es.
Resumo: Resumen Introducción: Ante la crisis epistemológica y sistémica que se encuentra en la civilización occidental, el yagé emerge como alternativa que invita a una reponderación axiológica profunda. Asimismo, el ritual del yagé evidencia los límites del conocimiento médico moderno, dando pauta al abordaje transdisciplinario. Por otro lado, se presentan consecuencias de inserción en el libre mercado, implicando problemas de lucro a costa de tradiciones originarias. En este contexto, se explora el concepto «trabajo espiritual¼ como práctica que busca descolocarse del colonialismo mercantil al tiempo que se aleja del modelo médico moderno. Objetivo: Reflexionar la incorporación del ritual de yagé en Occidente y sus posibilidades como alternativa epistemológica y médica. Materiales y métodos: Revisión de artículos de la base de datos especializados Web of Science, con la palabra clave: "ayahuasca". Resultados: Se estructuró la información teniendo en cuenta los aspectos relacionados con: (a) el contexto de incorporación del yagé al occidente, (b) los límites del conocimiento médico moderno y (c) los problemas de inserción al libre mercado. Conclusiones: Se apoya el diagnóstico de la ruptura epistemológica con occidente, pero reconociendo el estado inicial de las investigaciones y la falta de evidencias documentadas para entrar en una etapa más fructífera para el debate.

Abstract Introduction: In the face of epistemological and systemic crisis in Western civilization, yagé emerges as an alternative that invites a deep axiological reponderation. The yagé ritual demonstrates the limits of modern medical knowledge, giving guidance to a transdisciplinary approach. On the other hand, there are consequences of insertion into the free market, involving profit problems at the expense of original traditions. Thus, the concept of "spiritual work" is explored as a practice that seeks to dislodge itself from commercial colonialism while moving away from the modern medical model. Objective: To reflect on the incorporation of the yage ritual in the West and its possibilities as an epistemological and medical alternative. Materials and methods: Review of articles from the specialized Web of Science database, with the keyword: "ayahuasca". Results: The information was structured considering aspects related to: (a) the context of incorporation of yagé into the West, (b) the limits of modern medical knowledge and (c) the problems of insertion into the free market. Conclusions: The diagnosis of the epistemological rupture with the West is supported while recognizing the initial state of the investigations and the lack of documented evidence in order to enter into a more fruitful debate.
Descritores: Saúde Mental
Banisteriopsis
-Conhecimento
Ocidente
Responsável: CO146.1 - CESUN - Centro de Estudios en Salud


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: biblio-846233 LILACS-Express
Autor: Edwards, Fernanda Carvajal.
Título: Sexopolítica en los inicios de la dictadura de Augusto Pinochet: el “cambio de sexo” de Marcia Alejandra en los discursos de la prensa / Sexopolítica no início da ditadura de Pinochet: a “mudança de sexo” de Marcia Alejandra nos discursos da imprensa / Sexpolitics in Pinochet's early Dictatorship: Marcia Alejandra's “sex change” in the press discourses
Fonte: Sex., salud soc. (Rio J.);(24):103-129, sept.-dic. 2016. graf.
Idioma: es.
Resumo: Resumen: El presente artículo aborda las condiciones de posibilidad de una serie de procedimientos médico-legales de “cambio de sexo” que tuvieron lugar bajo el Terrorismo de Estado en Chile. Considerando la cobertura de prensa de la historia de Marcia Alejandra, la primera mujer trans que obtuvo un cambio registral de sexo durante la dictadura de Pinochet, el presente texto se estructura en tres apartados. El primero toma como punto de partida la solicitud de “cambio de sexo” de Marcia Alejandra publicada en el Diario Oficial, para explicar el marco legal en el que el “cambio de sexo” fue posible en el período. El segundo aborda la proliferación de enunciados y categorías médicas que circularon en la prensa tomando como escusa el caso de Marcia Alejandra, dando cuenta del rol que tuvo la Sociedad Chilena de Sexología Antropológica en la configuración de los discursos sobre el “cambio de sexo”. El tercero analiza la inscripción del relato de la transición de Marcia Alejandra en la narrativa sociopolítica de la fractura entre Unidad Popular y Dictadura.

