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Id: biblio-1021312
Autor: Font Saravia, Jorge; Dezanzo, Vicente.
Título: Capítulo 2. Etapas / Chapter 2. Stages
Fonte: Rev. argent. coloproctología;29(2):3-3, Nov. 2018.
Idioma: es.
Conferência: Apresentado em: Congreso Argentino de Coloproctología, 43, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 10-12 dic. 2018.
Descritores: Cirurgia Colorretal/educação
-Filosofia Médica
Educação Médica/história
Responsável: AR1.1 - Biblioteca Rafael Herrera Vegas


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Texto completo SciELO Saúde Pública
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Id: biblio-979227
Autor: Nogueira, Cláudia.
Título: Um olhar sociológico sobre o privilégio epistémico da biomedicina: desconstruindo a metanarrativa / A sociological view on the epistemic privilege of biomedicine: deconstructing the metanarrative
Fonte: Saúde Soc;27(4):1019-1032, Out.-Dez. 2018.
Idioma: pt.
Projeto: Fundação para a Ciência e Tecnologia.
Resumo: Resumo Apesar do crescente reconhecimento público da sua incompletude e da necessidade de a fazer dialogar com outros saberes, a biomedicina continua a figurar como metanarrativa, como modelo médico epistemologicamente superior, definidor e regulador do que se entende por "saber médico". É na persistência dessa representação de superioridade que reside um dos grandes obstáculos - senão mesmo o maior - à criação de uma efetiva ecologia de saberes no campo dos cuidados de saúde. Com base numa revisão da literatura sobre o tema, este artigo toma justamente por objetivo a desconstrução da versão essencialista da superioridade biomédica, evidenciando o modo como essa suposta superioridade é, na verdade, decorrente de um complexo quadro sociocultural de produção histórica. Assim, revisitando a literatura existente, o artigo desenvolve perspectiva condensada em torno dos principais pilares da construção do poder hegemónico da biomedicina no contexto da modernidade ocidental, a saber: (1) a ligação umbilical da biomedicina à ciência moderna e à sua trajetória de colonização; (2) o processo de anatomoclínica e o modo como, por esse processo, a biomedicina se estabeleceu como poder normativo/regulador, passando a auferir legitimidade e proteção por parte dos Estados; (3) a suposta maior eficácia da biomedicina no quadro de sua maior compatibilidade com os novos imperativos capitalistas; e (4) a constituição de forte movimento profissional biomédico e suas estratégias de fechamento na construção de sua hegemonia.

Abstract Despite the growing public recognition of its incompleteness and its need to make it dialog with other knowledges, biomedicine continues to figure as a metanarrative, as an epistemologically superior medical model, defining and regulating what is meant by "medical knowledge". One of the great obstacles - if not the greatest - to the creation of an effective ecology of knowledges in the field of health care lies in the persistence of this representation of superiority. Based on a review of the literature about the subject, this article aims precisely at deconstructing the essentialist version of biomedicine's superiority, showing how this supposed superiority results, in fact, from a complex sociocultural framework of historical production. In this sense, revisiting the existing literature, the article develops a condensed perspective around the main pillars of the construction of the hegemonic power of biomedicine in the context of Western modernity: (1) the umbilical connection of biomedicine to modern science and its colonization trajectory; (2) the anatomical-clinical process and how biomedicine established itself, through this process, as a normative/regulatory power, gaining legitimacy and protection by the States; (3) the alleged greater effectiveness of biomedicine in the context of its greater compatibility with the new capitalist imperatives; and (4) the constitution of a strong biomedical professional movement and its closing strategies in the construction of its hegemony.
Descritores: Filosofia Médica/história
Conhecimentos, Atitudes e Prática em Saúde
Assistência à Saúde
Pesquisa Biomédica
Medicina
Limites: Seres Humanos
Masculino
Feminino
Responsável: BR67.1 - CIR - Biblioteca - Centro de Informação e Referência


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Id: lil-134269
Autor: Mainetti, José A.
Título: La crisis de la razon medica: introduccion a la filosofia de la medicina / The crisis of the medical reason: introduction at philosophy of the medicine.
Fonte: La Plata; Quíron; 1988. 88 p.
Idioma: es.
Descritores: Filosofia Médica
Limites: Seres Humanos
Responsável: BR1.1 - BIREME
BR1.1/2449.00; AR91.1; B4113; AR1.1; W 61 MA; AR5.1; S1/M225/