Resumo: Este artigo discute as condições de possibilidade de uma série de procedimentos médicos e legais de “mudança de sexo” durante o período de Terrorismo de Estado no Chile. Considerando a cobertura mediática da história de Marcia Alejandra, a primeira mulher trans que obteve “mudança de sexo” civil durante a ditadura de Pinochet, o artigo é dividido em três seções. No primeiro, analisamos o pedido de “mudança de sexo” de Marcia Alejandra, publicado no Jornal Oficial, para descrever o quadro legal em que as “mudanças de sexo” foram realizadas durante esse período. Em segundo lugar, centramo-nos na proliferação de declarações e categorias médicas que circulam na imprensa relacionadas com o caso de Marcia Alejandra e enfatizamos o papel da Sociedade Chilena de Sexologia Antropológica na formação de discursos sobre a “mudança de sexo”. Na terceira seção, analisamos a inscrição da história da transição de Marcia Alejandra na narrativa sociopolítica sobre a ruptura entre a Unidade Popular e a Ditadura.

Abstract: This article discusses the conditions of possibility of a series of medical and legal procedures of “sex change” during the period of State Terrorism in Chile. Considering the media coverage of Marcia Alejandra’s story, the first trans woman who obtained civil “sex change” during Pinochet´s dictatorship, the article is divided in three sections. In the first one, we analyze Marcia Alejandra’s “sex change” request, published in the Official Journal, to describe the legal framework in which “sex changes” were undertaken during thtat period. Second, we focus on the proliferation of statements and medical categories that circulated in the press related to the case of Marcia Alejandra, and emphasize the role of the Chilean Society of Anthropological Sexology in shaping discourses regarding “sex change”. In the third section, we analyze the inscription of the story of Marcia Alejandra’s transition within the socio-political narrative about the rupture between Popular Unity and Dictatorship.
Descritores: Política
Chile
Conhecimento
Imprensa
Cirurgia de Readequação Sexual
Pessoas Transgênero
Fascismo
FRAUDTEMEFOS
Identidade de Gênero
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Entrevista
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Id: biblio-1051348
Autor: Farias, Maria Sinara; Brito, Larissa Ludmila Monteiro de Souza; Santos, Aliniana da Silva; Guedes, Maria Vilaní Cavalcante; Silva, Lúcia de Fátima da; Chaves, Edna Maria Camelo.
Título: Reflexões sobre o saber, saber-fazer e saber-estar na formação de enfermeiros / Reflections on knowledge, knowing-how and how to behave in nursing training / Reflexiones sobre saber, saber cómo hacer y saber cómo estar en la educación de los enfermeros
Fonte: REME rev. min. enferm;23:e-1207, jan.2019.
Idioma: pt.
Resumo: Trata-se de estudo reflexivo que se propõe a discutir sobre o saber, saber-fazer e saber-estar na formação dos enfermeiros. Nesse sentido, ressalta-se que o saber para a formação dos enfermeiros corresponde ao conhecimento necessário para um bom desempenho profissional que, atrelado ao saber-fazer, que são as habilidades necessárias para o cuidar, reflete um profissional qualificado, o qual reconhece a competência de saber-estar na enfermagem. Assim, essa reflexão leva a melhor compreensão sobre a importância dos saberes para a formação de enfermeiros, uma vez que, atualmente, essa compreensão é negligenciada por algumas instituições formadoras.(AU)

This is a reflective study to discuss knowledge, knowing-how and how to behave in nursing training. In this sense, it is emphasized that knowledge for nursing training corresponds to the knowledge required for a good professional performance, which, linked to the knowing-how, considered as the skills necessary for providing care, reflects a qualified professional, who acknowledges the competence of understanding how to behave in nursing. Thus, this reflection leads to a better understanding of the importance of knowledge for nursing training, as this understanding is currently neglected by some educational institutions.(AU)

Se trata de un estudio reflexivo con miras a discutir sobre saber, saber cómo hacer y saber cómo estar en la educación de los enfermeros. En ese sentido, cabe destacar que para la educación de los enfermeros el saber corresponde al conocimiento necesario para el buen desempeño profesional. El saber vinculado al saber hacer, que es la habilidad para cuidar, se refleja en el profesional bien calificado que reconoce la importancia de saber estar en Enfermería. Esta reflexión permite comprender mejor la importancia de los distintos tipos de conocimiento para la educación de los enfermeros ya que hoy algunas instituciones educativas descuidan esta idea.(AU)
Descritores: Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Educação em Enfermagem
Capacitação de Recursos Humanos em Saúde
Enfermeiras e Enfermeiros
-Aptidão
Conhecimento
Responsável: BR21.2 - BVS Enfermería


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Texto completo SciELO Cuba
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Id: biblio-840255
Autor: Toledo Pimentel, Bárbara Francisca; Hidalgo Mesa, Carlos; Veitia Cabarrocas, Felisa; Carrandi García, Katia; Torres Cárdenas, Ramón.
Título: Curso sobre la relación entre enfermedad periodontal inflamatoria crónica y alteraciones sistémicas / Course on the relationship between chronic periodontal inflammatory disease and systemic alterations
Fonte: Edumecentro;9(2):110-123, abr.-jun. 2017. ilus.
Idioma: es.
Resumo: Fundamento: estudios recientes han vinculado las enfermedades bucales con condiciones sistémicas, específicamente, la enfermedad periodontal inflamatoria crónica. Objetivo: diseñar un curso sobre enfermedad periodontal inflamatoria crónica y alteraciones sistémicas, para médicos de la Atención Primaria de Salud en las Fuerzas Armadas Revolucionarias. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo, de enero a abril de 2016 en el Hospital Militar Universitario "Manuel Fajardo Rivero" de Santa Clara, donde participaron 20 médicos que laboran en la Atención Primaria de Salud. Se emplearon como métodos teóricos: el análisis-síntesis y la inducción-deducción; y empíricos: análisis documental, cuestionario y criterio de especialistas. Resultados: los contenidos sobre la relación entre enfermedad periodontal inflamatoria crónica y alteraciones sistémicas no forman parte de los programas de pregrado, y en el posgrado, el plan de estudio de la especialidad Medicina General Integral no satisface las necesidades de aprendizaje sobre el tema, los médicos encuestados poseen conocimientos insuficientes acerca de la relación entre estas enfermedades, por lo que diseñó un curso cuyos temas son: generalidades sobre enfermedades periodontales y medicina periodontal. Conclusiones: el diagnóstico realizado posibilitó identificar insuficientes conocimientos de los médicos de la Atención Primaria de Salud en las Fuerzas Armadas Revolucionarias acerca de la enfermedad periodontal inflamatoria crónica y alteraciones sistémicas. El curso diseñado es pertinente, factible y tiene un adecuado tratamiento científico y metodológico en sus temas, según el criterio de los especialistas consultados. Finalizado el curso se pusieron de manifiesto cambios favorables expresados en el nivel de apropiación de conocimientos y su aplicación en la atención a pacientes.

Background: recent studies have linked the oral cavity diseases with systemic conditions, specifically, the chronic periodontal inflammatory disease. Objective: to design a course on the chronic periodontal inflammatory disease and systemic alterations for Army doctors working in the Primary Health Cares. Methods: a study was carried out, from January to April 2016 in the "Manuel Fajardo Rivero" Army University Hospital of Santa Clara, where 20 doctors that work in the Primary Health care participated. Theoretical methods were used: the analysis-synthesis and the induction-deduction; and empiric ones: documental analysis and questionnaire. Results: the contents on the relationship between the chronic periodontal inflammatory disease and systemic alterations are not part of the undergraduate programs, and in the post graduate, the study plan of the Comprehensive General Medicine specialty doesn't satisfy the learning necessities on the topic, the interviewed doctors possess insufficient knowledge about the relationship among these diseases, that's why a course was designed whose core contents are: oral cavity exam techniques, generalities on periodontal diseases and elements of the periodontal medicine, which was valued by specialists' criteria. Conclusions: the diagnosis carried out facilitated to identify insufficient knowledge in the Army doctors working in the Primary Health care about the chronic periodontal inflammatory disease and systemic alterations. With the designed course favorable changes were observed expressed in the level of knowledge appropriation, its implementation to patients´ assistance and affective experiences.
Descritores: Doenças Periodontais
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Conhecimento
Responsável: CU425.1 - Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Villa Clara