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Id: biblio-883756
Autor: Cragno, Alejandro; Alvarez, Fabio; Crotti, Norma Edith; Galan, Jimena; Torres Perez, Maria Cecilia; Chiarvetto Peralta, Maria Victoria; Digonzelli, Lucia; Gallardo, Julieta; Garrido Larreguy, Florencia; Gaspari, Florencia; Herrmann, Jaquelina; Napoli, Santiago.
Título: La formación de los médicos y la literatura. Proyecto grupo de investigación: literatura y medicina. / The education of medical doctors and literature. Research group project: literature and medicine
Fonte: Rev. Asoc. Med. Bahía Blanca;24(2):54-57, abril-junio 2014.
Idioma: es.
Resumo: Este artículo fue llevado adelante por docentes y estudiantes de los Departamentos de Ciencias de la Salud, HumanidadesFilosofía y Letras, de la Universidad del Sur. Se inició un proyecto que integre las diferentes perspectivas y que permita reflexionar y proponer distintos debates, cuestiones o problemas, con el objetivo de encontrar un diálogo fecundo entre las "ciencias" de la salud, la literatura y los planteos filosófico-existenciales.

This article was written by professors and students of the Departments of Health Sciences and Humanities -Philosophy and Literature- of the Universidad Nacional del Sur. A research project integrating the different perspectives and allowing for reflection was carried out. Different debates, issues or problems were proposed with the aim of reaching a productive dialogue among health "sciences", literature, and philosophic-existential arguments.
Descritores: Medicina na Literatura
-Filosofia Médica
Cuidados Médicos
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: AR393.1 - Centro de Información y Documentación Dr H. Urquiola


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Id: biblio-1010303
Autor: Laverde, Manuel Guillermo.
Título: El enfoque teórico humanista / The theoretical humanist approach
Fonte: Poiésis (En línea);6(Jun.):1-4, 2003.
Idioma: es.
Resumo: Hablar, o escribir, de Psicología Humanista parece en sí mismo un contrasentido pues como afirma Ancizar Restrepo: "La psicología es, en su más pura definición, una ciencia técnico-científica pero profundamente humana. Es ante todo, cualquiera sea su método, una intención de comprender mejor al hombre y su comportamiento con la unidad y especificidad de cada hombre con las variables y condicionantes de cada hombre... La Psicología es una ciencia que no construye "sobre" el hombre sino "a partir" del hombre.

To speak, or to write, of Humanist Psychology seems in itself a contradiction because as Ancizar Restrepo affirms: "Psychology is, in its purest definition, a technical-scientific science but deeply human. It is above all, whatever its method, an intention to better understand man and his behavior with the unity and specificity of each man with the variables and conditions of each man ... Psychology is a science that does not build "on" the man but "from" man.
Descritores: Humanismo
-Filosofia Médica
Psicologia
Conhecimento
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Discursos
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1009241
Autor: Romano, Eduardo A; Dolcini, Horacio.
Título: Filosofía de la educación: educación médica y universidad / Philosophy of education; medical education; medical education and university
Fonte: Rev. Asoc. Méd. Argent;131(3):23-26, Sept. 2018.
Idioma: es.
Resumo: La educación médica deberá tener en cuenta los profundos cambios sociales y educativos profesionales de nuestra época. Hoy la educación se relaciona con nuevos conocimientos como la ética, la sociología y la política. Sigue siendo materia de debate "lo formativo" vs. "lo instructivo", con predominio del conocimiento instrumental. Pensamos en una impronta que pueda quedar marcada para siempre en el espíritu del agente de salud. En todos estos aspectos, el rol fundamental corresponde a las escuelas de Medicina, donde se deben recordar los principios fundamentales de ese saber, junto con una formación cultural que permita adaptarse al desarrollo de los nuevos conocimientos. (AU)