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Id: biblio-1047781
Autor: Romero Vallejos, Anyelo David; Rodríguez-Riveros, María Isabel.
Título: Conocimiento e intervenciones no farmacológicas para reducir dolor y estrés neonatal / Knowledge and non-pharmacological interventions to reduce neonatal pain and stress
Fonte: Mem. Inst. Invest. Cienc. Salud (Impr.);17(3):34-40, dic.2019. tab, ilus.
Idioma: es.
Resumo: El dolor es una experiencia sensorial y emocional desagradable producida por daño tisular potencial o real y descrito de esta forma por el individuo que lo padece. Sin embargo, los recién nacidos no lo pueden comunicar, esto significa que la experiencia de dolor es subjetiva e implica la expresión de un componente emocional. El estrés es una amenaza real o percibida como tal, provocando una alteración del equilibrio dinámico entre el organismo y el medio. El estudio tuvo por objetivo determinar conocimiento e intervenciones no farmacológicas del profesional de enfermería para reducir dolor y estrés neonatal en el Hospital de Clínicas - Paraguay en el 2016. La investigación fue observacional, descriptiva, corte transversal, con enfoque cuantitativo. La población constó de 36 licenciados en enfermería seleccionados mediante muestreo no probabilístico por conveniencia. El método fue la encuesta, empleando como técnica la entrevista, el instrumento fue el cuestionario. Los datos fueron tabulados en planillas electrónicas Microsoft Excel 2010, interpretados por Epi Info 7.2.0.1., a partir de los resultados se construyeron tablas y gráficos elaborados en Microsoft Excel. La mayoría tenía entre 31 y 40 años de edad, predominaba el sexo femenino, y tenía una antigüedad de entre 1 a 10 años. Se identificó que un reducido grupo conocía las intervenciones no farmacológicas para reducir el dolor y el estrés, y la gran mayoría las realizaba. Estos resultados reflejan la carencia en la base de los conocimientos y la adquisición empírica de las prácticas(AU)

Pain is a disgusting sensorial and emotional experience, produced by potential or real tissue damage, and described in that way by the person who suffers. Nevertheless, newborns cannot communicate it. This means that pain experience is subjective and implies the expression of an emotional component. Stress is a real threat or perceived as such, provoking a disturbance on the dynamic equilibrium between the organism and the medium. The study had as objective to determinate the knowledge and non-pharmacological interventions of the professional nurse in order to reduce neonatal pain and stress at the Hospital de Clínicas in Paraguay during 2016. This was an observational, descriptive, cross-sectional study with quantitative approach. The population consisted of 36 nurses which were selected by non-probabilistic convenience sampling. The method was the survey, using the interview and the questionnaire as the instrument. The data was tabulated on Microsoft Excel 2010 electronic spreadsheets and analyzed by Epi Info 7.2.0.1. Then, tables and graphics were developed from the results elaborated in Microsoft Excel. The majority was between 31 and 40 years old, females predominated and has between 1 to 10 year careers. It was identified that a reduced group knew non-pharmacological interventions and a high percentage practiced them. These results reflect knowledge deficiency and empirical acquisition of practices(AU)
Descritores: Dor
Recém-Nascido
-Conhecimento
Profissionais de Enfermagem Pediátrica
Limites: Seres Humanos
Recém-Nascido
Responsável: PY3.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1018570
Autor: C Centurión CC, R Calderera AR, S Rodas LB.
Título: Conocimiento y práctica sobre prevención en salud bucodental de gestantes que acudieron al Materno Infantil de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de Asunción en el año 2009 / Knowledge and practice of preventive oral health of pregnant women attending the Maternal and Child of the Faculty of Medical Sciences, National University of Asuncion in 2009.
Fonte: Asunción; s.e; 2010.Jun. 50 p. tab, graf.
Idioma: es.
Resumo: Es importante el cuidado bucal desde temprana edad a través de la madres porque se debe erradicar en ellas creencias y hábitos que puedan afectar la salud bucal del niño, como el de probar la temperatura de la leche metiendo la tetina en la boca o soplando el alimento para enfriarlos. Las futuras madres deben conocer los cuidados necesarios para preservar la salud bucal de sus hijos, favoreciendo así un desarrollo armónico de la estructura estomatognática. Se realizó un estudio observacional descriptivo de corte transversal para determinar conocimiento y práctica sobre prevención en salud bucodental de gestantes que acuden al Centro Materno Infantil de la Facultad de Ciencias Médicas de la UNA. Año 2009. La población estuvo constituida por 100 embarazadas, el muestreo fue no probabilísticos de casos consecutivos. Los resultados demuestran que las gestantes que en su mayoría (63%) poseían insuficiente conocimiento, seguido de los que obtuvieron conocimiento bueno (16%), Conocimiento aceptable (15%) y un escaso porcentaje de gestantes con conocimiento excelente, (6%). Los resultados en la evaluación general determinaron, que la práctica era inadecuada, 71%, seguida de práctica regular, 26% y muy escaso porcentaje (3%) practica adecuada.
Descritores: Conhecimento
Gravidez
Odontologia
Profilaxia Dentária/estatística & dados numéricos
Saúde Bucal/normas
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Estudos de Validação
Responsável: PY8.1 - Biblioteca
PY8.1; 617.6



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