Medical education should pay attention to the new scientific changes of our times. Today the education is related to new knowledge like ethic, sociology and politic. It is a still material of debate "formation" vs. "instruction" remains as a problem together with the instrumental knowledge. In all this aspects, Medical schools are the educational units to learn the persisting principles together with a cultural formation to drive the new knowledge. (AU)
Descritores: Filosofia Médica
Faculdades de Medicina/organização & administração
Currículo/tendências
Educação Médica/tendências
-Prática Profissional/tendências
Prática Profissional/ética
Currículo/normas
Docentes de Medicina
Responsável: AR1.1 - Biblioteca Rafael Herrera Vegas


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Texto completo SciELO Brasil
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Id: lil-467858
Autor: Castro, José Renato G; Turato, Egberto R.
Título: Discussão epistemológica da produção científica de programas de pós-graduação na área da saúde reprodutiva / Epistemological discussion of scientific production for post-graduation programs in the reproductive health area
Fonte: Physis (Rio J.);17(2):321-342, 2007.
Idioma: pt.
Resumo: Este artigo apresenta resultados preliminares de pesquisa, que entende que as conseqüências da complexa relação "produção" (pesquisa) / "divulgação" (ensino) / "utilização" (consumo) reproduzem o modelo de pensamento newtoniano-cartesiano dominante no contexto acadêmico. Objetiva-se identificar o nível de discussão epistemológica existente nas teses de programas de pós-graduação das universidades estaduais paulistas (até o momento, analisaram-se teses da UNICAMP), com eleição da produção em Ginecologia, Obstetrícia e Mastologia. A seleção foi feita a partir do critério cronológico (as mais atuais), optando-se pela aleatoriedade quanto ao tipo metodológico das pesquisas. Através da análise hermenêutica e do critério de saturação, investigaram-se quatro categorias hipoteticamente demarcadas - visão de "pessoa", "saúde", "ciência" e "ética". Constatou-se que os trabalhos apresentam reduzida ou inexistente preocupação com reflexões epistemológicas. Os aspectos metodológicos são estruturados mantendo, quase que exclusivamente, preocupações protocolares numa perspectiva disciplinar e racionalista, o que inviabiliza a concretização de dinâmicas acadêmicas valorizadoras do enfoque transdisciplinar.

The article presents preliminary research results, which understand that the consequences of the complex relation "production" (research)/"spreading" (education)/"use" (consumption) reproduce the dominant Newtonian-Cartesian thought in the academic context. The aim is to identify the level of epistemological discussion in theses of post-graduation programs in São Paulo universities (only theses from Unicamp have been analyzed so far), electing the production in Gynecology, Obstetrics and Mastology. The selection was based on chronology (the most updated), and randomized choice of methodological research type. Through hermeneutic analysis and saturation criteria, four categories were hypothetically searched - view of "person", "health", "ethics" and "science". The works have little or no concern with epistemological reflections. The structure of methodological aspects presents formal concerns in most cases, in a disciplinary and rationalist perspective, what impedes the concretization of academic actions that value the trans-disciplinary approach.
Descritores: Filosofia Médica
Bioética
Medicina Reprodutiva/ética
Conhecimento
Comunicação Acadêmica/tendências
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: BR433.1 - CB/C - Biblioteca Biomédica C


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Id: biblio-1006400
Autor: Jaramillo Serna, John Alexander; Uribe Jaramillo, Lina Marcela; Rojas Hernández, Yuliana Alejandra.
Título: Psicología dinámica: epistemología y práctica. El devenir de nuestra profesión / Dynamic psychology: epistemology and practice. The future of our profession
Fonte: Poiésis (En línea);31(Jul.-Dic.):274-281, 2016.
Idioma: es.
Resumo: Este texto nace del compromiso de un grupo de estudio que se gesta a la luz del gusto, la pasión, la calidad y los procesos de humanización, en una de tantas posibilidades para acompañar al otro. Se reflexiona a partir de las bases epistemológicas de la psicología dinámica, que permiten pensar nuevas construcciones y acciones concretas para el bienestar del ser humano. El primer apartado tiene como objetivo un acercamiento histórico y cronológico del término "dinámica", abordado desde la psicología y el psicoanálisis. En segunda instancia, se hace referencia a las múltiples miradas del ser humano, nombrando algunos autores que facilitan la comprensión de la subjetividad desde lo relacional, representacional y evolutivo. Finalmente, se exponen algunos aprendizajes y compromisos, generados a partir de la investigación realizada, buscando innovar a través de acciones prácticas con y para el hombre.

This text is born from the commitment of a study group that is gestated in the light of taste, passion, quality and humanization processes, in one of many possibilities to accompany the other. It is reflected from the epistemological bases of dynamic psychology, which allow us to think about new constructions and concrete actions for the well-being of the human being. The first section aims at a historical and chronological approach to the term "dynamic", addressed from psychology and psychoanalysis. In the second instance, reference is made to the multiple views of the human being, naming some authors that facilitate the understanding of subjectivity from the relational, representational and evolutionary. Finally, some learning and commitments are exposed, generated from the research carried out, seeking to innovate through practical actions with and for man.
Descritores: Psicologia Clínica
-Filosofia Médica
Psicanálise
Psicologia/história
Papel Profissional/psicologia
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Discursos
Responsável: CO191.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1005366
Autor: Palacios Espinoza, Elvira.
Título: PARADIGMAS DE INVESTIGACIÓN EN SALUD / PARADIGMS OF HEALTH RESEARCH
Fonte: Rev. Fac. Cienc. Méd. Univ. Cuenca;32(2):62-69, Septiembre 2014.
Idioma: es.
Resumo: Introducción: La necesidad de generar conocimiento ha tenido diferentes momentos en la historia. En salud, se pueden resumir en tres modelos: a) lógico­positivista o empírico­ana-lítico, b) simbólico­interpretativo y c) crítico o dialéctico. Con el objetivo de revisar las alternativas y el modelo que se adapte a las necesidades de investigación en salud y ambiente, se realiza un análisis de fuentes secundarias. Desarrollo: En investigación en salud, prevalece el modelo lógico positivista y, en menor medida, el simbólico interpretativo. El paradigma crítico o dialéctico reconoce a la salud como un objeto complejo con múltiples dimensiones. En salud y ambiente es necesaria la comprensión del movimiento histórico de la naturaleza con su socio-ecosistema y las formas de artificialización, los factores protectores y destructores, la relación entre procesos colectivos e individuales. El enfoque dialéctico abre posibilidades de la triangulación de procedimientos y aportes desde las diversas culturas al conocimiento. Conclusión: El paradigma crítico o dialéctico permite un abordaje integral de los problemas de salud y ambiente a través del cual se visibiliza que la biología del ser humano se subsume al contexto y está modificada por el ambiente que es socialmente determinado e histórica-mente construido.

Introduction: The need to generate knowled-ge has different times in history. Health can be summarized in three models: a) logical-positi-vist or empirical-analytical , b ) symbolic-inter-pretative, c ) critical or dialectical .In order to review the alternatives and the mo-del that suits the needs of research in health and environment, an analysis of secondary sources is performed.Development: In health research prevailing positivist logic model and less interpretive symbolic. The critical or dialectical paradigm recognizes health as a complex object with multiple dimensions. Health and environment understanding the historical movement of na-ture with it socio- ecosystem and forms of arti-ficiality, protective and destructive factors, the relationship between collective and individual processes is necessary. The dialectical ap-proach opens opportunities for triangulation of methods and contributions from diverse cultu-res to knowledge.Conclusion: The critical or dialectical para-digm allows a comprehensive approach to the problems of health and environment through which is made visible to the biology of the hu-man being is subsumed context and is modi-fied by the environment that is socially deter-mined and historically constructed.
Descritores: Pesquisa
Saúde Ambiental
Conhecimento
-Filosofia Médica
Métodos de Análise
Saúde Global
Limites: Seres Humanos
Tipo de Publ: Revisão
Responsável: EC3.1 - Biblioteca


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Id: biblio-1000862
Autor: Mainetti, José Alberto.
Título: Brevario de filosofía médica / Breviary of Medical Philosophy.
Fonte: La Plata; Quirón; 2012. 87 p. ilus, tab, graf.
Idioma: es.
Descritores: Bioética
Filosofia Médica
Ética Médica
-Antropologia/ética
Tipo de Publ: Manuais
Responsável: AR338.1 - Biblioteca
AR338.1; 17, M2. 07/4752



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